Comisarul pentru afaceri monetare Joaquin Almunia a anuntat luni ca va fi declansata procedura de deficit excesiv pentru Romania, pentru depasirea limitei de 3% a deficitului bugetar in 2008. Acesta a avut o valoare de 5,4%. Daca nu ar lua masuri de remediere a situatiei, Romania ar fi pasibila sa plateasca maximum 0,5% din PIB ca amenda.

Depasirea a fost cauzata de cheltuieli mult mai mari decat fusesera planificate, in special in salarii pentru sectorul public si transferuri sociale, noteaza Comisia in prognoza sa de primavara, prezentata luni. Mai mult, proiectiile mult prea optimiste privind veniturile ale autoritatilor romane nu s-au materializat, iar o scadere brusca in colectarea veniturilor in ultimele doua luni ale anului 2008, in contextul crizei economice, a accentuat si mai mult deficitul.

Comisia Europeana a anuntat o flexibilizare a Pactului de Crestere si Stabilitate - in care este prevazuta limita de 3% deficit bugetar - in noiembrie 2008, cand a anuntat planul de relansare economica - insa el se aplica numai din acest an. Prin urmare, Romania nu are nicio clementa pentru deficitul bugetar excesiv din 2008, cand a avut una dintre cele mai mari cresteri economice din Europa.

Comisia Europeana a anuntat o flexibilizare a Pactului de Crestere si Stabilitate - in care este prevazuta limita de 3% deficit bugetar - in noiembrie 2008, cand a anuntat planul de relansare economica - insa el se aplica numai din acest an. Prin urmare, Romania nu are nicio clementa pentru deficitul bugetar excesiv din 2008, cand a avut una dintre cele mai mari cresteri economice din Europa.

Ce inseamna procedura de deficit excesiv si cum se desfasoara ea?

Prin procedura de deficit excesiv (PDE) Comisia recomanda masuri corective statelor membre care au depasit nivelul de 3% din PIB, pentru a fi ajutate sa revina sub acest plafon. Comisia propune Consiliului ministrilor de finante acest pas impotriva unui stat membru, iar acesta decide (in general este doar o formalitate in fata cifrelor) declansarea acestei proceduri. Ea este prevazuta de art 104 din Tratatele UE.

Pasul 1: Comisia pregateste un raport, de obicei cunoscut ca un raport de "avertizare timpurie" (early warning) atunci cand crede ca un stat a depasit limita de 3%. Consiliul trebuie sa confirme aceasta suspiciune a Comisiei, ceea ce este o formalitate.

Pasul 2: Consiliul ministrilor de finante recomanda statului membru in cauza sa isi aduca deficitul sub pragul admis. Aceste recomandari nu sunt facute publice. Iar tara respectiva are la dispozitie patru luni pentru a lua masuri de corectie.

Pasul 3: Daca nu se iau masuri, Consiliul isi face publice recomandarile, in incercarea de a "face de rusine" (name and shame) statul membru.

Pasul 4: Daca nici in urma acestei actiuni a Consiliului nu exista rezultate, Consiliul da statului membru un termen final pentru a lua masurile necesare reducerii deficitului.

Pasul 5: Consiliul poate amenda statul membru daca acesta demonstreaza o lipsa de vointa in a rezolva problema deficitului excesiv. Insa amenda nu este impusa imediat. La inceput, statul membru depune o suma de bani, ca un depozit, iar aceasta este convertita in amenda daca nu este rezolvata problema deficitului. Cuantumul amendei este variabil, suma maxima fiind de 0,5% din PIB. Exista doua parti ale acestei amende, o suma fixa de 0,2% din PIB si una variabila, stabilita in functie de marimea deficitului.

Mai mult, Consiliul poate "invita Banca Europeana de Investitii sa isi reconsidere politica de imprumut fata de statul membru in cauza".

Pana in acest moment, Comisia a declansat procedura de deficit excesiv pentru sase tari: Franta, Spania, Irlanda, Grecia, Letonia si Malta.

Consiliul de marti al ministrilor de finante din UE nu are pe agenda sa discutia privind declansarea deficitului excesiv pentru statele din urmatoare grupa, intre care se afla si Romania.