Bucuresti punkt Bonn, emisiune HotNews.ro-DW

Cristian Sima, presedintele WBS Romania, a discutat online despre majorarea TVA, masurile anticriza si protestele sindicatelor

de Redactia     HotNews.ro
Joi, 8 octombrie 2009, 9:25 Economie | Finanţe & Bănci

Cristian Sima
Foto: Hotnews
Posibila majorare a taxei pe valoarea adaugata in 2010 a dat nastere la discutii aprinse. Cresterea TVA este o solutie la criza economica? Vor veni mai multi bani la buget? Cristian Sima, presedintele WBS Romania a discutat online cu cititorii HotNews.ro despre implicatiile pe care le-ar putea avea aceasta masura asupra mediului de afaceri, populatiei si economiei nationale. Cele mai bune intrebari se vor regasi in emisiunea "Bucuresti punkt Bonn", realizata de HotNews.ro si Deutsche Welle.

Emisiunea "Bucuresti punkt Bonn" se trasmite in fiecare vineri, de la ora 17:00, pe HotNews.ro si pe frecventele Deutsche Welle Romania.
  • Emisiunile de stiri ale Deutsche Welle Romania le puteti asculta aici.
  • Ştirile zilei la Deustche Welle Romania pot fi citite aici.


Citeste mai multe despre   






Comentarii alese de moderator

  • Alte taxe (Joi, 8 octombrie 2009, 11:05)
    A [anonim]

    Ce alte taxe credeti ca vor fi marite pe viitor? Deja impozitele pe proprietati se vor mari cu 20% din 2010 . Credeti ca vor urma majorari mult mai mari?

  • a (Joi, 8 octombrie 2009, 11:07)
    a [anonim]

    Credeti ca se va deprecia leul pina in martie 2010?
    Cum ar trebui procedat pe bursa din Sibiu in acest caz? Ce fel de contracte ar trebui cumparate daca am 10000 ron de investit in derivate?

  • Ce parere aveti despre evolutia (Joi, 8 octombrie 2009, 11:35)
    Creator [utilizator]

    viitoare a SIF-urilor? Adica sfarsitul anului si inceputul lui 2010. Cat de mult pot fi influentate de alegeri?

  • criza (Joi, 8 octombrie 2009, 11:39)
    Marius [anonim]

    Credeti ca Romaniei i se va aplica de FMI aceeasi "reteta" ca in scenariul crizei din Argentina din anii 1999-2002?

  • Despre buget si respect (Joi, 8 octombrie 2009, 11:41)
    Razvan_M [utilizator]

    Respect, pensii decente, salarii decente, "sa ni se dea", "vrem locuri de munca", ajutoare, protectie sociala. Cine plateste pentru toate astea?

    Mai jos am pus niste intrebari care nu-s neaparat grupate in vreo directie si pe care le-am numerotat pentru usurinta de a le urmari:
    1. care credeti ca este solutia pentru echilibrarea bugetului general?
    2. ce parere aveti despre situatia si sustenabilitatea bugetului de pensii?
    3. ce impact va avea asupra companiilor romanesti cresterea TVA la 22%? exista o solutie mai buna de a obtine mai multi bani la buget, care sa nu influenteze negativ economia?
    4. exista metode corecte legal pentru angajatii din firmele private din Romania de a plati contributii mai mici catre bugetul de stat (impozite, taxe, contributii la asigurari de sanatate, fond de pensii, somaj)?
    5. este corecta pozitia domnului Dumitru Costin (ca exemplu) de lider sindical care cere mariri de salarii si pastrarea locurilor de munca si de reprezentant al patronatului care impune contracte de munca pe salariul minim pe economie si drepturi de autor?
    6. cum se pot proteja salariatii corecti, care concureaza pe piata libera si care nu cer favoruri de la stat? cum se pot proteja firmele private, care concureaza pe piata libera si care nu cer favoruri de la stat? cine ne reprezinta pe noi? daca nimeni, de ce?
    7. ce ar insemna pentru Romania un default al statului fata de datoriile care se acumuleaza intern si de cheltuielile aberante?
    8. cine conduce Romania?
    9. exista manipulari si insider trading la BVB?
    10. dati-mi cateva motive pentru un om obisnuit de a trai si plati taxe si impozite in Romania.

    Multumesc.

  • disponibilizari (Joi, 8 octombrie 2009, 11:50)
    Marius [anonim]

    Considerati ca disponibilizarea a zeci de mii de bugetari va atenua sau, dimpotriva, va adanci criza economica (prin afectarea veniturilor populatiei scazand cererea de bunuri si servicii)?

  • Piata imobiliara incotro (Joi, 8 octombrie 2009, 11:57)
    Iulia [anonim]

    Buna ziua,
    Stiu ca acest subiect este unul dintre cele mai dezbatute dar as vrea sa va intreb care este parerea dumneavoastra cu privire la cresterea/scaderea preturilor la imobiliare. Credeti ca o scadere a dobanzilor va duce la o crestere a preturilor?

  • 2010 (Joi, 8 octombrie 2009, 12:08)
    Traian [anonim]

    Credeti ca in 2010, cu TVA marit, instabilitate politica si personaje ca Olteanu la BNR, exista vreo sansa de redresare economica? Personal vad un euro peste 5 in februarie.

  • Bula obligatiuni (Joi, 8 octombrie 2009, 12:15)
    Vali [anonim]

    Considerati ca ne aflam intr-o bula a obligatiunilor?

    Sau poate intr-o bula a aurului?

  • de ce ? (Joi, 8 octombrie 2009, 12:19)
    Dedalus [anonim]

    De ce ati acceptat sa discutati despre acest subiect?

    E o intrebare serioasa, nu e pusa in gluma!

    Multumesc!

  • Inflatia (Joi, 8 octombrie 2009, 12:20)
    Vali [anonim]

    Credeti ca se mai poate evita o inflatie globala, dupa masiva injectie de bani in piata (a guvernelor occidentale)?

  • Nivel TVA (Joi, 8 octombrie 2009, 12:21)
    vali [anonim]

    Care credeti ca va fi nivelul TVA in 2010?

    Credeti in utilitatea unei cote reduse de TVA?

  • inflatie (Joi, 8 octombrie 2009, 12:34)
    ionut [anonim]

    Imprumuturile repo eliberate de BNR vor conduce la inflatie, in conditiile in care se produce din ce in ce mai putina valoare adaugata in tara?

    Considerati ca deprecierea monedei nationale va contrabalansa prin cresterea productiei interne cerute la export efectul negativ al diminuarii consumului individual?

  • a (Joi, 8 octombrie 2009, 13:23)
    Bogdan [anonim]

    Va considerati suficient de curajos/energic/inteligent/"nebun" pentru a prelua functia de ministru de finante intr-un viitor guvern de tehnocrati?

  • opinie.... (Joi, 8 octombrie 2009, 13:44)
    Flo [anonim]

    Buna ziua

    In urma cu cateva luni tot pe hotnews, sustineati ca bursa va atinge noi minime; de atunci actiunile s-au triplat; care este previziunea pe urmatoarele 6 luni?
    Va multumesc!

  • PRAG 5% LA SIF-URI.... (Joi, 8 octombrie 2009, 14:10)
    CATALIN [anonim]

    credeti ca acest prag de 5% la sif-uri o sa declanseze o nebunie ptr preluarea acestora.....?

    acum sif-urile sunt prost administrate....de conduceri incompetente, intepenite in scaune de 15 ani....conduse corect.... sif-urile pot genera valoare pe tremen mediu?....

  • riscul inflationist (Joi, 8 octombrie 2009, 14:19)
    alex [anonim]

    Cred ca guvernele (nu doar cel roman) vor avea cateva dificultati in fundamentarea bugetelor pe anul viitor. Una din ele provine din riscul inflationist care este (dupa parerea mea) destul de greu de cuantificat in acest moment pe o perioada de 14 luni- pana la sfarsitul lui 2010.

    Cum ati evalua Dvs. riscul inflationist pe termen de 6-12 luni? Intre inflatie si deflatie, care este mai probabila (pentru Romania si pentru marile piete dezvoltate- SUA, UE)?

    Va multumesc.

  • FELICITARI D-NULE CRISTIAN SIMA..... (Joi, 8 octombrie 2009, 14:31)
    CATALIN [anonim]

    sunteti noul prim ministru ....(intr-un guvern de tehnocrati instalat la 01.01.2010) ....va rugam se ne comunicati primele 3 masuri economice ......
    vitale ptr. romania.......

    1...............

    2................

    3..................

  • curs (Joi, 8 octombrie 2009, 14:45)
    Zgabeartza [anonim]

    Buna ziua,

    Care credeti ca este motivul pentru care BNR a injectat 15,08 miliarde lei in piata bancara, la o dobanda de 8%?
    Daca nu aveam alegeri in toamna care credeti ca ar fi fost cursul EUR/RON?

    Multumesc

  • Venituri la bugetlul de stat (Joi, 8 octombrie 2009, 15:01)
    nicolcea [anonim]

    Care este parerea dvs privind impozitul pe avere?Exista o mare discrepanta intre veniturile obtinute(salarii,dividende,mosteniri,donatii,bursa,intermedieri,)de catre personele fizice si averea dobandita Deasemenea foarte multe persoane juridice inregistreaza pierderi sau un profit modic,principala sursa de finantare fiind aportul asociatilor! Cred ca se impune un act normativ care sa reglementeze aceste aspecte .

  • Investitii (Joi, 8 octombrie 2009, 15:08)
    Cristina [anonim]

    Credeti in teoria domnului Ghidiu ca ne asteapta cea mai mare criza din 1720 incoace, cu un L de 20 de ani, cu un Dow Jones la 2000 in 2011 si o criza a dolarului in 2012 ?

    O devalorizare a monedei Letoniei ar putea afecta toata regiunea sau e o tara prea mica ?

    Ce fel de secrete se discuta in CA al BNR ?

    Ce importanta are cresterea dobanzii de politica monetara in Australia ? In contextul actual la ce ar putea ajuta aceasta crestere. La noi scade dobanda si leul se apreciaza. Australia are presiuni inflationiste ?

    Dolarul canadian e o investitie mai buna decat aurul sau imobiliarele ?

  • cresterea TVA vs scadere impozit venit (Joi, 8 octombrie 2009, 15:33)
    TVA vs impozit [anonim]

    Cunosc ideea dvs de a creste TVA si de a scadea impozitul pe venit (aplicata de MT).
    Totusi poate ne lamuriti cum, intr-o societate de consum, acest lucru poate influenta in bine economia.

    TVA creste => cresc preturile => inflatie => se cumpara mai putin bunuri => scade cererea => reducerea productie => concedieri => somaj.

    Impozit scade => mai multi bani diponibili la consumatori => se cumpara mai multe bunuri => creste cererea => (poate cresc preturile) dar sa pp ca va creste productia => angajari suplimentare => mai putin someri.

    De la dvs vreau sa-mi spuneti care e punctul de inflexiune. Adica pragul TVA si impozit unde acest scenariu este valabil. Pragurile necesare pentru impactul cresterii preturilor dat cresterii TVA sa fie compensat pozitiv de surplusul de bani ramas consumatorului.

    Cum credeti ca va influenta economia gri? Angajarile, productia din zona gri?
    Pot fi influentate angajarile fara reducerea celorlalte contributii?

    etc... documentati va rog.

  • Inflatie (Joi, 8 octombrie 2009, 15:41)
    Cornel [anonim]

    1. Cind va incepe inflatia dolarului ?
    2. Euro sta mai bine din acest punct de vedere ?
    3. Valoarea aurului va mai creste ?
    4. Cit va fi leul la sfirsitul lui 2010 ?

  • impozitare derivate (Joi, 8 octombrie 2009, 16:40)
    Cristian [anonim]

    Crede-ti ca sifurile au fost vandute " in jos " de pe un cont in altul al aceleasi persoane in 2008, urmarindu-se doar castigul de pe bursa din Sibiu ?

    Exista o lista publica cu cine a realizat cele mai mari castiguri la Bursa din Sibiu pe 2008 ?

    Nu ar fi normal ca in conditii de constrangeri bugetare majore cum sunt in acest moment sa impozitam suplimentar derivatele?

    Este BVB o anexa a desif5 ?

  • masuri reale anticriza si de eficienta bugetara (Joi, 8 octombrie 2009, 16:45)
    db [anonim]

    Este posibil sa cresti semnificativ in aceasta perioada incasarile bugetare cu efecte si pe termen mediu sau lung? Prin ce masuri?
    Simpla crestere a incasarilor este suficienta pentru rezolvarea problemelor cronicizate legate de deficitul bugetar intern?
    Este posibil ca masura de introducere de noi taxe sau majorari de taxe sa aiba efect anticriza? Care taxe ar avea acest efect?

  • parere (Joi, 8 octombrie 2009, 17:00)
    cristian [anonim]

    Legat de: ,,protestele sindicatelor, nemultumite de salarizarea unica si de faptul ca le sunt impuse anumite masuri de reducere a cheltuielilor.''

    a) Investitia in capitalul uman aduce cele mai mari beneficii. Cum ar putea fi facut lucrul acesta in sistemul bugetar in particular in invatamant.

    b) Daca scolile ar fi cotate la bursa, cum ar trebui sa arate o scoala performanta (furnizor de servicii educationale) pentru ca domnul Sima sa mizeze pe actiunile scolii respective?

  • curiozitate (Joi, 8 octombrie 2009, 17:05)
    marius [anonim]

    Ati accepta sa faceti parte dintr/un nou guvern?

  • Nivelu TVA (Joi, 8 octombrie 2009, 19:08)
    Calin [anonim]

    Datorita presiunilor opiniei publice, sindicatilui si a faptului ca suntem in plina campaniei electorale este posibil sa se renunte pentru moment la mojorarea TVA?

    Daca da care credeti ca sunte celelalte taxe care se vor mari imediat dupa alegeri?

  • piete de capital (Vineri, 9 octombrie 2009, 0:36)
    ddd [anonim]

    1. Cand credeti ca va deveni clar penru piate ca asa zisa "iesire din criza" este nesustenabila? Ca practic nu s-a produs?
    2. Cand asteptati sa se produca decuplarea pietelor asiatice si europeana de cea americana? Deocamdata ele se misca in mare in acelasi trend.

  • evolutie dolar (Vineri, 9 octombrie 2009, 8:27)
    ginanaum [anonim]

    stimate domn,

    cum vedeti evolutia raportului euro/dolar, pana la sfarsitul anului
    multumesc

  • a (Vineri, 9 octombrie 2009, 9:41)
    a [anonim]

    Doresc sa va spun ca sunteti binevenit pe agf.ro

    Cum vedeti viitorul actiunilor din China?

  • Colapsul sistemului financiar din Romania? (Vineri, 9 octombrie 2009, 10:18)
    Mihai [anonim]

    Dupa niste descutii cu angajati ai unei mari banci din tara am aflat ca pierderi de sute de milioane de euro din credite neperformante inca neprovizionate vor iesi la suprata in urmatoarele luni. Sunt multe companii muribunde care sunt mentinute in viata prin restructurari, amanari si reesalonari. Generalizand, pierderile la nivelul sistemului bancar s-ar apropia de 1 miliard de euro.
    Credeti ca vom avea falimente bancare in tara cum au fost cele din SUA, gen lehman brothers?

  • urmatorul val al crizei (Vineri, 9 octombrie 2009, 10:46)
    GubyIQ [anonim]

    Credeti ca urmatorul val al crizei va veni din china sau din europa (provocat mai ales de bancile din spania si cele expuse la europa de est) ? sau ne asteapta doar blue skies ahead, cum ne face mass-media sa credem ?
    cat credeti ca va mai dura picajul USD ?
    multumesc

  • b (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:24)
    b [anonim]

    Buna ziua

    Ce recomandati cuiva care are 50000 eur de investit si nu vrea sa riste mult si are timp sa astepte 7 ani?

    Ce sa cumpere pe bursa noastra? Recomandati actiunile de pe rasdaq? La ce indicatori sa se uite?

    Credeti ca e de investit pe bursa din Serbia, Georgia, China?

  • Money management (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:45)
    c [anonim]

    Cum ar trebui impartiti banii pentru investitii pentru cineva care vrea in primul rind sa nu ii piarda, are timp de asteptat ?

    ce procent in actiuni?
    ce procent sa pastreze cash/depozite - bani pentru viitoare oportunitati?
    daca vrea totusi sa incerce derivatele ce procent sa le acorde?

  • Depreciere leu (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:46)
    Constantin Cristian [anonim]

    Totusi diferenta de dobanda intre leu si euro e mare ... ii costa mult pe speculatori intrarea long pe euro/leu .... short primesti destul de mult zilnic din rollover ... va fi miscarea atat de mare sa acopere diferenta de dobanda ... va scadea BNR dobanda avand in vedere riscul de depreciere? Peste 4.5 euro/ron vor fi mari probleme cu creditele in contextul actual economic si bancile vor fi stranse cu usa ff tare ... cred ca BNR va lupta pe baricade ...

  • rata de dobanda (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:59)
    pantazi [anonim]

    Cum vedeti recenta crestere de dobanza din Australia ? A fost doar un eveniment izolat ?

  • paritate EURO/DOLAR (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:07)
    Serban L [anonim]

    In acest moment, aparent, dolarul american este intr-o depreciere continua.

    Dolarul chiar sa depreciat in raport cu EUR s-a cel din urma s-a apreciat nejustificat?

  • majorarea TVA (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:09)
    Dumitru Marius [anonim]

    Ce parere aveti despre strategia Poloniei (de dinainte de criza) de a micsora taxele.
    Credeti ca Romania poate aplica in viitor o astfel de strategie ?

  • Regulile investitiilor (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:15)
    a [anonim]

    Care ar fi principalele reguli pentru cineva care vrea sa investeasca pe piata de capital?

    Dar pentru trading?

  • investiii (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:15)
    Bogdan [anonim]

    Buna Ziua,

    Detin aprox. 25000 EUR cash intr-un depozit bancar. Imi sunt necesari in Iulie - August 2010 pentru un start-up.
    Ce investii imi recomandati pana la acest termen pentru a utiliza acesti bani?

    PS - am investit in anii trecuti la BVB si am avut succes.

  • Riscul derivatelor (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:37)
    a [anonim]

    Are dreptate Buffet cind spune ca derivatele sunt "arme de distrugere in masa"?
    Un investitor trebuie sa le excluda din start sau merita totusi atentia? Ce procent din contul lui ar trebui destinati derivatelor in caz ca merita?

  • reducere sistem bugetar (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:39)
    laur7901 [anonim]

    Venituri mai mici avem cu totii la o devalorizare a leului cu 10%, reduceri de cheltuieli nu cred ca se fac neaparat prin reducerea perosnalului bugetar, fapt care implica costuri sociale (salarii compensatorii, ajutor somaj etc.). Ne puteti spune care sunt masurile realiste de scadere a cheltuielior bugetare in corelatie cu cheltuielile sociale, in situatia in care deveniti ministru de finante? Care credeti ca este cresterea reala a colecatarii TVA in cazul cresterii cu 2 sau 5%, fata de prognozele de colectare ale anului 2009 in conditiile cresterii somajului la 8-10%?

    Cu respect

  • Risc (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:44)
    a [anonim]

    Cum poti aplica regula :
    "Sa nu pierzi banii investiti?"

    Cum te poti proteja? Cum poti masura riscul actiunilor? Cum poti sa te protejezi de inflatie?
    Care ar trebui sa fie scopul unui investitor dupa cel cu "sa nu-ti pierzi banii"? Sa "beat the market" sau care?

  • de ce nu (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:28)
    mihai [anonim]

    incercati sa adunati in jurul dumneavoastra profesionisti in domeniile importante pentru a forma un partid politic care sa vina cu o alternativa viabila la "gunoiul" politic actual?








Intreb BT. Intalnire online: Credite pentru IMM-uri, in 2018. Doi specialisti raspund intrebarilor cititorilor, vineri, de la ora 12:00

Doi specialisti in credite pentru IMM de la Banca Transilvania raspund vineri, 15 decembrie 2017, de la ora 12.00 la intrebari puse de cititorii StartupCafe.ro si HotNews.ro, la o noua intalnire online "Intreb BT", pe tema creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii - IMM. Daniel Szekely si Marsela Petreus vor raspunde la intrebari pe teme precum planificarea creditarii, la inceputul unui nou an de business, tipuri de credite, in functie de nevoile afacerii, tipuri de garantii.
  • Pune intrebarile folosind formularul de comentarii de pe StartupCafe.ro

4722 vizualizari

  • Alte taxe (Joi, 8 octombrie 2009, 11:05)

    A [anonim]

    Ce alte taxe credeti ca vor fi marite pe viitor? Deja impozitele pe proprietati se vor mari cu 20% din 2010 . Credeti ca vor urma majorari mult mai mari?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:10)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui A

      Nu stiu ce alte taxe vor incerca sa mareasca, nu stiu daca vor mari tva-ul, redresarea bugetului ar trebui facuta primordial, printr-o incercare de crestere economica si nu prin presiune fiscala. Presiunea fiscala ucide dezvoltarea unei tari.
  • a (Joi, 8 octombrie 2009, 11:07)

    a [anonim]

    Credeti ca se va deprecia leul pina in martie 2010?
    Cum ar trebui procedat pe bursa din Sibiu in acest caz? Ce fel de contracte ar trebui cumparate daca am 10000 ron de investit in derivate?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:12)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui a

      Da, leul se va deprecia pana in marie 2010, chiar daca BNR se va opune puternic.
      La Sibiu, va recomand sa cumparati caull, uri euro/ron, scadenta decembrie si martie, strike-uri 4,4 - 4.5 si incercati sa le cumparati cu prime intre 0,04 ron sau 0.06 ron.
  • Ce parere aveti despre evolutia (Joi, 8 octombrie 2009, 11:35)

    Creator [utilizator]

    viitoare a SIF-urilor? Adica sfarsitul anului si inceputul lui 2010. Cat de mult pot fi influentate de alegeri?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:14)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Creator

      SIF-urile au crescut foarte mult pana acum si vor continua sa fie volatile in functie de celebra zvonistica:" uite pragul, nu e pragul". Fundamental, ele valoreaza mult mai putin.
  • criza (Joi, 8 octombrie 2009, 11:39)

    Marius [anonim]

    Credeti ca Romaniei i se va aplica de FMI aceeasi "reteta" ca in scenariul crizei din Argentina din anii 1999-2002?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:15)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Marius

      Daca aveam de inapoiat la FNI 300 de milioane de euro, era problema noastra si nu am fi dormit bine. Avand 8 miliarde datorii, este problema FMI-ului. Cand vom avea 20 de miliarde datorii, va fi problema intregii Europe. Ei nu vor dormi bine.
  • Despre buget si respect (Joi, 8 octombrie 2009, 11:41)

    Razvan_M [utilizator]

    Respect, pensii decente, salarii decente, "sa ni se dea", "vrem locuri de munca", ajutoare, protectie sociala. Cine plateste pentru toate astea?

    Mai jos am pus niste intrebari care nu-s neaparat grupate in vreo directie si pe care le-am numerotat pentru usurinta de a le urmari:
    1. care credeti ca este solutia pentru echilibrarea bugetului general?
    2. ce parere aveti despre situatia si sustenabilitatea bugetului de pensii?
    3. ce impact va avea asupra companiilor romanesti cresterea TVA la 22%? exista o solutie mai buna de a obtine mai multi bani la buget, care sa nu influenteze negativ economia?
    4. exista metode corecte legal pentru angajatii din firmele private din Romania de a plati contributii mai mici catre bugetul de stat (impozite, taxe, contributii la asigurari de sanatate, fond de pensii, somaj)?
    5. este corecta pozitia domnului Dumitru Costin (ca exemplu) de lider sindical care cere mariri de salarii si pastrarea locurilor de munca si de reprezentant al patronatului care impune contracte de munca pe salariul minim pe economie si drepturi de autor?
    6. cum se pot proteja salariatii corecti, care concureaza pe piata libera si care nu cer favoruri de la stat? cum se pot proteja firmele private, care concureaza pe piata libera si care nu cer favoruri de la stat? cine ne reprezinta pe noi? daca nimeni, de ce?
    7. ce ar insemna pentru Romania un default al statului fata de datoriile care se acumuleaza intern si de cheltuielile aberante?
    8. cine conduce Romania?
    9. exista manipulari si insider trading la BVB?
    10. dati-mi cateva motive pentru un om obisnuit de a trai si plati taxe si impozite in Romania.

    Multumesc.
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:25)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Razvan_M

      Eu nu vreau respect, eu impun respect. Toti ar trebui sa renuntam la a cersi pensii, salarii, preturi mici si respect. Daca ne-am apuca serios de munca si daca am incerca sa facem abstractie de jocurile politice televizate, poate am reusi sa cream o noua elita si sa ne impunem guvernul nostru de profesionisti, presedintele nostru profesionist. Acesti oameni se afla printre noi, poate printre cei care acum pun intrebari. Dar in loc de a promova elitele dintre noi, ramanem inuabili la semidoctii serviti de televiziuni.
      1. Prima miscare ar fi taierea impozitului pe salarii la 2% si ridicarea TVA-ului la cel putin 24.
      2. Bugetul de pensii este insustenabil si in max 5-10 ani va fi in faliment total. Doar un sistem de pensii privat colaborat cu un sistem de ajutoare sociale ar putea salva cat de cat. Oricum, bugetul de pensii va fi cea mai mare problema a Romaniei peste 5 ani.
      3. O ridicare a tva-ului chiar cu 5% nu va majora preturile cu 5% datorita deflatiei actuale si datorita faptului ca niciun comerciant nu risca sa mareasca preturile.
      4. Da, sa emigreze.
      5. Nu este corecta si nu este singurul.
      6. Fiecare incearca sa se protejeze cum poate. In perioada de criza, selectia naturala nu poate decat sa aduca progres.
      7. O nenorocire, dar nu se va intampla pentru ca celelate tari europene ar suferi si mai mult decat Romania.
      8. Oamnei inculti, semidocti, care fac cu totul altceva decat au fost invatat sa faca, multi nu au fost invatati sa faca nimic. Societatea civila ar putea conduce Romania daca am avea mai putine orgolii si daca ne-am invidia mai putin.
      9. Da, exista, dar sunt imposibil de demonstrat si nu exista legislatie.
      10. Daca v-ati nascut in Romania, daca ati facut scoala in Romania, daca ati citit literatura romana, motivele pentru a ramane in Romania le veti gasi singur.
  • disponibilizari (Joi, 8 octombrie 2009, 11:50)

    Marius [anonim]

    Considerati ca disponibilizarea a zeci de mii de bugetari va atenua sau, dimpotriva, va adanci criza economica (prin afectarea veniturilor populatiei scazand cererea de bunuri si servicii)?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:28)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Marius

      Daca sistemul bugetar ar fi redus cu 20%, s-ar face si economi si s-ar lucra mai bine. Important ar fi ca sa plece 20% cei mai putini performanti. Exista riscul sa plece 20 % cei mai performanti. Depinde cine face restructurarea. Printr-o devalorizare a leului cu 10%, fara sa bage de seama, bugetarii vor avea venituri cu 7-8% mai mici.
  • Piata imobiliara incotro (Joi, 8 octombrie 2009, 11:57)

    Iulia [anonim]

    Buna ziua,
    Stiu ca acest subiect este unul dintre cele mai dezbatute dar as vrea sa va intreb care este parerea dumneavoastra cu privire la cresterea/scaderea preturilor la imobiliare. Credeti ca o scadere a dobanzilor va duce la o crestere a preturilor?
    • a (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:32)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Iulia

      Momentan, in piata imobiliara nu se fac tranzactii, si asta nu datorita preturilor. Reluarea activitatii sectorului se va face prin cresterea numarului de tranzactii si abia dupa un an vom avea preturi in crestere. Daca va aparea un puseu inflationist, atat pe dolar, cat si pe leu, el va determina tot mai multi investitori sa-si plaseze banii in ziduri si pamanturi.
  • 2010 (Joi, 8 octombrie 2009, 12:08)

    Traian [anonim]

    Credeti ca in 2010, cu TVA marit, instabilitate politica si personaje ca Olteanu la BNR, exista vreo sansa de redresare economica? Personal vad un euro peste 5 in februarie.
    • a (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:32)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Traian

      Euro va creste, dar nu cred ca vom vedea nivelul 5, ar fi tragic. Bogdan Olteanu in locul lui Eugen Dijmarescu e ca si cum l-ai inlocui pe Ronaldo la Real Madrid cu Surdu si ai pune si pe cineva din propria echipa sa-l tina pe Surdu sa nu dea autogoluri.
  • Bula obligatiuni (Joi, 8 octombrie 2009, 12:15)

    Vali [anonim]

    Considerati ca ne aflam intr-o bula a obligatiunilor?

    Sau poate intr-o bula a aurului?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:35)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vali

      Datorita dobanzilor mici, evident s-a creat o bula a obligatiunilor. Orice zvon de ridicare de dobanzi - asa cum a avertizat Ben Bernake azi noapte- va duce la o prabusire a obligatiunilor, mai ales a titlurilor de stat la 10 ani si la o crestere a dobanzilor la 10 ani,. ceea ce va atrage si o intarire a dolarului. Cei care se refugiza in aur prevad o corectie drastica a pietelor de actiuni.
  • de ce ? (Joi, 8 octombrie 2009, 12:19)

    Dedalus [anonim]

    De ce ati acceptat sa discutati despre acest subiect?

    E o intrebare serioasa, nu e pusa in gluma!

    Multumesc!
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:36)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dedalus

      Am acceptat acest subiect, nju pentru a critica acualii guvernanti sau fostii guvernanti, ci pentru ca toti ar trebui sa ne gandim la solutii si sa incercam sa le punem in practica. Fiecare in microsistemul sau.
  • Inflatia (Joi, 8 octombrie 2009, 12:20)

    Vali [anonim]

    Credeti ca se mai poate evita o inflatie globala, dupa masiva injectie de bani in piata (a guvernelor occidentale)?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:38)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vali

      De obicei, orice criza economica globala se termina in inflatie. Cu banii de la guverne, pietele financiare au crescut nesperat de mult. Momentul si metodele de a retrage banii injectati preocupa pe toata lumea. Daca se va alege o soluti gresita, riscam un al doilea val al crizei financiare.
  • Nivel TVA (Joi, 8 octombrie 2009, 12:21)

    vali [anonim]

    Care credeti ca va fi nivelul TVA in 2010?

    Credeti in utilitatea unei cote reduse de TVA?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:39)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui vali

      TVA-ul este taxa care se colecteaza cel mai usor. De aceea, o ridicare de tva ar aduce sigur bani la buget. Ridicarea unilaterara a tva-ului ar fi o frana brusca oricarei incercari de revenire economica. Solutia mea este sa reducem impozitele pe salarii la 2% si abia apoi sa ridicam tva-ului la 24 la suta.
  • inflatie (Joi, 8 octombrie 2009, 12:34)

    ionut [anonim]

    Imprumuturile repo eliberate de BNR vor conduce la inflatie, in conditiile in care se produce din ce in ce mai putina valoare adaugata in tara?

    Considerati ca deprecierea monedei nationale va contrabalansa prin cresterea productiei interne cerute la export efectul negativ al diminuarii consumului individual?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:41)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui ionut

      Inprumutruile repo sunt pe temen f scurta si la dobanda de 8% aBNR-ului nu produc inflatie.
      Deprecierea monedei nationala ar ajuta indirect la realizarea visului guvernantilor de a reduce salariile bugetarilor cu cel putin 10%.
  • a (Joi, 8 octombrie 2009, 13:23)

    Bogdan [anonim]

    Va considerati suficient de curajos/energic/inteligent/"nebun" pentru a prelua functia de ministru de finante intr-un viitor guvern de tehnocrati?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:42)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Bogdan

      Da, ma consider suficient de nebun, curajos, energic....unii spun si inteligent, dar ramane de dovedit. Pentru a prelua functia de ministru de Finante intr-un guvern de tehnocrati este esential sa stiu ce voi putea face si nu in ultimul rand, cine va fi primul ministru.
  • BNR (Joi, 8 octombrie 2009, 13:42)

    BP [anonim]

    Cum comentati numirea lui Bogdan Olteanu in functia de viceguvernator al BNR?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:42)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui BP

      Am mai raspuns.
  • opinie.... (Joi, 8 octombrie 2009, 13:44)

    Flo [anonim]

    Buna ziua

    In urma cu cateva luni tot pe hotnews, sustineati ca bursa va atinge noi minime; de atunci actiunile s-au triplat; care este previziunea pe urmatoarele 6 luni?
    Va multumesc!
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:43)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Flo

      Nu prevad noi minime, nu am prevazut nici atunci, cel putin nu in viitoarele 6 luni. Dar atat bursa noastra, cat si bursele europene si americane sunt supraevaluate fata de rezultatele financiare ale companiilor.
  • Majorare TVA (Joi, 8 octombrie 2009, 13:57)

    Bucurestean consultant [anonim]

    Ce parere aveti despre majorarea TVA?

    Daca se majoreaza TVA, o astfel de masura nu ar trebui secondata de o reducere la TVA mini (5%) la alimente si imbracaminte? Ce parere aveti.
  • PRAG 5% LA SIF-URI.... (Joi, 8 octombrie 2009, 14:10)

    CATALIN [anonim]

    credeti ca acest prag de 5% la sif-uri o sa declanseze o nebunie ptr preluarea acestora.....?

    acum sif-urile sunt prost administrate....de conduceri incompetente, intepenite in scaune de 15 ani....conduse corect.... sif-urile pot genera valoare pe tremen mediu?....
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:45)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui CATALIN

      Discutia despre prag a declansat deja nebunia cumparatorilor. Daca legea se va aproba, nu se va schimba nimic si nici preturile nu vor exploda pe termen lung. George Soros spunea "cumpara pe zvon si vinde pe confirmare".
  • riscul inflationist (Joi, 8 octombrie 2009, 14:19)

    alex [anonim]

    Cred ca guvernele (nu doar cel roman) vor avea cateva dificultati in fundamentarea bugetelor pe anul viitor. Una din ele provine din riscul inflationist care este (dupa parerea mea) destul de greu de cuantificat in acest moment pe o perioada de 14 luni- pana la sfarsitul lui 2010.

    Cum ati evalua Dvs. riscul inflationist pe termen de 6-12 luni? Intre inflatie si deflatie, care este mai probabila (pentru Romania si pentru marile piete dezvoltate- SUA, UE)?

    Va multumesc.
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:47)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui alex

      Actualmente nu exista un risc inflationist, inflatia ar fi benefica revigorarii economice daca ar ramane sub 10%, atat la noi cat si la americani.
      Daca vom avea o inflatie galopanta, dobanzile vor creste puternic si refugiul va fi tot in aur si poate chiar in imobiliare.
  • FELICITARI D-NULE CRISTIAN SIMA..... (Joi, 8 octombrie 2009, 14:31)

    CATALIN [anonim]

    sunteti noul prim ministru ....(intr-un guvern de tehnocrati instalat la 01.01.2010) ....va rugam se ne comunicati primele 3 masuri economice ......
    vitale ptr. romania.......

    1...............

    2................

    3..................
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:58)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui CATALIN

      1 Reduc impozitul pe salarii la 2%
      2. Ridic tva la 24%,si la 32% la produsele de lux
      3. Ma imprumut 60 miliarde de ron doar la populatie si la firmele romanesti printr-o emisiune de obligatiuni pe 10 ani cu dob de 9,5% si plata cuponului din 3 in 3 luni, emisiune pe care o voi cota pe bursele de la Bucuresti si Sibiu. Statul va percepe o taxa de 0,1 la mie la toate tranzactiile facute cu aceste titluri de stat.
      4. Recapitalezez CEC-ul. Daca nu ma lasa comunitatea europeana, CEC-ul va emite obligatiuni scadente la 5 ani cu dob de 5% in euro si statul le va cumpara. As avea nevoie de un superbancher la conducerea CEC-ului pentru a o transforma intr-o banca a celor mici, care sa dea credite multe dar mici, o banca de tipul caselor risparmio italiene.
      5.Voi emite titluri de stat de un miliar de euro cu dob zero, pe care le voi oferi celor care isi cumpara prima casa. Ar trebui incurajate casele noi.
      30 de miliarde din cele 60 imprumutate le-as da agriculturii, pentru ca in viitor produsele agricole vor fi la mare cautare.
      6. Cine isi va plati impozitele pe interet va avea o reducere de 2%. Babele de la tara vor fi ajutate de mii de societati care se vor naste. Astfel, eliberez jugul birocratic al Romaniei si mai ales inevitabil, coruptia de la ghisee.
      7. Pentru dezvoltarea infrastructurii, as propune metoda aleasa de Lincon?, la 1864, cand a construit calea ferata vest-est. Si anume: cine vrea sa construiasca o suta de km de autostrada, sa construiasca mai intai pe banii lor 30 km, si apoi vor primi banii pentru toti cei o suta.
      8. De fapt, prima miscare va fi sa ma intalnesc cu ultimii 3 ministrii de Finante: Pogea, Vosganian si Vladescu sa aflu ce au facut si ce nu au reusit sa faca. Nu ii voi critica niciodata pe acesti domni.
      9. As aduce o echipa de tineri scoliti la universitati americane de tip Virgil Petrea, Lucian Isar, etc. Tara e plina de economisti super competenti, trebuiesc doar platiti si angajati la Ministerul de Finante. Programul mai are 6 puncte
      • Restul masurilor (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:11)

        a [anonim] i-a raspuns lui Cristian Sima

        Care sunt celelalte 6 puncte?

        Cum a-ti incuraja noii antreprenori? Cum ramane cu forfetarul?
  • curs (Joi, 8 octombrie 2009, 14:45)

    Zgabeartza [anonim]

    Buna ziua,

    Care credeti ca este motivul pentru care BNR a injectat 15,08 miliarde lei in piata bancara, la o dobanda de 8%?
    Daca nu aveam alegeri in toamna care credeti ca ar fi fost cursul EUR/RON?

    Multumesc
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:00)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Zgabeartza

      BNR a injectat 15 miliarde pentru ca era o criza de lichiditati. Daca ii va retrage dupa 7 zile, nu este nimic periculos. Daca va face roll over si va mari cantitatea, criza de lichiditatii ar putea sa se agraveze. Am totala incredere ca domnul Isarescu stie ce face.
  • Venituri la bugetlul de stat (Joi, 8 octombrie 2009, 15:01)

    nicolcea [anonim]

    Care este parerea dvs privind impozitul pe avere?Exista o mare discrepanta intre veniturile obtinute(salarii,dividende,mosteniri,donatii,bursa,intermedieri,)de catre personele fizice si averea dobandita Deasemenea foarte multe persoane juridice inregistreaza pierderi sau un profit modic,principala sursa de finantare fiind aportul asociatilor! Cred ca se impune un act normativ care sa reglementeze aceste aspecte .
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:01)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui nicolcea

      Evaziunea fiscala nu se combate prin impozit pe avere. Evaziunea fiscala se combate prin reducerea masei monetare M 0, adica a banilor cash in circulatie. Daca vom obligati orice tranzactie sa o facem prin banca, vom avea din ce in ce mai putin evazionisti.
  • Investitii (Joi, 8 octombrie 2009, 15:08)

    Cristina [anonim]

    Credeti in teoria domnului Ghidiu ca ne asteapta cea mai mare criza din 1720 incoace, cu un L de 20 de ani, cu un Dow Jones la 2000 in 2011 si o criza a dolarului in 2012 ?

    O devalorizare a monedei Letoniei ar putea afecta toata regiunea sau e o tara prea mica ?

    Ce fel de secrete se discuta in CA al BNR ?

    Ce importanta are cresterea dobanzii de politica monetara in Australia ? In contextul actual la ce ar putea ajuta aceasta crestere. La noi scade dobanda si leul se apreciaza. Australia are presiuni inflationiste ?

    Dolarul canadian e o investitie mai buna decat aurul sau imobiliarele ?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:05)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cristina

      Da, este cea mai mare criza din ultimul secol. Down Jones poate sa se reintoarca la 6.000, desi sunt sceptic. Scenariul pentru urmatorii ani a fost bine descris de Alan Greenspan. O "balteala" generalizata..s-ar putea sa avem 2-3 ani doar cresteri si scaderi de PIB de sub 1%, ceea ce ar fi mai mult decat o simpla plictiseala.
      Orice devalorizare a unei monede dintr-o tara membra UE si puternic indatorata la FMI va afecat tot sistemul bancar european.
      Nu am fost la niciun CA al BNR.
      Australia are doua trimeste consecutive de crestere economica si practic este in afara recesiunii. Datorita cresterii pretului materiilor prime, in Australia a aparut o mica presiune inflationista, marirea de dobanzi vibe astfel logic.
      Inflatia, cand va aparea, va afecta toate momenzile, inclusiv dolarul canadian si va afecta si aurul.
    • completare (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:06)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cristina

      Cartile de economie spun ca intr-o perioada inflationista, zidurile si pamanturile cresc mai mult decat inflatia.
  • cresterea TVA vs scadere impozit venit (Joi, 8 octombrie 2009, 15:33)

    TVA vs impozit [anonim]

    Cunosc ideea dvs de a creste TVA si de a scadea impozitul pe venit (aplicata de MT).
    Totusi poate ne lamuriti cum, intr-o societate de consum, acest lucru poate influenta in bine economia.

    TVA creste => cresc preturile => inflatie => se cumpara mai putin bunuri => scade cererea => reducerea productie => concedieri => somaj.

    Impozit scade => mai multi bani diponibili la consumatori => se cumpara mai multe bunuri => creste cererea => (poate cresc preturile) dar sa pp ca va creste productia => angajari suplimentare => mai putin someri.

    De la dvs vreau sa-mi spuneti care e punctul de inflexiune. Adica pragul TVA si impozit unde acest scenariu este valabil. Pragurile necesare pentru impactul cresterii preturilor dat cresterii TVA sa fie compensat pozitiv de surplusul de bani ramas consumatorului.

    Cum credeti ca va influenta economia gri? Angajarile, productia din zona gri?
    Pot fi influentate angajarile fara reducerea celorlalte contributii?

    etc... documentati va rog.
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:09)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui TVA vs impozit

      Punctul de inflexiune se calculeaza astfel incat veniturile pierdute din taierea impozitului pe salariu sa fie cu max 20% mai mari decat cele castigate din marirea tva. Pe vremea doamneu Theacher, s-a demostrat ca munca la negru a reintrat in legalitate si oana la urma, datorita cresterii economice, veniturile globale la buget au crescut cu 20%. Oricum, ar fi nevoie de o simulare si de un algoritm care sa analizeze ceea ce se poate intampla mai rau. As avea nevoie de date corecte si de cativa matematicieni cu doctorate luate in statsitica si probabilitati, de preferinta nu la Universitatea Spiru Haret.
  • Inflatie (Joi, 8 octombrie 2009, 15:41)

    Cornel [anonim]

    1. Cind va incepe inflatia dolarului ?
    2. Euro sta mai bine din acest punct de vedere ?
    3. Valoarea aurului va mai creste ?
    4. Cit va fi leul la sfirsitul lui 2010 ?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:11)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cornel

      1. Cand rata somajului in America va scadea din nou sub 6%.
      2. Euro, actualmente, sta mai bine dar americanii stiu sa exporte inflatia mai bine decat oricine de pe acest glob.
      3.Peste 1.050, aurul va intra intr-o perioada de refugiu al marilor investitori, pentru a-si prezerva activele.
      4. Eu cred ca va fi in jur de 4.7. Intrebati-ll si pe domnul Isarescu si faceti media.
  • impozitare derivate (Joi, 8 octombrie 2009, 16:40)

    Cristian [anonim]

    Crede-ti ca sifurile au fost vandute " in jos " de pe un cont in altul al aceleasi persoane in 2008, urmarindu-se doar castigul de pe bursa din Sibiu ?

    Exista o lista publica cu cine a realizat cele mai mari castiguri la Bursa din Sibiu pe 2008 ?

    Nu ar fi normal ca in conditii de constrangeri bugetare majore cum sunt in acest moment sa impozitam suplimentar derivatele?

    Este BVB o anexa a desif5 ?
    • raspuns (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:29)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cristian

      1. Suveica este posibila si in jos si in sus. Pentru a nu se repeta este nevoie sa putem imprumuta actiuni si sa le vindem sau sa putem imprumuta bani pentru a cumpara actiuni. Aceste doua masuri au demonstrat in occident ca pot reduce volatilitatea.
      2. Nu, nu exista o lista publica.
      3. Derivatele sunt un joc cu suma zero, in care banii trec dintr-un buzunar in altul. Impozitand castigatorii, practic imozitam dublu volumul afacerii pe derivate. Nicaieri nu exista un impozit suplimentar.
      3. BVB nu e o anexa a desif 5
  • masuri reale anticriza si de eficienta bugetara (Joi, 8 octombrie 2009, 16:45)

    db [anonim]

    Este posibil sa cresti semnificativ in aceasta perioada incasarile bugetare cu efecte si pe termen mediu sau lung? Prin ce masuri?
    Simpla crestere a incasarilor este suficienta pentru rezolvarea problemelor cronicizate legate de deficitul bugetar intern?
    Este posibil ca masura de introducere de noi taxe sau majorari de taxe sa aiba efect anticriza? Care taxe ar avea acest efect?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:53)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui db

      Cea mai buna masura de crestere a incasarilor la buget este investitia. Un ron investit in infrastructura aduce un ron la PIB si aduce cel putin 60 de bani la buget, anual. Cresterea incasarilor doar prin taxe si impozite sufoca economia.
    • completare (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:54)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui db

      Bugetarii care nu accepta nici reducere de personal, nici reducere de salarii, nici 10 zile de concediu fara plata se vor trezi la anul ca au aceiasi bani doar ca, datorita devalorizarii, pot sa cumpere mult mai putin.
      Dimpotriva, ar fi bine daca nu am incasa nicio taxa si niciun impozit pentru orice milion de euro noi care vine din afara sa fie investit in Romania.
  • parere (Joi, 8 octombrie 2009, 17:00)

    cristian [anonim]

    Legat de: ,,protestele sindicatelor, nemultumite de salarizarea unica si de faptul ca le sunt impuse anumite masuri de reducere a cheltuielilor.''

    a) Investitia in capitalul uman aduce cele mai mari beneficii. Cum ar putea fi facut lucrul acesta in sistemul bugetar in particular in invatamant.

    b) Daca scolile ar fi cotate la bursa, cum ar trebui sa arate o scoala performanta (furnizor de servicii educationale) pentru ca domnul Sima sa mizeze pe actiunile scolii respective?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:01)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui cristian

      Investitia in capital uman este ca mai rentabila pe tremen lung. WBS sponsorizeaza lotul olimpic de matematica si toti cei care au studiat in strainate si s-au intors la noi sunt adevarate mine de aur pentru companie. Pacat ca Ministerul de Finante si alte structuri guvernamentale nu practica aceeasi politica!
      Investitiile in oameni au insa o mare problema. Cine alege oamenii in care investim?

      O scoala nu ar trebui sa fie cotata la bursa. Universitatea Harvard face profit, dar il reinvesteste in oameni si infrastructura. O scoala roamneasca cotata la nivel international ar trebui sa inceapa printr-o selectie a profesorilor. Sunt foarte multi romani care predau la marile universitati americane si care castiga mai putin decat doamna Andronescu si sunt sigur ca o mare parte dintre ei s-ar intoarce sa puna umarul la crearea unei universitati romanesti de talie internationala. Pentru a crea o astfel de scoala, statul ar trebui sa doneze o cladire, un teren si sa ii lase pe acesti oameni care se reintorc in Romania sa o organizeze si sa o dezvolte. Cred ca si sistemul privat ar sponsoriza puternic crearea unei astfel de scoli. Este un vis frumos, pe care momentan nu mi-l permit din punct de vedere financiar. Pentru realizarea lui, as accepta sponsorizari chiar si de la Becali. Sunt dispus sa las prin testament tot ce am si voi avea pentru dezvoltarea unei astfel de scoli. E primordial ca Romania sa isi reconstruiasca elitele.
  • curiozitate (Joi, 8 octombrie 2009, 17:05)

    marius [anonim]

    Ati accepta sa faceti parte dintr/un nou guvern?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:02)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui marius

      Depinde cine va fi primul ministru.
  • Nivelu TVA (Joi, 8 octombrie 2009, 19:08)

    Calin [anonim]

    Datorita presiunilor opiniei publice, sindicatilui si a faptului ca suntem in plina campaniei electorale este posibil sa se renunte pentru moment la mojorarea TVA?

    Daca da care credeti ca sunte celelalte taxe care se vor mari imediat dupa alegeri?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:03)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Calin

      Nu stiu ce este in capul politicienilor si nici ei nu cred ca stiu.
  • piete de capital (Vineri, 9 octombrie 2009, 0:36)

    ddd [anonim]

    1. Cand credeti ca va deveni clar penru piate ca asa zisa "iesire din criza" este nesustenabila? Ca practic nu s-a produs?
    2. Cand asteptati sa se produca decuplarea pietelor asiatice si europeana de cea americana? Deocamdata ele se misca in mare in acelasi trend.
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:05)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui ddd

      Iesirea din criza se va produce dupa trimestre de crestere economica in America, cel mai rau scenariu ar fi sa avem un trimestru de crestere economica si urmatorul sa fie din nou de scadere. Piata americana a influentat totdeauna toate celelalte piete, iar intr-o criza globala ca aceasta, corelarea devine si mai proeminenta.
  • evolutie dolar (Vineri, 9 octombrie 2009, 8:27)

    ginanaum [anonim]

    stimate domn,

    cum vedeti evolutia raportului euro/dolar, pana la sfarsitul anului
    multumesc
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:05)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui ginanaum

      Cred ca va ramane intre 1.40 si 1.52, cu mai multe sanse de a merge in jos.
  • a (Vineri, 9 octombrie 2009, 9:41)

    a [anonim]

    Doresc sa va spun ca sunteti binevenit pe agf.ro

    Cum vedeti viitorul actiunilor din China?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:07)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui a

      Pe agf.ro am fost interzis de foarte multa vreme.
      Atata timp cat China nu inventeaza nimic, cresterea spectaculoasa va incetini. Pana acum, America era singura economie nesaturata care consuma de la toti ceilalti. Nu cred ca exista o alta economie care sa ii ia locul, iar consumatorului american ii ies deja datoriile pe urechi.
  • Colapsul sistemului financiar din Romania? (Vineri, 9 octombrie 2009, 10:18)

    Mihai [anonim]

    Dupa niste descutii cu angajati ai unei mari banci din tara am aflat ca pierderi de sute de milioane de euro din credite neperformante inca neprovizionate vor iesi la suprata in urmatoarele luni. Sunt multe companii muribunde care sunt mentinute in viata prin restructurari, amanari si reesalonari. Generalizand, pierderile la nivelul sistemului bancar s-ar apropia de 1 miliard de euro.
    Credeti ca vom avea falimente bancare in tara cum au fost cele din SUA, gen lehman brothers?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:09)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihai

      Falimentele bancare in Romania vor veni de la vest spre est, dar sunt putin probabile. Oricum, recapitalizarea CEC ar aduce in ring un jucator puternic si mai ales de stat. In America de astazi, marile banci si comapanii de asigurari sunt seminationalizate. Efectul pe termen scurt va fi benefic.
  • urmatorul val al crizei (Vineri, 9 octombrie 2009, 10:46)

    GubyIQ [anonim]

    Credeti ca urmatorul val al crizei va veni din china sau din europa (provocat mai ales de bancile din spania si cele expuse la europa de est) ? sau ne asteapta doar blue skies ahead, cum ne face mass-media sa credem ?
    cat credeti ca va mai dura picajul USD ?
    multumesc
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:10)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui GubyIQ

      China este un pericol pentru economia mondiala. Chinezii nu s-au suparat cand nu li s-a dat de mancare, dar se vor supara cand nu li se va mai da de mancare. Romanul, la fel. Nu se supara cand nu ii dai, ci cand nu ii mai dai.
  • Buna ziua! (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:03)

    Sorana Mihailescu (moderator) [hotnews.ro]

    Domnul Cristian Sima a sosit in redactia Hotnews. Incepem!
  • euro (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:05)

    fia [anonim]

    cursul Euro-Leu este mentinut artificial de catre BNR/ ar trebui ca un euro sa fie aproximativ 5 lei?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:11)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui fia

      Am mai raspuns
  • b (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:24)

    b [anonim]

    Buna ziua

    Ce recomandati cuiva care are 50000 eur de investit si nu vrea sa riste mult si are timp sa astepte 7 ani?

    Ce sa cumpere pe bursa noastra? Recomandati actiunile de pe rasdaq? La ce indicatori sa se uite?

    Credeti ca e de investit pe bursa din Serbia, Georgia, China?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:16)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui b

      Daca cei 50.000 de euro nu va folosesc pentru traiul zilnic si pentru educatia copiilor, puteti sa ii investiti. Incercati agricultura sau societati care produc mancare ieftina.
      Am mai spus mai de mult, ca ultima companie americana care va da faliment va fi Mac Donald's.

      Referitor la bursa noastra, dupa ce ati analizat datele fundamentale, PER, cash, cifra de afaceri, cota de piata, nu uitati sa analizati foarte bine persoanele care conduc acea societate. Altfel, veti pati ca la RRC sau ca la SIF-uri.
      Daca aveti nevoie de adrenalina, investiti pe bursa din Serbia, Georgia, China.
  • Money management (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:45)

    c [anonim]

    Cum ar trebui impartiti banii pentru investitii pentru cineva care vrea in primul rind sa nu ii piarda, are timp de asteptat ?

    ce procent in actiuni?
    ce procent sa pastreze cash/depozite - bani pentru viitoare oportunitati?
    daca vrea totusi sa incerce derivatele ce procent sa le acorde?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:16)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui c

      Cea mai sigura investitie in ziua de azi sunt titlurile de stat americane. Daca va multumiti cu 3% in dolari, investiti in titluri de stat. Investitiile in actiuni nu trebuie sa depaseasca 10 % din averea dvs. Investitiile in derivate nu tb sa depaseasac 1% din averea dvs. si ar trebui sa le faceti sfatuit de un profesionist. Altfel, e ca si cum ati merge la cazino.
      Bursa este locul de unde poti sa castigi bani de la oameni care se cred inteligenti. Pentru ceilalti, exista loto.
      • Restul procentelor (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:34)

        a [anonim] i-a raspuns lui Cristian Sima

        10% actiuni
        1% derivate

        Unde se vor investi restul de 89 procente?
        Ce procent in titluri de stat?
  • Depreciere leu (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:46)

    Constantin Cristian [anonim]

    Totusi diferenta de dobanda intre leu si euro e mare ... ii costa mult pe speculatori intrarea long pe euro/leu .... short primesti destul de mult zilnic din rollover ... va fi miscarea atat de mare sa acopere diferenta de dobanda ... va scadea BNR dobanda avand in vedere riscul de depreciere? Peste 4.5 euro/ron vor fi mari probleme cu creditele in contextul actual economic si bancile vor fi stranse cu usa ff tare ... cred ca BNR va lupta pe baricade ...
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:19)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Constantin Cristian

      Diferenta de dobanda de 7% (8-1) pe euro/ron nu este foarte mare. Anul trecut, cand a fost atacat leul, soupul a depasit si 120 la suta.
      Actualmente, cel mai important este cashul si dividentul. Fiti foarte atenti la stocuri: multe societati au inca stocuri f. mari
  • Analiza fundamentala (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:54)

    a [anonim]

    Ce conteaza atuci cind investesti intr-o actiuni dpdv fundamental?
    Care sunt indicatorii ce trebuiesc urbariti?

    Dinamica cifrei de afaceri? PERul?
    Cum poti masura competenta managementului?
    Cit de importante sunt dividendele?
    Ce altceva trebuie urmarit in AF?
  • rata de dobanda (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:59)

    pantazi [anonim]

    Cum vedeti recenta crestere de dobanza din Australia ? A fost doar un eveniment izolat ?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:19)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui pantazi

      Australia este o tara relativ izolata.
  • paritate EURO/DOLAR (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:07)

    Serban L [anonim]

    In acest moment, aparent, dolarul american este intr-o depreciere continua.

    Dolarul chiar sa depreciat in raport cu EUR s-a cel din urma s-a apreciat nejustificat?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:21)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Serban L

      Cat timp americanii s-au imprumutat de la chinezi,japonezi, indieni si arabi au avut nevoie de un dolar slab. Daca acestia din urma vor vinde titlurile de stat americane, dobanzile vor creste si dolarul se va intari.
  • majorarea TVA (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:09)

    Dumitru Marius [anonim]

    Ce parere aveti despre strategia Poloniei (de dinainte de criza) de a micsora taxele.
    Credeti ca Romania poate aplica in viitor o astfel de strategie ?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:22)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dumitru Marius

      Polonia in ianuarie a luat cele mai bune masuri anticriza din Europa. Nu a intervenit asupra cursului, care acum s-a refacut de la sine si a taiat drastic taxele, realizand ca a nu a impozita munca duce la crestere economica. Rezultatele se vad. Polonia are crestere economica mica, iar zlotul s-a reintarit la nivelul din decembrie anul trecut.
  • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:14)

    Sorana Mihailescu (moderator) [hotnews.ro]

    Facem o scurta pauza. Reluam discutia online in jurul orei 12.30, cand domnul Cristian Dima va continua sa raspunda la intrebarile venite din partea cititorilor.
  • Regulile investitiilor (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:15)

    a [anonim]

    Care ar fi principalele reguli pentru cineva care vrea sa investeasca pe piata de capital?

    Dar pentru trading?
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:26)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui a

      1. Cumpara, vinde si regreta ca nu ai castigat mai mult, din castig nu s-a spanzurat nimeni. Daca te multumesti cu un castig de zece la suta, nu uita sa accepti si o pierdere de 8%.
      2. Nu prelungi pierderile. Orice speculatie nereusita se transforma intr-o investitie pierzatoare pe termen lung.
      3. Tradingul nu este o meserie pentru free lanceri. Din trading castiga doar societatile de brokeraj.
      4. Nu investi bani imprumutati, nu investi ba ni care iti trebuiesc ptr traiul zilnic, nu tranzactiona in fiecare zi
      5. Daca toti prietenii iti spun sa cumperi o actiune, vinde-o!
  • investiii (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:15)

    Bogdan [anonim]

    Buna Ziua,

    Detin aprox. 25000 EUR cash intr-un depozit bancar. Imi sunt necesari in Iulie - August 2010 pentru un start-up.
    Ce investii imi recomandati pana la acest termen pentru a utiliza acesti bani?

    PS - am investit in anii trecuti la BVB si am avut succes.
    • 1 (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:27)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Bogdan

      Pastrati-i in depozit si concentrati-va asupra propiului start-up. Daca iti veti pregati bine, nimeni nu va obtine un randament mai bun decat dvs.
  • Riscul derivatelor (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:37)

    a [anonim]

    Are dreptate Buffet cind spune ca derivatele sunt "arme de distrugere in masa"?
    Un investitor trebuie sa le excluda din start sau merita totusi atentia? Ce procent din contul lui ar trebui destinati derivatelor in caz ca merita?
    • raspuns (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:30)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui a

      Cred ca Buffet astazi, dupa ce a vandut puturi nacked, pe dow jones si-a schimbat opinia in arme de autodistrugere in masa. Derivatele sunt un instrument de protectie a investitiilor, nu sunt un instrument de investitie pura. Nu investiti in derivate, fara a sti inainte despre ce e vorba.
  • reducere sistem bugetar (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:39)

    laur7901 [anonim]

    Venituri mai mici avem cu totii la o devalorizare a leului cu 10%, reduceri de cheltuieli nu cred ca se fac neaparat prin reducerea perosnalului bugetar, fapt care implica costuri sociale (salarii compensatorii, ajutor somaj etc.). Ne puteti spune care sunt masurile realiste de scadere a cheltuielior bugetare in corelatie cu cheltuielile sociale, in situatia in care deveniti ministru de finante? Care credeti ca este cresterea reala a colecatarii TVA in cazul cresterii cu 2 sau 5%, fata de prognozele de colectare ale anului 2009 in conditiile cresterii somajului la 8-10%?

    Cu respect
    • raspuns (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:34)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui laur7901

      Devalorizarea leului afecteaza mult mai mult sitstemul bugetar decat cel privat, unde foarte multe salarii sunt negociate in euro. Reducerea personalului bugetar implica costuri sociale pe termen scurt, dar reasaneaza economia. Evaziunea fiscala la tva este foarte usor de depistat si va fi contra balansata de munca la negru reintrata in economie, in cazul unui impozit pe salariu de 2%. Un somaj de 10% in Romania ar fi benefic. Avem nevoie de o selectie naturala si in cadrul fortei de munca.
  • Risc (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:44)

    a [anonim]

    Cum poti aplica regula :
    "Sa nu pierzi banii investiti?"

    Cum te poti proteja? Cum poti masura riscul actiunilor? Cum poti sa te protejezi de inflatie?
    Care ar trebui sa fie scopul unui investitor dupa cel cu "sa nu-ti pierzi banii"? Sa "beat the market" sau care?
    • r (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:36)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui a

      Nu exista investitie fara risc. Riscurile sunt direct proportionale cu castigurile, dar... si cu pierderile. Adoptati politica pasilor mici. Singura protectie contra inflatiei ar fi investitia in ziduri si terenuri. Alege zone bune, chiar daca profitul va fi mult mai mic.
  • de ce nu (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:28)

    mihai [anonim]

    incercati sa adunati in jurul dumneavoastra profesionisti in domeniile importante pentru a forma un partid politic care sa vina cu o alternativa viabila la "gunoiul" politic actual?
    • raspuns (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:44)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihai

      Nu cred ca avem nevoie de un nou partid politic. Notiunea este deja compromisa. Avem nevoie de o emulatie a societatii civile. Disperarea celor care nu ne implicam, ci doar suportam, e din ce in ce mai mare. Nu cred ca o astfel de disperare coborata in strada va scoate pe tapet oameni noi, in cel mai bun caz, poate un despot. Somnul natiunii naste monstri. Actualmente suntem inca realisti si am putea schimba ceva. Ar trebui sa renuntam la orgolii si sa ne luptam pentru a pune in practica nu numai propriile idei, ci mai ales ideile celor din jurul nostru. Ca sa incepem sa adunam oameni, ar trebui sa incepem cu d-vostra. Iar d-voastra ar trebui sa renuntati la nick (pseudonim). HotNews ar putea crea o platforma pe care oameni cu identitati reale si acceptati de aceasta comunitate sa poata sa creeze o noua structura politica. Parafrazandu-l pe JFK, nu mai asteptati sa vedeti ce poate face Romania pentru d-voastra, haideti sa vedem ce putem face fiecare dintre noi pentru Romania.
  • final (Vineri, 9 octombrie 2009, 13:48)

    Sorana Mihailescu (moderator) [hotnews.ro]

    Multumim pentru participarea activa la aceasta intalnire. Multumiri si domnului Sima pentru prezenta!
    Va reamintesc, cele mai interesante intrebari vor fi reluate in cadrul emisiunii Bucuresti Punkt Bonn, realizata de HotNews.ro si Radio Deutche Welle. Inregistrarea video/audio a emsiunii o puteti gasi pe site, incepand din aceasta dupa-amiaza.
    Pe saptamana viitoare!
  • TVA 24% (Vineri, 9 octombrie 2009, 14:17)

    db [anonim]

    Spuneti ca (doar )o data cu cota de impozitare a salariilor de 2% ati mari tva-ul la 24%. Personal cred ca tva de 24% - in orice formula ar restange consumul datorita preturilor mari si impactului psihologic - populatia ar fi foarte constienta ca un sfert din pretul oricarui produs se duce la buget, adica in proasta administrare si risipa. O data cu dreptul de libera circulatie in Europa vom cumpara mai multe de afara - deja exista acest fenomen pentru o serie de produse. Anglia pe care o dadeati de exemplu are cota sub 19%. Singurele tari cu cota apropiate de propunerea dvs. sunt tarile nordice cu coruptie foarte mica si nu intamplator. Cum comentati?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri