Comparatie intre nivelul TVA din statele din UE

de Dragos Comache     HotNews.ro
Marţi, 6 octombrie 2009, 16:57 Economie | Finanţe & Bănci

Nivelul TVA in UE la 1 ianuarie 2009
Foto: Comisia Europeana
Nivelul Taxei pe Valoare Adaugata (TVA) aplicate in prezent in Romania este apropiat de media tarilor membre ale Uniunii Europene, de 19,7%. Cele mai mari cote ale TVA, de 25%, se regasesc in Danemarca, Suedia si Ungaria, iar cea mai mica cota de TVA de 15% este in Cipru si Luxemburg.

De la inceputul anului, guvernele a patru state membre ale Uniunii Europene au anuntat ca vor majora TVA pentru a acoperi deficitele bugetare.

Astfel, autoritatile din Spania vor majora TVA, de la 16% la 18%, pentru a strange 11 miliarde de euro, fonduri necesare acoperirii unuia dintre cele mai mari deficite bugetare din zona euro, iar Parlamentul Ungariei a avizat la inceputul lunii mai amendamente la legea taxelor, prin care in luna iulie s-a majorat TVA de la 20% la 25%, devenind astfel al treilea stat cu un nivel atat de ridicat al TVA.

Guvernul ceh a anunţat la finele lunii septembrie ca a adoptat măsuri de austeritate pentru a reduce deficitul bugetar din 2010 la 5,2% din PIB. Printre masurile propuse se numara cresterea cotei generale a TVA la 20%, de la 19% in prezent, si a cotei reduse de la 9% la 10%

Cealalta tara care si-a majorat TVA a fost Letonia, care in urma acordului cu FMI a fost nevoita sa creasca nivelul acestei taxe de la 18 la 21%.

Iata nivelul TVA din toate statele membre ale Uniunii Europene:

Belgia        21%
Bulgaria     20%
Cehia        20%
Danemarca    25%
Germania    19%
Estonia        18%
Grecia        19%
Spania        18%
Franta        19,6%
Irlanda        21,5%
Italia        20%
Cipru        15%
Letonia        21%
Lituania        19%
Luxemburg    15%
Ungaria        25%
Malta        18%
Olanda        19%
Austria        20%
Polonia        22%
Portugalia    20%
Romania    19%
Slovenia    20%
Slovacia    19%
Finlanda    22%
Suedia        25%
Marea Britanie    15%

Citeste si Situatia comparativa privind  TVA-ul in statele membre UE.


Citeste mai multe despre   












[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

8895 vizualizari

  • -8 (10 voturi)    
    pro (Marţi, 6 octombrie 2009, 17:07)

    mihaibig [utilizator]

    interesant ca tarile cu TVA-ul cel mai mare o duc foarte bine si nici nu au auzit de criza (din ce stiu eu)
    cred ca un TVA mai mare aduce automat si o responsabilizare a populatiei care nu o sa isi mai ia plasme cand nu are bani de paine. cresterea TVA-ului este insignifianta la produsele de zi cu zi, si este mare la cele de lux.

    Eu sunt pentru asa ceva. Voi?
    • +5 (5 voturi)    
      hahaha (Marţi, 6 octombrie 2009, 17:20)

      liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui mihaibig

      ce copil esti...
      si tu crezi ca daca facem TVAul 35% o sa o ducem ca-n suedia???
      • -10 (10 voturi)    
        responsabilitate nu lapte si miere (Marţi, 6 octombrie 2009, 17:31)

        mihaibig [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

        ai inteles gresit. daca o sa facem TVA-ul 25%(nu alta valoare exagerat de mare) nea Vasile nu o sa isi mai cumpere plasma, ca atunci va fi scumpa si reuseste chiar si neuronul lui sa vada lucru asta. in schimb lucrurile de baza cum ar fi mancarea si hainele se scumpesc nesemnificativ (asta daca nu esti gurmand si nu te imbraci la fitza)

        asta am zis eu ca ne responsabilizeaza si vo cheltui banii cu cap nu ii aruncam pe toate prostiile de care nu avem nevoie imediata/neaparata.
        • +9 (9 voturi)    
          responsabilizare pe naiba (Marţi, 6 octombrie 2009, 17:53)

          Dragos Stefan [utilizator] i-a raspuns lui mihaibig

          Trebuie incurajat consumul, nu descurajat. E treaba fiecaruia ce face cu banii pe care-i are si nu e treaba guvernului sa responsabilizeze populatia.

          Imi place sa mananc lucruri de calitate si sa ma imbrac cu haine care nu sunt facute pe vapor. Ca mine sunt multi care au standard de viata mai ridicat de la care nu se dezic. Si-ti garantez eu ca nu sunt oameni prosti iar daca-si iau o plasma, o fac odata la 4 ani.

          Pe de alta parte Voinea spunea la TV aseara ca o crestere a TV-ului n-o sa aduca foarte multi bani la buget. Omul este economist si stie ce zice asa ca pana vine vreun inteligent din guvern sa-l contrazica, eu prefer opinia unui specialist.
        • +3 (3 voturi)    
          wrong (Marţi, 6 octombrie 2009, 19:50)

          STF [anonim] i-a raspuns lui mihaibig

          Statul vrea mai multi bani , daca din cauza TVA nea Vasile nu mai cumpara plasma atunci statul pierde + producatorul de plasma+ angajatii. Rezultat ->statul pierde din cauza maririi TVA pt ca nea Vasile va pune banii la saltea sau va lua din afara tarii unde e un TVA mai mic.
          • 0 (0 voturi)    
            nu neaparat (Miercuri, 7 octombrie 2009, 9:28)

            Ghita [anonim] i-a raspuns lui STF

            exista o lege economica empiric demonstrata si anume inelasticitatea relatiei dintre scaderea consumului cu cresterea preturilor. Adica, daca preturile (aici taxele) cresc consumul nu scade proportional, individul fiind inclinat spre consum, la o crestere a preturilor de x% va cheltui mai putin cu mai putin de x%. Mai ales ca la noi cheltuielile sunt primare (mancare si un grad minim de confort). Se va restrange insa gradul de economisire. O crestere cu 1pp al tva ar crea mai mult probleme de ordin psihologic pentru consumator, consumul oricum se reduce datorita crizei, iar preturile oricum ar trebui sa scada datorita nevoii ag. ec. de a ramane in piata. Daca la noi o crestere cu 1pp al tva determina o crestere cu 2-3pp al pretului final este o problema de business balcanic care nu va dura la nesfarsit, si care doar in vremuri de criza ar putea fi combatuta.
    • +4 (4 voturi)    
      ? (Marţi, 6 octombrie 2009, 17:35)

      diablo [anonim] i-a raspuns lui mihaibig

      Ungaria are 25 % TVA si a fost/este rau lovita de criza. Germania, Franta au 19 %, 19,6% si se pare ca au iesit din criza. Suedia are TVA 25 % si a iesit din criza. Nu vad nici o corelatie intre TVA si iesirea din criza dar in mod sigur e o legatura directa intre puterea economiei si iesirea din criza. Toate tarile astea care au depasit criza au ceva in comun: produc bunuri, construiesc ....

      In Romania doar se maresc taxele. Daca s-ar mari TVA-ul, probabil ca aia care iau "plasme" nu or sa mai ia, in schimb o sa-si ia "paine" iar cantitatea de bani incasata de stat o sa fie mai mica. Prin marirea TVA_ului probabil o sa fie descurajata cumpararea de produse de pret mediu si mare in detrimentul acelora de pret mic.Incasarile statului o sa se micsoreze in acest fel ...
      • 0 (0 voturi)    
        qqq (Marţi, 6 octombrie 2009, 17:51)

        mihaibig [utilizator] i-a raspuns lui diablo

        in afara de Ungaria si Letonia primele 9 tari, in ordinea descrescatoare a TVA-ului , o duc chiar bine in ziua de azi.

        Danemarca 25%
        Suedia 25%
        Ungaria 23%
        Finlanda 22%
        Polonia 22%
        Irlanda 21,5%
        Belgia 21%
        Letonia 21%
        Austria 20%


        Din constatarile mele omu nu prea se schimba si aia care au cheltuit pana acum tot salariu, o sa il cheltuiasca si cu un TVA de 25%. numai ca vor folosi banii in scopuri mai "sanatoase". Incasarile la buget din partea lor sunt aceleasi. cei care puneau bani deoparte vor fi afectati cu o valoare egala cu cresterea TVA-ului.
        • 0 (0 voturi)    
          asa si? (Miercuri, 7 octombrie 2009, 10:29)

          liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui mihaibig

          si crezi ca are vreo legatura TVAul cu cat de bine o duc???
          faptul ca acolo sunt alti oameni cu alte mentalitai si alte venituri etc... nu are nici o legatura nu?
          TVAu e de vina pentru ca o ducem noi prost... gata am gasit vinovatul! uraaaaaa
        • 0 (0 voturi)    
          Finlanda? (Joi, 29 octombrie 2009, 13:56)

          gcorneille [anonim] i-a raspuns lui mihaibig

          ai uitat Finlanda, care resimte criza , chiar daca nu la televiziunile din Romania
    • +1 (1 vot)    
      Pro (Miercuri, 7 octombrie 2009, 8:50)

      enter [utilizator] i-a raspuns lui mihaibig

      Sunt de acord cu ideea, dar nu in orice conditii. Spre exemplu, in Suedia nu exista decat cel mult 2 taxe de platit in afara de TVA. Nu taxa pe a,b,c.... si inca de 6 ori alfabetul, ca la noi. Daca le pui cap la cap, tot se duc macar la 21% din 'cat invarti' banii pe care ii dai in final la stat, TVA plus alte taxe si impozite. Modelul suedez imi place. Decat 180 de taxe, mai bine una-2 mai consistente si cu asta basta. Astept aparitia legilor care radiaza restul taxelor.
    • 0 (0 voturi)    
      SIMPLIST (Miercuri, 7 octombrie 2009, 15:39)

      defav [anonim] i-a raspuns lui mihaibig

      Mai gindeste-te..."responsabilizarea populatiei'..
      pai da..tot saracii sa fie responsabili ,ca ailalti, pot sa nu fie ,nu ? v. si guvernul, etc.
  • +1 (1 vot)    
    si in detaliu (Marţi, 6 octombrie 2009, 17:08)

    minetu [anonim]

    Unde mai pui si faptul ca daca se ia la bai marunti, ceea ce in dreptul Romaniei scrie reduced tax e aplicabil doar la anume produse gen medicamente, ziare intrari la spectacole si hotel, pe cand ceea ce spune la alte tari reduced tax inseamna o gama mult mai mare de produse majoritatatea de retail si consum curent.
    Astfel ca dupa ce avem o baza enorm de mare cu una din cele mai mari taxe, vre, sa o mai si marim haotic.
  • 0 (0 voturi)    
    Parking Rate (Marţi, 6 octombrie 2009, 17:10)

    gg [anonim]

    Ce reprezinta Parking Rate?
    • 0 (0 voturi)    
      parking rate (Marţi, 6 octombrie 2009, 17:24)

      Bogdan [anonim] i-a raspuns lui gg

      Poate e TVA-ul platit la parcarile cu plata, dar noi nu avem parcari asa ca nici o grija :)

      Vorbind serios:
      Why does the Commission want to do away with "parking rates"?

      The "parking rate" applies to non-Annex H goods and services on which some Member States were applying reduced, super-reduced or zero rates on 1 January 1991 (derogation negotiated when Directive 92/77/EEC was adopted or in the Accession Treaty framework). The Member States concerned were allowed to continue applying reduced rates on them instead of the standard rate.

      This measure was meant as a transitional arrangement for a smoother shift from the reduced rate to the standard rate when the internal market came into force on 1 January 1993: it was intended to be gradually phased out. Having applied for over 10 years, it is now proposed that this transitional measure be abolished.

      Luata de aici:
      http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/03/149&format=HTML&aged=0&language=en&guiLanguage=en
  • 0 (0 voturi)    
    Halatu' (Marţi, 6 octombrie 2009, 17:22)

    anonim [anonim]

    Da' Norvegia, unde e Norvegia?

    Presa in Diagonala: Norvegia, in topul tarilor cu cel mai ridicat nivel de trai...aaaaaaaa, Norvegia nu e in UE...saracii de ei

    NTVAEO - New TVA European Order (alphabetical):
    Danemarca 25%
    Suedia 25%
    Ungaria 23%
    Finlanda 22%
    Polonia 22%
    Irlanda 21,5%
    Belgia 21%
    Letonia 21%
    Austria 20%
    Bulgaria 20%
    Cehia 20%
    Italia 20%
    Portugalia 20%
    Slovenia 20%
    Franta 19,6%
    Germania 19%
    Grecia 19%
    Lituania 19%
    Olanda 19%
    Romania 19%
    Slovacia 19%
    Estonia 18%
    Malta 18%
    Spania 18%
    Cipru 15%
    Luxemburg 15%
    Marea Britanie 15%
    • 0 (0 voturi)    
      nu e in UE (Marţi, 6 octombrie 2009, 18:12)

      z [anonim] i-a raspuns lui anonim

      http://en.wikipedia.org/wiki/Norway_and_the_European_Union

      E in EEA
  • +2 (2 voturi)    
    E varianta cea mai putin dureroasa (Marţi, 6 octombrie 2009, 17:31)

    bogdan [anonim]

    Avind in vedere ca nu-s foarte multe variante de crestere a veniturilor la buget, cresterea TVA mi se pare cea mai putin nociva pt economie.
    1. Mai multa moneda pe piata == inflatie (e varianta prosta, tine 2-3 luni, dupa care platim scadenta)
    2. cresterea impozitului pe salariu are dezavantajul ca va duce implicit la cresterea preturilor datorita costului cu forta de munca. Pe linga asta, face mediul economic mai neatractiv (pina la urma impozitele mici reprezinta motivul pt care multi investitori aleg romania), incurajeaza munca la negru.
    3. Cresterea TVA cu 3% care ar trebui sa duca la cresterea preturilor tot cu 3%, ceea ce e totusi suportabil
    4. ar mai fi si varianta taierii in carne vie in cheltuielile bugetare (reduceri de personal, scaderi de salarii, eficientizare) dar m-ash mira sa fie in stare de asha ceva un guvern minoritar in prag de alegeri. Poate dupa alegeri...
    • 0 (0 voturi)    
      alternativa (Joi, 8 octombrie 2009, 12:12)

      den [anonim] i-a raspuns lui bogdan

      5. reducerea cheltuielilor excesive si monitorizarea achizitiilor de stat - mai tine minte cineva de Loganuri si notebookuri la suprapret? dar de birotice de miliarde? se intapla peste tot, in special la finalul anului bugetar, cand se cumpara orice la preturi exagerate (de la "prieteni"), astfel ca fiecare ordonator de credite sa-si justifice bugetul alocat pentru anul in curs (calculul e simplu - daca un ordonator a economisit bani publici, la anul va primi o suma mult mai mica la dispozitie, deci ordonatorii de credite nu sunt interesati in a cheltui eficient bugetul alocat).

      Asa ca hai sa crestem TVA-ul, sa plateasca prostii pentru Loganuri de 70.000E si alte achizitii stralucite...
  • 0 (2 voturi)    
    de unde se considera ca incepe nivelul saraciei (Marţi, 6 octombrie 2009, 17:33)

    Elector [anonim]

    Hai sa comparam si nivelul de trai, sa comparam continutul cosului zilnic, sa comparam valoarea ajutorului de somaj si mai ales sa comparam de unde se considera ca incepe nivelul saraciei.

    Asta daca suntem normali si ne cunoastem interesul ca popor nu ca reprezentanti de partide.
  • 0 (0 voturi)    
    poate... (Miercuri, 7 octombrie 2009, 8:50)

    egroeg [anonim]

    atunci cand se face caz ca la noi tva-ul este mai mic decat in alte tari,ar trebui sa se spuna si care este
    puterea de cumparare a populatiei din acele tari.
    oricum statul nu cauta decat sa jecmaneasca supusii sai.
  • 0 (0 voturi)    
    Colectarea de taxe este problema (Miercuri, 7 octombrie 2009, 10:04)

    weebo [anonim]

    Problema nu este procentul de TVA ci colectarea acestei taxe. eu ,ca si consumator final ,platesc tva de 25% la orice produs cumparat, dar vanzatorul plateste acel TVA statului??? in cele mai mule cazuri nu.. face facturi false de deducere si tot felul de artificii ca sa nu plateasca.. asa ca mai bine ar lucra domnii de la finante la modul de colectare a taxelor.. altfel ,s-ar putea ca marirea tva-ului sa nu aduca la buget prea multi bani, ci sa mareasca evaziunea..
  • 0 (0 voturi)    
    TVA (Miercuri, 7 octombrie 2009, 12:10)

    Mihai [anonim]

    Adaugare la comentariu: In Germania TVA pentru alimente este de 7%!!!
    Problema la noi nu o reprezinta suma de bani care se va incasa la buget dupa spusele lor, ci ce se va face efectiv cu acesti bani! Pentru ca daca ai mai multi bani, nu inseamna ca o sa-i cheltuiesti mai bine! Guvernul trebuie sa aloce eficient resursele bugetare (din cate stiu eu asta inseamna eficienta), nu sa faca cheltuieli aiurea si apoi sa mareasca taxele pentru a acoperi deficitul!
  • 0 (0 voturi)    
    hoti pe toata linia .... (Miercuri, 7 octombrie 2009, 16:14)

    Lucian [anonim]

    pot sa faca TVA-ul si 30%, si tot nu vor avea destui bani la buget (a se citi: ''tot nu vor avea destui bani sa fure''). cum spunea cineva mai sus probleme de fond e cheltuirea banilor. tot ce vedeti la televizor e doar lupta pentru ciolan. platesc mult sa ajunga la putere, si cand ajung nu stiu cat o sa ramana, asa ca cel mai important lucru este ROI (return on investment). dau 100k € sa ajung ''cineva'' pai in 3 luni trebuie sa-i recuperez 200%, ca altfel nu merita riscul. mi-e scarba de toti, si de cei vechi, si de cei noi.
  • 0 (0 voturi)    
    este gresita (Joi, 8 octombrie 2009, 12:50)

    luci [anonim]

    comparatia tva-ului cu alte state, daca nu tinem cont si de nivelul veniturilor...
    abia atunci poti face analize economice, abia atunci poti spune ca romanii se vor orienta spre produse mai ieftine, ca vor chibzui mai mult daca sa-si cumpere sau nu plasma...
    marea majotitate a romanilor abia isi permite sa plateasca facturile, si asa destul de mari si care vor creste cu 3 % numai din tva, multi nu au cu ce sa-si cumpere painea de zi cu zi...
    concluzia, statul va incasa mai multi bani, dar pe spatele nevoiasilor, care vor trebui sa mai faca o gaura la curea, daca mai au unde...
    nu mai vb de faptul ca au crescut si celelalte impozite si taxe, mai ales de la 1 ianuarie...
    imi este frica sa ma gandesc la acest lucru...
    cu tva sunt de acord, dar sa se mareasca la produsele de lux, cine isi permite astfel de lucruri, isi permite si un tva mai mare..., altfel ... vor veni noi revolte, marirea pensiilor si asa a fost sau va fi anulata de noile taxe si impozite, salariile la privat au scazut destul de mult anul asta...
  • 0 (0 voturi)    
    incasarea TVA (Marţi, 27 octombrie 2009, 20:59)

    marius [anonim]

    tva este taxa cea mai sigura la noi, deoarece oamenii nu pot sa nu consume. problema de fond este ca in ciuda povestilor legate de pib cu -7 sau -8% incasarile la buget din tva au scazut cu cca 20 % pentru ca populatia nu mai cumpara decat strictul necesar, adica cumpara cu 20% mai putin. asa ca le recomand economistilor cu regrete comunista sa inteleaga ca, desi salariile bugetarilor au crescut cu 9% fata de anul trecut, per ansamblu oamenii au cu 20% mai putini bani de cheltuit.
    alta problema este cota redusa care la noi e exceptie, iar in restul ce se aplica la produsele de baza - alimente, etc


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri