Economist Intelligence Unit considera absolut necesara rectificarea bugetara pentru finalizarea acordului cu FMI, intrucat prognozele initiale ale guvernului de la Bucuresti au fost mult prea optimiste - un deficit bugetar de 2-2,5% din PIB pentru 2009, cu o crestere economica de 2,5%. Este evident ca rectificarea bugetara a fost o conditie absolut necesara pentru finalizarea acordului, a declarat pentru HotNews.ro Joan Hoey, analist la EIU, care a adaugat ca sunt probabile si alte rectificari bugetare. Totusi, tintele stabilite sunt aproape imposibil de mentinut in conditiile alegerilor prezidentiale si ale protestelor sindicale.

"Exista intrebarea legitima daca Romania avea nevoie de un acord stand-by cu FMI. Unii ar spune ca tara s-ar fi descurcat si fara un astfel de acord si ca toate costurile care vor trebui platite in viitor, sub forma unor politici care trebuie luate de guvern si prin cresterea datoriei externe, nu merita. Ceea e este indubitabil totusi este ca marile deficite externe ale Romaniei si marea datorie externa a sectorului privat ar fi facut extrem de dificil pentru Romania sa isi finanteze obligatiile externe in conditiile unui inghet mondial al creditului. Aceasta vulnerabilitate externa a dus si la deprecierea constanta si presiunile asupra leului si o reducere a rezervelor in valute straine ale Bancii Nationale, care a intervenit sa isi apere moneda", a spus Hoey.

Analistul EIU a remarcat faptul ca rectificarea bugetara a fost absolut necesara incheierii acordului cu FMI, intrucat guvernul a renuntat la previziunile sale mult prea optimiste si a acceptat evaluarea FMI potrivit careia cresterea economica va scadea cu 4% in 2009. Astfel cheltuielile sunt prevazute a fi 37,5% din PIB (199,3 miliarde de lei, adica 45,7 miliarde de euro, la cursul mediu prevazut in buget), iar veniturile de 32,9% din PIB (174,9 miliarde de lei, 40,1 miliarde de euro).

EIU anticipeaza alte rectificari bugetare in acest an si isi exprima indoiala ca guvernul va fi capabil sa respecte tintele de cheltuieli stabilite. "Reducerile cheltuielilor vor fi concentrate in sectorul salarial de stat, ceea ce presupune si o inghetare a salariilor din sectorul public pana la sfarsitul anului, si pe consumul din sectorul public, in timp ce programele de investitii si cheltuielile privind siguranta sociala vor fi mentinute. "Este posibil ca aceste masuri sa intalneasca o puternica opozitie nu in Paralment, ci din partea sindicatelor din sectorul public si exista astfel riscul ca guvernul sa dea inapoi in fata protestelor populare", crede Joan Hoey.

Ea mai identifica niste riscuri in ceea ce priveste tintele rectificarii bugetare. Pentru ca tintele de cheltuieli sa poata fi atinse, EIU estimeaza cresterea cheltuielilor bugetare consolidate cu doar 1% fata de anul trecut (in termeni nominali) in ultimele trei trimestre ale anului. Veniturile insa ar trebui sa creasca cu pana la 10,3% in termeni nominali fata de anul trecut. "Aceste tinte vor fi extrem de greu de atins si vor fi fezabile numai daca traditionala explozie in cheltuieli din ultimul trimestru al anului vor putea fi evitate - ceea ce nu este sigur, mai ales ca alegerile prezidentiale sunt programate pentru sfarsitul anului 2009", a mai spus analistul EIU.