Eliminarea bonusurilor bancherilor risca sa fie contraproductiva, avertizeaza expertii

de Marius Mihaiescu     HotNews.ro
Duminică, 15 februarie 2009, 17:39 Economie | Finanţe & Bănci

Din Marea Britanie si pana in Statele Unite, trecand prin Franta, liderii politici incearca sa elimine cultura bonusurilor pentru bancheri, considerati principalii vinovati pentru criza financiara mondiala, dar aceasta masura risca sa fie contraproductiva, avertizeaza expertii citati de AFP.

Cateva mii de persoane s-au inscris pe site-ul de socializare Facebook in grupurile intitulate "Bancherii sunt niste lipitori" sau "Fara daca, fara poate, renuntati la bonusuri".

Furia populatiei care se confrunta din plin cu efectele crizei economice a impins guvernele sa foloseasca termeni duri si sa sa adopte pozitii ferme.

Presedintele american Barack Obama a dat tonul, calificand drept "rusinos" comportamentul bancherilor de pe Wall Street si limitand la 500.000 de dolari remuneratia anuala a factorilor de conducere din firmele care beneficiaza de ajutoare de stat.

Premierul britanic Gordon Brown s-a angajat sa puna capat "culturii bonusurilor pe termen scurt" si a sustinut adoptarea unui sistem prin care bancherii care primesc compensatii sa fie obligati sa le returneze daca deciziile pe care le adopta se dovedesc nepotrivite.

Presedintele francez Nicolas Sarkozy a cerut directorilor de banci sa renunte la partea variabila a remuneratiei pe care o primesc, daca vor sa beneficieze de sustinerea statului. Un nou cod de conduita privind remunerarea traderilor este in curs de pregatire.

Dar, sustin expertii, private de bonusuri, bancile risca sa piarda si mai mult.

Bancile nationalizate vor fi cele mai afectate de plecarea directorilor calificati, atrasi de bonusurile din sistemul privat.

"Marele inconvenient legat de limitarea bonusurilor este capacitatea bancilor de a recruta si de a pastra traderii si administratorii vedeta, in cazul in care alte banci nu renunta la aceste stimulente", crede David Marsden, profesor la London School of Economics.

Iar limitarea bonusurilor in bancile controlate de stat s-ar putea reflecta in calitatea deciziilor luate, cu consecinte directe asupra actionarului principal - contribuabilul.

Peter Hahn, de la scoala de comert Cass din Londra, fost bancher la Citigroup, crede ca este important ca bancile sa fie capabile sa-si "asume riscurile potrivite".

"Daca te afli in fruntea unei banci importante si asumarea riscurilor nu este recompensata, vei fi motivat doar sa devii ridicol de prudent", a spus el.

"Este necesar ca bancile sa inteleaga si sa-si ajusteze riscurile, dar aceste riscuri trebuie asumate, pentru ca aceasta alimenteaza cresterea economiei", sustine Peter Hahn.

Pentru unii obervatori, odata ce economia va incepe sa-si revina, bancile cu actionariat public s-ar putea gasi intr-o spirala descendenta iar acest lucru ar complica vanzarea participatiunilor publice si recuperarea banilor investiti.

"Incercati sa nu lasati dorinta de a-i pedepsi pe baietii rai din banci sa va impiedice sa analizati la rece", este de parere avertist trader al Cantor Fitzgerald, Venetia Thompson.

"Cei care ar putea pierde, cand se trage linia, vor fi noii proprietari ai bancilor, contribuabilii".


Citeste mai multe despre   












Intreb BT. Intalnire online: Credite pentru IMM-uri, in 2018. Doi specialisti raspund intrebarilor cititorilor, vineri, de la ora 12:00

Doi specialisti in credite pentru IMM de la Banca Transilvania raspund vineri, 15 decembrie 2017, de la ora 12.00 la intrebari puse de cititorii StartupCafe.ro si HotNews.ro, la o noua intalnire online "Intreb BT", pe tema creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii - IMM. Daniel Szekely si Marsela Petreus vor raspunde la intrebari pe teme precum planificarea creditarii, la inceputul unui nou an de business, tipuri de credite, in functie de nevoile afacerii, tipuri de garantii.
  • Pune intrebarile folosind formularul de comentarii de pe StartupCafe.ro

2467 vizualizari

  • +3 (3 voturi)    
    hm (Duminică, 15 februarie 2009, 17:55)

    gabriela [anonim]

    pastrarea lor a fost productiva?
    sau aceste bonusuri ii faceau pe acestia sa execute orice li se cerea de sus indiferent daca aceste comenzi defavorizau banca si favorizau clientul si invers?
    • 0 (0 voturi)    
      productivitate... (Luni, 16 februarie 2009, 12:24)

      Razvan [anonim] i-a raspuns lui gabriela

      in primul rand, nu bonusurile si nici subprimele nu au condus la situatia de acum...
      Interesele sunt muuuuuuuult mai mare iar noi toti, inclusiv cei care lucreaza in banci si aparent iau bonusuri uriashe suntem doar niste pioni!

      Mai departe... sistemul bancar are o problema de esenta si din pacate nu cred ca se va rezolva aceasta prin masurile propuse de dif guverne...
      Este ca si cand mashina roshie pe care o conducem are motorul stricat... ce spun toate guvernele??? o vopsim verde ca atunci poate va merge...

      Conform acestui sistem monetar, cei care au bogatia la inceput pot, contrar a ceea ce se invata la scolile de economie, controla intr-un final toate resursele...
      Mai mult, sistemul se bazeaza pe crestere economica pt a functiona... orice diminuare a cresterii inseamna de fapt ca foarte multi oameni vor pierde tot ce au muncit...
      Orice dorinta de mai mult profit inseamna de fapt ca acea crestere economica trebuie sa fie mai mare... si toti ne dorim sa crestem cat mai abrupt, desi cresterea abrupta inseamna in final ca mai multi vor fi faliti mai repede...

      In plus, trebuie sa observati diferenta intre cei care muncesc si cei care controleaza resursele... sunt complet diferiti si se intersecteaza foarte rar...
      De ce oare?
  • +5 (5 voturi)    
    cine sunt expertii? (Duminică, 15 februarie 2009, 18:09)

    johnny cash [anonim]

    e foarte interesant sa citesti opinii categorice din partea expertilor: cand e laie, cand balaie (de data asta o laie); asta impotriva obiceiului lor de "experti" de a zice lucrurile cu fereala, fara multa raspundere.
    ramane intrebarea, cine "ie" expertii astia, niste martieni obiectivi sau cumva tot din banci sau related?
  • +6 (6 voturi)    
    bonusurile (Duminică, 15 februarie 2009, 18:44)

    sergiu [anonim]

    oh saracii ce demotivati sunt.jegosii, mai au tupeu sa ceara.au falimentat bancile, le-a salvat populatia,iar ei?tot in fucntii?auzi, traderi vedeta?nu le e rusine?
    peste tot cand gresesti platesti, ei nu, ei sunt tot in fucntii, iau bani tot de la populatie si isi trag bonusri ,pt motivare.
    zic tot ptca si creditele cine le-a luat?nu tot amaratii care s-au lasat consiliati de "experti" si au luat credit pe 30 ani.vai de mama noastra daca ne mai lasam inca o data fraieriti de nemernicii astai din banci.
  • +2 (2 voturi)    
    Ridicol de prudent (Duminică, 15 februarie 2009, 19:59)

    borat [anonim]

    Tot rahatul s-a intamplat pentru ca imbuibatii astia n-au mai jucat un joc cu suma nula: se bagau la riscuri imense pe banii actionarilor, incalcand "fiduciary duty-ul" fata de actionari, pentru ca daca castigau ridicau o gramada in bonusuri, iar daca pierdeau n-aveau expunere, ca doar nu pierdeau din buzunarul lor. Acum miauna vocile mai semete dintre ei ca nu sunt motivati.

    Capitalismul n-o sa functioneze pana cand astia n-or sa fie pusi ori sub un contract simetric (daca castiga, castiga imens, daca falimenteaza actionarii platesc toata viata), ori se mai tempereaza bonusurile, ca sa nu mai umfle executivii la bule peste tot.
  • +2 (2 voturi)    
    sa-i premieze! (Duminică, 15 februarie 2009, 20:13)

    Codruta N [utilizator]

    Oricum, iti trebuie MULT talent (si determinare) si o gramada de timp "dedicat", ca sa crizezi atat de bine un sistem financiar mondial!


    N-am inteles: CARE e uriasa paguba daca pleaca? Ca poate vin altii, care or sa aiba mai multa grija?

    Sa plece! Sa le dea bani aceia din sistemul "privat"!
    Ce, io-s tampita sa imi mai depun VREODATA banii in sistemul "privat", daca stiu ca nimeni n-o sa-l mai "insanatoseasca"?
  • +3 (3 voturi)    
    Sa-mi explice cineva, va rog (Duminică, 15 februarie 2009, 20:44)

    Axul [anonim]

    "Daca... asumarea riscurilor nu este recompensata, vei fi motivat doar sa devii ridicol de prudent", a spus Guru.
    Parerea mea este ca daca primesti procent din castigul riscurilor asumate dar nu esti penalizat cand o iei pe aratura, creste tentatia sa-ti asumi riscuri.
    Ori bancher caruia sa-i fie scoasa casa la licitatie si nevasta la produs ca sa plateasa pentru riscurile nebunesti inca nu cunosc.
    Guru ar fi trebuit sa ne aminteasca niste principii ale economiei de piata, in care bancile private, nefiind incorsetate, vor plati mai mult si vor aspira bancherii buni de la cele de stat, carora le vor ramane doar incompetentii.
    Dar vor mai exista economie de piata si banci private?
  • +2 (2 voturi)    
    Hehehehehhee (Duminică, 15 februarie 2009, 21:17)

    kalus [anonim]

    Sunt de acord ca oamenii trebuiesc motivati dar consider ca in cazul unelor industrii, incluzand domeniul bancar, se face totul in bataie de joc in domeniul motivarii... Bordul (directorii) ia bonusuri daca ies targeturile pe care oricum si le pun tot ei in schimb mai jos pot sa si moara de foame ca nu conteaza (vezi oamenii din agentii in zilele noastre cand nu intra mai nimeni in banca)...

    cel mai corect cred ca este stabilirea unui salariu maximal al directorului general calculat in raport cu media salariala din banca si asa va avea si el interesul ca media de salarizare pe banca sa fie mai buna... bonusurile nu ar trebui sa depaseasca valoarea salariului anual... adica daca ai un salariu de 10 000 Euro pe luna deci 120 000 Euro pe an bonusul sa nu depaseasca aceasta valoare si in total sa ajungi la 240 000 Euro... Desigur ca sa aiba 10 000 Euro pe luna ar trebui ca media salariilor din banca sa nu fie mai mica de 1000 Euro pe luna (sa zicem ca are dreptul la 10 salarii medii pe banca).... Asta ar fi un sistem care ar functiona.... E o hotie acum ca un director general de oriunde sa ia 1 milion bonus... daca vrea bani sa-si ia actiuni la firma si sa beneficieze de ele nu sa ia direct din banii firmei...
  • +1 (1 vot)    
    apropos de riscuri (Duminică, 15 februarie 2009, 21:34)

    klaus [anonim]

    deci ei dau bonus pentru asumarea de riscuri dar oare nu am ajuns in criza asta tocmai datorita riscurilor asumate? pai un CEO stie ca ia un bonus mai mare daca invarte mai multi bani si eventual mai umbla si pe la rapoarte si in final totul arata frumos si cand explodeaza adevarul ajungem in situatia actuala... actionarii au luat bani frumosi ani de zile deci le convine, directorii au luat bonusuri deci le convine si pierde doar depunatorul sau imprumutatul... deci nu as bonusa asumarea de riscuri... nu in domeniul bancar si nici nicaieri in alta parte...
  • +4 (4 voturi)    
    stati asa (Duminică, 15 februarie 2009, 22:05)

    gogu [anonim]

    Pai daca primesti bonusuri chiar si cand deciziile luate au dus banca la faliment, ce motivatie mai ai sa iei decizii bune? Mare e gradina economistilor. Incep sa cred din ce in ce mai categoric ca economistii sunt antrenati din scoala sa gandeasca exact cum au nevoie cativa sus-pusi. Acestia sunt cei care profita din spiritul de turma specific profesiei.
  • -4 (6 voturi)    
    O opinie corecta (Duminică, 15 februarie 2009, 22:22)

    Beniamin Buciuman [anonim]

    Sunt perfect de acord cu punctele de vedere exprimate in acest articol. Din pacate "sa moara si capra vecinului" nu este specific doar romanilor.
    Daca directorul de banca nu castiga bine, zidarul nu are de lucru, inginerul nu are ce proiecta, arhitectul nu are de lucru etc.
    Cine e capabil sa ajunga director de banca nu sa fie invidios pe cat castiga ei.
  • +2 (2 voturi)    
    Urmariti cu atentie pina la capat, chiar de 2 ori. (Duminică, 15 februarie 2009, 22:32)

    Marius [anonim]

    ..Si veti intelege ce urmeaza:
    http://video.google.com/videosearch?q=cum+creaza+bancile+banii+din+nimic&dur=3&emb=0#
  • +4 (4 voturi)    
    intrebare ... (Duminică, 15 februarie 2009, 22:41)

    wasabi [utilizator]

    care experti domle? tot aia care ai prevazut criza>? sau aia care ne`au bagat pe toti in caruselul crizei?!

    care experti? ca de cativa ani ..numa cuvantul asta il aud E X P E R T I, "expertii nostri..fac si dreg"..."expertii nostrii va stau la dispozitie"..si aia saracii habar nu au de capul lor de pampalai
  • +3 (3 voturi)    
    propun ca bonusurile sa le fie platite de catre... (Duminică, 15 februarie 2009, 23:47)

    ioachim [anonim]

    cei care au pierdut casa, masina, slujba, business etc. in urma crizei. Drept reconpensa pentru anii in care top managerii bancheri au transpirat facand analize si previziuni. Si drept reconpensa pentru rezultatul prevazut. Si sa le fie inmanat bonusul la fiecare expert de catre multimi formate ad-hoc din "beneficiarii" analizelor veniti impreuna cu familiile lor, copii, etc. Expertul bancher sa stea in mijloc, si multimea ce a beneficiat de stiinta lor sa stea de jur-imprejurul bancherului. Si sa-i dea bonus, frate....! Apoi sa treaca la urmatorul bancher.....pentru bonus....
  • +3 (3 voturi)    
    Ar putea sa devina manelisti (Luni, 16 februarie 2009, 1:46)

    marinelu turmentat [utilizator]

    Si unde mama dolores vor pleca geniile astea competente? Ca dupa cum arata situatia bancile sunt cam singurele institutii de unde se poate mulge cu nerusinare. Sau te pomenesti ca se vor apuca de agricultura. Hahaha ce sperietoare ieftina, sa-i vezi cand le-or chiorai matele cum vor munci pentru cat li se ofera
  • +3 (3 voturi)    
    ha ha ha (Luni, 16 februarie 2009, 8:36)

    Clau [anonim]

    ce ineptii. de aceea au ajuns la faliment pt ca au luat bonusuri exagerate. Al dracu capitalism jidanesc. Dar cei care trudesc pe nimic??
  • +2 (2 voturi)    
    Nu intelegeti!! (Luni, 16 februarie 2009, 9:42)

    drushk [anonim]

    In fiecare banca, salariul directorului este ridicol de mare fata de salariile restului angajatilor. Iar meseria de "vanzator" este una dintre cele mai grele din lume...
    Bonusurile care sunt luate, sunt luate de catre paturile superioare, cei de jos care fac toata munca alegandu-se de cele mai multe ori cu injuraturile clientilor...
    Bancher nu este persoana la care te duci sa-i soliciti o facilitate de credit, termenul de bancher porneste de la director de Sucursala in sus...
    Oamenii care ii vedeti zi de zi in sucursala unei banci nu sunt raspunzatori de criza declansata...
    Jocurile sunt facute de catre jucatori mult mai importanti... care nu stiu sa culega decat caimacul... pleava culege injuraturile...
  • +1 (1 vot)    
    Unde pleaca experti??? (Luni, 16 februarie 2009, 11:03)

    CCC [anonim]

    Ok, deci pleaca expertii, unde pleaca? Ca toate bancile au probleme, nu cred ca exista vreo banca fara probleme. Pleaca in vacanta, sau isi deschid fabrici de ciocolata? Hai sa fim seriosi!!! Poate chiar nu e nevoie de atatia super experti si traderi vedeta! Oricum la cate banci au dat faliment, cred ca sunt destui experti care-si doresc un loc de munca :).


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri