Seful Nokia: Viitorul capitalismului il reprezinta modelul nordic

de Dragos Comache     HotNews.ro
Luni, 23 martie 2009, 13:09 Economie | Finanţe & Bănci

Lumea ar trebui sa ia in considerare adoptarea unei alte abordari a capitalismului, cea de tip nordic, si sa invete din raspunsul acestei regiuni la criza economica si financiara din anii '90, in incercarea de a preveni recesiuna economica actuala, potrivit lui Jorma Ollila, presedinte al Nokia si Royal Dutch Shell, citat de Financial Times. Acesta descrie stilul nordic de capitalism ca fiind deschis catre globalizare, insa echilibrat de programe guvernamentale puternice pentru protectia cetatenilor si un sistem de educatie egalitarist.

"Care e viitorul capitalismului? Intr-un fel sau in altul, raspunsul este rezolvarea acestor probleme, ceea ce modelul nordic face. Acestea sunt ingredientele. Modelul nordic are sansele de a fi cel mai bun sistem", a declarat Jorma Ollila, intr-un interviu acordat Financial Times.

El a mai spus ca politicienii nordici au dat dovada de intelepciune in anii '90 si nu au recurs la protectionism pentru a combate criza. Companiile, printre care si Nokia, au facut restructurari importante si au devenit foarte competitive, a precizat Ollila. Totodata, el si-a exprimat speranta ca actualii politicieni vor urma o cale similara.

Daca politicienii nu vor reusi sa reziste protectionismului, exista sanse mari ca economia mondiala sa intre in recesiune, a argumentat Jorma Ollila.

Seful Nokia si al Royal Dutch Shell a precizat ca masurile guvernamentale luate pentru rezolvarea actualei crize economice au avut impact limitat asupra economiei reale, avand in vedere ca situatia nu s-a imbunatatit din noiembrie si pana in prezent.

Parerile lui Jorma Ollila sunt apreciate in randul mediului de afaceri, avand in vedere ca este unul dintre cei mai importanti oameni de afaceri din Europa, dupa ce a ocupat timp de 15 ani functia de director executiv la Nokia, companie pe care a transformat-o dintr-un conglomerat care se lupta pentru supravietuire in cel mai mare producator de telefoane mobile. De asemenea, Ollila este presedinte al European Roundtable of Industrialists, o organizatie care reuneste 50 dintre cei mai importanti oameni de afaceri de pe continent.


Citeste mai multe despre   












​MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii  HotNews.ro, luni, de la ora 9:00

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care va avea loc, luni, 20 noiembrie, incepand cu ora 9:00.

6679 vizualizari

  • +9 (17 voturi)    
    nope (Luni, 23 martie 2009, 13:18)

    Keynes [anonim]

    modelul nordic tine doar daca ai o populatie cu mentalitatea nordicilor (cea dinaintea imigratiei asiatice, evident); nu poti miza pe constiinciozitatea si perfectionismul unor cetateni dedulciti larasoleala si chiul
    • +10 (18 voturi)    
      corect (Luni, 23 martie 2009, 13:49)

      gigi [anonim] i-a raspuns lui Keynes

      pai sa incerce in Belgia sau Franta asa ceva... o sa aiba sute de greve, cum sa nu stea ei degeaba 7 ore din 8 la serviciu...
    • +6 (12 voturi)    
      o romanie mai buna - masuri faine de luat pt criza (Luni, 23 martie 2009, 14:04)

      romanu [anonim] i-a raspuns lui Keynes

      sunt masuri de bun simt care ar trebui luate si in romania cat mai repede.

      mai ales chestia cu educatia !

      avem olimpici de unde nici eu nu stiu ... caci statul nu pare sa se implice prea mult...
      apai DACA s-ar implica ???

      ce frumos ar fi sa avem o educatie ca lumea.

      si sa adoptam cate ceva si de la nordici si de la nemti... precum interzicerea recenta a jocurilor violente si a independentei financiare a landurilor (judete in cazul romaniei) - caci trebuie sa fim de acord : Bucurestiul isi bate joc de bugetul nostru al tuturor.
      Flexibilitatea e considerata esentiala pentru succes... iar Romanika din prezent e la fel de flexibila ca un morcov.
    • +3 (5 voturi)    
      niet (Luni, 23 martie 2009, 14:09)

      Ilici [anonim] i-a raspuns lui Keynes

      Pai frate Keynes, articolu' nu era despre cum se aplica la noi, ci despre ce bine ar fi sa.

      Si de va fi sa se adevereasca, vai de mama aluia care nu (Borat pe nume).
    • +4 (8 voturi)    
      mentalitatea se formeaza (Marţi, 24 martie 2009, 7:26)

      eeeuuuu [utilizator] i-a raspuns lui Keynes

      la suedezi, primesit si pensie de alcoolic. de ce? ca sa stai deoparte si sa bagi trascau in tine, fara sa faci scandal si fara sa dai cuiva in cap. la ei doar cei mai competitivi muncesc, restul sunt tinuti "in rezerva". deci, daca vrei o "mentalitate nordica" ar trebui s-o aplici intai guvernantilor, ceea ce n-ai sa vezi in romania, oricum, nu la guvernul... traian boc!
  • -15 (19 voturi)    
    modelul suedez (Luni, 23 martie 2009, 13:50)

    noob [anonim]

    Tot modelul suedez ne salveaza, avea dreptate nea ilici, cine nu are batrini, sa si-i cumpere !
    • +6 (12 voturi)    
      sau (Luni, 23 martie 2009, 14:00)

      Mazeta [utilizator] i-a raspuns lui noob

      de ce nu modelul islandez?
    • +1 (1 vot)    
      da, ai dreptate partzial (Sâmbătă, 4 aprilie 2009, 16:09)

      laur1 [utilizator] i-a raspuns lui noob

      dar modelu' nordic incepe cu forma de guvernamant: "preshedintele" Suediei, "preshedintele" Norvegiei, "preshedintele" Danemarcei, "preshedinta" Engliterei, etc. Am avut shi noi in vremuri apuse un sistem asemanator, pe care insa experientza comunista l-a distrus....
      Tot din acest model venea shi educatzia populatziei, facuta pe alte principii; a caror baza era morala creshtina cladita pe cele 10 porunci biblice. Vretzi sa vedetzi o alta infrastructura sociala cum au incercat comunishtii? Vetzi obtzine inexorabil acelashi rezultat ca cel de astazi: o populatzie asistata social, cu repere morale ambigue, cu o memorie colectiva resetata 98%, dar in care au ramas vii resorturile primitive de supravietzuire fara reglajul dur si de secole a societatzii civile, a civilizatziei, a carei structura a fost sistematic dezagregata....
      Repetarea unei asertziuni false (egalitatea sociala a oamenilor) de nenumarate ori duce la implantarea ei ca adevar axiomatic in subconshtientul colectiv, primind shi valentze formatoare-pe acest patern se dezvolta noua ierarhie sociala, economica shi transculturala. Lipsa elitelor ca puncte de comparatzie shi de arbitraj social realizata prin indepartarea formatorilor de opinie contrara, prin mijloace fizice (recte intemnitzarea intelectualilor, preotzilor, militarilor shi politicienilor de mai multe generatzii), a potentzat marasmul moral-volitiv social shi economic al romanilor. In conditziile astea mai vretzi sa vorbitzi de modele sociale ... nordice?
      Personal consider ca doritzi numai avantajele economice din modelul nordic in conditziile efortului shi responsabilitatzii minime depuse de sclavul comunist. Ia de ganditzi-va mai adanc la astea....
  • +2 (12 voturi)    
    In principiu este adevarat. (Luni, 23 martie 2009, 13:52)

    AlinN [anonim]

    Dar intr-o Romanie manelista n-ai cum sa implementezi modele nordice. Prin urmare trebuie pus in aplicare acelasi program cu metode ceausiste de lucru. Deci metodele de marire a compliantei populatiei la modelele nordice sunt reprezentate de maciuca si bata. Altfel nu va patrunde educatia in cotloanele Romaniei.
    • 0 (2 voturi)    
      pt ce? (Luni, 23 martie 2009, 22:52)

      pi [anonim] i-a raspuns lui AlinN

      dar pt ce atata osteneala? merita oare sa foloseasca cineva metode ceausiste, nordice, americane sau ce-or mai putea fi, sa educe cu forta un popor?
      doar pt ce exista selectie naturala?
      este in natura acestei planete sa se curete din cand in cand. asa s-a intamplat cu dinozauri, cu mamiferele uriase dinaintea noastra si asa o sa se intample si cu oameni. 6,5 spre 7 mld sunt multi, si cum pe viitor or sa se tot inmulteasca este inevitabila o disparitie in masa in viitorul apropiat.
      pacat ca nu va lasa mai nimic in urma din ce-a fost aceasta planeta.
  • +6 (8 voturi)    
    unde-i lege nu-i tocmeala (Luni, 23 martie 2009, 13:53)

    dxro [anonim]

