Legea responsabilitatii fiscale care trebuie dezbatuta "de urgenta" in Parlament, asa cum a solicitat premierul Emil Boc, contine o serie de reguli privind politica fiscal-bugetara pe care Guvernul si administratia publica trebuie sa le respecte. Intre ele: cheltuielile de personal ale bugetului general consolidat nu pot fi majorate pe parcursul anului bugetar cu ocazia rectificarilor bugetare, va fi infiintat un Consiliu fiscal pentru a 'sprijini' si va evalua 'performantele' fiscal-bugetare ale Guvernului iar Ministrul de finante si Premierul vor semna pentru "corectitudinea si integralitatea" informatiilor din strategia fiscal-bugetara care trebuie anuntata in fiecare an, pana la data de 30 mai, si trebuie elaborata pe o perioada de 3 ani.

Premierul Emil Boc a cerut in sedinta de marti a Guvernului ca proiectul de lege privind responsabilitatea fiscala sa fie dezbatut in regim de urgenta. "Avand in vedere angajamentul pe care il avem cu CE, FMI si BM, va propun ca acest proiect de act normativ sa fie asumat de Cabinet si trimis la Parlament pentru adoptarea lui in procedura de urgenta".

Potrivit proiectului, majorarile salariale nu vor mai fi efectuate cu sase luni inainte de alegeri, rectificarile bugetare vor fi facute de maximum doua ori pe an iar autoritatile locale vor fi obligate sa prevada planuri financiare fundamentate pe o perioada de trei ani.

Legea responsabilitatii fiscale mai prevede o serie de principii si obiective pe care Guvernul si administratia centrala si locala trebuie sa le respecte pentru o mai buna administrare a finantelor publice. Proiectul de lege a fost initiat de un grup de parlamentari PDL si a facut obiectul unei controverse cu parlamentari PSD. Disputa a fost analizata de catre revista Capital, in luna noiembrie.

Cert este ca numai proiectul apartinand parlamentarilor PDL a inaintat in procedura legislativa, in data de 9 decembrie fiind trimis pentru punct de vedere la Guvern.

Detalii despre proiectul de lege pot fi consultate aici.

Legea responsabilitatii fiscale are ca obiective principale:

  • asigurarea si mentinerea disciplinei fiscal-bugetare, a transparentei si sustenabilitatii pe termen mediu si lung a finantelor publice pentru a proteja competitivitatea pe termen lung si pentru a asigura echitatea intre generatii
  • stabilirea unui cadrul de principii si reguli pe baza caruia Guvernul sa asigure implementarea politicilor fiscal-bugetare care sa conduca la o buna gestiune financiara a resurselor

In proiectul de lege mai sunt o serie de principii pe care Guvernul trebuie sa le respecte:

  • Principiul transparentei
  • Principiul stabilitatii
  • Principiul responsabilitatii fiscale. Sustenabilitatea finantelor publice presupune ca, pe termen mediu si lung, Guvernul sa aiba posibilitatea sa gestioneze riscuri sau situatii neprevazute fara a fi nevoit sa opereze ajustari semnificative ale cheltuielilor, veniturilor sau deficitului bugetar cu efecte destabilizatoare din punct de vedere economic sau social
  • Principiul echitatii
  • Principiul eficientei
  • Principiul gestionarii eficiente a cheltuielilor salariale publice

Documentul prevede cinci obiective ale politicii fiscal-bugetare si 7 reguli ale politicii fiscal-bugetare.

Referitor la cheltuielile bugetare:

In cazul propunerilor de introducere a unor masuri care pot avea ca efect majorarea cheltuielilor bugetare, initiatorii au obligatia sa prezinte o estimare a impactului financiar precum si sursele de acoperire ale acestuia pentru anul in care propunerile mentionate intra in vigoare, pentru urmatorii 3 ani si pe termen lung. Estimarea trebuie sa fie insotita de ipotezele si metodologia de calcul utilizata.

Referitor la veniturile bugetare:

In termen de 45 de zile de la publicarea Legii Bugetului de stat, MFP va publica programul anual de colectare a veniturilor bugetare pentru bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociela de stat si bugetele fondurilor speciale, prezentand:

- tinte trimestriale de colectare a veniturilor detaliate pe tipuri de venituri

- tinte trimestriale de recuperare a arieratelor fiscale

- masurile avute in vedere pentru combaterea fraudei si evaziunii fiscale

Un capitol consistent din Lege il constituie cel referitor la infiintarea si functionarea Consiliului Fiscal, "o autoritate independenta compusa din 5 membri cu experienta in domeniul politicilor macoeconomice si bugetare, care va sprijini activitatea Guvernului si Parlamentului in procesul de elaborare si derulare a politicilor fiscal-bugetare, pentru a asigura calitatea prognozelor macroeconomice care stau la baza proiectiilor bugetare bugetare si a politicilor fiscal-bugetare pe termen lung".

Proiectul de lege, asa cum se gaseste el pe site-ul Senatului Romaniei, in documentul atasat.