Moody's: Romania are nevoie de finantare externa de 29 miliarde euro in 2009

de Dragos Comache     HotNews.ro
Marţi, 10 martie 2009, 18:27 Economie | Finanţe & Bănci

 documente
(10 Mar 2009) PDF, 213KB
Romania are nevoie in acest an de o finantare externa de 29 miliarde de euro, adica 21,8% din Produsul Intern Brut (PIB), se arata intr-un raport al agentiei de evaluare financiara Moody's.

Conform raportului "Emerging European Sovereigns: The case for Risk Differentiation", Romania este pe locul al doilea in ceea ce priveste necesarul de finantare externa, dupa Polonia. Expertii Moody's estimeaza ca Polonia are nevoie in acest an de o finantare externa de 60,8 miliarde de euro, adica 18,7% din PIB.

Cele doua tari sunt urmate de Bulgaria (14,8 miliarde de euro), Letonia (13,4 miliarde de euro), Cehia (12,1 miliarde de euro), Ungaria (11,3 miliarde de euro), Ucraina (10,5 miliarde de euro), Lituania (9,1 miliarde de euro), Croatia (8,2 miliarde de euro) si Estonia (4,7 miliarde de euro).

Necesarul de finantare externa al Letoniei are insa cea mai mare pondere in PIB, de 64,4%, urmata de Bulgaria (43,3% din PIB) si Estonia (30,1% din PIB). Pe de cealalta parte, Cehia are nevoie de echivalentul a doar 6,6% din PIB, urmata de Ungaria (10,5% din PIB) si Ucraina (10,6% din PIB).

In acelasi timp, analistii agentiei de rating au grupat cele zece state est-europene analizate in patru categorii de risc, Romania fiind plasata in categoria tarilor cu fundamente de credit solide, dar al caror rating ar putea deveni instabil. Impreuna cu Romania, din aceasta categorie mai fac parte Bulgaria si Croatia, toate cele trei state avand ratingul "Baa3" din partea Moody's.

In prima categorie, a tarilor cu ratinguri bine ancorate, se afla Cehia, Slovacia si Polonia, in vreme ce in cea de-a treia categorie, cu fundamente de credit erodate dar al caror ratinguri ar putea beneficia de sprijin extern, se gasesc Estonia, Lituania, Letonia si Ungaria.

Ucraina se afla in ultima categorie, unde fundamentele de credit au fost erodate iar un sprijin extern este putin probabil.


Citeste mai multe despre   












​MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii  HotNews.ro, luni, de la ora 9:00

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care va avea loc, luni, 20 noiembrie, incepand cu ora 9:00.

1430 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    29 mld ?! ::))))) (Marţi, 10 martie 2009, 18:31)

    catalin [anonim]

    Parca am fi la o licitatie......ireal!!!!
  • 0 (0 voturi)    
    Ratingai de pretutindeni ,uniti-va ! (Marţi, 10 martie 2009, 18:50)

    Eneas [anonim]

    Astia ne spun si cat e ceasul desi sunt pe alt fus orar,ne ajuta sa trecem strada desi nu avem treaba pe partea aia, vorbesc neintrebati , nu se spala pe dinti , fumeaza chistoace culese din parcari , folosesc prezervative second hand , dar nu scapam de ei nici cu gaz sarin !
  • 0 (0 voturi)    
    In sfarsit cunoastem "dimensiunea" recesiunii... (Marţi, 10 martie 2009, 18:51)

    Constantin [anonim]

    ...Baietii astia de la Moody`s vin intotdeauna cu "noutati" interesante! Daca intrebi vreun guvernant despre cati bani ar fi necesari sa depasim anul de gratie 2009, habar n-are!E aerian complet...si pe deasupra mai sparge si sticla televizoarelor cu tot felul de ineptii si gogosi...Noroc de aceste agentii care le baga mintile in cap si striga la ei..." Treziti-va plutasilor!Sunteti in buda daca nu luati banii astia imprumut!"...
  • 0 (0 voturi)    
    Cum, nu stiti? (Marţi, 10 martie 2009, 18:57)

    Dr Doom [anonim]

    Romania e in pragul colapsului, nu UK nu SUA. Problema e aici, tineti capitalul acasa, stimati investitori. In ROmania s-au prabusit fonduri de investitii, banci si brusc, fata de anul trecut situatia s-a schimbat asa de rapid si de dramatic ca tara are nevoie de douaj'de miliarde de euro ca sa respire.

    Intrebare: cine e Moody's? A prezis cumva criza din State? Nu? Pai si, cine-i mai intreaba? De ce lasam institutii discreditate, inclusiv acest FMI care si-a recunoscut esecul, sa ne spuna ca suntem loviti rau de criza, cand in America au fost evacuati din case si s-au pierdut trilioane de dolari, NU IN ROMANIA.

    Astia nu-si dau seama ca vor alimenta nationalismul, daca nu chiar asta vor.
    • 0 (0 voturi)    
      Cine da treizeci ? (Marţi, 10 martie 2009, 21:50)

      Mircea [anonim] i-a raspuns lui Dr Doom

      Da, in spiritul caracteristic !
      Noroc ca nu ii mai asculta nimeni , decand cu criza asta !
  • 0 (0 voturi)    
    Hotie (Marţi, 10 martie 2009, 19:41)

    marinelu turmentat [utilizator]

    De unde dracu stiu astia de cati bani avem nevoie? AIG da faliment sau nu daca tot sunteti atat de destepti, da Shitibank? Saracu Ceausescu se rasuceste in mormant. Am indurat adversitatile sistemului ca sa scapam de camatarul mondial si am reusit. Acum marele carmaci ne vinde fara sa stea pe ganduri.
    Ce frumos e cu bancile astea ca nu mai este nevoie sa ataci o tara ca sa o jefuiesti. Ii dai imprumut si pui conditii, iar apoi vin baietii destepti si o cumpara cu un dolar. Misto capitalismul asta.In comunism macar avea lumea casa, servici si bani dar nu avea ce cumpara cu ei in capitalism nu avem nici bani, nici case nici servici dar putem linge vitrine sa nu ne mai saturam.
  • 0 (0 voturi)    
    avem nevoie,pe naiba (Marţi, 10 martie 2009, 20:00)

    Ovidiu [anonim]

    Brusc toata lumea vrea sa ne dea bani, ba chiar aproape ni-i baga pe git.Agentiile lui peste fac tot felul de aprecieri asupra necesarului de bani pe care l-am avea. Sa fim seriosi, numai un prost se indatoreaza pe vreme de criza; pe de alta parte bancile supravietuiesc numai daca circula banul...asa ca FMI si alte institutii financiare fac presiuni (mai mari asupra statelor cu guverne coruptibile cum este al nostru) ca sa poata supravietui. Ar trebui mai degraba sa ne curatam gunoiul din propria curte si sa folosim eficient banul. Sunt o gramada de contracte paguboase facute de diversi indivizi cu statul, sunt o gramada de firme care fac evaziune fiscala la scara mare, o multime de licitatii dubioase cistigate de firme ce secatuiesc bugetul si asa sarac. Guvernul o sa semneze un acord cu FMI, o sa primim niste bani cu care nu o sa facem nimic util, in buna traditie romaneasca(in cel mai bun caz o sa se faca ceva util pentru conturile apropiatilor puterii), apoi o sa platim ca prostii inapoi, cu dobinda, FMI-ului din propriile salarii.
  • 0 (0 voturi)    
    fmi (Marţi, 10 martie 2009, 20:58)

    neamtzu [anonim]

    Tara X are nevoie de suma Y.
    Are nevoie de suma Y de ce? sa-si mentina nivelul de trai/dezvoltare eventual sa-l creasca asta in conditiile in care nu mai are bani si atunci se imprumuta fara sa-i treaca prin cap sa munceasca mai mult sa-si merite acest nivel de trai/dezvoltare sau sa-l reduca corespunzator posibilitatilor existente.Exista o logica aici?E ca intr-o fsmilie care s-a invatat cu u nivel de trai si nu vrea cu niciun chip sa renunte la el chiar cand nu mai are bani si se imprumuta la nesfarsit.Cum isi va plati datoriile?
    Exista un miracol care sa faca intr-un orizont previzibil de timp,posibil ca tara X sa-si mentina nivelul de viata/dezvoltare sau sa-l cresca si in acelasi timp sa-si plateasca datoriile plus o dobanda enorma la acesti bani?Ce trebuie sa se intample in Romania ca tara sa produca suficient pt propria dezvoltare si sa plateasca si cele vreo 50 miliarde de dolari datorie deja existenta ,sau le vor plati urmasii urmasiilor nostri.Sant oare romanii atat de cinici sau doar incostienti?
  • +1 (1 vot)    
    Imprumuturi (Marţi, 10 martie 2009, 22:18)

    Casargoz [anonim]

    Ceausescu a contruit cu 10 miliarde o Romanie industriala, iar pentru cine zice ca era o gramada de fiare vechi, am urmatoarele argumente:
    Petrom+Petromidia+Mital Steel+Cernavoda= imprumutul lui Ceusescu, din punct de vedere investitii, s-a facut ceva. Acuum ne imprumutam de 20 de miliarde pentru? De dragul mandriei de a avea rating crescut? Pentru ca zice Mihai Tanasescu?
  • 0 (0 voturi)    
    Moody's?!? (Marţi, 10 martie 2009, 22:57)

    MauriceX [anonim]

    Cine mai sunt si astia?!? I-a intrebat cineva ceva?!? De fapt nici nu-i greu de dedus, cand boss-ul FMI&BM dau ordinu, se pot produce la aberatii cu nemiluita... inclusiv asta "prezentata" de Moody's. Deci! Chiar nu ne intereseaza parerea lor, decat poate, si numai poate, dupa ce-si scot barna din ochi! De asemenea ma gandesc sa ne spuna parerea lor despre cati bani imprumut extern are nevoie SUA pentru a depasi cataclismele. In fine, raspunsul sta in GLOBALIZARE! Cuvinte cheie: corporatocratii, control total, sclavagism "ultramodern", etc. Cine mai stie, sa completeze...
  • 0 (0 voturi)    
    dobanda (Miercuri, 11 martie 2009, 0:42)

    C [anonim]

    is curios cit e dobanda la imprumutul asta?
  • 0 (0 voturi)    
    Cred ca confundati (Miercuri, 11 martie 2009, 9:55)

    Ghita [anonim]

    Romania are nevoie de o finantare de 29 miliarde de eur, insa asta nu inseamna ca vom imprumuta suma asta de la FMI, intrucat o mare parte din suma asta va fi rostogolita natural prin prelungirea liniilor de finantare.

    Sa zicem ca eu am nevoie de ex. de o finantare de 1000 eur pe luna pentru a putea trai decent, asta nu inseamna ca tre sa ma imprumut luna de luna cu 1000 eur, intrucat deja am un venit de 500 eur. Suma respectiva reprezinta acoperirea deficitului balantei comerciale care va fi de aprox. 12 mld + datoria statului de platit anul asta de aprox. 2 mld + datoria sectorului privat de inca 10, plus datoria sectorului bancar de inca 10, - remitentele romanilor din strainatate sa zicem 5, minus volumul investitiilor straine directe sa zicem alte 5, +(-) balanta serviciilor (anul trecut am fost pe plus).
    Peste toate astea adaugam si reticenta nerezidentilor de a pastra lei, deci alte sume in valuta necesare sustinerii cursului, adaugam fondurile structurale de la UE ce le vom primi si ne facem cat de cat o proiectie in baza datelor de anul asta fata de ce va fi sa fie.

    In alta ordine de idei, nu cred ca ar trebui sa tratati acest subiect la fel cum este tratat pasaportul satanei, aducand vorba de iluminati, zeitgesti si alte porcarii
    • 0 (0 voturi)    
      Oare (Miercuri, 11 martie 2009, 13:18)

      Dr Doom [anonim] i-a raspuns lui Ghita

      Da, stimate domn, dar de ce nu a aparut nevoia de a finanta deficitele anul trecut sau acum doi ani? Brusc, in cateva luni ne-am trezit ca nu mai putem finanta deficitele?? De unde graba asta, dupa atacul asupra leului, de a pune Romania si, in sens mai larg, Europa de Est cat mai repede intr-o situatie de imprumut extern cand problemele majore generate de criza nu la noi au aparut sau s-au manifestat.

      Nu noi am pierdut trilioane de dolari in instrumente derivate sau in devalorizarea unor active. Nu la noi s-au prabusit si nationalizat banci si alte companii mari si nu la noi au fost miile de cazuri de oameni dati afara din case de catre banci.

      Statele Unite acum au nevoie de un imprumut enorm pentru a-si finanta deficitele, dar stai, ca ei sunt o exceptie, nu-i asa, ca Fedul emite moneda si din datorii.

      Ce au facut FMI si BM pana acum? Au fortat statele mai putin dezvoltate sa implementeze programe de ajustare structurala cu niste costuri sociale majore pentru populatia din tarile respective, promovand interesele lobby-urilor financiare americane. Nu ma crezi pe mine? Citeste si singur ce recunosc acesti superdezvoltati care pun in pericol stabilitatea globala si acum se asigura ca nu cumva capitalul de la ei sa migreze in zone neafectate de criza atat de puternic:
      Don't follow us, we're lost too
      http://www.eurekalert.org/pub_releases/2009-03/esr-dfu030609.php


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version