    Succesul se bazeaza pe respectarea de catre toata lumea a legilor
    Exista legi de protectie a muncitorilor impotriva abuzurilor companiilor, dar si de convietuire sociala.
    Acolo daca ai masina sau casa nu primesti ajutor social.Acolo nu poti avea caine daca nu dovedesti ca ai curte suficienta si aprobare de la vecini ca nu-i deranjezi.
    Acolo se munceste maxim 8 ore pe zi de regula 37ore pe sapt. Nu e ca la noi unde daca pleci dupa 9 ore de la munca esti luat in vizor ca rupi usa si nu mai ai nici o sansa de marire si probabil ajungi primul pe lista la restructurari.
  • -2 (8 voturi)    
    mda (Luni, 23 martie 2009, 13:56)

    mda [anonim]

    sunt curios cum va arata modelul asta extraordinar peste 20-30 de ani, cand datorita prabusirii natalitatii, sistemul lor social nu va mai avea cine sa-l sustina. poate imigrantii cu mentalitatea lor suedeza de munca:). sau baiatul asta s-a referit la islanda si noi nu ne-am prins?
    • +3 (9 voturi)    
      Baiatul asta? (Luni, 23 martie 2009, 14:51)

      msb [anonim] i-a raspuns lui mda

      Pe Jorma Ollila il numesti tu "baiatul asta"? De', sintem romani si ne tragem de sireturi cu toata lumea si ne pricepem, desigur, la toate.
      Desigur, dumneavoastra sinteti un expert care stie ca sistemul social de tip nordic se va prabusi in 20-30 de ani, ce tot vine "baiatu" asta sa-si dea cu parerea? :)
  • +6 (10 voturi)    
    Slow life (Luni, 23 martie 2009, 13:57)

    Iulian [anonim]

    Crede cineva ca in Romania poate deveni aplicabil conceptul de Slow Life ? Suntem o natiune care ne ploconim pana la pamant in fata jandarmului mondial, suntem o natiune care se lupta cu maladia rroma, si vrem sa ne dezvoltam !! Cum ! Cu mentalitati maneliste, cu "businessman-i" mai presus de lege care ne sfideaza prin tot comportamentul lor ? Cu o clasa de mijloc cvasiinexistenta ?
    Poate imi spune si mie cineva cum vom putea gandi... slow.
    O zi buna sa aveti !
  • +5 (9 voturi)    
    modelele astea ... (Luni, 23 martie 2009, 14:04)

    turistul [anonim]

    aceste 'modele' sunt de fapt niste solutii locale ce nu se pot exporta :) cum sa compari tari ca norvegia, suedia si finlanda, care in total nu au populatia romaniei, dar un teritoriu si resurse de 10 ori mai mari ... ca sa nu mai vorbim de mentalitati ... si domnu' respectiv se pare ca a uitat ca islanda tocmai a dat faliment :)
    • +3 (5 voturi)    
      Resurse? (Luni, 23 martie 2009, 14:45)

      msb [anonim] i-a raspuns lui turistul

      Faptul ca o tara e mare dar are o populatie mica nu e un avantaj. Finlanda, de pilda, trebuie sa cheltuiasca o gramada de bani pentru o infrastructura de servicii si transport care sa acopere un teritoriu foarte mare, la o populatie mica (deci putini contribuabili).
      In ceea ce priveste resursele, Finlanda nu are alte resurse naturale decit padurile.
      In schimb un sistem de educatie excelent asigura o resursa mult mai importanta: materia cenusie..
      Norvegia e un caz special, desigur.
      Astea fiind spuse, ai dreptate ca sistemul nu se poate exporta, dar asta pentru in partea de sud a continentului (si in Balcani) respectul pentru munca e ceva mai diluat.
      • +3 (3 voturi)    
        "ceva mai diluat" (Luni, 23 martie 2009, 15:39)

        srpc [utilizator] i-a raspuns lui msb

        asta e o formulare ca a englezilor traditionali! poti zice, fara grija, ca la noi munca a ajuns sa fie considerata o prostie, rezervata fraierilor, in vreme ce "dasteptii" fura si sfideaza
  • +1 (5 voturi)    
    Dispar Voiculescu, Vantu, Becali, Prigoana??? (Luni, 23 martie 2009, 15:33)

    Fabiana [anonim]

    Acestia imbratiseaza mai degraba modelul de capitalism de tip Oriental (turcesc, arab, indian....) sau cel salbatic Nord American - de la inceputul anilor '30.... Cum vor supravietui ei in Europa in noul model de capitalism??? nu cred ca vor fi in masura sa se adapteze .... proprietarul IKEA foloseste bicicleta sau transportul in comun ....
    • +5 (5 voturi)    
      Nu e vina lor (Luni, 23 martie 2009, 16:19)

      soferul [utilizator] i-a raspuns lui Fabiana

      ci a celor care-i stimeaza.
      • -1 (5 voturi)    
        perfect adevarat! (Luni, 23 martie 2009, 16:25)

        srpc [utilizator] i-a raspuns lui soferul

        nu ala care mananca 7 paini e prost ci ala care i le da!
        • +3 (3 voturi)    
          perfect ... pana descoperi (Luni, 23 martie 2009, 19:52)

          predel [utilizator] i-a raspuns lui srpc

          ca cei care ti-au dat painile au murit de foame sau te alearga cu bata
          cauta echilibrul!!!
  • -2 (6 voturi)    
    are dreptate (Luni, 23 martie 2009, 16:04)

    luci [anonim]

    cu o singura precizare: sa se termine cu "relocarile" de fabrici ...
    asta face parte tot din lacomie si bataie de joc..., adica sa se respecte principiile enuntate de el...
  • 0 (4 voturi)    
    directie (Luni, 23 martie 2009, 18:15)

    marius [anonim]

    educatia lor tine mult si de faptul ca au trecut la protestantism acum 500 de ani
    daca mai raminem mult in ortodoxia stramoseasca
    ne maninca turcii la protap.
    Capitalismul si egalitarismul are radacini protestante , fara moaste si minuni mistice.
    • 0 (4 voturi)    
      alt destept! (Luni, 23 martie 2009, 19:09)

      miracol economic [anonim] i-a raspuns lui marius

      Ba baiatule, nu fi neam prost! Cu mintea pe care o ai n-o sa ajungi niciodata mai departe de comuna primitiva.
      • 0 (4 voturi)    
        Ragete... (Luni, 23 martie 2009, 21:04)

        Popa [anonim] i-a raspuns lui miracol economic

        Vezi ca s-a bagat moaste!
        Dezleaga-te si dezlantuie-te...
  • -2 (4 voturi)    
    lauda-ma gura (Luni, 23 martie 2009, 19:14)

    concurenta [anonim]

    Tipul de la Nokia e ultimul care ar trebui sa deschida ciocul. El si ai lui au facut destul de mult rau prin Europa cu asa-zisa lor delocalizare, iar multe dintre telefoanele produse de companie sunt niste Jafuri ordinare. Cu asa marfa s-ar putea sa le sune si lor ceasul, ceea ce n-ar fi atat de rau.
    In plus, mai e si incult. Nu stie ca derapajul actual din economia mondiala a avut ca punct de plecare esecul modelului social nordic, dandu-le apa la moara anglo-saxonilor sa impuna filosofia egoismului animalic.
  • +5 (5 voturi)    
    Capitalismul nordic... (Luni, 23 martie 2009, 22:38)

    traian [anonim]

    Nu va mai imbatati cu apa rece! Suedezii,de exemplu,nu au avut nici o participare la razboi in ultimii doua sute de ani!
    Pe cand noi...Dincolo de ideile preconcepute nu stiu cati romani ar accepta sa traiasca in sistemul nordic.Pentru romani nordul insemna socul unei vieti aparent linistite dar fara sare si piper.Suedezii sunt de felul lor introvertiti.Pe cand noi...
    Iar capitalismul nordic trece in aceste clipe prin criza ca toata lumea.Poate de acolo nu se vede...
    Norocul nordicilor este ca politicieni sau oameni de asa zise afaceri de teapa celor mai multi de pe la noi nu ajung aici nici macar soferi de basculanta.
  • +2 (4 voturi)    
    cum e cu meciul de tenis Suedia - Israel ? (Marţi, 24 martie 2009, 9:03)

    gigi [anonim]

    de la Malmo parca.....parca nu putura sa asigure securitatea.....si evreii ii shi batura......interesant modelul asta nordic.........asha...............mai tzepos...........
  • +2 (2 voturi)    
    total de acord, dar... (Marţi, 24 martie 2009, 11:29)

    liviu_ [utilizator]

    noi avem mentalitatea lor??? muncim ca ei??? etc

    in danemarca de exemplu primesti ajutor daca copilul tau are anumite afectiuni, dar imediat ce acol copil scapa de afectiune, parintii se duc la stat sa faca cerere ca nu mai au nevoie de bani... in romania s-ar intampla asa ???????? ma indoiesc...
    si exemplele pot continua...
  • +1 (1 vot)    
    Modele (Luni, 30 martie 2009, 21:04)

    Razvan [anonim]

    Probabil criza nu ar fi avut amploarea actuala daca macar un factor de "decizie" ar fi avut minime cunostiinte de economie politica referitoare la ciclitatea proceselor economice. In orice lucrare de vorbeste de factorii crizei si efecte , incepand cu gradul de indatorare , respectiv efectul creditelor. Insa hoarda politico- economica lucreaza in scopuri de protectionism propriu , ca tot era vorba de modelul nordic. In studierea implementarii unor modele ar trebui luate in considerare specificitatiile poporului roman , ci nu premisele modelelor.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă