Seful Retail Business Management Directorate din MKB Romexterra, Ion Idu, a declarat pentru Hotnews.ro ca in urma unor studii interne, banca va aplica noi politici de scoring. In acest moment ele sunt deja aprobate de specialistii din interiorul grupului financiar, urmand sa fie validate si de catre Banca Nationala. Banca si-a fixat ca prioritati pe 2010 cresterea numarului de clienti pe segmentul companiilor mijlocii si mari, dar si pe instruirea personalului, care da semne de oboseala.

Cum s-a ajuns la decizia de a schimba politica de scoring?

Ion Idu: La nivel de grup s-au facut niste calcule, in urma carora a rezultat ca principala masa de clienti are veniturile nete de cel mult 1.500 de lei. Ori, la acest nivel al veniturilor, am gandit ca e nevoie de o recalibrare a politicilor de scoring.

In ce fel se vor schimba? Cine va avea de castigat in urma noilor politici?

Ion Idu: La anumite grupe de clienti vom merge cu clase de indatorare mai ridicate, in vreme ce in cazul altor clienti, celor din clasa D, conform clasificarilor BNR, probabil ca nu le vom mai acorda credite. Daca aplica pentru un imprumut si vedem ca e in clasa de risc D, ii spunem ca cererea lui nu a putut fi aprobata.

Asta din cauza crizei?

Ion Idu: A crizei si a fraudelor din sistem.

Ce fel de fraude?

Ion Idu: Pai in afara celor cu adeverinte false, despre care s-a tot scris in presa, am mai intalnit situatii in care aplicantul pentru credit se "intelege" cu seful lui sa-i treaca pe cartea de munca un salariu mai mare decat cel real timp de cateva luni, ca sa se incadreze in normele noastre de credit. Cand criza a venit, respectivul client nu a mai putut plati, iar noi am trecut la verificari, sa vedem din ce cauza s-a intrat in default. Asa am aflat ca el nu a avut in mod real nicio secunda salariul cu care a venit la noi sa-i dam credit.

Bine, dar tot Dumneavoastra ati fost cei care i-ati acordat creditul. De ce nu ati fost mai precauti in momentul verificarii? Ati fi evitat..

Ion Idu: Asa este, e si vina noastra, dar discutia acum este ca asemenea cazuri pe care noi le denumim de frauda chiar daca nu sunt fraude in sensul clasic al cuvantului, s-au inmultit. Dar sa stiti ca nu suntem noi singurii cu sisteme imperfecte de scoring.

Adica?

Ion Idu: Pai am fost la Londra la o intalnire, unde am discutat cu bancheri de la banci mult mai mari. Si i-am intrebat direct: pai ce sisteme super-sofisticate de scoring aveti voi, de s-a permis sa se ajunga unde s-a ajuns? Stiti ce mi-au raspuns?

Ce?

Ion Idu: Ca sistemele alea super-performante nu prevad situatiile de criza. Cu asta mi-a inchis gura.

Sa revenim la noile criterii de scoring. Veti reduce gradul de indatorare?

Ion Idu: Clar, da. Chiar daca BNR ne aprobase un loan to value de 70-80%, cei care lucreaza in Centrala, la Risc, ne-au cerut sa il reducem la 60%.

Cum va arata 2010 la nivelul Romexterra?

Ion Idu: In primul rand, noi vom investi in personal. Din pacate, s-a ajuns la o situatie in care oameni din sistemul bancar vor sa plece in oriunde alta parte. Sunt obositi, nervosi si faptul ca urmeaza un an la fel de greu, nu mai vor sa-l petreaca in banca, desi acum un an era o mandrie sa fii bancher. Vrem sa investim mai mult in personal, vrem sa instruim forta de vanzari, sa inteleaga ca viitorul va fi al bancilor care reusesc sa atraga firmele cu salariati cu tot ca si clienti, pentru a le putea oferi apoi pachete de servicii, nu doar un card sau un credit. Cei care isi vor asuma cu succes asta, vor trece cu bine si 2010. Ceilalti...