Despre solutii la criza economica, pentru mediul privat, au discutat reprezentantii Ministerului Finantelor Publice, BNR si companiilor de consultanta financiara in cadrul conferintei "Mediafax Talks about business solutions to crisis"

Ministrul Finantelor, Gheorghe Pogea, a declarat ca in urmatoarea perioada vor fi adoptate mai multe facilitati pentru mediul privat. "Multe taxe si tarife vor fi reduse si comasate, in scurt timp."

UPDATE Lucian Croitoru (BNR): Mentinerea calendarului de adoptare a monedei euro cred ca este cheia succesului

Principalele idei prezentate de Gheorghe Pogea:

  • Una din caracteristicile acestei crize este dinamica, schimbarea ei. Aceasta dinamica s-a schimbat de la luna la luna si perspectivele au fost mai degraba negative.
  • In Guvern, ne-am propus 4 lucruri:

- sa limitam contractia economica generata de sectorul privat (peste 70% componenta val adaugate brute este generata de sectorul privat)

- protejarea intereselor economice ale populatiei, in special limitarea scaderii puterii de cumparare

- masurile pe termen scurt nu trebuie sa afecteze obiectivele pe termen mediu (calendarul de aderare la zona euro ramane tinta pe 2014).

- vrem sa avem o coordonare pentru a obtine sinergia cu planul de redresare la nivelul UE

  • Este posibil sa fie nevoie de noi ajustari in buget.
  • Am incercat sa elaboram impreuna cu partenerii sociali un program anticriza. Prioritara este investitia publica masiva in economie - in faza initiala a bugetului va fi in jur de 20% din cheltuielile bugetare, 7% din PIB, lucru care a fost posibil, ca urmare a ajustarii unor cheltuieli in economie. O componenta importanta este legata de investitia axata pe instrumentele structurale.
  • Alocarile pe fonduri structurale sunt peste 5 miliarde; din pacate pe perioada 2007-2008 nu am reusit sa avem o absorbtie ridicata. Este cert ca acordam o mare atentie ratei de absorbtie.
  • Puteti transmite viitorilor aplicanti ca am luat masuri de simplificare legisativa; simplificarea procedurilor si a documentatiei. Atat volumul proiectelor depuse cat si al celor contractate au crescut substantial in ultimele luni. Romania are o mare problema in ce priveste capacitatea administrativa.
  • Pentru mediul privat: MFP crede ca firmele sunt cele care pot sa impinga lucrurile inainte.
  • O sa cream mai multe facilitati pentru meidul privat. Inclusiv din punct de vedere al poverii administrative - am luat acest angajament.
  • Multe taxe si tarife vor fi reduse si comasate. Va avea loc foarte rapid.
  • Am prelungit perioada de somaj tehnic, cu 3 luni si tratam veniturile de natura nonsalariala pentru care nu se platesc impozite.
  • Am marit volumul prefinantarii de la 15 la 20%.
  • Este pentru prima oara in cei 20 de ani cand Guvernul si-a asumat responsabilitatea in ce priveste rambursarile de TVA; ele trebuiau platite cand economia functiona; am facut si aceste eforturi de a plati facturile catre mediul privat.
  • Urmarim sa avem un grafic in care deconturile negative de TVA sa fie rezolvate in cel mai scurt timp.
  • Vrem sa acceleram decontarile intre stat si contribuabil.
  • O alta masura legata de fondurile UE: toti aplicantii care vor sa acceseze FS trebuie sa obtina un certificat fiscal. Am decis la nivelul ANAF sa aratam balanta neta a obligatiilor reciproce. Propunem ca un anumit procent chiar daca nu este achitat sa poata participa la programe. 

Lucian Croitoru (BNR):

  • Cel mai mare pericol este ca publicul a ajuns sa creada ca neinterventia Guvernamentala este o amenintare pentru prosperitate. Eu spun ca dimpotriva, prea multa interventie este nociva.
  • Un deficit de 4,6% trebuie privit din 2 puncte de vedere:
  • Sectorul Gv in 2008 s-a mutat inr-o directie gresita. Estimarea mea este ca deficitul de cont curent va fi 8%.
  • Principala sarcina de ajustare va reveni sectorului privat; el a produs deficitul de cont curent; este loc pentru retragerea mai mare a Guvernului.
  • In termeni de ajustare, 4,6% este un efort mare pentru Guvern. Acest nou obiectiv este mult mai dificil.
  • Un deficit mare de 4,6% va pune probleme de finantare. Acesta este unul din aspectele incheierii acordului cu FMI si UE.
  • Al doilea aspect al acordului: a adus stabilitatea cursului de schimb; dar a creat si un potential pericol. Daca politicile se vor abate de la acest program vor face pietele si mai irascibile.
  • Al doilea lucru legat de stabilitatea ratei de schimb, pozitiv, este legat de salarii. Politica salariala trebuie sa fie extrem de riguroasa.
  • Noi avem vulnerabilitati: faptul ca sectorul privat este indatorat si ca moneda poate fi supusa atacurilor propriei populatii.
  • Mentinerea calendarului de adoptare a monedei euro cred ca este cheia succesului

UPDATE Gheorghe Pogea:

  • Intentionam sa introducem impozitul forfetar dar cat va fi, cum va fi si solutia cea mai optima o vom prezenta cand impreuna cu casele de specialitate vom avea cele mai bune solutii. Doar cand vom sti cu exactitate care este cadrul in care ne miscam voi putea sa raspund.
  • Bugetul general consolidat: venturile totale mai mici cu 1,88 miliarde fata de aceeasi perioada a nului trecut; in structura veniturilor - principalele scaderi: impozitul pe profit 13,4%; TVA 6,7%; dar au scazut si impozitul pe salarii si venit.
  • Per total: 6,8% venituri in scadere fata de aceeasi perioada a anului trecut.
  • Cheltuielile de personal nu au crescut decat cu 2,8%. O cheltuiala suplimentara sunt dobanzile.
  • Au mai crescut cheltuielile cu asistenta sociala; la finele lui 2008 am avut majorari de pensii care s-au transferat in 2009.
  • Veniturile publice sunt cel mai important instrument de reflectare a ceea ce se intampla in economia reala.
  • Mi se pare normal sa discutam dincolo de excesele de cotrol - de ce este nevoie intr-o tara sa platim impozite. Companiile din Romania, cu pierderi, sa inteleaga ca au obligatia sa achite taxele, pentru ca banii se intorc in mediul social. Fac apel la cei care eludeaza legea sa incerce sa intre in regula. Nu pot sa accept ca tu ai rata pierderii de 3 ani de 70%.
  • Companiile trebuie sa inteleaga ca anul 2009 nu este ca 2008, 2007.
  • Din 617.000 de firme circa 2.000 asigura 85% din veniturile publice.