Analiza economica

Efectul Butterfly, varianta Dubai

de Dan Popa     HotNews.ro
Luni, 30 noiembrie 2009, 0:58 Economie | Finanţe & Bănci

O femeie care umbla prin lume plina de aur, dar in casa careia domneste praful iar frigiderul e gol. Cam asa arata acum, personalizata, imaginea emiratului Dubai.  

Pana in 1950, Dubaiul facea bani din comert, in principal din exportul de perle. Pe urma, imediat dupa al doilea Razboi Mondial, au descoperit zacaminte de petrol si gaze care in timp s-au epuizat, astfel incat micul emirat (nici cel mai mare si nici cel mai populat dintre cele 7 emirate) a trebuit sa gaseasca noi cai de crestere a economiei.

Cel care le-a gasit a fost emirul Mohammed ben Rachid el-Maktoum (60 de ani, casatorit, 18 copii), considerat parintele modernizarii emiratului dubaian, care a mizat pe turism de lux, tehnologie si comert, imprumutand pentru asta sume colosale. A modernizat pentru inceput infrastructura, apoi a acordat facilitati celor care aveau bani de investit, iar cu banii acestora si cu alte zeci de miliarde de dolari imprumutati, a inceput sa construiasca cele mai exorbitante proiecte. Nebunia incepuse.

Apartamentele din pretioasele si indraznetele planuri imobiliare se vindeau de 10-15 ori inainte ca proiectul sa fie dat in folosinta, ajungand la sume astronomice. Totul era faraonic in Dubai. De la insulele care formau imaginea Pamantului, pana la arhipelagul in forma de palmier, totul respira lux. Din primele 3 cele mai inalte cladiri din lume, doua sunt din Dubai (Burj si Al Burj). Din primele 3 cele mai mari malluri din lume, doua sunt din Dubai (Dubai Mall si Mall of Arabia). Un lux care urma sa fie achitat de turisti. Acestia insa, loviti la randul lor de criza, si-au amanat extravagantele excursii. 
 


Salarii medii lunare in Dubai (2009, in euro)

Doctor:  2700-13000
Dadaca: 150-500
Secretara: 800-1500
Functionar: 800-1100
Asistent medical: 1000-1800
Chelner: 800-1000
 
 

Companiile imobiliare, care aveau de returnat bancilor creditele contractate, n-au mai avut incasari si au acumulat datorii. Firmele de stat care construisera tot pe credit partiile de schi in desert si luxoasele aeroporturi nu au mai avut nici ele de unde returna banii bancilor. In urma cu cateva zile, Dubaiul a cerut oficial bancilor sa le pasuiasca de la plata ratelor, macar cu cateva luni de zile. Suma datorata de Dubai este exorbitanta. 80 de miliarde de dolari, din care 59 de miliarde doar de grupul de firme Dubai World si gigantica companie de real estate Nakheel.

Bancile au intrat in panica. Daca nu incaseaza bani, nu au de unde plati la randul lor, datoriile angajate. Capii departamentelor de Trezorerie din banci au schimbat macazul, incercand sa protejeze banii bancherilor. „In asemenea momente, te gandesti ca cei care au de rambursat banii, vor vinde ieftin ceea ce au, ca sa faca rost de lichiditati. Ce au ei de vandut? Petrol, chiar daca nu in cantitati mari, dar vor scadea pretul, actiuni pe care le detin la diferite companii, titluri de stat pe care le au in portofolii si asa mai departe. Drept urmare, toti cei care detineau active similare celor detinute de emirat, au incercat sa vanda, ca sa isi stopeze pierderile mai mari care ar putea urma. Asa ca pretul actiunilor, al petrolului, al monedelor, s-a dus in jos vertiginos”, declara unul din trezorierii unei banci cu expuneri pe Dubai.

Inflatia estimata pe 2009: 3,5% 
 
Cea mai expusa banca este HSBC (Marea Britanie), care a imprumutat Dubaiului 11,3 miliarde de euro (date la finele anului 2008). A doua mare expunere o are tot o banca britanica, Standard Chartered, care inregistra credite de 5,1 miliarde de euro, urmate de Barclays (2,3 miliarde de euro), Royal Bank of Scotland (1,5 miliarde euro) si Citi (1,9 miliarde euro). Urmeaza francezii de la  BNP Paribas (1,1 miliarde euro) samd.

Ce va urma? Mai mult ca sigur, „varul” Dubaiului, mult mai bogatul emirat Abu Dhabi, se va grabi sa isi ajute ruda aflata in pericol. A mai facut-o anul trecut, cand a imprumutat 10 miliarde de dolari. Acum insa suma e mult mai mare si inainte de a sari iar cu un imprumut, va lasa micul emirat al Dubaiului sa tremure din cauza exceselor facute. Asta spun optimistii.

Pesimistii sunt in schimb, la limita depresiei. Anul trecut, Dubaiul a atras 21 miliarde de dolari din investitii straine. Oameni de afaceri care au cumparat proprietati in Dubai (printre care Brad Pitt si George Clooney) si care acum isi vad  banii evaporandu-se.
 


PIB 135.9 mld dolari (2007) 145.9 mld dolari (2008) 164 mld dolari (2009, estimare)
 
 

Cazul emiratului arata insa altceva: fragilitatea constructiilor financiare recente si confirma efectul „Butterfly”, care spune ca o bataie de aripi a unui fluture intr-un colt al planetei poate declansa o furtuna in celalalt colt.

Partea si mai proasta este ca situatia din Dubai se suprapune peste o alta, mult mai aproape de Romania: in Grecia, finantele publice sunt la limita prapastiei, cu un deficit bugetar de 12% din PIB si in mod clar, in cea mai proasta situatie din Uniune. Daca Dubaiul are un sprijin in Abu Dhabi, in cazul Greciei, cine ii va sari in ajutor?

In urma cu un an, Islanda era si ea in pragul falimentului national. Acum, insulele in forma de palmier din Dubai ingenuncheaza finantele mondiale. Maine, ar putea fi randul Greciei. Iar bataile de aripi ale fluturelui inca se mai aud.


Citeste mai multe despre   











Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

19612 vizualizari

  • +25 (25 voturi)    
    Think big, start small (Luni, 30 noiembrie 2009, 1:27)

    Porcurorul General [utilizator]

    Asa suna un mai vechi slogan al IBM (daca nu ma insel).

    Ce pot spune, decat ca Dubai-ul si-a indeplinit visul: a devenit o destinatie exclusivista, atat de exclusivista ca nu se mai duce nimeni.

    Pe langa Burj-al-Arab, multe dintre constructiile de acolo au negociat eficienta pe exclusivism si au pierdut. Plaje cu nisip racit, partii de zapada in desert, etc. Acum ceva vreme se spunea ca 75% din energia folosita de Dubai merge in aparatele de climatizare. Acum acelea vor deveni doar aer...
    • +10 (10 voturi)    
      avantajele crizei (Luni, 30 noiembrie 2009, 8:44)

      atreus [anonim] i-a raspuns lui Porcurorul General

      sa mai scada ceva preturile ca sa pot merge si io in dubai! Asta e chestia cea mai simpatica la criza... scad preturile... prost pentru unii dar simpatic pentru altii... Nu ar fi existat nici o criza daca era ceva mai multa cumpatare dar deh... vede omu si BMW si SUV si Vila si Insula si Iaht si...si... si...
      • +4 (4 voturi)    
        Mad Max (Luni, 30 noiembrie 2009, 9:50)

        emilper [utilizator] i-a raspuns lui atreus

        ... deci in Dubai vor filma urmatorul episod ...
  • +7 (7 voturi)    
    un articol care descrie Dubaiul (Luni, 30 noiembrie 2009, 2:00)

    I [utilizator]

    Dubaiul de acum dar si de dinainte de criza. Daca e prea frumos sa fie adevarat atunci probabil ca nu e:

    http://www.independent.co.uk/opinion/commentators/johann-hari/the-dark-side-of-dubai-1664368.html
    • +12 (12 voturi)    
      Multumesc pentru link (Luni, 30 noiembrie 2009, 8:01)

      Lucian [anonim] i-a raspuns lui I

      "This is the most terrible place! I hate it! I was here for months before I realised – everything in Dubai is fake. Everything you see. The trees are fake, the workers' contracts are fake, the islands are fake, the smiles are fake – even the water is fake!" - cam asa ar suna concluzia articolului zguduitor care arata adevarata fata a oazei din desertul Arabiei, prea frumoasa ca sa fie adevarata. Cred ca Dubai e cel mai nesustenabil oras din lume, si economic si ecologic. A crescut in urma unui balon speculativ de proportii colosale inceput cu bani din petrol, care acontinuat sa se umfle din inertie mult dupa ce petrolul s-a terminat. Acum a venit vremea scadentei pentru acest urias castel de nisip construit cu bani imprumutati. Nu cred ca avem de ce sa-i invidiem. Lumea e plina de ruinele unor metropole candva grandioase, pe care se parea ca nimic nu le va putea atinge, dar care s-au prabusit in momentul in care nu s-au mai justificat economic. Acest Babylon modern in care apa e mai scumpa decat benzina are cu atat mai multe sanse sa ajunga asa ceva.
    • +5 (5 voturi)    
      Excelent articol (Luni, 30 noiembrie 2009, 8:39)

      gaspy [utilizator] i-a raspuns lui I

      Articolul din The Independent e scris in aprilie 2009 dar prefigureaza excelent ce se intampla acum.
  • -9 (29 voturi)    
    N-as crede... (Luni, 30 noiembrie 2009, 2:36)

    siska [anonim]

    ca va fi asa. Cred ca autorul articolului nu tine seama de o chestie elementara, necsara si suficienta: AU CE VINDE ! Iar comparatia cu Grecia nu e la locul ei. Oricind cred ca se va gasi un nebun sa cumpere un hotel de 7 stele in locul unei casute in Grecia... Iar Romania e "bagata in fraza" total aiurea. Nu va faceti griji de economia Dubaiului... Vedeti care e datoria Romaniei in conditiile in care nu are nimic de oferit competitiv si dupa acea sa judecam... Noi n-am ajuns inca sa avem de unde alege un presedinte si scriem articole despre altii... Vedeti fotografiile despre hotelurile din Dubai postate pe site-ul vostru si "preocupati-va" dupa aia...
    • +8 (8 voturi)    
      Din start precizez ca nu ma pricep la economie (Luni, 30 noiembrie 2009, 7:11)

      ALex [anonim] i-a raspuns lui siska

      Insa incerc sa vad care sunt conexiunile logice intre cauze si efecte. Nimeni nu spune ca dubaienii ( :) ) nu au ce vinde, insa vanzarea iti aduce o suma frumisica o singura data, odata ce ai vandut, toti banii care candva iti asigurau un flux constant (chiar daca semnificativ mai mic) se vor duce in buzunarul cumparatorului, ori acest fapt este exact contrar scopului declarat al acelor constructii: anume de a asigura o sursa de venit pentru Dubai atunci cand petrolul se va epuiza.

      O alta problema este ca pentru majoritatea europeanului sau americanului de rand numai drumul pana acolo (in Dubai) este o aventura scumpa si periculoasa pe vreme de vara, din cauza temperaturilor. Oricand un francez sau un neamt poate merge in Grecia: este la doi pasi, iar o excursie de tip "exotic" poate fi organizata rapid in Romania. Pana in Dubai trebuie sa dai ocol Pamantului. Iar la intoarcerea din Romania, oricarui vestic i se va parea ca in tara lui toate lucrurile merg perfect. Am un coleg care merge deseori in Kyrgystan si Kazahstan si de fiecare data cand revine in Cehia i se pare ca totul merge perfect. La intoarcerea din Dubai efectul este invers, caci acolo dai cu ochii doar de lux - un lux pe care majoritatea "omului muncitor" nu si-l permite si care il face sa devina invidios pe "clasa exploatatoare". Iar pentru un american Las Vegasul e la soi pasi fata de Duabi.

      Cam acestea ar mai fi si alte probleme... Si acum o intrebare: daca ati fi milionar (in euro), v-ati lua o proprietate in Dubai? Exact: nici eu. Caci nu as avea ce sa fac cu ea, pentru ca in majoritatea timpului ar sta goala. Deci au ce vinde, dar cine cumpara? Si exact cum am spus mai sus: pentru un sef de firma aflata in criza, cumpararea unei astfel de proprietati nu atrage dupa sine decat ura si barfele angajatilor... Fireste, in Romania nu are asta nici o importanta, caci oricum si pana acum era la fel.
      • +1 (7 voturi)    
        Depinde (Luni, 30 noiembrie 2009, 8:43)

        lloron [anonim] i-a raspuns lui ALex

        Depinde, preturile propietarilor au scazut la jumatate in Dubai, un apartament de 2 camere costa cam cat costa un apartament in Bucuresti inainte de criza. Si poti face bani stand in Romania prin chirie. Un apartament de inchiriat costa in jur de 16-20.000 dolari pe an. Consider o investitie pentru viitor, un long term investment, pentru ca mai devreme sau mai tarziu preturile vor reveni si chiar vor urca in propietati, iar in momentul vanzarii vei face niste bani frumosi. Dar asta e ceea ce mi s-a intamplat mie, deci e o parere pur subiectiva.
    • +11 (11 voturi)    
      Dubai (Luni, 30 noiembrie 2009, 8:04)

      Garett [anonim] i-a raspuns lui siska

      Nu prea mai au ce vinde. Valoarea unui asset este data doar de pretul pe care este cineva dispus sa-l plateasca. Cati "nebuni" crezi ca sunt dispusi sa cumpere un hotel de 7 stele cvasi-inutil in perioada de criza, situat intr-o zona destul de volatila dpdv politic. Iar atat vreme cat pretul petrolului este destul de jos nici chiar Abu Dhabi nu se va aventura sa-l finanteze.
    • +5 (5 voturi)    
      sustenabilitate (Luni, 30 noiembrie 2009, 9:14)

      atreus [anonim] i-a raspuns lui siska

      nu stiu daca au ce vinde... Eu nu mi-as lua o casa in dubai si daca as avea bani. Nu mi se pare o investitie sigura... mai degraba un apartament in periferia unui oras mare din romania decat un apartament in dubai... de ce? Pentru ca dubai este intr-adevar un miraj supraevaluat. In momentul in care nu mai ai apa poti sa ai cea mai traznet vila ca tot nu va mai valora cine stie ce... Da, ca turist m-as duce prin dubai dar in urmatorii 20 de ani, ca pe urma... Au incercat sa imita marile orase americane dar sa nu uitam ca alea sunt sustenabile si s-au construit in cateva sute de ani nu in cativa zeci de ani si nu doar din petrol.... Pe langa asta nici nu mi-ar place sa traiesc in dubai... nu este o democratie, au fost probleme in trecut cu privire la drepturile omului, au existat cazuri de exploatare a fortei de munca etc. E drept, comparatia cu romania nu este pertinenta... om fi avand noi bube in cap dar romania este incomparabil mai cumpatata decat dubaiul...
      • +3 (3 voturi)    
        Hamm (Luni, 30 noiembrie 2009, 11:57)

        Lilith [anonim] i-a raspuns lui atreus

        Eu nu cred ca asta vroia sa spuna autorul legat de Romania. Eu cred ca vroia mai degraba sa sublinieze cum caderea Dubaiului o sa ne afecteze pe noi pe toti chiar daca nu se vede acum.
        E clar ca toate bancile care au de luat bani de la ei sunt intr-o situatie foarte nasoala si din ce vad multe sunt din UE.
        Oricum eu sunt de acord ca degeaba au ce vine. Ei vand castele de nisip peste care mai devreme sau mai tarziu tot o sa treaca o furtuna.
        Si oricum atata vreme cat nu cumpara nimeni sau nu da nimeni bani suficienti sa-ti acoperi investitia degeba ai ce vine. Cei din Dubai sunt acum (la scara mult mai mare evident) in aceeasi situatie cu proprietarii de apartamente cumparate in rate in 2007, 2008 la preturi mari in Romania - nu-si mai acopera creditele cu proprietatile. Asa ca degaba ai ce vinde in situatia asta.
        • +4 (4 voturi)    
          Foarte frumos spus (Luni, 30 noiembrie 2009, 12:13)

          ALex [anonim] i-a raspuns lui Lilith

          Just: cand valoarea bunului este sub cea a creditului, degeaba vinzi, ca tot mai ai bani de restituit si oricum ramai si fara bun si cu banii luati, ca sa parafrazez un banc mai deocheat...
        • +2 (2 voturi)    
          desteptii de britanici (Marţi, 1 decembrie 2009, 10:01)

          stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Lilith

          Pai da... ca desteptii de britanici nu au investit mai nimic in Romania, dar au investit cu duiumul in desert.

          Nu am vazut in viata mea tampiti mai mari ca ei - cu exceptia rusilor, evident.
    • +3 (5 voturi)    
      capitala kitschului (Luni, 30 noiembrie 2009, 14:29)

      no comment [anonim] i-a raspuns lui siska

      evident, hotelurile alea de 7 stele poleite cu foita de aur sunt surorile mai instarite ale casutelor cu turnulete de pe la bragadiru

      oricati bani as avea, cred ca as prefera un bordeias prin peloponez unui etaj poleit cu aur care nici macar nu va mai fi bun de fraierit turistii ca odata cu declinul economic nu e exclus sa ajunga si emiratele un fel de yemen
  • +18 (18 voturi)    
    Dubai - efectul WOW (Luni, 30 noiembrie 2009, 7:31)

    ALex [anonim]

    Majoritatea celor care isi cumpara o proprietate in Dubai (ma refer la persoane fizice) o fac pentru WOW0ul colegilor. Asa cum in Romania cand cineva isi pune gresie, aer conditionat si termopane, starneste pe buzele vecinilor efectul WOW. Nu conteaza ca pe gresie se aluneca cu picioarele goale si ca asta va fi cauza decesului proprietarului 30 de ani mai incolo, nu conteaza ca tine rece iarna ca Bucurestiul nu e in zona mediteraneana. Coneaza ca te vede lumea si iti permiti si tu odata in viata sa te afli pe buzele celor din jur. Asa e si cu Dubai-ul, doar ca la alt nivel. Cand un fotbalist vine la club cu fotografiile noii sale vile, aflata intr-o zona care seamana cu paradisul, normal ca si ceilalti mai cu dare de mana incep sa se perpeleasca de ganduri: "ne luam si noi una, draga?" - prima intrebare odata ajunsi acasa. Numai ca atunci cand altcuiva i se arata poza - "ei, asta e a mea" si celalalt raspunde: "cred ca isi place ca in viata sa fii constant de iti vei face mereu concediile in acelasi loc, caci eu prefer sa merg in cat mai multe locuri" sufletul se ruineaza (desigur, la cei care au puterea de judecata), caci devine evidenta ineficienta acestui produs dincolo de efectul WOW. Daca acum ar bate cineva la usa si mi-ar spune ca imi da gratis o astfel de proprietate as intreba "si cine sterge praful", caci uneori nu am timp nici macar pentru camera mea, dama-mi-te pentru un palat de 20 de camere la care ajung cu masina, avionul, iar masina si apoi barca, caci deh, e pe o insula a palmierului. Mie tramvaiul (evident, vorbesc de Praga) mi se pare excelent. Ca sa ajung acasa iau unul singur... Omului ii trebuie foarte putine lucruri ca sa fie fericit, iar multe dintre acestea vin gratis (sanatatea, iubirea, cultura, un culcus cald si primitor), ori devoratorii imobiliari mereu cauta exact ca si vanzatorii de high-tech sa iti creeze impresia nevoii acelui nou produs. Recunosc, si eu cad in aceasta capcana destul de des, dar intai si intai trebuie sa mi-o permit
    • +3 (3 voturi)    
      asa este (Luni, 30 noiembrie 2009, 10:19)

      fl [anonim] i-a raspuns lui ALex

      asa este ai perfecta dreptate
    • +1 (5 voturi)    
      nu chiar (Luni, 30 noiembrie 2009, 12:02)

      Lilith [anonim] i-a raspuns lui ALex

      Cultura nu vine gratis si nici culcusul ala de care zici tu.
      Iar tehnologia reprezinta cel putin din punctul meu de vedere evolutie, daca pot avea niste masinarii care sa faca diverse chestii pt mine de ce sa nu investesc in ele? Investesc de fapt in mine si eu personal si in cultura. Pun masina de spele rufe si eu citesc asa ca...
      • +5 (5 voturi)    
        Se cuvine sa fac niste precizari (Luni, 30 noiembrie 2009, 13:08)

        ALex [anonim] i-a raspuns lui Lilith

        Cultura este aproape gratis pentru ca accesul la informatie azi este aproape gratis. Cu foarte putine exceptii orice carte vrei sa citesti o poti gasi gratuit. Totul e sa vrei. Evident, nu vorbesc de concerte scumpe sau excursii - si ele fac parte din cultura, insa nu sunt ... citit. Pe scurt: daca vrei sa afli, poti.

        Am zis "high-tech", deci masina de spalat sau aspiratorul sau aragazul nu intra aici. Ele sunt de stricta necesitate. La ce ma refeream eu: cazul cand clientului ii place asa mult noul televizor cu plasma incat il cumpara desi mai are inca unul cu LCD vechi de 2 ani dar care merge perfect. Tot aici intra si telefoanele mobile: cand ai nevoie de unul sofisticat este de stricta necesitate, insa sa il schimbi doar pentru ca cel nou este cu 25% mai rapid nu e eficient - si tocmai aici marturiseam eu ca pic in plasa, caci in ultima vreme am tot schimbat la mobile. Sper pe asta de acum sa il folosesc cel putin 2 ani.
        • -1 (3 voturi)    
          Esti incult (Marţi, 1 decembrie 2009, 8:20)

          Niko [anonim] i-a raspuns lui ALex

          Altfel ai sti ca nu gasesti gratis cultura. Bineinteles ca sunt o carca de carti de downloadat, insa erau la fel de gratis pe vremuri cand le puteai lua de la o biblioteca, insa de la un nivel, nu mai gasesti nimic gratis, si uneori sunt chiar foarte scumpe.

          Lumea e ceva mai vasta decat pdf-uri cu c++ si java si Ion Creanga sau Eminescu. Pe bune, chiar e, incearca sa iei gratuit si legal de undeva piesel lui Eugen Ionesu, sau Samule Becket sau Eugene O'Neill, chiar traduceri legale din carti antice, gen Iliada.

          Asta fara sa mai luam in considerare carti ceva mai stufoase si mai avansate, gen Calinescu, Vianu.

          Insa daca tot zici ca acuma informatia e gratuita: zi-mi si mie unde pot gasi "University Economics" de Armen Alchian, o caut de multa vreme si e scumpa a dracu'.
          • +2 (2 voturi)    
            S-au inchis bibliotecile? (Marţi, 1 decembrie 2009, 10:27)

            bilbofil [utilizator] i-a raspuns lui Niko

            Cu exceptia editiilor rare poti gasi cam tot ce te intereseaza la biblioteca. si inca ceva, daca ai nevoie de o anumita carte, de un anumit tablou, inseamna ca este o problema de profesie, nu de cultura. Faptul ca Maiorescu sau Lovinescu nu au avut acces la cartile lui Nichita Stanescu sau Cartarescu nu i-a facut inculti.

            Pe de alta parte, nimic in lume nu este gratis. In cazul cel mai fericit costa timp, iar timpul este viata. Intrebarea este cum intelegi sa iti cheltui viata.

            Din acest punct de vedere, o investitie in dubai are valoare doar pentru status, pentru a puta spune iata sint suficient de bogat pentru a trai intr-un lux 100% artificial. Problema este ca exista moduri mai rationale, mai sustenabile de a-ti afisa statusul, iar falimentul care atirna acum asupra Dubai World ameninta exact aerul de exclusivitate al destinatiei.

            Altfel spus, in cazul investitiei in cultura, ROI (raportul venit/investitie) este atit de mare incit investitia pare gratis, un ROI in Dubai in termeni (neeconomici) de cistig de status sau de confort personal este negativ iar, daca nu apare un element cu totul noi, ROI definit contabil devine negativ.
          • 0 (0 voturi)    
            Ai sarit peste un rand (Marţi, 1 decembrie 2009, 11:53)

            Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui Niko

            "Cu foarte putine exceptii orice carte vrei sa citesti o poti gasi gratuit."

            Insa in trecut pentru o carte atat de rara trebuia sa bati biblioteca de biblioteca. Azi poti sa te lamuresti daca o au sau nu fara sa faci ciclul hamiltonian al bibliotecilor.

            PS: Ceea ce cautati dvs nu se numeste nici intr-un caz "calte de cultura". Este o carte ultra-specializata. Si asa cum dvs nu o gasiti, poate nici eu nu gasesc despre rezultatele masuratorilor antenelor fractalice cu reflector.
          • 0 (0 voturi)    
            Ti-am gasit cartea (Marţi, 1 decembrie 2009, 12:20)

            Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui Niko

            In primul rand cand dai cuiva sa-ti gaseasca o carte ii dai si ISBN-ul (ISBN: 0139386211), dar l-am gasit si pe asta. Pe Amazon cartea pe care o cauti costa 125 USD (utilizata, deci mana a doua, dar banuiesc ca te intereseaza doar continutul, nu sa o tii in biblioteca sa se vada ca e noua). Am pus si transport inca 25 USD si inseamna ca te costa 5 milioane.

            Daca insa nu vrei sa platesti 5 milioane, am gasit-o gratis la Biblioteca Karolinum (sediul facultatii de stiinte economice din Praga). Te va costa insa drumul pana aici, dar ramai si cu o vacanta frumoasa.
          • 0 (0 voturi)    
            Referitor la preturi (Marţi, 1 decembrie 2009, 12:24)

            Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui Niko

            Cartea ta la 125 USD ti se pare scumpa. Dar uita-te acum cat costa cartile care ma intereseaza pe mine. Tot pe Amazon ca sa avem o referinta fixa. "Wireless Personal Communications: Channel Modeling and Systems Engineering" este 236. Antenna Theory: Analysis and Design, 3rd Edition este 119. Design And Validation Of Computer Protocols facsimilul este 94. Security in Ad-hoc and Sensor Networks este 119. Am norocul insa ca facultatea imi sponsorizeaza cumparare acestor carti. Deci nu avea impresia ca doar cartile tale sunt scumpe, ca mai sunt si altele si mai scumpe si mai rare, dar faptul ca nu ai auzit de ele nu te face in ochii mei sau ai altora inculta ci doar de alta specializare decat mine. Cu toata stima.
    • -1 (1 vot)    
      dar pana sa ajungi (Luni, 30 noiembrie 2009, 19:42)

      revelare [anonim] i-a raspuns lui ALex

      la avionul ala cu care faci zboruri de "agrement" cat iti trebuie ?
      Avionul ala, la meseria ta, este ca si investitia in Dubai intr-un apartament.
      • +1 (1 vot)    
        Referitor la avion (Luni, 30 noiembrie 2009, 21:53)

        ALex [anonim] i-a raspuns lui revelare

        Avionul este mai mult decat banii in sine. Pentru a-l conduce trebuie sa fii echilibrat, trebuie sa studiezi, trebuie sa stii sa iti tii firea, sa nu iti fie teama. Daca este sa mergem pe acelasi rationament, unditele unui pescar amator, tabla de sah a unui sahist (asta e ieftina), dar patinele unui patinator, schiurile (si astea numai ieftine nu sunt) intra tot aici.

        Cati oameni merg la ski? Destui. Cu ce ramai dupa o vacanta petrecuta la ski? Cu nimic in afara de conditia fizica. Asta zic si eu: la avion, ca pilot amator, nu ramai cu nimic in plus fata de conditia mentala...
    • +1 (1 vot)    
      asa, in treacat, (Luni, 30 noiembrie 2009, 20:53)

      revelare [anonim] i-a raspuns lui ALex

      dar in nPraga si toata Cehia aia a ta, cate case au gresie pe jos ?
      Dar pe cehi de ce nu te apuci sa ii inveti sa nu mai manance cu rantas, ca au cea mai mare incidenta de cancer duodenal de la asta din UE si pe late plaiuri ?

      Nu nici un efect wow, este efectul ca acolo au crescut mult banii investiti. Alti un investit in altceva in alta parte si daotrita crizei au scazut preturile. Sau au fost trasi in piept , ca Madoff, unde investitorii s-au dus tot pt wow.

      Dubai si Emiratele sunt totusi o cale de modernizare si in plan spiritual am lumii musulmane. In Emirate se construiesc biserici, ccea ce nu e permis nici macar in laica Turcie...

      Se poate spune ca fac multe fite, dar asta este mai mult sau mai putin etapa nouveau riche, prin care cam trebuie sa treci, daca inregistrezi un progres asa de rapid...

      Dar ia mai povestestele tu aici baietilor cum e cu open card in Praga, peste 40 mil EURO aruncati pe fereastra....

      Incepi sa fii tare ridicol... faci aceleasi fite ca si aia cu constructiile lor faraonice din Dubai...
      • +1 (1 vot)    
        Sinceri nu stiu cu cine am onoarea (Luni, 30 noiembrie 2009, 21:59)

        ALex [anonim] i-a raspuns lui revelare

        Desi banuiesc, dar sa o luam pe bucatele. Acasa am parchet. Nu laminat ci din ala care scartaie, batut pe scandura.

        Si acum vin la ce voiam. Eu ma simt foarte bine aici. Nu ma obliga nimeni sa mananc rantas. Ceea ce mai uimeste este ca desi traim intr-o lume libera, unii se plang de conditia in care traiesc, fara ca sa incerce sa iasa din ea. Si te intreb: daca urasti din toata inima Cehia, de ce mai stai aici?

        Si mai adaug un lucru: cei care ma cunosc pot spune despre mine un singur lucru, de fapt doua - primul: ca nu sunt on om de fite, iar doi - ca sunt ridicol atat cat sa ii fac pe ceilalti sa rada. Eu in general am placerea ca sa ii desclestez din stres pe ceilalti, cu toate ca putini stiu si inteleg ce se intampla in mintea si sufletul meu. Daca insa la tine efectul este contrar, nu poate decat sa imi para rau.

        PS: Asa este, referitor la civilizare este just, ca aduce toleranta. Nimic de reprosat.
        • -1 (1 vot)    
          Nu cred ca poti banui cine sunt (Marţi, 1 decembrie 2009, 2:35)

          revelare [anonim] i-a raspuns lui ALex

          pt nu ma cunosti, si nici eu pe tine. Am stat in Cehia cativa ani in urma, dar nu e vorba ca ii urasc sau nu pe cehi. dar i-am cunoscut suficient sa imi dau sama cat de provinciali sunt, exact cum afirma si Havel.

          Insa vad ca ne creezi aici imaginea narcisista acat de grozav esti tu in Praga: mergi doar cu un tramvai , desi acolo sunt oameni care schimba 3, 4 sau mai multe mijloace de transport in comun, tu ai parchet pe jos, deja un lucru invechit in Praga, in apartamente vechi, in alea comu niste s-a cam scos linoleumul si sau pus podle din melaminate sau gresie , ca si in acelea noi.
          Dar vad ca tu ai fix ca romanul isi pune gresie pe jos, dar doar romanul te deranjeaza, desi traiesti in Praga.

          Iar tu crezi ca bancile si investitorii straini
          merg pe principiul WOW.

          Sigur ca da, daca nu ai bani nici de criza nu poti fi afectat.
          Deci sunt un destept, ca nu am nici un ban...

          Intr-adevar, ne faci sa radem.
      • +1 (1 vot)    
        Legat de Opencard (Luni, 30 noiembrie 2009, 23:03)

        ALex [anonim] i-a raspuns lui revelare

        Nu am inteles de ce spui ca Opencard au fost bani dati pe fereastra? Eu am Opencard de vreo un an jumate chiar doi se prea poate si pana acum nu am avut nici o problema cu el. Din contra, eu cand trebuia sa imi iau abonament pe 3 luni mereu ma pomeneam la coada la Karlovo namesti cu studentii si trebuia sa astept o multime, asa imi iau abonamentul de pe net si validez cuponul.

        Sigur aceleasi sisteme exista si la Bucuresti si la Timisoara pentru ca am carduri de acolo. Din pacate la Bucuresti abonamentul de metrou nu e valabil pe suprafata si invers, ceea ce la Praga e. Deci, ce anume nu merge?
        • -1 (1 vot)    
          pai citeste presa ceha (Marţi, 1 decembrie 2009, 2:37)

          revelare [anonim] i-a raspuns lui ALex

          ca sa vezi ce nu merge, ca doar esti in Praga.
        • -1 (1 vot)    
          Asa e (Marţi, 1 decembrie 2009, 2:42)

          revelare [anonim] i-a raspuns lui ALex

          eu ma duc la Buc la statia de metrou si imi iau un bilet de o zi pt 5 lei la metrou si imi ajunge sa merg unde am eu nevoie cu metroul.
          La Praga un singur bilet, pe toate mijloacele de transport , dar limitat la o 1 ora cost 26 de coroane. 5 lei inseamna 30 de coroane.
          • +1 (1 vot)    
            Ma bucur ca am inteles (Marţi, 1 decembrie 2009, 6:32)

            Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui revelare

            Care sunt motivele pentru care esti asa de nervos. Primul, ca esti din Bucuresti, iar al doilea, pentru ca trebuie sa il suporti zi de zi. Stiu si te inteleg ca iti piere tot cheful, caci asa mi se intampla si mie. Apropo: cum e cu autobuzele la Bucuresti - cand vine urmatorul? Cum e cu trenurile: in cat timp se face drumul pana la Constanta?
    • 0 (0 voturi)    
      Adevarat graiesti (Marţi, 1 decembrie 2009, 15:49)

      Bogdan [anonim] i-a raspuns lui ALex

      Si in Brno, un tramvai e suficient :))
  • +7 (7 voturi)    
    lumea a 3-a poleita cu aur (Luni, 30 noiembrie 2009, 7:48)

    ggg [anonim]

    definitia care o dau io acestui loc.

    dincolo de ce stie toata lumea si nu merita repetat, is cele "cateva" detalii care te fac sa te intrebi care e de fapt realitatea:
    - sefi de companii incapabili sa inteleaga chestii de baza legate de investitii
    - muncitori din india/pakistan/bangladesh cu pasapoartele retinute (toti), care muncesc pentru salarii de 150 usd/luna, vara (6 luni) cand is peste 40 de grade constant (4 luni peste 50).
    - vestici si localnici ce profita de beneficii si fara jena trateaza acei veniti din asia (india, filipine etc) ca si cetateni de clasa 3-a
    - libertatea presei e....cultul personalitatii. punct

    ma opresc aici. dar cam astea sunt o parte din motivele pt care plec de aici
  • +4 (4 voturi)    
    efect (Luni, 30 noiembrie 2009, 8:11)

    mistydo [utilizator]

    Care sunt primele semnale ce se vor resimti in Romania? Cu ce s-a implicat Romania in Dubai?
    Din pacate si noi avem mall-uri care depasesc puterea actuala a leului..
    Sunt necesare analize a impactului pentru econo mia romaneasca.
  • +2 (2 voturi)    
    O corectie necesara (Luni, 30 noiembrie 2009, 8:19)

    k-man [anonim]

    Al Burj (Nakheel Tower) este in stadiul de proiect.
    "Nakheel Tower is a supertall skyscraper proposed for construction in Dubai." - Wikipedia
  • +9 (9 voturi)    
    Dubai (Luni, 30 noiembrie 2009, 8:24)

    lloron [anonim]

    Locuiesc in Dubai de ceva vreme si pot spune ca articolul asta descrie aproape perfect ceea ce se intampla aici. (spun aproape perfect pentru ca sunt niste mici greseli in text pe care numai cineva care locuieste in Dubai le poate descoperi). Dubaiul a aruncat mult prea mult cu niste bani pe care ii considera deja profit, asta in conditile in care nu returnase toata datoria catre bancile mai sus mentionate. Ciudat e ca desi a fost un exod in perioada februarie - mai, foarta multa lume parasind Dubaiul, afectati fiind de criza (si unde altundeva decat in constructii sa se simta mai bine?), acum a aparut ca ciupercile dupa ploaie mult mai multa lume. Strategia lor a fost sa construiasca spatii in free zone, si au reusit. Emiratele fac parte din statele care nu au taxe si impozite, ceea ce a adus multi investitori si multe companii mari-mama, mutate aici (printre care mai nou si Universal Studios). Ceea ce au omis ei din strategie a fost turismul. Au incercat sa atraga turisti doar prin cladiri imense, prin cele mai mari mall-uri (Dubai Mall si Emirates Mall ;) ) si cam atat. In Dubai pe langa plaja si Madinat Jumeirah, nu prea poti vizita si face nimic. Ca european, te gasesti prins in clinci pentru ca singurele locuri in care se comercializeaza alcool, este doar in hoteluri si in cluburi. Si un turist, venit sa se relaxeze, ar vrea ca pe langa statul la plaja si o bere rece, sa poata vizita si cateva locuri. Iar dupa cum v-am spus, cat de mult poti vizita un Mall? Pe 2 decembrie, la o zi dupa ziua Romaniei, e ziua nationala a Emiratelor, fac 38 de ani, si am vaga impresie ca la fel de repede cum s-au ridicat....vor si pica. Asta desigur, daca nu isi schimba putin din mentalitate, mai ales in cazul de fata.
    • +2 (2 voturi)    
      vi la o bere? (Luni, 30 noiembrie 2009, 10:09)

      nicubila [anonim] i-a raspuns lui lloron

      poate gasim ceva totusi:)

      serios, da un semn.
      • +2 (2 voturi)    
        Baracuda (Luni, 30 noiembrie 2009, 16:00)

        lloron [anonim] i-a raspuns lui nicubila

        Haha, multumesc de invitatie dar imi fac aprovizionarea din Baracuda (din Umm Al Quwain) la fiecare 2-3 luni. Merg 250 de km dar se merita cand vad un meci cu berea la rece :)
    • +1 (1 vot)    
      Cum sunt telecomunicatiile in Dubai (Luni, 30 noiembrie 2009, 13:48)

      ALex [anonim] i-a raspuns lui lloron

      Imi permit sa va intreb pentru ca stati acolo. Daca insa credeti ca un raspuns va pericliteaza activitatea, ignorati intrebarea. Am auzit ca in Dubai Skype sau alte servicii VoIP sunt interzise, ceea ce inseamna ca ramane doar telecomunicatia prin linie telefonica clasica (deci si muuult mai scumpa). Este adevarat ? Multumesc si toate cele bune.
      • +3 (3 voturi)    
        Telecomunicatiile (Luni, 30 noiembrie 2009, 14:24)

        lloron [anonim] i-a raspuns lui ALex

        Alex, Skype nu e blocat daca suni de pe PC pe PC. In schimb nu poti suna de pe Skype pe mobil/fix. E inca o metoda prin care te obliga sa "consumi" produsul lor. Chestia e ca aici, daca suni de pe fix pe fix, e gratis. Poti sta de vorba cu orele, dar sunt putine persoane care au fix. Telefonia mobila (prin principalele retele DU si Etisalat) e destul de ieftina, chiar si in comparatie cu Romania, si toata lumea isi permite sa vorbeasca pe mobil fara sa se gandeasca la consumul creditului. Dar ceea ce e foarte iritant e ca te forteaza ca au blocat Skype-ul chiar daca nu l-ai folosi. Si asta nu e tot, au blocat mii de situri total aiurea pe motiv ca au continut sexual. Exemple : sport.ro, neogen. Noi cei de aici reusim totusi sa intram pe siturile astea printr-un programel care ne schimba proxy. Te salut si toate cele bune.
        • +2 (2 voturi)    
          Inca o data multumiri (Luni, 30 noiembrie 2009, 14:48)

          ALex [anonim] i-a raspuns lui lloron

          Este foarte interesant sa afli direct de la sursa informatii de pa partea cealalta a planetei. Asadar era reala afacerea cu blocarea. Cat de curand o sa se ajunga asa si la francezi ;)

          Apropo: anul acesta am fost pe timpul verii la Barcelona si a fost - desi nu torid - inabusitor (95 - 98% umiditate necondensanta). Cand am ajuns inapoi la Praga prietena mi-a spus: cineva a lasat aerul conditionat pornit in toata tara. Cam asa am resimtit diferenta de clima. Sincer, pe dvs acolo in Dubai nu va invidiez deloc.
        • 0 (2 voturi)    
          D-le Iloron (Luni, 30 noiembrie 2009, 23:52)

          Alex One [anonim] i-a raspuns lui lloron

          Cu Sport.ro au cam gresit dar putea include Pro Sport, e mai periculos ca porno, induce idiotenia. In rest,salutari din Bucuresti.Asteptam zapada, aia naturala.
      • +2 (2 voturi)    
        Raspuns ref. la Telecomunicatii in UAE (Luni, 30 noiembrie 2009, 15:23)

        Alex 2 [anonim] i-a raspuns lui ALex

        Site-ul Skype.com e blocat, eu vorbesc in tara prin ooVoo (pc to pc), ma mir ca pe asta nu l-au blocat. Voip-ul e interzis total de folosit in business. Si eu ma mai trezesc cateodata cu site-uri ca gsp.ro blocate.
        Abonamentele atat la telefonie cat si la internet sunt foarte scumpe, dar "impulsurile" sunt ieftine. Pentru mai multe informatii uitati-va pe www.etisalat.ae. 1Mbps costa 250 AED (cca. 45 Euro)
        E o simulare de concurenta, nu este o concurenta reala (cu DU-ul). De-asta si fac niste companii mamut gen Etisalat care incaseaza bani din abonamente extrem de scumpe in comparatie cu Europa.
        • +1 (1 vot)    
          Du (Luni, 30 noiembrie 2009, 15:56)

          Lloron [anonim] i-a raspuns lui Alex 2

          Alex 2, mai bine te muti pe DU. Acum depinde si unde stai. Pe DU am fix, cablu + net de 8mb si costa 500dhm. Daca doar pe net dai jumatate din suma, se merita sa te muti. Oricum, Etisalatul blocheaza mult mai multe saituri ca DU. Mie imi merge perfect Skype, chiar azi am vb. pe el. Te salut
    • +1 (1 vot)    
      undeva venind spre Dubai (Luni, 30 noiembrie 2009, 21:09)

      revelare [anonim] i-a raspuns lui lloron

      dinspre jumeira dar pe sosea din interior, ma oprit la un magazin cam in desert, mare cat un Kaufland si se vindeau acolo bauturi alcoolice de toate felurile...
    • +2 (2 voturi)    
      Si mai vedeti ca la un hotel (Luni, 30 noiembrie 2009, 21:11)

      revelare [anonim] i-a raspuns lui lloron

      se face o data pe luna noaptea romaneasca
  • +4 (6 voturi)    
    Ceea ce ma si asteptam... (Luni, 30 noiembrie 2009, 8:36)

    BEDE [anonim]

    Ma asteptam la asaceva cu vreo 2-3 ani mai inainte, cand auzeam ce proiecte megalomanice se fac in Dubai, numai ca nu puteam spune cand se va intampla asaceva... Si iata ca se-ntampla chiar un pic mai curand decat m-as fi asteptat.
    Cine poate sa intretina insulele de nisip de forme nenaturale? Natura isi va reintra in drepturi: insulele se vor eroda si vor ajunge la niste forme naturale, adica ovale, sau, si mai si, vor disparea sub nivelul marii, lasand in loc doar niste bancuri de nisip periculoase pentru nave.
    Au de castigat cei care-i vor executa pe acesti arabi. Cine altii decat evreii care detin cea mai mare parte a finantelor? Inca de cand auzeam cat de minunate constructii se faceau in Dubai imi imaginam ce-si rad in barba evreii aia...
  • 0 (2 voturi)    
    lasand la o parte prostiile... (Luni, 30 noiembrie 2009, 9:40)

    Will [anonim]

    ... pe care se pare ca le-au facut acolo, eu nu pot decat sa laud consecventa de care au dat dovada in a-si duce planurile la indeplinire - putin grandomane, dar chiar si asa... Nu am citit aici decat acuze la adresa emiratului, dar nu si laude. Probabil asta face diferenta dintre dubaieni si romani. Ei au reusit sa construiasca o lume noua in cativa ani pe cand noi reusim decat sa construim niste pasaje amarate sau sa mai plombam niste strazi. Pana la urma proverbul "Vulpea care nu ajunge la struguri spune ca sunt acri" ni se potriveste de minune... Mergeti mai departe tot asa, stimati concetateni, asa o sa ajunga si Romania departe...
    • +3 (5 voturi)    
      Gresit ce spui... (Luni, 30 noiembrie 2009, 10:52)

      klaus [anonim] i-a raspuns lui Will

      Toata filozofia acestui articol este ca Dubaiul s-a imprumutat pentru a oferi turism de super lux pentru bogatii lumii si se pare ca atunci cand e criza chiar si bogatii lumii au probleme... Deci, daca aceasta criza mai tine 2-3 ani Dubaiul, ca oras da faliment pentru ca in afara de industria turismului nu are absolut nimic... Uite, iti adresez o intrebare simpla, cu ce bani o sa returneze imprumuturile Dubaiul?
      Revenind la Romania cred ca tu exagerezi sau nu te intereseaza adevarul... Noi avem banii nostrii cu care putem face ceva si nu trebuie sa ne imprumutam doar ca la noi se fura foarte mult si se creaza foarte greu consensul care sa duca la lucrari si strategii majore... Suplimentar noi avem de sustinut domenii majore ca sanatatea, educatia si cultura precum si altele care in Dubai nu stiu cum sunt oferite...

      Personal cred ca Dubaiul e un simbol al celor care au dus lumea aceasta in criza si trebuie sa plateasca pretul pentru asta... Viata pe credit e o mare vrajeala si asta e una dintre dovezile supreme ;)
    • +2 (2 voturi)    
      ...chiar ca lasand la o parte prostiile... (Luni, 30 noiembrie 2009, 11:16)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui Will

      asa vezi tu din Romania, o imagine creata artificial. Este un "fake" omniprezent. Eu nu as da Romania nici pe 100 000 de Dubai-uri si nu am motive sa fiu cel mai mare patriot.

      Iti spune cineva care traieste aici. Articolul din "The Independent" este pura realitate.

      Nu ai cum sa admiri o falsa consecventa a cuiva care nu face altceva decat sa scoata petrol din pamant si pe urma cu banii obtinuti sa construiesti cladiri de 800 m inaltime si autostrazi cu 7 benzi pe sens ca sa se dea mare in fata intregii lumi ce mari si tari sunt ei si sa isi permita sa arunce 250 milioane de litri de apa pe zi numai pentru stropitul ierbii si pomilor din parc. E o grandomanie nefireasca.

      Ei nu fac nimic, lucreaza numai in institutiile de stat si nici aia toti.

      Cand vei ajunge sa muncesti sau sa creezi ceva pentru banii aia, atunci sa iti permiti sa fii grandoman. Aici munca e facuta de amaratii de indieni si filipinezi care sunt platiti ca vai de ei.
    • +1 (1 vot)    
      mama ei de vulpe (Luni, 30 noiembrie 2009, 12:12)

      Lilith [anonim] i-a raspuns lui Will

      Articolul asta nu are nici o legatura cu vulpea. Daca s-ar baga si Romania sa ia bani imprumut in halul in care a luat Dubai-ul ne-am face si noi si desert si era glaciara daca am vrea, dar daca ti-ai vandut sufletu la banca ai sanse mari sa nu mai iesi intreg.
  • 0 (0 voturi)    
    Nu este nici o surpriza. (Luni, 30 noiembrie 2009, 9:57)

    AlinN [anonim]

    Mereu m-am intrebat de ce statele arabe bogate in petrol nu folosesc banii castigati din petrol pentru obtinerea unui mod de viata cat de cat independent.
    Sisteme de irigatii, o agricultura incipienta, sa-si raceasca si sa-si ventileze casele cu energie regenerabila.
    Acum au ramas cu nisip si doua maldare de beton si sticla despre care se mandresc ca ar fi cele mai inalte cladiri din lume.
  • 0 (0 voturi)    
    dubai (Luni, 30 noiembrie 2009, 13:11)

    padurarul [anonim]

    salutare!

    si o intrebare. daca Dubai nu are de unde returna banii, cum spuneti, ce vor face bancile sau evreii care au de primit? vor renunta pur si simplu? nu, vor lua mai ieftin evident, niste turnuri, malluri si ce mai vor ei si vor incerca sa le rentabilizeze. treaba lor cum, vor aduce turisti, companii, etc.
    mai mult ,nu uitati ca Dubai are si foarte multi bani investiti in afara; SUA, UK, etc. deci nu prea o sa se intample ce unii vulpisti prezic. aveti rabdare la ora asta cu cateva exceptii, grupul BRIC, toata planeta plange.
    numai bine
  • 0 (0 voturi)    
    primele efecte reale ale crizei (Luni, 30 noiembrie 2009, 14:18)

    bo [anonim]

    unul dupa celelat...statele lumii se vor confrunta daca nu o fac deja ....cu aceasta problema...natiuniile vor ingenunchia si vor accepta conditiile draconice ale creditorilor mondiali. ne-am ars...datoria este imposibil de achitat...este si logic odata ce fiecare bancnota tiparita vine cu un procent de datorie...asa este gandit sistemul...orice nou nascut este un viitor bun platnic din nastere...nu ne mai nastem liberi de mult...
  • +2 (4 voturi)    
    O garla de bani pe.. lux??? (Luni, 30 noiembrie 2009, 16:13)

    gigi [anonim]

    Cat de responsabil si educat au fost cei care au decis ca nu au altceva de facut cu tonele de miliarde castigate din petrol decat sa creeze lux ??? Ti se da o piatra de cremene sau fosfor, inventezi focul, ti se da scrisul, faci cultura, ti se da penicilina din ciuperca, inventezi medicina. Ti se da petrolul, care e limitat, inventezi motoarele, becurile, etc, si castigi bani ca sa faci lux? Cat de limitat la creier trebuie sa fii ca cea mai buna investitie este sa folosesti sansa scurta oferita da a avea energie din petrol ca sa progresezi mai departe, sa gasesti cum sa evoluezi prin aceasta oportunitate si nu sa bagi in curu' tau doar lux care consuma restul de resurse in scurt timp?
  • +2 (2 voturi)    
    Nu va mai bateti capul (Luni, 30 noiembrie 2009, 19:47)

    revelare [anonim]

    Aveti voi cea mai mica idee cati bani sunt in Abu Dhabi Sovereign funds ?
    O sa se intample un singur lucru:
    bancile cu expunere vor tremura groaznic, vor lasa si ele din pret, si Abu Dhabi va compoara la un pret mai mic tot ce nu mai poate plati Dubaiul, adica si din pamantul Dubaiului, care se pare ca nu stiti, apartine tot emirului din Dubai, iar terenul s-a concesionat doar dezvoltatorilor.
  • 0 (2 voturi)    
    Felicitari! (Luni, 30 noiembrie 2009, 23:55)

    Alexandru Cosmin [anonim]

    Foarte bun articolul.
  • 0 (0 voturi)    
    ce salarii? (Marţi, 1 decembrie 2009, 13:33)

    george [anonim]

    de unde ati luat grila asta de slarii?
    nu sunt nici macar pe aproape de adevar.dubaiul se bazeaza pe forta de munca ieftina din india, pakistan si filipine.
    salriile mari sunt doar pentru localnici si eventual pentru europeni.
    80% din forta de munca straina castiga aproximativ 200-300 euro max.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri