Introducere

Patru ani de la infiintarea Fondului Proprietatea, drept mijloc de despagubire a fostilor proprietari ai imobilelor preluate abuziv de statul roman, in cazul in care restituirea in natura nu mai era posibila, Fondul Proprietatea nu reprezinta inca un mecanism eficient de despagubire a victimelor acestor abuzuri, ceea ce pateaza onoarea statului roman.

Asa cum s-a mentionat in mod repetat, atat in presa romana, cat si in instantele de judecata, Fondul Proprietatea isi va realiza scopul pentru care a fost creat numai dupa listarea sa pe Bursa de Valori Bucuresti ("BVB"). Desi, in 2007, intr-o incercare de accelerare a procesului de listare a Fondului Proprietatea pe BVB, guvernul roman a adoptat Ordonanta de Urgenta no.81 ("OUG 81"), punerea sa in aplicare s-a dovedit a fi dificila si intampina inca obstacole inutile si nejustificate.

Exista si vesti bune, si anume faptul ca a doua etapa a procesului de selectie pentru societatea de administrare a Fondului (“SAI”) a fost, in cele din urma, finalizata, ceea ce reprezinta un pas indelung asteptat si necesar in procesul de listare a Fondului pe BVB. Totusi, trebuie gasite solutii la dificultatile cauzate de colapsul economic la nivel mondial, ce a generat o scadere a valorii nete a activelor Fondului, sub valoarea capitalului social al acestuia, ceea ce poate conduce la masuri ce ar putea afecta grav atat structura actionariatului Fondului, cat si, de asemenea, participatiile detinute in Fond de catre actionarii privati ai acestuia. In plus, ideile exprimate de unii membri ai Guvernului, in ceea ce priveste un proiect de transfer al unor active ale Fondului inapoi catre statul roman, fara o despagubire justa, a provocat ingrijorare si nesiguranta in randul actionarilor si investitorilor, a aruncat deradere si batjocura asupra unui proces care de fapt cere respect si substanta, si a ridicat spectrul aparitiei litigiilor asupra unei natiuni care ar putea suferi astfel un handicap cuantificabil in despagubiri de miliarde de euro.

Stadiul procesului de selectie a Societatii de Administrare a Fondului

La aproape zece luni de la termenul limita pentru depunerea cererilor in procesul de selectie a SAI, a doua etapa a procesului a fost in cele din urma finalizata. Pe 27 mai 2009, un comunicat de presa al Fondului Proprietatea a anuntat ca doi candidati au fost alesi de catre comisia de selectie pentru a intra in a treia etapa a procedurii de selectie - cei doi candidati fiind Franklin Templeton Investment Management Ltd. si Morgan Stanley Investment Management Ltd.

Cele doua societati, din cele opt companii care au depus cereri spre a fi selectate drept SAI, au reusit sa convinga comisia de selectie ca ele indeplinesc conditiile solicitate pentru a deveni entitatea ce va avea rolul semnificativ de a gestiona efectiv si de a coordona portofoliul Fondului Proprietatea, si, de asemenea, de a asigura managementul de zi cu zi al Fondului in conformitate cu legea romana.

Dupa multe intarzieri in proces, precum si dupa multiple zvonuri in mass-media cu privire la lipsa de corectitudine si transparenta in procesul de selectie, comisia de selectie a finalizat in cele din urma cea de-a doua faza a procedurii, si anume faza de dialog competitiv, ce reprezinta, de fapt, discutii si negocieri directe cu candidatii cu privire la activitatea SAI, obiectivele ce vor trebui atinse, precum si termenii contractului de administrare. Intr-adevar, in timpul acestei faze a fost agreata si forma finala a contractului de administrare, aceasta cuprinzand de fapt aceiasi termeni pentru ambii candidati selectati pentru cea de-a treia faza a procedurii de selectie.

Aceasta ultima faza este reprezentata de fapt de o licitatie, in cadrul careia vor avea loc urmatoarele: (i) transmiterea, de catre cei doi candidati selectati pe lista scurta, a ofertei lor financiare finale; (ii) evaluarea ofertelor, dupa criteriul celei mai avantajoase oferte din punct de vedere economic, conform prevederilor din caietul de sarcini; si (iii) anuntarea candidatului castigator. Dupa ce comisia de selectie negociaza forma finala a contractului de administrare cu noua SAI, aceasta va fi transmisa spre aprobarea Adunarii Generale a Actionarilor Fondului Proprietatea.

Finalizarea celei de-a doua etape a procesului de selectie a SAI reprezinta, fara indoiala, un pas important in procesul de pregatire in vederea listarii Fondului pe BVB, impreuna cu celelalte conditii prealabile listarii Fondului, si anume desemnarea evaluatorului portofoliului Fondului si a consultantului financiar.

Un ministru ce propune nationalizarea activelor Fondului

In ceea ce trebuie sa fie una dintre cele mai cumplite si potential nocive actiuni initiate pana in prezent in legatura cu Fondul Proprietatea, Ministrul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei a anuntat ca a fost elaborata o modificare a OUG 81, pe baza careia actiunile detinute de Fondul Proprietatea in Compania Nationala Posta Romana, in procent de 25%, ar fi "transferate" inapoi in proprietatea statului roman, acesta redevenind astfel actionar unic, in procent de 100%, al Postei Romane.

Domnului ministru a trebuit sa i se reaminteasca insa in mod oficial, de catre Consiliul de Supraveghere al Fondului Proprietatea, ca o astfel de propunere reprezinta nu numai o incalcare a prevederilor Constitutiei Romaniei, ci si a prevederilor Conventiei Europene a Drepturilor Omului, in ceea ce priveste respectarea dreptului de proprietate, o astfel de propunere reprezentand un act flagrant de "nationalizare" de catre statul roman a activelor unei societati private. In mod evident, actiunile detinute de Fondul Proprietatea in Posta Romana reprezinta un activ al Fondului, inregistrat ca atare in contabilitatea sa, si, in consecinta, astfel de actiuni nu pot fi "transferate" din proprietatea Fondului in cea a statului.

Ingrijorarea starnita de actiunile Ministrului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei este enorma. In afara de acest minister, Ministerul Economiei este, de asemenea, un actionar semnificativ in multe companii de mare importanta pentru economia romaneasca, si, in cazul in care o asemenea actiune, precum cea initiata de Ministrul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, ar avea succes, nimic nu ar putea impiedica orice minister sa solicite acelasi lucru, i.e. transferul actiunilor detinute de Fond in societatile comerciale in care ministerul este actionar.

Este dincolo de orice indoiala ca orice astfel de actiune reprezinta de fapt un act ilegal de "nationalizare", ceea ce ar conduce la o avalansa de litigii in temeiul tratatelor bilaterale de investitii la care Romania este parte si, de asemenea, in fata Curtii Europene a Drepturilor Omului. In plus, reducerea, in orice modalitate, a valorii nominale a actiunilor reprezinta o alta incalcare a legislatiei aplicabile si este sanctionabila fara intarziere. In acest context, se pune urmatoarea intrebare: oare cat de popular va fi Ministerul Comunicatiilor printre colegii sai de guvern atunci cand va fi nevoit sa infrunte o “factura” de miliarde de euro?

In plus, amendamentele propuse de Ministrului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei sunt incompatibile cu pozitia Romaniei, ca stat membru al Uniunii Europene, si afecteaza in mod grav increderea investitorilor in piata de capital din Romania, precum si mediul de afaceri romanesc, in general, prin preluarea ilegala a unor bunuri private. Iar investitorii straini, care au achizitionat deja actiuni in Fondul Proprietatea in cuantum de aproximativ 200 milioane euro, cu siguranta nu vor sta pe margine sa priveasca Ministerul Comunicatiilor luandu-le bunurile.

In cele din urma, insa la fel de important, orice astfel de actiune ar face ca toate masurile intreprinse pana in prezent cu privire la procesul premergator listarii Fondului pe bursa sa devina inutile (desemnarea evaluatorului, alegerea consultantului financiar, selectarea iminenta a SAI). Intr-un asemenea context, Fondul Proprietatea ar inceta sa reprezinte un mecanism de acordare a despagubirilor, ceea ce i-ar determina pe actionarii sai sa incerce sa obtina remedii impotriva statului roman, in fata instantelor de judecata ori in conformitate cu prevederile tratatelor bilaterale la care Romania este parte.

Este de asteptat ca sugestia nefericita a Ministrului Comunicatiilor sa nu fie viabila, dar simplul fapt ca un membru al Guvernului roman ar putea fi atat de nepasator in fata legii si in fata consecintelor actiunilor sale, pentru a pregati o astfel de modificare a OUG 81, este o chestiune de rusine nationala.

Scaderea valorii nete a activelor Fondului sub valoarea capitalului social

La sfarsitul anului 2008, valoarea neta a activelor Fondului era cu 24% mai mica decat valoarea capitalului sau social. In conformitate cu prevederile Legii Societatilor Comerciale, i.e. Legea 31-1990, asa cum a fost aceasta modificata si completata, atunci cand are loc o scadere a valorii nete a activelor unei societati, capitalul social trebuie sa fie ori completat cu noi contributii, ori redus, inainte sa fie posibila orice distribuire a profitului catre actionarii acelei societati.

Intr-un asemenea context, se poate lua in considerare reducerea capitalului social al Fondului Proprietatea prin diminuarea valorii nominale a fiecarei actiuni, care in prezent este de 1 RON. Cu toate acestea, in scopul de a realiza o reducere a capitalului social al Fondului, intregul capital social subscris al Fondului trebuie sa fie platit integral. Prin urmare, pentru ca Fondul Proprietatea sa poata implementa efectiv o decizie privind reducerea capitalului social, trebuie gasita o solutie in ceea ce priveste actiunile neplatite ale statului roman, adica aproape 560 de milioane de actiuni, avand o valoare nominala de 560 milioane de lei, potrivit unei note informative publicate pe pagina de internet a Fondului. O astfel de solutie ar fi ca aceste actiuni sa fie achitate fie in numerar, fie in natura, ori ca ele sa fie anulate, in temeiul unui act normativ emis in acest sens.

Totusi, diminuarea valorii nominale a actiunilor este, ca o chestiune de principiu, de neacceptat pentru actionarii privati ai Fondului Proprietatea, si o asemenea masura ar starni cu siguranta si mai multe motive de ingrijorare, avand drept rezultat diminuarea beneficiilor lor fata de acei solicitanti care primesc despagubiri in actiuni dupa ce o asemenea reducere ar avea loc, insa inainte de listarea Fondului. Astfel, pe langa faptul ca listarea Fondului este oricum inca extrem de indepartata in viitor si oarecum incerta, chiar si beneficiile la care actionarii privati ai Fondului sunt indreptatiti, potrivit actiunilor detinute de ei in Fond, sunt amenintate a fi reduse si raman dificil de obtinut – astfel incat Fondul nu reprezinta un mecanism eficient de acordare a despagubirilor, nu indeplineste de fapt scopul pentru care a fost creat si pare a fi incapabil sa furnizeze beneficiile la care actionarii Fondului sunt indreptatiti, si anume dividendele, corespunzator participatiilor pe care ei le detin in capitalul social al Fondului.

Daca o solutie rezonabila pentru aceasta dilema nu este gasit in curand, consecinta va fi aparitia unor alte litigii.

Pasi avuti in vedere inainte de listarea Fondului pe BVB

Dupa finalizarea celei de-a treia etape a procedurii de selectie a SAI, si odata ce SAI va fi in cele din urma selectata si desemnata, Fondul Proprietatea trebuie inregistrat la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare ("CNVM"). Contractul de administrare, in forma sa finala, astfel cum a fost negociata cu SAI, va face parte din documentatia minima necesara spre a fi depusa pentru a efectua o astfel de inregistrare. In conformitate cu prevederile Legii nr. 297/2004 cu privire la pietele de capital, CNVM trebuie sa emita norme specifice care sa reglementeze tranzactionarea actiunilor Fondului Proprietatea pe BVB. Aceeasi lege prevede, de asemenea, ca actiunile Fondului ar putea fi listate si pe bursele internationale.

Concluzii

Listarea Fondului Proprietatea pe BVB continua sa fie cel mai important pas necesar care sa permita Fondului sa-si indeplineasca scopul pentru care a fost creat, si anume acordarea de despagubiri victimelor statului comunist roman.

Finalizarea celei de-a doua etape a procesului de selectie pentru SAI reprezinta un eveniment extrem de pozitiv, care a adus speranta celor ce asteapta despagubiri pentru proprietatile lor confiscate in trecut. Cu toate acestea, este nevoie in continuare de luarea multor masuri si de respectarea termenelor limita din intregul proces.

Identificarea unei solutii cu privire la anularea actiunilor neplatite ale statului si plata dividendelor catre actionarii privati ai Fondului reprezinta masuri de importanta majora, ce vor trebui intreprinse in stransa consultare si colaborare cu actionarii privati.

In cele din urma, identificarea unui mijloc de stopare a ideilor fanteziste emise de membri ai Guvernului roman, cu privire la preluarea activelor Fondului in proprietatea statului, reprezinta de asemenea un imperativ. Chiar si simpla posibilitate privind aprobarea unor asemenea actiuni prost concepute si ilegale ridica indoieli cu privire la onestitatea programului de retrocedare al Guvernului roman si cu privire la angajamentele deja asumate fata de actionarii existenti, percum si cu privire la angajamentul Guvernului fata de suprematia legii si fata de viitorul pietei de capital din Romania. Intre timp, Curtea Europeana a Drepturilor Omului de la Strasbourg continua sa emita decizie dupa decizie impotriva statului roman, in cazurile in care reclamantii sunt indreptatiti sa primeasca actiuni in Fondul Proprietatea, pe motiv ca, dat fiind faptul ca Fondul nu a fost inca listat pe BVB, Fondul nu functioneaza de fapt intr-o asemenea maniera incat sa conduca la un mod eficient de acordare a despagubirilor pentru reclamanti. Este greu de imaginat ca, in acest context, statul roman si-ar putea permite sa intreprinda masuri ce echivaleaza de fapt cu acelasi act de nationalizare intreprins de predecesorul sau comunist.

Articolul a fost publicat cu aprobarea:

Rubin Meyer Doru & Trandafir

SOCIETATE CIVILA DE AVOCATI / LAWYERS PROFESSIONAL CORPORATION

IN ASOCIERE CU / AFFILIATED WITH HERZFELD & RUBIN, P.C.

http://www.hr.ro