Incep negocierile salariale in banci, dar atmosfera e radical diferita fata de anul trecut

de D. Popa     HotNews.ro
Miercuri, 7 octombrie 2009, 13:28 Economie | Finanţe & Bănci

Sindicatele din banci incep in aceasta perioada  discutiile cu patronatele in vederea incheierii contractului colectiv de munca, insa atmosfera e complet schimbata fata de anul trecut. Daca in 2009 revendicarile tinteau cresterile salariale si imbunatatirea sistemului de bonusare, in acest an sindicatele din banci au pus in capul listei de revendicari pastrarea locurilor de munca

"Divergentele in negocieri apar atunci cand se discuta despre bani, desigur. Noi nu vrem cresteri salariale generale, ci vrem sa aducem salariile angajatilor cu vechime la nivelul celor nou angajati pe acelasi post", a spus pentru Hotnews Maria Ditu, sefa sindicatului din Raiffeisen Bank.

Ea mai spune ca negocierile decurg in general bine, runda finala urmand sa aiba loc luna viitoare. "Mai suspendam discutiile, ne mai intoarcem la masa negocierilor cu patronatele, dar in general e ok. In acest moment asteptam propunerile patronatului Raiffeisen cu privire la grila de salarizare privind noii angajati", a mai precizat pentru Hotnews, Maria Ditu.

In BRD, sindicalistiii sunt in faza pregatirii negocierilor. Cristian Mocanu, liderul sindical din banca urmeaza sa discute cu liderii sucursalelor pentru a finaliza lista cu revendicari. "Pe fondul actualei crize, va dati seama ca nu putem cere nu stiu ce mariri de salarii. Prioritatea noastra este sa pastram actualele locuri de munca", a spus pentru Hotnews Mocanu. Pe locul doi pe lista de revendicari, potrivit liderului de sindicat din BRD, se afla respectarea legii privind programul de lucru in banca.

Deocamdata nu exista un contract colectiv de munca valabil pe intreg sistemul bancar, din cauza ca Guvernul nu a trimis niciun reprezentant la discutiile cu Asociatia Romana a Bancilor, astfel ca fiecare banca isi negociaza contractul colectiv pe baze proprii.


Citeste mai multe despre   












Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

4706 vizualizari

  • -1 (3 voturi)    
    ... (Miercuri, 7 octombrie 2009, 13:43)

    xyz [anonim]

    "Cainele moare de fuga multa si unii de grija altora"
  • +1 (5 voturi)    
    Diferenta (Miercuri, 7 octombrie 2009, 13:59)

    Constantin [anonim]

    De ce la privat negocierile se desfasoara normal si la stat se lasa cu greve?

    La privat interesul patronatului coincide cu interesul salariatilor. Vor sa faca impreuna cat mai multi bani.

    La stat, interesul guvernantilor nu coincide cu interesul bugetarilor. Vor sa cheltuie separat cat mai multi bani.

    Nu exista nici o posibilitate ca bugetarii si guvernanti sa aiba interese comune?
    • +6 (8 voturi)    
      iti raspund eu, Constantine (Miercuri, 7 octombrie 2009, 14:50)

      proto [anonim] i-a raspuns lui Constantin

      Având în vedere că subiectul articolului se referea la o bancă, iar eu am lucrat într-o asemenea bancă cu multe sucursale, iti răspund eu: în băncile din România există o sclavie neoficială, ştii numai când vii la program, nu ştii când pleci, români de-ai noştri plătiţi regeşte în posturi de conducere au grijă să te exploateze la modul că ajungi noaptea acasă şi nu esti în stare decât să te culci, ca s-o iei dimineaţa următoare de la capăt. La stat, nu se prea întâmplă aşa, cu mici excepţii. Ai să zici că e normal la privat, că aşa prosperă ţara, dar în occident nu se întâmplă aşa, programul se respectă de către ambele părţi. Eu, după o experienţă neplacută ca salariat al unei bănci, am plecat de acolo şi am reuşit să mă angajez la stat, unde venitul nu este mai mare ca la bancă, dar am scăpat de sclavie. Acum am altă concepţie, şi anume că viaţa nu e făcută numai pt muncă, trebuie să mai şi trăieşti, şi pentru asta îţi trebuie timp liber, chiar dacă nu ai bani. Să muncească cei care câştigă în funcţie de cât muncesc, adică patronii, dar să nu-i exploateze pe angajaţii care au un salariu mic şi fix, indiferent de cât câştigă patronul lor.
      • +6 (6 voturi)    
        Incompetenta managerilor romani! (Miercuri, 7 octombrie 2009, 15:20)

        traian [anonim] i-a raspuns lui proto

        Din cate cunosc,ai dreptate.O fi sitemul public virusat de pilutzele politicienilor,de pupilele stabilor si de multi habarnisti dar nici cu firmele private nu ne putem plange.Dupa ce am lucrat ani buni in Ro eu sunt pur si simplu socat ca in Suedia nimeni nu concepe sa lucreze peste program.Nici macar sefii.deosebirea consta in organizare si competenta.Lasand la o parte situatiile exceptionale,doar in cazul unor sefi incompetenti salariatii sunt nevoiti sa lucreze peste program.Ori la noi este podul plin.In context,va dati seama ca productivitatea muncii si eficienta mangeriala sunt cu mult sub cifrele oficiale din statistici.Cati patroni recunosc dreptul oamenilor de fi platiti mai mult peste program?
      • +1 (3 voturi)    
        lucruri spuse pe nume (Miercuri, 7 octombrie 2009, 17:46)

        veronica [anonim] i-a raspuns lui proto

        In sfarsit cineva care spune lucrusrile pe nume. La patron ai un salariu mic si esti sclav. Incepi programul la o anumita ora dar nu stii cand pleci. Patronii nostrii nu stiu sa-si respecte obligatiile fata de angajatii lor. Au impresia ca ei au numai drepturi, ca dau o paine angajatului dar nu-si dau seama ca fara acel angajat, totusi nu-si poate desfasura activitatea. Li se pare ciudat si nedrept ca el, angajatorul, tb sa plateasca la stat obligatiile angajatului sau. Adica numai el, patronul sa aiba bani sa-si cumpere case, masini ultimul tip, sa se plimbe prin strainatati. Angajatul tb doar sa manance o paine seara si atat. Ca pe timpul sclaviei. Ca ne miram ca nu sunt bani la buget. I-a vedeti cati angajatori si-au platit darile? O sa aveti o mare surpriza. Si sa nu aud comentarii cu "sunt darile prea mari". Nu mai suntem in comunism. Vrem ca in Occident? Sa platim ca in Occident si sa respectam regulile. Si inca ceva, nu traim ca sa muncim, muncim ca sa traim. Deci, avem dreptul si noi la timp liber si venituri bune, nu doar patronii.
        O zi buna tuturor.
        • 0 (0 voturi)    
          Nu cred ca e toata padurea numa' uscaturi (Joi, 8 octombrie 2009, 6:51)

          Eu [anonim] i-a raspuns lui veronica

          Cre' ca depinde foarte mult de cum stii sa te organizezi. Eu ma duc cand vreau, plec cand vreau, da' am grija sa-mi termin toate treburile la timp. Mai tre' sa ma iau in gura ocazional cu patronu', da' asta e mai mult de ochii lumii, ca nici el nu vrea el sa scape de un angajat productiv.

          Am insa colegi, care stiu sa f...a buha in timpul programului de n-ai vazut din alea, si in consecinta niciodata nu termina la timp ce au de facut. Da' aia pe de-o parte nu-i vina patronului, pe de alta parte nici nu vad de ce i-ar plati patronu' sa frece menta. Nu patronu' ii tine peste program, ci propriul talent la chiul.

          Cel putin angajatorii la care-am lucrat eu si-au platit intotdeauna darile la stat. Un patron destept stie ca e mai ieftin si mai simplu sa platesti la timp, si sa folosesti toate posibilitatile legale ca sa-ti reduci darile, decat sa tragi de timp si pana la urma tot sa trebuiasca sa platesti, cu majorari si alte alea.

          Una peste alta, cre' ca se aplica si la firme private si la stat proverbul cum ca cine se aseamana se aduna. Un sef bun, indiferent ca lucreaza la stat sau in sectorul privat, va aduna in jurul lui o echipa buna, care va rezolva maxim de sarcini cu minim de efort. UN sef dezorganizat si nepriceput va aduna in jurul lui o echipa asemenea, indiferent ca luicreaza la stat sau la o firma privata.
    • -1 (1 vot)    
      lipsa de pregatire (Miercuri, 7 octombrie 2009, 19:20)

      dr2000 [anonim] i-a raspuns lui Constantin

      Pentru ca la privat salariatul nu are nevoie sa fie cu scoala. E ca patronul sau: cu cursuri la "Spiru Haret"" sau Ëcologica" . La stat trebuie sa faci cel putin 9 ani de : 6 facultatea si minim 3 rezidentiatul, nu?!
      • +1 (1 vot)    
        N-are nici o legatura (Joi, 8 octombrie 2009, 7:04)

        Eu [anonim] i-a raspuns lui dr2000

        La patron esential e sa cunosti meseria si sa fii dispus si capabil sa muncesti. Leafa de cele mai multe ori e conforma cu munca prestata. Patronii care platesc mai prost decat dicteaza piata muncii mai devreme sau mai tarziu inchid firma.

        Ce scrie pe diploma, cel putin in domeniul privat, e irelevant. Poti sa fi mers matale la Spiru Haret, daca te pricepi capeti jobul. Poti sa fi facut si facultate si doctorat la stat, daca esti dobitoc nu te angajeaza nimeni.
    • 0 (0 voturi)    
      Iti raspund si eu Constantine (Joi, 8 octombrie 2009, 9:26)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui Constantin

      Diferenta este ca la stat ,de voie de nevoie,se mai respecta legislatia muncii pe cand bancile o ignora cu buna stiinta Valabil pentru toate filialele multinationalelor care actioneaza in Romania ca in evul mediu si niciun organ al statului nu spune nimic. Codul muncii este obligatoriu pentru toata lumea dar nu-l respeta niciun angajator privat.
    • 0 (0 voturi)    
      constantine, poate esti tu un patronas (Joi, 8 octombrie 2009, 10:28)

      nenea [anonim] i-a raspuns lui Constantin

      interesul patronului este sa tine angajatul cu capul in cutie....sa faca profit dandu-i ub salar mizer. hai, nu mai vorbi prostii. de la firmele gigant, la cele mici, salariul mic este cheia succesului, ca din cauza asta migreaza cu totii spre zone mai sarace
  • 0 (2 voturi)    
    .... (Miercuri, 7 octombrie 2009, 14:29)

    nayv [anonim]

    Numai eu vad o diferenta majora de atitudine a acestor sindicate fata de cele "de stat"?
    • +2 (2 voturi)    
      Diferente?!? (Miercuri, 7 octombrie 2009, 16:03)

      Un sclav al bancii... [anonim] i-a raspuns lui nayv

      Ca sa fac o gluma, parafrazandu-l pe Constantin, la privat intersul comun e sa faca bani, la stat e sa-i cheltuie.
      Lasand gluma la o parte, nu e chiar asa! Exista o diferenta majora de atitudine pt ca exista si diferente majore intre sistemul bancar si sistemul de stat, incepand cu salariile, continuand cu sistemul de premiere (bonusuri), stilul si conditiile de lucru si terminand, daca vreti, cu atitudinea oamenilor fata de functionarii bancari si functionarii statului.
      Desi stiu ca voi lua multe minusuri, va voi da cateva exemple: salariile - la acelasi nivel (entry-level, executie sau conducere) sistemul bancar e mult peste stat; bonusuri - la banca muncesti mult, ai rezultate, primesti un bonus gras, la stat nu ai dreptul la astfel de bonusuri; la conditiile de lucru - nu cred ca e nevoie de vreun comentariu; iar atitudine - functionarul bancar e privit cu respect, pe cand cel de la stat e "scuipat", e privit ca o parie a societatii.
      Si acum vine partea interesanta, similitudinile: atat functionarii bancari, cat si cei ai statului TREBUIE sa existe, fiecare avand rolul lui in societate, atat sistemul bancar cat si cel de stat traiesc din banii nostrii, dati de NOI toti, atat lucratori la stat cat si privati.
      A se observa ca am folosit generalizarea (majoritatea) si nu exceptii... nu extremele...
      N-are rost sa precizez ca lucrez in privat, ca oricum nu voi fi crezut, dar ca am un credit al carei rata a crescut cu mai mult de 50% ultimul an credeti?
      • 0 (0 voturi)    
        no coment (Miercuri, 7 octombrie 2009, 20:08)

        un el [anonim] i-a raspuns lui Un sclav al bancii...

        sunt curios cat la suta din salar reprezinta rata dumneavoastra acum si cat la suta reprezenta inainte de a se mari.oricum ar fi tot nu sunteti de plans.
        La stat unde lucrez si eu nu conteaza studiile superioare de cat daca lucrezi pe un post care are legatura directa cu functia pe care esti angajat si daca in organigrama sunt prevazute functii cu studii superioare daca nu -nu.
        exemplu: o femeie de serviciu cu 15 ani vechime are un salariu de 1380 lei iar un agent de politie cu 15 ani vechime are 1890 lei.
        cati au sansa in aceasta tara sa ajunga femeie de serviciu la stat?
        • 0 (0 voturi)    
          iar un ofiter bancar (Miercuri, 7 octombrie 2009, 21:55)

          Ghita [anonim] i-a raspuns lui un el

          care lucreaza la casierie are cam 900 RON, munceste 12 ore si raspunde minim cu salariul daca ii iese lipsa. si face si mai multe decat ce e in fisa postului.

          iar la postul cu diplome. in majoritatea cazurilor pe posturi de executie in sistemul privat nu conteaza diplomele. nu e ca la stat, cel mai clar exemplu bogdan olteanu: mba prin nush ce stat, diplome si kkti, iar experienta profesionala a fost doar pe ce a fost pus politic sau la o firma a unui preten de partid. si omul e franjuri cu tva-ul lui cu tot ce nu stie sa il calculeze, si totusi este in BNR pe post unde ar trebui sa visezi economie ... asa ca mai lasati-ma cu statul, daca nu esti pus politic esti pus pe pile apolitice.
      • 0 (0 voturi)    
        Diferente?!? (Miercuri, 7 octombrie 2009, 20:59)

        mari [anonim] i-a raspuns lui Un sclav al bancii...

        din afara-i vopsit gardul...! privatii ii invidiaza pe bugetari si invers. Depinde in ce sector bugetar lucreaza omul: la finante , in teritoriu, sunt departamente in care primesc stimulente care le tripleaza salariul. in banci, se are grija sa fie targetul atat de mare incat sa nu poate fi realizat, iar salariile... sunt , de exemplu macelari care au salariul mai mare ca un om de banca - fiecare cum a avut bafta (salariile mari in banci sunt conjucturale);

        In alta ordine de idei: indiferent de sector, de stat/privat, in Romania sefii fac legile in favoarea lor: nimanui nu-i pasa decat de propriul interes
  • -1 (1 vot)    
    tatutza (Miercuri, 7 octombrie 2009, 15:16)

    goe [anonim]

    pai mai tatutza, daca o iei prin oras la pas, stanga dreapta numa banci so ceva gsm-uri. si super marketuri. pai cine sa mai munceasca in tara asta ? bugetarii ?
  • +1 (1 vot)    
    acest an 2009 (Miercuri, 7 octombrie 2009, 16:05)

    Jackie O [anonim]

    Probabil este o scapare in articol; "Daca in 2009 revendicarile tineau [..], in acest an [..]". Acest an este 2009.
  • 0 (0 voturi)    
    sindicate (Miercuri, 7 octombrie 2009, 16:19)

    libertin [utilizator]

    Bancile au sindicate. Cate din companiile de cercetare si dezvoltare au?

    Iar cat despre revendicarea cu "pastrarea locurilor de munca". Sa fim seriosi. E normal sa se pastreze locurile de munca in banca, deoarece numarul de clienti este ACELASI poate chiar mai mare. Mariri salariale CANCI?!?!?! De ce? Daca unul din colegi este mai productiv, este mai agil in a semna contracte sa munceasca si pentru ceilalti trantori?

    E destul de clar pentru mine: NU poti obliga o companie privata, fie ea si banca sa pastreze niste locuri de munca care au devenit neprofitabile pe termen scurt, mediu sau lung in functie de strategia de resurse umane a bancii.

    "Noi nu vrem cresteri salariale generale, ci vrem sa aducem salariile angajatilor cu vechime la nivelul celor nou angajati pe acelasi post" -> daca sindicalistii din banci sunt de acord cu aceasta revendicare inseamna ca ori sunt majoritatea spre pensie, ori vor sa demonstreze ca ei pot sta DEGEABA lasandu-i pe incepatori sa traga greul. Eu sunt tanar si doresc doar sa fiu apreciat la valoarea mea actuala de piata, nu in comparatie cu angajatul cu vechime, si nicidecum nu as putea accepta ca eu, peste vreo 3-5 ani, sa ocup acelasi post cu un angajat nou si sa primesc acelasi salariu ca acela pentru simplul motiv ca EXISTA O DIFERENTA!!!
    • 0 (0 voturi)    
      nu inteleg (Miercuri, 7 octombrie 2009, 16:39)

      AAA [anonim] i-a raspuns lui libertin

      nu lucrez in banca, dar nu inteleg... adica pe acelasi post un angajat cu vechime este mai prost platit decat unul nou??? unul cu experienta de cativa ani e mai prost platit decat un boboc??? ceva cred ca nu e in regula!
      • 0 (0 voturi)    
        "nu inteleg" (Miercuri, 7 octombrie 2009, 20:23)

        FD [anonim] i-a raspuns lui AAA

        ai inteles foarte bine. asa este practica in banci acum. un angajat cu 4-5 ani vechime se considera a fi mai putin pregatit, decat unul angajat nou si eventual si tanar sau foarte tanar. Si este si normal. Angajatul vechi, a stat in banca respectiva in fiecare zi de dimineata pana seara, si poate nu a avut timp pentru toate noutatile aparute in "management"...
        • 0 (0 voturi)    
          lipsa competitivitate (Joi, 8 octombrie 2009, 8:21)

          firica [anonim] i-a raspuns lui FD

          daca stai 5 ani intr-un loc si nu ai avansat inseamna ca nu esti competitiv
        • 0 (0 voturi)    
          asa este (Joi, 8 octombrie 2009, 10:59)

          duhul [anonim] i-a raspuns lui FD

          M-am angajat la BRD acum vreo 3 ani pe salariu de intrare de vreo 9 milioane. Ni se promiteau cresteri peste cresteri (3 in primul an) chiar daca pt inceput era f mic si raspundeam cu el pt operatiunile efectuate de noi. Intrucat era "prea frumos sa fie asa" am intrebat pe cineva cu vechime...cat are dupa 11 ani de munca in brd. 10 jumate...si asta la 12 ore pe zi lucrate. Mi-am dat demisia dupa 2 saptamani si ma felicit si azi pt decizie.
  • 0 (0 voturi)    
    capitalism romanesc (Miercuri, 7 octombrie 2009, 21:33)

    goe [anonim]

    Sindicatul ar trebui sa se ocupe de respectarea drepturilor salariatilor (adica program de lucru, conditii de munca, egalitatea sanselor, etc) si nu sa stabileasca salarii si numar de angajati. Salariul il stabileste piata. Daca primesti mai mult in alta parte, te duci acolo. Numarul de angajati necesar il stie numai managementul bancii. Nu cred ca sindicatul are dreptul sa dicteze managementului cum sa conduca o firma.
    In Romania toata lumea zice ca vrea capitalism, dar numai cand e vorba de beneficii, in rest traiasca economia socialista multilateral dezvoltata.
    • 0 (0 voturi)    
      mai draga... (Joi, 8 octombrie 2009, 14:26)

      luci [anonim] i-a raspuns lui goe

      pute-ai macar sa gasesti un alt nume, ca esti goe oricum ne convingeam singuri....sa nu uiti de batista ca pe maneca se vede...


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă