Lipsa unor reguli transparente si clare in analiza dosarelor depuse in cadrul programului Prima Casa ar putea naste o serie de suspiciuni legate de modul in care se va derula, concret, acordarea creditelor. Motiv pentru care Alin Iacob, de la Conso.ro, propune adoptarea unui set de solutii care sa elimine suspiciunile de favorizare a unuia sau altuia dintre solicitantii de credite.

Analiza porneste de la faptul ca plafonul aferent anului in curs este suficient doar pentru garantarea a aproximativ 20.000 de credite

Or, in conditiile in care dobanzile la Prima Casa vor fi mult mai mici decat cele la creditele ipotecare si imobiliare obisnuite acordate in prezent de banci, este firesc ca acest program sa starneasca interesul celor care se inscriu in conditiile de eligibilitate ale programului.

"Insa nici nu a demarat programul si deja primele acuzatii se fac auzite. Unii afirma ca acesta este gandit special pentru chiriasii locuintelor ANL care urmeaza sa fie scoase la vanzare. Altii spun ca Prima Casa va da sansa unor costuri de creditare mai reduse pentru clientela politica a partidelor care compun coalitia guvernamentala. Mai sunt si unii care afirma ca Prima Casa reprezinta un balon de oxigen acordat speculatorilor imobiliari si dezvoltatorilor care si-au vazut injumatatite averile dupa prabusirea preturilor locuintelor", noteaza Alin Iacob.

Iar aceste remarci reprezinta doar un simplu foc de paie fata de valvataia care se va declansa daca vor exista suspiciuni in legatura cu modul in care se va derula, concret, acordarea creditelor prin intermediul programului.

Propunerile Conso.ro:

  • La sediul fiecarei unitati a bancilor care vor face parte din program, dar si pe site-ul acestora, ar trebui afisata lista completa a actelor si documentelor care trebuie prezentate la banca.
  • La nivelul fiecarei banci ar trebui realizat un registru centralizator, care sa fie postat si pe site-ul bancii, si care sa contina numerele de ordine aferente dosarelor de credit complete depuse la banca. In felul acesta, un solicitant de imprumut din Vaslui, de exemplu, va fi sigur ca solicitarea sa se va bucura de atentia bancii in aceeasi masura ca si a unuia din Bucuresti.

Fiind un program cu buget limitat, exista posibilitatea ca un dosar complet, a carui analiza dureaza mai mult, din diferite motive, sa nu mai poata primi finantare din cauza epuizarii plafonului aferent bancii in cauza – ceea ce ar crea serioase suspiciuni in legatura cu corectitudinea procesului si ar genera un mare grad de nemultumire.

  • Stabilirea unei reguli privind numarul maxim de banci la care un solicitant sa aiba dreptul sa-si depuna dosarul. Pentru ca este probabil ca oamenii vor fi tentati sa-l depuna la mai multe banci, pentru a fi siguri ca vor primi finantarea.

Logic ar fi ca un solicitant sa nu poata aplica la mai mult de 2 sau 3 banci acceptate in program. In acest fel, ar fi protejati si solicitantii din orasele mici, unde nu exista atat de multe banci ca in Bucuresti sau in resedintele de judet.

  • Identificarea unui mecanism eficient de control al respectarii criteriilor de eligibilitate de catre solicitanti. Bunaoara, declaratia pe propria raspundere prin care solicitantul declara ca nu detine o proprietate in conformitate cu prevederile legii nu ar trebui sa ramana un simplu petic de hartie fara valoare, ci ar trebui sa poata fi rapid si riguros verificata inainte de acordarea creditului.