Predictii pentru 2009: euro va ajunge pana la 4,3-4,5 lei, somajul ar putea atinge 7%, inflatia va fi de peste 6%

de Dan Popa     Dan Popa's Weblog
Marţi, 30 decembrie 2008, 8:07 Economie | Finanţe & Bănci

Leul va cunoaste o evolutie descendenta in fata euro, pana la (probabil) un curs de 4,3-4,5 lei. Asta va duce la o corectie a deficitului de pana la 9-10%, ceea ce e un lucru bun. De asemenea, va pune presiune pe bugetele familiilor, ceea ce nu mai e un lucru bun. Probabil ca in martie/aprilie vom asista la deprecieri mai consistente, urmand ca pe masura ce ne vom apropia de finele lui 2009, moneda nationala sa isi revina usor.

Coalitia de guvernamant va cunoaste frictiuni inca din a doua parte a primului trimestru. Un asemenea Guvern (de slab) nu a mai avut Romania demult. Liberalii vor avea de castigat din gestionarea proasta a crizei si probabil vom asista la revigorarea politica a unor fosti lideri cum e Patriciu.

Somajul ar putea atinge 7%, la fel ca si deficitul bugetar. Din cate stiu, 2008 s-ar putea incheia cu un deficit de 5%, ceea ce e destul de grav.

Inflatia s-ar putea duce la peste 6 la suta, iar BNR ar putea sa isi revizuiasca strategia de tintire a ei, in favoarea uneia de tintire discreta a cursului.

Piata imobiliara s-ar putea duce in jos cu 15-20% fata de media preturilor din 2008, ceea ce ar aduce un aer de normalitate.

Sistemul bancar va cunoaste restructurari, marje de profit mai mici si o politica de creditare mult mai aspra. Probabil unele banci isi vor vinde retelele (am auzit deja doua zvonuri distincte, despre doua banci) sau vor fuziona. Partea buna este ca angajatii din banci vor trebui sa faca eforturi de a deveni profesionisti, pentru a nu fi zburati din banci, pe fondul unei presiuni tot mai puternice impuse de criza.

Pe plan international, vom asista la multiplicarea conflictelor. Vor exista mai mult ca sigur tensiuni sociale care vor exploda din senin, in mai multe state europene. Dupa ce am vazut la greci, ma gandesc ca si in Franta am putea asista la recrudescenta nationalismului. In tot acest timp, China si Rusia isi vor majora cota de piata mondiala. SUA va continua sa piarda teren, iar dolarul ar putea scadea pana pe la mijlocul anului.

Acestea fiind spuse, va doresc tuturor un An Nou lin, frumos si prosper. Fie ca bunul Dumnezeu sa ne aiba in paza si sa ne fereasca de rau. La multi ani!

Citeste si comenteaza pe Dan Popa's Weblog.











5238 vizualizari

  • +1 (11 voturi)    
    dar, cine e dan popa? chiar nu am auzit de el.... (Marţi, 30 decembrie 2008, 9:17)

    lache [anonim]

    dar, cine e dan popa? chiar nu am auzit de el....
    • +6 (8 voturi)    
      ca bine zici... (Marţi, 30 decembrie 2008, 9:32)

      UnNimeni [anonim] i-a raspuns lui lache

      din cate am citit eu pe blogul lui, inteleg ca lucreaza in media de prin 88' ...foarte frumos...dar faptul ca esti redactor sef la o revista de business nu cred ca te indreptateste sa faci previziuni economice...sa fim seriosi ! respect pentru munca omului...dar nu reprezinta o stire.
    • 0 (0 voturi)    
      Sunt de acord in mare cu partea cu Romania (Marţi, 30 decembrie 2008, 22:09)

      Nicolas Vasilescu [anonim] i-a raspuns lui lache

      Dar cu altele, mai trebuie sa adaug eu:
      Cit priveste Europa...uniunea monetara va fii in pericol la un moment dat....deficitul de 3% e in aer...nu stiu cit va putea tine piept euro in general...la dolar...
      Cit despre SUA...dolarul are nevoie de depreciere...cred ca destul de mult acum..pentru a acoperi deficitul comercial si a relansa economia...va fii preima ca se va pune pe picioare iar din a aprilie-mai dolarul se va aprecia la 1.25-1.30 iara...poate chiar mai mult....pe fondul speculatiilor...
      anul viitor va fii anul dolarului...
      Cit despre China...nu ar cum sa fie leader in lume atita timp cit e o tara autocrata...cu inima capitalista...iar rusia va depinde de politica externa a SUA..Rolul SUA de suprematie, normal, se va diminua...dar tot va fii cea mai tare...dintre altele puternice state ...
  • 0 (6 voturi)    
    intrebarea este: (Marţi, 30 decembrie 2008, 9:25)

    mircea [anonim]

    va fi anul 2009 mai greu decat 1996?! Caci in 1996 s-a prabusit leul, Bancorexul si increderea romanilor in democratie, guvern, parlament si orice alta autoritate.
    Britanicii vad 2009 cel mai greu an de dupa razboi, nemtii la fel, americanii vad un nou 1929, spaniolii si portughezii nu resimt criza acum- la nivel de medie, francezii o scalda, polonezii au prabusit slotul si ungurii si cehii o duc cam nasol...noi cu cine votam?
    Oare stie cineva cat va fi euroiul in 2009? Daca cele 3-4 milioane de someri vor sta in tara sau vor cauta de munca la negru in apus? Stie cineva cate banci se vor vinde, cate masini se vor vinde, cati km de autostrada se vor da in folosinta?
    In vremuri de criza solutiile sunt putine si radicale: boli devastatoare, razboaie, cutremure si falimente bancare. A venit sau nu criza si la noi, in 2009. Eu sper sa nu fi venit! Fie si pentru ca un euro peste 4,2 ron ne va scadea iar ratingul de tara.
    La Multi Ani si sa auzim de bine!
    • +4 (4 voturi)    
      hai sa nu exageram (Marţi, 30 decembrie 2008, 9:59)

      zweistein [anonim] i-a raspuns lui mircea

      ce are sula cu prefectura?
      Pe bune, 1996 a fost un an marcat de eliminarea politicilor protectioniste fata de moneda nationala, care au fost practicate de guvernul Vacaroiu side BNR in cei 4 ani dinainte.
      Ca efect moneda a scazut brusc, coborand din inertie sub valoarea reala (undeva in aprilie 97 a fost minimul) si urcand apoi la un nivel realist pana la finalul celui de-al treilea trimestru.
      Bancorex a dat faliment din motive cu totul independente de economia nationala.

      Daca vrei sa punem intrebari, putem intreba, daca pe plan international va fi ma rau decat in 82 sau 76, dar alta alaturare este inutila. Si din cate tin eu minte lumea a trecut prin ambele crize sus amintite fara boli si razboaie.

      Hai sa incercam sa nu mai exageram aiurea si sa raspandim panica. Criza asta inseamna doar ca nu va veti mai lua masina la anul (cei care planuiati), ci probabil in 2-3 ani. Ca se va mai renunta la concedii, ca se va mai strange cureaua, ca unele intreprinderi cu insuficienta sustinere financiara vor inchide portile si ca atare un numar de angajati vor trebui sa se reprofileze... dar atat.
      • 0 (0 voturi)    
        fiecare criza a declansat convulsiuni pe plan poli (Marţi, 30 decembrie 2008, 11:52)

        Andrei [anonim] i-a raspuns lui zweistein

        O singura observatie:criza din 1929-1933 a dus la nasterea nazismului in Europa. Si daca analizezi atent o sa vezi ca toate crizele, incepand de la 1800 si ceva au avut urmari importante pe plan politic.
      • 0 (0 voturi)    
        despre economie spre intelesul tau! (Miercuri, 31 decembrie 2008, 10:44)

        mircea [anonim] i-a raspuns lui zweistein

        Studiu HSBC: 2009 un an greu, dar economiile sunt un pericol
        Anul viitor va fi cel mai dificil de la marea criza din anii `30, dar nu este recomandat sa faceti economii, spune prestigioasa banca britanica HSBC. "Sa pui banii la saltea va provoca in final doar lacrimi. La fel a fost si la Marea Depresiune din anii '30", considera economistul sef al instutitiei. El atrage atentia ca tendinta familiilor si firmelor de a face economii este un real pericol pentru economie. La anul economia mondiala se va contracta pentru prima data dupa al Doilea Razboi Mondial, fapt considerat extraordinar pentru epoca moderna, mai afirma banca britanica.
        Tot ce vreau sa mai adaug este ca si Tariceanu si alti oameni politici spuneau ca si tine pana prin septembrie...acum i-a lovit si pe ei criza. Inainte sa ascunzi mortul sub presh incearca sa intelegi fenomenul.
        Inca o data, sarbatori fericite!
  • +3 (5 voturi)    
    oare asa sa fie? (Marţi, 30 decembrie 2008, 10:01)

    adishaq [utilizator]

    domnule dan popa, ca sa il parafrazez pe moromete, pe ce te bazezi dom'ne cand faci predictiile astea?

    pana acum nu mi se par a fi decat niste speculatii. aah, daca veniti cu date economice concrete, precum si cu alte conditii care vor avea influenta asupra elementelor speculate de dvs., atunci am avea un punct de plecare.

    acum, mi se par niste date scoase din palarie.

    un an nou mai bun. criza usoara!
    • +2 (2 voturi)    
      n-ai fost atent! (Marţi, 30 decembrie 2008, 10:52)

      Catelu [anonim] i-a raspuns lui adishaq

      N-ai citit, dom'le, ca a auzit omul doua zvonuri distincte?!
      • +1 (1 vot)    
        ya ... (Marţi, 30 decembrie 2008, 11:21)

        stoicadrian [utilizator] i-a raspuns lui Catelu

        aia cu zvonurile distincte e tare de tot !
    • +1 (1 vot)    
      ACUM VREO2-3 LUNI (Marţi, 30 decembrie 2008, 11:59)

      cam tarziu cu predictiile [anonim] i-a raspuns lui adishaq

      au aparut tot felul de specialisti acum cateva luni si ne spuneau sa mizam pe leu. Si m-am luat dupa ei, mi-am schimbat euro in lei, i-am depus cu dobanda 11% si acum constat ca am pierderi de 20% din devalorizarea leului!
      • +1 (1 vot)    
        Leul in 2009 (Marţi, 30 decembrie 2008, 12:48)

        MARIUS [anonim] i-a raspuns lui cam tarziu cu predictiile

        Ai dreptate. Daca citesti previziunile "analistitilor" lu' peste din anul 2008, prin primavara, toti ziceau ca leul va fi pe la 3,3 lei in 2009 si tot asa in 2010, ...
        Daca ne luam dupa ei , dadeam cu totii faliment. Poate asta era si intentia, sa sprijinim leul.
        Era evident, inca de pe atunci, ca dupa alegeri si luand in discutie rata inflatiei din ultimii ani, inclusiv din acest an , si faptul ca leul era evident ca atinsese un maxim iar la romanii din afara nu le mai e asa de bine, leul se va deprecia.
        Adevarul e ca atunci cand ceva creste, pe toti ii cuprinde euforia, la fel pe bursa sau cu pretul petrolului, era 140$ barilul si "profetii", evident cu interesele lor, prognozau 200$/barilul, si acum e 40$/barilul.
        La fel si acum , cu criza, toti se intrec a fi cat mai pesimisti.
        Problema ca dupa acesti "profeti" de 2 lei se iau cateodata si guvernantii si iau decizii care ne afecteaza, evident decizii gresite.
        PS Cu criza actuala, eu cred ca deabia e inceputul, si in urmatorii 2 ani va fi din ce in ce mai greu. Magariile, falimentele care au aparut e abia varful aisbergului iar guvernele, cat de bogate sunt, nu au bani sa acopere miile de miliarde pierduti si care se vor pierde. Bula s-a spart si ii va baga in gaura nu numai pe marii"miliardari" , dar si pe noi, cei mai nevoiasi.
  • -1 (3 voturi)    
    Baietii (Marţi, 30 decembrie 2008, 10:39)

    releu [anonim]

    astia cu prognozele dau si ei din gura, doar trebuie sa sa vanda ziarele si sa isi castige panea, aduceti-va aminte ce catastrofe se preziceau Romaniei si a cum totul a iesit invers.
    Dan popa are insa UN MARE MERIT. Recunoaste ce pot ei de fapt, citi mottoúul de pe blogul sau:

    dan popa’s Weblog
    A fi jurnalist de business inseamna sa fii capabil sa spui dinainte ce-o sa se intample maine, saptamana viitoare, luna viitoare, anul viitor. Iar apoi sa poti explica de ce nimic din toate astea nu s-a intamplat
  • +2 (2 voturi)    
    a (Marţi, 30 decembrie 2008, 10:46)

    ccp [anonim]

    nu am nimic cu nimeni,da imi spuneti si mie cite dintre viziunile nostradamiene ale diversilor s-au implinit pina acum? daca nu ma insel toate fenomenele s-au prevazut cind ele erau in plina desfasurare.sa fim seriosi,media impinge(la urma urmei isi vinde si ea marfa)in fata stirile care plac romanului:birfa si "sa moara capra vecinului"
  • +1 (1 vot)    
    Ce aveti cu omul? (Marţi, 30 decembrie 2008, 11:04)

    Technicus [utilizator]

    Ce aveti cu autorul articolului? A emis omul o parere, poate trebuia sa argumenteze un pic.

    Multor romani le place sa fie mintiti si daca vreunul incearca sa-i aduca la realitate il injura.

    Leul TREBUIE sa se devalorizeze. Pentru a descuraja importurile si a incuraja exporturile.
    In fond, la ce ajuta un leu puternic? Sa iei ieftin credite de consum in valuta?

    De ce nu ar creste deficitul bugetar? Pomenile electorale costa bani si in plus au scazut incasarile din taxe si impozite.
    Pana si taxa Tariceanu, de triplare a inmatricularii masinilor vechi, face sa scada incsarile pentru ca oamenii nu mai inamtriculeaza masini vechi iar cele noi nu platesc taxa. In plus, doua treimi din masinile noi din Romania sunt de import si deci nu ajuta cu nimic industria locala.

    De ce nu ar scadea pretul imobiliarelor? Pentru nivelul de venit mediu din Romania preturile sunt mult prea mari.
  • +1 (1 vot)    
    Estimari fundamentate (Marţi, 30 decembrie 2008, 11:25)

    Maniu [anonim]

    Daca doriti estimari fundamentate mai riguros (este adevarat, nu scrie nimic de cursul valutar), cititi urmatorul articol.

    http://www.capital.ro/index.php?section=articol&screen=index&id=115367&rss=1

    Totusi datele statistice bazate pe niste evaluari stiintifice ne pot da o imagine mai realista decat prezicerile scoase din palaria lui Dan Popa.
  • -1 (1 vot)    
    Mama Omida (Marţi, 30 decembrie 2008, 12:48)

    Radu [anonim]

    Deja nu se mai aplica metodele stiintifice de mult timp. Ingineria sociala e la putere...Exact ce fac acesti clarvazatori.

    Cate o saptamana pregatesc masele cu idei de Eur 4,3 iar dupa ce se obisnuiesc cu ideea...ajunge si eu 4,3..

    Uite asa dresam poporul cu televizorul si cu internetul mai nou
    • 0 (0 voturi)    
      Mai degraba (Miercuri, 31 decembrie 2008, 0:04)

      soferul [utilizator] i-a raspuns lui Radu

      Pregatesc masele cu idei de Eur 4,3
      Masele "se imbulzeste" sa cumpere euroi
      Asa ajunge Eur la 4,3
  • 0 (0 voturi)    
    deficit (Marţi, 30 decembrie 2008, 14:14)

    max [anonim]

    cand se vorbeste de deficit bugetar, as vrea sa se precizeze daca se foloseste standardul UE sau cel romanesc (de cash flow) pentru ca e mult mai interesant de stiut cel european - e cel din cauza caruia Romania ar putea fi penalizata de UE. Insa, in functie de obligatiile de plata si banii de primit, s-ar putea si ca cel european sa fie mai mic decat cel romanesc.

    daca lipseste finantarea, de ex., firmele pot decide sa amane plata impozitelor si sa-si asume penalizarile. asta ar duce la un deficit mare (dupa standardul romanesc) pe 2008 insa banii ar putea in vistierie in 2009.
    • 0 (0 voturi)    
      predictii de predictii (Marţi, 30 decembrie 2008, 22:23)

      danilg [anonim] i-a raspuns lui max

      cele mai predictii din lume. oare se vor adeveri ?

      stati pe aproape ca nici nu stiti ce pierdeti ...

      http://romaniaimobiliara.blogspot.com/2008/12/predictii-2009.html
  • +1 (1 vot)    
    BINE VAZUT (Marţi, 30 decembrie 2008, 15:04)

    tito [anonim]

    de Dan Popa nici eu nu prea am auzit insa ce spune el acolo pare mult mai aproape de adevar fata de cea ce ni se spune de la guvern
    nu iti trebuiesc date ca sa vezi cu adevarat unde se indreapta Romania, trebuie doar sa te uiti ca marile companii straine care au investit in Romania pana acum au probleme acolo la ele acasa, si daca au acolo o sa vina ele incet dar sigur si in Romania si implicit de acolo vor veni toate...spusele lui Dan Popa
    ...ca oricum Romania nu are cum si cu ce sa sustina economia in acest moment.......ca doar e globalizare.
  • -1 (1 vot)    
    Predictii de administrator de bloc (Marţi, 30 decembrie 2008, 17:49)

    Rasputin [anonim]

    extraordinar, infiorator de adevarat....
    d-le ne-ai surprins cu adevarat cu aceste predictii care le anticipeaza si baba floarea ce vinde andive in Amzei..
    da, exact asa se va intampla si poate si mai rau
    poti sa ne spui ceva nou, arogantule si frustratule ?
    hai sa-ti deschizi un subiect nou: Jurnalul unui Blogger cu osanza pe ceafa!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version