Cristian Sima a discutat online cu cititorii HotNews.ro despre negocierile FMI-Guvern: De ce sa mareasca Executivul taxele in loc sa concedieze bugetari?

de Dan Popa     HotNews.ro
Miercuri, 5 mai 2010, 10:35 Economie | Finanţe & Bănci

Cristian Sima
Foto: HotNews.ro
De ce nu ia Guvernul Boc masurile dure cerute de mediul de afaceri, FMI si presedintie? De ce tine cu dintii de bugetarii neproductivi si ia in calcul cresterea taxelor? Care sint solutiile venite dinspre mediul de afaceri? Cristian Sima, presedinte WBS Holding, a discutat online cu cititorii HotNews.ro despre toate aceste teme fierbinti.

Cele mai interesante intrebari se vor regasi in emisiunea Bucuresti Punkt Bonn, realizata de HotNews.ro si Radio Deutsche Welle.

Emisiunea "Bucuresti punkt Bonn" se transmite in fiecare vineri, de la ora 17:00, pe HotNews.ro si pe frecventele Deutsche Welle Romania.
  • Emisiunile de stiri ale Deutsche Welle Romania le puteti asculta aici.
  • Stirile zilei la Deutsche Welle Romania pot fi citite aici.



Citeste mai multe despre   



Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 Dragos

    Buna ziua
    Aveti informatii despre o posibila incercare de manipulare a BVB ieri? Stiri premisele: in ziare au aparut la prinz informatii "pe surse" despre probabile cresteri substantiale ale TVA si cotei unice, iar Bursa a scazut dramatic ulterior.
    Multumesc

    • Cristian Sima

      Bursa BVB impreuna cu toate pietele financiare europene au avut corectii intre 3 si 5,5 %, datorita zvonurilor despre o posibila incapacitate de plata a Spaniei de 280 de miliarde si datorita neincrederii investitorilor in planul guvernului grec de reducere a deficitelor macroeconomice. Bursa de la Bucuresti a urmat acest trend fara a fi influentata de zvonurile privind TVA si cota unica.

  • Întrebarea nr. 2 ionut

    Care sunt solutiile alternative la cresterea taxelor?
    Poate fi evitat o asemenea masura?
    Care sunt asemanarile si deosebirile din punct de vedere macro intre Grecia si Romania?

    • Cristian Sima

      Cresterea taxelor este o solutie doar pe hartie a reducerii a deficitului bugetar pe 2010. Solutia alternativa este devalorizarea leului sau paote fi un eventual puseu inflationist.
      In Romania nu cred ca va fi evitata o asemenea masura. Istoria ne invata ca toate tarile care au semnat acordul cu FMI au reusit sa isi plateasca inapoi datoriile doar prin inflatie sau devalorizarea monezii nationale.
      Grecia - Romania: Deosebiri: datoria publica a Romaniei nu depaseste 30% din PIB, datoria publica a Greciei, dupa ce va fi implementat programul draconian de reduceri de cheltuieli si de marire a veniturilor va ramane la 144% din PIB in 2015 conform acordului semnat cu UE si FMI.
      Asemanari: evaziunea fiscala este relativ similara in Grecia si in Romania. Sa speram ca datele INS nu sunt comparabile cu datele publicate de Institutul National de Statistica grec.

  • Întrebarea nr. 3 marcel

    Este leul subapreciat sau supraapreciat? Care e valoarea lui de echilibru?
    Intram sau nu in euroland?

    • Cristian Sima

      Leul este supraapreciat datorita banilor itnrati de la FMI in rezervele BNR. BNR a reusit pana acum sa mentina un curs euro - ron relativ stabil. Sunt surprins ca BNR nu a considerat oportun sa isi incshida pozitiile short pe euro - ron in momentul in care euro valora 4,10. Fara un acord cu FMI, banca nationala Poloniei a lasat zlotul sa se devalorizeze din 3,80 pana la 4,90 in 2009. Actualmente zlotul este la nivelul de 4,01 si Polonia este singura tara care a inregistrat o crestere economica in 2009.
      valoare de echilibru euro ron: 4,30 - 4,50.
      Ar trebuie sa nu intram in euro land pentru ca, in cazul unei situatii similare cu cea a Greciei, am avea posibilitatea devalorizarii monedei nationale.
      Stiglitz intuieste sfarsitul monedei unice europene prin iesirea Germaniei din euro land.

  • Întrebarea nr. 4 Catalin

    Domnule Sima,

    Va apreciez.

    Intrebarile mele sunt:

    1. Credeti ca imprumutul si acordul cu FMI ar fi putut fi evitat fara mari sacrificii daca guvernul ar fi pornit la inceputul lui 2009 de la o coala alba de hartie, in care sa aiba la dispozitie toate posibilitatile inclusiv diferentierea TVA si impozitul progresiv, ignorand faptul ca este an electoral si concentrandu-se pe stabilizarea economiei cu riscul pierderii alegerilor ?

    2. Credeti ca ar fi posibila, indiferent de guvern, o reducere a cheltuielilor bugetare care sa inlocuiasca o cresterea a TVA-ului si a cotei unice ?

    • Cristian Sima

      1. In ianuarie 2009, daca guvernul ar fi redus impozitul pe salariu la 2% si ar fi ridicat TVA-ul la 24%, si daca BNR ar fi lasat cursul euro-leu liber, astazi cred ca am fi avut o situatie mult mai buna si ne-am fi permis chiar o reducere a TVA-ului. In perioade de criza, munca ar trebui taxata cat mai putin. Banii in plus care ar fi ajuns in buzunarul salariatilor ar fi fost cheltuiti cu discernamant si printr-o selectie naturala nu am fi avut nici macar un puseu inflationist. Masura ar putea fi luata si astazi, evident cu sanse mai mici de succes.

      2. O reducere a nr. de angajati bugetari pe termen scurt este imposibila datorita legislatiei in vigoare. Singura posibilitate de a reduce cheltuielile bugetare este inflatia sau devalorizarea monedei nationale. Ar fi imoral dar, pana la urma, va fi singura solutie posibila.

  • Întrebarea nr. 5 Ion I

    Buna ziua,

    In loc de "De ce sa mareasca Executivul taxele in loc sa concedieze bugetari?" eu as intreba "De ce nu aplica cum trebuie legea si fac controale, pentru a aduce bani la buget din amenzi/contraventii?". Pe strada, pe camp, la coltul blocului se arunca gunoaie, fiecare modifica fatada si structura interioara a imobilului dupa bunul plac fara avize, parcat ilegal si distrugerea spatiului public, etc etc.

    Dupa ce ar face astea, consider ca urmatoarea mutare este evaluarea personalului bugetar pe baza sesizarilor contribuabililor si dupa cresterea taxelor.

    Cum se poate impune / ajunge la o astfel de gandire/implementare?

    Cu stima,

    • Cristian Sima

      Coruptia din ANAF nu se poate eradica peste noapte, iar mentalitatea romanilor de a se intelege cu organele de control se va mentine si in viitorii 20 de ani. Ar fi nevoie de un bici national care oricum isi va produce efectele pe termen foarte lung.

  • Întrebarea nr. 6 hotnewsfil

    Cat a platit domnul Sima (impozit pe venit) in anul 2009, corespunzator cotei de 16% si cat ar fi platit daca impozitul ar fi fost progresiv, caz in care ar fi avut de platit cca. 35% din venitul sau anual?

    • Cristian Sima

      In 2008 si 2009, am platit impozite pe castigurile din bursa, pe afaceri imobiliare si pe firmele unde sunt majoritar la nivelul a aproximativ 3 milioane de euro. La o cota de 35% as fi platit dublu. Mentionez ca nu am platit impozit pe dividende intrucat nu am acordat dividende, ci am preferat sa reinvestesc in 2009 toate dividendele in ziduri si terenuri, profitand de prabusirea pietei imobiliare, si astfel cred ca m-am protejat, pt viitoarea inflatie galopanta care va exista atat pe leu, cat si pe euro, cat si pe dolar.

  • Întrebarea nr. 7 Ardeal

    Buna ziua,
    1.Cum se poate stabili care sunt "bugetarii neproductivi", in conditiile in care sunt institutii publice cu un mare deficit de functionari? Vor conta criteriile subiective de apartenenta la cercurile de interese ale puterii, respectiv opozitiei?
    2.Ce parere aveti de asa-zisii analisti politici, economici sau de alta natura, care isi "vand sufletul diavolului" prezentand opinii care nu sunt ale lor, dar plac potentatilor vremii sau satisfac interese meschine?
    Va multumesc.

    • Cristian Sima

      1. Daca vom face o lista a bugetarilor in ordine alfabetica si vom elimina 50%, Romania sigur va functiona cel putin la nivelul de azi. Ar fi bine daca am putea organiza concursuri corecte. Dar din nefericire am avea nevoie de arbitri corecti.

      2. Stiti care este deosebirea intre un analist politic, economic si Dumnezeu? Raspuns: Dumnezeu nu se crede analist.

  • Întrebarea nr. 8 Mazeta

    Dle SIma, stiu ca vedeti in educatie una dintre cele mai solide investitii. Acestea fiind zise:

    1. vi se pare ca actuala conducere a tarii investeste cat ar trebui in educatie si cercetare?
    2. cum evaluati productivitatea unui invatator/profesor?

    Multumesc anticipat

    • Cristian Sima

      1. Oricat de mult ar investi in bani guvernul in educatie, nu cred ca se va schimba nimic. Educatia din Romania ar avea nevoie sa isi aduca inapoi valorile din Occident (acestea s-ar itnoarce datorita faptului ca salariul doamnei Andronescu este mai mare in dolari decat al dl. Krugman de la Princeton, laureat al premiului Nobel). Aceste valori ar trebui sa devina arbitri si sa organizeze concursuri pentru posturi de rectori si profesori univesitari. Noii alesi vor organiza la randul lor concursuri pentru nivelul liceal, si asa mai departe, pana cand nu vom mai avea multi profesori de matematica care sa nu stie sa demonstreze teorema lui Pitagora.

      2. In America, productivitatea unui invatator/profesor este evaluata de proprii sai studenti si de rezultatele lor. Am fost profesor de matematica la Institutul Politehnic Bucuresti intre 1986 si 1990. Calitatea morala si gradul de pregatire al corpului profesoral din acea perioada este relativ imposibil de refacut astazi, datorita faptului ca singurii profesori ramasi in sistem sunt mediocrii din acea perioada. Niciun ministru nu va schimba sistemul, fara a face curatenie in primul rand la nivel universitar. Sunt pe cale sa creez o unviersitate privata de top cu doar 40 de studenti in fiecare an. Daca acest proiect va reusi, sper sa fie un exemplu pentru intregul sistem. Sunt dispus sa ma lupt cu restul sistemului, care cu siguranta imi va pune bete in roate.

  • Întrebarea nr. 9 AURELIAN

    As dori sa stiu de ce in Romania investitorii privati nu au capacitatea de a constrange mediul politic prin masuri mult mai dure decat grevele sindicalistilor care cer in continuare tot felul de lucruri daunatoare economiei. Chiar asa de slab este mediul privat in Romania sau doreste ca situatia sa devina tot mai grea. E un lucru ciudat tinand cont ca firmele sunt impozitate excesiv .De ce nu ar fi posibil o greva generala a privatilor tocmai ca o contra manifestatie a sistemului public de stat care doar "toaca " bani fara sa produca .

    • Cristian Sima

      Ce intelegeti prin mediul privat si prin oameni de afaceri autohtoni, de succes? Dinu Patriciu, George Becali, George Copos, Ioan Niculae? Asa cum sunt capitalistii romani, asa este si mediul privat. Daca nu sunteti convinsi comparati-i cu: Bill Gates, Steve Jobs, Warren Buffet etc. Problema oamenilor de afaceri romani in relatie cu oamenii de afaceri occidentali este discrepanta culturala ireconciliabila.

  • Întrebarea nr. 10 george

    buna ziua, si eu vin din zona profesiilor liberale, a celor care dau bani la buget.
    Vad protestele acestor sindicalisti politruci, care franeaza orice reforma. De ce nu putem organiza si noi proteste impotriva acestor sindicate? sa punem presiune pe Guvern sa procedeze la concedirerea bugetariilor excesivi, sa taie prensiile si salariile nesimtite. Eu unul m-am saturat sa nu avem investitii si toti banii sa se duca in buzunarele bugetariilor si a nesimtitiilor.

    • Cristian Sima

      Daca noi vom protesta impotriva sindicalistilor, vom crea o prapastie intre doua paturi sociale. Singura solutie pe care o intrevad (cu rezerve) ar fi sa cream o organizatie politica care sa mature actualul sistem politic in totalitate. Dar oare, cati dintre noi vor fi dispusi sa se sacrifice si sa-si sacrifice timpul liber si relativa liniste pentru un ideal care are sanse sa se dovedeasca utopic? Romania a avut doua momente cruciale in istoria ei: 1848 si 1 decembrie 1918. Sunteti dispus sa repetati astfel de momente?

  • Întrebarea nr. 11 constantin

    Provin din sistem si va spun ca atunci cand se fac restructurari se fac de unde nu trebuie. Un caz concret la finante: se restrange activitatea in colectare.. Exista o sansa ca restructurarea sa se faca in urma unui audit extern?

    • Cristian Sima

      Aveti perfecta dreptate. V-ati pus intrebarea cat de extern poate sa fie un auditor in Romania? Va reamintesc ca nici macar Arthur Anderson nu a fost un auditor impartial in afacerea Ergon.

  • Întrebarea nr. 12 elis

    Dle Sima, dece presedintele dupa atragerea atentiei guvernului referitor la reducerea chelt. in sectorul bugetar (comparand nr.de someri din sectorul privat cu cel de la stat) nu l determina pe dl Boc sa demisioneze? Nu se poate ca masura la care se gandeste guvernul de marire a TVA si cotei unice adfca de a bate tot in cei care produc ceva sa fie luata si nu se gandeste la reducerea cheltuielilor? Multumesc!

    • Cristian Sima

      Domnul presedinte sigur poate sa-l determine pe dl. Boc sa demisioneze. Dar cine va fi urmatorul? In politica romaneasca isi duc veacul toti cei care nu au avut succes in domeniul lor de activitate.

  • Întrebarea nr. 13 andrei

    Buna ziua,

    1/ Care ar fi cele mai importante masuri pe care le-ati lua pentru a rezolva problema deficitului bugetar, daca ati fi prim-ministru ?

    2/ Nefiind prim-ministru, cum va ganditi sa promovati masurile pe care le aveti in vedere, astfel incat acestea sa aiba sanse sa fie daca nu adoptate, macar avute in vedere de guvern ?

    Multumesc.

    • Cristian Sima

      1. Masuri imediate:
      1.1 L-as determina pe dl. Mugur Isarescu sa recumpere toti euro-ronii vanduti si sa plateasca inapoi la FMI cel putin 6 miliarde de euro.
      1.2 As taia impozitul pe salariu la 2%.
      1.3 As mari TVA-ul la orice produs care costa mai mult de 1000 de euro la 28% (cu timpul acest TVA se va putea reduce).
      1.4 As forma un guvern de tehnocrati pe cat posibil romani rezidenti in Occident care au avut succes in propriile lor afaceri sau profesii liberale. Esential pt Romania vor fi ministrul de finante si ministrul de justitie.
      1.5 As reforma sistemul justitiei pe modelul american si nu cel european. Cu jurati, fara posibilitate de recurs si apel decat in cazuri exceptionale.
      1.6 M-as imprumuta 44 miliarde de roni printr-o emisiune de titluri de stat in lei cu dobanda de 8% scandenta la 10 ani, direct d ela populatie si firmele romanesti, fara a trece prin sistemul bancar.
      1.7 Banii colectati i-as investi in infrastructura pe urmatorul principiu: daca o firma privata reuseste sa faca 20 de km de autostrada pe banii ei, i-as plati dupa aceea 100 de km de autostrada la acelasi pret la care a realizat cei 20 (evident, inmultit cu 5). Masura a fucntionat in SUA in 1865 cand Lincoln a demarat constructia caii ferate est-vest.
      1.8 As incerca sa readuc in tara toate valorile culturii si stiintei romanesti, cu riscul de a-i plati in aur, si le-as acorda toata increderea mea.
      1.9. As organiza conferinte de presa saptamanale, dar as interzice oricarui membru al guvernului sa participe la talk-show-uri populiste care nu aduc nicio solutie reala.

      2. Nu stiu. Dar astept idei de la dvs.

  • Întrebarea nr. 14 ralf

    Domnule Sima,

    1.Dintre guvernele post decembriste care credeti ca a facut cele mai multe reforme si care cele mai putine?
    multumesc

    • Cristian Sima

      1. Intre 1990 - 97 nu am pus piciorul in Romania, drept urmare, nu prea stiu ce s-a intamplat. Din 1997 pana astazi cred ca guvernul Ciorbea, care a privatizat cea mai mare parte din economie, a facut cele mai bune lucruri, desi 80% din privatizari au fost nefericite. Daca atunci nu s-ar fi privatizat economia, astazi am fi suferit si mai mult. Marturisesc ca in acea perioada aveam un dispret total fata de guvernul Ciorbea. Daca ma intrebati cine a fost cel mai competent prim-ministru al Romaniei, raspunsul este superfluu: Mugur Isarescu. Ce bine ar fi fost ca poporul roman sa il fi votat pe Mugur Isarescu presedinte in 2000. Romania a avut 2 sanse: Ion Ratiu in 1990 si Mugur Isarescu in 2000. Cine stie cand va veni urmatoarea sansa?

  • Întrebarea nr. 15 Ritzi Pitzi

    Considerati ca ar fi o solutie potrivita intarirea ANAF si a altor institutii locale cu atributii de control fiscal prin mutarea/detasarea de angajati bugetari cu studii economice ? In acest moment nu cred ca exista suficient personal pentru tinerea sub control a evaziunii fiscale, iar angajatii existenti se ocupa de cazurile importante, in timp ce zeci de mii de mici evazionisti continua sa traiasca linistiti.

    Poate ca modelul american al IRS, aplicat cu aceeasi eficienta, ne-ar scuti de cresteri de taxe si impozite pe care tot contribuabilii corecti le vor achita...

    • Cristian Sima

      Problema colectarii taxelor in Romania vine in primul rand de la faptul ca tara noastra continua s a faca tranzactii intr-o proportie imensa in cash. M0, adica masa monetara de bani tipariti, este inca la un nivel prea ridicat fata de restul tarilor europene. Evaziunea fiscala paote fi diminuata doar diminuand la maxim tranzactiile in cash. Modelul american al IRS nu poate fi aplicat in Romania, pt simplul motiv ca Romania nu este locuita de americani.

  • Întrebarea nr. 16 daniel65

    IT-ul romanesc in partea de productie de software este inca scutit de cei 16% pe salariile programatorilor. deci ei au impozit 0.
    credeti ca se justifica inca mentinerea in codul fiscal a acestei scutiri , este sau nu o discriminare fata de exemplu un electronist sau un inginer de drumuri care si el isi poate gasi in job in afara tarii?

    daniel

    • Cristian Sima

      Nu sunt de acord cu niciun fel de discriminare pe impozitul pe salarii. Romania are nevoie la fel de mult si de ITist si de muncitori la drumuri si sosele.

  • Întrebarea nr. 17 Niki

    Ce parere aveti despre Art. I-6 al OUG 39/2010
    La articolul 97, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
    "(4) În situaţia în care organele de inspecţie fiscală constată că evidenţele contabile sau fiscale ori declaraţiile contribuabilului sunt incorecte, incomplete, false, precum şi în situaţia în care acestea nu există sau nu sunt puse la dispoziţie, organele de inspecţie vor stabili obligaţia fiscală prin utilizarea metodelor indirecte de reconstituire a veniturilor sau cheltuielilor. Procedurile şi metodele indirecte de reconstituire a veniturilor sau cheltuielilor se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală."

    Cum se impaca acest art. cu secretul bancar?

    • Cristian Sima

      Nu stiu sa va raspund la aceasta intrebare.

  • Întrebarea nr. 18 Creator

    Dupa data ex-dividende.
    2.Cum vedeti evolutia pietei de capital anul acesta,daca se vor adopta masurile propuse recent(TVA&impoitul pe profit)
    Multumesc

    • Cristian Sima

      Cred ca singurii care vor incasa dividendele la SIF-uri vor fi cei care actualmente poseda contracte long la Sibiu. Ceilalti vor astepta mult si bine pana cand aceste dividende vor fi platite. Din nefericire in Romania acordam dividende fara a avea cashflow-ul necesar.

  • Întrebarea nr. 19 emilper

    Cand se vor privatiza spitalele si policlinicile ? Deja functioneaza ca si cum ar fi private (taxe legale + spagi). Daca s-ar privatiza pe fata, nu cred ca ar simti cineva diferenta.

    • Cristian Sima

      In sistemul de sanatate, ca si in sistemul educational, legea o fac cei care se afla in varful sistemului. Am foarte multi prieteni medici de renume care sunt foarte incantati de actualul sistem de salarii mici plus spagi. Cat timp Irinel Popescu va gestiona bugete ale spitalelor romanesti si va opera in fata camerelor de luat vederi, dar nu si in sala de operatie, sistemul sanitar romanesc va ramane cu zeci de ani in urma. In anii 1960 aveam mari diagnosticieni si eram considerati o tara cu o medicina de top. Astazi, tehnologia reprezinta 80% din actul medical. Drept urmare si valoarea medicilor romani a scazut dramatic.

  • Întrebarea nr. 20 Popcev St

    Dle C.Sima

    Dece oare nu poate Guvernul sa initieze din Cap pina la picioare o lista cu TVA!, ca apoi sa ia mai mult dela bogatasi/Baroni si Functionari Publici si mai putin dela saraci si nevoiasi!.
    Sa ia exemplu dela Sistemul American care este mai Eficient!. Cu Multumirii. Stelly.

    • Cristian Sima

      In Romania, taxa care se colecteaza cel mai usor este TVA-ul. Drept urmare, totdeauna, in momente de criza, se va apela la ea. Americanii au avut si ei, intre anii 1870 - 1920 un sistem de haiducie capitalista. Dupa 1932, marii haiduci ai economiei americane Rockfeller, J.P. Morgan, Carnegie, Ford, au incercat sa isi cumpere cu banii din haiducie o anumita reputatie morala. Mai e mult pana cand actualii capitalisti romani vor aprecia si valorile morale.

  • Întrebarea nr. 21 Sorin Camner

    Domnule Sima,
    Credeti ca rolul social al statului mai poate fi sustinut la acelasi nivel ca pana acum? Daca da - cum, daca nu - de ce? Va multumesc.

    • Cristian Sima

      Cred ca economia liberala, propovaduita de americani, va trece prin criza "too big to fail" si se va reintoarce la principiile lui Keynes. Dar oare cati romani au citit Keynes?

  • Întrebarea nr. 22 Ionut C

    1. De ce platim facturile de utilitati la cursul EURO iar noi suntem platiti in LEI? Este legal? Chiar daca firmele furnizoare au actionarii in alte tari, politicienii nostrii nu pot sa-i oblige sa nu se mai raporteze la EURO?
    2. De ce mai tinem LEUL, doar ca sa profite unii de pe urma lui, iar majoritatea sa sufere?
    Imi cer scuze daca nu sunt toate intrebarile la subiect; tot respectul pentru domnul Sima, imi place cand vorbeste la Money channel!

    • Cristian Sima

      1. Am trait 3 ani la Paris. Daca primeam bani in contul firmei mele in alta moneda decat francul francez, ei erau transformati imediat, la sosire, in franci. A adopta leul ca moneda nationala este o chestie si de patriotism, dar interesele multinationalelor nu pot fi acuzate de lipsa de patriotism, pentru ca inca nu s-a nascut o multinationala romaneasca.

      2. Tinem leul pentru ca, daca maine vom ajunge in situatia Greciei, sa avem ce devaloriza. Grecii astazi nu au aceasta posibilitate si vor suferi crunt.

  • Întrebarea nr. 23 Vlad

    Unii analisti sustin ca o crestere a TVA ar avea ca efect si descurajarea consumului de marfuri din import, ceea ce ar fi in avantajul produselor romanesti. Ce parere aveti?

    • Cristian Sima

      O crestere a TVA-ului nu va descuraja consumul marfurilor din import. Strainii sunt dispusi sa isi reduca marja de profit, romanii mai putin.

  • Întrebarea nr. 24 Observator

    1.De ce credeti ca nu se iau masurile necesare de rederesare a deficitului bugetar adica reducerea pensiilor si reducerea personalului bugetar, deoarece este clar ca Romania nu isi permite astfel de cheltuieli se observa ca acestea au crescut an de an mai ales din 2008 pana cand au ajuns la un nivel insuportabil anul 2009 cheltuieli salariale+asigurari sociale 73.2% din venituri iar in 2010 77.62%?
    2.De ce credeti ca o parte a presei minimalizeaza problema pensiilor (mai ales a celor mari) desi se vede cu ochiul liber ca acestea sunt principala problema a bugetului cheltuielile cu asigurarile sociale au ajuns aproape la 50% din venituri (bineinteles ca guvernul nu a intreprins nici o masura in acest sens dar este criticat chiar si pentru intentie)

    • Cristian Sima

      1. Este imposibil sa reduci salariile si pensiile. Vei fi dat in judecata si vei pierde toate procesele. Ati vazut vreun judecator care e dispus sa castige mai putin? Singura solutie este inflatia sau devalorizarea monedei nationale.

      2. Pensiile mari sunt apanajul celor care aveau functii de conducere in securitate, armata, aeronautica si inainte de 1989. Acea quasi-elita a trecut cu succes revolutia din decembrie. Chiar credeti ca va renunta la acele privilegii?

  • Întrebarea nr. 25 Adrian

    Buna ziua Domnule Sima,

    Romania se indreapta, nu doar din punct de vedere economic, intr-o directie gresita (cu tot cu asa-zisele reforme sau masuri de redresare din ultimii ani, fara efect, evident).
    In acest context, va adresez 2 intrebari:

    1. Cum vedeti dumneavoastra viitorul Romaniei (intr-un orizont mediu-lung)?
    2. Credeti ca un guvern (oricare), format din actuala clasa politica, ar putea reindrepta vreodata Romania intr-o directie pozitva?

    Multumesc mult.

    • Cristian Sima

      1. Va voi raspunde cu o intrebare: ce faceti dv. pentru ca viitorul Romaniei sa nu fie sumbru?

      2. Nu, nu cred. Cred insa ca fiecare popor isi merita guvernantii. Ce faceti dv. pentru a matura intreaga clasa politica? Aceasta cred ca este singura solutie.

  • Întrebarea nr. 26 cosming

    Buna ziua,
    Dl. Sima ce spuneti despre EUR/USD si EUR/RON pe futures ?

    • Cristian Sima

      Nu vreau sa fac pronosticuri, dar pot sa va spun ca nu detin decat yeni japonezi si dolari si sunt profund indatorat pe RON chiar daca swap-urile sunt destul de mari.

  • Întrebarea nr. 27 Gheorghe Maria

    Avind in vedere ca legea unica a salarizarii si a pensionarii decente nu se poate aplica in Romania (pt.ca statul va fi dat in judecata de magistrati asa cum vor face si au mai facut-o,-pe baza principiului ca un drept cistigat nu poate fi retras si a faptului ca la munca egala se cuvin pensii egale , cum ar spune constitutia) credeti ca impozitarea progresiva nu ar fi portivita ? Oricum clasa de mijloc nu ar fi foarte afectata, pentru ca majoritatea din sectorul prinvat nu au venituri mai mari de 4.000 lei/luna. Numai bugetarii isi permit asemenea salarii si pensii.

    • Cristian Sima

      Cred ca Legea cotei unice este un mare castig al Romaniei. Daca vom impozita bogatii si mai mult, ei isi vor permite sa evazioneze mult mai mult.

  • Întrebarea nr. 28 Adrian

    Ce parere aveti de Serbia care a luat doar 3 mild euro de la FMI, a concediat 10% din bugetari anul trecut, iar in primul trimestru al acestui an a avut un PIB in crestere cu 1% YoY?

    Nu cumva suntem de rasul curcilor, cu asemenea incompetenti la conducere?

    Si voiam sa va mai intreb ce parere aveti despre posibilitatea (utopica) de a avea un guvern de tehnocrati, cu specialisti dovediti in practica, dar si academic (CFA, etc.), si ce rezultate la guvernare ar putea avea acestia?

    • Cristian Sima

      Serbia nu este o poveste de succes. Polonia va fi o poveste de succes.

  • Întrebarea nr. 29 cititor9

    Buna ziua!

    Cat credeti ca va fi afectat sistemul bancar de eventuala crestere a cotei unice?
    Cineva care a luat un credit la 50% din salariu, sa zicem rata de 2500 RON (715 EUR) - desi BNR a permis si mai mult - la cursul de 3.5 RON/EUR si acum plateste - presupunand ca dobanda e la fel - 3000 RON va pierde 200 RON la o cota de 20%. Se va descurca cu 1600 RON sau va renunta la credit?
    Evident, vorbesc de un venit pe familie...

    Multumesc

    • Cristian Sima

      Asa cum este structurat sistemul bancar din Romania, legea o vor face totdeauna bancile. In zona euro, daca dobanda la BCE este de 1%, nicio banca nu poate imprumuta cu mai mult de 4%. La noi exista dobanzi in euro si de 18%. Bancile romanesti sunt demult un camatar cu acte in regula.

  • Întrebarea nr. 30 Sorin

    Domnule profesor Sima
    in loc de marirea taxelor nu ar fi mai bine sa fie incurajata productia?
    Nu orice productie cum e de exemplu constructia de locuinte prin programul guvarnamental "prima casa" care este menit sa acopere gaurile clientilor politici ci productia aducatoare de plus valoare care sa rostogoleasca pe orinzontala profitul !
    in tara asta nu se mai produce nimic, am ajuns sa importam si strictul necesat, (ca sa faci un gard de teava sau cornier nu gasesti decat turcesc , Romania nu mai produce asa ceva!)
    nu e mai eficient sa reduci nr. de secretari si subsecretari de stat care au salarii babane si beneficiaza de secretara sofer masina telefon de serviciu?
    armata asta de gardieni publici care pazesc boschetarii prin parcuri sa nu cada de pe banci nu ar trebuii subtiata?

    • Cristian Sima

      Ca sa incurajam productia, trebuie sa incurajam munca, deci trebuie sa reducem impozitul pe salariu. Am raspuns deja la acest subiect.

  • Întrebarea nr. 31 Adrian Defta

    Buna ziua,

    O singura intrebare as avea : este Grecia un soi de Bear Stearns in primavara 2008? Urmeaza Spania sa fie un Lehman Brothers? Se repeta istoria in care SUA incercau sa vina cu plan de ajutorare de 100B la inceput, apoi de 200B si tot asa, pana cand s-a aprobat planul de 700B si in total au fost alocate 2 trilioane USD?
    Merci

    • Cristian Sima

      Grecia este un fel de CFC. Bear Stearns s-ar putea sa fie Portugalia. Trebuie sa fim atenti ca Lehman Brothers sa nu fie Romania. Sarind peste glume, sper ca Germania va iesi din zona euro si dupa 2-3 luni de panica, ne vom reintoarce la principii mai sanatoase.

  • Întrebarea nr. 32 200600

    Nu inteleg de ce nu se gandeste nimeni la crearea de noi locuri de munca ! Prin crearea locurilor de munca vor veni bani la buget ! Ambele masuri gasite (marirea taxelor si concedierea bugetarilor ) vor saraci si mai tare bugetul !
    Am fost nevoita sa dau o parte din personal in somaj ,ca sa nu intru in faliment !Acestia vor primi bani din buget , nu vor mai plati la buget !Nici firma nu v-a mai plati pentru ei !Daca se vor mari taxele ma vad nevoita sa inchid firma si astfel statul nu v-a mai primi bani la buget ci v-a plati din buget oamenii ce vor intra in somaj ! Ca mine sant zeci de mii de firme !
    Ne testati sa vedeti cat vom rezista ?! Va bazati pe faptul ca romanii nu sant ca grecii ?! Nu stiti ce poate face foamea si disperarea !

    • Cristian Sima

      Ca sa creezi locuri de munca trebuie sa investesti. In acest moment investitorul cel mai mare ar trebui sa fie statul. Fiecare leu investit de stat este un leu adaugat la cresterea PIB-ului. Atata timp cat statul nu va investi, nu vom iesi din recesiune.

  • Întrebarea nr. 33 Radu

    1. In acest moment, ca de altfel pana acum, salariul minim pe economie este tinut artificial la acest nivel redus sau poate fi majorat la ~1000 lei ?

    2. Cheltuielile de personal sunt asa de mari in Romania, incat Guvernul doar din reducerea acestor cheltuieli poate face economie ?

    3. Reprezinta o solutie viabila, alaturi de altele desigur, pentru iesirea din criza marirea salariului minim pe economie si aplicarea unui impozit diferentiat in functie de nivelul salariului ?

    Multumesc!

    • Cristian Sima

      Desi pare utopic, cred ca Romania ar functiona mult mai bine daca nu ar avea guvern si administratie publica. Nu suntem un popor violet, intr-un fel sau altul ne-am intelege intre noi.

  • Întrebarea nr. 34 danex

    maine seara veti fi impreuna cu Jeff Franks la TVR? Pe ce tema veti discuta si care e scenariul pe care mizati?

    • Cristian Sima

      Raspunsul la intrebarea dv. il veti afla maine la orele 21.00 la TVR.

  • Întrebarea nr. 35 Titi

    Stimate domnule Cristian Sima, imi permit sa Va adresez o intrebare si sa Va expun un punct de vedere:
    1 - de ce Guvernul nu a luat si nici nu pare interesat sa ia vreo masura legala si foarte necesara pentru recuperarea pierderilor si a sumelor imense achitate arbitrar, nejustificat si nelegal pentru construirea asa ziselor "autostrazi" si repararea drumurilor pe baza unor contracte la fel de nelegale, cu antrenarea raspunderii penale cuvenite a celor vinovati si nici reprezentantii FMI nu impun aceste masuri obligatorii desi, atata timp cat avem cele mai scumpe costuri din lume pentru asemenea lucrari ele sunt de notorietate internationala ?

    2 - in primul rand si obligatoriu, in scopul unei disponibilizari corecte si realmente eficiente, pentru a nu se perturba grav activitatea institu'iilor, ar trebui selectati cu mare grija numai acei functionari insuficient pregatiti ori ocupanti ai unor functii sau posturi ale caror responsabilitati por fi preluate cu usurinta de alte persoane, fara sa se tina seama de faptul ca cei vizati sunt partizanii PDL !!
    In al doilea rand, o reducere considerabila a cheltuielilor bugetare consider ca s-ar putea realiza prin desfiintarea pur si simplu a nenumaratelor agentii guvernamentale, oficii si numeroasele structuri de acest gen care nu numai ca nu-si justifica absolut existenta nefiind realmente utile Romaniei, dar se cheltuiesc sume considerabile de la buget cu mentinerea lor. Simpla lectura a listei acestor structuri, a rostului infiintarii lor si a obiectului de activitate nu numai ca sustine opinia mea, dar releva cu prisosinta interesul mascat al unui grup restrans de persoane de a le mentine cu orice pret impotriva intereselor tarii.
    Pe de alta parte, apreciez in mod cat se poate de pertinent modificarea actualului sistem de salarizare al bugetarilor prin majorarea exacerbata a acestora cu tot felul de adausuri absurde motivate in mod stupid (ex. Senat, Justitie)

    • Cristian Sima

      1. Cei 600 de milioane de euro pe care Rompetrol ii datoreaza statului roman si pe care cazacii nu vor plati anul acest reprezinta o crestere cu 0,5% a TVA-ului. Intrebati-i pe dl Tanasescu si Adrian Nastase care au semnat contractul cu Dinu Patriciu.

      2. Spuneti dv. cum ar trebui selectionati acei functionari bine pregatiti. Spuneti-mi si cine va fi arbitrul acestei selectii.

  • Întrebarea nr. 36 altrix

    Stimate domnule Sima, cu tot respectul, va adresez urmatoarele intrebari:
    1. Cunoasteti statistica cu privire la achitarea voluntara, de catre agentii economici din Romania, a impozitelor si taxelor la bugetul de stat? Fata de anul 2008, in anul 2009 lucrurile stau extrem de prost, iar in 2010 e si mai trist.
    2. Credeti ca o relaxare a impunerii va readuce increderea in randul intreprinzatorilor privati din Romania si vom reveni la normalitate?
    Va multumesc.

    • Cristian Sima

      1. Nu achitarea voluntara a scazut, ci achitarea fortata a crescut. Bugetul are nevoie de bani si executa mai multi datornici.

      2. Nu. Doar impozitarea salariului mai mica ar incuraja munca si ar scoate la suprafata lucratorii la negru.

  • Întrebarea nr. 37 Puiu

    Intrebare nr.1 : Puteti d-le Sima sa aproximati in procente cat ar incasa guvernul la bugetul de stat prin concedierea a 10% din bugetari ( tinand cont si de "minusul" la incasari cu impozit, cas, cass, ajutor somaj, etc) si cat ar trebui sa suporte/plateasca statul din bugetul asigurarilor sociale pentru cheltuielile sociale aferente acestui nr. de someri ( indemniz. de somaj, cheltuieli cu cursurile de calificare etc.)
    Intrebare nr.2 : Ati putea cuantifica care ar fi pierderea "pe orizontala" in economia tarii si implicit minusul din buget prin micsorarea consumului ( am in vedere ca sute de mii de persoane fac parte din familiile de bugetari). Cu stima

    • Cristian Sima

      1. E utopic ce ma intrebati. Nu se pot concedia bugetari fara a se plati salarii compensatorii. Prin urmare, ajutorul de somaj ar creste plus salariile compensatorii, drept urmare bugetul ar cheltui mai mult pe termen scurt.

      2. Nu pot cuantifica.

  • Întrebarea nr. 38 V

    Ce credeti ca se va intampla daca Grecia face default, prin analogie cu crize anterioare (cand personal eram prea tanar sa le fi inteles) dar si luand in calcul particularitatile actuale?

    Este o solutie ca Grecia sa fie scoasa din zona EUR?

    Cum vedeti cel mai pesimist scenariu?

    Multumesc.

    V.

    • Cristian Sima

      Daca Grecia face default, pierzatorii vor fi bancile care au cumparat titluri de stat grecesti. Grecia va fi obligata sa iasa din zona euro, se va reintoarce la drahma, pe care o va devaloriza. Cetatenii greci vor suferi mai putin, dar intreaga constructie europeana isi va semna sfarsitul.

    • Cristian Sima

      Nu cred ca Grecia va fi scoasa din zona euro, cel putin pe termen scurt. Cel mai pesimist scenariu incepe cu Germania care iese din zona euro. Sa speram ca nu se va intampla.

  • Întrebarea nr. 39 Nicu

    Cum se vor reflecta eventualele majorari de taxe pe piata futures autohtona. Care va fi impactul asupra tranzactiilor de la Bursa din Sibiu?

    • Cristian Sima

      Volumul bursei de la Sibiu nu va fi influentat de marirea cotei unice. Daca vom continua sa aducem produse noi pe dow jones sau marfa noua pe piata spot volumele vor creste.

  • Întrebarea nr. 40 Dante

    La modul cel mai obiectiv care credeti ca au fost masurile pozitive luate de actualul guvern pentru redresarea economiei si cresterea competivitatii , pe un termen mediu si lung.

    • Cristian Sima

      Masura cu prima casa a fost o masura foarte buna dar, cred, prost aplicata. Era mai bine daca guvernul emitea titluri de stat cu dobanda 0, pe care sa le ofere viitorilor cumparatori de prima casa. Cresterea competivitatii este in Romania rara avis.

  • Întrebarea nr. 41 Petru

    Domnule Sima,cum credeti ca vor fi afectate chiriile in perioada 2010-2011.vor creste?se vor mentine la actualul nivel?se vor prabusi?E stiut faptul ca numerosi tineri sunt nevoiti sa apeleze la solutia inchirierii pe perioada studiilor sau chiar si dupa.Nu putem apela cu totii la credite.Daca euro va creste ma gandesc ca si chiriile vor creste.

    • Cristian Sima

      Piata chiriilor in Romania este atipica. 80% din populatia orasului Bucuresti este proprietara. Nicio alta capitala nu ajunge la un asemenea procentaj. Spre deosebire de occidentali, romanul investeste inainte de toate in telefon mobil, apoi in masina si mai tarziu in casa. Statisticile occidentale arata ca ei investesc inainte de toate in educatia copiilor. Cu timpul vom intelege si noi de ce.

  • Întrebarea nr. 42 Flavius

    Credeti ca se incearca excluderea Greciei din zona monedei euro, intr-o forma indirecta, avand in vedere ajutorul intarziat dat de CE si presiunile din strada, precum si posibilele viitoare probleme legate de cele 140 miliarde ce ar trebui acordate?

    • Cristian Sima

      Excluderea Greciei din zona euro va fi precedata de anularea datoriilor statului si astfel toate bancile occidentale detinatoare de hartie greceasca nu vor mai primi nimic. traducerea moderna a proverbului "timeo dannaes et dona ferentes" este "teme-te de dandanale si da doamne fereste."

  • Întrebarea nr. 43 Jupanul

    Exista "oameni" care sunt platiti ( comisarii garzii financiare sau cei in masura...) sa verifice si sa ia masuri de inregistrare a tuturor angajatorilor/angajatilor prinsi ca lucreaza la negru in diverse societati/domenii?
    Vinovati sunt patronii care nu-i angajeaza cu acte in regula sau ii angajeaza cu salarii minime pe economie pentru a plati cat mai putin la stat.
    Ar trebui verificat ce se poate face aici, in aceasta problema, pentru a se face angajarile de rigoare si apoi s-ar vedea o crestere a contribuabililor.

    • Cristian Sima

      Toma Caragiu spunea: "Se va organiza un meci de fotbal intre FC Raiul si FC Iadul. Ce prostie, evident vor castiga cei din Rai, cei mai buni jucatori sunt in rai ... Dar arbitrii?"

  • Întrebarea nr. 44 Ioana

    Cum credeti ca va arata mediul de afaceri anul viitor?
    Cand credeti ca vom iesi din criza?

    • Cristian Sima

      Anul viitor va fi mult mai greu decat acest an, dar si sperantele vor fi mult mai mari decat in acest moment. Din criza vom iesi cu totii. Problema este cum vom iesi din criza. Vom mai avea energia necesara pentru a continua? Tanara generatie va mai avea incredere in economia de piata?

  • Întrebarea nr. 45 Laura

    Buna ziua,

    Credeti ca ar fi viabila o solutie de genul restructurarii pensiilor in sensul impozitarii celor foarte mari sau a stabilirii unui cuantum maxim de acordare a acestora, inclusiv pentru cele in vigoare in sensul diminuarii acestora?
    Ca intotdeauna solutia pentru sustinerea deficitului o reprezinta salariatii din sectorul privat.

    Multumesc

    • Cristian Sima

      Problema cea mai mare a pensiilor va aparea atunci cand noi, cei care avem acum 40-50 de ani, vom iesi la pensie. Intrebati-va cine ne va plati contributiile necesare pentru ca noi sa ne incasam pensia.

  • Întrebarea nr. 46 mike

    buna ziua ,
    as vrea sa va intreb ce se va intampla cu euro daca germania se hotaraste sa iasa din euroland ? vom avea timp cei care avem euro sa-i schimbam in altceva sau trebuie sa incepem sa o facem de pe acuma ?

    • Cristian Sima

      Cititi articolul meu publicat pe hotnews.ro "Anschluss-ul modern se numeste bailout"

  • Întrebarea nr. 47 alina

    Buna ziua Domnule Sima!

    Avind in vedere situatia dificila creata de Grecia pentru zona euro, care este parea dumneavoastra referitoare la moneda in care ar trebui sa-si tina romanii economiile?
    Va multumesc

    • Cristian Sima

      Monezile actuale de refugiu sunt dolarul si yenul. Dar, datorita unei inflatii galopante pe care o prevad in urmatorii 5 ani, zidurile si mai ales terenurile agricole vor fi invevstitia care ne va face sa pierdem cat mai putini bani. Nimeni nu va iesi din aceasta criza globala fara a pierde ceva. Castigatorii vor fi cei care vor pierde mai putin.

  • Întrebarea nr. 48 it_s__not_news

    Ati spus:
    "Ce faceti dv. pentru a matura intreaga clasa politica? Aceasta cred ca este singura solutie."

    E simplu: greva fiscala. Pina cind Km de autostrada coboara la preturi normale. Show them the finger, they do not care anyway it's just a bad policy. Statul trebuie ars la bani. E care pe care. Sa vedem cine cistiga.

    Ce parere aveti? Reuseste patronatul sa se aglutineze in jurul unei astfel de idei ?

    • Cristian Sima

      Nu greva fiscala este o solutie. Nici la 1848, nici la 1918 problemele nu s-au rezolvat printr-o greva fiscala. Avem nevoie de o miscare politica noua, care sa mature actuala clasa politica. Acum cativa ani, am publicat un articol pe hotnews.ro, numit "Romania, o farsa?" Era un pamflet. Astazi incerc sa transform pamfletul intr-o actiune politica coerenta. Dar am nevoie de ideile dv. si de sprijinul celor care vor sa-si riste linistea actuala pentru viitorul copiilor lor.

  • Întrebarea nr. 49 Flavius

    In anii care au trecut Romania a beneficat de un aflux masiv de capital atat in ceea ce priveste investitiile cat si in ceea ce privesc sumele cu care bancile straine au creditat populatia. Cum vedeti evlolutia economiei in conditiile in care acest aflux de capital s-a redus drastic.
    1. Credeti ca treptat intrarile de capital se vor relua si daca da in ce masura?

    2. Nu va inspaimanta faptul ca defapt adevarata noastra valoare este cea actuala , pt ca odata oprit fluxurile externe am picat in nas?

    • Cristian Sima

      1. Afluxul capitalului strain in Romania depinde esential de sanatatea economiei romanesti si nu de bogatia poporului roman. In Polonia fluxurile de capital care intra cresc. Daca Romania va inregistra o crestere economica pozitiva oricat de mica, increderea va reaparea.

      2. M-a inspaimantat faptul ca Romania a crescut in ultimii ani doar pe datorie, ca Romania este una ditnre putinele tari care exporta mult mai putin decat importa, dar totdeauna exista o solutie. Spre deosebire de China, care importa tehnologie occidentala si nu a inventat nimic in ultimii 20 de ani, Romania, din cand in cand, are valori intelectuale care mai inventeaza cate ceva. Ar trebui sa ne concentram asupra celor care reusesc sa aduca idei noi. Inteligenta este intotdeauna plusvaloarea economica cu cea mai mare margine de castig. Actualmente, incerc impreuna cu fratii Stanasila, sa implentez, in metalurgie, o inventie remarcabila: obtinerea de pulberi de fier impreuna cu hidrogen 90% pur, inventie pe care speram sa o valorificam la fabrica americana de pulberi de fier de la Buzau. Daca fiecare capitalist roman ar sprijini o mica inventie romaneasca, sigur nu am importa mai mult decat am exporta. Sunt convins ca Romania poate exporta materie cenusie mai repede decat textile create in loan.

  • Întrebarea nr. 50 Adrian

    In raspunsul la intrebarea 31 sperati ca Germania sa iasa din zona EURO.
    In raspunsul la intrebarea 38, sperati sa nu iasa!

    Va contraziceti. Care e de fapt adevarul?!?!

    • Cristian Sima

      1. Eu cred ca, odata cu iesirea Germaniei din euro, vom avea 2 luni de panica, dupa care, in timp, lucruririle se vor rezolva, iar Romania va fi fericita ca nu a intrat in zona euro.
      2. Iesirea Germaniei din zona euro e un scenariu pesimist, iar panica creata nu este bine vazuta de nimeni. Daca se vor gasi solutii astfel incat nimeni sa nu iasa din zona euro, ar fi cea mai buna solutie, dar este actualmente un pic utopica. Sper ca astfel nu ma mai contrazic.









12974 vizualizari

  • Manipularea bursei? (Miercuri, 5 mai 2010, 10:04)

    Dragos [anonim]

    Buna ziua
    Aveti informatii despre o posibila incercare de manipulare a BVB ieri? Stiri premisele: in ziare au aparut la prinz informatii "pe surse" despre probabile cresteri substantiale ale TVA si cotei unice, iar Bursa a scazut dramatic ulterior.
    Multumesc
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 14:16)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dragos

      Bursa BVB impreuna cu toate pietele financiare europene au avut corectii intre 3 si 5,5 %, datorita zvonurilor despre o posibila incapacitate de plata a Spaniei de 280 de miliarde si datorita neincrederii investitorilor in planul guvernului grec de reducere a deficitelor macroeconomice. Bursa de la Bucuresti a urmat acest trend fara a fi influentata de zvonurile privind TVA si cota unica.
  • intrebare (Miercuri, 5 mai 2010, 10:14)

    ionut [anonim]

    Care sunt solutiile alternative la cresterea taxelor?
    Poate fi evitat o asemenea masura?
    Care sunt asemanarile si deosebirile din punct de vedere macro intre Grecia si Romania?
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 14:21)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui ionut

      Cresterea taxelor este o solutie doar pe hartie a reducerii a deficitului bugetar pe 2010. Solutia alternativa este devalorizarea leului sau paote fi un eventual puseu inflationist.
      In Romania nu cred ca va fi evitata o asemenea masura. Istoria ne invata ca toate tarile care au semnat acordul cu FMI au reusit sa isi plateasca inapoi datoriile doar prin inflatie sau devalorizarea monezii nationale.
      Grecia - Romania: Deosebiri: datoria publica a Romaniei nu depaseste 30% din PIB, datoria publica a Greciei, dupa ce va fi implementat programul draconian de reduceri de cheltuieli si de marire a veniturilor va ramane la 144% din PIB in 2015 conform acordului semnat cu UE si FMI.
      Asemanari: evaziunea fiscala este relativ similara in Grecia si in Romania. Sa speram ca datele INS nu sunt comparabile cu datele publicate de Institutul National de Statistica grec.
  • intrebare (Miercuri, 5 mai 2010, 10:15)

    marcel [anonim]

    Este leul subapreciat sau supraapreciat? Care e valoarea lui de echilibru?
    Intram sau nu in euroland?
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 14:25)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui marcel

      Leul este supraapreciat datorita banilor itnrati de la FMI in rezervele BNR. BNR a reusit pana acum sa mentina un curs euro - ron relativ stabil. Sunt surprins ca BNR nu a considerat oportun sa isi incshida pozitiile short pe euro - ron in momentul in care euro valora 4,10. Fara un acord cu FMI, banca nationala Poloniei a lasat zlotul sa se devalorizeze din 3,80 pana la 4,90 in 2009. Actualmente zlotul este la nivelul de 4,01 si Polonia este singura tara care a inregistrat o crestere economica in 2009.
      valoare de echilibru euro ron: 4,30 - 4,50.
      Ar trebuie sa nu intram in euro land pentru ca, in cazul unei situatii similare cu cea a Greciei, am avea posibilitatea devalorizarii monedei nationale.
      Stiglitz intuieste sfarsitul monedei unice europene prin iesirea Germaniei din euro land.
  • Intrebari (Miercuri, 5 mai 2010, 10:25)

    Catalin [anonim]

    Domnule Sima,

    Va apreciez.

    Intrebarile mele sunt:

    1. Credeti ca imprumutul si acordul cu FMI ar fi putut fi evitat fara mari sacrificii daca guvernul ar fi pornit la inceputul lui 2009 de la o coala alba de hartie, in care sa aiba la dispozitie toate posibilitatile inclusiv diferentierea TVA si impozitul progresiv, ignorand faptul ca este an electoral si concentrandu-se pe stabilizarea economiei cu riscul pierderii alegerilor ?

    2. Credeti ca ar fi posibila, indiferent de guvern, o reducere a cheltuielilor bugetare care sa inlocuiasca o cresterea a TVA-ului si a cotei unice ?
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 14:28)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Catalin

      1. In ianuarie 2009, daca guvernul ar fi redus impozitul pe salariu la 2% si ar fi ridicat TVA-ul la 24%, si daca BNR ar fi lasat cursul euro-leu liber, astazi cred ca am fi avut o situatie mult mai buna si ne-am fi permis chiar o reducere a TVA-ului. In perioade de criza, munca ar trebui taxata cat mai putin. Banii in plus care ar fi ajuns in buzunarul salariatilor ar fi fost cheltuiti cu discernamant si printr-o selectie naturala nu am fi avut nici macar un puseu inflationist. Masura ar putea fi luata si astazi, evident cu sanse mai mici de succes.

      2. O reducere a nr. de angajati bugetari pe termen scurt este imposibila datorita legislatiei in vigoare. Singura posibilitate de a reduce cheltuielile bugetare este inflatia sau devalorizarea monedei nationale. Ar fi imoral dar, pana la urma, va fi singura solutie posibila.
  • intrebarea mea (Miercuri, 5 mai 2010, 10:39)

    Ion I [anonim]

    Buna ziua,

    In loc de "De ce sa mareasca Executivul taxele in loc sa concedieze bugetari?" eu as intreba "De ce nu aplica cum trebuie legea si fac controale, pentru a aduce bani la buget din amenzi/contraventii?". Pe strada, pe camp, la coltul blocului se arunca gunoaie, fiecare modifica fatada si structura interioara a imobilului dupa bunul plac fara avize, parcat ilegal si distrugerea spatiului public, etc etc.

    Dupa ce ar face astea, consider ca urmatoarea mutare este evaluarea personalului bugetar pe baza sesizarilor contribuabililor si dupa cresterea taxelor.

    Cum se poate impune / ajunge la o astfel de gandire/implementare?

    Cu stima,
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 14:30)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ion I

      Coruptia din ANAF nu se poate eradica peste noapte, iar mentalitatea romanilor de a se intelege cu organele de control se va mentine si in viitorii 20 de ani. Ar fi nevoie de un bici national care oricum isi va produce efectele pe termen foarte lung.
  • Impozit fix vs. impozit progresiv (Miercuri, 5 mai 2010, 10:48)

    hotnewsfil [utilizator]

    Cat a platit domnul Sima (impozit pe venit) in anul 2009, corespunzator cotei de 16% si cat ar fi platit daca impozitul ar fi fost progresiv, caz in care ar fi avut de platit cca. 35% din venitul sau anual?
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 14:33)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui hotnewsfil

      In 2008 si 2009, am platit impozite pe castigurile din bursa, pe afaceri imobiliare si pe firmele unde sunt majoritar la nivelul a aproximativ 3 milioane de euro. La o cota de 35% as fi platit dublu. Mentionez ca nu am platit impozit pe dividende intrucat nu am acordat dividende, ci am preferat sa reinvestesc in 2009 toate dividendele in ziduri si terenuri, profitand de prabusirea pietei imobiliare, si astfel cred ca m-am protejat, pt viitoarea inflatie galopanta care va exista atat pe leu, cat si pe euro, cat si pe dolar.
  • Bugetarii si "analistii" (Miercuri, 5 mai 2010, 10:52)

    Ardeal [anonim]

    Buna ziua,
    1.Cum se poate stabili care sunt "bugetarii neproductivi", in conditiile in care sunt institutii publice cu un mare deficit de functionari? Vor conta criteriile subiective de apartenenta la cercurile de interese ale puterii, respectiv opozitiei?
    2.Ce parere aveti de asa-zisii analisti politici, economici sau de alta natura, care isi "vand sufletul diavolului" prezentand opinii care nu sunt ale lor, dar plac potentatilor vremii sau satisfac interese meschine?
    Va multumesc.
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 14:35)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ardeal

      1. Daca vom face o lista a bugetarilor in ordine alfabetica si vom elimina 50%, Romania sigur va functiona cel putin la nivelul de azi. Ar fi bine daca am putea organiza concursuri corecte. Dar din nefericire am avea nevoie de arbitri corecti.

      2. Stiti care este deosebirea intre un analist politic, economic si Dumnezeu? Raspuns: Dumnezeu nu se crede analist.
  • 2 intrebari (Miercuri, 5 mai 2010, 11:01)

    Mazeta [utilizator]

    Dle SIma, stiu ca vedeti in educatie una dintre cele mai solide investitii. Acestea fiind zise:

    1. vi se pare ca actuala conducere a tarii investeste cat ar trebui in educatie si cercetare?
    2. cum evaluati productivitatea unui invatator/profesor?

    Multumesc anticipat
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 14:43)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mazeta

      1. Oricat de mult ar investi in bani guvernul in educatie, nu cred ca se va schimba nimic. Educatia din Romania ar avea nevoie sa isi aduca inapoi valorile din Occident (acestea s-ar itnoarce datorita faptului ca salariul doamnei Andronescu este mai mare in dolari decat al dl. Krugman de la Princeton, laureat al premiului Nobel). Aceste valori ar trebui sa devina arbitri si sa organizeze concursuri pentru posturi de rectori si profesori univesitari. Noii alesi vor organiza la randul lor concursuri pentru nivelul liceal, si asa mai departe, pana cand nu vom mai avea multi profesori de matematica care sa nu stie sa demonstreze teorema lui Pitagora.

      2. In America, productivitatea unui invatator/profesor este evaluata de proprii sai studenti si de rezultatele lor. Am fost profesor de matematica la Institutul Politehnic Bucuresti intre 1986 si 1990. Calitatea morala si gradul de pregatire al corpului profesoral din acea perioada este relativ imposibil de refacut astazi, datorita faptului ca singurii profesori ramasi in sistem sunt mediocrii din acea perioada. Niciun ministru nu va schimba sistemul, fara a face curatenie in primul rand la nivel universitar. Sunt pe cale sa creez o unviersitate privata de top cu doar 40 de studenti in fiecare an. Daca acest proiect va reusi, sper sa fie un exemplu pentru intregul sistem. Sunt dispus sa ma lupt cu restul sistemului, care cu siguranta imi va pune bete in roate.
  • Marea problema a Romaniei ...sistemul birocratic (Miercuri, 5 mai 2010, 11:20)

    AURELIAN [anonim]

    As dori sa stiu de ce in Romania investitorii privati nu au capacitatea de a constrange mediul politic prin masuri mult mai dure decat grevele sindicalistilor care cer in continuare tot felul de lucruri daunatoare economiei. Chiar asa de slab este mediul privat in Romania sau doreste ca situatia sa devina tot mai grea. E un lucru ciudat tinand cont ca firmele sunt impozitate excesiv .De ce nu ar fi posibil o greva generala a privatilor tocmai ca o contra manifestatie a sistemului public de stat care doar "toaca " bani fara sa produca .
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 14:46)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui AURELIAN

      Ce intelegeti prin mediul privat si prin oameni de afaceri autohtoni, de succes? Dinu Patriciu, George Becali, George Copos, Ioan Niculae? Asa cum sunt capitalistii romani, asa este si mediul privat. Daca nu sunteti convinsi comparati-i cu: Bill Gates, Steve Jobs, Warren Buffet etc. Problema oamenilor de afaceri romani in relatie cu oamenii de afaceri occidentali este discrepanta culturala ireconciliabila.
  • proteste (Miercuri, 5 mai 2010, 11:21)

    george [anonim]

    buna ziua, si eu vin din zona profesiilor liberale, a celor care dau bani la buget.
    Vad protestele acestor sindicalisti politruci, care franeaza orice reforma. De ce nu putem organiza si noi proteste impotriva acestor sindicate? sa punem presiune pe Guvern sa procedeze la concedirerea bugetariilor excesivi, sa taie prensiile si salariile nesimtite. Eu unul m-am saturat sa nu avem investitii si toti banii sa se duca in buzunarele bugetariilor si a nesimtitiilor.
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 14:49)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui george

      Daca noi vom protesta impotriva sindicalistilor, vom crea o prapastie intre doua paturi sociale. Singura solutie pe care o intrevad (cu rezerve) ar fi sa cream o organizatie politica care sa mature actualul sistem politic in totalitate. Dar oare, cati dintre noi vor fi dispusi sa se sacrifice si sa-si sacrifice timpul liber si relativa liniste pentru un ideal care are sanse sa se dovedeasca utopic? Romania a avut doua momente cruciale in istoria ei: 1848 si 1 decembrie 1918. Sunteti dispus sa repetati astfel de momente?
  • Intrebare (Miercuri, 5 mai 2010, 11:28)

    constantin [anonim]

    Provin din sistem si va spun ca atunci cand se fac restructurari se fac de unde nu trebuie. Un caz concret la finante: se restrange activitatea in colectare.. Exista o sansa ca restructurarea sa se faca in urma unui audit extern?
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 14:50)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui constantin

      Aveti perfecta dreptate. V-ati pus intrebarea cat de extern poate sa fie un auditor in Romania? Va reamintesc ca nici macar Arthur Anderson nu a fost un auditor impartial in afacerea Ergon.
  • guvern (Miercuri, 5 mai 2010, 11:31)

    elis [anonim]

    Dle Sima, dece presedintele dupa atragerea atentiei guvernului referitor la reducerea chelt. in sectorul bugetar (comparand nr.de someri din sectorul privat cu cel de la stat) nu l determina pe dl Boc sa demisioneze? Nu se poate ca masura la care se gandeste guvernul de marire a TVA si cotei unice adfca de a bate tot in cei care produc ceva sa fie luata si nu se gandeste la reducerea cheltuielilor? Multumesc!
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 14:52)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui elis

      Domnul presedinte sigur poate sa-l determine pe dl. Boc sa demisioneze. Dar cine va fi urmatorul? In politica romaneasca isi duc veacul toti cei care nu au avut succes in domeniul lor de activitate.
  • Masuri (Miercuri, 5 mai 2010, 11:35)

    andrei [anonim]

    Buna ziua,

    1/ Care ar fi cele mai importante masuri pe care le-ati lua pentru a rezolva problema deficitului bugetar, daca ati fi prim-ministru ?

    2/ Nefiind prim-ministru, cum va ganditi sa promovati masurile pe care le aveti in vedere, astfel incat acestea sa aiba sanse sa fie daca nu adoptate, macar avute in vedere de guvern ?

    Multumesc.
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:00)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui andrei

      1. Masuri imediate:
      1.1 L-as determina pe dl. Mugur Isarescu sa recumpere toti euro-ronii vanduti si sa plateasca inapoi la FMI cel putin 6 miliarde de euro.
      1.2 As taia impozitul pe salariu la 2%.
      1.3 As mari TVA-ul la orice produs care costa mai mult de 1000 de euro la 28% (cu timpul acest TVA se va putea reduce).
      1.4 As forma un guvern de tehnocrati pe cat posibil romani rezidenti in Occident care au avut succes in propriile lor afaceri sau profesii liberale. Esential pt Romania vor fi ministrul de finante si ministrul de justitie.
      1.5 As reforma sistemul justitiei pe modelul american si nu cel european. Cu jurati, fara posibilitate de recurs si apel decat in cazuri exceptionale.
      1.6 M-as imprumuta 44 miliarde de roni printr-o emisiune de titluri de stat in lei cu dobanda de 8% scandenta la 10 ani, direct d ela populatie si firmele romanesti, fara a trece prin sistemul bancar.
      1.7 Banii colectati i-as investi in infrastructura pe urmatorul principiu: daca o firma privata reuseste sa faca 20 de km de autostrada pe banii ei, i-as plati dupa aceea 100 de km de autostrada la acelasi pret la care a realizat cei 20 (evident, inmultit cu 5). Masura a fucntionat in SUA in 1865 cand Lincoln a demarat constructia caii ferate est-vest.
      1.8 As incerca sa readuc in tara toate valorile culturii si stiintei romanesti, cu riscul de a-i plati in aur, si le-as acorda toata increderea mea.
      1.9. As organiza conferinte de presa saptamanale, dar as interzice oricarui membru al guvernului sa participe la talk-show-uri populiste care nu aduc nicio solutie reala.

      2. Nu stiu. Dar astept idei de la dvs.
  • reforme (Miercuri, 5 mai 2010, 11:51)

    ralf [anonim]

    Domnule Sima,

    1.Dintre guvernele post decembriste care credeti ca a facut cele mai multe reforme si care cele mai putine?
    multumesc
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:04)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui ralf

      1. Intre 1990 - 97 nu am pus piciorul in Romania, drept urmare, nu prea stiu ce s-a intamplat. Din 1997 pana astazi cred ca guvernul Ciorbea, care a privatizat cea mai mare parte din economie, a facut cele mai bune lucruri, desi 80% din privatizari au fost nefericite. Daca atunci nu s-ar fi privatizat economia, astazi am fi suferit si mai mult. Marturisesc ca in acea perioada aveam un dispret total fata de guvernul Ciorbea. Daca ma intrebati cine a fost cel mai competent prim-ministru al Romaniei, raspunsul este superfluu: Mugur Isarescu. Ce bine ar fi fost ca poporul roman sa il fi votat pe Mugur Isarescu presedinte in 2000. Romania a avut 2 sanse: Ion Ratiu in 1990 si Mugur Isarescu in 2000. Cine stie cand va veni urmatoarea sansa?
  • IRS romanesc prin redistribuirea bugetarilor (Miercuri, 5 mai 2010, 12:01)

    Ritzi Pitzi [anonim]

    Considerati ca ar fi o solutie potrivita intarirea ANAF si a altor institutii locale cu atributii de control fiscal prin mutarea/detasarea de angajati bugetari cu studii economice ? In acest moment nu cred ca exista suficient personal pentru tinerea sub control a evaziunii fiscale, iar angajatii existenti se ocupa de cazurile importante, in timp ce zeci de mii de mici evazionisti continua sa traiasca linistiti.

    Poate ca modelul american al IRS, aplicat cu aceeasi eficienta, ne-ar scuti de cresteri de taxe si impozite pe care tot contribuabilii corecti le vor achita...
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:07)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ritzi Pitzi

      Problema colectarii taxelor in Romania vine in primul rand de la faptul ca tara noastra continua s a faca tranzactii intr-o proportie imensa in cash. M0, adica masa monetara de bani tipariti, este inca la un nivel prea ridicat fata de restul tarilor europene. Evaziunea fiscala paote fi diminuata doar diminuand la maxim tranzactiile in cash. Modelul american al IRS nu poate fi aplicat in Romania, pt simplul motiv ca Romania nu este locuita de americani.
  • scutire taxe in IT (Miercuri, 5 mai 2010, 12:10)

    daniel65 [anonim]

    IT-ul romanesc in partea de productie de software este inca scutit de cei 16% pe salariile programatorilor. deci ei au impozit 0.
    credeti ca se justifica inca mentinerea in codul fiscal a acestei scutiri , este sau nu o discriminare fata de exemplu un electronist sau un inginer de drumuri care si el isi poate gasi in job in afara tarii?

    daniel
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:08)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui daniel65

      Nu sunt de acord cu niciun fel de discriminare pe impozitul pe salarii. Romania are nevoie la fel de mult si de ITist si de muncitori la drumuri si sosele.
  • secretul bancar (Miercuri, 5 mai 2010, 12:15)

    Niki [anonim]

    Ce parere aveti despre Art. I-6 al OUG 39/2010
    La articolul 97, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
    "(4) În situaţia în care organele de inspecţie fiscală constată că evidenţele contabile sau fiscale ori declaraţiile contribuabilului sunt incorecte, incomplete, false, precum şi în situaţia în care acestea nu există sau nu sunt puse la dispoziţie, organele de inspecţie vor stabili obligaţia fiscală prin utilizarea metodelor indirecte de reconstituire a veniturilor sau cheltuielilor. Procedurile şi metodele indirecte de reconstituire a veniturilor sau cheltuielilor se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală."

    Cum se impaca acest art. cu secretul bancar?
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:09)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Niki

      Nu stiu sa va raspund la aceasta intrebare.
  • Cum vedeti SIF-urile (Miercuri, 5 mai 2010, 12:23)

    Creator [utilizator]

    Dupa data ex-dividende.
    2.Cum vedeti evolutia pietei de capital anul acesta,daca se vor adopta masurile propuse recent(TVA&impoitul pe profit)
    Multumesc
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:10)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Creator

      Cred ca singurii care vor incasa dividendele la SIF-uri vor fi cei care actualmente poseda contracte long la Sibiu. Ceilalti vor astepta mult si bine pana cand aceste dividende vor fi platite. Din nefericire in Romania acordam dividende fara a avea cashflow-ul necesar.
  • privatizarea sistemului de sanatate (Miercuri, 5 mai 2010, 12:24)

    emilper [utilizator]

    Cand se vor privatiza spitalele si policlinicile ? Deja functioneaza ca si cum ar fi private (taxe legale + spagi). Daca s-ar privatiza pe fata, nu cred ca ar simti cineva diferenta.
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:13)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui emilper

      In sistemul de sanatate, ca si in sistemul educational, legea o fac cei care se afla in varful sistemului. Am foarte multi prieteni medici de renume care sunt foarte incantati de actualul sistem de salarii mici plus spagi. Cat timp Irinel Popescu va gestiona bugete ale spitalelor romanesti si va opera in fata camerelor de luat vederi, dar nu si in sala de operatie, sistemul sanitar romanesc va ramane cu zeci de ani in urma. In anii 1960 aveam mari diagnosticieni si eram considerati o tara cu o medicina de top. Astazi, tehnologia reprezinta 80% din actul medical. Drept urmare si valoarea medicilor romani a scazut dramatic.
  • TVA (Miercuri, 5 mai 2010, 12:34)

    Popcev St [anonim]

    Dle C.Sima

    Dece oare nu poate Guvernul sa initieze din Cap pina la picioare o lista cu TVA!, ca apoi sa ia mai mult dela bogatasi/Baroni si Functionari Publici si mai putin dela saraci si nevoiasi!.
    Sa ia exemplu dela Sistemul American care este mai Eficient!. Cu Multumirii. Stelly.
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:16)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Popcev St

      In Romania, taxa care se colecteaza cel mai usor este TVA-ul. Drept urmare, totdeauna, in momente de criza, se va apela la ea. Americanii au avut si ei, intre anii 1870 - 1920 un sistem de haiducie capitalista. Dupa 1932, marii haiduci ai economiei americane Rockfeller, J.P. Morgan, Carnegie, Ford, au incercat sa isi cumpere cu banii din haiducie o anumita reputatie morala. Mai e mult pana cand actualii capitalisti romani vor aprecia si valorile morale.
  • Statul social (Miercuri, 5 mai 2010, 12:57)

    Sorin Camner [anonim]

    Domnule Sima,
    Credeti ca rolul social al statului mai poate fi sustinut la acelasi nivel ca pana acum? Daca da - cum, daca nu - de ce? Va multumesc.
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:18)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Sorin Camner

      Cred ca economia liberala, propovaduita de americani, va trece prin criza "too big to fail" si se va reintoarce la principiile lui Keynes. Dar oare cati romani au citit Keynes?
  • Sunt student si nu inteleg.. (Miercuri, 5 mai 2010, 12:58)

    Ionut C [anonim]

    1. De ce platim facturile de utilitati la cursul EURO iar noi suntem platiti in LEI? Este legal? Chiar daca firmele furnizoare au actionarii in alte tari, politicienii nostrii nu pot sa-i oblige sa nu se mai raporteze la EURO?
    2. De ce mai tinem LEUL, doar ca sa profite unii de pe urma lui, iar majoritatea sa sufere?
    Imi cer scuze daca nu sunt toate intrebarile la subiect; tot respectul pentru domnul Sima, imi place cand vorbeste la Money channel!
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:21)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ionut C

      1. Am trait 3 ani la Paris. Daca primeam bani in contul firmei mele in alta moneda decat francul francez, ei erau transformati imediat, la sosire, in franci. A adopta leul ca moneda nationala este o chestie si de patriotism, dar interesele multinationalelor nu pot fi acuzate de lipsa de patriotism, pentru ca inca nu s-a nascut o multinationala romaneasca.

      2. Tinem leul pentru ca, daca maine vom ajunge in situatia Greciei, sa avem ce devaloriza. Grecii astazi nu au aceasta posibilitate si vor suferi crunt.
  • Cresterea TVA (Miercuri, 5 mai 2010, 13:00)

    Vlad [anonim]

    Unii analisti sustin ca o crestere a TVA ar avea ca efect si descurajarea consumului de marfuri din import, ceea ce ar fi in avantajul produselor romanesti. Ce parere aveti?
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:22)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vlad

      O crestere a TVA-ului nu va descuraja consumul marfurilor din import. Strainii sunt dispusi sa isi reduca marja de profit, romanii mai putin.
  • Buget 2010 (Miercuri, 5 mai 2010, 13:04)

    Observator [anonim]

    1.De ce credeti ca nu se iau masurile necesare de rederesare a deficitului bugetar adica reducerea pensiilor si reducerea personalului bugetar, deoarece este clar ca Romania nu isi permite astfel de cheltuieli se observa ca acestea au crescut an de an mai ales din 2008 pana cand au ajuns la un nivel insuportabil anul 2009 cheltuieli salariale+asigurari sociale 73.2% din venituri iar in 2010 77.62%?
    2.De ce credeti ca o parte a presei minimalizeaza problema pensiilor (mai ales a celor mari) desi se vede cu ochiul liber ca acestea sunt principala problema a bugetului cheltuielile cu asigurarile sociale au ajuns aproape la 50% din venituri (bineinteles ca guvernul nu a intreprins nici o masura in acest sens dar este criticat chiar si pentru intentie)
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:24)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Observator

      1. Este imposibil sa reduci salariile si pensiile. Vei fi dat in judecata si vei pierde toate procesele. Ati vazut vreun judecator care e dispus sa castige mai putin? Singura solutie este inflatia sau devalorizarea monedei nationale.

      2. Pensiile mari sunt apanajul celor care aveau functii de conducere in securitate, armata, aeronautica si inainte de 1989. Acea quasi-elita a trecut cu succes revolutia din decembrie. Chiar credeti ca va renunta la acele privilegii?
  • Intrebari (Miercuri, 5 mai 2010, 13:04)

    Adrian [anonim]

    Buna ziua Domnule Sima,

    Romania se indreapta, nu doar din punct de vedere economic, intr-o directie gresita (cu tot cu asa-zisele reforme sau masuri de redresare din ultimii ani, fara efect, evident).
    In acest context, va adresez 2 intrebari:

    1. Cum vedeti dumneavoastra viitorul Romaniei (intr-un orizont mediu-lung)?
    2. Credeti ca un guvern (oricare), format din actuala clasa politica, ar putea reindrepta vreodata Romania intr-o directie pozitva?

    Multumesc mult.
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:26)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adrian

      1. Va voi raspunde cu o intrebare: ce faceti dv. pentru ca viitorul Romaniei sa nu fie sumbru?

      2. Nu, nu cred. Cred insa ca fiecare popor isi merita guvernantii. Ce faceti dv. pentru a matura intreaga clasa politica? Aceasta cred ca este singura solutie.
  • futures (Miercuri, 5 mai 2010, 13:06)

    cosming [anonim]

    Buna ziua,
    Dl. Sima ce spuneti despre EUR/USD si EUR/RON pe futures ?
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:27)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui cosming

      Nu vreau sa fac pronosticuri, dar pot sa va spun ca nu detin decat yeni japonezi si dolari si sunt profund indatorat pe RON chiar daca swap-urile sunt destul de mari.
  • impozitare progresiva (Miercuri, 5 mai 2010, 13:18)

    Gheorghe Maria [anonim]

    Avind in vedere ca legea unica a salarizarii si a pensionarii decente nu se poate aplica in Romania (pt.ca statul va fi dat in judecata de magistrati asa cum vor face si au mai facut-o,-pe baza principiului ca un drept cistigat nu poate fi retras si a faptului ca la munca egala se cuvin pensii egale , cum ar spune constitutia) credeti ca impozitarea progresiva nu ar fi portivita ? Oricum clasa de mijloc nu ar fi foarte afectata, pentru ca majoritatea din sectorul prinvat nu au venituri mai mari de 4.000 lei/luna. Numai bugetarii isi permit asemenea salarii si pensii.
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:29)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Gheorghe Maria

      Cred ca Legea cotei unice este un mare castig al Romaniei. Daca vom impozita bogatii si mai mult, ei isi vor permite sa evazioneze mult mai mult.
  • Serbia vs Romania (Miercuri, 5 mai 2010, 13:24)

    Adrian [anonim]

    Ce parere aveti de Serbia care a luat doar 3 mild euro de la FMI, a concediat 10% din bugetari anul trecut, iar in primul trimestru al acestui an a avut un PIB in crestere cu 1% YoY?

    Nu cumva suntem de rasul curcilor, cu asemenea incompetenti la conducere?

    Si voiam sa va mai intreb ce parere aveti despre posibilitatea (utopica) de a avea un guvern de tehnocrati, cu specialisti dovediti in practica, dar si academic (CFA, etc.), si ce rezultate la guvernare ar putea avea acestia?
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:29)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adrian

      Serbia nu este o poveste de succes. Polonia va fi o poveste de succes.
  • Banci (Miercuri, 5 mai 2010, 13:38)

    cititor9 [anonim]

    Buna ziua!

    Cat credeti ca va fi afectat sistemul bancar de eventuala crestere a cotei unice?
    Cineva care a luat un credit la 50% din salariu, sa zicem rata de 2500 RON (715 EUR) - desi BNR a permis si mai mult - la cursul de 3.5 RON/EUR si acum plateste - presupunand ca dobanda e la fel - 3000 RON va pierde 200 RON la o cota de 20%. Se va descurca cu 1600 RON sau va renunta la credit?
    Evident, vorbesc de un venit pe familie...

    Multumesc
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:31)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui cititor9

      Asa cum este structurat sistemul bancar din Romania, legea o vor face totdeauna bancile. In zona euro, daca dobanda la BCE este de 1%, nicio banca nu poate imprumuta cu mai mult de 4%. La noi exista dobanzi in euro si de 18%. Bancile romanesti sunt demult un camatar cu acte in regula.
  • alternative (Miercuri, 5 mai 2010, 13:47)

    Sorin [anonim]

    Domnule profesor Sima
    in loc de marirea taxelor nu ar fi mai bine sa fie incurajata productia?
    Nu orice productie cum e de exemplu constructia de locuinte prin programul guvarnamental "prima casa" care este menit sa acopere gaurile clientilor politici ci productia aducatoare de plus valoare care sa rostogoleasca pe orinzontala profitul !
    in tara asta nu se mai produce nimic, am ajuns sa importam si strictul necesat, (ca sa faci un gard de teava sau cornier nu gasesti decat turcesc , Romania nu mai produce asa ceva!)
    nu e mai eficient sa reduci nr. de secretari si subsecretari de stat care au salarii babane si beneficiaza de secretara sofer masina telefon de serviciu?
    armata asta de gardieni publici care pazesc boschetarii prin parcuri sa nu cada de pe banci nu ar trebuii subtiata?
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:32)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Sorin

      Ca sa incurajam productia, trebuie sa incurajam munca, deci trebuie sa reducem impozitul pe salariu. Am raspuns deja la acest subiect.
  • Grecia - Bear Stearns (Miercuri, 5 mai 2010, 14:01)

    Adrian Defta [anonim]

    Buna ziua,

    O singura intrebare as avea : este Grecia un soi de Bear Stearns in primavara 2008? Urmeaza Spania sa fie un Lehman Brothers? Se repeta istoria in care SUA incercau sa vina cu plan de ajutorare de 100B la inceput, apoi de 200B si tot asa, pana cand s-a aprobat planul de 700B si in total au fost alocate 2 trilioane USD?
    Merci
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:34)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adrian Defta

      Grecia este un fel de CFC. Bear Stearns s-ar putea sa fie Portugalia. Trebuie sa fim atenti ca Lehman Brothers sa nu fie Romania. Sarind peste glume, sper ca Germania va iesi din zona euro si dupa 2-3 luni de panica, ne vom reintoarce la principii mai sanatoase.
  • marirea taxelor ?concedierea bugetarilor ? (Miercuri, 5 mai 2010, 14:05)

    200600 [utilizator]

    Nu inteleg de ce nu se gandeste nimeni la crearea de noi locuri de munca ! Prin crearea locurilor de munca vor veni bani la buget ! Ambele masuri gasite (marirea taxelor si concedierea bugetarilor ) vor saraci si mai tare bugetul !
    Am fost nevoita sa dau o parte din personal in somaj ,ca sa nu intru in faliment !Acestia vor primi bani din buget , nu vor mai plati la buget !Nici firma nu v-a mai plati pentru ei !Daca se vor mari taxele ma vad nevoita sa inchid firma si astfel statul nu v-a mai primi bani la buget ci v-a plati din buget oamenii ce vor intra in somaj ! Ca mine sant zeci de mii de firme !
    Ne testati sa vedeti cat vom rezista ?! Va bazati pe faptul ca romanii nu sant ca grecii ?! Nu stiti ce poate face foamea si disperarea !
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:35)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui 200600

      Ca sa creezi locuri de munca trebuie sa investesti. In acest moment investitorul cel mai mare ar trebui sa fie statul. Fiecare leu investit de stat este un leu adaugat la cresterea PIB-ului. Atata timp cat statul nu va investi, nu vom iesi din recesiune.
  • 3 intrebari (Miercuri, 5 mai 2010, 14:06)

    Radu [anonim]

    1. In acest moment, ca de altfel pana acum, salariul minim pe economie este tinut artificial la acest nivel redus sau poate fi majorat la ~1000 lei ?

    2. Cheltuielile de personal sunt asa de mari in Romania, incat Guvernul doar din reducerea acestor cheltuieli poate face economie ?

    3. Reprezinta o solutie viabila, alaturi de altele desigur, pentru iesirea din criza marirea salariului minim pe economie si aplicarea unui impozit diferentiat in functie de nivelul salariului ?

    Multumesc!
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:36)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Radu

      Desi pare utopic, cred ca Romania ar functiona mult mai bine daca nu ar avea guvern si administratie publica. Nu suntem un popor violet, intr-un fel sau altul ne-am intelege intre noi.
  • intrrebare (Miercuri, 5 mai 2010, 14:08)

    danex [anonim]

    maine seara veti fi impreuna cu Jeff Franks la TVR? Pe ce tema veti discuta si care e scenariul pe care mizati?
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:37)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui danex

      Raspunsul la intrebarea dv. il veti afla maine la orele 21.00 la TVR.
  • INTREBARI PENTRU DOMNUL CRISTIAN SIMA (Miercuri, 5 mai 2010, 14:10)

    Titi [anonim]

    Stimate domnule Cristian Sima, imi permit sa Va adresez o intrebare si sa Va expun un punct de vedere:
    1 - de ce Guvernul nu a luat si nici nu pare interesat sa ia vreo masura legala si foarte necesara pentru recuperarea pierderilor si a sumelor imense achitate arbitrar, nejustificat si nelegal pentru construirea asa ziselor "autostrazi" si repararea drumurilor pe baza unor contracte la fel de nelegale, cu antrenarea raspunderii penale cuvenite a celor vinovati si nici reprezentantii FMI nu impun aceste masuri obligatorii desi, atata timp cat avem cele mai scumpe costuri din lume pentru asemenea lucrari ele sunt de notorietate internationala ?

    2 - in primul rand si obligatoriu, in scopul unei disponibilizari corecte si realmente eficiente, pentru a nu se perturba grav activitatea institu'iilor, ar trebui selectati cu mare grija numai acei functionari insuficient pregatiti ori ocupanti ai unor functii sau posturi ale caror responsabilitati por fi preluate cu usurinta de alte persoane, fara sa se tina seama de faptul ca cei vizati sunt partizanii PDL !!
    In al doilea rand, o reducere considerabila a cheltuielilor bugetare consider ca s-ar putea realiza prin desfiintarea pur si simplu a nenumaratelor agentii guvernamentale, oficii si numeroasele structuri de acest gen care nu numai ca nu-si justifica absolut existenta nefiind realmente utile Romaniei, dar se cheltuiesc sume considerabile de la buget cu mentinerea lor. Simpla lectura a listei acestor structuri, a rostului infiintarii lor si a obiectului de activitate nu numai ca sustine opinia mea, dar releva cu prisosinta interesul mascat al unui grup restrans de persoane de a le mentine cu orice pret impotriva intereselor tarii.
    Pe de alta parte, apreciez in mod cat se poate de pertinent modificarea actualului sistem de salarizare al bugetarilor prin majorarea exacerbata a acestora cu tot felul de adausuri absurde motivate in mod stupid (ex. Senat, Justitie)
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:39)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Titi

      1. Cei 600 de milioane de euro pe care Rompetrol ii datoreaza statului roman si pe care cazacii nu vor plati anul acest reprezinta o crestere cu 0,5% a TVA-ului. Intrebati-i pe dl Tanasescu si Adrian Nastase care au semnat contractul cu Dinu Patriciu.

      2. Spuneti dv. cum ar trebui selectionati acei functionari bine pregatiti. Spuneti-mi si cine va fi arbitrul acestei selectii.
  • intrebare (Miercuri, 5 mai 2010, 14:31)

    altrix [anonim]

    Stimate domnule Sima, cu tot respectul, va adresez urmatoarele intrebari:
    1. Cunoasteti statistica cu privire la achitarea voluntara, de catre agentii economici din Romania, a impozitelor si taxelor la bugetul de stat? Fata de anul 2008, in anul 2009 lucrurile stau extrem de prost, iar in 2010 e si mai trist.
    2. Credeti ca o relaxare a impunerii va readuce increderea in randul intreprinzatorilor privati din Romania si vom reveni la normalitate?
    Va multumesc.
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:52)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui altrix

      1. Nu achitarea voluntara a scazut, ci achitarea fortata a crescut. Bugetul are nevoie de bani si executa mai multi datornici.

      2. Nu. Doar impozitarea salariului mai mica ar incuraja munca si ar scoate la suprafata lucratorii la negru.
  • Despre bugetari (Miercuri, 5 mai 2010, 14:35)

    Puiu [anonim]

    Intrebare nr.1 : Puteti d-le Sima sa aproximati in procente cat ar incasa guvernul la bugetul de stat prin concedierea a 10% din bugetari ( tinand cont si de "minusul" la incasari cu impozit, cas, cass, ajutor somaj, etc) si cat ar trebui sa suporte/plateasca statul din bugetul asigurarilor sociale pentru cheltuielile sociale aferente acestui nr. de someri ( indemniz. de somaj, cheltuieli cu cursurile de calificare etc.)
    Intrebare nr.2 : Ati putea cuantifica care ar fi pierderea "pe orizontala" in economia tarii si implicit minusul din buget prin micsorarea consumului ( am in vedere ca sute de mii de persoane fac parte din familiile de bugetari). Cu stima
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:54)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Puiu

      1. E utopic ce ma intrebati. Nu se pot concedia bugetari fara a se plati salarii compensatorii. Prin urmare, ajutorul de somaj ar creste plus salariile compensatorii, drept urmare bugetul ar cheltui mai mult pe termen scurt.

      2. Nu pot cuantifica.
  • Default Grecia (Miercuri, 5 mai 2010, 14:35)

    V [anonim]

    Ce credeti ca se va intampla daca Grecia face default, prin analogie cu crize anterioare (cand personal eram prea tanar sa le fi inteles) dar si luand in calcul particularitatile actuale?

    Este o solutie ca Grecia sa fie scoasa din zona EUR?

    Cum vedeti cel mai pesimist scenariu?

    Multumesc.

    V.
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:55)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui V

      Daca Grecia face default, pierzatorii vor fi bancile care au cumparat titluri de stat grecesti. Grecia va fi obligata sa iasa din zona euro, se va reintoarce la drahma, pe care o va devaloriza. Cetatenii greci vor suferi mai putin, dar intreaga constructie europeana isi va semna sfarsitul.
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:56)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui V

      Nu cred ca Grecia va fi scoasa din zona euro, cel putin pe termen scurt. Cel mai pesimist scenariu incepe cu Germania care iese din zona euro. Sa speram ca nu se va intampla.
  • Taxe si Bursa (Miercuri, 5 mai 2010, 14:51)

    Nicu [anonim]

    Cum se vor reflecta eventualele majorari de taxe pe piata futures autohtona. Care va fi impactul asupra tranzactiilor de la Bursa din Sibiu?
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:58)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Nicu

      Volumul bursei de la Sibiu nu va fi influentat de marirea cotei unice. Daca vom continua sa aducem produse noi pe dow jones sau marfa noua pe piata spot volumele vor creste.
  • Buna ziua (Miercuri, 5 mai 2010, 14:53)

    Dante [anonim]

    La modul cel mai obiectiv care credeti ca au fost masurile pozitive luate de actualul guvern pentru redresarea economiei si cresterea competivitatii , pe un termen mediu si lung.
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 15:59)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dante

      Masura cu prima casa a fost o masura foarte buna dar, cred, prost aplicata. Era mai bine daca guvernul emitea titluri de stat cu dobanda 0, pe care sa le ofere viitorilor cumparatori de prima casa. Cresterea competivitatii este in Romania rara avis.
  • Intrebare (Miercuri, 5 mai 2010, 14:57)

    Petru [anonim]

    Domnule Sima,cum credeti ca vor fi afectate chiriile in perioada 2010-2011.vor creste?se vor mentine la actualul nivel?se vor prabusi?E stiut faptul ca numerosi tineri sunt nevoiti sa apeleze la solutia inchirierii pe perioada studiilor sau chiar si dupa.Nu putem apela cu totii la credite.Daca euro va creste ma gandesc ca si chiriile vor creste.
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 16:02)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Petru

      Piata chiriilor in Romania este atipica. 80% din populatia orasului Bucuresti este proprietara. Nicio alta capitala nu ajunge la un asemenea procentaj. Spre deosebire de occidentali, romanul investeste inainte de toate in telefon mobil, apoi in masina si mai tarziu in casa. Statisticile occidentale arata ca ei investesc inainte de toate in educatia copiilor. Cu timpul vom intelege si noi de ce.
  • Excluderea Greciei din zona monedei euro (Miercuri, 5 mai 2010, 15:03)

    Flavius [anonim]

    Credeti ca se incearca excluderea Greciei din zona monedei euro, intr-o forma indirecta, avand in vedere ajutorul intarziat dat de CE si presiunile din strada, precum si posibilele viitoare probleme legate de cele 140 miliarde ce ar trebui acordate?
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 16:06)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Flavius

      Excluderea Greciei din zona euro va fi precedata de anularea datoriilor statului si astfel toate bancile occidentale detinatoare de hartie greceasca nu vor mai primi nimic. traducerea moderna a proverbului "timeo dannaes et dona ferentes" este "teme-te de dandanale si da doamne fereste."
  • Bani la buget (Miercuri, 5 mai 2010, 15:08)

    Jupanul [anonim]

    Exista "oameni" care sunt platiti ( comisarii garzii financiare sau cei in masura...) sa verifice si sa ia masuri de inregistrare a tuturor angajatorilor/angajatilor prinsi ca lucreaza la negru in diverse societati/domenii?
    Vinovati sunt patronii care nu-i angajeaza cu acte in regula sau ii angajeaza cu salarii minime pe economie pentru a plati cat mai putin la stat.
    Ar trebui verificat ce se poate face aici, in aceasta problema, pentru a se face angajarile de rigoare si apoi s-ar vedea o crestere a contribuabililor.
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 17:31)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Jupanul

      Toma Caragiu spunea: "Se va organiza un meci de fotbal intre FC Raiul si FC Iadul. Ce prostie, evident vor castiga cei din Rai, cei mai buni jucatori sunt in rai ... Dar arbitrii?"
  • Romania (Miercuri, 5 mai 2010, 15:09)

    Ioana [anonim]

    Cum credeti ca va arata mediul de afaceri anul viitor?
    Cand credeti ca vom iesi din criza?
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 17:29)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ioana

      Anul viitor va fi mult mai greu decat acest an, dar si sperantele vor fi mult mai mari decat in acest moment. Din criza vom iesi cu totii. Problema este cum vom iesi din criza. Vom mai avea energia necesara pentru a continua? Tanara generatie va mai avea incredere in economia de piata?
  • Restructurarea pensiilor (Miercuri, 5 mai 2010, 15:14)

    Laura [anonim]

    Buna ziua,

    Credeti ca ar fi viabila o solutie de genul restructurarii pensiilor in sensul impozitarii celor foarte mari sau a stabilirii unui cuantum maxim de acordare a acestora, inclusiv pentru cele in vigoare in sensul diminuarii acestora?
    Ca intotdeauna solutia pentru sustinerea deficitului o reprezinta salariatii din sectorul privat.

    Multumesc
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 17:28)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Laura

      Problema cea mai mare a pensiilor va aparea atunci cand noi, cei care avem acum 40-50 de ani, vom iesi la pensie. Intrebati-va cine ne va plati contributiile necesare pentru ca noi sa ne incasam pensia.
  • ce se intampla daca germania renunta la euro ? (Miercuri, 5 mai 2010, 15:22)

    mike [anonim]

    buna ziua ,
    as vrea sa va intreb ce se va intampla cu euro daca germania se hotaraste sa iasa din euroland ? vom avea timp cei care avem euro sa-i schimbam in altceva sau trebuie sa incepem sa o facem de pe acuma ?
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 16:08)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui mike

      Cititi articolul meu publicat pe hotnews.ro "Anschluss-ul modern se numeste bailout"
  • In ce moneda ar trebui sa tinem economiile? (Miercuri, 5 mai 2010, 15:38)

    alina [anonim]

    Buna ziua Domnule Sima!

    Avind in vedere situatia dificila creata de Grecia pentru zona euro, care este parea dumneavoastra referitoare la moneda in care ar trebui sa-si tina romanii economiile?
    Va multumesc
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 17:25)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui alina

      Monezile actuale de refugiu sunt dolarul si yenul. Dar, datorita unei inflatii galopante pe care o prevad in urmatorii 5 ani, zidurile si mai ales terenurile agricole vor fi invevstitia care ne va face sa pierdem cat mai putini bani. Nimeni nu va iesi din aceasta criza globala fara a pierde ceva. Castigatorii vor fi cei care vor pierde mai putin.
  • Greva fiscala (Miercuri, 5 mai 2010, 15:38)

    it_s__not_news [utilizator]

    Ati spus:
    "Ce faceti dv. pentru a matura intreaga clasa politica? Aceasta cred ca este singura solutie."

    E simplu: greva fiscala. Pina cind Km de autostrada coboara la preturi normale. Show them the finger, they do not care anyway it's just a bad policy. Statul trebuie ars la bani. E care pe care. Sa vedem cine cistiga.

    Ce parere aveti? Reuseste patronatul sa se aglutineze in jurul unei astfel de idei ?
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 17:23)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui it_s__not_news

      Nu greva fiscala este o solutie. Nici la 1848, nici la 1918 problemele nu s-au rezolvat printr-o greva fiscala. Avem nevoie de o miscare politica noua, care sa mature actuala clasa politica. Acum cativa ani, am publicat un articol pe hotnews.ro, numit "Romania, o farsa?" Era un pamflet. Astazi incerc sa transform pamfletul intr-o actiune politica coerenta. Dar am nevoie de ideile dv. si de sprijinul celor care vor sa-si riste linistea actuala pentru viitorul copiilor lor.
  • evolutia viitoare a economiei Romaniei (Miercuri, 5 mai 2010, 15:44)

    Flavius [anonim]

    In anii care au trecut Romania a beneficat de un aflux masiv de capital atat in ceea ce priveste investitiile cat si in ceea ce privesc sumele cu care bancile straine au creditat populatia. Cum vedeti evlolutia economiei in conditiile in care acest aflux de capital s-a redus drastic.
    1. Credeti ca treptat intrarile de capital se vor relua si daca da in ce masura?

    2. Nu va inspaimanta faptul ca defapt adevarata noastra valoare este cea actuala , pt ca odata oprit fluxurile externe am picat in nas?
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 17:20)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Flavius

      1. Afluxul capitalului strain in Romania depinde esential de sanatatea economiei romanesti si nu de bogatia poporului roman. In Polonia fluxurile de capital care intra cresc. Daca Romania va inregistra o crestere economica pozitiva oricat de mica, increderea va reaparea.

      2. M-a inspaimantat faptul ca Romania a crescut in ultimii ani doar pe datorie, ca Romania este una ditnre putinele tari care exporta mult mai putin decat importa, dar totdeauna exista o solutie. Spre deosebire de China, care importa tehnologie occidentala si nu a inventat nimic in ultimii 20 de ani, Romania, din cand in cand, are valori intelectuale care mai inventeaza cate ceva. Ar trebui sa ne concentram asupra celor care reusesc sa aduca idei noi. Inteligenta este intotdeauna plusvaloarea economica cu cea mai mare margine de castig. Actualmente, incerc impreuna cu fratii Stanasila, sa implentez, in metalurgie, o inventie remarcabila: obtinerea de pulberi de fier impreuna cu hidrogen 90% pur, inventie pe care speram sa o valorificam la fabrica americana de pulberi de fier de la Buzau. Daca fiecare capitalist roman ar sprijini o mica inventie romaneasca, sigur nu am importa mai mult decat am exporta. Sunt convins ca Romania poate exporta materie cenusie mai repede decat textile create in loan.
  • Germania - dilema (Miercuri, 5 mai 2010, 16:04)

    Adrian [anonim]

    In raspunsul la intrebarea 31 sperati ca Germania sa iasa din zona EURO.
    In raspunsul la intrebarea 38, sperati sa nu iasa!

    Va contraziceti. Care e de fapt adevarul?!?!
    • r (Miercuri, 5 mai 2010, 17:13)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adrian

      1. Eu cred ca, odata cu iesirea Germaniei din euro, vom avea 2 luni de panica, dupa care, in timp, lucruririle se vor rezolva, iar Romania va fi fericita ca nu a intrat in zona euro.
      2. Iesirea Germaniei din zona euro e un scenariu pesimist, iar panica creata nu este bine vazuta de nimeni. Daca se vor gasi solutii astfel incat nimeni sa nu iasa din zona euro, ar fi cea mai buna solutie, dar este actualmente un pic utopica. Sper ca astfel nu ma mai contrazic.
  • La revedere (Miercuri, 5 mai 2010, 16:17)

    Redactia [hotnews.ro]

    intalnirea online s-a incheiat. multumim invitatului pentru raspunsuri si cititorilor pentru interesul acordat.

    Nu uitati, cele mai interesante intrebari se vor regasi in emisiunea "Bucuresti punkt Bonn", realizata de HotNews.ro si Deutsche Welle si difuzata in fiecare vineri de la ora 17.00.

    La revedere.
  • inflatia? (Miercuri, 5 mai 2010, 20:27)

    neconvingator [anonim]

    Daca inflatia este solutia alternativa a domnului Sima la reducerile bugetare de salariati si reducerea(impozitarea masiva) a pensiilor mari m-am lamurit. Inflatia este cel mai ingrozitor fenomen care ataca economia (mai rau decat inflatia nu este decat haosul economic. Aduceti-va aminte cat ne-am chinuit sa stapanim acest fenomen vreo 15 ani)
  • Cota 16% (Joi, 6 mai 2010, 5:54)

    hotnewsfil [utilizator]

    Iata intrebarea pe care i-am pus-o domnului Sima si raspunsul sau :
    Întrebarea nr. 6 Om bun
    Cat a platit domnul Sima (impozit pe venit) in anul 2009, corespunzator cotei de 16% si cat ar fi platit daca impozitul ar fi fost progresiv, caz in care ar fi avut de platit cca. 35% din venitul sau anual?


    Cristian Sima
    In 2008 si 2009, am platit impozite pe castigurile din bursa, pe afaceri imobiliare si pe firmele unde sunt majoritar la nivelul a aproximativ 3 milioane de euro. La o cota de 35% as fi platit dublu. Mentionez ca nu am platit impozit pe dividende intrucat nu am acordat dividende, ci am preferat sa reinvestesc in 2009 toate dividendele in ziduri si terenuri, profitand de prabusirea pietei imobiliare, si astfel cred ca m-am protejat, pt viitoarea inflatie galopanta care va exista atat pe leu, cat si pe euro, cat si pe dolar.
    ----------------------------
    Acest raspuns confirma opinia ca 16% este, masiv, in favoarea celor foarte bogati (isi pot majora galopant bogatia), efectul benefic scontat pentru sustinerea, prin aceasta cota fixa minimala, de 16%,a bugetului national, nefiind confirmat la punerea in aplicare.
  • solutie anti criza normala (Joi, 6 mai 2010, 9:04)

    Ed___ [utilizator]

    dl Isarescu presedinte si dl Sima premier.
  • pana cand?? (Joi, 6 mai 2010, 9:07)

    simina [anonim]

    Nu pot sa inteleg absolut deloc de ce in sistemul bugetar sunt posibile salarii de 4000-5000-6000 lei in conditiile in care noi cei care contribuim cu bani la buget lucram pentru salariu minim fie el de 600 lei sau de 1200 lei in cel mai fericit caz(daca ai studii superioare).E corect? De ce bugetarii isi pot permite sa primeasca sporuri de toate felurile dublandu-si salariile si asa nesimtite in vreme ce noi ceilalti nu primi nici macar sporul de vechime pentru care am muncit de ne-au sarit capacele.Ce natie e asta, ce imbecili ne conduc si cum de mai suportam asa ceva. O sa plateasca si ei in curand cu varf si indesat pentru ca ne-am saturat pana peste cap.Jigodii fara bun simt si carora nu le pasa nici cat negru sub unghie de poporul si de tara lor pe care au jecmanit-o pana la ultima lescaie. Ce mai vor de la noi?? Cat sa le mai dam si pana cand??? Sper sa nu mor pana ce nu-i vad platind inzecit furtisagurile facute ei si tot neamul lor.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version