AFP: Romania se pregateste de hard landing. ING: Recesiunea pare de neevitat

de Dan Popa     Dan Popa's Weblog
Miercuri, 21 ianuarie 2009, 11:48 Economie | Finanţe & Bănci

Romania, care a inregistrat o crestere de 7,8% in 2008, se pregateste pentru o aterizare dura a economiei, scrie Dan Popa, pe blogul lui, citand o analiza a agentiei franceze AFP.

Florin Pogonaru, presedintele AOAR a declarat pentru AFP ca, spre deosebire de Romania, toate celelalte state acorda facilitati companiilor locale. Opiniile sale sunt impartasite si de liderul sindical Matei Bratianu.

Proiectul de buget, care urmeaza a fi trimis spre aprobare Parlamentului in scurt timp, vizeaza o crestere a PIB-ului de 2,5% si un deficit public de 2%, comparativ cu 5,2%  in 2008.

Cifrele au fost insa contrazise luni de Comisia Europeana, ale carei previziuni sunt mult mai pesimiste: cresterea economica nu va depasi 1,75%, in timp ce deficitul public va atinge 7,5%. "Cifrele prezentate de Bruxelles se bazeaza pe datele furnizate de vechiul guvern", s-a aparat premierul Emil Boc.

"2009 va fi un an foarte rau pentru Romania", considera presedintele Asociatiei exportatorilor (ANEIR), Mihai Ionescu. "Cresterea PIB-ului prevazuta de guvern este prea optimista, daca vom inregistra o crestere zero este deja prea bine", a adaugat el.

In ceea ce priveste exporturile, se prevede un puternic recul in raport cu 2008, in conditiile in care "in primele zece zile din ianuarie exporturile catre tarile din afara UE au cazut cu 47%". Si aceasta in ciuda deprecierii leului, care a pierdut peste 10% din valoare de la inceputul lui ianuarie, pentru a atinge cel mai scazut nivel istoric marti, cand euro a fost cotat la 4,3 lei.

"Banca Nationala trebuie sa intervina pentru a opri caderea leului, deoarece nivelul actual nu favorizeaza nici importatorii si nici exportatorii", apreciaza Mihai Ionescu.

Aceeasi opinie este impartasita si de presedintele Asociatiei oamenilor de afaceri din Romania (AOAR), Florin Pogonaru: potrivit acestuia, ceea ce exportatorii pot castiga din rata de schimb a monedei europene se volatilizeaza prin dobanzile mari percepute de banci, care ating niveluri de 20%.

"Companiile din intreaga lume beneficiaza de tot felul de facilitati din partea statului, dar nu este si cazul Romaniei", a declarat el.

Intreprinzatorii romani cer injectii de capital din partea statului si crearea unui fond de garantare a imprumuturilor pentru intreprinderile mici si mijlocii.

ING Bank: Recesiunea pare de neevitat in Romania

Un scenariu similar este luat in calcul si de ING. "Daca inainte vorbeam despre 2009 ca despre un an al corectiilor, acum ne asteptam la recesiune", se arata intr-un raport al ING Bank de miercuri.

Tranzactiile cu moneda nationala pun presiune pe preturi, iar BNR ar putea rata si in acest an tinta de inflatie, se mai spune in raport. Asa cum spuneam si intr-un alt post, ipoteza recesiunii mi-a fost confirmata si de alti bancheri in corespondenta privata, chiar daca nu au dorit sa-si oficializeze opiniile.

Probabil ca pragul de rezistenta al monedei nationale este situat la nivelul de 4,5 ron/eur, nivel pe care BNR ar putea incerca sa il apere.

Imi pare rau ca nu pot posta documentul pe blog, dar tare as mai urechia cativa guvernanti in baza datelor publicate acolo. Pentru ca, daca Tariceanu a fost mai mult sau mai putin profesionist in deciziile sale economice, Boc mi se pare de-a dreptul inconstient.

Nu mai zic ca poate cea mai mare vina o are Stolojan, care a dat semnalul crizei politice prin depunerea mandatului de premier, ca ultimul las.

Comenteaza pe Dan Popa's weblog.













Material sustinut de Banca Transilvania

Intreb BT. Intalnire online: Cum eficientizezi costurile cu serviciile bancare pentru afacerea ta? Doi specialisti raspund intrebarilor voastre, joi, de la ora 12.00

Doi specialisti in produse bancare pentru afaceri mici si mijlocii de la Banca Transilvania vor raspunde joi, 23 noiembrie 2017, de la ora 12.00, la intrebari puse de cititorii StartupCafe.ro, la o noua intalnire online "Intreb BT" pe tema dezvoltarii afacerilor cu ajutorul diverselor instrumente bancare. Vei primi raspunsuri la intrebarile tale, indiferent daca esti la inceput de drum cu bussinesul tau sau daca ai o afacere deja existenta.
  • Adreseaza-le intrebari prin intermediul formularului de comentarii de pe StartupCafe.ro

3490 vizualizari

  • +1 (5 voturi)    
    ING niste ratati (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 11:56)

    Alex [anonim]

    De ce naiba incearca astia de la ING sa citeasca in stele si sa zica 5 ron/euro la TV , aici ca Romania intra in faliment. De ce naiba vor sa transmita mesaje de genul asta in media. Ce vor sa maninupleze, unde le este interesul ?
    • +2 (4 voturi)    
      Raiffeisen (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 12:17)

      Silviu [anonim] i-a raspuns lui Alex

      Si Raiffeisen a facut un studiu in care concluzioneaza ca EUR o sa ajunga 3.9 la sf anului.
      Deci sunt doua posibilitati: ori scade, ori nu scade (din ciclul iarna nu-i ca vara) :)

      Cineva clar manipuleaza, dar cine?
    • +1 (5 voturi)    
      Eu as fi mai prudent in afirmatii. (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 12:30)

      Eu [anonim] i-a raspuns lui Alex

      Si eu m-am umflat in pene prin octombrie anul trecu cand S&P au scazut ratingul tarii vai sabotja economic.Dar sincer vrem sau nu exista specilaisti in domenii si se bazeaza pe anumite calcule nu dupa ureche cum e in general economia romaneasca.E unul din cele mai nefavorbaile contexte ....iar guvernul actual am un feeling ca va fi un total fiasco nu am auzit o masura anticriza de cand s-au instalat sunt mai preocupati de impartiri.Dar ce vor mai imparti cand nu va mai fi mare lucru?Nu cred ca aceasta coalitie apuca 2010...iar daca nu vom avea o atitudine proactiva toti de la maturator pana la presedinte..ne asteapta vremuri extrem de grele ca sa nu zic faliment.
    • 0 (0 voturi)    
      situatia Romaniei - cu exemplu (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 14:56)

      c [anonim] i-a raspuns lui Alex

      Daca tu esti patron si castigi 100 de lei, nu poti sa-ti dai salariu 110lei. Defapt poti... te inprumuti un an la banca, iei 110 lei si anul viitor platesti si bancii 30lei(10lei+profit). Speranta e ca anul viitor daca castigi 130lei platesti bancii 30 lei si iti iei salariul de 100 de lei. Problema lui Boc e ca deja s-a imprumutat la banca si in loc de 130lei a castigat doar 90 de lei, mai tre sa dea bancii 30 lei...si a ramas cu 60 de lei. Acum el vine si spune ca da salarii tot de 100 lei sau eventual de 110lei, dar defapt nu-si permite decat 60 de lei...De unde si ratingul curent acordat Romaniei, cursul euro si altele ce vor urma.
      Pe acest patron ori il asteapta falimentul ori isi baga mintile in cap si ia salariu de 60 de lei ori face ca 60 de lei de anul trecut sa valoreze in euro cat valorau 100 de lei de anul asta.
      • 0 (0 voturi)    
        degeaba (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 17:04)

        Eu [anonim] i-a raspuns lui c

        te-ai straduit tu sa dai un exemplu practic sa intelegem si noi astia "prosti" cum sta treaba cu economia..;tu care intelegi aceste mecanisme atat de fine ...dar esti total incoerent
  • +1 (3 voturi)    
    ING (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 12:09)

    Ghita [anonim]

    Mai bine cei de la ING si-ar vedea de treaba lor si ar face probleme referitor la gearingul mult prea ridicat care il au (de 3 ori peste bancile falimentare din US) si nu ar mai face declaratii incendiare.

    Recomand scoaterea din articol a comentariilor autorului ce nu pot fi dovedite (surse pe mail de la bancheri - bancheri sunt si cei din casierie, studii macar adiacente cu domeniul economic).
  • +2 (2 voturi)    
    Nu cred ca sunt ratati (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 12:13)

    bogdan [anonim]

    Mai bine uita-te in jur si o sa vezi care sunt ratatii. Aia sunt aici doar ca sa faca bani.
  • +1 (1 vot)    
    ing (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 12:15)

    easy [anonim]

    nu cred ca ing poate comenta in halul asta, presupun sa e doar parerea blogerului care are parerile lui...asta cu recheatul mi se pare chiar caraghios, doar daca blogerul nostru nu e vreun profesor in macroeconomie la princeton...
  • +2 (4 voturi)    
    "o crestere zero este deja prea bine" (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 12:17)

    nedumeritu' [anonim]

    Este delicioasa afirmatia unor specialisti :). "o crestere zero este deja prea bine".... care este deosebirea intre 'crestere zero' si 'scadere zero'!? Prima este cumva mai... pozitiva decat a doua?
    • 0 (4 voturi)    
      Economie (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 13:11)

      soferul [utilizator] i-a raspuns lui nedumeritu'

      Crestere economica zero = situatie in care rezultatele economice absolute si populatia totala SPORESC IN ACELASI RITM, incat nivelul rezultatelor pe locuitor ramane constant

      Deci nu poti vorbi de scadere.

      P.S.: Da stiu, ai luat 10 (zece) la romana... ce tare esti!
      • +2 (2 voturi)    
        Nu este corect ce spui (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 13:55)

        Ghita [anonim] i-a raspuns lui soferul

        tu vorbesti de pib-ul pe cap de locuitor, si poti considera ca -2% al PIB-ului dar cu un -5% a populatiei ti-ar aduce o crestere economica de 3,2%. Gresit

        Cresterea 0 se raporteaza mai degraba la cresterea PIB-ului ca valoare absoluta in miliarde eur, insa valoarea reala este 0 fiind deja ponderata de ex. cu inflatia.
        • 0 (0 voturi)    
          crestere zero (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 14:14)

          nedumeritu' [anonim] i-a raspuns lui Ghita

          De acord cu varianta ta. In aceasta situatie o reducere a PIB, ponderata cu deflatie, poate fi numita "scadere zero"?
          • 0 (0 voturi)    
            Nu (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 14:42)

            Ghita [anonim] i-a raspuns lui nedumeritu'

            in opinia mea nu, pentru ca deflatia este un fenomen nociv, bazat pe scaderea preturilor care la randul lui este bazat pe scaderea consumului agregat dintr-o economie, iar scaderea consumului duce automat la scaderea PIB-ului. De asemenea deflatia poate avea si efect scaderea consumului, (de aici rezultand o spirala) pentru ca multi ar fi tentati sa astepte pretul minim pentru a face o achizitie, si poate degenera intr-o prabusire a investitiilor (vezi piata imobiliara, ca simplu exemplu fara a intra in alte polemici)
            Prin urmare in situatia ipotetica mentionata de tine ar trebui sa ne pregatim toti de recesiune, considerand in acest caz ca scaderea 0 ca si cresterea economica negativa paradoxuri economice ce au la baza probleme structurale. :D
  • +1 (3 voturi)    
    :) (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 12:38)

    florin [anonim]

    cat priveste partea cu Stolojan, s-ar putea sa fi facut o miscare buna pentru el.
    Orice bun profesionist, manager isi doreste un post de CEO intr-o firma mare de ex. Primeste oferta de job si accepta de principiu. Apoi viitorul patron vine si spune: esti manager deci raspunzi de tot. Da sa stii ca vei lucra cu fosta mea amanta ca manader de vanzari, cu varu de la tara ca manager financiar si cu prietenu meu de pahar ca sef de operatiuni. Nu sunt ei buni, da le sunt dator.
    Ce spui d-le Dan Popa stie tot, ar trebui sa accepte pozitia aia de CEO? suna cunoscut?
  • +2 (2 voturi)    
    Marii "experti" (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 12:49)

    Anonim [anonim]

    E normal sa apara astfel de "preziceri" destepte si de mare acuratete. Romania rezista cu incapatanare presiunilor de a incheia un acord cu FMI (deoarece chiar nu are nevoie) si atunci se recurge la metode penibile si invechite de genul scaderii rating-ului de tara, articole scrise de destepti etc. Parerea mea e ca se creeaza artificial impresia de dezastru: unii o fac din interes, altii din prostie si altii pur si simplu ca sa para interesanti. Cred ca actuala criza e mai degraba una a inteligentei invadata brutal de tembelism.
    • +2 (2 voturi)    
      ai mare dreptate! (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 13:20)

      io [anonim] i-a raspuns lui Anonim

      "Cred ca actuala criza e mai degraba una a inteligentei invadata brutal de tembelism."

      De acord 100%. Lumea e plina de tampiti, mult prea plina.
  • +1 (5 voturi)    
    blog popa (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 12:51)

    amidona [anonim]

    blogul popa nu mai e decat partial o sursa de informatie , mai mult a inceput sa se ocupe cu politica. tariceanu a fost profesionist, boc e inconstient. guvernarnul boc nici nu e instalat bine , da e iresponsabil. de ce e iresponsabil , nu ni se spune.
    uite , de pilda , o masura anuntata de guvern care ajuta firmele, e aceea de a se plati lucrarile executate , fara vendete politice.
    a spus domnul tariceanu ca nu e bine.
    in bucuresti au inghetat toate investitiile in infrastructura de 7 luni de cand e instalat oprescu. nu mai avem nevoie de pasajul basarab, nici de pasajul baneasa, nici de pasaje de cale ferata la pipera. erau rele ca le fac firmele lui videanu.
    mai bine tinem banii in banca , dupa cum ne explica domnul oprescu. si toata presa pare sa-i dea dreptate.
    • +1 (1 vot)    
      Asa ne trebuie (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 14:58)

      Ghita [anonim] i-a raspuns lui amidona

      daca avem primari doctori, manelisti, generali, fotbalisti, poeti si alte elodii. Avem nevoie de manageri si economisti oriunde se lucreaza cu bani, iar acestia obligatoriu sa aiba o echipa formata din doctori pe probleme ce tin de sanatate, pedagogi pe probleme ce tin de invatamant, constructori si arhitecti pe probleme ce tin de constructii si disciplina in constructii, actori pe probleme ce tin de teatru.
      Dar la noi e cu totul invers alegem si tinem in functii oameni ce nu au nici o legatura cu domeniul in care iau decizii ce afecteaza masele.
  • +1 (3 voturi)    
    recesiune (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 13:23)

    giorgio [anonim]

    Si eu am fost initial furios pe agentiile externe care ne-au downgradat ratingul, pe analistii care preconizau cresterea euro, dar se pare ca toate astea incep sa se adevereasca.
    Ca intreprinzator, din contactul cu partenerii de afaceri a rezultat un fapt de necontestat: toti fac disponibilizari, isi restrang activitatea, iar veniturile nu mai sunt nici macar la nivelul lunii ianuarie 2008.
    Pentru a stagna economia (crestere/scadere 0%), logica imi spune ca vanzarile ar trebui sa fie cel putin la nivelul anului trecut, sa nu se mai faca angajari, dar nici concedieri (presupunand ca productivitatea ramane aceeasi, fiind foarte greu de imbunatatit in conditiile accesului tot mai dificil la credite). Ori realitatea este cu totul alta: concedieri, scaderi ale vanzarilor, deci RECESIUNE...In scurt timp o sa avem si confirmarea statistica a starii de fapt a economiei, si nu ma indoiesc absolut deloc de concluzie: RECESIUNE.
    Ar fi bine sa constientizam asta si sa actionam ca atare, sa nu ne imbatam cu apa rece si sa nu mai dam vina pe strainii care vor sa creeze panica si sa profite de situatie. Probabil ca vor sa amplifice putin lucrurile, dar totusi se porneste de la niste realitati de necontestat! (ne iese fum fara foc)
  • 0 (0 voturi)    
    Sustinerea economiei doar prin cursul de schimb? (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 13:46)

    Razvan_M [utilizator]

    Oare de ce toata lumea se panicheaza ca a crescut valoarea EUR in raport cu RON? Inflatia (oficiala) in Romania este de doar vreo 7%.
    Este adevarat, avem un deficit de balanta comerciala de 20 miliarde euro si un deficit bugetar de alte 6-7 miliarde euro, dar Tariceanu spunea nu mai demult decat anul trecut in toamna ca 12 miliarde euro anual cheltuieli suplimentare cu pensiile nu sunt o problema pentru Romania. Dar, inca o data, noi avem ca moneda nationala LEUL! Ce treaba avem cu faptul ca a crescut EURO?

    Poate ca ne-am imprumutat in EURO sa ne cumparam masini, case si excursii in strainatate pe care nu ni le permiteam altfel, da' ce-i rau in asta? Oare nu meritam? Daca 500.000 de romani s-au imprumutat, atunci 20.000.000 sa stranga cureaua si sa-i ajute pe acestia cu bani de la buget! Sa sustinem cursul de schimb la 4 lei! Sa sustinem bancherii care au dat credite fara cap si au incasat si cheltuit deja comisioanele uriase!

    Cursul de schimb nu este un lucru care sa poata fi sustinut fara o economie solida. Daca BNR mai incearca sa apere cursul de schimb cum a facut-o anul trecut, lucrurile se vor inrautati. Intrarile mari de euro se fac dinspre investitii straine, romani din afara care trimit bani in tara si exporturi. Iesirile mari de euro se fac din repatrierea profiturilor firmelor straine (iar leul slab ii face pe straini sa nu prefere varianta asta), din importuri si din dobanzile la creditele in euro. Daca euro creste fata de leu, investitorii straini vor gasi oportunitati mai bune de investitii aici cu aceiasi bani. Exportatorii au posibilitatea sa obtina mai multi lei pe marfa vanduta la aceleasi preturi in euro. Importurile se mai tempereaza. Cheltuielile pe datorie in euro la fel.
    Ne tot intrebam ce va face guvernul Boc acum! Oare guvernul poate repara in cateva saptamani ce s-a stricat in multi ani? Ma indoiesc! Am speranta ca va lua masurile cele mai bune cu efecte pe termen lung - caci altfel este rau de noi toti.
    • 0 (0 voturi)    
      tu ai dreptate. insa nu asculta nimeni (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 16:43)

      meh [anonim] i-a raspuns lui Razvan_M

      toti viseaza agenturilii straine, conspiratii mondiale si galactice si alte timpenii. nu o sa vezi vreun prost acceptind ca e vina lui cind face prostii. nu degeaba se zice "capra riioasa cu coada pe sus" sau "prostul nu e prost destul pina nu-i fudul". cam asta e romania.

      toti vor pomeni, cursuri sustinute de bnr (cu bani de unde, ca si rezerva aia se termina repede daca bnr continua sa sustina cursul aiurea). inclusiv cretinul ala de "exportator" vrea curs sustinut de bnr. asta e cea mai mare gogorita. inseamna ca de fapt el nu are nici o legatura cu exporturile. daca esti exportator REAL, produci pe baza de materie prima interna, atunci cursul de schimb mare iti convine. dar probabil ca uniunea exportatorilor e compusa tot din importatori.

      asa ca iti bati gura de pomana.

      din pacate pt ca toti prostii au drept de vot, se intimpla ce zici tu: toti platesc pt prostia unora. mai mult decit atit, aia care muncesc si cotizeaza din greu la buget platesc de multe ori pt prostia mai multora care nu cotizeaza mai nimic.

      in mod normal si in ro si peste tot in lume cine si-a luat credite pe care nu si le putea permite ar trebui sa ramina cu curu in balta, nu sa fie ajutat, pt ca ajutindu-i le recompensezi prostia.

      similar industria de masini de ex nu ar trebui ajutata. de ce sa ii incurajezi daca ei timp de mai bine de 50 de ani nu au fost in stare sa produca o tehnologie mai noua decit motorul cu combustie. au dus-o prea bine pina acum si nu i-au interesat tehnologiile noi, fiind mina in mina cu companiile petroliere. acum sa dea faliment si sa faca loc unor companii care sunt mai inovative. insa din nou problema e ca toti aia care si-ar pierde astfel locul de munca au drept de vot.

      mai bine ar fi sa dea ajutoare de somaj ceva mai mari si pe perioade mai lungi, suficient de mari incit sa permita cuiva sa traiasca, dar suficient de mici pt a-i incuraja sa caute loc de munca.
    • 0 (0 voturi)    
      Frumos (Joi, 22 ianuarie 2009, 9:34)

      Niko [anonim] i-a raspuns lui Razvan_M

      Ca sa exporti trebuie sa ai unde. Trebuie sa gasesti clienti si tot felul de lucruri complexe. Pana atunci trebuie sa pltesti materii prime pe care le cumperi in euro. Nu devalorizezi leul si apoi instant se ajusteaza exporturile.
      • 0 (0 voturi)    
        cererea de produse la export a scazut, corect (Joi, 22 ianuarie 2009, 10:04)

        Razvan_M [utilizator] i-a raspuns lui Niko

        Insa cei care lucreaza in economia reala stiau de vreo 2 ani ca ne va "calca" aceasta criza. Ba, mai mult, crizele de genul asta sunt ciclice, trebuie sa ne asteptam ca la 4-5 ani sa vina una, la 20 sa vina una puternica, iar la peste 50 sa vina una foarte puternica, asemanatoare unei depresiuni. Cine nu a putut sa prevada lucrurile astea, cu siguranta va fi mai atent data viitoare - daca va mai exista o data viitoare pt. acea firma.
        Pe de alta parte, o firma romaneasca exportatoare va avea o marja de profit mai buna in situatia in care are majoritatea costurilor in lei si majoritatea veniturilor in euro. Deoarece salariile in lei nu mai cresc prea curand, inseamna ca veniturile in lei cresc, la fel si profiturile. Cine a cumparat materii prime in euro, cand euro era mai ieftin, castiga cand vinde produsul finit in euro, cand euro este mai scump. Sau poate sa-si micsoreze pretul de vanzare si sa castige cota de piata in alte tari.
  • 0 (0 voturi)    
    si solutia...cine o are? (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 13:58)

    un cetatean [anonim]

    Este sau nu este recesiune conteaza mai putin, realitatea este scaderea continua a productiei datorita reducerii consumului si implicit inchiderea partiala sau totala a unitatilor productive care impreuna cu reducerea exporturilor exercita o presiune constanta si din ce in ce mai mare pe leu! Nu stiu cine poate nega aceste lucruri, sunt vizibile si chiar palpabile. Toata lumea ne sfatuieste sa reducem consumul, dar tocmai reducerea acestuia adanceste criza, vezi lantul de mai sus. Din punctul meu de vedere nu cred ca asa se va rezolva aceasta criza, cred ca nici acum nu se stiu cauzele care au generat-o si daca acestea nu se cunosc unde sa intervenim, cine sa intervina? Daca mai nou tot romanul se pricepe la economie are cineva o solutie corecta ptr aceasta criza??? Pana acum nu am citit decat acuze dar nici o solutie, repet, reducerea consumului nu este o solutie ptr ca incet, incet conduce la inchiderea unitatilor economice si aceasta se propaga ca o avalansa, este greu sa porneasca dar devine mare imediat! Inainte de a critica incercati sa treceti de cealalta parte a "oglinzii" si sa va intrebati:"oare eu am vreo solutie, daca eram PM sau Presedinte si toti asteptau izbavirea de la mine?"
    • 0 (0 voturi)    
      Nu inteleg ce zici (Joi, 22 ianuarie 2009, 9:31)

      Niko [anonim] i-a raspuns lui un cetatean

      Reducerea consumului este o consecinta a reducerii productiei. Cand nu mai produci ca inainte, nu mai consumi ca inainte. Nu inteleg deloc logica ta.
  • -1 (1 vot)    
    vine vine criza.... (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 15:05)

    bogdaniciosu [anonim]

    nu ati vazut ce bine se circula prin oras?
    firmele au dat faliment ,angajatii nu mai au masini
    lucrarile au stagnat ....nu e bine! criza se vede pe strada!
  • 0 (0 voturi)    
    pentru un cetatean si pentru altii... (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 16:25)

    socialist [anonim]

    Care productie mon cher? Ce produce Romania frate? Nu produce decat impozite si taxe...atat. Facilitatile de productie ale tarii au fost vandute pe nimic sau falimentate contra unor comisioane babane...da' stim cu totii treaba asta...Deci ceea ce produc firmele straine care au fabrici la noi, vand pe piata interna in primul rand, si apoi pe cea externa...Profiturile sunt trimise in tarile de origine ale acestor firme, iar statul roman nu se alege decat cu impozitele si taxele platite de acestea(firmele straine) pentru ca ii lasa sa-si desf. activitatea aici...Alte taxe sunt platite de angajati...Cam asta produce dragul nostru stat roman. In afara de cele de mai sus, bani intrati in economie si implicit la buget...mai vin din exportul de resurse naturale si de forta d munca...adica aia care sunt pe afara si muncesc nus' ce...
    Deci ce vad eu si altii ca mine ca solutie este investirea de capital de catre stat in facilitati de productie industriala, agricola, etc...si persuadarea bravilor nostrii miliardari din top 300 de a-si aduce capitalurile in banci din Romania, si a face investitii in tara exclusiv pentru urmatorii 3.
    Ar fi multe de spus...dar nu mai am nici timp nici spatiu...
  • 0 (0 voturi)    
    ing (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 17:27)

    vali [anonim]

    hai ca m-am cam plictisit de sfaturile celor de la ing. Tot cu sfaturi incercau sa ma determine sa nu imi lichidez conturile de la ei. La intrebarea mea de ce au cea mai mica dobanda la depozite in ron si eur au inceput sa o abureasca ca ei sunt o banca sigura. Mai bine sa taca sau sa dea sfaturi in olanda de la care tocmai au luat un mega imprumut ca sa ma existe.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri