Bucuresti punkt Bonn, emisiune HotNews.ro-DW

Daniel Daianu, discutie online: Hibele Greciei au amplificat viciile unei economii politizate

de Redactia     HotNews.ro
Marţi, 16 februarie 2010, 11:30 Economie | Finanţe & Bănci

Daniel Daianu
Foto: Bety Blagu / HotNews.ro
2015 este o tinta pentru euro, dar nu este o tinta pe care sa o mitizam sau sa o fetisizam. Asa cum arata experienta altor tari- Grecia, Spania, Portugalia- arata ca daca nu esti pregatit e mai bine sa nu intri", a declarat profesorul de economie Daniel Daianu, intr-o intalnire online cu cititorii HotNews.ro

Referindu-se la problema Greciei, fostul ministru de Finante este de parere ca nu faptul ca au apelat la Goldman Sachs este problema, ci ca au facut-o in mod repetat si au ascuns asta Uniunii Europene. "De fapt, ce au vandut ei? Au vandut niste cash-flowuri viitoare. Nu s-au imprumutat, cum spun unii. Practic, este ca si cum ai vinde din casa veniturile unor active pe care le detii. Daca ar fi anuntat Comisia, era ok. Dar nu au facut-o", explica Daianu.

El reproseaza grecilor comportamentul oarecum neloial clubului in care au intrat. "Una  este sa faci ceva atunci cand ai o situatie dificila careia sa ii faci fata. Nu ai recolte, ai razboi si asa mai departe. Nu faci asa ceva ca sa intri intr-o Uniune si pe urma intr-o zona monetara, in care starea finantelor publice e o conditie necesara pentru bunul mers al clubului.

Ceea ce supara in cazul Greciei este ca in mod sistematic au incercat sa faca jonglerii pentru a escamota starea finantelor publice si au facut-o in conditiile in care prin asemenea procedee au reusit sa intre intr-un club care presupune reguli fara respectarea carora periclitezi functionarea acestuia.
  • Despre intrarea in Euroland
"Daca nu esti bine pregatit, mai bine nu intri. Daca nu indeplinesti conditiile, nu e bine sa intri. Nici pentru tine, nici pentru tarile din zona. Exista si viata dupa intrarea in Euro. Odata intrat, nu inseamna ca esti absolvit de nevoia de a respecta reguli de conduita fiscala si mai ales de gestionare a politicii economice in ansamblul ei. Pactul de Stabilitate nu a fost suficient pentru disciplinarea unei tari. Aceasta arie monetara nu are gradul de optimalitate asa de mare pe care l-au dorit genitorii ei".
  • Despre criza Greciei
"Pentru Romania, criza greceasca va trebui sa ne trezeasca la realitate. In plus, ea va mari intoleranta tarilor mari fata de abaterile de la criterii. Spunand aceasta, nu inseamna ca imbratisez criteriile de la Maastricht. Daca am lua de pilda criteriul inflatiei, va marturisesc ca este foarte greu pentru o economie care vine din urma, sa respecte acest criteriu".
  • Despre bancile grecesti din Romania
Un regim de mare austeritate asa cum se prefigureaza nu are cum sa nu afecteze si operatiunile bancilor. Bancile elene nu pot sa fie in dovort de starea economiei, dar aceasta nu inseamna ca vom asista la esecuri bancare de proportii sau stingerea operatiilor din Romania. Este probabil ca aceasta situatie care va afecta economia Greciei cel putin pe termen scurt, va face ca unele banci sa fie mai putin inclinate sa ofere credite. Daca Grecia nu ar fi avut aceste probleme, puteam presupune ca bancile elene ar fi fost din ce in ce mai putin reticente in a se angaja in asemenea operatiuni. Mai ales ca bancile grecesti, spre deosebire de un HSBC de pilda, nu au alonja internationala a celei din urma.


Citeste mai multe despre   






Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 Viorel

    Cum ar putea influenta situatia Greciei, stabilitatea financiara pe termen LUNG a bancilor grecesti din Romania?

    • Daniel Daianu

      Pentru noi, aceasta criza trebuie sa fie o trezire la realitate. Ea va mari intoleranta tarilor puternice din zona euro fata de abateri de la criterii. Asta nu inseamna ca imbratisez in totalitate criteriile de la Maastricht

    • Daniel Daianu

      Un regim de mare austeritate asa cum se prefigureaza nu are cum sa nu afecteze si operatiunile bancilor. Bancile elene nu pot sa fie in dovort de starea economiei, dar aceasta nu inseamna ca vom asista la esecuri bancare de proportii sau stingerea operatiilor din Romania. Este probabil ca aceasta situatie care va afecta economia Greciei cel putin pe termen scurt, va face ca unele banci sa fie mai putin inclinate sa ofere credite

  • Întrebarea nr. 2 eugen

    Credeti ca vom trece la euro cu problema Greciei?
    in 2015 si la ce curs?

    • Daniel Daianu

      Haideti sa lamurim un aspect. Acest orizont de timp este o tinta si nu e batuta in cuie. Intrarea in zona euro nu trebuie sa fie fetisizata. Daca nu esti bine pregatit, mai bine nu intri in zona euro. Exista pre-conditii fara de care nu este bine sa intri in Euroland si exista viata de dupa. Odata intrata in zona euro, nu inseamna ca odata intrata acolo, o tara e absolvita de responsabilitati, mai ales in gestionarea politicilor economice
      Asa cum arata aceasta criza, Pactul de Stabilitate nu a fost suficient. Evolutia zonei monetare si derularea crizei arata ca aceasta arie monetara nu are gradul de optimalitate pe care l-au dorit genitorii ei

  • Întrebarea nr. 3 virgil

    Care sunt mijloacele prin care o criza cum e cea din Grecia se poate propaga in Romania? La ce riscuri suntem expusi?

    • Daniel Daianu

      Deja am vorbit despre banci. O prezenta cvasi-pasiva nu va incita reluarea creditarii. Noi avem din acest punct de vedere o piata neconcurentiala. Exista efecte pe filiera comertului. Periculoase sunt efectele de contagiune. Acestea privesc tari cu situatie similara cu cea a Greciei si exista efecte de contagiune care se pot simti si pe pietele tarilor din UE care nu fac parte din zona euro. Fiidca o precarizare a zonei euro sau o slabire a mecanismelor de solidaritate in interiorul UE afecteaza in mod direct o tara ca Romania.

    • Daniel Daianu

      Efectele se vor simti prin masura in care tarile mari care au un cuvant greu de spus in distributia politicilor regionale vor fi dispuse sa asiste economiile emergente. Grecia este un test pentru Uniune, pentru zona euro si este un test al modului in care o taraa fost in coliziune cu regulile elementare ale Uniunii intelege si mai ales poate sa isi rezolve problemele. Slabiciunile ei au fost ocultate. Aceasta criza reveleaza acel "free riding", calatoria fara bilet. Fiecare tara o are (evaziunea fiscala). Intr-o uniune, calatoria fara bilet are costul de acasa (deficite tot mai mari) si are costul pentru club ( o externalitate negativa). Intervin aspecte tehnice, aparent fara rezolvare. Tratatul in baza caruia s-a constituit zona euro exclud un bailout

    • Daniel Daianu

      Trebuie gasite subterfugii care sa elimine aceasta mare problema, dar ele nu pot sa ascyunda marea problema a uniunii monetare. Nu avem mijlocare prin care sa evitam calatorii fara bilet si totodata functionarea unor instrumente nu numai de disciplinare bugetara care oricum nu rezolva problemele de competitivitate. Cazul Grecia e un test cu multa portanta intrucat ne obliga sa re-examinam serios conditiile de intrare si de rtrai dupa inytrare.
      Efectele de contagiune sunt foarte puternica

  • Întrebarea nr. 4 Leandru

    Ok, Grecia va fi salavata one way or the other. Ce va urma cand un alt stat PIG va intra in coma?

    • Daniel Daianu

      Aceasta este marea problema a Uniunii. E prima data cand UEM se confrunta cu o asemenea situatia si de aici dorinta unora de a transforma mandatul catre FMI. BCE nu e de acord cu acest transfer. Si totusi, s-a gasit un rol pentru FMi. Echipa care va discuta cu grecii va include experti ai FMI, ceea ce arata ca expertiza FMI este considerata ca necesara.
      Uniunea nu are instrumente de disciplinare fiscala. Nici in privinta politica de venituri in sectorul public si privat.
      Cazul Greciei este ilustrativ pentru riscurile pe care si le asuma o economie pe de o parte si clubul din care face parte, amanand reforme structurale.

    • Daniel Daianu

      Hibele Greciei nu sunt de natura recenta.Ele au amplificat viciile unei economii politizate. Un sector public supra-politizat...Asta arata faptul ca Uniunea nu a avut si nu are instrumentele de interventie. Nici tratatele nu ofera instrumente de raspuns.
      Ceea ce trebuie sa se faca este un program de asanare de care Grecia nu are cum scapa.
      Spre deosebire de Spania, Grecia a si cosmetizat situatia. Spania e mai complicata prin dimensiunile mai mari, dar Grecia si-a acutizat situatia printr-o conduita rea in sine si in privinta functionarii clubului

  • Întrebarea nr. 5 Flavian

    1. Cum au afectat retragerile de aproximativ 10 miliarde euro din ultima luna bancile grecesti ?

    2. Cum ar fi afectate bancile Alpha Bank, Bancpost, Banca Romaneasca sau Piraeus Bank cu actionariat grecesc in caz de faliment al bancilor mama ?
    /////

    • Daniel Daianu

      Nu cred ca se va ajunge acolo. Grecia totusi nu este o tara africana sau lipsita de resursa. Economia Greciei nu este in situatia de a fi calificata investitional ca junk,. Necazul lor este ca e foarte dureroasa aceasta iesire. Grecii sunt cu spatele la zid si trebuie sa accepte o erodare a suveranitatii dincolo de ceea ce e asumat prin intrarea in UE.
      Asadar, ipoteza prabusirii bancilor nu e realista.
      Dar ca sa raspund, se poate interveni, prin infiintarea unui cordon sanitar din partea tarilor care sa preia din active.

  • Întrebarea nr. 6 Sorin

    Ajutorul dat Greciei poate fi considerat un precedent ce aduce modificari legislatiei europene in vigoare, criteriilor de aderare la moneda unica ?
    Ajutorul acordat Greciei este de fapt un ajutor acordat stabilitatii comunitare ?

    • Daniel Daianu

      Cred ca aceasta criza explicit si implicit va forta o reconsiderare a conditiilor de aderare. Va exista o atentie mult mai mare data autenticitatii indeplinitii criteriilor (asta nu inseamna ca sunt de acord cu asta). Dincolo de asta, se ridica un aspect legat de onestitatea si seriozitatea unui Guvern care solicita intrarea in UE.
      In al doilea rand, obliga la re-examinarea functionarii UEM. Si pe noi ne intereseaza modul in care se va re-examina aceasta uNiune. Si aici revin la o teza ca aceasta criza impune re-examinarea instrumentelor care sa permita monitorizarea performantelor si mecanismelor de ajustare (fie bugetara sie comerciala).

  • Întrebarea nr. 7 Flavian

    1. Ce puteti comenta cu privire la "ajutorul" dat de Goldman Sachs pentru mascarea problemelor greciei pe care unii le semnalau de mai bine de un an ?

    2. Avand in vedere expunerile bancilor grecesti pe sectorul imobiliar din Dubai, cum credeti ca va fi influentata Grecia de stirile ca Dubai nu va mai rambursa decat 60% din datorii ?

    /////

    • Daniel Daianu

      Acela nu este autor, ci o afacere. GS a castigat bani foarte buni. Avem de-a face cu o vanzare de cash-flow pe o perioadea destul de lunga. Nu pot sa condamn GS. Bancii i s-a cerut sa gaseasca o solutie pentru a obtine un cash flow viitor. Ceea ce s-a si facut. De blamat e statul grec. Dar nu pentru faptul in sine, care a "vandut" prin instrumente speciale, veniturile viitoare. Procedeele au fost utilizate pentru a oculta starea finantelor publice. Asta este grav

    • Daniel Daianu

      Ceea ce a facut GS este mult mai putin dezonorant decat alte tranzactii ale bancii








Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

5360 vizualizari

  • mda (Luni, 15 februarie 2010, 17:07)

    alex [anonim]

    Cum ar putea ajuta Romania Grecia in cadrul UE?

    Avem expertiza pe care sa o putem pune la dispozitie pentru reducerea deficitelor si reechilibrarea finantelor grecesti (ma refer la expertiza romaneasca)?

    Multumesc.
  • Banci Grecesti (Luni, 15 februarie 2010, 17:33)

    Viorel [anonim]

    Cum ar putea influenta situatia Greciei, stabilitatea financiara pe termen LUNG a bancilor grecesti din Romania?
    • a (Marţi, 16 februarie 2010, 11:37)

      Daniel Daianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Viorel

      Pentru noi, aceasta criza trebuie sa fie o trezire la realitate. Ea va mari intoleranta tarilor puternice din zona euro fata de abateri de la criterii. Asta nu inseamna ca imbratisez in totalitate criteriile de la Maastricht
    • a (Marţi, 16 februarie 2010, 11:40)

      Daniel Daianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Viorel

      Un regim de mare austeritate asa cum se prefigureaza nu are cum sa nu afecteze si operatiunile bancilor. Bancile elene nu pot sa fie in dovort de starea economiei, dar aceasta nu inseamna ca vom asista la esecuri bancare de proportii sau stingerea operatiilor din Romania. Este probabil ca aceasta situatie care va afecta economia Greciei cel putin pe termen scurt, va face ca unele banci sa fie mai putin inclinate sa ofere credite
  • grecia (Luni, 15 februarie 2010, 17:41)

    eugen [anonim]

    Credeti ca vom trece la euro cu problema Greciei?
    in 2015 si la ce curs?
    • a (Marţi, 16 februarie 2010, 11:36)

      Daniel Daianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui eugen

      Haideti sa lamurim un aspect. Acest orizont de timp este o tinta si nu e batuta in cuie. Intrarea in zona euro nu trebuie sa fie fetisizata. Daca nu esti bine pregatit, mai bine nu intri in zona euro. Exista pre-conditii fara de care nu este bine sa intri in Euroland si exista viata de dupa. Odata intrata in zona euro, nu inseamna ca odata intrata acolo, o tara e absolvita de responsabilitati, mai ales in gestionarea politicilor economice
      Asa cum arata aceasta criza, Pactul de Stabilitate nu a fost suficient. Evolutia zonei monetare si derularea crizei arata ca aceasta arie monetara nu are gradul de optimalitate pe care l-au dorit genitorii ei
  • intrebare (Luni, 15 februarie 2010, 17:49)

    virgil [anonim]

    Care sunt mijloacele prin care o criza cum e cea din Grecia se poate propaga in Romania? La ce riscuri suntem expusi?
    • b (Marţi, 16 februarie 2010, 11:45)

      Daniel Daianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui virgil

      Deja am vorbit despre banci. O prezenta cvasi-pasiva nu va incita reluarea creditarii. Noi avem din acest punct de vedere o piata neconcurentiala. Exista efecte pe filiera comertului. Periculoase sunt efectele de contagiune. Acestea privesc tari cu situatie similara cu cea a Greciei si exista efecte de contagiune care se pot simti si pe pietele tarilor din UE care nu fac parte din zona euro. Fiidca o precarizare a zonei euro sau o slabire a mecanismelor de solidaritate in interiorul UE afecteaza in mod direct o tara ca Romania.
    • continuare (Marţi, 16 februarie 2010, 11:49)

      Daniel Daianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui virgil

      Efectele se vor simti prin masura in care tarile mari care au un cuvant greu de spus in distributia politicilor regionale vor fi dispuse sa asiste economiile emergente. Grecia este un test pentru Uniune, pentru zona euro si este un test al modului in care o taraa fost in coliziune cu regulile elementare ale Uniunii intelege si mai ales poate sa isi rezolve problemele. Slabiciunile ei au fost ocultate. Aceasta criza reveleaza acel "free riding", calatoria fara bilet. Fiecare tara o are (evaziunea fiscala). Intr-o uniune, calatoria fara bilet are costul de acasa (deficite tot mai mari) si are costul pentru club ( o externalitate negativa). Intervin aspecte tehnice, aparent fara rezolvare. Tratatul in baza caruia s-a constituit zona euro exclud un bailout
    • continuare (Marţi, 16 februarie 2010, 11:51)

      Daniel Daianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui virgil

      Trebuie gasite subterfugii care sa elimine aceasta mare problema, dar ele nu pot sa ascyunda marea problema a uniunii monetare. Nu avem mijlocare prin care sa evitam calatorii fara bilet si totodata functionarea unor instrumente nu numai de disciplinare bugetara care oricum nu rezolva problemele de competitivitate. Cazul Grecia e un test cu multa portanta intrucat ne obliga sa re-examinam serios conditiile de intrare si de rtrai dupa inytrare.
      Efectele de contagiune sunt foarte puternica
  • pt domnul Daianu (Luni, 15 februarie 2010, 17:49)

    Maria Ionascu [anonim]

    Care sunt vulnerabilitatile economiei romanesti? Ce ar trebui corectat cu prioritate
  • intrebare (Luni, 15 februarie 2010, 17:50)

    Dan [anonim]

    Va fi in stare Romania sa duca razboiul pe atatea fronturi simultan? Nu are prea multe corectii de facut intr-un timp prea scurt?
  • intrebare (Luni, 15 februarie 2010, 17:52)

    economist [anonim]

    Vom avea parte de o recesiune in forma de w? Ma refer nu neaparat la Romania, ci la Romania si UE.
  • i ntrebare (Luni, 15 februarie 2010, 17:54)

    Leandru [anonim]

    Ok, Grecia va fi salavata one way or the other. Ce va urma cand un alt stat PIG va intra in coma?
    • d (Marţi, 16 februarie 2010, 12:00)

      Daniel Daianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Leandru

      Aceasta este marea problema a Uniunii. E prima data cand UEM se confrunta cu o asemenea situatia si de aici dorinta unora de a transforma mandatul catre FMI. BCE nu e de acord cu acest transfer. Si totusi, s-a gasit un rol pentru FMi. Echipa care va discuta cu grecii va include experti ai FMI, ceea ce arata ca expertiza FMI este considerata ca necesara.
      Uniunea nu are instrumente de disciplinare fiscala. Nici in privinta politica de venituri in sectorul public si privat.
      Cazul Greciei este ilustrativ pentru riscurile pe care si le asuma o economie pe de o parte si clubul din care face parte, amanand reforme structurale.
    • s (Marţi, 16 februarie 2010, 12:03)

      Daniel Daianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Leandru

      Hibele Greciei nu sunt de natura recenta.Ele au amplificat viciile unei economii politizate. Un sector public supra-politizat...Asta arata faptul ca Uniunea nu a avut si nu are instrumentele de interventie. Nici tratatele nu ofera instrumente de raspuns.
      Ceea ce trebuie sa se faca este un program de asanare de care Grecia nu are cum scapa.
      Spre deosebire de Spania, Grecia a si cosmetizat situatia. Spania e mai complicata prin dimensiunile mai mari, dar Grecia si-a acutizat situatia printr-o conduita rea in sine si in privinta functionarii clubului
  • Dileme existentiale (Luni, 15 februarie 2010, 18:32)

    Flavian [anonim]

    1. Cum au afectat retragerile de aproximativ 10 miliarde euro din ultima luna bancile grecesti ?

    2. Cum ar fi afectate bancile Alpha Bank, Bancpost, Banca Romaneasca sau Piraeus Bank cu actionariat grecesc in caz de faliment al bancilor mama ?
    /////
    • a (Marţi, 16 februarie 2010, 12:07)

      Daniel Daianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Flavian

      Nu cred ca se va ajunge acolo. Grecia totusi nu este o tara africana sau lipsita de resursa. Economia Greciei nu este in situatia de a fi calificata investitional ca junk,. Necazul lor este ca e foarte dureroasa aceasta iesire. Grecii sunt cu spatele la zid si trebuie sa accepte o erodare a suveranitatii dincolo de ceea ce e asumat prin intrarea in UE.
      Asadar, ipoteza prabusirii bancilor nu e realista.
      Dar ca sa raspund, se poate interveni, prin infiintarea unui cordon sanitar din partea tarilor care sa preia din active.
  • Precedent ? (Luni, 15 februarie 2010, 18:39)

    Sorin [anonim]

    Ajutorul dat Greciei poate fi considerat un precedent ce aduce modificari legislatiei europene in vigoare, criteriilor de aderare la moneda unica ?
    Ajutorul acordat Greciei este de fapt un ajutor acordat stabilitatii comunitare ?
    • f (Marţi, 16 februarie 2010, 12:10)

      Daniel Daianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Sorin

      Cred ca aceasta criza explicit si implicit va forta o reconsiderare a conditiilor de aderare. Va exista o atentie mult mai mare data autenticitatii indeplinitii criteriilor (asta nu inseamna ca sunt de acord cu asta). Dincolo de asta, se ridica un aspect legat de onestitatea si seriozitatea unui Guvern care solicita intrarea in UE.
      In al doilea rand, obliga la re-examinarea functionarii UEM. Si pe noi ne intereseaza modul in care se va re-examina aceasta uNiune. Si aici revin la o teza ca aceasta criza impune re-examinarea instrumentelor care sa permita monitorizarea performantelor si mecanismelor de ajustare (fie bugetara sie comerciala).
    • g (Marţi, 16 februarie 2010, 12:11)

      Daniel Daianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Sorin

      Tarile mediteraneene arata de mult timp deficite mari de cont. E interseant de vazut cu ce sugestii se va veni.
  • intrebare (Luni, 15 februarie 2010, 19:14)

    altul [anonim]

    Ok, Grecia va fi salavata one way or the other. Ce va urma cand un alt stat PIG va intra in coma?
  • Government Sachs (Luni, 15 februarie 2010, 19:19)

    Flavian [anonim]

    1. Ce puteti comenta cu privire la "ajutorul" dat de Goldman Sachs pentru mascarea problemelor greciei pe care unii le semnalau de mai bine de un an ?

    2. Avand in vedere expunerile bancilor grecesti pe sectorul imobiliar din Dubai, cum credeti ca va fi influentata Grecia de stirile ca Dubai nu va mai rambursa decat 60% din datorii ?

    /////
    • f (Marţi, 16 februarie 2010, 12:21)

      Daniel Daianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Flavian

      Acela nu este autor, ci o afacere. GS a castigat bani foarte buni. Avem de-a face cu o vanzare de cash-flow pe o perioadea destul de lunga. Nu pot sa condamn GS. Bancii i s-a cerut sa gaseasca o solutie pentru a obtine un cash flow viitor. Ceea ce s-a si facut. De blamat e statul grec. Dar nu pentru faptul in sine, care a "vandut" prin instrumente speciale, veniturile viitoare. Procedeele au fost utilizate pentru a oculta starea finantelor publice. Asta este grav
    • continure (Marţi, 16 februarie 2010, 12:22)

      Daniel Daianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Flavian

      Ceea ce a facut GS este mult mai putin dezonorant decat alte tranzactii ale bancii
  • grecia (Luni, 15 februarie 2010, 21:19)

    paul [anonim]

    considerati ca romania nu era asa de lovita de criza financiara daca la revolutie se instaura un regim similar cu cel din china ?
    ///

    in conditiile in care bancile au probleme cu solvabilitatea nu era oportun ca bnr sa diminueze RMO atat in lei cat si in valuta?
  • Bancile cu capital Grecesc (Luni, 15 februarie 2010, 21:29)

    capitanu dorin [anonim]

    crede-ti ca ar trebui sa ne transferam banii , conturile din bancile cu capital grecesc in cele mai sigure ?
  • intrebari (Luni, 15 februarie 2010, 22:27)

    levi [anonim]

    1.)Pactul pentru Crestere si Stabilitate in cadrul Uniuni Monetare Europene solicita ca fiecare stat membru sa aiba un deficit anual sub 3% si o datorie publica sub 60% fata de PIB.
    De ce nu este disciplinat Grecia in forma de sanctiuni si de ce nu s-au aplicat sanctiunile pana acuma in loc de ajutor?

    2.)Daca Grecia va primi ajutor financiar nu credeti ca acest lucru va incuraja si celalalte state membre sa se comporte neglijent in viitor,stiind ca daca o dau in bara vine cineva(unchiul BCE) si le scoate din necaz?
    ////
  • Ciorba a la grecque (Luni, 15 februarie 2010, 23:17)

    Victor [anonim]

    1) Sunteti de acord cu afirmatia lui Paul Krugman ca ceea ce se intampla cu Grecia dovedeste ca zona euro a fost un proiect fortat excesiv de elita politica a continentului, inaninte ca vremea sa sa fi sosit cu adevarat?
    2) Credeti ca lectia Greciei va folosi autoritatilor romane, deschizandu-le ochii asupra pericolului care ne pandeste si pe noi daca nu promovam politici economice prudente? Sau, dimpotriva, va rade ciob de oala sparta?
  • Ideologie (Luni, 15 februarie 2010, 23:21)

    Remus [anonim]

    Ce ideologie economica va reprezinta cel mai mult? MarxistLeninista, Keynesianism, Austrian Economics?

    Daca nu raspundeti consider ca preferati prima ideologie mentionata mai sus.

    Care din ideologiile economice de mai sus au generat criza din grecia si in general din intrega europa?
  • ce se poate face ? (Luni, 15 februarie 2010, 23:32)

    marius [anonim]

    Buna ziua,

    As avea urmatoarele intrebari:

    1.Cum se poate ajunge la o asemenea datorie publica,fara alte semnale de alarma prealabile ?

    2.Exista ,defapt,solutii reale altele decat cele din interiorul Greciei (reducere de cheltuieli ,de orice natura ar fi acestea +crestere de fiscalitate + etc)

    3.Un ajutor necontenit si facil al UE nu ar fi o complicitate la ineficienta ?

    4. Exista vreun precedent de acest soi ?

    Cu stima,

    Marius
  • Comparatie economica (Marţi, 16 februarie 2010, 0:26)

    horatiu [anonim]

    Va fi Romania moderna o Grecie moderna privita prin prisma idealurilor dezvoltarilor economice sterse de situatia de criza?
  • Coruptie statala (Marţi, 16 februarie 2010, 5:09)

    Dan Costea [anonim]

    Falsificarea statisticilor este politica de stat in Grecia si in tari precum Bulgaria si Romania. Asistam la un fenomen in care statul insusi este corupt in relatia cu UE. Care ar fi mecanismul prin care, de exemplu, statul roman in general si BNR in particular ar fi impiedicati sa ajusteze statisticile.
  • intrebare (Marţi, 16 februarie 2010, 6:27)

    miop [anonim]

    Cum va exlicati miopia autoritatilor in fata actualei crize? Majoritatea au negat-o la inceput, sustinand ca nu avem cum sa fim afectati. Pe urma, estimarile Guvernatorului si ale sefului Statului cu privire la contractia economice au fost mult dincolo de realitate. E normal?
  • intrebare (Marţi, 16 februarie 2010, 6:33)

    om simplu [anonim]

    Bancile lasate neglemenentate au adus criza. Statele au salvat bancile, asumandu-si riscul de default. Ca sa se salveze, au apelat la banci.
    Nu se intra intr-un cerc vicios? Cine va plati in final factura crizei?
  • intrebare (Marţi, 16 februarie 2010, 6:35)

    economist [anonim]

    Cum apreciati nivelul invatamantului economic actual din Romania? Este in stare sa pregateasca economisti adaptati noilor cerinte?
  • intrebare (Marţi, 16 februarie 2010, 6:46)

    economist [anonim]

    Speculatorii nbu vor fi tentati sa "atace" alt stat, dupa Grecia? Este UE pregatita pentru aceasta criza? Dar euro?
  • Intrebare (Marţi, 16 februarie 2010, 7:51)

    F [anonim]

    1. Avand in vedere ca Alpha Bank, Bancpost, Banca Romaneasca sau Piraeus Bank au o cota de piata mai mare de acel 1% din totalul depozitelor garantate de fond ce se intampla in caz de faliment ?

    2. In cazul unui faliment al unei banci cu peste 1% cota de piata in cat timp credeti ca vor putea primi banii persoanele pagubite ?
  • intrebare (Marţi, 16 februarie 2010, 7:52)

    D [anonim]

    1. Stiu ca in toamna s-a votat legea care permite interventia statului pentru ca fondul de garantare poate fi usor epuizat de orice faliment mai serios. De unde va lua insa statul acesti bani daca bancile grecesti vor da faliment ?

    2. Daca UE ajuta Grecia, ce va face apoi in cazul celorlalte tari din grupul PIIGS cand se vor afla in aceeasi situatie ?
  • intrebari (Marţi, 16 februarie 2010, 7:52)

    economist [anonim]

    Isi mai permite lumea financiara de acum un nou Lehman II ca in toamna lui 2008 daca Grecia intra totusi in default ?

    In cazul in care se amana ajutorul, credeti ca riscul sistemic prezentat de Grecia va putea fi primul domino ce va duce la dezintegrarea sistemului financiar actual ?
  • intrebari (Marţi, 16 februarie 2010, 7:54)

    intrebare [anonim]

    Credeti ca aceste precipitari de situatii vor forta mai repede mana Germaniei de a acorda ajutor Greciei si a face astfel jocul celor de la Goldman Sachs ?

    Cat timp credeti ca vor mai continua astfel de jocuri prin care castigurile sunt private iar pierderile sunt nationalizate ?
  • keynes (Marţi, 16 februarie 2010, 7:54)

    keynes [anonim]

    Va mai putea populatia suporta mult acest joc keynesianist cu furtul prin inflatie din buzunarul omului de rand pentru nationalizarea si acoperirea gaurilor cauzate de cativa ?
  • bancile grecesti din Romania (Marţi, 16 februarie 2010, 7:55)

    Secuiu Marcela [anonim]

    Cum ar putea afecta problemele Greciei produsele de economisire bancare ale persoanelor fizice romane din bancile grecesti din Romania?
  • Intrebare (Marţi, 16 februarie 2010, 8:39)

    Un Cetatean [utilizator]

    Pana acum EURO a fost o moneda destul de stabila in crestere fata de USD. Credeti ca va fi destabilizat de criza greceasca suprapusa peste marea criza? Exista posibilitatea ca EURO sa intre intr-o inflatie accentuata (5-6%) in urmatorii 2-3 ani... cum spunea un prof. inginer in viata orice se plateste ... inclusiv o criza ....
  • BANI SI TARA (Marţi, 16 februarie 2010, 9:05)

    MARIUS [anonim]

    am citit ca dvs. aveati o teorie interesanta despre o solutie care excludea un imprumut masiv extern...despre ce este vorba , daca aveti timp sa spuneti aceasta.
    cam cat din piata bancara este romaneasca este detinuta de bancile de origine greceasca?
    se poate intampla ceva asemanator cu situatia bancilor austriece...chiar daca grecia nu are influenta austriei in cercurile euro-atlantice...!!??
    multumesc anticipat pentru atentia acordata!
    cu stima,
    marius mihai.
  • trei intrebari (Marţi, 16 februarie 2010, 9:42)

    catalinm [anonim]

    Stimate dle Daianu,

    1. Ce considerati ca ar trebui sa faca Grecia in acest caz? credeti ca ajustarea se va face numai prin politici fiscale si salariale dure sau exista si alte posibilitati? este inteleapta o abordare radicala sau una care sa tina cont si de situatia sociala?

    2. Se poate vorbi de o pierdere de competitivitate in acest caz? si daca da ce ar trebui sa faca autoritatile?

    3. Credeti ca nivelul actual scazut al dobanzilor de referinta pe plan international precum si eventualele masuri neinspirate ar putea creste hazardul moral? si daca da ce consecinte ar putea aparea?

    Va multumesc ptr raspunsuri
  • grecia (Marţi, 16 februarie 2010, 9:53)

    paul b [anonim]

    crizele financiare au aparut fie din cauza guvernelor vezi deficite bugetare foarte mari (ex grecia) fie datorita sistemului financiar(sua vezi credite subprime)
    considerati ca bnr ar trebui sa oblige bancile comerciale sa si infinteze divizi specializate interne in recuperarea creditelor neperformante(executarea garantiilor) avand in vedere faptul ca a devenit o afacere ca , credite neperformante sa fie cumparate cu 5-10% din valoare in conditiile in care in multe cazuri executarile silite recupereaza si 70 % din valoare creditului
    multe pierderi se datoreaza si lejeritatii cu care banciile isi vand creditele neperformante
  • bancile grecesti (Marţi, 16 februarie 2010, 10:08)

    alexcostin [anonim]

    Buna ziua,

    Credeti ca expunerea ridicata la hartie greceasca a bancilor cu capital majoritar elen, ce desfasoara operatiuni in Romania, va afecta comportamentul sau politica acestora fata de clientii autohtoni ?

    Ma refer aici la inasprirea conditiilor de creditare sau modificari ale ratei dobanzilor.

    Multumesc
  • Internal devaluation (Marţi, 16 februarie 2010, 10:49)

    Cristina [anonim]

    1.Letonia a aplicat ce se cere Greciei si are o criza in forma de L. Ar fi fost o solutie mai buna sa renunte la peg ? Se poate devalua controlat moneda in pasi de 5% pana se ajunge la echilibru sau asta produce prea multa nervozitate ?

    2.Anglia a aplicat o reducere de salarii in anii '20 si a evitat intrarea intr-o spirala inflationista. A platit cu o greva generala. Asta inseamna ca exista o speranta ca Grecia sa ramana in zona euro daca aplica pana la capat reduceri dure de cheltuieli ?

    ////
  • intrebari Daniel Daianu (Marţi, 16 februarie 2010, 11:26)

    Florin ION [anonim]

    Buna ziua,

    1)Care este parerea dvs privitoare la cursul euro -leu in cazul in care Grecia nu va primi /sau va primi ajutorul scontat din partea UE?
    2) Aprecierea leu fata de euro din ultima vreme putem spune ca este din cauza problemelor Greciei in contextul actual din cadrul UE ?
  • Iata problema, iata solutia... (Marţi, 16 februarie 2010, 11:44)

    Luisa [anonim]

    Buna ziua!
    Nu credeti ca problema Greciei este supradimensionata pentru a se ajunge mai repede la centralizarea politicii economice la nivel european, la monitorizarea si controlarea mult mai stricta a politicilor economice ale tarilor componente?... de genul "iata problema, iata solutia"...

    Multumesc!
  • Grecia (Marţi, 16 februarie 2010, 12:00)

    Ioana Dimitriu [anonim]

    Cat de repede estimati ca isi va reveni Grecia din criza, in conditiile sprijinului primit din partea UE?
    Dar Romania? Am depasit, cum arata, timid, cifrele, recesiunea?
  • Fonduri Europene (Miercuri, 17 februarie 2010, 15:04)

    Octavian Capatina [anonim]

    Stimate dle Daniel Daianu,

    As dori sa stiu ce succes ati avut sau aveti cu campania dvs de a sensibiliza guvernantii (corect - mai mari zilei) asupra SANSEI de iesire din criza accesand fondurile europene?
    Acceptarea garantiilor de stat e un mic pas inainte.

    La randul meu, pe un anumit sector, am incercat sa arat si sa demonstrez LIPSA TOTALA DE PROFESIONALISM a functionarilor si sefilor lor directi in respectiva materie. Culmea e ca mai marii nu sunt interesati in accesarea acestor fonduri (nu luam in calcul declaratiile televizate, ci faptele concrete). Dovada - nu fac mare lucru pentru a imbunatatii performanta propriilor angajati.

    Felicitari pentru stradaniile dvs!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version