Traian Basescu loveste in "Romania sociala"

de Cristian Orgonas     Khris.ro
Joi, 6 mai 2010, 20:41 Economie | Finanţe & Bănci

In ultimele zile, atat mediul privat cat si angajatii din sectorul de stat au asteptat cu sufletul la gura o confirmare oficiala din partea autoritatilor cu privire la masurile fiscale pe care guvernul le va lua pentru a respecta tinta de deficit impusa de FMI, scrie Cristian Orgonas pe blogul sau.

Daca ieri se contura un scenariu “de groaza” (cresterea ambelor taxe), astazi dl. Basescu a lamurit lucrurile: cele doua taxe raman la nivelul actual, insa bugetarii si asistatii social vor trebui sa stranga serios cureaua.

Practic, din mesajul presedintelui intelegem un singur lucru: autoritatile vor apuca taurul de coarne si vor reduce semnificativ numarul celor care fac parte din “Romania sociala”:

- reducerea fondului de salarii cu 25% inseamna ori reducerea salariilor cu acelasi procent, ori reducerea masiva a numarului de bugetari, ori ambele.

- o privire mai atenta asupra celor peste 6 milioane de asistati social va scoate in evidenta faptul ca multi dintre cei care stateau cu mana intinsa la stat, de fapt nu o duc in niciun caz atat de rau incat sa aiba nevoie de ajutor public;

- ajutorul de somaj va fi redus cu 15%, pensiile vor fi reduse tot cu 15%;

- salariul minim in sectorul bugetar va fi redus de la 705 lei la 600 lei (cat de corect este sa ai doua salarii minime pe economie, mai mic pentru privati, mai mare pentru bugetari?).

De asemenea, trebuie remarcat ca este pentru prima data cand cel care conduce “de facto” guvernul promite luarea unor masuri concrete in sensul reducerii cheltuielilor bugetare, masuri care nu vizeaza sectorul privat.

De fapt, acesta este si marea surpriza a serii: intregul set de masuri anuntat astazi are efect doar asupra sectorul de stat, privatii fiind scutiti de cresterea taxelor.

Personal, am fost foarte surprins de duritatea masurilor promise de presedinte. Atat de surprins, incat incep sa ma indoiesc ca ele vor putea fi puse in practica. De ce? Pentru ca presiunea sindicatelor va fi imensa.

Incepand de maine ne putem astepta la ample miscari de protest, fiind doar o chestiune de timp pana cand sectorul public va intra in greva generala.

Urmatoarele luni vor fi cel putin interesante.

PS: nu era normal ca Emil Boc sa anunte masurile respective?













Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

3899 vizualizari

  • -2 (6 voturi)    
    Singurul lucru de neinteles este... (Joi, 6 mai 2010, 19:50)

    Bucur C [anonim]

    ...de ce platim noi lacomia unora de peste Atlantic:
    http://www.dailymarkets.com/stocks/2010/05/05/how-is-the-us-economy-supposed-to-succeed-when-our-politicians-and-the-big-banks-are-making-billions-of-dollars-betting-against-it/
    • +2 (2 voturi)    
      de aia (Vineri, 7 mai 2010, 10:36)

      cet23 [anonim] i-a raspuns lui Bucur C

      Fiindca nu avem de ales. Indiferent de cine e la guvernare.
      Daca americanii (populatia obisnuita) platesc din greu pentru lacomia bancherilor, prin ajutoarele colosale din bugetul national - sau garantate cu bugetul national - de ce crezi ca cineva ne-ar scuti pe noi, romanii?
  • +5 (5 voturi)    
    opinie (Joi, 6 mai 2010, 20:28)

    broter [anonim]

    daca ,,pensiile nesimtie" s-ar fi redus cu 40%, amarastenii ceilalti de pensionari ar fi ramas neatinsi...
    daca la bugetari, salariile de multe mii de euro s-ar reduce la cateva sute, grosul maselor nu ar avea de suferit....
    daca ministerele si agentiile comasate ar fi insemnat reducere de personal (iar nu 100+100 = 300) poate acuma ar fi fost ok...
    daca km de sosea asfaltata ar fi costat macar cat in Bulgaria sau Ungaria,acum am fi avut drumuri..
    daca fondurile de la UE s-ar putea da cu mare usurinta discretionar, pana acum le-am fi luat pe toate...
    daca un politist sau un jandarm ar intra in sistem cu salariul unui profesor sau medic, poate am fi avut scoli si spitale...
    doar opinii, votate cu minus ca de obicei (de aceeasi, ca de obicei..)
    vorba unui antevorbitor: criza placuta va doresc!
    • +2 (6 voturi)    
      Reduceri (Joi, 6 mai 2010, 21:50)

      Cosmin [anonim] i-a raspuns lui broter

      De acord, ar trebui sa reduca pensiile diferentiat .... nu sa ia la o amarata de batranica din cei 400 RON pensie .... sa ia la aia cu peste 1500 RON ... iar la salarii nu ar trebui sa umble ... sa ii dea afara pe toti puturosii ordinari care au salarii nesimtite si nu fac nimic .... si pe urma nu va mai fi nevoie de reduceri ... dar de, anul trecut nu au facut asta ca erau alegerile .... si baselu dadea prost daca dadea afara 100000 de oameni de la stat .... lasa ca au fost dati afara 250.000 de la privat ca sa compenseze .... RUSINE SA VA FIE ! ... ati merita sa fiti impuscati pentru ce ati reusit sa faceti din tara asta ...
  • +2 (2 voturi)    
    De vorba intre noi! (Joi, 6 mai 2010, 20:32)

    stefan [anonim]

    1. Nu a anuntat premierul, pentru ca e intii de toate un joc politic. Basescu e inca 5 ani la Cotroceni si gata, nu se mai prezinta in alegeri. Boc cu PDL in 2012 se prezinta in alegeri. SI va fi usor sa arunce pe Basescu. Ba pina atunci e timp lung si lumea mai uita.
    2. Desi au spus ca vor face si vor drege, nu s-a intimplat nimic. SI uite ca veni scadenta. In fond salariul minim pe economie trebuie sa fie unul. Daca o companie sau alta pot plati mai mult, e foarte bine. Daca bugetul nu mai suporta, cel ce avea salariul minim sa-l aiba. Vorbiti de sindicate. Care sindicate? Pai cine fac gura cel mai tare? Bugetarii... De ce? Simplu, pot pune presiune pe guvern prin populatie. Adica intra in grava asistenta sanitara, sau invatamintul. In schimb la privat, se inchide fabrica. Si am o intrebare de mult la care n-a raspuns nimeni. AU fost atitea greve. EI bine, in zilele de greva cine i-a platit? Care ziarist se apuca de ancheta asta?
    3. Principial vorbind, cei ce sufear vor fi tot cei amariti. Nea Vida si cu Abramburica (dau 2 exemple dragi mie) stau tot acolo unde sunt, sugind 2 sau 3 salarii de la buget (si nu de alea minime). Va scadea fondul alesilor neamului? Vor da o lege prin care se interzice de miine cumulul functiilor si salariilor? Vor da o lege prin care pensiile vor fi sensibil egale?
    Ce vina are mama care s-a pensionat in 1991 si care are azi, comparativ cu cineva iesit la pensie din acelasi sector, cu aceeasi vechime, o pensie nici cit jumatate cit are aceeasi persoana?
    De ce un pensionar din Securitate, armata, magistratura este mai pensionar decit altii? Nu ca-s egalitarist. NU veniti cu povesti de cotizare, ca nu asta se ia in calcul, ci media salariului pe ultimii X ani sau luni. Pentru ca daca s-ar tine cont de cotizatie povestea s-ar schimba radical.
    Si nu in ultimul rind, nu numai Boc sau Basescu sunt vinovati. Ei trag ponoasele. Asa a fost si in 1997-2000. PSD a facut dezastrul, iar altii au tras ponoasele.
  • +18 (24 voturi)    
    Foarte adevarat (Joi, 6 mai 2010, 20:46)

    Razvan007 [utilizator]

    Am lucrat si lucrez in privat - asta de 10 ani de cand lucrez. In sfarsit o guvernare care ia masuri dure unde este nevoie, desi eu as merge si mai departe.

    O mare parte dintre functionari trebuie concediati, deoarece nu fac nimic. Aici trebuie taiat in carne.
    • -9 (13 voturi)    
      o.k. (Joi, 6 mai 2010, 20:10)

      Symbol [utilizator] i-a raspuns lui Razvan007

      Venituri mai mici inseamna consum redus.Drastic.Sa-mi explice cineva cum asta ajuta mediul privat....Pentru cine va produce?Doar pt. privati?Si ratele la banci din ce se vor plati?Plus alte dari si taxe...Dati-mi voie sa fiu sceptic...Unde sunt masurile care trebuiau luate de cel putin 10 ani incoace, ca sa nu se ajunga aici?TOTI care ne-au guvernat si ne guverneaza s-au dovedit nu numai incompetenti, ci si criminali.Toti.
      • +4 (6 voturi)    
        ... (Joi, 6 mai 2010, 20:16)

        Aph [anonim] i-a raspuns lui Symbol

        Ca scad veniturile sau cresc preturile tot in scaderea consumului se traduce. Masura anuntata va afecta insa numai pe unii, fata de cresterea taxelor care ne-ar afecta pe toti. In plus, economia romaneasca nu se bazeaza in principal pe consum, precum cea americana.
        • 0 (2 voturi)    
          Reduceri (Vineri, 7 mai 2010, 10:53)

          trainspotter [anonim] i-a raspuns lui Aph

          Ce tampenie!Numai pe unii..Veti vedea!Ca doar nu traim in tarcuri separate, inteligentilor!
      • 0 (0 voturi)    
        Consum (Joi, 6 mai 2010, 21:50)

        Florin [anonim] i-a raspuns lui Symbol

        Interesant comentariul lui Symbol. Bănuiesc că ideea e să încurajezi consumul pe datorie, sub pretextul că aşa nu sufoci sectorul privat. Poate ne explică şi de unde se pot lua banii pentru consum.
      • +1 (1 vot)    
        Bugetarii rromani si greci ne-au adus aici (Joi, 6 mai 2010, 23:57)

        Anonim [anonim] i-a raspuns lui Symbol

        Votand cu cel care promite ca le va da mai mult.

        Eu nu sunt de acord cu scaderile nediscriminate (taiat din pensiile de lux, disponibilizat/taiat salariile la birocati nu in sanatate etc.), asta e altceva.
      • +1 (1 vot)    
        pai uite cum (Vineri, 7 mai 2010, 11:08)

        el [anonim] i-a raspuns lui Symbol

        daca majorezi TVA si cota unica lovesti consumul pt 22 MIL (inclusiv mediul privat) si atunci daconsumul mult mai redus. asa pleaca 400K de bugetari acasa in 6-12 luni, salariile revin la normal si arati ca ai un plan.

        altfel nu prea ai sanse sa-ti revii
      • 0 (0 voturi)    
        Evident ca ai dreptate (Vineri, 7 mai 2010, 12:32)

        Luk [utilizator] i-a raspuns lui Symbol

        Doar ca: sectorul privat stie si poate sa se adapteze crizei (uita-te in jur), in timp ce sectorul de stat nici nu vrea si nici nu poate s-o faca.

        E criza in toata tara si o sa fie destul de greu in continuare. Dar nu se poate ca sectorul privat sa suporte TOATA CRIZA, nu?
        Avem o singura tara.
    • +11 (13 voturi)    
      Singura dilema (Joi, 6 mai 2010, 21:02)

      firuierbii [utilizator] i-a raspuns lui Razvan007

      De ce asa tarziu !?
  • +1 (5 voturi)    
    BOC (Joi, 6 mai 2010, 20:50)

    dmihalcean [anonim]

    Bine punctat.
    In mod normal Boc trebuia sa anunte aceste masuri dar primul ministru este Basescu si nu Boc.
    • +10 (14 voturi)    
      basescu nu are ce pierde (Joi, 6 mai 2010, 20:01)

      Ghita [anonim] i-a raspuns lui dmihalcean

      nu va mai candida.
      noi cei din sectorul privat salutam decizia si va asteptam cu bratele deschise compatrioti bugetari sa va asezati voi la coada la noi la interviuri si impreuna sa facem pibul mare.
    • +7 (9 voturi)    
      "normal" era (Joi, 6 mai 2010, 21:08)

      zaboo [utilizator] i-a raspuns lui dmihalcean

      si sa fi fost multi dintre smecherii care ne-au condus in puscarie... da' nu sunt! si chiar: CARE e problema daca a anuntat Base si nu Boc? de ce am senzatia ca se cauta pretexte sa atacam - orice ar fi?
  • +4 (10 voturi)    
    Masuri necesare (Joi, 6 mai 2010, 20:52)

    claudia [anonim]

    Sa speram ca vor avea puterea sa duca aceste reforme la capat in cat mai scurt timp... sunt absolut necesare.
  • 0 (12 voturi)    
    Traiasca PDL! (Joi, 6 mai 2010, 20:54)

    Prebu [utilizator]

    Aceasta decizie imi provoaca 2 stari: una de bucurie pentru cei care au votat PDL si Basescu, iar alta de tristete pentru cei care vor avea venituri mai mici. Pacat ca romanii nu se trezesc din aceasta stare si nu reusesc sa puna stampila de vot si pe alte partide in afara PDL, PSD, PNL, UDMR, PRM care si-au dovedit pe deplin "competenta". Am ajuns acolo unde meritam si suntem perfect reprezentati in mediul politic atat intern cat si international (vezi prezenta lui Becali, EBA, etc. in Parlamentul Europei.) Criza usoara va doresc!
    • +1 (3 voturi)    
      e mai usoara decat a dumitale (Joi, 6 mai 2010, 21:24)

      zaboo [utilizator] i-a raspuns lui Prebu

      si a noastra trece...=))
  • 0 (0 voturi)    
    intrebare (Joi, 6 mai 2010, 20:56)

    rotel [anonim]

    o intrebare, retorica, daca mai era nevoie, pentru cine trebuie?
    de ce nu intra aici de cxe va convine?
    si asa votati si scrieti toata ziua...
    o sa ajungeti sa va certati intre voi...
  • -4 (6 voturi)    
    Remember 1997 (Joi, 6 mai 2010, 21:08)

    Walrus [anonim]

    Atunci guvernul Ciorbea anunta la fel, masuri radicale menite sa relanseze, sa asaneze, etc. Toate masuri de dreapta, la fel ca si toata politica economica de dupa 1989, indiferent de conducere (da, chiar si sub Iliescu nu s-a facut o protectie si echiate sociala ci mai mult un soi de favoritism social al unor categorii).
    Toate cu acelasi rezultat dezastruos. O solutie de mijloc ar fi putut fi mult mai eficienta o majorare a TVA cu 1-2 procente, disponibilizari insectorul bugetar, plafonarea ajutorului social maximal, taxe mari pe produsele de lux etc). Din pacate Basescu ia masuri marinaresti in economie. Seamana cu dansul unui elefant pe o masa chinezeasca de portelan.
  • -5 (9 voturi)    
    Traian " sa traiti nu bine" (Joi, 6 mai 2010, 21:09)

    Independentul [anonim]

    isi face singur un sfert de Harra-Kirri cu reducerea de 25 % a salariilor bugetarilor in sensul ca trebuie sa fie exemplu si sa-si reduca salariul de presedinte si dupa aceea in jos toata hoarda de incompetenti pe care i-a nasit ministri sau mai bine ii concediuaza ca si asa vin degeaba la guvern.
    Oameni mai prosti ca astia nu am vazut in viata mea !
    A doua oara rectifica practic bugetul RO pana pe minus(2009 si 2010),masura de ASTAZI ,maine la acest lucru va duce !Pana la cat minus ? Sa dea dumnezeu sa nu fie mai mult de - 5 % din PIB anul acesta !
    • 0 (0 voturi)    
      La munca, nu la intins mana !... (Vineri, 7 mai 2010, 15:36)

      vali [anonim] i-a raspuns lui Independentul

      ...La munca, nu la intins mana !...
      ..Cui i-a placut munca a luat calea amara a strainatatii cu desagul pe umar,...
      ... a muncit in moluz si ciment, a sters babe la kur, si a trimis bani sa plateasca taxele si darile de acasa,... sa-si creasca copii ramasi singuri prin vecini sau la bunici nevoiasi,...
      ...Cati profesori si cati slujbasi au luat drumul pribegiei ?...
      ...acum, la munca...la munca,...LA MUNCA !...
  • -4 (6 voturi)    
    Sa crape pensionarii ca economisim 100%!! (Joi, 6 mai 2010, 21:13)

    Piciu' [anonim]

    Bravo B&B, sper sa crape toti pensionarii ca economisim 100%. Poate incepem cu parintii lui Boc, ca mai bine faceau un k**at langa un gard decat pe piticul asta.

    Hai sa traiti bine, n-asa !!
    Succesuri.
  • -2 (2 voturi)    
    NE PLANGEM DE BANI, DAR STATUL DA STIMULENTE IN MI (Joi, 6 mai 2010, 23:05)

    doru [anonim]

    chiar nu suntem normali! Vorbim, vorbim de reduceri de salarii, de cheltuieli bugetare...dar , in continuare bugetarii din ministerele de finante, muncii, si care dracu or mai fi iau stimulente, adica o cota parte din taxele care se incaseaza la buget, si asta pe langa salariu.Pe de alta parte, primariile si consiile judetene, in conditiile legii unice a salarizarii, isi dau stimulente...adica au bani la buget..spuneti, voi daca e normal ce se intampla!
    • 0 (0 voturi)    
      usurel (Vineri, 7 mai 2010, 11:58)

      srpc [utilizator] i-a raspuns lui doru

      la primarii nu se mai dau stimulente din vara trecuta; sunt curios cine-si va mai toca nervii si periclita siguranta personala ca sa aduca bani de la rauplatnici pt. un salariu de nimic.
  • -1 (5 voturi)    
    Impactul nu e calculat cum trebuie (Joi, 6 mai 2010, 23:28)

    Omics [utilizator]

    Nu s-a luat serios în calcul scăderea consumului provocată de de măsurile „-25%, 15%”. În economia României bugetarii, consumul lor, au un rol mult mai important decât în Letonia sau Ungaria, chiar dacă erau plătiți și din creșterea datoriei publice. Iar exportul și investițiile sunt în suferință. Scăderea consumului va antrena scăderea PIB, deazastrul celei de-a doua recesiuni (mult mai greu de contracarat) în economie și scăderea încasărilor la bugetul de stat mai mare decât scăderea cheltuielelor prin acest „-25, -15%”.

    Măsurile acestea sunt distructive, sper să fie oprite cumva.
  • 0 (0 voturi)    
    propuneri reducere cheltuilei (Vineri, 7 mai 2010, 14:12)

    cristian [anonim]

    Buget televiziune + radio de stat = 0. Exceptie printr-o societate nonprofit TVR Cultural. Avem pe ce canale sa ne uitam, consumul ar fi acelasi; angajatii respectivi s-ar muta pe canalul pe care mutam noi cu telecomanda.

    Cristian


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi