Radu Ghetea: "Clientii bancilor nu uzeaza de cele 10 zile in care ar putea studia contractele. Semneaza repede actele si pleaca"

de Dan Popa     HotNews.ro
Marţi, 20 octombrie 2009, 9:20 Economie | Finanţe & Bănci

 documente
(20 Oct 2009) DOC, 1MB
(20 Oct 2009) DOC, 803KB
“Infiintarea institutiei Ombudsmanului bancar, dar si al unui birou in cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) care sa dezvolte programe de informare cu privire la sectorul financiar ar fi foarte utile”, se arata intr-un document al Bancii Mondiale, care cuprinde o diagnoza insotita de recomandari pe marginea protectiei financiare a consumatorilor romani.

Exista foarte multe exemple din lume cu privire la modul in care poate fi intarita protectia consumatorilor de produse financiare; de la cazul Canadei, care a infiintat Financial Consumer Agency in 2001, si pana la italieni, unde Asociatia Bancilor Italiene au pus in practica programe de educatie financiara a populatiei, se mai arata in Raportul de Evaluare al Bancii Mondiale, cu privire la protectia si educatia consumatorilor de produse si servicii financiare din Romania.

Anna Hartman, Acting county Manager, Banca Mondiala

  • Produsele financiare sunt greu de inteles. Nu le cumperi in fiecare zi, nu sunt ca marfurile pe care le iei de la magazinul de langa colt.
  • Nu este in mod necesar rolul statului sa informeze, ci si al firmelor private care activeaza in acest domeniu. In Germania, unde locuiesc eu, exista sisteme care ne ajuta sa luam decizii informate. In privinta recomandarilor, marile provocari pentru Romania sunt imbunatatirea informatiilor si a competentei cu care aceste informatii sunt puse la dispozitia clientilor.
Sue Rutledge, Consumer Protection Coordinator, Banca Mondiala

  • Imprumuturile de consum au crescut cu cea mai mare viteza in Romania. Cu aceasta crestere nu ne putem intreba decat cum vor putea romanii sa isi achite datoriile. In Rusia au crescut de la 0 la 20 la suta din portofoliul total de credite. In Slovacia, consumatorii au luat credite cu viteza de 20% anual.
  • In Cehia, consumatorii au aflat ca plata in avans fusese discutat la semnarea contractului si au constatat ca plateau de doua ori imprumutul. In Letonia, analiza indica faptul ca acei clienti nu au inteles cum se calculeaza dobanzile.
  • In Romania, consumatorii nu inteleg foarte bine ce inseamna si mai ales care este costul efectiv al imprumutului. Intrebarea e daca exista o structura pentru protectia consumatorilor de produse financiare. In SUA exista o agentie care e si foarte eficienta.
  • Uneori, in Romania, informatiile sunt date cu litere foarte mici, dificil de citit, chestiuni valabile si in alte tari. Cum sa te aperi, cand informatiile sunt foarte greu de citit? Am avut si eu luna trecuta probleme financiare si am facut o analiza a bancilor din zona Washington DC. Bancile nu mi-au furnizat informatii pentru ca nu aveau tonner la imprimanta. 
  • In Australia se foloseste o pagina in format standard, care include termenii cheie ai unui contract. Este surprinzator cat de eficient poate fi un asemenea instrument. Bancile ajung sa concureze mai transparent. Ar fi bine ca si Romania sa se gandeasca la aceste lucruri.
  • Atunci cand simti ca banca te nedreptateste, trebuie sa ai la cine sa te duci. Toate plangerile legate de banci ar trebui inregistrate, agregate, pentru a vedea care sunt tendintele. Daca nu cumva e un anume produs care creeaza probleme. Pentru Romania sugerez si infiintarea unui Avocat al Poporului, specializat pe probleme financiare. Nu costa mult, dar cladeste increderea consumatorilor. Oamenii nu stiu unde sa se duca, iar o asemenea institutie e necesara.
Radu Ghetea, presedinte CEC Bank si ARB

  • ARB a fost preocupata dintotdeauna de a gasi acele metode prin care sa protejam consumatorul roman. Am sa va dau cateva exemple pentru a puncta unele jaloane care in activitatea noastra au legatura cu protectia consumatorilor.
  • Este vorba de infiintarea Fondului de Garantare din sistemul bancar. ARB a pus la punct documentatia, singurii sponsori fiind bancile comerciale.
  • O alta institutie prin care am redus costurile tranzactiilor este sistemul electronic de plati Transfond. 
  • Tot noi am infiintat Biroul de Credit.
  • Fiecare isi poate introduce datele si sa afle nivelul creditului pe care il poate accesa.
  • Una dintre discutiile cu ANPC e legata de cele 10 zile in care clientul poate citi contractul. Clientul nu uzeaza de acest drept. El zice "Da-mi repede sa semnez contractul, ca am de dat bani", semneaza si pleaca.
  • Haideti sa nu incurajam negocierea contractelor de credit de consum, ca nu se practica nici in alte tari.
  • S-a creat aceasta psihoza printre banci, sa nu dea contractele din mana. Unele au platit consultanti pentru acele contracte si nu le-ar placea sa le vada in mana concurentei.
  • In privinta Ombudsmanului, nu avem doritori. Trebuie sa avem mediatori bancari. In Romania exista cativa mediatori scoliti prin America, dar pe care nu-i cunoastem. Si atunci am pornit doua actiuni consecutive. Am lansat functionarilor bancari o invitatie sa vina la niste cursuri de mediere. Nu s-a inscris nimeni, insa.


Citeste mai multe despre   












[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

1636 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    completare (Marţi, 20 octombrie 2009, 9:33)

    gigi [anonim]

    poate ar fi fost bine sa explicati ca ombudsman este avocatul poporului.
    • +3 (3 voturi)    
      completare 2 (Marţi, 20 octombrie 2009, 10:20)

      c [anonim] i-a raspuns lui gigi

      Poate ar trebui explicat si de ce nu avem inca. BNR se intalneste doar cu reprezentantii bancilor, regulamentele sunt facute defapt de reprezentantii bancilor, adica pe baza propunerilor lor. Nu exista nimeni sa ceara adaugarea in regulamente si paragrafe in favoarea clientilor. Doar nu erau sa ceara reprezentantii bancilor infiintarea unor organisme in favoarea clientilor.

      De exemplu desi pe vremea cand eram eu era obligatoriu sa fie o formula in contract, la mine formula zice doar ca e dobanda de baza a bancii + marja de profit. In contractul meu nu exista o alta formula pentru dobanda de baza a bancii. BNR a aprobat acest contract desi nu contine defapt nici o forumula, intrucat dobanda de baza a bancii e cat vrea banca. Ba chiar s-a confirmat, euribor a scazut iar dobanda de baza a bancii a crescut cu ~ 2%.
  • 0 (2 voturi)    
    Scurt şi la obiect... (Marţi, 20 octombrie 2009, 10:22)

    cobra [anonim]

    Foarte succint acest articol. Bravo!
    Vânzarea produsele financiar a crescut într-un ritm mai alert, decât a crescut puterea de înţelegere a utilizatorilor acestora.
    E clar, datoria de a face educaţie financiară revine în principal firmelor, dar şi instituţiile specializate ale statului au datoria de a veni cu informaţiile GENERALE despre modul de funcţionare a acestora.
  • +1 (1 vot)    
    Mama lor !!!! (Marţi, 20 octombrie 2009, 12:25)

    Silviu [anonim]

    Deci, mamica tuturor bancilor - Banca Mondiala spune verde in fata jupuitorilor de cinci randuri de piele de pe consumatorului roman : Enough is enough !!! Adica in bastinasa : Va ajunge nesatuilor . Au ajuns la noi mirosul practicilor voastre !!!!
    Si bancile noastre declara delicati si inocenti : am creat mecanisme in favoarea clientului : Fondul de Garantare - care transfera tepele de pe spinarea omului de rand pe spinarile tuturor oamenilor si Biroul de credit - unde sunt urmariti datornicii si unde pentru restante de 10 Roni se refuza creditul ....
    Nici vorba despre numeroasele comisioane, despre nivelul de neam prost al dobanzilor,
    despre riscul suportat numai de clienti , despre prudenta excesiva in fata celor buni platnici si desfraul in fata hotilor cu staif si costum de parlamentar...
    Jenabil raspunsul bancherilor nostri!
    Dar , in fond cine sa-i deranjeze ?
    Si care ar fi costurile de imagine proasta a bancilor ???
    Ca oamenii nu vin la banca sa o vada cat e de amabila ci doar sa dea banii...
    Chiar , sunt curios ce efect are in Romania atentionarea BM !!!
  • +1 (1 vot)    
    institutii ineficiente (Marţi, 20 octombrie 2009, 13:06)

    Silviu [anonim]

    ARB - institutie creata cu scopul de a apara bancile si interesele lor si de a acoperi greselile facute de acestea. Din punctul de vedere al cetateanului este nula si eu ca cetatean nu am simtit cu nimic prezenta ARB pe piata bancara.
    Concurenta bancara in Romania nu exista .
    Fixarea comisioanelor se face pe principiul care ia mai mult ii dam si noi o prima !!! Clientii bancilor nu au unde se plange !
    Cand am vrut sa reclam ceva la sefa de tura, ea in loc sa cerceteze problema si sa ia masuri pentru remediere o apara pe subalterna ei dand tot felul de scuze.
    Si este jalnica scuza dlui Ghetea de la CEC cu contractele ; de parca ar trai in America si daca eu client ii spun verde si hotarat ca acel contract imi ia trei randuri de piele si este inuman , dansul dupa cele 10 zile zice - il modificam pentru ca mi-ati dat motive serioase si mi-ati demonstrat ca este injust !!!
    Povesti si brasoave - bune pentru aruncat praf in ochi !!
    Cred ca a venit timpul sa intrati in UE , domnilor bancheri !!! Au trecut vremurile cu praful in ochi si scuipat clientul !
    • 0 (0 voturi)    
      care 10 zile? (Marţi, 20 octombrie 2009, 13:52)

      lucian [anonim] i-a raspuns lui Silviu

      Cine isi permite sa mai astepte 10 zile, dupa ce este plimbat cateva saptamani cu dosarul, si poate chiar risca sa piarda avansul la locuinta?
  • 0 (0 voturi)    
    cum spune gherila marketin' (Marţi, 20 octombrie 2009, 14:13)

    bankeru nevoiash [anonim]

    Clientu' nu-i stapanu nostru nicidecum. Poate sa citeasca contractu in picioare 5 minute, si cand s-au terminat sa-l dea semnat pe fiecare pagina in trei exemplare sa nu-si dea seama ce l-a lovit. (ii trebuie 10 doar sa semneze hihi). 10 zile e exagerat - nu suntem hotel sa-l cazam in banca. Consilieru juridic - al mai nashpa executor de-l gasii, a facut un contract beton, de nici Camataru' nu scotea mai bine. De ce sa se demoralizeze clientu ca se da legat, ca la alte banci e la fel, iar din strainezia oricum nu pupa.
    Hai ca mai veni un fraher la gheseu.
    Va pupa tati pe portofel :*
  • 0 (0 voturi)    
    rasp. (Marţi, 20 octombrie 2009, 15:38)

    nemos [anonim]

    Se comunica acest fapt smechere ? Nu .
  • 0 (0 voturi)    
    si ce daca citeste clientu` 10 zile? (Marţi, 20 octombrie 2009, 17:30)

    mita finantista [anonim]

    Cum puteti sa va ascundeti dupa cele 10 zile in care clientii ar trebui sa citeasca atenti contractul? Si daca ar vrea sa schimbe el ceva, credeti ca marii finantisti ai Romaniei, corporatistii bancari, juristii specializati si toata floarea cea vestita a sistemului financiar-bancar ar asculta ceva? Una, ca probabil -dintre angajatii bancilor, atentie!- cel mult 1% (unu la suta - procent!) au habar cu adevarat ce scrie in contracte, toate detaliile, formulele, etc.; a doua - maximum 10% din aceeasi populatie stie in general ce scrie acolo; a treia si ultima: daca Buffet a recunoscut ca nu a inteles cum este cu instrumentele financiare derivate americane, cum credeti ca ar intelege -hai sa zicem- un inginer roman ce fabrica bancile-mama in vest, sau ce au copiat celelalte banci de la primele care au introdus un produs pe piata? Actuari in sistemul financiar-bancar aveti, asa... tot de exemplu? Cum sa vina la cursuri functionarii, cand ar trebui sa aiba un nivel teorietic si practic, iar ei sunt angajati "pe langa piata, la salarii din piata, ca nu se gaseste forta de munca kalificata", cum spunea un amic director de banca, fost inginer, care acum isi reneaga trecutul si se doreste telectual financiar-bancar... Pai un economist care a terminat ASE in anii `90, angajat in bancile romanesti, oricum ai lua-o, a invatat banca la locul de munca, iar computeru` poate il stie numai pentru messenger si dactilografie? Ca de-aia are blackberry, nu? Suportat din banii clientilor, nu?
    Cum de faceti afaceri cu statu`, mai toti, iar persoanei fizice ii introduceti clauze abuzive in contracte? Dezechilibrul dintre pozitiile banca - client este urias! Aud agentiile de reglementare ceva? Si daca aud, ce fac?
    De ce credeti ca UE a introdus aceasta directiva?
    Pastrati in continuare premiul de ignoranta de la client si, sub protectia anonimatului, lasati-l sa moara, pe limba bancii...
    Si de ce numai creditele de consum? Ca-s mititele-mititele si nu influenteaza cash-flowul?
  • 0 (0 voturi)    
    ???? (Marţi, 20 octombrie 2009, 21:09)

    mitza [anonim]

    ce banca din Romani iti da contratul sa-l studiezi acasa timp de 10 zile?!?!? nici nu te lasa sa faci 10 pasi mai departe de biroul angajatilor. sunteti penibili tovarasilor bancheri


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri