Analiza Reuters: Romania si Bulgaria, tarile est-europene cele mai expuse la efectele crizei din Grecia

de Alina Neagu     HotNews.ro
Vineri, 12 martie 2010, 19:42 Economie | Finanţe & Bănci

Criza din Grecia ar putea submina si investitiile din alte state est-europene, reprezentand o noua piedica in calea revenirii economice a uneia dintre cele mai fragile regiuni de pe continent, se arata intr-o analiza publicata de Reuters. Potrivit documentului, cele mai expuse tari est-europene la efectele crizei din Grecia sunt Romania si Bulgaria, intr-un moment in care ambele state incearca sa isi revina dupa criza economica.

Reuters aminteste, in acest context, ca Grecia a fost, dupa caderea comunismului, in 1989, un investitor major in zona sud-est europeana (fiind, spre exemplu, al doilea mare investitor din Serbia), iar operatiunile bancilor elene - care in acest moment incearca sa isi consolideze finantele - sunt concentrate in special in Romania si Bulgaria.

Prin comparatie, bancile grecesti au operatiuni de amploare mai mica in tarile emergente din nord-vestul regiunii, precum Polonia, Ungaria sau Cehia.

Totusi, subliniaza analistii Reuters, problemele de pana acum ale Greciei au avut un impact limitat in statele din jur, iar amploarea unei eventuale influente negative ramane deocamdata neclara.

Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare a avertizat, saptamana trecuta, asupra potentialului impact al crizei grecesti asupra sistemelor bancare si economiilor din regiune, iar analistii au opinii asemanatoare.

Este de asteptat ca firmele elene sa nu investeasca masiv pe pietele lor tinta, in timp ce, pentru tarile din regiune, simpla proximitate cu un stat lovit de criza poate reprezenta o problema pentru investitori.

"Eu cred ca riscul este cat se poate de real", spune Neil Shearing, analist la Capital Economics. "Cel mai probabil, nu vor avea loc retrageri masive ale plasamentelor din Romania si Bulgaria, dar cu siguranta fluxurile de investitii nu vor creste", a adaugat acesta.


Citeste mai multe despre   










4587 vizualizari

  • +7 (7 voturi)    
    o alta analiza (Vineri, 12 martie 2010, 19:59)

    bigone [anonim]

    Nu cred ca aceasta analiza are vreun fundament economic cantitativ; ele reflecta o parere subiectiva a unui "analist" . Intotdeauna cind lipsesc cifre si calcule nu suntem dispusi sa le luam in seama.
    Spun si eu una din burta : chiar daca bancile grecesti isi vor retrage jumatate din bani impactul va fi nesemnificativ si chiar favorabil gandind ca locul lor poate fi luat de banci cu capital romanesc.
    • +8 (8 voturi)    
      Specialistii lu' Peste de la REUTERS... (Vineri, 12 martie 2010, 20:46)

      ShoboLingoZauR [utilizator] i-a raspuns lui bigone

      Deci fratilor, nu mai dati cu fumigene ca faceti numai rau! In Romania sunt 4 banci cu capital grecesc care sunt strict controlate de BNR si care nu pot sa retraga lichiditatile lor din tara cand au ele chef. Chiar si asa, ponderea lor in sectorul bancar nu este foarte insemnata si deci nu ar avea cum sa ne afecteze prea tare problemele lor.

      Criza intradevar ne poate lovi si pe noi dar din cu totul alte motive. Daca guvernul nu taie in carne vie; daca nu pricepe lumea ca nu poti functiona ca tara daca consumi 70% din veniturile bugetare pe salarii+pensii+ajutoare sociale iar restul de 30% il furi cu asfaltari+borduri+alte zeci de contracte paguboase (facute pt. clientela de absolut toti (PSD+PNL+PDL+UDMR) care sunt si au fost la putere), o sa ajungem si mai rau decat Grecia!
      • -3 (5 voturi)    
        o gura de kool aid (Vineri, 12 martie 2010, 21:40)

        Hotii si Harvardistii [anonim] i-a raspuns lui ShoboLingoZauR

        Deci rezultatul contra-analizei voastre este ca ce se intampla in Grecia nu va avea nici un efect asupra noastra? Hmm... Eu zic sa va puneti repede cravatele violet.
        Bancile nu trebuie sa isi retraga banii ci doar sa dea mai putine imprumuturi, lucru pe care BNR nu il poate impiedica. Acelasi lucru este valabil si cu FDI-ul - nu impacheteaza si pleaca dar nici nu mai iau bani cu imprumut de la firma mama sa construiasca cate ceva pe aici.
        • +4 (4 voturi)    
          Care banca mai da imprumuturi in vremurile astea? (Sâmbătă, 13 martie 2010, 0:18)

          weed [anonim] i-a raspuns lui Hotii si Harvardistii

          In plus bancile romanesti au destui bani dar le e frica imprumute ptr ca multi nu or sa fie in stare sa ii dea inapoi.
        • +1 (3 voturi)    
          ai primit instructiuni de la partid? (Sâmbătă, 13 martie 2010, 8:50)

          pragmatic [anonim] i-a raspuns lui Hotii si Harvardistii

          A. Abia asteapta celelalte banci sa-si mareasca cota de piata (si portughezii si ungurii si austriecii) B. Bancile in cauza au capital majoritar grecesc, dar sunt banci romane (Isarescu dixit): daca decapitalizeaza sunt unii care abia asteapta - cand a murit BTR a cazut piata??? C. Daca randamentele in Grecia devin mai mari decat in Romania vor pleca spre Grecia si bani din Anglia sau Germania. PS. Nu-ti iese comunismul din cap: statul da ordine unor banic private??? poate in raiul marxist al lui Ponta si Ilici..
      • 0 (0 voturi)    
        Ba da, isi pot retrage banii (Sâmbătă, 13 martie 2010, 10:23)

        MIRCEA INSUSI [anonim] i-a raspuns lui ShoboLingoZauR

        Am o singura obiectie : ORICE BANCA STRAINA ISI POATE RETRAGE BANII CAND DORESTE.
  • +5 (7 voturi)    
    Expresie tipica: "..ramane deocamdata neclara.." (Vineri, 12 martie 2010, 20:32)

    Hanalist si egzpert [anonim]

    La fel ca si o parte a presei, sa stiti ca si pe la agentiile care dau ratinguri, la birourile de "analiza" si la alte societati care produc informatii pt decidentii economici exista o "foame" de input, iar daca nu-l au, il inventeaza.

    Asa zisa "analiza" citata mai sus e un astfel de exemplu: aia habar nu au sa dea niste cifre, nu vor sa se bage prea tare ca sa nu fie contrazisi mai tarziu de realitate, asa ca scot niste fraze de o stupefianta tampenie economica: "raman neclare".

    Ce stiu ei: niste banci din Grecia au bagat bani in economii din Balcani, prin filiale.
    Grecia e in faliment, bancile-mama sunt poate si ele afectate (observatii ca nu exista vreun studiu in acest sens, expertii lui peste nu spun "uite frate ce s-a intamplat la banca-mama X, a pierdut jdemiliarde").
    Daca bancile mama sunt afectate, prin logica mecanica de birocrat-analist rezulta clar ca si filialele nu pot fi decat la pamant.

    Ce nu stiu prostanacii cu diplome de Harvard (da, aceiasi pe care i-a luat criza ca pe gunoaie) e ca bancile centrale din fiecare tara decid criteriile dupa care autorizeaza o banca straina sa-si deschida filiale, iar in Romania normele sunt extrem de severe comparativ cu USA sau Cipru. Exista niste rezerve "tehnice" pe care filialele sunt obligate sa le aiba la BNR si niste rapoarte periodice obligatorii. Ai probleme? Intri sub monitorizarea BNR, ei te administreaza. Nu reusesti? Ti se retrage autorizatia, ti se confisca rezervele si te duci naibii la Gretzia sa-ti arunce anarhistii cu bolovani in cap daca ai crezut ca in Romania e prea rau :)

    Reuters produce niste informatii pe care le vinde clientilor, atat. E ca si cum i-realitatea tv s-ar cita singura sau face Ciutacu un studiu si dupa aia il difuzeaza si zice: ia fii atent ce studiu am gasit pe masa, ce zice studiu asta de dictatura lui Basescu, mortal!
    • 0 (0 voturi)    
      subscriu 106% (Sâmbătă, 13 martie 2010, 9:18)

      prudent [anonim] i-a raspuns lui Hanalist si egzpert

      Iar comentariile unor postaci provin din instructiunile primite de la partid: "semanati panica si neincredere cu orice pret. Urmeaza miscari de strada si venim noi la putere. " Si Isarescu spunea ca suntem intr-o criza de incredere si asta franeaza economia: cand zi de zi se auda ca pierzi jobul, mai cumoeri casa sau masina? Si totul pt.ca niste politicieni sa-si faca ambitzul!
  • -1 (7 voturi)    
    E clar ! (Vineri, 12 martie 2010, 20:39)

    Basescu a fost demis ! [utilizator]

    Premierul Boc (pus de catre Presedintele Basescu) sigur ar fi scos tara din criza !

    Daca nu era Grecia, pana in vara eram pe plus !

    Boc - cel mai competent premier !
    Bravo Boc. Logic !
    • -1 (1 vot)    
      ustura ridicolul? (Sâmbătă, 13 martie 2010, 9:22)

      pragmatic [anonim] i-a raspuns lui Basescu a fost demis !

      mai citeste cate ceva nu numai instructiunile de la partid. Romania cheltuie pe asistentza sociala peste SAPTEZECI la suta din buget. Ce faci cu ce ramane: autostarzi, spitale, scoli, CFR, locuinte ieftine, drumuri judetene, etc? Reducerea pe care o face si Portugalia si Spania si Irlanda si Grecia o faci in doua TU si cu seful tau de partid? Sau si in acele tzari e tot vina lui Boc? Ia vezi ca Boc rimeaza mai curand cu PASOK!
  • +6 (6 voturi)    
    Eu cand vreau sa fluier, fluier (Vineri, 12 martie 2010, 20:59)

    srelu [anonim]

    Ma cam apuca pofta de fluierat de cate ori citesc asemenea "studii" savante.

    Pana acum am auzit ca Romania si Bulgaria vor fi cele mai lovite de criza. Ei bine, n-au fost. Acum vestitii prooroci revin cu alta perla, "bine bine, n-au fost cele mai lovite, alte tari au fost mai lovite, dar atunci acestea vor lovi Romania si Bulgaria".

    Chiar daca realitatea ii contrazice, Romania si Bulgaria trebuie scoase cele mai lovite. Este ideea lor fixa si unica. Indiferent cum evolueaza lucrurile, ei se reintorc la aceeasi afirmatie. Unde esti tu, Caragiale, cu castravetele tau ?
    • +5 (5 voturi)    
      Totul e politica, interese (Vineri, 12 martie 2010, 21:20)

      nano2k [utilizator] i-a raspuns lui srelu

      Totul e politica si interese.

      Problema e ca astfel de "studii" influenteaza mediul de afaceri. Poate nu mult, dar cu siguranta influenteaza. E drept ca lumea ii baga in seama din ce in ce mai putin, pe acesti "analisti" (termenul e chiar bine ales).

      E drept ca in Romania nu huzurim, dar hai sa fim seriosi. Acum 1-1,5 ani cand se trambita criza in sus si-n jos, parea ca Romania va sucomba prima. Stirile alarmiste se vand cel mai bine, sau cel putin se promoveaza cel mai insistent.

      Sincer, nici nu stiu cine face mai mult rau. Studiile astea savante sau faptul ca ele sunt preluate de presa.
      • +5 (5 voturi)    
        nu numai (Vineri, 12 martie 2010, 22:59)

        someGuy [anonim] i-a raspuns lui nano2k

        nu e vorba numai de stiri alarmiste ci de aratatul cu degetul in curtea altuia. In general se practica ideea sa arati ce rau e la aia ca lumea sa nu realizeze ce rau e la ei.
  • +3 (3 voturi)    
    da, cea mai tare analiza (Vineri, 12 martie 2010, 21:04)

    cc [anonim]

    Ma asteptam mai mult de la Reuters. Grecii au mai putin de 25% din capitalul din bancile romanesti...iar restul de 75% din piata abia asteapta sa se retraga grecii ca sa aiba si ei sanse mai mari sa dea vreun credit. Si asa se gasesc greu clientii care sa mai poata lua credite. Daca nu mai investesc grecii abia astepta altii...
  • 0 (0 voturi)    
    *_* ?! (Vineri, 12 martie 2010, 22:13)

    utug [anonim]

    Eu impartasesc aptimismul Dlui Prodi. Grecii de data asta au facut un mare serviciu monedei Euro fortand Zona Euro sa infiinteze Fondul Monetar European si sa nu mai accepte bani de la FMI (unde dolarul este dominant alaturi de Euro, Yen si Pound in SDR). Actionarii bancii private Federal Reserve au intins prea mult coarda in incapatanarea de a ramane in afara oricarui control contabil si a putea tipari in secret in rotativa proprie chiar trilioane de dolari si a-i inprumuta pe dobanda oricarei banci din lume. Vor veni zile bune pentru Euro si proaste pentru dolar ? Daca nu va fi un razboi din aceasta cauza.

    Greek Crisis Is Over, Rest of Region Safe, Prodi Says
    http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=aFr6MFrhkAeg
    Brussels - The European Union's executive is considering ways to set up an EU or eurozone-wide monetary fund designed to make sure eurozone states never again risk default the way Greece has, officials in Brussels confirmed Monday. Greece's immense budget deficit and its fraudulent reporting of budget figures have sparked furore within Europe, with some member states calling for a bail-out and others - especially Germany - warning that this would send the wrong signal to other eurozone states.
    Brussels considering European monetary fund, officials confirm
    http://www.earthtimes.org/articles/show/313021,brussels-considering-european-monetary-fund-officials-confirm.html
    http://www.ronpaul.com/2009-12-16/ron-paul-reacts-to-ben-bernanke-as-time-person-of-the-year/
    Barack's Big Banking Buddy Ben Bernanke - I don't know
    http://provokingthought.xanga.com/710746833/baracks-big-banking-buddy-ben-bernanke/
    Bazilia, China, Rusia si India care vor sa se desprinda de dolar ?
    http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/us_and_americas/article6514737.ece
    http://www.cogwriter.com/news/prophecy/india-russia-china-questioning-us-dollar/
  • +3 (3 voturi)    
    speranta moare ultima (Vineri, 12 martie 2010, 23:16)

    lovi [anonim]

    Si, daca nu va fi asa?
    Poate ca se va termina mai bine decat zic astia. Stirile acum un an erau mult mai pesimiste, acum sunt aproape firesti. Veritabilul Isarescu, e de alta parere in ceea cepriveste economia Romaniei. Sa mai asteptam...
  • +6 (6 voturi)    
    nu va faceti griji fratilor! (Vineri, 12 martie 2010, 23:44)

    cristi [anonim]

    Romania e puternica iar bratul BNR lucreaza bine! Ganditi-va ca BNR are o putere de 25% din PIB-ul tarii. Zece ani la rand sa fie guvernata tara prost si tot isi revine! Avem capacitate de regenare si rezistenta. Romanul cand a ramas pe drumuri s-a dus in Italia a facut un ban, a ridicat o casa a pus economia in miscare. Englezul cand ramane pe drumuri, cere ajutor social si se infunda in betie. Sansa Romaniei e in asistenta sociala cat ma mica! Pe urma cand ne punem pe piciore putem avea politici sociale mai generoase, dar asta cere si un spirit civic mai puternic.
    • +4 (4 voturi)    
      ai dreptate (Sâmbătă, 13 martie 2010, 0:07)

      ionut [anonim] i-a raspuns lui cristi

      romanii adevarati traiesc si cu patrunjel chiar si in Siberia. Nu stiu de ce se face atita criza despre criza asta care e gestionata exceptional de BNR!
      Avem capacitate de regenare si rezistenta.
      Iarna a fost mai grea, rezistam cu a doua generatie de ghiocei, dar patrunjelul rezista.
      Nu va lasati manipulati de Antenele la omu' ala!
  • +3 (3 voturi)    
    Amaraciune (Sâmbătă, 13 martie 2010, 0:36)

    nano2k [utilizator]

    De-ar functiona toate institutiile statului macar la fel de bine ca BNR...
  • -2 (4 voturi)    
    Oare au dreptate? (Sâmbătă, 13 martie 2010, 8:48)

    AlinN [anonim]

    1."Economia romaneasca duduie. Criza din SUA nu ne va afecta in nici un fel. Sfatuiesc investitorii romani sa-si cumpere teritorii in SUA, ba chiar sa se concentreze toti pe un stat anume, poate ne mai facem un stat si in SUA" 2008, Romania, Tariceanu.
    2."Criza ne va afecta, dar mult mai putin decat pe cei din Vest, intrucat noi avemsistem bancar atent supravegheat. 2008, Romania, Presedintele Basescu.
    3."Leul nu va creste intrucat nu suntem expusi pe bancile care au dat faliment" 2008, Romania, BNR.
    4."Nu vom face imprumut 20 miliarde de euro de la FMI" 2009, Romania, Presedintele Basescu,
    5."Vom face imprumut de 20 miliarde de euro de la FMI dar doar ca centura de siguranta, sa ne uitam la ei sau sa stam pe ei precum pe o capita de fan" 2009, Romania, Presedintele Basescu.
    6."Vom plati salariile si pensiile cu cele 20 de miliarde imprumutate de la FMI" 2009, Romania, Boc.
    7."In trimestrul 2, 2009 Romania va iesi din criza, precum Afrodita din valurile inspumate ale marii" Romania, Boc, 2009.
    8."In trimestrul 3, 2009 Romania va iesi din criza precum Afrodita din valurile inspumate ale marii" Romania, 2009, Boc
    9."In trimestrul 4, 2009 Romania va iesi din criza " Romania, 2009, Boc
    10.In trimestrul 1, 2010, Romania va iesi din criza Boc
    11.In anul 2010 Romania nu va iesi din criza, criza este mai lunga decat ne-am asteptat.
    12.Criza nu va mai face someri
    13. Criza va mai face someri
    14.Nu mai avem nevoie de 20 de miliarde de euro de la FMI
    15.Nu vom ajunge ca Grecia
    De aici consider ca este justificat sa extrapolez pornind de la datele anterioare:
    16.Am ajuns ca Grecia
    17.Avem nevoie de inca 20 miliarde de la FMI
    Macar sa nu ne mai mintim.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri