Ministrul Finantelor, Gheorghe Pogea, a anuntat in premiera, la finalul sedintei de Guvern de miercuri, rezultatele economice pe primul semestru. Potrivit ministrului Finantelor, deficitul pe primul semestru a fost de 2,7% din PIB - 14,35 de miliarde de lei, in conditiile in care tinta de deficit a fost de 14,5 miliarde de lei.

Gheorghe Pogea despre rezultatele pe primul semestru:

  • In ciuda dificultatilor financiare, deficitul pe primul semestru a fost de 2,7% din PIB - 14,35 de miliarde de lei, in conditiile in care tinta de deficit a fost de 14,5 miliarde de lei.
  • Nivelul veniturilor a fost mai scazut cu 5,1 fata de aceeasi perioada a anului trecut, din cauza efectelor crizei.

Gheorghe Pogea despre a doua etapa de reducere a taxelor:

  • In sedinta de Guvern a fost aprobat un memorandum privind trecerea la etapa a doua in ceea ce priveste reducerea taxelor si tarifelor parafiscale.
  • Prima etapa de reducere a fiscalitatii s-a finalizat in 17 iunie 2009 si a cuprins reducerea a 191 de taxe si tarife - fie reducerea, fie comasarea, fie anularea.
  • Au ramas in continuare circa 300 de taxe din cele 491. Etapa a doua va cuprinde urmatorul calendar: se va infiinta grupul interministerial care va analiza aceste taxe. Pe data de 15 septembrie 2009 va trebui sa inceapa elaborarea actelor normative si initierea aprobarii in Guvern a acestora in 30 septembrie. Dorim ca la finele lunii septembrie sa avem o a doua etapa de reducere a taxelor si tarifelor.
  • Vrem ca pana la sfarsitul anului sa reducem substantial numarul taxelor si tarifelor, multe dintre ele nefacand decat sa puna contribuabilii pe drumuri, costurile de administrare, in multe cazuri, fiind mai ridicate decat veniturile pe care le obtinem la stat.

Gheorghe Pogea despre imprumutul extern:

  • Am vazut multe dezbateri in presa referitor la ce se intampla cu banii pe care ii primim de la FMI si CE si ca nimic nu s-a vazut din ei.
  • Ministerul Finantelor si Guvernul au obligatia sa faca unele precizari.
  • Acest acord de finantare externa se intinde pe o perioada de 24 de luni. Pana in prezent nu s-a luat decat o singura transa de la FMI, in conditiile in care banii vor fi trimis in 8 transe.
  • Beneficiar este BNR, obiectivele fiind: reducerea presiunii pe pietele financiare, consolidarea rezervei valutare, mentinerea inflatiei in paramentri normali, reducerea presiunii asupra cursului de schimb. In niciun caz nu este vorba de impozite si dobanzi pe care Guvernul ii va pune pe romani sa le plateasca. Este un lucru fals care s-a spus. Sunt bani care ajung la BNR si tot BNR ii ramburseaza.
  • Mecanismul este simplu: bancile comerciale au la Banca Nationala rezerve minime obligatorii pentru care banca plateste dobanzi. Odata cu reducerea rezervelor minime obligatorii, acesti bani de la FMI vin sa consolideze si sa le inlocuiasca, ca atare nu se platesc dobanzi suplimentare sau costuri suplimentare.
  • Am vrut sa fac aceasta precizare pentru ca s-a tot pus intrebarea: Ce ati facut cu banii? Acesta este raspunsul. Iata ca avem o consolidare a cursului de schimb, o reducere a presiunii pe pietele financiare, presiune cauzata de intrarile mai putine de capital privat, generate, la randu-i, de criza.
  • Pe de alta parte, impreuna cu CE am stabilit acest memorandum de imprumut pentru 5 miliarde, tot pe 24 de luni, iar banii ii vom primi in 5 transe.
  • Guvernul nu a cheltuit pana acum niciun ban din acest imprumut de la CE, prima transa a venit luni - 1,5 miliarde. Ei urmeaza sa fie cheltuiti pentru sustinerea balantei de plati. Am auzit prin presa ca ei nu trebuie folositi pentru sustenabilitatea deficitului, ci pentru investitii. pentru investitii si sunt. Ei sunt destinati sa acopere cheltuielile bugetare, deci pentru investitii. Nu s-a cheltuit nimic, urmeaza ca din august sa cheltuim acesti bani.
  • A doua transa de la CE va intra in decembrie 2009 si va fi in valoare de un miliard de euro, iar urmatoarele 3 transe - in trimestrul doi din 2010, in trimestrul patru din 2010 si ultima in trimestrul doi din 2011.
  • Nu putem vorbi ca in Romania au intrat 20 de miliarde de euro si nu se simte nimic in economie, nu s-au facut investitii. Investitiile care au fost facute pe 6 luni de zile fara sa se utilizeze un leu de la CE sunt in valoare de 12,9 miliarde de lei - 3 miliarde de euro, inclusiv cele locale.
  • De la Banca Mondiala discutam despre un miliard in pachetul de finantare, prima transa de 300 de milioane o asteptam in septembrie 2009, urmatoarele doua, de cate 330 de milioane, vor veni in decembrie-ianuarie, iar ultima, spre finalul anului 2010.
  • Toate aceste imprumuturi pe care le-am luat au rolul de a consolida politica fiscala si a reduce nevoile de finantare ale Guvernului. Dobanzile la care am luat aceste imprumuturi sunt mult mai scazute decat ce poate obtine Guvernul in prezent de pe piata interna.
  • S-a tot spus ca au venit 20 de miliarde din imprumuturile externe si nu se simte nimic: Am primit doar o transa de la CE si n-am cheltuit inca un leu din ea. Toate investitiile care s-au facut s-au facut din veniturile realizate din economie sin din imprumuturile de pe piata interna.

Gheorghe Pogea despre majorarea taxelor importante:

  • Pentru anul 2009 nu avem in vedere majorarea taxelor semnificative. In ceea ce priveste anul 2010, n-am facut aceasta analiza, este prematur sa discutam acum.

Emil Boc despre imprumutul de la FMI:

  • Am adoptat in Guvern proiectul de lege care vizeaza ratificarea acordului stand-by de imprumut cu FMI. Proiectul de lege urmeaza sa fie trimis spre aprobare Parlamentului.
  • E vorba de imprumutul de 13 miliarde de euro pe care Romania l-a contractat de la FMI, imprumut care merge integral la BNR pentru consolidarea rezervelor valutare.
  • Acesti bani nu ajung la Ministerul Finantelor sau la vreunul dintre ministri. Nu sunt utilizati pentru proiecte de infrastructura sau cheltuieli de personale.
  • BNR va putea sa diminueze, astfel, rezervele minime obligatorii, pentru a putea ajunge sa adoptam moneda euro. Si returnarea datoriei va apartine tot BNR. Niciun roman nu va plati niciun leut pentru imprumutul de la FMI, pentru ca banii merg la BNR, si tot BNR ii va returna.
  • Tot ceea ce ia Guvernul din imprumutul de aproape 20 de miliarde de euro sunt 5 miliarde de euro. Acesti bani vor fi utilizati de Guvern pentru lucrari de infrastructura. Acesti bani ii returneaza Ministerul Finantelor, restul nu reprezinta o datorie directa a statului roman.
  • Romania, pana la data de 1 iulie, si-a respectat angajamentele de natura fiscala si bugetara, si deficitul bugetar convenit cu FMI si CE a fost respectat pe primele 6 luni ale anului, urmand acum sa discutam, in noul context economic, datele economice.

Emil Boc despre obiectivele Guvernului:

  • Actualul Guvern, care are la baza o coalitie foarte puternica, cel putin teoretic, in Parlament, daca nu face reformele structurale care nu au fost facute in ultimii 20 de ani sau pe care nimeni nu a avut curajul sa le faca, acest Guvern nu isi justifica existenta.
  • Am inceput cu justitia, si doua din cele patru Coduri sunt adoptate si publicate in Monitorul Oficial. Celelalte doua sunt in acest moment in dezbatere la Parlament si urmeaza sa fie aprobate in perioada urmatoare.
  • Avem de continuat aceste reforme structurale pe care acest Guvern, repet, s-a angajat sa le faca. Daca nu, nu are niciun rost sa isi mai continue activitatea.
  • Aici ma refer la urmatoarele reforme structurale: legea salarizarii unice - am dat termen 14 august pentru ca forma finala a proiectului de lege sa fie prezentata pe masa Guvernului. Personal, optez pentru angajarea raspunderii in Parlament, in conditiile in care in acordul cu FMI si CE avem termenul de 30 octombrie pentru adoptarea acestei legi, iar parcurgerea procedurilor in ambele Camere ale Parlamentului ar putea conduce la neindeplinirea acestui obiectiv.
  • In al doilea rand, reforma sistemului educational - inca de saptamana trecuta am dat termen 14 august pentru ca ministrul Educatiei sa prezinte la Guvern Legile Educatiei, avand ca suport central de analiza pachetul Miclea.
  • In al treilea rand, ma refer la reforma agentiilor guvernamentale, proces care a intrat in linie dreapta. Pentru unele agentii vom aplica desfiintarea, pentru unele desfiintarea prin trecerea lor in subordinea ministerelor, pentru altele comasarea unor agentii intr-o forma riguroasa, prin preluarea intr-una singura a doua-trei structuri existente in momentul de fata. In privinta altora, care vor ramane, fie ca sunt cerute de raportul cu Uniunea Europeana fie ca sunt indispensabile functionarii statului, acolo vom opera reduceri, fie de salarii, fie de personal, in functie de specific.
  • Vreau sa va spun ca exista agentii guvernamentale unde inca nu se simte niciun fel de criza, adica avem agentii unde salariul conducatorului auto este de 41 de milioane de lei vechi. Exista inca agentii unde salariile unor directori, si nu ma refer la seful agentiei, al carui salariu a fost redus la 48 de milioane de lei vechi - la alti directori din sistem unde avem salarii de 176 de milioane de lei vechi.
  • Vom lua acele decizii pentru ca lucrurile sa fie aduse sub control, iar salarizarea sa fie decenta, pe masura muncii pe care o presteaza.
  • E vorba in esenta despre acele agentii care practic presteaza servicii cu statut de monopol. Nu mai exista, de exemplu, un alt inspectorat de stat in constructii sau o alta Agentie de Cadastru, de exemplu. Sunt singurele autoritati: ele pun taxele, ele le incaseaza, ele le cheltuiesc. Aici va trebui sa gasim o formula, si juristii cauta solutii, pentru ca veniturile acestor agentii sa se faca venind la bugetul de stat, dupa care ei sa primeasca, pentru plata salariilor, la fel ca toti ceilalti bugetari ai statului, salarii corespunzatoare, decente si care sa respecte cadrul legal, pentru ca, in acest moment, salariile se negociaza.
  • De aici s-a ajuns la situatia ca, desi noi am impus unele masuri de austeritate, acest lucru nu s-a materializat la aceste agentii. Vom merge pana la capat cu o asemenea decizie, cu toate ca nu este foarte usor din punct de vedere legal, pentru ca sunt contracte colectiva incheiate care cuprind o sumedenie de sporuri, prime si bonusuri care trebuie sa fie rediscutate intr-un cadru legal si toti sa fie readusi la un numitor comun al utilizarii eficiente a banului public.
  • Pentru aceasta, eu vineri, sambata si duminica ma voi intalni cu toti ministrii care au in subordine structuri si agentii si vom discuta in detaliu fiecare agentie, fiecare structura, pentru a reglementa cadrul legal. Pe 14 august vreau sa fie gata proiectul de lege care sa reglementeze functionarea reformarea si restructurarea tuturor agentiilor.

Premierul Emil Boc si ministrii desemnati se intalnesc, miercuri seara, cu delegatia FMI sosita marti la Bucuresti.