Analistii sunt impartiti in privinta noilor tinte de reducere a cheltuielilor pe care oficialii FMI le-ar putea propune Guvernului. Nimeni nu avanseaza cifre concrete, desi toti sunt de acord ca promisiunile guvernamentale privind reducerile de cheltuieli nu se regasesc in cifrele publicate. Acest lucru ar putea ingusta marja de negociere a Romaniei si flexibilitatea reprezentantilor FMI. Si mai e ceva cu care toti sunt de acord: stam rau cu tinta de arierate.

  • Pentru a avea un deficit finantabil, probabil ca va fi nevoie de reduceri suplimentare de cheltuieli

“S-ar putea modifica usor tintele, in conditiile in care se merge pe o scadere a prognozei privind PIB (acelasi deficit de X miliarde dintr-un PIB mai mic cu Y miliarde inseamna un procent mai mare din PIB). Nu exista nivel admisibil al deficitului – doar nivel finantabil si nefinantabil. Iar pentru a fi finantabil, probabil ca va fi nevoie de reduceri suplimentare de

Efortul de reducere a cheltuielilor bugetare nu se observa si in cifrele din primul trimestru, ceea ce este foarte ingrijorator

Laurian Lungu, Macroanalitica

cheltuieli fata de cele convenite pana acum si de masuri suplimentare de crestere a veniturilor. Deocamdata, in 2010 si 2011 ar trebui sa reducem cu 5% din PIB cheltuielile bugetare pentru a ne incadra in tintele convenite cu FMI”, explica analistul Liviu Voinea. El mai spune ca riscul e sa trecem dintr-o criza a deficitului de cont curent intr-o criza a datoriei publice.

De partea cealalta, managing partnerul Macroanalitica, Laurian Lungu, crede ca nu exista nici un motiv intemeiat pentru ca tintele bugetare existente sa fie modificate in urma vizitei FMI. „Un argument al guvernului pentru o eventuala renegociere a acestora ar fi revizuirea in jos a prognozei FMI de crestere economica a Romaniei. Insa acesta nu este unul suficient de puternic.

  • O revizuire ar aduce la buget venituri mai mici undeva in echivalentul a 0,15% din PIB

Deficitul bugetar
Deficitul bugetar
Foto: BNR
In scenariul de baza, aceasta revizuire ar aduce la buget venituri mai mici undeva in echivalentul a 0,15% din PIB. Ceea ce, tinand cont si de incertitudinea inerenta in proiectia indicatorilor macroeconomici, este mult prea putin pentru a justifica o posibila renegociere a tintelor bugetare”, explica Lungu. In plus, mai precizeaza el, efortul de reducere a cheltuielilor bugetare nu se observa si in cifrele din primul trimestru, ceea ce este foarte ingrijorator. Ionut Dumitru, economistul sef al Raiffeisen spune ca marea problema pe care o avem este la capitolul arierate.

„Aspectele negative sunt legate de ratarea tintelor de arierare si de faptul ca tinta de deficit bugetar am atins-o in martie in conditiile in care am crescut arieratele, adica nu s-au platit facturi, si reducand cheltuielile de capital.

Cheltuielile de capital au scazut foarte tare pe primele doua luni ale anului si probabil si in martie e aceeasi situatie. La nivelul executiei bugetare avem o problema foarte serioasa si anume ca veniturile scad in continuare si cheltuielile cresc”, mai spune Dumitru.

  • Bogdan Glavan: Cred ca deficitul ar putea fi revizuit cu 0,5%

"Cred ca deficitul ar putea fi revizuit cu 0,5%. Precizarile de mai jos sunt esentiale. Nu consider tinta de deficit convenita cu FMI pe baza metodologiei cash ca fiind foarte relevanta pentru ca nu este constrangatoare. Asa cum s-a dovedit, guvernul isi poate limita cheltuielile efective ignorand obligatiile legale (TVA, salariile bugetarilor), angajamente pe care va trebui sa le onoreze in viitor. Este vorba deci de o diferenta substantiala intre modul de calcul al deficitului (cash sau pe baza de angajamente). Amintesc ca anul trecut deficitul calcular in ultima varianta a fost cu 1 pp. mai mare decat cel convenit cu FMI", a explicat pentru HotNews profesorul de economie Bogdan Glavan.

Pe de alta parte, mai spune Glavan, cred ca FMI se va dovedi relativ inflexibil la modificarea tintei actuale de deficit, dorind sa evite scenariul realizat anul trecut, cand revizuirile succesive au fost considerabile. Astfel, exista o oarecare probabilitate ca deficitul planificat sa nu fie schimbat, sau ca schimbarea lui sa fie amanata cateva luni. O schimbare dupa doar un trimestru ar reflecta inconsistenta acordului cu Fondul, considera analistul citat.

  • Misiunea va ramane la Bucuresti pana pe 7 mai, cand isi va face cunoscute concluziile

Misiunea comuna a Fondului Monetar International (FMI), Uniunii Europene (UE) si Bancii Mondiale (BM) a sosit marti la Bucuresti, pentru a evalua modul de indeplinire a angajamentelor din Acordul Stand-By si a discuta cu autoritatile despre o serie de politici pe termen mediu.

Conform unui comunicat al FMI, misiunea va ramane la Bucuresti pana pe 7 mai, cand isi va face cunoscute concluziile.

Misiunea FMI va pregati cel de-al patrulea raport asupra programului economic al Romaniei, ce va fi discutat de board-ul Fondului in cea de-a doua parte a lunii iunie. Daca raportul va fi aprobat, Romania va primi cea de-a cincea transa, in valoare de 768 de milioane DST (850 milioane de euro) din cadrul imprumutului acordat de FMI.