Imprumut de la FMI? Traian Basescu sustine ca e ultimul lucru pe care il va face Romania

de D. Comache, I. Morovan     HotNews.ro
Vineri, 16 ianuarie 2009, 20:38 Economie | Finanţe & Bănci

Presedintele Traian Basescu a declarat, vineri, ca ultimul lucru pe care il va face Romania va fi sa se imprumute la Fondul Monetar International (FMI), deficitul de cont curent putand fi acoperit si printr-un fond european.

"Ultimul lucru pe care il va face Romania va fi sa se imprumute la FMI. Stiu ca aceasta idee este controversata, dar vom merge pe zonele practice. Deficitul de cont curent il putem finanta printr-un fond european care s-a constitutit pentru tarile din zona non-euro", a declarat Traian Basescu la Conferinta Nationala a Aliantei Confederatiilor Patronale din Romania.

"Economia Romaniei nu mai poate fi asezata in matricea Fondului. Am convingerea ca avem alte solutii decat FMI. Putem coopera cu alte institutii: UE, Banca Mondiala, Banca Europeana de Investitii", a mai spus presedintele.

Declaratia presedintelui vine pe fondul zvonurilor insistente privind un posibil acord cu FMI si cu o saptamina inainte de Consiliul pe Finante ale UE (Ecofin), unde Romania va da cartile pe fata in privinta deficitului extern si celorlalti indici macroeconomici.

Gheorghe Pogea, ministrul Finantelor Publice, a declarat vineri pentru HotNews.ro ca o decizie in acest sens va fi luata "cand vom vedea care sunt deficitele si care sunt nevoile de finantare".

Surse de la virful PDL au declarat pentru HotNews.ro ca exista un curent puternic de opinie favorabil unui imprumut de la FMI, avansind o suma minima necesara de 15 miliarde de dolari.

Pe de alta parte, ministrul Finantelor, Gheorghe Pogea, va discuta saptamina viitoare la Bruxelles despre dificultatile Romaniei. Europenii ar prefera ca demersurile initiale ale autoritatilor romane, in cazul in care vor sa ceara sprijin financiar international, sa fie facute la nivelul institutiilor europee, au declarat surse europene pentru HotNews.ro. Numai in cazul in care acest sprijin nu ar fi suficient, atunci sprijinul ar trebui largit si sa se faca apel si la alte institutii financiare internationale.

In context, economistul-sef al BNR, Valentin Lazea, a declarat ca "principala provocare a Romaniei nu este nici inflatia, nici cresterea economica, ci deficitul extern masiv si imposibil de finantat".













Material sustinut de Siemens

"Comorile" detinute de primarii: cum pot fi folosite marile baze de date pentru a imbunatati serviciile oferite cetatenilor. Studiu de caz City Pulse

Brasovul si orasul Aarhus din Danemarca au luat parte timp de trei ani la un proiect inedit de cercetare - City Pulse, finantat de Uniunea Europeana. Pe scurt, scopul proiectului a fost sa colecteze si sa coreleze cat mai multe date despre cele doua orase, iar pe baza acestora primariile sau companiile sa dezvolte aplicatii gratuite care sa imbunatateasca serviciile oferite cetatenilor.

3174 vizualizari

  • +10 (12 voturi)    
    Foarte bine (Vineri, 16 ianuarie 2009, 20:59)

    Razvan007 [utilizator]

    Povestea cu FMI este o capcana. Imprumutul de la FMI ar fi o palma data UE, care "nu este capabila sa isi gestioneze singura problemele interne".

    Binenteles ca unii vor sa puna Romania in postura asta.
    • -7 (7 voturi)    
      uniunea europeana (Sâmbătă, 17 ianuarie 2009, 0:07)

      cetatean [anonim] i-a raspuns lui Razvan007

      U.E. nu exista in fapt, este o entitate fantoma, creeata pentru a justifica euro si a saraci populatia tarilor europene, UE nu exista in fapt !
    • +2 (2 voturi)    
      Implicarea FMI va accentua criza interna ! (Sâmbătă, 17 ianuarie 2009, 10:15)

      Eneas [anonim] i-a raspuns lui Razvan007

      In tarile in curs de dezvoltare, FMI si Banca Mondiala au devenit tinta atacurilor celor care se opun interventiei straine in problemele economice domestice. Altii considera conditiile impuse de catre acestea drept o subminare a tinerelor democratii deoarece declanseaza, invariabil, nemultumirea populara, slabind astfel puterea guvernelor democratic alese. In realitate, sistemele de vot ale FMI si Bancii nu determina neaparat politici de dezvoltare care sa usureze problemele tarilor;politica lor pentru un capitalism conservator a fost un dezastru economic pentru tarile Americii Latine care le-au aplicat la presiunea SUA. tarile asiatice au avut succese tocmai datorita mixajului dintre interventia statului si interesele private,ca sa nu mai vorbesc de marota lui Iliescu ,Suedia, care inregistreaza un boom economic si social neintrerup de 50 de ani datorita interventiei inteligente a statului in economie !
      Deci, mai bine fara decat cu FMI !
    • -2 (2 voturi)    
      bucurie mare (Sâmbătă, 17 ianuarie 2009, 14:55)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui Razvan007

      Da, UE de abia asteapta sa ne dea niste bani. Cred ca BCE ar suferi teribil si s-ar simti personal jignita daca ne-am imprumuta la altii. Ce sa fac? Ii inteleg. Si eu sunt la fel! Cand am probleme financiare abia astept sa vina prietenii sa se imprumute la mine. Ma supar pe ei daca cer bani in straini!
  • +6 (6 voturi)    
    Speram bine ! (Vineri, 16 ianuarie 2009, 21:32)

    STEFAN A. [utilizator]

    Banca Centrala Europeana, (BCE , cea care controleaza euro), este o alta posibila sursa de imprumuturi ! Situatia bugetului de stat este dramatica ! Din mosi stramosi se spune : Unde nu este cap , vai de picioare !
  • -10 (16 voturi)    
    Extraordinar... (Vineri, 16 ianuarie 2009, 21:48)

    Florin [anonim]

    Cu tot respectul pentru domnul presedinte, cred ca numai Ceausescu mai manifesta aceasta teama obtuza de institutiile financiare internationale.Cam cand incepem sa achitam datoria externa?Ca e pacat sa ramanem asa, indatorati..
    • +14 (16 voturi)    
      datoriile se achita, ca vrei sau nu (Vineri, 16 ianuarie 2009, 22:08)

      atreus [anonim] i-a raspuns lui Florin

      Stii ceva?! Chiar e pacat!!! Poate ca voi asa v-ati obisnuit sa fiti datori incat nu va mai imaginati altfel viata. Sa va spun o noutate: Toate datoriile trebuie achitate. Stiti care e culmea: ca avem fonduri nerambursabile de la UE pe care NU LE FOLOSIM DIN LIPSA DE PROIECTE!!! (va rog pastrati majusculele) In schimb vorbim de imprumuturi de la FMI etc. Suntem incapabili sa gestionam fonduri! Sa nu mai aud romani ca spun ca nu au bani! Fals! nu avem IDEI! Sau daca avem idei implica furturi sau ilegalitati.
      • -2 (6 voturi)    
        varba din batrini... (Sâmbătă, 17 ianuarie 2009, 0:08)

        plapumaru [anonim] i-a raspuns lui atreus

        datoriile noi se lasa sa se invecheasca, iar cele vechi, nu se platesc !
        • +7 (7 voturi)    
          hai atunci la FMI (Sâmbătă, 17 ianuarie 2009, 0:46)

          atreus [anonim] i-a raspuns lui plapumaru

          vezi daca la FMI poti aplica metoda asta
        • +1 (3 voturi)    
          oare (Sâmbătă, 17 ianuarie 2009, 10:19)

          mihai [anonim] i-a raspuns lui plapumaru

          Nu stiu ce batrani, poate la Oltenia sau la Moldova !? Mediul in care am trait ne-am ferit ca de dracu de datorii.
          Cunosc familii cu copii carora le-a luat banca apartamentul iar acum stau in chirie si tot asa o teorie impartaseau. M-au bagat si pe mine la paguba de fraier ce-am fost.
          Nu cred ca e foarte confortabil sa stai din proces in proces si cu recuperatorii in coasta. La unii mai nesimtiti poate ca nu conteaza.
      • 0 (0 voturi)    
        fondurile nerambursabile de la UE (Sâmbătă, 17 ianuarie 2009, 9:49)

        directia 5 [anonim] i-a raspuns lui atreus

        sunt pt dezvoltare si integrare,nu pt finantarea deficitelor bugetare,in articol tocmai despre asta este 'vorba' ,este nevoie de finantare externa a deficitelor ?si daca da [foarte probabil],de unde s a vina finantarea ? UE sau FMI ?
        Daca pacaliciul de tariceanu nu 'denunta' intelegerea cu FMI in '05, astazi nu am fi avut jaful din sistemul de asigurari ,si reforme in invatamant si sanatate
        Aproape toti 'injuram 'FMI,dar aproape toate reformele structurale s au produs sub 'biciu' FMI,altfel am fi avut si astazi mineri care intrau in 'sut' cu 10 000, beau o bere si ieseau cu 7 ooo dupa care treceau pe la caserie
        In rest ai dreptate ,decat s a priveasca bulgarii cu admiratie la noi cum jecmanim UE de fonduri,mai bine hacuim bugetul nostru,cel putin aici nu ne da nimeni peste gheare
    • +10 (10 voturi)    
      Nu ai inteles nimic (Vineri, 16 ianuarie 2009, 22:11)

      Razvan007 [utilizator] i-a raspuns lui Florin

      Nu este vorba sa nu imprumutam, ci sa nu imprumutam de la FMI.
    • +12 (12 voturi)    
      Datoriile se fac cu cap ! (Vineri, 16 ianuarie 2009, 22:24)

      STEFAN A. [utilizator] i-a raspuns lui Florin

      Daca privesti in Vest, toate tarile dezvoltate au datorii (mai mari sau mai mici). Vestul a facut datorii pentru a construi autostrazi, canalizari in toate satele ( tot ce intra in termenul de infrastructura), a dezvoltat masiv agricultura ( exporta alimente si la noi).
      Noi am facut datorii ca sa dam salarii mari la sefi, pensii la fel de mari la fosti sefi PCR, securitate. Aparitia in putin ani a milionarilor nationali a fost facuta tot cu datorii ,dar garantate de stat, adica de noi toti ! In afara centralei de la Cernavoda, unde crezi ca au disparut miliarde de euro de datorii de stat?
      Este unanim recunoscut ca FMI, in ultimii 15 ani, a gresit toate retetele financiare ! Cine a urmat strict politica FMI ( in schimb de miliarde de dolari) a devenit mai sarac sau a dat faliment ! VEZI cazul Argentina, elev model a FMI !
      • +1 (1 vot)    
        datorii (Sâmbătă, 17 ianuarie 2009, 13:52)

        atreus [anonim] i-a raspuns lui STEFAN A.

        Datoria este datorie, indiferent la ce o folosesti. Obama se plangea la un moment dat ca influenta SUA asupra chinei a scazut pentru ca razboaiele din irak si afganistan sunt finantate si din dolari chinezesti. Mai precis NICIODATA un dator nu va putea impune conditii celui care ii da banii iar raportul de forte se inclina catre cel care are bani nu catre cel care are datorii. Occidentul va trebui sa isi plateasca datoriile si stie asta foarte bine. Multe state din europa de vest au datorii prin care isi finanteaza functionarii publici si un sistem birocratic nefunctional. Aceste state vor pierde puterea in viitorul foarte apropiat. Sa ne imaginam ca este bine sa ai datorii numai pentru ca vesticii au datorii suna a Caragiale : chestia cu falitii lor si falitii nostri.
      • 0 (0 voturi)    
        Putem si fara FMI (Duminică, 18 ianuarie 2009, 10:08)

        .Marius. [anonim] i-a raspuns lui STEFAN A.

        Pai si noi putem face cele descrise mai sus de tine, dar fara bani de la FMI, ci cu banii (in majoritate nerambursabili, alocati de la UE), stii tu, cele 32 Miliarde €.
        • +1 (1 vot)    
          Ce vrem sa facem cu datorii ? (Duminică, 18 ianuarie 2009, 11:53)

          STEFAN A. [utilizator] i-a raspuns lui .Marius.

          Normal ca este posibil, este suficient sa stim ce vrem ! Pina astazi, datoriile au fost facute pentru a plati salarii si pensi ! Diferenta este toata aici .
          Nici un buget de stat de dupa 1989 nu a specificat cifra maxima care poate fi luata imprumut si nici ce se face cu acesti bani !!!!!!
          In Vest, cind se fac datorii noi,se publica cifra si se spune la ce se folosesc banii (capitalizare ,banci, cumpararea de avioane, noi centrale electrice , s.a.m.d.). LA NOI PUSTIU ! Se fac datorii si cum vine un nou guvern, surpriza, visteria este goala.
          Deci, democratia "originala" este si acest fapt, bugetul un sac fara fund, cheltuieli clientelare si tara, rusinea Europei ca si nivel de trai, ieri,astazi si miine !
    • +3 (3 voturi)    
      tu ai o problema... (Sâmbătă, 17 ianuarie 2009, 13:37)

      Andrei [anonim] i-a raspuns lui Florin

      Tu intelegi oare ce inseamna un imprumut FMI? Intelegei care sunt toate aspectele lui?

      Si da, sunt de-acord, as fii de-acord ca datoria externa sa se micsoreze MULT! Pentru ca ceea ce se intampla astazi in Romania, euro asta care-o ia la sanatoasa si leul care isi pierde din "erectie" vin pe fondul unui deficit de cont curent (datorie) imensa.

      De data asta sunt de-acord cu Base, FMI nu ne trebuie!
  • +7 (7 voturi)    
    Mostenirea bat-o vina (Vineri, 16 ianuarie 2009, 22:18)

    Cristi [anonim]

    Acum se vede si partea mai putin cunoscuta a mult laudatei guvernari liberale cu fantastica ei crestere economica, nemaintalnita din 1990 incoace. Degeaba ai crestere economica daca tot consumul se face din importuri iar deficitul de cont curent si cursul leului sunt urmarile imediate. Mult trambitata crestere economica a fost in mare masura doar un foc de paie datorat in principal speculantilor straini care au investit in Romania inainte de criza iar acum si-au retras capitalul.
    Pana nu ajunge exportul la un nivel suficient de mare ca sa reduca deficitul nici o institutie din lume nu va rezolva problema.
    • 0 (0 voturi)    
      expo (Sâmbătă, 17 ianuarie 2009, 10:11)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui Cristi

      Din pacate exportul e greu de crescut (ramanem fara paduri, industria e in scadere generala). Rezerve ar fi in export de inteligenta care insa nu este incurajata ba chiar astupata de mediocritatile politice gen Vanghelie, produse naturale ...
      Accentul trebuie pus pe reducerea "drastica" a importurilor (impozite mai mari pe profiturile imoral de ridicate ale acestor firme paguboase pentru balanta comerciala). Firmele lui Tariceanu, prim ministrul Romaniei care face venituri de 50 de ori mai mari in 5 ani de guvernare importa masini Citroen la mare concurenta cu Dacia. Daca primul ministru al tarii face concurenta salbatica cu Dacia, ce sa mai vorbim ! Lui trebuie aplicata taxa auto de 10 ori mai mare nu sa fie lasat sa ajunga in top 500 pe spinarea saracirii noastre. La fel Patriciu ajuns cel mai bogat din tara, iertat fiind de Statul roman de o datorie de 6 sute milioane dolari. "Statul" de fapt au fost Nastase si Tariceanu care pe baza unor spagi substantiale au facut aceste pomeni. Nu degeaba au rasuflat Tamara si averile Tariceanu-Patriciu.
      De altfel si domnul Lazea de la BNR precizeaza ca cel mai dificil lucru din economie este deficitul enorm de plati care de-abia acum il scot la suprafata, remarca ei.
      Toate institutiile statului n-ar trebui sa foloseasca decat masini sau echipamente din tara, in masura in care nu se impune ceva ce nu se fabrica la noi. Stia el Ceausescu cate ceva.
      Iar nemtii, rusii si americanii asa au procedat cand au ajuns la ananghie.
      • 0 (0 voturi)    
        re: expo (Duminică, 18 ianuarie 2009, 13:20)

        Dudu [anonim] i-a raspuns lui Alex

        " Toate institutiile statului n-ar trebui sa foloseasca decat masini sau echipamente din tara, in masura in care nu se impune ceva ce nu se fabrica la noi. Stia el Ceausescu cate ceva. "
        Tu chiar crezi ca masina prezidentiala va fi o Dacia? Compari cu nemtii, dar eu au BMW, Mercedes, Audi, VW si lista poate continua. Asta e o aberatie!
        In rest, perfect de acord cu ce ai zis.
  • +2 (6 voturi)    
    pomenile se vad (Vineri, 16 ianuarie 2009, 22:41)

    make21 [anonim]

    Parca acum cateva luni ex Tericeanu si PeNaLi sustineau sus si tare ca economia duduie, acum sa intelegem ca nu mai duduie???Continuati tot asa sa guvernati si o sa va treziti ca in curand 2 mil de prosti ( restu o sa plece pt ca nu au dupa ce sa ramana pt un salar de mizerie)+ cei putrezi de bogati o sa sustineti 6 mil de pensionari +2 mil de bugetari.
  • +5 (5 voturi)    
    nici mort nu scapi de datorii (Vineri, 16 ianuarie 2009, 22:42)

    isarescu [anonim]

    si la propriu si la figurat, asa e lumea. asa e construit sistemul asta social: te obliga sa faci parte din el si iti construieste niste nevoi false, care se dezvolta repede (in sensul ca tipul de economie se schimba cam la o generatie) iar pentru a tine pasul, statele se imprumuta in numele cetatenilor. mai concret statul stie mai bine ce nevoie am eu sau x sau y si se apuca sa faca niste cheltuieli publice spre "binele nostru" al muritorilor de rand, punand apoi pe fiecare sa-si plateasca felia lui de datorie publica toata viata de salariat prin taxe si impozite.
  • -1 (7 voturi)    
    nu e traba lui (Vineri, 16 ianuarie 2009, 23:50)

    gigi [anonim]

    nu e treaba lui tatucu basescu sa hotarasca daca ne imprumutam la FMI sau nu. e treba lui videanu & pogea
    de cind zeus se pricepe la economie si finante?
    • 0 (0 voturi)    
      Nu e treaba lui... (Sâmbătă, 17 ianuarie 2009, 8:56)

      io [anonim] i-a raspuns lui gigi

      Dar daca prostii nu stiu pe ce lume traiesc, cineva trebuie s-o faca. Si cine altul, decat un mascarici din stol.
    • 0 (0 voturi)    
      he-hei (Sâmbătă, 17 ianuarie 2009, 10:25)

      Nichipercea [anonim] i-a raspuns lui gigi

      Dar tu de cand te pricepi ? Un comandant de vapor de elita, cum a fost Base, trebuia sa fie un bun gospodar mai badie. Si in final el raspunde pentru tot ce fac oamenii pe care el i-a angajat. Asa l-a angajat si pe Tariceanu numai ca asta l-a tradat dar noi tot pe Base il acuzam ca n-a fost in stare sa domine mafia oligarhica ticalosita. Lumea nu este destul de constienta sa-l sprijine mai puternic, sa ia atitudine la mizeriile de la antene, la imunitati, la adormirea justitiei.
  • -1 (1 vot)    
    fmi (Sâmbătă, 17 ianuarie 2009, 9:39)

    Nicu Albu [anonim]

    Chiar asa cum spune cineva: nu e treaba presedintelui asta cu imprumut sau nu de la fmi. Apoi, sigur ca nu e confortabil sa fii dator. Numai ca, iata, tot mai mute state fac acest lucru. recent parca ungaria (nu e si asta in UE?) a apelat la imprumut. cred ca nu poate fi judecat acest aspect la suprafata. iar basescu habar n-are de finante, ca urmare ar trebui sa-si vada de treaba lui.
  • 0 (0 voturi)    
    Basescu FMI (Sâmbătă, 17 ianuarie 2009, 9:59)

    Economu [anonim]

    Daca o sa ne imprumutam sau nu are asa mare importanta.Basescu este insa lipsit de diplomatie elementara . daca asta mai e vreun secret pt cineva. Romania este tara membra a FMI si cotizeaza acolo. Chiar daca nu apaelam la resursele Fondului, care nu mai e aceesi institutie ca in 1996 si nici situatia nu este aceeasi in Romania, astfel de declaratii basesciene de la nivelul unui sef de stat nu ajuta la nimic in schimb sigur pot dauna,
    • 0 (0 voturi)    
      vai de noi (Marţi, 23 martie 2010, 15:46)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui Economu

      VAI de noi in ce conditii traim in Somalia,pardon Romania.In loc sa imprumute Base bani aiurea mai bine,i-ar baga in export,sa facem marfa la standarde EU pt export,am scapa si de rata aia mare desomaj,am scoate tara din cacat si am fii si noi prosperi din nou.Dar lasa,hai sa ne mai saracim cativa ani,sa o ducem si mai rau.Atatia tinerii,care au scoli,facute calumea sunt dar fara joburi,plini de speranta.Lor li se inchid usi in nas zi de zi si cui ii pasa???????????????
  • 0 (0 voturi)    
    DEFICITE (Marţi, 8 februarie 2011, 17:39)

    Alexandru A. [anonim]

    nimeni nu ajuta romania, nici macar romanii.toti consuma produse si serv. oferite de frime din afara tarii iar cele romaniesti 'mor' .de ce nu sunt invatati romanii sa consume din ce e al lor. toti critica ce e romanesc, pana si istoria .......nu ne vindem tara-o dam degeaba :))
    traisca romanii si rommanizatii


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version