Cum traieste criza un somer spaniol? "De 18 luni nu lucrez. O sa emigrez cu familia". Un reportaj din El Mundo

de Dan Popa     HotNews.ro
Joi, 11 februarie 2010, 12:23 Economie | Finanţe & Bănci

"Pana la urma, va trebui sa emigram. Aici nu se mai poate sta, mai ales ca avem un copil. O sa plecam cu sotul ori in  Elvetia, ori in Germania. Am 18 luni de cand nu lucrez", marturiseste in El Mundo, Teresa Barbero, una din cei peste 4,4 milioane de someri spanioli care isi cauta zilnic de lucru.

Teresa are 32 de ani, a lucrat ca  operator telefonic pana cand i s-a nascut copilul. Cand a devenit mama, a facut un gest care avea sa o coste foarte scump. Si-a lasat serviciul pentru a se dedica cresterii copilului. Nu stia ca va regreta enorm decizia ei. "Pe atunci era bine, nu se vorbea de criza. La numai cateva luni insa, a venit dezastrul. Sotul meu, care lucra la o companie specializata in montarea de aparate de aer conditionat, a ramas somer si el. Am vrut sa ma reangajez, dar era prea tarziu", spune Teresa.

"Caut innebunita ceva, orice si nu gasesc. Lucrurile merg cu adevarat rau. Avem si rate la casa si suntem stramtorati rau de tot", povesteste madrilena, care recunostea ca sunt zile in care nu mananca nimic.

Teresa crede ca aceasta criza ii va imbogati pe cei deja bogati si ii va saraci pe amarati. "Recesiunea asta e alibiul perfect pentru ca sefii sa te dea afara sau sa iti taie salariul. Este deprimant pentru ca nu ai nicio perspectiva", mai spune femeia. 

"Te trezesti uitandu-te la acelasi perete si intrebandu-te daca iti vei gasi ceva in ziua aceea. E groaznic sa stai acasa si sa nu prinzi niciun loc de munca. Te deprima. In plus, ai sentimentul ca nimeni nu te asculta, ca nimeni nu te baga in seama. Si asta acum, la 32 de ani. La 40 de ani sau la 50 evident ca nu ma va baga nimeni in seama. Nu vreau sa castig la Loterie, nu vreau concedii in Maldive. Vreau doar un loc de munca din care sa pot sa imi cumpar mancare", mai spune ea printre lacrimi.

Economia spaniola a inregistrat in ultimul trimestru al anului trecut o scadere de 0,1%, scaderea totala in 2009 fiind de 3,6%. Astfel, Spania ramane in recesiune, in urma tarilor europene care au inceput sa depaseasca grava criza economica.

In ultimele zile, atat FMI, cat si Banca Centrala Spaniola au avertizat ca Spania se confrunta cu o situatie dificila din punct de vedere economic. Si comisarul european Joaquin Almuna a transmis ca Spania are probleme similare cu Grecia, tara luata in vizor de Comisia Europeana din cauza cresterii deficitului public. Spania inregistreaza un deficit de 11% din PIB. Potrivit analistilor, investitorii straini cer masuri pe termen scurt pentru a spori deficitul public, masuri care pana acum nu au fost luate.


Citeste mai multe despre   












Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ca voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

6277 vizualizari

  • +9 (15 voturi)    
    Munca (Joi, 11 februarie 2010, 12:56)

    Geo.B [anonim]

    Daca nu ma insel cu ceva vreme in urma am citit tot pe hotnews o stire conform careia agricultorii spanioli continua sa angajeze romani pentru a lucra in Spania in agricultura. Fiindca desi au peste 4 mil de someri, ei prefera sa stea acasa decat sa lucreze in agricultura.
    Deci am o oarecare stare de stupefactie, adica stai acasa si nu ai literalmente ce sa mananci, iti plangi de mila la propriu, dar refuzi sa lucrezi in agricultura fiindca e ... munca prea de jos???
    Sa nu fie nimanui cu suparare, dar eu stiu ca dupa ce iti chioraie matele o saptamana nu te mai uiti la diploma ....
    • +4 (8 voturi)    
      Ai mare dreptate! (Joi, 11 februarie 2010, 13:30)

      Mirela F [utilizator] i-a raspuns lui Geo.B

      Socrii mei lucreaza in Spania. De multi ani. Au contracte de munca si salarii bune chiar si pentru Spania. Ideea e ca nu s-au dat inapoi de la niciun fel de munca. Curatenie prin case, tuns iarba etc, spaniolii sunt foarte comozi si nu le place nici macar sa isi faca singuri curat in casa, chiar daca, de exemplu, sotia sta acasa si doar sotul lucreaza. Asa ca articolul nu stiu ce scop urmareste dar clar nu reflecta decat o realitate la nivel de individ si nu la nivel de natiune.
    • -2 (10 voturi)    
      nu-i chiar asa simplu (Joi, 11 februarie 2010, 13:33)

      batacanda [anonim] i-a raspuns lui Geo.B

      hai sa presupunem ca situatia din articol nu e in Spania ci in RO.
      Tu, angajat la patron cu 500Euro/luna esti dat afara din motive de...criza, ca tot e la moda.
      Ti se ofera un loc de munca la salubrizare, sau la cules de struguri unde lucreaza numai chinezi cu 100Euro/luna.
      Evident ca nu ti se ofera mai mult de 100 din moment ce chinezii sunt dispusi sa lucreze cu 100.

      Tu ce crezi? i-ai injura pe chinezi ca vin sa faca jocul patronatelor fortand scaderea nivelului salarizarii? Crezi ca ai mai fi atat de politically correct acceptand ca asa e viata, ca piata dicteaza, in conditiile in care cu cei 100 de Euro ai putea trai doar daca ai locui in tomberoane sau cu altii inca 20-40 impreuna, cazati in grajduri in paturi etajate?

      Pune-te acum in locul acelor spanioli care sunt nemultumiti ca li se ofera salarii ca in est din care trebuie sa traiasca ca in vest.
      Asta din cauza romanilor (si a altora bineinteles) care accepta salarii f mici raportat la cat ar fi necesar penmtru un trai decent acolo.
      • 0 (0 voturi)    
        Doamna din articol (Vineri, 12 februarie 2010, 1:30)

        Geo.B [anonim] i-a raspuns lui batacanda

        avusese job ca operator telefonic. Comparatia ta mi se pare exagerata. Sa zicem ca un operator telefonic ar avea 200E in mana si la capsuni, struguri sau salubrizare ar castiga 100E. Cam asta ar fi in opinia mea o comparatie mai reala si mai corecta.
    • +4 (8 voturi)    
      Nu e chiar asa (Joi, 11 februarie 2010, 13:35)

      capsunarul [anonim] i-a raspuns lui Geo.B

      Munca in agricultura se desfasoara pe plantatii la zeci sau chiar sute de km de marile orase.
      Se doarme in corturi/baraci chiar pe plantatie. Muncitorii sunt adusi lunea dimineata pe plantatie si sunt dusi intapoi in localitate vinerea seara.
      Multi spanioli locuiesc la oras si au copii la scoala, nu se pot muta sa stea in cort pe plantatie.

      In afara de asta, este aproape imposibil pt un spaniol sa reziste mai mult de o saptamana pe paltantie. Este o adevarata mafie a muncitorilor in agricultura. Sunt grupuri de bolivieni, romani, bulgari, turci, ucrainieni, etc care nu accepta pe nimeni din afara.

      Sa stiti ca chiar este o situatie dificila in Spania si nu pentru ca sunt lenesi (sunt si multi lenesi dar sunt si oameni care ar lucra orice sa poata da de mancare la copii)
      • 0 (0 voturi)    
        Deci tu spui (Vineri, 12 februarie 2010, 1:36)

        Geo.B [anonim] i-a raspuns lui capsunarul

        ca daca s-ar face un grup de spanioli care ar vrea si ei sa lucreze in Spania la cules ceva nu ar avea loc din pricina imigrantilor?? De ce nu exista si grupuri de spanioli? Eu nu ma refer numai la un singur om, dar de ce nu se duc mai multi, toti aia care nu mai au joburi in constructii de exemplu? Barbatii ar putea sa isi lase familiile in oras si sa se duca de luni-vineri la lucru pe plantatii.
    • -3 (7 voturi)    
      Tipic romanesc (Joi, 11 februarie 2010, 14:23)

      xyz [anonim] i-a raspuns lui Geo.B

      Noi suntem vai de capul nostru, dar ne apucam sa ii criticam pe spanioli ca nu vor sa munceasca. Cel mai usor este sa dai din gura, mai greu este sa incerci sa intelegi. Eu am acum rate la banca de 500 E de exemplu si daca mi-as pierde jobul nu as putea lucra in agricultura, pentru ca tot muritor de foame as fi. Nu mi-ar ajunge banii nici pentru jumatate din rata, si atunci de ce as sta toata ziua pe camp in loc sa imi caut un loc de munca din care sa pot sa traiesc? Spune, Geo, tu asa ai face, ai munci in agricultura pentru jumatate din rata in loc sa iti cauti un loc de munca din care sa poti sa traiesti?
      • +1 (3 voturi)    
        bine zis (Joi, 11 februarie 2010, 16:56)

        laura andresan [anonim] i-a raspuns lui xyz

        In sfarsit un pct de vedere normal, venit de la un nivel mai inalt decat al unui faiantar. Bravos, hombre. De altfel, si papagalii care castiga averi intregi ca sa ajute sau sa ofere solutii se trezesc scaldati in propriul penibil: atat FMI, cat si Banca Centrala Spaniola au avertizat ca Spania se confrunta cu o situatie dificila din punct de vedere economic! NU ZAU! Noroc cu avertismentul alora, sa mor io!
      • -1 (1 vot)    
        Pai sa mai citim o data si sa ne mai gandim... (Vineri, 12 februarie 2010, 1:25)

        Geo.B [anonim] i-a raspuns lui xyz

        Doamna nu lucreaza de 18 luni, si a plecat de la serviciu de buna voie pt a creste copilul. A avut un job de operator telefonic (deci nu cine stie ce calificare, nu cred ca avea vreun salariu colosal de super-specialist). Are si sot, si el tot somer. As intreba in astea 18 luni cum s-a descurcat cu rata? Zice ea ca vrea doar un loc de munca din care sa isi cumpere mancare... Chiar nu a gasit ceva gen chelnerita? Tu te pui pe tine personal si rata pe care o ai tu in situatia respectiva, dar te-as intreba si eu pe tine ce ai face daca ai cauta de lucru cu salariu mare un an jumate si nu ai gasi nimic? Ai accepta si un job platit mai putin sau ai prefera dupa atata vreme sa fii tot somer?Si oricum cine munceste legal in agricultura nu are cum sa primeasca mai putin decat salariul minim in economia tarii respective. Daca doamna respectiva si sotul ei ar avea 2 salarii minime pe economia spaniola tot ar fi mai mult decat nimic si nu ar plange ca 'sunt zile in care nu mananca nimic'
        • 0 (0 voturi)    
          sa munceasca si copilu, zic eu (Vineri, 12 februarie 2010, 9:41)

          tyty [utilizator] i-a raspuns lui Geo.B

          sa fie 3 salarii minime pe economie in familie. Cel putin unul din parinti trebuie sa stea cu copilul, deci au disparut 2 salarii. Mai aveti sfaturi pentru spanioli, ca aici in Romanica le-am rezolvat pe toate.
  • +3 (7 voturi)    
    .... (Joi, 11 februarie 2010, 12:56)

    ramen [anonim]

    Capsuni?!
  • +4 (6 voturi)    
    oare asa sa fie???hhmmmm siturile "zice" altceva! (Joi, 11 februarie 2010, 14:01)

    oana [anonim]

    Sunt de acord cu antelistatorul meu.In plus, criza ce afecteaza Spania e mai ales in constructii - aprox.12%, industrie - 5-6%, in schimb profesiile ce implica inalta calificare juridica nu o duc rau, precum poate multi ar dori. Spun aceste lucruri din multe surse. In plus, am prieteni in Spania, care si-au gasit de lucru, repede, chiar si dupa 3 saptamani, de la ospatari pana la medici. Ba chiar unii s-au angajat inca de cand erau in Romania. Mai mult, unii cetateni romani devin avocati in valencia si alte orase. De ce ?? PENTRU CA VOR!!!!!!!
    Plus, citesc si eu site-urile spaniole, si in cazul in care nu stiti deja Spania si-a propus sa faca un program in perioada imediat urmatoare de angajare a peste 20.000 de oameni.
    Depinde foarte mult ce vrem sa vede si sa mergem pe principiul sa moara si capra vecinului?
    Totusi nu putem, una este Spania si alta Romania. Acum Spania e in pragul inceputului de seson turistic, iar rata de ocupare va fi aproape de 100%. De ce? Stiu sa faca afaceri !
    Apoi, mai sunt capsunile, le este jena sa se duca sa culeaga capsuni nu?? Dar romanilor nu le mai este? De ce? Pentru ca cei ce stiu ce vor, vor sa le fie bine si se uita pe perioada medie si lunga.
    Si apoi mai este un principiu! Cat vrei atat ai!
    Plus verificati site-urile de angajare din Spania, numai pe unul din ele sunt listate aproximativ 79.521 de posturi de munca de la 11.503 firme! Daca nici astea nu sunt..!! Iar in Madrid erau libere, pe un alt site de joburi, 7.412. Alte zone- Barcelona -4.229, València - 1.510, Sevilla - 955, Málaga - 779, Alicante - 645. Sa mai continui cumva??
    In plus, numai in decembrie 2009 s-au angajat peste 17.000 de romani !!Oare asta ce o insemna ???
    Madam asta sa emigreze?? Unde?? Ea chiar a cautat?? Nu as crede!! Vedeti atatea zone si atatea joburi!!!
    Ce sa mai vb?? Mi-ar fi fost si jena in locul ei sa zic ceva de acest gen! Mai bine ar veni in Romania si sa vada bataia de joc pe fata pe care o traim, zi de zi!!I-ar prinde tare bine!
  • +7 (9 voturi)    
    Vino-n Romania (Joi, 11 februarie 2010, 14:11)

    amedeo [anonim]

    Vino-n Romania, cu familia ! Aici rata somajului e de 50 % (din 9 milioane oameni apti de munca sunt angajati doar 4 milioane), deci ori tu, ori nevasta, veti avea un loc de munca si un salariu de 150 euro/luna. Trai pe vatrai !
  • -3 (7 voturi)    
    sclavi (Joi, 11 februarie 2010, 14:20)

    sandy [anonim]

    fratilor o sa deveniti niste sclavi . pentru smecherii cu bani. o sa munciti toata ziua pentru mancare. viata de sclav...
  • +3 (7 voturi)    
    cred ca se poate ! (Joi, 11 februarie 2010, 14:40)

    Gabriela [anonim]

    Eu am finii de cununie plecati in Spania.A apartament in rate,au un bebel mic ,iar cel mare e ste in sistemul lor scolar.Ea lucreaza intr-un bar,el este sofer.Vedeti ca se poate?Ginditi-va ca platesc rate la apartament si ginditi-va citi bani /luna trebuiesc la copii !Cu siguranta d-na din articol cauta ceva mai special ca job...
  • +2 (4 voturi)    
    aveti dreptate (Joi, 11 februarie 2010, 21:51)

    niko [anonim]

    de ce romanii, care sunt destul de multi in spania , nu se intorc acasa? pt ca zic ca se traieste oricum mai bine in spania decat in romania, chiar si cu criza asta. am un prieten in valencia care spune ca se duce cu ziua, face mici lucrari si la sf lunii 1000 euro intra in portofel, deci oricum nu-i chiar asa de rau cum zice doamna din articol.
    cine vrea poate!
  • 0 (0 voturi)    
    loc de munca (Marţi, 9 martie 2010, 17:40)

    elena [anonim]

    caut loc de munca


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică