Prognoze pesimiste ale Bruxelles-ului pentru Romania: crestere economica de doar 1,75%, deficit bugetar de 7,5% UPDATE Pogea: "Estimarile pot fi justificate doar prin prisma exercitiului bugetar 2008"

de M.Mihaiescu, I.M.     HotNews.ro
Luni, 19 ianuarie 2009, 12:49 Economie | Finanţe & Bănci

Comisia Europeana (CE) a redus semnificativ prognoza de crestere economica a Romaniei pentru 2009 si 2010, de la 4,7% la 1,75% si, respectiv, de la 5% la sub 2,5%  Deficitul bugetar va ajunge la 7,5% din PIB, sustine prognoza CE, crestere care "reflecta cresterea nefundamentata a pensiilor si impactul reducerii contributiilor sociale".

Vezi aici prognoza CE (eng)

UPDATE Gheorghe Pogea, Ministrul finantelor, a transmis printr-un comunicat ca “estimarile Comisiei Europene pot fi justificate doar prin prisma exercitiului bugetar pentru anul 2008.

Dinamica cheltuielilor si politica fiscal-bugetara prociclica si expansionista a fostului Guvern au adus Romania la un deficit de 5,2% din PIB, intr-un an cu o crestere economica de 7,9%. In proiectia noastra bugetara, ne-am asumat decizia de a ajusta deficitul public si deficitul de cont curent pana la valori sustenabile", arata comunicatul Ministerului.

Pe ce se bazeaza prognoza
Reducerea este motivata de dificultatile de pe pietele de credit, de inrautatirea conditiilor de pe piata muncii si deteriorarea indicilor de incredere, se arata in prognoza economica a CE, publicata luni.

Autorii documentului sustin ca "Boom-ul cererii pe plan local - principalul motor de crestere economica al Romaniei in ultimii cinci ani -, va incetini semnificativ, din cauza reducerii puternice a dinamicii creditelor, slabirii indicatorilor de incredere si deteriorarii conditiilor pe piata muncii."

Zona investitiilor, spun oficialii, va avea cel mai mult de suferit: cresterea se va reduce de la 18 procente in anul 2008 la 1,5 pentru 2009, atat pentru constructii, cat si pentru echipamente.

Studiul precizeaza ca nu a luat in calcul modificarea bugetului pentru 2009, anuntata dar neaprobata inca de Executivul roman.

Sunt afectate schimburile comerciale mondiale, productia manufacturiera si pietele imobiliare

In Uniunea Europeana, cresterea PIB ar urma sa se diminueze cu aproximativ 1,8% in 2009, inainte de a se redresa usor in 2010, cu 0,5%.

"Acesta este rezultatul impactului crizei financiare intensificate asupra economiei reale: recesiunea mondiala aferenta crizei, manifestata prin reducerea considerabila a schimburilor comerciale mondiale si a productiei manufacturiere. In anumite tari, se manifesta si prin corectiile de pe piata imobiliara", arata raportul CE.

"Consumul si investitiile din sectorul public vor oferi insa o gura de oxigen. Atenuarea presiunilor inflationiste a contribuit, de asemenea, la cresterea consumului privat. Masurile fiscale discretionare anuntate inca din august 2008 vor limita incetinirea cresterii PIB cu aproximativ ¾ puncte procentuale in anul acesta. Se preconizeaza ca amploarea recesiunii economice va avea un impact semnificativ asupra ratei de ocupare a fortei de munca si a finantelor publice.


Ce spune Ministerul de Finante

Intr-un comunicat transmis luni dupa amiaza, ministerul de resort precizeaza ca prognoza CE a fost facuta numai pe baza exercitiului bugetar 2008.  "In proiectia noastra bugetara, ne-am asumat decizia de a ajusta deficitul public si deficitul de cont curent pana la valori sustenabile.

Actualul guvern a adoptat, inca din luna decembrie, o serie de masuri de reducere a cheltuielilor publice, luand in calcul, chiar posibile modificari de ordin fiscal, in conformitate cu prevederile programului de guvernare al coalitiei.

Intentionam sa facem progrese si in sensul predictibilitatii prin programare financiara multianuala", a declarat Ministrul de Finante.

Pogea mai aminteste ca maine, 20 ianuarie, va avea o intalnire cu Joaquin Almunia, comisarul european pentru afaceri monetare si ii va prezenta acestuia o informare referitoare la exercitiul financiar pentru anul 2008 si cadrul macroeconomic al bugetului pentru 2009.

Ministerul Finantelor Publice a mai transmis ca a prezentat in sedinta de Guvern, din  16 ianuarie, cadrul macroeconomic pentru bugetul anului 2009, care se bazeaza pe:

  • scenariul de crestere economica al Comisiei Nationale de Prognoza, de 2,5% din PIB
  • un PIB de 579 mld. lei
  • un curs mediu de schimb leu – euro de 4 lei/ euro
  • o crestere medie a preturilor de consum de 5%
  • numarul de someri la finalul anului de circa 505.000 ( in crestere fata de circa 403.400 la finele anului 2008)
  • o crestere a castigului salarial mediu brut, de la 1.720 lei la 1.820 ( o crestere nominala de 5,8 %)
  • o crestere a salariului mediu brut de la 1.600 lei la 1.693 lei
  • un deficit de cont curent al balantei de plati externe de 10,3 % din produsul intern brut
  • un deficitul public de 2% din PIB
  • o proiectie a veniturilor de 32,1% din PIB (185.7 mld. lei)
  • un nivel al cheltuielilor publice totale de 34,1% din PIB (197.4 mld. lei)
(sursa: MFP)













Material sustinut de Siemens

"Comorile" detinute de primarii: cum pot fi folosite marile baze de date pentru a imbunatati serviciile oferite cetatenilor. Studiu de caz City Pulse

Brasovul si orasul Aarhus din Danemarca au luat parte timp de trei ani la un proiect inedit de cercetare - City Pulse, finantat de Uniunea Europeana. Pe scurt, scopul proiectului a fost sa colecteze si sa coreleze cat mai multe date despre cele doua orase, iar pe baza acestora primariile sau companiile sa dezvolte aplicatii gratuite care sa imbunatateasca serviciile oferite cetatenilor.

2619 vizualizari

  • +8 (10 voturi)    
    Statul trebuie sa economiseasca ! (Luni, 19 ianuarie 2009, 13:20)

    STEFAN A. [utilizator]

    Situatia se face tot mai grava !
    Avem unica posibilitate de a corecta greselile macroscopice a bugetului de stat !
    Blocarea salariilor si pensilor de la bugetul de stat ,la nivelul anului 2008.
    Crearea unui buget de stat bazat pe o crestere a PIB de 0 %.
    Reducerea cheltuielilor administrative cu cel putin 20 % , in comparatie cu 2008 !
    Cum in realitate vom avea o crestere minima a PIB, toti banii intrati la buget suplimentar ,( comparat cu cresterea PIB = 0 %) se pun bine la BNR (care da dobinda ) si astfel avem un inceput de 2010 cu ceva bani in visterie !
    Nu este usor , este unica solutie ca sa nu ne trezim la sfirsitul anului cu datorii peste datorii, adica, asa cum am intrat in 2009 si fara sa stim de unde sa luam banii ca sa astupam gaurile din buget !
    • +3 (3 voturi)    
      gresesti (Luni, 19 ianuarie 2009, 14:46)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui STEFAN A.

      eu cred ca gresesti. in actuala situatie de criza a face economii e cel mai rau lucru. tb gasite solutii de stimulare a consumului - in special in sectorul investiilor si imobiliar - indreptat spre dezvoltarea si cresterea veniturilor ca contrapondere. e singura solutie de a atrage bani la buget.
      ar tb sa aveti in vedere un aspect -daca toti pun bani la ciorap - cine va cumpara productia ?????
      si de unde va colecta statul taxele pe care tu spui ca tb sa le puna la pastrare la bnr. foarte mare atentie eu trebuie sa ajut consumul astfel incat sa aduc cat mai multe taxe la buget. pentru a avea bani pentru a putea accesa fonduri europene (de exemplu) pentru a sustine anumite facilitati pentru IMM-uri si de ce nu pentru a mari pensiile si salariile profesorilor. daca nu am ce colecta nu am bani la buget si ne uitam unii la altii si ne plangem de mila.
      trebuiesc luate rapid decizii de deblocare. cu cat stam si ne batem pe ciolan cu atat va fi mai rau - e posibil ca ceilalti sa iasa din criza si noi sa ne afundam si sa cautam luminita de la capatul tunelului. (si s-ar putea sa nu avem bani nici de chibrituri


      PS poate gresesc -dar nu cred. singura solutie este gasirea celor mai bune parghii de a debloca sistemul financiar, imobiliar, investitional si nu de a reduce cheltuielile sau de a taia din salarii sau de a anula cresterile de pensii si de salarii.
      • 0 (0 voturi)    
        Idea mea ! Buna sau rea ! (Luni, 19 ianuarie 2009, 20:19)

        STEFAN A. [utilizator] i-a raspuns lui anonim

        1- blocarea salariilor bugetarilor nu inseamna blocarea investitilor !
        2- blocarea pensilor nu inseamna mai putine taxe la stat!
        3- am creat noi ministere ca sa economisim bani sau pentru a face o placere la politici cu greutate ?
        4- Italia = 3.650.000 angajati publici la o populatie de 60.000.000 locuitori.
        Romania, 1.500.000 angajati publici la 20.000.000 de locuitori. Tinind cont ca birocratia italiana este printre cele mai inapoiate din tarile dezvoltate, (nu luam ca comparatie ,Franta ,Germania) noi ar trebui sa avem respectind raporturile, un numar maxim de angajati publici =1.216.667 . Diferenta noastra (aproape 300.000 in plus) se traduce prin un buget care da salarii ( cu mari dezechilibre intre mari si mici) aiureli tip Logan de 70.000 de euro si nu ramine nimic pentru investitii !
        Noi nu sintem tarile din vest unde sustinerea consumului este importanta.
        Nu avem nimic, nici autostrazi, nici canalizari la sate sau mai grav, apa potabila (merg multi inca cu fintina modernizata cu pompa electrica).
        Deci, economisim de o parte si investim in alta parte unde avem nevoie !
        • 0 (0 voturi)    
          da si nu (Luni, 19 ianuarie 2009, 23:21)

          cbarbu32 [anonim] i-a raspuns lui STEFAN A.

          vad ca nici tu nu mai pastrezi din ce ai spus prima data
          "Crearea unui buget de stat bazat pe o crestere a PIB de 0 %.
          Reducerea cheltuielilor administrative cu cel putin 20 % , in comparatie cu 2008 !
          Cum in realitate vom avea o crestere minima a PIB, toti banii intrati la buget suplimentar ,( comparat cu cresterea PIB = 0 %) se pun bine la BNR (care da dobinda ) si astfel avem un inceput de 2010 cu ceva bani in visterie !
          Nu este usor , este unica solutie ca sa nu ne trezim la sfirsitul anului cu datorii peste datorii, adica, asa cum am intrat in 2009 si fara sa stim de unde sa luam banii ca sa astupam gaurile din buget !"
          nu prea seamana cu ce ai scris acum
          imi pare rau

          dar nu ma refeream la numarul de functionari publici -ma refeream la salarii si la pensii -nu cred ca e o solutie nici buna nici rea marirea lor - doar ca trebuie aleasa cea mai buna solutie.
          si sunt posibile doar daca are sustinere pe incasari la buget
          dar ce spui mai sus nu vor aduce incasari la buget - partial in al doilea mesaj
          eu am sustinut ca nu putem avea crestere a incasarilor la buget daca nu investim si nu sprijinim consumul - sursa de venit la buget e si TVA-ul si sunt si accizele. Nu sunt numai impozitele. deci eu ca stat tb sa gasesc parghiile de a avea venituri maxime -nu prin marirea taxelor si impozitelor ci prin imbunatatirea colectarii si a surselor (cantitatilor- e vb de consum) impozabile
          si investitiile imi aduc venituri la buget - tva-ul materialelor utilizate daca nu si impozitul pe profit.
          dar daca nu am in vedere si o crestere a veniturilor populatiei in situatia in care cursul o ia razna si preturile urmeaza tendinta nu cred ca ajutam industria( cad vanzarile echivalente)- trebuie doar gasit echilibrul intre ele. cred ca deciziile care tb luate sunt pe muchie de cutit. doar ca tb luate mai repede. cu cat intarziem ne va fi mult mai greu sa reglam situatia.
          din ce spui mai sus incercam sa actionam asupra efectelor ( cresteri salarii si pensii).
        • 0 (0 voturi)    
          continuare (Luni, 19 ianuarie 2009, 23:26)

          cbarbu32 [anonim] i-a raspuns lui STEFAN A.

          trebuie lucrat la inputuri nu la outputuri.
          tb sa actionez in principal prin masuri asupra intrarilor de venituri la buget si in subsidiar la iesiri din buget
          caz concret
          priveste statul ca o societate comerciala
          inputurile sunt veniturile din incasarile comerciale ale firmei, iar outputurile iesirile
          salarii, dividende, profit (cu aprox nu e chiar asa- cred ca ai inteles ce vreau sa spun). un stat puternic e cel care are un manager f bun
          la noi in schimb ... avem manageri care au dus foarte multe societati care ar fi rezistat in economia de piata dar au falimentat.
          intr-un cuvant - las pe altii sa se pronunte:)
    • +1 (3 voturi)    
      atentie !!! (Luni, 19 ianuarie 2009, 14:58)

      cbarbu32 [utilizator] i-a raspuns lui STEFAN A.

      vedeti ca masurile anticriza sunt indreptate spre cei cu bani nu spre saraci. cele asa zile pentru saraci sunt praf in ochi.

      noroc ca sunt multi romani care lucreaza afara
    • 0 (0 voturi)    
      de ce trebuie sustinut consumul (Luni, 19 ianuarie 2009, 15:11)

      cbarbu32 [utilizator] i-a raspuns lui STEFAN A.

      in perioada anilor 90 doua firme ce produce produse asemanatoare au ales doua politici diferite -atentie perioada cu dobanzi galopante.
      una a facut credite in acelei conditii- credite indreptate spre retehnologizare, iar cealalta banii castigati ii economisea. ghici cine a dat faliment. a doua. motivul ? a ramas in urma datorita tehnologiei. a devenit necompetitiva
  • +2 (2 voturi)    
    Deci nu cade nici un cap pt situatia curenta? (Luni, 19 ianuarie 2009, 14:06)

    cristian [anonim]

    Ok dc nu cade nici un cap, fratilor astia mai tinerei, saracaciosi si nebugetari ne vedem nevoiti sa iesim in strada si sa facem o NOUA REVOLUTIE.
    • +2 (2 voturi)    
      chiar ii crezi (Luni, 19 ianuarie 2009, 14:55)

      cbarbu32 [utilizator] i-a raspuns lui cristian

      al cui cap sa cada. ??????
      actualii spun ca nu ei au generat-o. ceilalti spun ca tb sa fie deja discutat bugetul.
      pisica e in aer. inca nu a picat. stai sa vezi atunci show. nu pentru ei - nu-i afecteaza-vezi averile.
      pe noi ne va afecta:(. si inca rau.
      ei au alte probleme ciolanul si chiolhanul
  • +3 (3 voturi)    
    criza (ne) inceputa (Luni, 19 ianuarie 2009, 14:15)

    nedumeritu [anonim]

    Am si eu o nedumeriri.
    Crede oare cineva ca vom avea vreo sansa sa depasim criza cu un asemenea guvern?
    Crede oare cineva ca guvernanti cu asemenea declaratii de avere(si ce o fi pe langa) vor fi in stare sa se opreasca?
    Crede oare cineva ca pana la vara se va termina formarea guvernului?

    Oare noi,ca popor,meritam mai mult?
  • 0 (2 voturi)    
    AUDIT INTERNATIONAL INDEPENDENT (Luni, 19 ianuarie 2009, 14:47)

    - [anonim]

    Altfel, nimeni nu da doi bani pe plangerile actualului guvern si in plus guvernul actual va cara in spate si va fi vinovat pt. tot ce-a facut PNl
    aratand ca sunt complici cu fosta guvernare

    Bazac pune auditul Băncii Mondiale pe programele lui Nicolăescu

    18 Ian 2009
    Liana Subtirelu

    Ministrul Sănătătii a cerut auditul forului international pentru programele de construire de noi spitale si pentru cel de evaluare a stării de sănătate a populatiei.

    http://www.cotidianul.ro/bazac_pune_auditul_bancii_mondiale_pe_programele_lui_nicolaescu-70525.html
  • +4 (4 voturi)    
    astia de la UE sunt cretini uneori (Luni, 19 ianuarie 2009, 15:08)

    mihai [anonim]

    Daca se va ace reabilitarea termica a blocurilor, se vor crea locuri de munca, se va mentine productia de ciment si nu vom mai importa gaze din Rusia plus facturi mai mici la intretinere+locuri de munca in constructii.
    Deci e loc de crestere economica la noi. suntem inca mici, avem loc de crstere, chiar cu criza si chiar fara ajutorul mafiei imobiliare.
    Plus investitiii in autostrazi.
    • 0 (0 voturi)    
      sa crezi tu asta (Luni, 19 ianuarie 2009, 15:16)

      cbarbu32 [utilizator] i-a raspuns lui mihai

      nu va ajuta acestea asa zisa reabilitare la iesirea din criza
      • 0 (0 voturi)    
        de ce zici asta? (Luni, 19 ianuarie 2009, 17:39)

        mihai [anonim] i-a raspuns lui cbarbu32

        cei din blocurile reabilite termic platesc cu 50% mai putin la intretinere?
        si nu e vrajeala...
        deci se consuma mai putin gaz...
        noi platim circa 2 miliarde de euro rusilor pe an pentru gaze;
        cu banii astia putem face 500 km autostrazi pe an.
        • 0 (0 voturi)    
          Siderurgia consuma mult gaz metan! (Luni, 19 ianuarie 2009, 20:28)

          STEFAN A. [utilizator] i-a raspuns lui mihai

          Blocurile comuniste cu 4 etaje, confort 1, construite complect din beton, inclusiv peretii interni, pot fi izolate in exterior si astfel se reduce factura de metan,dar, ce valoare vor avea peste 20 de ani ? Cum DEJA multe au devenit jalnice, peste putin timp vor fi curat BRONX. Nu degeaba pretul apartamentelor de acest tip scade ! Nu mai vorbim de cele confort 2-3-4.
          In siderurgie , consumul de gaz si curent electric, este enorm.
          Cind functiona CUG Cluj (a dat faliment), energia electrica consumata in 8 ore,era egala cu consumul tuturor locuintelor din Cluj in 24 de ore !
        • 0 (0 voturi)    
          da si nu (Luni, 19 ianuarie 2009, 23:56)

          cbarbu32 [anonim] i-a raspuns lui mihai

          din punctul de vedere al cheltuielor cetatianului ai dreptate. dar pe global -tot atat vom da pe gaze. sau daca nu pe gaze pe altceva. tot aia e -daca banii economisiti de cetatean ar ajunge intr-o zona investitional -atunci da romania va avea de castigat -altfel... sorry praf in ochi
    • 0 (0 voturi)    
      Daca... (Luni, 19 ianuarie 2009, 16:05)

      un roman [utilizator] i-a raspuns lui mihai

      Eu am impresia ca nu se va face nimic decat chef si circ si iarasi chef, presarat cu mulsul bugetului!
  • 0 (0 voturi)    
    Solutia (Luni, 19 ianuarie 2009, 17:59)

    stefan v [anonim]

    Sa renuntam la birocratia bugetofaga. E momentul si motivul. Abia nu ne mai innebunesc cu acte, avize si spagi. Asta nu dispare decat daca nu-i mai dai de mancare. De 20 de ani de suge sangele. E momentul sa dispara. Daca n-au vana in ei s-o desfiinteze, adio la alegeri.
    • 0 (0 voturi)    
      oare (Luni, 19 ianuarie 2009, 23:34)

      cbarbu32 [anonim] i-a raspuns lui stefan v

      sunt doua aspecte care se bat cap in cap aici
      1. sunt de acord ca in domeniul public exista notiunea de spaga . dar sunt putine locurile in care exista cu adevarat - asa zisele "mine de aur". sunt multi functionari publici care o incaseaza nevinovati din aceasta asociere. tb lucrat in aceste zone. dar nu cred ca exista vreo guvernare care are interesul- asta e- oamenii nostri- ajuta partidul. cred ca intelegi ce vreau sa spun
      2. sistemul de control al statului tb sa existe - cel putin prin parghii. iar avizele si autorizatiile reprezinta una din parghii. nu neg se mai poate lucra la numarul lor.
      exemplu sistemul de taxare al veniturilor personale *salarii in speta * e de doua ori mai mare in belgia .
      sa crezi tu ca distrugi o fiar ca nu -i dai de mancare - ai grija sa nu sara pe tine -si e de doua ori mai periculoasa cand ii e foame - te sfasie
  • 0 (0 voturi)    
    pensii (Luni, 19 ianuarie 2009, 18:36)

    j [anonim]

    cresterea nefundamentata de pensii,asa o fi,dar am o curiozitate pensionarii lor care au muncit 40 de ani cu contributie la fondul de pensii sunt lasati la limita subzistentei,s-au ac.lucru trebuie sa se intample numai in tarile iesite din blocul comunist?Poate UE ne da si niste sfaturi cum sa protejam populatia in timp de criza si nu s-o decimam.
    • 0 (0 voturi)    
      Tinerii vor avea pensi in viitor ? (Luni, 19 ianuarie 2009, 23:32)

      STEFAN A. [utilizator] i-a raspuns lui j

      Doar la noi, un om cu 40 de ani vechime in munca ia o pensie de mizerie si un fost secretar PCR, activist PCR, fosti sefi in socialism (in toate sectoarele) iau pensii cu lopata. O mica intrebare, cit crezi ca poate fi pensia unei persoane (venitul lunar TOTAL),fost secretar judetean PCR, fost director editura tehnica, fost presedinte a tarii si fost senator ? Pentru ani de zile, pensile au fost marite la toti, cu gramada in loc sa fie majorate doar cele mici si mijlocii ! O crestere egala de ,sa zicem 15 % , nu este aceiasi pentru o pensie de 300 RON sau o pensie de 5.000 RON. A trebuit sa vina criza mondiala ca sa descoperim ca am facut legi, miere pentru unii si otrava pentru cei multi .
  • 0 (0 voturi)    
    viitor (Marţi, 20 ianuarie 2009, 20:24)

    ion [anonim]

    O societate in care legea se aplica preferential nu are viitor .Cei nedreptatiti acumuleaza ura generata de categoriile speciale care nu au merite deosebite si se ajunge la proteste de masa .Se impune eliminarea privilegiilor care nu au suport economic pana nu ajungem in situatii de criza.Orice categorie sociala trebuie respectata si nu discriminata.
    • 0 (0 voturi)    
      Raspuns. (Marţi, 20 ianuarie 2009, 22:26)

      STEFAN A. [utilizator] i-a raspuns lui ion

      Daca prin legi specialea , statul discrimineaza categorii sociale,nu face decit sa aplice preferential, aceasi lege.
      Din moment ce este necesar un venit minim garantat , este absolut normal sa fie si o limita a venitului maxim (vorbind de cei care ,in o forma sau alta, iau bani din bugetul statului ). In sectorul privat ,este logic sa nu fie o limita maxima de venit, competenta si profesionalitatea facind diferenta .
      Nu este nici logic sa taxezi cu 16 % un salar de 600 lei /luna ca un salar de 8.000 lei/luna.
      Ideile noastre originale sint fructul unei politici preferentiale care face jocul doar a celor cu venituri mari (de obicei ,cei ce sustin puterea ) Cum se poate explica ca o astfel de politica nu are egal in nici o tara din vest dezvoltata si nici in SUA ?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică