Bancile din Romania trebuie salvate? Si daca da, de catre cine?

de Ioana Morovan     HotNews.ro
Miercuri, 25 februarie 2009, 8:58 Economie | Finanţe & Bănci

Radu Ghetea
Foto: Bety Blagu / HotNews.ro
Radu Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor, a amintit, din nou, in cadrul unei conferinte desfasurate marti, despre "Planul B" de salvare, pe care bancherii l-au propus Guvernului. Europarlamentarul Daniel Daianu a declarat pentru HotNews.ro ca eventuala "salvare" a bancilor din Romania - majoritatea cu capital strain - este treaba actionarilor si a statului din tarile de origine.

Ideea constituirii unui fond de catre statul roman, prin care sa sprijine sistemul bancar "la nevoie" a tot fost repetata, in ultimele luni, de catre reprezentantul Asociatiei Romane a Bancilor.

In contextul in care la Comisia Europeana au fost trimise cateva zeci de notificari legate de capitalizarea unor banci, de catre statele membre, Ghetea a amintit din nou, la finalul lunii februarie, despre solicitarea bancherilor catre Guvernul Romaniei.

In cadrul unui interviu acordat HotNews.ro, in ianuarie, Radu Ghetea a explicat ca "in toate tarile au fost luate masuri similare: mai intai se salveaza bancile si apoi, prin banci, se salveaza celelalte activitati economice... Noi am propus sa avem in vedere un plan B ca atunci cand niste efecte urmatoare negative sa nu ne ia prin surprindere si sa facem ce au facut si alte tari - in cazul lor intr-un plan A, ei deja le-au pus in aplicare - si sa poata fi sprijinite aceste banci.

Intrebat cum poate fi facut acest lucru la noi, fiindca acolo a fost vorba practic de o nationalizare, pe cand, in Romania, aceste banci sunt straine, Radu Ghetea a raspuns: "Sunt diverse metode, metoda cea mai buna o poate stabili Banca Nationala, impreuna cu Ministerul Finantelor bineinteles si cu consultarea Asociatiei Romane a Bancilor. Am propus ca e bine sa ne gandim la o astfel de situatie pentru ca, daca sistemul bancar va fi lovit mai puternic, sa existe aceasta schema sa nu ne trezim ca suntem loviti si acum ce facem..."

Europarlamentarul Daniel Daianu a explicat pentru HotNews.ro ca "nu este normal" ca bancile cu capital strain sa fie sprijinite de statul roman.

"Bancile straine <<pescuiesc>>; daca pot obtine de la statul roman de ce sa nu obtina. Dar, in primul rand este treaba actionarilor. Nu este firesc ca actionarii sa care profiturile cu galeata din Romania si cand au cate o jena financiara sa intervina statul roman", a spus Daianu.

Acesta a mai explicat ca exista pachete de asistenta financiara pentru bancile mama, de care acestea pot beneficia. "Acestea trebuie sa isi protejeze operatiunile din Romania, nu numai pentru ca este moral, dar si merita - aici se vor obtine profituri in continuare".

Oricum este treaba actionarilor si a statului din tarile de origine, a spus europarlamentarul roman.

"S-ar putea spune ca, totusi, exista si actionari romani. Intr-o asemenea masura se poate discuta. O asemenea asistenta financiara ar putea fi directa capitalizare, poate fi de natura garantiilor pentru functionarea pietei interbancare si asa mai departe. Dar, in prima faza, este sarcina bancilor mama", a mai aratat Daniel Daianu.


Citeste mai multe despre   











Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

4413 vizualizari

  • +5 (5 voturi)    
    LOLO (Miercuri, 25 februarie 2009, 9:19)

    LOLO [anonim]

    europarlamentarul daniel daianu a declarat pentru hotnews.ro ca eventuala "salvare" a bancilor din romania - majoritatea cu capital strain - este treaba actionarilor si a statului din tarile de origine.


    korekt daiene... doar ei au bagat piciorul in acceleratie cu creditarea desi bnr le-a spus ca nu e ok in diverse forme la diverse momente (destept si isarescu).

    radu ghetea asta insa pare ca e pe statele de plata a altora...

    eu nu sunt de acord sa se acopere prostiile facute de bancile straine in romania - pe banii de pensie a mamei mele.

    ok ?
    • +2 (2 voturi)    
      Salvati bancile elvetiene (Miercuri, 25 februarie 2009, 13:33)

      Geneve [anonim] i-a raspuns lui LOLO

      Dupa ce a pierdut "oficial" peste 15 miliarde € in active toxice prin USA, dupa ce a pierdut 2 miliarde € in afacerea Madoff, dupa ce fiscul american a amenintat-o cu retragerea licentei de functionare in USA pentru ca ascundea conturile a 54.000 de fraudatori americani, cea mai mare banca elvetiana, UBS, are o noua buba in cap:

      -UBS Securities a facut erori in ordine transmise pe Bursa din Tokyo, pentru imprumuturi convertibile, descoperite recent si care ar putea provoca bancii elvetiene pierderi de 30,91 miliarde $ !!!

      Panica e generala la UBS si banca a cerut autoritatilor bursiere japoneze sa anuleze acele ordine pe motiv ca totul a fost o "eroare informatica" ! Autoritatea bursei japoneze a anuntat ca "studiaza cazul" pentru a vedea daca intr-adevar se incadreaza in categoria de erori "justificate".

      Daca pierderea e totusi confirmata si fiscul american incepe o actiune in justitie contra UBS, nu e imposibil ca in 2009 sa asistam la falimentul celei mai prestigioase institutii financiare elvetiene.

      Retrageti banii din Elvetia, bancile din Romania dau dobanzi mai mari la depozite si cu fiscul romanesc va intelegeti, Pogea va pupa si va iarta pentru milioanele aduse inapoi :)
  • +5 (5 voturi)    
    daianu (Miercuri, 25 februarie 2009, 9:23)

    asterix [anonim]

    nu-mi placea prea mult Daniel Daianu pana acum, dar acum imi vine sa-l pup, are dreptate si cred ca si Isarescu gandeste la fel asa ca bancile straine sa-si mai reduca profiturile uriase, sa mai tina milioanele de euro in Ro nu sa le trimita la bancile-mama, si se vor descurca. Pana la urma in Ro nu sunt probleme de natura celor din SUA ca sa cada banci, ci doar ca bancile au mai putine profituri, dar au acumulari atat de mari incat au de unde sa suporte. Si daca ne suparam, noi cetatenii obisnuiti, ne mutam conturile la CEC si atunci sa vedem ce mai fac bancile straine.
  • +4 (4 voturi)    
    banci (Miercuri, 25 februarie 2009, 9:25)

    geo [anonim]

    de ce sa ajute statul bancile?oare pe mine cine ma ajuta sa nu falimentez din cauza dobanzilor practicate de acestea?
  • +3 (3 voturi)    
    Daianu are perfecta dreptate (Miercuri, 25 februarie 2009, 9:30)

    Adi [anonim]

    Se intentioneaza de fapt salvarea banksterilor si nu a bancilor :)
    Statul roman nu trebuie sa ofere asistenta financiara bancilor straine, in special in situatia actuala, in care exista riscul de a baga bani intr-o gaura neagra, fiindca nici un bankster din asta nu poate garanta ca va returna ajutorul statului roman, fiindca in mod sigur nu o va face :)
    Uite un link interesant tocmai de pe pareta cealalta a globului:
    http://business.theage.com.au/business/pac-brands-suffers-loss-set-to-axe-1850-jobs-20090225-8h6x.html?page=-1 - in extras: "Pacific Brands, the company that makes a swag of well-known labels including Bonds, will axe 1850 jobs and pull clothing manufacturing out of Australia entirely by September 2010.
    It will spend $100 million shift the work offshore, to China - a move that comes after a $15 million Federal Government handout that was supposed to bolster Pacific Brands' local manufacturing operations."
    Adica baietii au luat 15 milioane POMANA, NERAMBURSABILI, de la statul australian, tocmai pentru relansarea productiei locale, dupa care au investit 100 de milioane in mutarea facilitatilor de productie offshore :)
    Faina treaba, heh? Cam asta se va intampla si cu banii contribuabililor romani daca statul roman va face greseala sa le ofere escrocilor din banci ajutor fara garantii :)
  • +1 (1 vot)    
    salvare (Miercuri, 25 februarie 2009, 9:32)

    gica [anonim]

    Nu ignor utilitatea bancilor, sau mai bine zis ce ar spune unii despre aceasta.

    Intrebarea mea este de ce trebuie salvate bancile? Mi se pare ca tot ele sunt de vina pt situatia actuala.

    Din pricina sistemului bancar curent lucrurile stau acum pe dos:
    - nu muncim daca nu avem bani - desi mai corect este cine nu munceste nu are bani.
    - banii dati credit nu exista (acoperirea e de ~11%, adica pt fiecare 9 lei dati credit exista 1 leu pe undeva).
    - se considera pierderi (mii de miliarde) bani care nu au existat nicicand.
    - pt performante proaste bonificatii mici sau zero pt angajatii de rang mare (oricum ceva responsabilitate) - pe cand la banci lucrurile stau pe invers de multe ori.
  • +2 (2 voturi)    
    banci (Miercuri, 25 februarie 2009, 9:33)

    j [anonim]

    are dreptate Daianu,au carat tot profitul ,iar acum ar dori sa fie sprijiniti de stat,adica de noi pe care ne-au jumulit cat au putut cand am apelat la ele.
  • +1 (1 vot)    
    NU DATI BANI LA BANCI PRIVATE!!!!! (Miercuri, 25 februarie 2009, 9:44)

    Gogu [anonim]

    Sunt de acord cu Domnul Daianu! Statul roman nu trebuie sa dea bani la banci private straine sub nici o forma indiferent de consecintele pe termen scurt. Daca ajutam cu bani bancile straine nu o sa rezolvam nimica, acesti bani se vor intoarce in vest iar statul roman nu va face de cit sa preia pierderile acestora si sa periciliteze viitorul copiilor nostri pe veci!
    Bancile straine au riscat, au facut profituri foarte mari, iar atuci cind gresesc trebuie sa isi insuseasca si pierderile. Statul roman ar trebui sa pregateasca totusi un fond de lichiditate de citeva miliarde euro echivalent care sa il injecteze in economie via CEC in paralel cu reintroducerea pe perioada crizei a controlului de capital indiferent de ce zic cei de la UE. In ziua de azi tarile vestice violeaza o multime de norme UE in interes propriu.. asa ca de ce am fi noi fraieri sa stam pe tusa?

    Un alt fond mai trebuie facut pentru preluarea filialelor bancilor straine in caz de faliment dar asta doar pentru protejarea depunatorilor cetateni fizici si juridici romani. Daca banii nu ajung, despagubirile sa se faca intii persoanelor fizice cu cetatenie romana apoi firmelor romnesti cu actionariat roman iar daca mai ajung bani si altor firme inregistrate in romania dar cu capital partial strain.

    Revenind la injectiile de lichiditate ce ar trebui facute via CEC (sau alte banci cu capital majoritar romnesc) acesti bani ar trebui sa se duca cu prioritate catre firme cu patronat romnesc si catre cetateni romani in special pentru investitii generatoare de productivitate crescuta si exporturi nu pentru consum si achizitie bunuri si servicii din import.
  • +2 (2 voturi)    
    profituri (Miercuri, 25 februarie 2009, 9:59)

    Sinoda [utilizator]

    Bancile romanesti au anuntat profituri fantastice si nu inteleg motivul pentru care trebuie salvate.
    Sa puna mana sa finanteze economia ca ele sunt motorul economiei, nu la intins mana catre banii contribuabilului roman pentru a face profituri si mai mari. Pe noi cine ne suprafinanteaza ?
  • 0 (2 voturi)    
    Sprijinirea bancilor (Miercuri, 25 februarie 2009, 10:09)

    ion roata [anonim]

    Este firesc ca Guvernul Romaniei sa capitalizeze bancile cu capital 100% romanesc pentruca banii raman in Romania pe cand castigurile bancilor cu capital strain pleaca la bancile mama din strainatate.Romania beneficiaza doar de impozitul pe beneficii,grosul se duce in strainatate la bancile mama.
    Are dreptate domnul Daniel Daianu si e bine sa-i dam crezare 100%
    Haideti sa capitalizam CEC-ul si EXIMBANC care sunt ale noastre si bebeficiile acestora raman in tara integral.Haideti sa facem din cele doua banci cele mai mari din Romania si sa vedeti ca va fi mult mai bine.
    Haideti sa deschidem cutia pandorei si sa-i executam pe cei care au dus la falimentare a BANCOREX si BANCA AGRICOLA,vinovatilor sa le confiscam averile si cu banii obtinuti sa reinviem BANCA AGRICOLA care ar fi o gura de oxigen pentru agricultura romaneasca.
    • +2 (2 voturi)    
      ALE NOASTRE (Miercuri, 25 februarie 2009, 11:11)

      EccE [utilizator] i-a raspuns lui ion roata

      De cand cu criza asta, tot aud voci (aproape sigur, interesate) care sustin sa facem si noi bancishioarele noastre, recte CEC si Eximbank, ca e de-ale noatre, cu capital de asta neaos, cu miros de balegar de sub Carpati. Tin sa reamintesc ca Romaia abia a incheiat, dupa lungi chinuri, privatizarea sectorului bancar. Nu exista nici o justificare o pentru existenta unei banci private-de stat. Bancile sunt societati comerciale orientate spre profit, si statul nu trebuie sa aiba in proprietate nici macar una. Orice banca "de stat" va fi doar o sursa vesnica de coruptie, sifonare de fonduri si distorsionare a concurentei. Vezi numai cine a fost numit de curand presedinte la EXIMBANK. Cumnatu' Ionut..prietenii stiu de ce. Bancile cer bani, ca asa a dat (gresit) tonul America, dar nu trebuie ascultate..unde e rost de profit, vin ele singure imediat, oricat se vaita ele acum. Dar nici o banca de stat..nu credeti gargara ieftina ca vor ajuta ele vreodata economia..si CEC si EXIMBANC trebuie privatizate
  • +1 (1 vot)    
    Va e rau, bancheri?! (Miercuri, 25 februarie 2009, 10:15)

    eugen [anonim]

    Domnule ghetea nu mai aruncati pe piata solutii care nu au nici un suport la noi.
    Daca statul ajuta niste banci in mod natural acest lucru se traduce si prin preluarea pachetului majoritar de actiuni.
    Ar fi bine sa stiti stimate domn ca statul nu e "o vaca de muls" pentru bancherii straini.
    Daca intradevar vreti sa faceti ceva incepeti prin a returna primele pe ultimii 3 ani inapoi in institutiile financiare, veti ramane surprins cat de mult vor fi ajutate bancile; toata lume stie ca in ultimii 3 ani bancile au raportat profituri uriase, de unde si prime pe masura pentru managerii care acum se uita spre fundul sacului.
    Veniti cu solutii realiste, nu cu noi presiuni pe "saracul contribuabil"; toate ajutoarele date de stat in momente de criza din ce stiu eu sunt suportate de contribuabil, adica de oameni ca mine.
    Mesajul meu sa dati drumul la finantari in economie, ca altfel va fi rau de toti.
  • +1 (1 vot)    
    Inca o data (Miercuri, 25 februarie 2009, 10:24)

    bedexe [anonim]

    Se dovedeste ca in Romania cei care nu muncesc, cei care fura, cei care cheltuiesc peste masura sunt sprijiniti.

    Cei care muncesc cinstit, cei care isi platesc ratele, dar nu merg in week-end la mall, sunt luati de fraieri.

    Mergeti in parcarea BCR de Universitate sa vedeti ce "greu" o duc bancile si angajatii lor
  • +1 (1 vot)    
    Probleme economice si finaciare ! (Miercuri, 25 februarie 2009, 10:55)

    STEFAN A. [utilizator]

    In Romania, marea problema este datoria privata ( datoria cetatenilor + cea a firmelor particulare).
    Se presupune (cu baze reale) ca multi nu vor mai fi in stare sa plateasca ratele la banci !
    Deci, noi pierderi pentru bancile mama care deja au pierderi mari in tarile lor de origine ! Cele mai expuse, (in ordinea banilor in joc) bancile austriace,grecesti, italiane.
    Acest risc , duce deja la o presiune pe leu ( de aia se devalorizeaza constant). O devalorizare brusca si mare, duce inevitabil la imposibilitatea de plata pentru multi cu imprumuturi in valuta ( cetateni + firme).
    Adica multi ar avea nevoie de mai multi lei pentru a platii aceasi rata in valuta ! Si de unde mai multi lei daca comenzile se reduc, se intra in somaj tehnic sau somaj pur ?
    Bancile mama nu mai au miliarde de injectat in Romania ( pentru a acoperii si eventuale pierderi) si deci, problema poate devenii extrem de complicata cu efecte grave pentru cetateni si bugetul de stat in general !
    Vedeti criza asiatica din 1997, cauzele au fost aceleasi, efectele devastante !
    Amintim ca in Asia, economiile personale erau mari, la noi sint ridicole !
    Se propun diferite solutii dar nimeni nu are solutii miraculoase . Vom suferii toti, cel putin in 2009 !
  • 0 (2 voturi)    
    Mentalitati bolsevice (Miercuri, 25 februarie 2009, 10:57)

    mihai [anonim]

    Romanii sufera inca mentalitati bolsevice, lipsa cronica de pragmatism economic si incultura financiara. Isi inchipuie ca economia romaneasca va supravietui unui crah al bancilor straine sau autohtone care va duce la un adevarat holocaust in toate ramurile industriale si de servicii. Efectul de domino va fi simtit in toate domeniile vietii si nu va exista nimeni sa scape neafectat. Si fostul campion mondial la valute se va duce la 6-7- poate chiar 8 lei de euro, nu vor fi suficienti bani de importuri alimentare, vor fi falimente peste tot si cel mai rau un enorm numar de someri. Numai primitivii pot crede ca tara va putea exista fara un sistem bancar si financiar in care bancile straine au cel mai mare procent. Nu exista surse interne de capital pentru a construi un sistem bancar neaos romanesc.
    • 0 (0 voturi)    
      un comentariu (Miercuri, 25 februarie 2009, 11:50)

      directia 5 [anonim] i-a raspuns lui mihai

      corect ,lipsit de accente patriotarde si populiste,toti injuram bancile straine si banii virtuali furnizati de acestea, omitand locurile de munca creeate,relansarea economica,densitatea din hiper-market,avantul servicilor,etc
      Am uitat -in buna traditie populara-tunurile de la Bancorex,Albina,Banca Agricola, si aplaudam capitalizarea bancilor autohtone cu motivatia ramanerii capitalului in tara,dar vilele lui DIP din Italia sau a le lui Mitrea din Austria nu sunt cu capital romanesc externalizat de mafia cu gulere albe din bancile amintite mai sus ?
      Aplaudam sustinerea financiara a 'Daciei-Renault' dar Renault este la un pas de a fi nationalizat de guv. francez,si atunci este corect s a subventionam Franta ?este corect ca noi,contribuabilul roman ,s a alimentam bugetul Frantei ?
    • 0 (0 voturi)    
      Noi primitivii (Miercuri, 25 februarie 2009, 12:12)

      marian [anonim] i-a raspuns lui mihai

      Noi primitivii o sa cumparam alimente romanesti si vom supravietui cum a facut-o poporul asta de mii de ani iar tu vei astepta bani de la bancile straine si vei muri de foame.
      • 0 (0 voturi)    
        nu vei supravietui (Miercuri, 25 februarie 2009, 13:06)

        Ghita [anonim] i-a raspuns lui marian

        Doar gandeste-te ca in aproape 100% din cazuri bancile acorda finantari societatilor care si-au platit taxele la buget, sau din creditul ce il primesc vor primi aceste taxe.

        Nu stiu ce tot vorbesti de alimente romanesti cand e clar ca sunt cele mai scumpe de pe piata. Daca te rezumi la cum am trait mii de ani, da vei putea trai crescand un porc si o vaca, arand 100mp cu grau pentru paine, ducandu-te in tufis si cam atat. Nu mai pupi tu bemveuri nemtesti, manele si OTV.
        • 0 (0 voturi)    
          Noi primitivii (Miercuri, 25 februarie 2009, 17:18)

          marian [anonim] i-a raspuns lui Ghita

          Mea culpa, am fost cam dur in exprimare, dar nici sa sprijini bancile ai caror sefi isi dau bonusuri cu multe zerouri in coada cand banca abia mai respira.
      • 0 (0 voturi)    
        La piata (Miercuri, 25 februarie 2009, 15:49)

        mihai [anonim] i-a raspuns lui marian

        Te invit sa te duci la piata si la supermarket si sa vezi cam cate din produse sunt facute in Romania. Se pare ca vrei sa treci la economia de subzistenta, la traiul de pe o zi pe alta in saracie si frig ceausit. Sa fi sanatos.
  • 0 (0 voturi)    
    MILOGII (Miercuri, 25 februarie 2009, 11:30)

    florin [anonim]

    Inainte de decide a ajuta sau nu bancile ar trebui analizate urmatoarele aspecte:
    -De ce sa plateasca tot romanii oalele sparte cand s a condus prost si de catre neaveniti ? (numiri in functii pe alte criterii decat profesionale, angajarea neamurilor si chiar a unor foste vanzatoare la pravalii)
    -Sa le mai fie temperate cresterile salariale si premierile, bonusurile,stimulentele (stie cineva ce venituri nete lunare cumuleaza unele personae cu functii ).
    -Sa se dea dovada de profesionalism in evaluarea garantiilor si riscurilor (au fost acordate credite cu multa usurinta, numai cine nu a vrut nu a beneficiat)
    -Sa fie ajutati sa poata huzurii in continuare cu salarii , case, conturi grase, cheolhanuri etc ?

    P.S. cele de mai sus nu ar trebui sa fie numai intrebari retorice
  • 0 (0 voturi)    
    Profitori ai crizei =bancherii straini din Romania (Miercuri, 25 februarie 2009, 12:05)

    MARIA [anonim]

    Ma mir cum de au tupeul sa ceara ajutor statului roman . Dar cand fixeaza dobanzi marite la creditele in derulare pe motiv de criza , nu-si anunta nici macar clientii ... Bancile straine nu sunt in criza in Romania. Sa fim seriosi .Lumea plateste credite cu dobanzi umflate peste noapte si ei au pretentia de ajutor din partea statului ?! Pai nu ar fi mai bine ca statul sa ne dea noua , cetatenilor ei credite aventajoase , si sa nu dea bani acestor banci hraparete care castiga de pe spinarea romanilor de ani de zile bani cum nu cred ca mai castiga in nici o alta tara ...?!
  • +2 (2 voturi)    
    De ce? (Miercuri, 25 februarie 2009, 12:28)

    Cristian [anonim]

    Ma lamureste si pe mine cineva?
    De ce trebuie salvata o banca sau o firma in stare de faliment?
    (costurile sociale nu sunt un argument - nu toti angajatii vor fi someri, cei mai buni si valorosi vor fi absorbiti de piata muncii)
    O banca sau o firma a ajuns in stare de faliment pentru ca cineva la un moment dat a luat o decizie gresita (fie din nepricepere, fie din rea-vointa - furt, coruptie). Acela ar trebui sa platesca. Sau prostii platesc (contribuabilii) si baietii isteti stau la Nisa?

    Toata lumea ne recomanda capitalismul cand e vorba de altii dar cand e vorba de tine si domeniul tau e mai buna economia centralizata - interventionismul statului.

    De ce profesorii nu merita salarii mai mari (chiar daca sistemul e prost si rezultatele sunt dezastruoase) iar bancile ar merita? (nu fac distinctie intre sistemul bugetar si sistemul privat pentru ca la necaz tot spre stat isi indreapta privirea).

    Nu ar fi mai rentabil sa investim in educatie (care se face cu oameni nu cu material didactic, computere si cladiri cu aer conditionat) decat intr-un sistem bancar corupt si prost (oamenii din acest sistem sunt de fapt, si ei, rezultatul unui sistem educational ineficent)?
  • 0 (0 voturi)    
    :) - aritmetica bat-o vina - bubulii astia.... (Miercuri, 25 februarie 2009, 19:55)

    ion din deal [anonim]

    realitatea :
    - deficitul Romaniei real : 100 miliarde euro !
    - bugetul BNR : 30 miliarde euro...

    100-30 = 70 miliarde... in minus.

    Dl Radu Ghetea... dumneavoastra aveti idee cum arata imaginea mentala a ... 70 miliarde de euro ?

    Nu ?

    Aha... atunci meri mai citeste economie... ca la aritmetica e clar ca ai probleme.

    Daianu si Isarescu stiu sa faca aceasta scadere corect... tu mai tre sa te intorci undeva in scoala primara.

    Sau si mai simplu : hai sa ii salvam - dar cu ce ?
    • 0 (0 voturi)    
      raspuns (Joi, 26 februarie 2009, 6:51)

      chitinicu [anonim] i-a raspuns lui ion din deal

      Hai sa nu mai salvam. Sa vezi ce economie sanatoasa o sa ai.
  • 0 (0 voturi)    
    Pisici Grase (Joi, 26 februarie 2009, 8:20)

    Ionica [anonim]

    pisicile grase au ajuns sa dea sfaturi bancii nationale.urmand ""sfaturile"" lor toata tara ar intra in faliment.pisicile grase ar fi cele care ar urma sa castige si in perioadele de criza.
  • 0 (0 voturi)    
    ce hoti! si de o parte, si de alta (Joi, 26 februarie 2009, 9:44)

    dixit [utilizator]

    fiti atenti la ce zice fiecare tabara: unii pescuiesc....altii asteapta. e logic ca bancile straine alearga disperate dupa capital sa acopere gaurile abisale. guvernele "nationalizeaza" mai nou. concluzia logica este ca isarescu & comp. asteapta unda verde la actiunea: statul roman cumpara halci intregi din actiunile bancilor straine aflate in probleme majore. ar fi o "nationalizare" si atunci multi bani din romania ar ramane in romania...... de scenariul asta de ce nu zice nimeni? dar mai mult ca sigur ca acele actiuni cumparate ar urma hidrocarburile din marea neagra....
  • 0 (0 voturi)    
    bancile straine etc... (Joi, 26 februarie 2009, 14:29)

    je [anonim]

    de ce statul nu da banii respectivi ptr cresterea productiei ..... nu la banci ????
    daca nu ai productie .... ce faci?????
  • 0 (0 voturi)    
    rasp (Marţi, 8 februarie 2011, 19:24)

    x [anonim]

    Nu productia este cheia ci capitalul. Degeaba produci daca nu are nimeni bani sa cumpere si banii se creeaza din credit. Care a fost motivul crizei? Productia?
    Productia se adapteaza la resursele financiare.
    "Nathan Rothschild (1777-1836), bancher, spunea: `Dati-mi mie voie sa tiparesc si sa controlez banii unei tari si nu ma mai intereseaza cine face legile."


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri