Curbele de sacrificiu. Ce efecte au in economie si ce le spunea Iorga bugetarilor nemultumiti?

de D.P.     Dan Popa's Weblog
Vineri, 7 mai 2010, 8:44 Economie | Finanţe & Bănci

Despre curbele de sacrificiu nu e mare lucru de spus. Intr-o incercare disperata de a face economii, la 1 ianuarie 1931 a fost introdusa prima „curba de sacrificiu“. Salariile au fost diminuate cu o cota cuprinsa intre 10% si 23%. S-a sistat acordarea de sporuri, iar avansarile in functie nu mai atrageau dupa sine cresterea veniturilor. La 10 februarie 1931, Romania a luat un nou imprumut extern, numit „de dezvoltare“. Suma totala era de 1,3 miliarde de franci francezi, iar dobanda era una dintre cele mai ridicate ale epocii – 10,23%, scrie Dan Popa pe blogul lui.

In acelasi an, Marmorosh Blank a dat faliment. Statul a introdus noi taxe, care au provocat inflatie. In ianuarie 1932 a fost introdusa cea de-a doua „curba de sacrificiu“, prin care salariile erau diminuate cu 10%-12%. Caderea productiei si necesitatea achitarii datoriei externe au secat bugetul. Functionarii de stat erau platiti cu intarzieri de trei pana la sase luni.

Sigur ca si atunci bugetarii au fost nemultumiti. Mai mult, s-au organizat si s-au dus la Mamaia, sa i se planga primului-ministru Nicolae Iorga. Stiti care a fost replica lui Iorga (profesor si el ca formatie): „Daca erati disperati, nu veneati in casa mea. Alaturi este marea” ( o aluzie cam dura pentru gustul meu).

In perioada aceea, curbele de sacrificiu au provocat derapaje sociale, inflatie si au agravat criza. Partidele de factura legionara au castigat adepti pe fondul nemultumirilor sociale.

Prima „curba de sacrificiu“ asupra salariilor a dus la acumularea unor venituri ale statului de 3,4 miliarde lei.

O a doua „curba de sacrificiu“ a fost aplicata in septembrie 1932, aducand statului economii de 5 miliarde lei, iar o a treia „curba de sacrificiu“ in februarie 1933. Creantele restante ale statului se ridicau, la finele anului 1933, la circa 17 miliarde lei.

Ce a facut Statul ca economia sa isi revina?

A lua, foarte pe scurt spus, masuri protectioniste care in final s-au dovedit bune si au scos economia din groapa. In plus, au investit masiv in agricultura.

  • Masuri protectioniste:

- cresterea tarifelor vamale si restrangerea importurilor la bunurile de consum care puteau fi produse in tara,
- acordarea de prime de export,
- incurajarea industriei electrotehnice,
- acordarea unor avantaje fiscale

  • Masuri legislative

Decretul-lege pentru completarea Legii de incurajare a industriei nationale  si „Decretul privitor la infiintarea de fabrici pentru produse nefabricate in tara“ din 31 iulie 1936, asigurand conditii avantajoase pentru importul de utilaje si materii prime, ca si dreptul de monopol pe o perioada de 16-36 luni asupra pietei de desfacere intreprinderilor ce fabricau articole de mare tehnicitate.

Drept rezultat, in perioada urmatoare a avut loc o crestere a numarului de companii, iar comertul s-a intensificat. Protectia vamala a fost ridicata pentru unele produse la cote care faceau greu accesibil importul de produse fabricate similare straine. Taxele vamale la marfurile de import au crescut in anul 1938 cu 84% fata de anul 1929, iar peste 90% din intregul import a fost supus controlului de stat. Au fost reduse taxele vamale la o serie materii prime, masini si instalatii.

  • In comertul exterior

Pentru echilibrarea comertului exterior, protectia vamala a fost ridicata pentru unele produse la cote care faceau greu accesibil importul de produse fabricate similare straine.

Taxele vamale la marfurile de import au crescut in anul 1938 cu 84% fata de anul 1929, peste 90% din intregul import fiind supus controlului de stat. In acelasi timp, au fost reduse taxele vamale la o serie de produse necesare industriei, precum materii prime, masini si instalatii

In relatia cu bancile
Debitorii agricoli capata o reducere de 50% din totalul datoriilor, iar datornicii care isi lichidau creditele in decurs de doi sau cinci ani beneficiau de reduceri suplimentare, de 70% si respectiv 60% din totalul datoriilor.

Concluzie

Degeaba faci curbe de sacrificiu daca nu le insotesti cu politici fiscale si de investitii care sa sprijine efortul.

Citeste textul integral, vezi care au fost celelalte masuri luate atunci si comenteaza-le pe blogul lui Dan Popa



Citeste mai multe despre   












Material sustinut de Superbrands

Help Net, 19 ani de excelenta pe piata farma

Help Net Farma opereaza una dintre cele mai importante retele de farmacii din Romania si face parte alaturi de Green Net - importatorul si distribuitorul de suplimenti nutritivi si dezvoltatorul lantului exclusivist Beautik Haute Perfumerie, din grupul Farmexim, primul importator si distribuitor de produse farmaceutice din Romania.

16394 vizualizari

  • +8 (8 voturi)    
    Atunci erau interesati (Vineri, 7 mai 2010, 9:04)

    Nemessiss [utilizator]

    Acum singurul interes este pentru buzunarul propriu (al lor sau al grupului). Imi este greu sa cred ca in tara asta nu e cineva capabil ... concluzia este ca nu se vrea acest lucru!
    • +9 (9 voturi)    
      nu se vrea acest lucru (Vineri, 7 mai 2010, 11:04)

      dromihete [anonim] i-a raspuns lui Nemessiss

      Draga Nemessiss,

      Sunt oameni capaibili si dornici de a ajuta. Dar acei oameni nu pot ajunge sa actioneze din cauza intereselor politicienilor. Si aici nu vorbim numai de cei de la putere :)
      Interesele, mafia, influentele, coruptia (vezi Cazul Voicu) se intind peste tot in clasa politica, indiferent de culoare
      • +1 (1 vot)    
        politicieni pe draku (Vineri, 7 mai 2010, 15:39)

        Dan D. [utilizator] i-a raspuns lui dromihete

        de acord cu tine, dar sa-i numesti pe de'alde Voicu "politicini" mi se pare o timpenie - aia eu legatura cu politica cit am eu cu constructia de statii orbitale. Astia's niste parveniti, infitrati in toate partidele, i-as numai mai degraba oameni de partid. Politicieni in Romania sint cit sa-i numeri pe degetele de la miini.
      • 0 (0 voturi)    
        Astea-s basme (Duminică, 9 mai 2010, 9:04)

        Eu [anonim] i-a raspuns lui dromihete

        Stii matale vorba aia: daca poti cu adevarat, vrei. Nimeni, nicaieri in lume, n-o sa-ti ofere vreo functie, vreo sustinere, vreun ajutor de indiferent ce fel, pe gratis. Daca vrei sa ajuti, si poti, te bati pt. asta. Problema e ca aia care cred ca pot sa ajute se multumesc sa stea pe margini si sa balacareasca, si aia care chiar pot sa ajute se multumesc sa isi asigure lor un trai caldut, si nu-si bat capul cu chestii gen solidaritate sau responsabilitate sociala. Arata-mi vreun intelectual autentic care se baga in politica si chiar incearca sa faca ceva. Dupa aia abia o sa fiu de acord cu matale ca exista oameni care pot si vor sa ajute.

        Oamenii care pot si vor sa ajute sunt unii gen Prigoana sau Basescu, care se baga in haznaua care e politica romaneasca stiind ca o sa fie balacariti si terfeliti in toate felurile, dar considera mai important sa faca ce pot sa faca decat sa se bucure de viata indestulata pe care la o adica si-ar putea-o asigura. Chiar si Oprescu, cu toate bubele ce le are in cap, e unu' care se implica desi n-ar avea nevoie. Da' cazuri din astea le numeri pe degete. Si sunt compensate de zecile de mii de oameni care in loc sa mearga la politie sa ceara sa se organizeze un flagrant, prefera sa dea mita si sa se bucure in liniste de ce foloase reusesc sa obtina.

        De situatia nasoala din RO nu sunt de vina politicienii, suntem noi, cei multi. Cand a fost ultima data cand te-ai luat de sufletu' lu' unu care mergea fara bilet pe tren sau in tramvai? Ai facut-o vreodata? Daca nu, apoi ce te miri ca platesti preturi exagerat de mari pt. servicii de doua parale?
  • +7 (7 voturi)    
    Nicolae Iorga (Vineri, 7 mai 2010, 9:14)

    Frobenius [anonim]

    "Domnilor, Europa joaca pe sirma!"
    Este un alt citat din Nicolae Iorga.

    Nu stiu daca a fost cu intentie, dar umorul din spatele parantezei "profesor si el ca formatie" este... enorm.
  • -6 (14 voturi)    
    barajul hoover este solutia (Vineri, 7 mai 2010, 9:32)

    katun [anonim]

    oameni buni america a iesit din criza anilor '30 construind "doar" un mega baraj, numit hoover... constructia barajului hoover a antrenat atat de multa forta de munca si industrii incat a scos america din criza... au construit cale ferata pana in desert, au facut un oras pentru muncitorii care sa munceasca la baraj, o fabrica de betoane si o fabrica de gheata (casa nu se intareasca betonul prea repede din cauza caldurii)

    asta este solutia, statul roman trebuie sa investeasca toti banii imprumutati de la fmi intr-un mega proiect, gen canalul dunare-bucuresti, proiect abandonat de multi ani!

    dar cu cine sa faci asa ceva?!
    cu marinarul traian basescu care a distrus intreaga flota a romaniei?
    cu doctorul in drept constitutional emil boc, primul ministru care are cele mai multe ordonante neconstitutionale din istorie?
    cu fotbalistul de divizie c, adriean videanu, care in 4 ani ca primar a facut doar proiecte si borduri?
    cu vamesul vasile blaga?
    cu securistul silvian ionescu?
    sau poate cu mafiotul bercea mondialu?

    curba de sacrificiu nu va face decat rau, este o noua incercare a pdl-ilor de a da vina pe functionarii publici... de parca functionarii sunt vinovati de legile incalcite si birocratice, pai cine da ordonante peste ordonante si modifica legi la 3 zile dupa ce s-au adoptat?!
    • +6 (10 voturi)    
      doreleee, mai usor cu nervii !! (Vineri, 7 mai 2010, 11:30)

      alecu [anonim] i-a raspuns lui katun

      lucrarile publice mari, la care sa participe multi doreli ca tine, nu mai sint o solutie in epoca nanotehnologiei din cel putin trei motive:
      1. sint implicati infinit mai putini doreli ca in anii 30 datorita progresului tehnologic
      2. banii s-ar evapora imediat in strainatate, fie prin importuri (utilajele s-ar importa cam 90%) fie in paradisuri fiscale (de ex cimentul e dat tot la straini, consultanti care sa-i consulte pe alti consultanti etc)
      3. devizul ar fi mult umflat si astfel am plati mult mai mult decit ar face. cu siguranta un km de canal d-asta ar fi mai scump ca unul de la canalul panama

      continuind cu mult iubitul tau canal, nu ar beneficia mai mult de 20 - 30,000 de oameni cu tot cu personalul de la salile de jocuri mecanice unde si-ar toca dorelii banii, de exemplu. in schimb ar seca total tara de resurse.
      • +5 (5 voturi)    
        Altfel de proiecte (Vineri, 7 mai 2010, 13:46)

        Horia [anonim] i-a raspuns lui alecu

        As vrea sa va precizez ca astfel de actiuni publice grandioase nu ar putea ajuta acum economiile lumii ca acum un secol sau jumatate de secol. Dar priviti cealalta fata a lucrurilor. Orice actiune are si o reactiune. A construi timp de 50 de ani nu a adus numai beneficii. Uitati-va cate s-au distrus. Azi, dupa parerea mea, acestea ar trebui sa fie actiunile grandioase. De doua secole se tot taie padurile Munteniei (nu sunt de pe acolo). Acesta ar fi un proiect grandios: reimpadurirea acelor locuri (cu elementele specifice de rigoare). Retrocedarea Insulei Mici a Brailei naturii. Lunca Dunarii. Si altele.

        Pe de alta parte, sincer, nu ar strica sa avem vreo doua mii de km de cale ferata de viteza medie (asa 200 km/h, sa fiu modest), oriunde s-ar duce banii.
        • +2 (2 voturi)    
          DA! MARE DREPTATE AI! (Vineri, 7 mai 2010, 14:58)

          db [anonim] i-a raspuns lui Horia

          ar trebui actiuni publice care sunt multiplicator de economie -constructii de infrastructura si de utilitati - care atrag ulterior investitorii si consumatorii! Ar fi bune caile ferate, soselele, parcurile eoliene si solare, reimpaduririle, orice proiecte moderne de restructurare a consumurilor de energie! Merg si barajele - pentru centrale hidro sau irigatii- dar nu prea mai avem debite de exploatat la scara mare.
    • 0 (0 voturi)    
      :) (Vineri, 7 mai 2010, 12:30)

      calin [anonim] i-a raspuns lui katun

      Am o mica observatie. Am urmarit pe discovery un documentar despre baraj. Foloseau gheata ca sa-l raceasca mai repede deoarece betonul face o reactie chimica pentru a se intari cu degajare de caldura. Caldura provoaca dilatarea si implicit ar fi provocat fisuri in baraj (dupa cativa ani).
    • +3 (3 voturi)    
      megaproiecte (Vineri, 7 mai 2010, 14:43)

      mimi [anonim] i-a raspuns lui katun

      Cititi cartea Economia Mondiala sub lupa: de la crize acute la crize cronice. SUA nu a iesit din criza anilor '30 cu barajul Hoover. Cu barajul si alte cateva lucrari publice doar a mai atenuat criza. Privind retrospectiv se considera ca politicile monetare si fiscale ale epocii nu au facut decat sa accentueze criza adica au fost pro-ciclice. Asta acuza acum guvernatorul BNR ca guvernul ia masuri pro-ciclice acutizand criza in loc sa ia masuri anti-ciclice adica mentinerea la nivel scazut a taxelor, reducerea dobanzii de referinta (asta a facut BNR), reducerea aparatului administrativ etc. Pentru megaproiecte sunt necesari 2-3 ani numai ca sa intocmesti proiectul. Mai bine ar plati restantele catre privati si ar incheia lucrarile deja antamate. De data aceasta chiar are dreptate guvernatorul BNR doar ca este prea tarziu.
    • 0 (0 voturi)    
      chestii de-astea merg in economii neparazitate! (Sâmbătă, 8 mai 2010, 5:23)

      eeeuuuu [utilizator] i-a raspuns lui katun

      la rromani paralele alocate se volatilizeaza instant in buzunarele clientelei politice iar oalele sparte le va plati tot calicul (bugetar sau "de la privat"). singura solutie pentru romania post '90 ar fi sistarea pe timpul crizei a tuturor comenzilor pe bani publici. dar asta nu se va intampla pentru ca sunt prea multi "miliardari de carton" (a se citi hoti din buget) care impart prada cu politicienii puterii!
    • -2 (2 voturi)    
      tineti minte 3 cuvinte (Sâmbătă, 8 mai 2010, 14:15)

      bucatar [anonim] i-a raspuns lui katun

      "poporul, ceausescu, romania" pe care le ve-ti canta in curand.
  • -5 (5 voturi)    
    Eu (Vineri, 7 mai 2010, 9:57)

    curba de sacrificiu [anonim]

    Nu cred ca va mai urma si alta curba de sacrificiu.

    Domnul Basescu a spus ca datoria contractata de la FMI va fi platita de catre BNR.

    Domnule Popa, bag de seama ca nu sunteti suficient de impregnat de basescianism.
  • +5 (5 voturi)    
    Protectionismul este astazi imposibil, in UE (Vineri, 7 mai 2010, 10:03)

    Chuck [anonim]

    De aceea, enumerarea tuturor masurilor protectioniste din articol este inutila, pentru Romania de astazi.
    Cu restul, sunt de acord. Romania ar trebui sa foloseasca imprumuturile externe si economiile la buget, pentru care astazi sufera o parte importanta din populatie, la o viitoare relansare economica, in special a productiei.
    Cat despre Iorga, asprimea uneori abuziva cu care a luat masuri impopulare i-a adus antipatia multor oameni, care a culminat cu asasinarea sa de catre legionari.
    • +3 (5 voturi)    
      Concluzia articolului este alta (Vineri, 7 mai 2010, 10:38)

      Constantin [anonim] i-a raspuns lui Chuck

      Nu reducerile bugetare au pus capat crizei ci facilitatile fiscale acordate economiei. Masura de sustinere a exporturilor prin subventii poate fi aplicata si acum.
      • +2 (2 voturi)    
        nu poate fi aplicata (Vineri, 7 mai 2010, 12:46)

        emilper [utilizator] i-a raspuns lui Constantin

        subventionarea exporturilor e reglementata prin acorduri WTO
  • +8 (8 voturi)    
    Interesant, dar... (Vineri, 7 mai 2010, 10:03)

    Razvan [anonim]

    ... cum sa adopte Romania masuri protectioniste azi??? Pentru informarea dumneavoastra suntem stat membru UE.
    • +5 (5 voturi)    
      exemplu (Vineri, 7 mai 2010, 11:24)

      andrei [anonim] i-a raspuns lui Razvan

      asta cred eu ca este acest text, impresie pe care mi-o lasa mai ales concluzia.
      aceasta lectie de istorie (sper ca este si corecta) are rolul de a ne deschide ochii. sigur, multe masuri enumerate in articol nu se pot aplica acuma din varii motive, dar asta nu inseamna ca aceasta "curba de sacrificiu" propusa de presedinte (ministrul muncii habar nu avea, a aflat prin conferinta de presa) nu poate fi corelata cu masuri de actualitate.
      cat despre cresterea TVA si a cotei unice, sunt convins ca le vom vedea si pe acestea pana la urma.

      pana nu invatam sa citim printre randuri si sa separam forma de fond nu vom scapa de manipulari grosolane, demagogie si minciuni (aviz amatorilor - declaratia lui isarescu)
  • +5 (5 voturi)    
    Prieteni, surprindeti fondul... (Vineri, 7 mai 2010, 10:37)

    nune [utilizator]

    ...normal ca nu se pot lua masuri protectioniste in dezacord cu legislatia europeana! Era doar o rememorare a ceea ce s-a facut atunci.

    Esenta e clara: degeaba tai salarii si pensii daca nu ai grija ca economia sa creasca! Si fara facilitati de business, fara o relaxare fiscala nu se poate face asta...

    Astept setul de masuri de crestere economica. Ceea ce am auzit ieri e apa de ploaie: nici nu strica, nici nu drege. E o masura de termen scurt, fara efecte spectaculoase. Cel mult se amana momentul urmatoarei curbe de sacrificiu...
  • +4 (4 voturi)    
    Acele masuri nu se pot aplica acum (Vineri, 7 mai 2010, 10:42)

    calator [anonim]

    Domnule Dan Popa, la vremea respectiva Romania nu era in UE. Asa ca puteti sa uitati de protectionismul vamal. Industria e la pamant. Eventual se poate stimula constructia de drumuri, reabilitarea cailor ferate, industria IT si agricultura. Daca ai drumuri te poti gandi si la tuirism eventual. Este criza. Singurul avantaj fiscal este cel al unor prime de export. In fine toate cele mentionate mai sus, nu fac doi bani daca nu ai un sistem educational si juridic sanatos.
  • +4 (4 voturi)    
    singura solutie (Vineri, 7 mai 2010, 10:53)

    MirceaA [utilizator]

    dupa parerea mea, singura solutie ar fi sa producem ceva universal vandabil... papa. Ganditi-va ca nea nicu a platit toata datoria externa cu papica. De ce nu ar fi posibil si acum acelasi lucru?
    • +4 (4 voturi)    
      Agricultura romaneasca (Vineri, 7 mai 2010, 11:29)

      Constantin [anonim] i-a raspuns lui MirceaA

      s-ar putea transforma din cenusareasa economiei romanesti in primadona. Agricultorii sa nu mai stea dupa stat ca pierd timpul de pomana. Sa preia initiativa, sa-si faca un plan si sa vine ei cu propuneri legislative avantajoase si pentru ei dar si pentru stat.
      • +4 (4 voturi)    
        am o propunere (Vineri, 7 mai 2010, 12:26)

        lucian [anonim] i-a raspuns lui Constantin

        ok, uite am o propunere. ai zis ca sa venim noi cu ele. ti-o dau tie?

        obligatia constituirii in asociatii cu participarea statului pentru consolidarea agriculturii.

        statul sa investeasca simplu, in hale frig si in hale de manipulare si depozitare. cand vine taranul cu salata din camp sa aibeunde sa o spele si ambaleze ca sa nu iti mai fie frica ca mananci din straita lui.
        regional astfel de centre. judetean fabricute de prelucrare in conserver a supraproductiei nevandute imediat sau nedestinata vanzarii.

        simplu. creaza locuri de munca. crestere economica. cheltuieli pe termen scurt.profit pe termen mediu si lung.
        • +1 (1 vot)    
          mda (Duminică, 9 mai 2010, 0:56)

          MirceaA [utilizator] i-a raspuns lui lucian

          se pare ca e o problema. Nu suntem lasati sa o facem. Am deveni producatori si UE nu are nevoie de asa ceva. Au nevoie de piata.
  • +2 (2 voturi)    
    omisiune (Vineri, 7 mai 2010, 10:57)

    Pink Panther [anonim]

    Ce a uitat autorul sa spuna este ca Romania intrat in default (incapacitate deplata) in 1933 si ca masurile de relansare economica au fost luate si prin restructurarea datoriei publice. It's a whole different story and context today ....
  • -3 (7 voturi)    
    Bugetarii sunt de vina!!!!!!!!! (Vineri, 7 mai 2010, 11:31)

    Istoria [anonim]

    A da ce vremuri. Avea tupeu nu gluma in ani '30. Asa ar trebui sa actioneze si politicienii de acum. Sa traiasca ca Iorga, sa actioneze ca Iorga si sa moara ca Iorga.
    Adica pac, pac, in padure la Snagov cu 2 legionari in spate. Asa sa ne ajute Dumnezeu. Si prostii care ii sustin pe aici o sa pateasca la fel
    • 0 (0 voturi)    
      dada (Duminică, 9 mai 2010, 0:57)

      MirceaA [utilizator] i-a raspuns lui Istoria

      numai desteptii ca tine sa traiasca... degeaba.
  • +1 (3 voturi)    
    criza, comunism, vandut tot, iarasi criza (Vineri, 7 mai 2010, 12:21)

    lucian [anonim]

    criza apoi comunism
    ce au construit comunistii au vandut capitalistii de dupa 1989. acum nu mai au ce vinde si e iarasi criza. oare se va repeta ciclul?

    eu ce sa va spun bai bugetrica. luati-va nene acum concediul cat mai primiti bani buni pe el ca in vara daca-l luati luati si mai putini bani de concediu.

    lol dar e de jale.
    • +1 (1 vot)    
      misto (Duminică, 9 mai 2010, 0:58)

      MirceaA [utilizator] i-a raspuns lui lucian

      logic ce spui
  • +5 (5 voturi)    
    cum a fost atunci... (Vineri, 7 mai 2010, 12:28)

    D. [anonim]

    1.uitati sa spuneti ca dupa ce "criza"a trecut,celor care au indurat curba de sacrificiu li s-au restituit banii retinuti pana la ultimul leut-acum nu se vorbeste despre asa ceva;2.nu tineti cont ca atunci tot omul-chiar bugetar fiind-avea o mica gospodarie care ii putea asigura supravietuirea(asta ca sa nu mai vorbim de gospodaria taraneasca);3.ar trebui sa vorbiti si despre msurile impotriva evaziunii fisale luate de guvernul Antonescu,masuri care au adus tarii(in vreme de razboi)un excedent confortabil,stopand dezmatul pe banii tarii (oricum,neglijabil fata de ce se intampla acum)
    • 0 (0 voturi)    
      pai (Duminică, 9 mai 2010, 0:59)

      MirceaA [utilizator] i-a raspuns lui D.

      pai asta vrea sa faca Chiorul acum, dar nu-l lasa nimeni. Nici macar ai lui.
  • -2 (2 voturi)    
    Iorga=excroc (Vineri, 7 mai 2010, 13:47)

    Vericu [anonim]

    Tatal meu spunea ca a ptimit salariul in carti scrise de IORGA asta nu se SACRIFICA ii sacrifica pe alti.Cam asa o sa se intample si acum.
  • +2 (2 voturi)    
    masuri (Vineri, 7 mai 2010, 14:39)

    Crsitain [anonim]

    Productia interna este cea mai importanta masura. Din pacate faciliati de incurajare a investitiilor au mai fost in tara (legea 24 1999) pentru zone defavorizate. Din pacate cand investitorii au terminat de construit fabricile si urmau sa beneficieze de facilitati, FSN (tot una cu PSD + PDL sau invers sau daca vreti adaugati si comunistii maghiari UDMR) au anulat facilitatile. Cum sa ai inceredere in ei ? Chiar credeti ca vom scapa de comunisiti cu ajutorul comunistilor (vorba lui Ion Caramitru) ?
    Cristi
    • +1 (1 vot)    
      mda (Duminică, 9 mai 2010, 0:59)

      MirceaA [utilizator] i-a raspuns lui Crsitain

      din pacate, ai dreptate.
  • +2 (2 voturi)    
    O solutie!!! (Vineri, 7 mai 2010, 15:15)

    Cristina [anonim]

    O solutie sa atraga bani la guvern ar fi sa le confiste averile acelor mari deputati, parlamentari si ministri care nu fac altceva decat sa ne distruga vietile si sanatatea cu fetele lor ironice atunci cand ne fura pe fata!!
    Acest guvern infect ca si celelate care au fost pana acum la conducere in Romania n-au facuta altceva decat sa si vada numai de interesele lor.
    Eu ca "STAT NATIONAL SI SUVERAN "ar fi trebuit sa creez locuri de munca , sa acord avantaje fiscale reale celor care le creeaza, nu sa ma incarc cu mii de someri caora sa le platesc miilioane de euro ajutor de somaj, bani pe care nu am de unde sa i adun.
    • 0 (0 voturi)    
      deh (Duminică, 9 mai 2010, 1:00)

      MirceaA [utilizator] i-a raspuns lui Cristina

      vise, omule, vise
  • 0 (2 voturi)    
    Datii odata afara pe bugetari !!! (Vineri, 7 mai 2010, 16:45)

    Florin [anonim]

    ca de un an de zile tot strigati si nu faceti nimic.
    • +1 (1 vot)    
      hm (Sâmbătă, 8 mai 2010, 10:56)

      Symbol [utilizator] i-a raspuns lui Florin

      Nici tie nu ti-a placut scoala, vad..."DATII afara' ...deci sa moara jumatate de tara, jumatate de familii-ca fiecare mai are prin ograda cate un bugetar, un asistat social, un pensionar...Si sa ramana doar angajatii din privat, cu patronii lor, mai mult sau mai putin 'jmecheri',sa produca si sa (se) consume intre ei, sa presteze munci de politisti, functionari, sa-si faca singuri operatiile si, nu in ultimul rand ,sa-si educe odraslele mandre de parintii lor, etc etc
  • +1 (3 voturi)    
    curbele de sacrificiu (Vineri, 7 mai 2010, 20:11)

    sacrificat [anonim]

    taica'meu taman terminase scoala normala si iesise invatzator. vazand ca nu'si ia leafa de cateva luni, a luat'o spre privat. s'a dus la campina, la astra romana si s'a inscris la o scoala de maistrii cu durata de un an. cand a terminat, invatzatorii mai asteptau inca lefurile, iar el castiga 5ooo lei ca maistru practicant. in banii de atunci, trei costume de haine din cangarul cel mai fin.
    cum e azi, stitzi si voi.
    solutzia, economia privata.
    te munceste, da, te plateste !
    apropo, mai acu' o luna-doua injuratzi privatzii c'au muncit o fatuca pana la epuizare..
    acu, avetzi de-ales.
    io cred ca si cu 25% mai putzin, unii bujetari tot sunt supra evaluatzi :-))
    hai, sayonara si ceasul mare dela gara !
    • +1 (1 vot)    
      Generalizare? (Sâmbătă, 8 mai 2010, 12:38)

      Symbol [utilizator] i-a raspuns lui sacrificat

      ...numai ,vezi dumneata, nu toti 'bujetarii' o pot coti spre privat(a)...Mai trebuie sa ai si chemare pentru scoala de maistri...Si nu vad multi medici in situatia asta...Oricum, sa nu ma cauti la Urgente, voi fi la recalificare.Sayonara!
      • 0 (0 voturi)    
        off! (Sâmbătă, 8 mai 2010, 13:12)

        sacrificata [anonim] i-a raspuns lui Symbol

        Grea mai e lb. romana pentru patronasii astia! Unde spunea ca facut scoala de <maistrii > ?
        • 0 (0 voturi)    
          SACRIFICATA (Sâmbătă, 8 mai 2010, 17:43)

          off,off!! [anonim] i-a raspuns lui sacrificata

          Revin cu o corectura : Unde spunea ca a facut ...Il papasem pe <a>!Imi cer scuze.
      • +1 (1 vot)    
        ce?? (Duminică, 9 mai 2010, 1:03)

        MirceaA [utilizator] i-a raspuns lui Symbol

        nu vezi medici care o pot coti spre privat? De ce? Oricum toti medicii cu cabinete au si ore la spitale, de unde-si cotesc pacientii.
      • 0 (0 voturi)    
        don doftor (Duminică, 9 mai 2010, 14:42)

        sacrificat [anonim] i-a raspuns lui Symbol

        te potzi privatiza fara scoala de maistrii.
        numa' deschide un cabinet privat.
        si daca esti un doctor, nu un doftor, faci bani frumosi.
        da, ce ! e mai usor si pe salar si pe ciubuk.
        cumnatul meu taman s'a operat de bypass coronarian la balotesti. este pensionar cu 600 si nevasta cu 5oo.
        dom' prof. dr. doc. i'a luat 5 mii pen' operatzie.
        face una pe zi. e drept ca partea lui o fo' poate de numai 2ooo, da ..zilnic.
        ce privatizare mai buna, aaaaa ?!
        si apopo, cumnatul tot nu e bine, face lichid. mere a doua oara la taiat. altzi bani, alta distractie. profesor, mana a doua, doctorul adormitor, moasele...
        nu'mi faci mila, dom' doftor. zau !
        nici profesorii cu vila facuta din meditatzii !
        ca, nici doftorii nici profii nu platesc haraci la stat pentru ciubuk.
        hai, pa ! si ceasul mare dela gara ...
  • +2 (2 voturi)    
    Aberatii.... (Sâmbătă, 8 mai 2010, 14:57)

    alfa [anonim]

    "Partidele de factura legionara au castigat adepti"...Asta-i limbajul lui Roller! Legionarii nu prea au avut multi adepti in clasa muncitoare.Clasa muncitoare(o buna parte din ea)a fost sedusa de bolsevismul atotbinefacator! Dupa atatia ani,mai ales de neo-bolsevism,Clasa muncitoare va ajunge in Paradis! Sa mai tineti minte un lucru dl. Popa:Socialismul pana la urma e extrem de scump.Iar acest pret il plateste,aproape toata lumea.Aceasta ciuma s-a infiltrat in toate partidele.Inclusiv in Occident! Populismul la care faceti aluzie,este apanajul partidelor politice,in top cu socialistii! Rezultatele se vad....
    • 0 (0 voturi)    
      Intrebarea este... (Sâmbătă, 8 mai 2010, 18:23)

      Ioana [anonim] i-a raspuns lui alfa

      care, clasa muncitoare? Cand, este mai usor in fata monitorului, sau in politica, unde se fabrica banul, nemuncit. Si ne mai intrebam de ce s-a ajuns la criza finanaciara, mondiala. Uite asa, pentru ca omenirea, a uitat ca banul este doar o iluzie si ca... poate supravietui si fara aceasta iluzie. In timp ce unii ii lauda pe americani, iar altii pe europeni, Natura se distreaza cu inteligentele acestora. :))))))))))))))))))))))))
      PS cati dintre ilustrii omenirii au plecat de pe aceasta Planeta, cu diploma in buzunar?
  • 0 (0 voturi)    
    cum salvam Romania de hotii politruci (Sâmbătă, 8 mai 2010, 20:38)

    lola [anonim]

    Discutii interesante si placute despre adevaratii politicieni ai Romaniei care au salvat tara si poporul. Este foarte placuta discutia si educativa. Din pacate voi nu va duceti in fata sa luati fraiele Romaniei ci ii lasati pe derbedei sa-si bata joc de populatie.
    Romania nu este in criza si asta dovedeste ca in fiecare zi , cel putin 1200 contracte de munca se inregistreaza numai in Bucuresti. Cel mai interesant lucru este faptul ca aceste contracte au ca salarii sume foarte mari. Oare ce se intampla?
    Pe statistica nu ne putem baza pentru ca se dau DATE FALSE!! Politrucii sunt cimentati cu fesele de scaune, dar nu se gandesc ca dupa un timp ar putea (cu siguranta se va intampla) sa plateasca pentru ca Romania merge acum pe un drum fortat cu minciuni pentru distrugerea sa morala, dar o sa vedeti ca in scurt timp se va elibera de aceast jug dracesc al acestor descreierati.
    Daca s-ar fi rezumat la eliminarea bugetarilor sefi (care nu s-au miscat nici acum de pe scaune, ei fiind clientela guvernelor anterioare si sunt in stare de crime ) ar fi fost o mica eliberare de blocaje. Ei si-au facut averi fabuloase pe care nu le declara. Au facut si crime . Ori, Basescu vorbeste CODIFICAT dar urmareste eliminarea clientelei politice psd-criminale, ori s-a ticnit de tot. Sau este HIPNOTOZAT de catre acesti mafioti de la fmi.
    Sunt extrem de interesante comentariile si demne de urmat. Romania se va salva singura si pentru asta trebuie ca noi cei morali sa ne unim. Dati peste tot solutiile de criza aplicate in perioada de dinaintea comunismului.
    Avem mafioti plini de bani, astfel ca orice bancher haham-sinagog ar pali de averile acestor derbedei din Romania. Acesti mafioti se ocupa de gunoaie sau constructii care stau sa se prabuseasca sau de infrastructura de unde le vin comisioanele. Astia nu sunt experti, astia sunt derbedei, hoti, orice dar nu afaceristi.
    Afacerile nu se fac cu evrei pentruca ei dau cu o mana si cu cealalta te injunghie.
  • 0 (0 voturi)    
    CALMEAZA DAR NU VINDECA ! (Luni, 10 mai 2010, 13:26)

    Tatiana [anonim]

    Curbele de sacrificiu ''calmeaza durerea, dar nu vindeca !!!'' din pacate!!!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă