Economia Romaniei - Retrospective si asteptari

de Emil Stoica     Jeopardy
Miercuri, 31 decembrie 2008, 11:00 Economie | Finanţe & Bănci

2008 a fost anul in care s-a inregistrat cel mai ridicat nivel de trai din istoria Romaniei, gradul de inzestrare cu bunuri de folosinta indelungata este mai mare ca niciodata. Acest nivel de trai ridicat a izolat si partidele extremiste. Astfel, in urma alegerilor din 30 noiembrie 2008, au intrat in Parlament doar partide apropiate de centrul spectrului politic. Exista trei factori importanti care au avut un impact semnificativ in 2008 si pe care ii vom regasi si in 2009: mediul de afaceri romanesc, criza economica internationala si climatul politic intern, scrie Emil Stoica pe Jeopardy.

Mediul, criza si prioritatile

In urma unor reforme dureroase, dar necesare, mediul de afaceri romanesc s-a liberalizat la sfirsitul anilor ’90. Acele reforme au permis o crestere economica continua – si sustinuta – din anul 2000 pina in 2008. Perspectiva aderarii la UE a stimulat si guvernul din perioada 2000-2004 sa continue reformele economice si sa liberalizeze si mai mult economia. Din 2005, reformele de liberalizare economica au continuat, mediul de afaceri romanesc devenind din ce in ce mai atractiv, mai ales in urma simplificarilor fiscale si a introducerii unei cote unice mici de impozitare, dar si a altor masuri, precum continuarea procesului de privatizare. Astfel, atractivitatea mediului de afaceri – precum si perspectiva de tara membra UE au atras investitii fara precedent in economia romaneasca si au dus la cea mai mare crestere economica din UE in primele 6 luni ale lui 2008.

Totusi, criza economica internationala – care s-a agravat incepind cu septembrie 2008 – va duce la o scadere semnificativa a ritmului de crestere economica in Romania; va duce la o reducere a investitiilor – indeosebi cele private – si la o posibila scadere a exporturilor. Somajul a inceput deja sa creasca si probabil va mai creste. Inflatia insa se va reduce, in urma scaderii cererii la nivel international; de exemplu, petrolul a scazut de la 140 de dolari/baril in iunie 2008 la sub 50 de dolari/baril in noiembrie 2008.

Aceasta perspectiva internationala negativa va pune o presiune fara precedent pe noul guvern al Romaniei. In anii de crestere economica 2000-2008 ar fi fost mai intelept ca guvernele sa fi cautat echilibrarea bugetului de stat sau chiar excedentul bugetar si ar fi fost mai intelept ca ele sa fi fost mai decise in reformele economice, de exemplu printr-o restructurare si transparentizare a deciziilor economice ale firmelor detinute de stat – cum ar fi Romgaz, CEC, CFR sau Posta Romana.

Totusi, din cauza unui perceput risc politic, guvernele Romaniei, indeosebi cel din ultimii doi ani, au cazut prada populismului, iar Romania a inregistrat deficite bugetare cu perspective de deficite bugetare accentuate pentru 2009 si anii urmatori: salariile bugetarilor si pensiile au fost marite mult peste posibilitati, cresterile de salarii cu 50% sint nesustenabile. In acelasi timp, guvernul Romaniei a marit in mod nejustificat numarul de functionari publici in anii de crestere economica.

Aceste masuri – deficit bugetar, cresteri nesustenabile de pensii si salarii ale functionarilor publici, precum si cresterea nejustificata a numarului de functionari publici – au pus o presiune suplimentara pe inflatie si pe piata muncii. Dobinzile la lei au devenit de citeva ori mai mari decit cele la euro, iar perspectiva aderarii Romaniei la zona euro este din ce in ce mai indepartata.

In vremuri de criza economica, pentru a diminua impactul negativ al scaderii investitiilor private, precum si al activitatii din anumite domenii private, este firesc un rol mai activ al statului in economie: statul ar trebui sa fie in stare sa stimuleze economia cu taxe mai mici, de exemplu prin reducerea TVA; ar trebui sa angajeze in proiecte publice forta de munca excedentara din domeniul privat sau romanii ce se intorc acasa dupa pierderea slujbelor, in tari precum Spania sau Irlanda. Din pacate, noul guvern primeste o Romanie cu deficit bugetar si cu o structura de personal supraincarcata.

Exista insa si doua elemente care vor putea ajuta noul guvern sa iasa cu bine din actuala criza economica.

Primul ar fi nevoia de investitii masive in infrastructura (rutiera, feroviara, de protectia mediului etc.) si disponibilitatea de fonduri europene semnificative pentru astfel de proiecte.

Al doilea este dat de gradul de indatorare scazut al Romaniei, dar si al autoritatilor locale (de exemplu, Primaria Bucuresti). Acest grad redus de indatorare ar permite: a) investitii suplimentare in infrastructura oraselor – de exemplu: extinderea metroului bucurestean, extinderea retelelor de canalizare sau asfaltarea tuturor strazilor ori investitii in iluminatul public etc.; b) investitii in institutii care in urma descentralizarii acceptate de toate partidele parlamentare vor depinde direct de autoritatile locale: spitale, scoli etc.; c) alte servicii publice locale mai bune (curatenie, reciclare s.a.m.d.).

Prioritatile noului guvern

Asadar, prima prioritate a noului guvern va fi de a atrage fondurile necesare dezvoltarii infrastructurii si a ajuta autoritatile locale sa atraga fonduri suplimentare pentru noi proiecte. Astfel, rata somajului va fi tinuta sub control, iar perspectivele economiei romanesti se vor imbunatati: atit prin faptul ca vor furniza servicii, materiale si echipamente pentru noile investitii, dar si prin posibilitatea unor costuri de functionare viitoare mai mici.

Exista insa riscul ca institutiile Romaniei – si justitia, in mod special – sa nu fie pregatite sa controleze utilizarea corecta a acestor fonduri si, in loc ca sumele pentru investitii sa ajunga la destinatie, sa se duca in buzunarele unor oligarhi ai soselelor si ale unor apropiati politici ai viitorului guvern. In acelasi timp, viitorul guvern va putea restructura mamutii economici de stat, in vederea unei viitoare cotari la bursa. 2009 nu va fi un an bun pentru a cota o firma la bursa, insa economia internationala isi va reveni peste doi-trei ani, si atunci va fi mai probabil ca pretul actiunilor sa se reflecteze mai bine valoarea reala a unei firme. Asadar, restructurarea firmelor de stat este o prioritate, si chiar cotarea la bursa a unui pachet de actiuni de 3-5%. A doua prioritate a guvernului va trebui sa fie aderarea cit mai rapida la zona euro. Firmele si familiile din Romania sint expuse riscului de dobinzi ridicate la lei sau riscului de curs de schimb la leu.

In plus, daca ultimii doi ani au fost cei in care angajatii dictau piata muncii, anul 2009 va fi unul in care angajatorii vor avea ultimul cuvint: cererea de locuri de munca va fi mai mare decit oferta. Ca atare, ma astept ca in 2009 productivitatea muncii sa creasca mai repede decit salariile. Cum preturile internationale – precum cel al petrolului – se afla in scadere, iar presiunile pe salarii vor scadea, inflatia va scadea si ea, insa probabil nu suficient de mult pentru o aderare rapida la zona euro. Viitorul guvern va fi pus in situatia de a reduce cresterile de salarii si pensii promise in anii politici 2007 si 2008.











3087 vizualizari

  • +3 (3 voturi)    
    Analiza de bun simt (Miercuri, 31 decembrie 2008, 11:30)

    .Marius. [utilizator]

    Iata o analiza "la rece" a ceea ce inseamna economia dar si politica in Romania. Domnule jurnalist, va apreciez articolul. Aceasta retrospectiva a mediului de afaceri romanesc din perioada de crestere economica (dupa 2000), dar si estimarile facute pentru viitorul apropiat sunt prezentate succint, coerent si la obiect. Sunt convins ca majoritatea celor ce il vor lectura, daca au o perceptie de bun simt, vor fi de asemenea incantati. Referitor la fosta guvernare a-ti pus punctul pe i. Asta este zestrea ce ne-au lasat-o si orice negare a acestei realitati ne poate transforma usor in ipocriti. Toata stima deci pentru articolul dumneavoastra, sa aveti un An Nou plin de impliniri dar si articole scrise sub semnul obiectivitatii. La Multi Ani!
    • +1 (1 vot)    
      de bun simt si nu prea :) (Miercuri, 31 decembrie 2008, 12:01)

      alex [anonim] i-a raspuns lui .Marius.

      Luat la bani marunti, articolul are cateva "bube":

      - reducerea TVA: intr-o tara care consuma din import cum e Romania, este sinucidere curata. Reducerea TVA va stimula consumul, deci importurile.
      - "Inflatia insa se va reduce, in urma scaderii cererii la nivel international; de exemplu, petrolul a scazut de la 140 de dolari/baril in iunie 2008 la sub 50 de dolari/baril in noiembrie 2008." Asta nu este valabil in cazul Romaniei, unde multe preturi depind de cursul de schimb. Cata vreme leul se va devaloriza, preturile vor creste in continuare.
  • 0 (0 voturi)    
    functionari (Miercuri, 31 decembrie 2008, 12:00)

    zuzu functionaru' [anonim]

    Vă rog să încercaţi să găsiţi şi alţi factori vinovaţi pentru presiunea pe inflaţie şi deficitul bugetar, în afară de salariile funcţionarilor şi nr. nejustificat de mare al funcţionarilor.
    În primul rând, pentru cei care nu cunosc legile care reglementează salariile funcţionarilor, un funcţionar debutant şi chiar asistent cu studii superioare are un salariu mai mic decât salariul minim pe economie - 540 lei(multipicat cu 2 pt. studii).
    În al doilea rând, nu ştiu unde este acel nr. nejustificat de mare, atât timp cât la concursurile pt. posturi, cel puţin la ministerul meu, nu vine aproape nimeni. Din 10 posturi scoase la concurs vin 2-3 candidaţi, şi aceia pe un singur post.
    Tendinţa de a denigra categoria funcţionarilor ar trebui stopată, iar pentru cei care scriu articole ar fi de preferat o documentare mai în profunzime şi o responsabilitate pentru ce scriu şi implicaţiile aferente.
    • 0 (0 voturi)    
      Functionarul, dar mai ales sistemul (Joi, 1 ianuarie 2009, 19:15)

      user [anonim] i-a raspuns lui zuzu functionaru'

      functionarii, punctual, nu sunt marii vinovati, insa sistemul in ansamblu este aproape total ineficient si mult supra-dimenisonat. Dar asta e o chestie de strategie si nu de depinde doar de pozitia unui om in sistem. Cheltuiala sistemului este uriasa, dar din pacate tot cadrul legal favorizeaza extinderea sistemului fiindca in cazul multor legi nu se pot administra eficient efectele datorita modului de concepere si aplicare ale respectivei.
  • +1 (3 voturi)    
    Doua mici observatii (Miercuri, 31 decembrie 2008, 12:40)

    bilbofil [utilizator]

    Cresterea personalului bugetar este o consecinta a legislatiei interne si europene care impune atributii birocratice pentru administratia publica. Reducerea cheltuielilor in adminstratie nu se poate face fara o schimbare de fond a cadrului normativ, de la legi si ordonante la HG, ordine de ministru si decizii ale primarilor. Masurile cosmetice ale noului guvern nu vor rezolva problema pe termen lung, ba char risca sa o agraveze daca nu sint urmate de o regindire pe fond a rostului si functionarii aparatului public.

    Poate mai important, nu este suficient ca fondurile europene sa nu fie deturnate, desi ar fi un urias pas inainte pentru mediul de afaceri din Romania. Este la fel de important ca proiectele finanatate din deficit sa se amortizeze (indirect, prin activitati impozabile) pe termen lung, altfel spus, sa aiba o utilitate economica efectiva.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version