Comisia Europeana a publicat memorandumul de intelegere privind imprumutul de 5 miliarde de euro acordat Romaniei. Banii vor fi acordati in cinci transe, prima, de 1,5 miliarde fiind eliberata in luna iulie.

A doua transa din imprumut este prevazuta pentru sfarsitul anului 2009 si va fi in valoare de 1 miliard de euro. Urmatoarele transe sunt prevazute astfel: pana la 1,15 miliarde pana in al doilea trimestru al anului 2010, pana la 1,2 miliarde pana in trimestrul patru al anului 2010, iar in trimestrul doi al lui 2011, 0,15 miliarde. Eliberarea lor depinde de niste obiective exact stabilite in anexele documentului.

In linii generale ele prevad:

CONSOLIDAREA FISCALA - reducerea graduala a deficitului bugetar de la 5,4% in 2008, la 5,1% in 2009, 4,1% in 2010 si sub 3% in 2011. Ajustarea se va obtine din reducerea cheltuielilor, prin reducerea salariilor din sectorul public, reducerea cheltuielilor pe bunuri si servicii in sectorul public, scaderea subventiilor pentru institutiile publice si reducerea cheltuieliloor de capital pe masini si alte echipamente. Se va acorda prioritate cofinantarii proiectelor pe bani europeni.

POLITICI FISCALE - componenta-cheie va fi realizarea unei legi a responsabilitatii fiscale, care va stipula, intre altele, obligativitatea unui cadru financiar pe termen mediu, va stabili o limita a rectificarilor bugetare anuale si va stabili reguli fiscale pentru imbunatatirea implementarii bugetului. In plus, legea va crea UN CONSILIU FISCAL pentru supravegherea independenta si experta a implementarii bugetului.

  • Aprobarea in 2009 a unei legi unice de salarizare in sectorul public si reformarea sistemului de bonusuri. Reformarea sistemului de bonusuri si compensatii se va face in asa fel incat sa se asigure capacitatea de administrare a fondurilor europene.
  • Reforma sistemului de pensii. Schibarile vor include indexarea pensiilor din sectorul public la preturile de consum, limitarea cresterilor discretionare a pensiilor si cresterea graduala a varstei de pensionare, in special a femeilor.
  • Revizuirea codului fiscal si a codului de procedura fiscala, in concordanta cu termenele convenite cu Comisia Europeana si imbunatatirea procedurilor pentru o mai buna colectare a taxelor. Numarul taxelor parafiscale va fi redus.

POLITICI MONETARE SI FINANCIARE - Stabilitatea preturilor si o tinta de inflatie de 3,5% +/- 1% pentru sfarsitul lui 2009 si sfarsitul lui 2010.

  • Legile privind sectorul bancar vor fi amendate pentru a raspunde in timp util si eficient la eventuale tulburari de pe piata bancara. Un punct cheie va fi intarirea puterilor administratorilor bancilor puse sub o adminstrare speciala.
  • Masuri de intarire a rolului BNR in sensul in care sa poata solicita actionarilor bancilor comerciale mariri de capital si sustinerea financiara a bancilor.
  • Vor fi modificate regulile privind o activare mai rapida a asigurarilor depozitelor, pentru simplificarea si accelerarea platilor.
  • Majorarea ratei de adecvare a capitalului minim pentru fiecare subsidiară de la 8 la 10%, la fel cum prevede si memorandumul de imprumut cu FMI

REFORME STRUCTURALE - pentru imbunatatirea eficientei administratiei publice, a unei cheltuiri sanatoase a fondurilor structurale, imbunatatirea mediului de afaceri, lupta impotriva muncii la negru si imbunatatirea calitatii cheltuielilor publice.

  • Reforma administatiei publice se face pe baza unei evaluari in doi pasi, fiecare concentrandu-se pe cate cinci ministere/agentii. Ele vor fi convenite cu Comisia Europeana.
  • Imbunatatirea mediului de afaceri prin reducerea numarul de permise si autorizatii necesare si reducerea timpului obtinerii acestora pentru infiintarea unei afaceri, inregistrarii proprietatii si in constructii, cu un accent special pe IMM-uri.
  • O mai buna administrare a fondurilor structurale are in vedere Ministerul Transporturilor si agentiile de implementare care tin de el, care trebuie restructurate pentru: separarea atributiilor ministerului si agentiilor, clarificarea responsabilitatilor acestora si existenta unui personal calificat in administrarea fondurilor. Va trebui sa existe un acord intre minister si agentii, cu obiective operationale si de investitii anuale si cu resurse prevazute in acest sens. Documentul, Acordul de performanta, are drept scop eliminarea practicii de schimbare frecventa a obiectivelor si eliminarea interferentei politice.
  • Combaterea muncii la negru prin controale frecvente si aplicarea unor amenzi administrative descurajante. Guvernul va trebui sa publice in acest sens un raport anual.

Memorandumul specifica in mod clar ca trebuie sa existe o informare imediata si completa a Comisiei Europene in cazul in care ar exista investigatii privind suspiciunea de fraudare a banilor din imprumut si masurile luate de autoritatile romane, iar Curtea de Conturi europeana, Curtea Auditorilor, poate face controale de fiecare data cand considera necesar.

Comisia Europeana si Oficiul European Anti-Frauda poate trimite experti pentru a face controale si pentru audit.

Masuri punctuale prevazute de anexe

Trimestrul IV 2009: Guvernul trebuie sa supuna aprobarii Parlamentului modificarea legii falimentului, pentru a face posibila inchiderea unei afaceri in mai putin de un an de zile.

Amendarea legilor sistemului bancar.

Trimestrul II 2010: Adoptarea de catre Parlament a legii responsbilitatii fiscale. Consiliul fiscal va fi deplin operational pentru pregatirea bugetului pentru 2011.

Finalizarea restructurarii Ministerului Transporturilor si a agentiilor de implementare.

Adoptarea legii falimentului amendate.