Cum ar arata o lume fara euro? Raspund oameni din banci comerciale, banca centrala, bloggeri, economisti

de Dan Popa     HotNews.ro
Marţi, 18 mai 2010, 11:38 Economie | Finanţe & Bănci

Ce s-ar intampla daca moneda euro ar disparea? Si-ar relua statele europene vechile monede? Ar fi oamenii mai saraci? Dar mai fericiti? Am intrebat bloggeri, bancheri din bancile comerciale si din BNR, apropiati ai Guvernului. I-am rugat sa imi raspunda sincer, iar acolo unde nu vor sa apara nominal, raspunsul lor va fi “pe surse”.

In termeni calitativi, bloggerii sunt cei mai radicali. Bancherii sunt diplomati chiar si sub rezerva anonimatului, iar oamenii din BNR sunt rigurosi si predispusi la calcule chiar in aceasta ipoteza oarecum fantastica.
Sa ii luam pe rand.


Banca centrala

Indrazneata intrebare si chemare la analize !

Dupa parerea mea din Euro se va iesi numai intr-o singura directie : se va ajunge la concluzia mai devreme sau mai tirziu ca stabilitatea economica si financiara ( atit de necesara dupa actuala criza si pentru prevenirea altor crize de acest gen, inclusiv o potentiala criza a datoriilor suverane ) impune implementarea in emisfera nordica ( aici includ Nordul Continentului American, Europa, Rusia, Asia) a unei MONEDE UNICE care sa inlocuiasca Dolarul SUA si Euro . 
Tarile BRIC si cele exportatoare de petrol au nevoie in continuare , deocamdata , si de US Dolar si de Euro ( multe argumente pro) , dar pentru motivele de stabilitate economica si financiara si dezvoltare durabila ( si dispunind de rezerve valutare impresionane) vor dori sa aiba putere de decizie mai mare la nivel international si sa contribuie si cu resurse financiare la programele mondiale. G-20 va fi nivelul care va conta in viitorul apropiat in marile decizii pentru configurarea lumii de miine. 

Khris:
Cateva idei:

Se discuta acum mult despre posibilitatea ca zona euro sa se dezintegreze, iar adevarul este ca in momentul asta, europenii trec prin prima criza adevarata de la adoptarea euro in 1999. Totusi, mi se pare ca scandalul legat de subiectul asta este putin fortat - euro nu are cum sa fie afectat in asa hal de Grecia, o tara care practic nu conteaza dpdvd al PIB-ului.


Datorii si deficite mari au si altii (SUA, Jap, UK etc), iar europenii in mod evident isi vor apara moneda. Problema este ca in zona euro sunt 16 tari si multe opinii: Franta vrea sa ajute Grecia, Germania cere garantii suplimentare etc, iar "harmalaia" este mare.

Acum, pietele asteapta sa vada daca si cum isi vor reduce deficitele grecii, spaniolii si portughezii, iar miscarile de strada arata ca va fi greu ca reformele sa fie implementate.

Este suspect ca dupa ce in urma cu cateva luni majoritatea analistilor spuneau ca dolarul este terminat, acum este vazut drept o moneda mult mai sigura decat euro. Si-au rezolvat americanii problemele si nu am aflat noi? :-)

Daca prin absurd s-ar renunta acum la euro, ne-am pierde si noi unul dintre putinele obiective nationale pentru care mai luptam: aderarea la zona euro. In felul asta, am avea inca o scuza pentru a nu face reforme, iar asta ne poate costa scump.

Romania este o tara euroizata pana la refuz, iar disparitia euro poate genera miscari foarte interesante de preturi. In 1999, cand s-a trecut la euro, imi amintesc ca in Timisoara, preturile apartamentelor aproape ca s-au dublat peste noapte, proprietarii schimband marcile cu euro la un raport de 1/1, desi oficial raportul a fost de 2/1.

UE poate exista si fara euro, dar credibilitatea economiilor tarilor membre va fi pusa sub semnul intrebarii. Cu alte cuvinte, daca euro va disparea dupa prima criza cu care s-a confruntat, inseamna ca cuplul Germania-Franta a esuat lamentabil in a impune o moneda care s-a vrut a reflecta puterea economiei europene condusa de cele doua tari.

Daca euro ar disparea, monedele tarilor cu deficite mari se vor devaloriza masiv, iar asta va adanci si mai mult criza prin care trec tarile respective. Cat va mai valora drahma si cine o va mai cumpara?

Dan Selaru

Nu ar fi absurd. Exista o probabilitate sa dispara Euro. Ar exista o diferentiere rapida intre veniturile cetatenilor din tarile actual membre ale clubului Euro. S-ar ajunge in tarile PIIGS la inflatie galopanta. Germania, care exporta in zona Euro, ar trebui sa mentina un curs scazut pentru DM pentru a isi putea pastra pietele. Dolarul, moneda de rezerva, o sa se intareasca. Mai multe tari ar intra in incetare de plati, nu e posibilitate exclusa. La greci e un obicei, de la independenta au intrat de peste 10 ori in incetare de plati.

Efectele politice sunt insa mai importante, se poate ajunge la politici protectioniste si la eliminarea pietei comune. Ne putem intoarce la statele nationale, la epoca interbelica. Cu toate derapajele nationaliste de rigoare. O viziune cam sumbra.

Totusi, pana acum nu e o problema. Noi ne devalorizam leul in acelasi ritm cu Euro pentru a ne putea pastra "competitivitatea" exporturilor. Problema sunt carburantii si gazele care o sa conduca la o crestere a inflatiei. Pana la disparitia Euro, daca va avea vreodata loc, mai e mult. Statul asistential se prabuseste nu economia europeana.

Bogdan Glavan
Ar fi exact ca inainte de aparitia euro!!

De fapt, filozofia care a stat la baza unificarii economice a Europei (Piata Comuna, Comunitatea Economica europeana) a fost aceea a liberalizarii economice, a adancirii diviziunii muncii ca urmare a inlaturarii barierelor din calea liberei miscari a bunurilor, populatiei, capitalului. Aceasta filozofie s-ar fi reflectat in domeniul monetar prin libera concurenta monetara, nu prin centralizare monetara - asa cum s-a intamplat o data cu aparitia euro.

Deci, putem spune ca unificarea economica europeana a fost inconsistenta. Disparitia euro nu ar reprezenta o calamitate, ci revenirea la o situatia mai aproape de normalitate.

Surse apropiate sistemului bancar (1):
UE fara euro a existat, deci ar putea sa ramana functionala.

Dar sa dispara EUR e acum o varianta fara sanse – e ca si cum Romania s-ar intoarce la “craitzarii” din secolul 19, multiplicat la scara tuturor statelor din EUROzone. Exista déjà suficienta dizarmonie intre economiile europene, mai ales in sfera fiscalizarii si a politicilor social-economice ptr ca lumea “cu cap” sa vrea sa continue eforturile de armonizare in loc sa isi creeze noi probleme, categoric mai complexe, prin disparitia factorului de echilibru si stabilitate care este moneda unica europeana. Cat despre Romania, preocuparea noastra trebuie sa ramana, in primul rand, reconfigurarea unei economii solide cu o moneda nationala careia “sa nu I se inmoaie genunchii” in ringul valutar.


Banca Centrala (1)

Nu cred intr-un scenariu al disparitiei euro. Problema ar fi si de natura monetara. La ce paritate s-ar relua vechile monede? Ar trebui modificata legislatia bancara, normele interne, reconfigurat un intreg sistem. La limita, acest lucru se poate intampla, dar nu cred in ipoteza renuntarii la moneda unica.

Surse apropiate sistemului bancar (2)


S-a avansat mult prea tare cu moneda euro ca sa se renunte acum. Euro a devenit prea important in comertul international ca sa se faca un pas inapoi atat de mare. Costul adoptarii euro este la jumatate fata de cheltuielile cu renuntarea la euro si adoptarea vechilor sisteme monetare. Economic nu se justifica. Mai degraba cred in scenariul euro puternic care sa circule in paralel cu cel slab. Un euro de aur si unul de argint.

Banca Centrala (2)


Este aproape exclusa renuntarea la euro. Crize valutare au mai fost si vor mai fi, fara ca asta sa duca la disparitia unor monede in mod necesar. Este posibil sa asistam insa la schimbari radicale ale arhitecturii financiare. Regulile de acum 5 ani nu mai functioneaza acum. Idei care in urma cu cativa ani operau cu succes, azi se dovedesc depasite. Crizele bugetare la care asistam s-ar putea sa fie cea mai „de sus” forma a crizei. Dincolo de asta nu se mai poate merge, iar sistemele ar putea sa se autocorecteze. Corectia poate fi blanda sau violenta.

Emil Stoica

Nu cred in iesirea vreunei tari din zona euro. Am mai scris despre asta. Insa, desigur, este posibil un scenariu prin care doar o tara va iesi din euro, scenariu pe care l-am atins doar partial cand spuneam ca bancile grecesti se vor retrage din Romania (nu se vor retrage caci intre timp primesc 10 miliarde din cele 110 de la UE + FMI --- a propos, nu cred ca a scris nimeni in Romania inca pe tema asta). Ideea era ca primii care vor da faliment in cazul iesirii Greciei din Euro ar fi bancile grecesti caci au toate datoriile (adica inclusiv depozitele populatiei din Grecia) in euro.

Repet, nu pot sa-mi imaginez un scenariu al Europei fara euro. Un astfel de scenariu era inainte de euro :) si era realitatea: toate tarile aveau moneda lor si diferite probleme:

- Germania pentru ca nu-i placea modul in care Italia ii facea concurenta (devalorizau lira).
- Italia pentru ca ar plati o dobanda mult mai mare la datoria publica de 120% din PIB. In plus, a ajutat Italia sa fie mai responsabila cu bugetul. Idem pentru toate celelalte tari pentru ca dobanda - in medie - ar trebui sa scada daca ai o moneda comuna a 16 tari fata de 1 singura tara, mai ales ca euro este/era vazut ca alternativa la dolar.
- costuri cu tranzactii intre tari, ceea ce ar duce la scaderea comertului. Sa nu uitam ca euro a stimulat comertul intra UE, a redus costul companiilor (nu trebuie sa faca hedging sau sa aiba costuri cu comisione de schimb, etc) si a dus la crearea/mentinerea a mii si mii de locuri de munca.
- tarile mici (Slovacia, Slovenia etc) nu pot sa faca fata singure la un eventual atac asupra monedei lor, se vor ancora probabil la marca germana, asa cum face acum Muntenegru cu euro sau cum au facut Tarile Baltice si Bulgaria cu euro.

Cum va fi afectata Romania? Sa dam ceasul inapoi si sa ne gandim ca acum 20 de ani se folosea dolarul sau marca germana destul de mult in Romania pentru achizitia de bunuri precum o casa sau o masina. Probabil cu Italia, Grecia, Portugalia si Spania in afara zonei euro, romanii - care sunt in numar mare acolo - vor trimite inapoi lire, pesete, drahme ce vor fi imediat schimbate in dolari sau marci germane cu care sa fie cumparate case si masini. Guvernul Romaniei este un guvern balcanic, probabil ca vom vedea fluctuatii ale cursului si cresteri de inflatie ca in perioada 1990-2000, daca nu avem un obiectiv strategic cum este cel de a adera la moneda unica. Va fi mult mai usor pentru guvernanti sa ofere rente generoase angajatilor de stat si pensionarilor pentru ca dupa 2-3 ani sa-i ia inapoi prin inflatie si scaderea cursului.


Citeste mai multe despre   










15470 vizualizari

  • -1 (9 voturi)    
    eur?! (Marţi, 18 mai 2010, 11:04)

    Dan [anonim]

    Mai fratilor, ce stiti voi despre euro? Majoritatea l-ati vazut la televizor.. nu inteleg de ce euro e o problema in romania, si nu e o problema in germania, franta sau spania. Ce treaba veti voi cu euro?? Nu aveti alte probleme?
    • +4 (4 voturi)    
      EURO (Marţi, 18 mai 2010, 13:09)

      cir [anonim] i-a raspuns lui Dan

      Aproape toate preturile din Romania se calculeaza in EURO apoi se recalculeaza in Lei. Dupa 1989 leul nu a mai fost referinta reala. Oscilatiile EURO intereseaza pe toti comerciantii.
      • 0 (4 voturi)    
        Numeni nu poate prezice asa un Uragan!!! (Marţi, 18 mai 2010, 12:39)

        Vali [anonim] i-a raspuns lui cir

        Sa zicem ca nu se mai poate si trebuie renuntzat le Euro. Pai hai sa vedem cum s-ar realiza trecerea catre noii-vechii creitzari!!! Ar lua cateva luni sa se intample asta daca nu ani...si intre timp speculantii marii finante ashteapta la coltz....statele care acum sunt cat de cat protejate de EUR, iar atunci cand asa ceva s-ar implementa itzicii din HedgeFind-urile mondiale or sa atace...pe cine alea care sunt mai instabile ...adica deficite, datorii externe....adica PIIGS, Portugalia, Irlanda, Italia, Grecia si Spania dar se mai adauga un G de la Great Britain. Toate astea au deficite care le depasesc cu mult pe alea ale Romaniei si datorii in procente din PIB pe la 100% sau mai mult cum e Italia cu 127% Datorie apropae 1800 Miliarde. Deci cum vor trece statele astea inapooi catre Lira, Pesetas, Drahma sau ce or mai avea fara atacuri speculative pe care cu EURO abia le pot face fatza si fara prabusirea lor totale in lipsa unei monezi puternice nu atat prin cursul de schimb fata de Dolar ci prin fortza comuna a cantitatzii....nu se stie, si nu cred ca realist is poate propune cineva macar exercitiul intelectual in afara alaora care isi doresc castiguri colosale pe un eventual urangan speclativ. Asa falimente nationale ar pune in situatie de dezastru total si tzarile mai virtuoase din UE gen Germania si alea scandinave sau Olanda caci pietzele de exporturi s-ar prabusi in turbulentze nemaintalnite.
      • +3 (3 voturi)    
        Mai e o problema (Marţi, 18 mai 2010, 13:42)

        flavian [utilizator] i-a raspuns lui cir

        Lumea ignora faptul ca 90% din sistemul bancar romanesc sunt de fapt banci straine. Cu expuneri prin toata europa si america.

        Se duce asadar la vale zona euro sau americanii, se duc si bancile noastre. Simplu. Pana acum ar fi trebuit sa priceapa oamenii ca aceasta "criza" se importa si se exporta ca o minge de ping-pong.

        Abia dupa ce sistemul actual, bazat pe FIAT money se va dezintegra, putem vorbi de solutii reale. Care se vor aplica pe plan local si regional, descentralizat.

        Fara un BNR sau FED care sa imprime hartiute cand si cum au chef bancherii sau politicienii.
    • 0 (0 voturi)    
      Dane (Marţi, 18 mai 2010, 13:27)

      MirceaA [utilizator] i-a raspuns lui Dan

      tu daca vinzi un teren sau o casa, ce moneda ceri?
      • 0 (0 voturi)    
        mai mult chiar... (Marţi, 18 mai 2010, 12:42)

        abhora ratio [anonim] i-a raspuns lui MirceaA

        atunci cand importi (si Romania e o tara in care importurile sunt la rang inalt), in ce moneda o faci?
  • +1 (3 voturi)    
    IMPOSIBIL (Marţi, 18 mai 2010, 11:51)

    Tetelu [anonim]

    State periferice mici, poate ar reusi sa iasa din euro, dar o destramare completa a EURO, o vad ca imposibila exceptind scenariu unui colaps total financiar la nivel global.

    Ce e posibil sa se intimple este un dualism monetar, unde anumite state sa aleaga in a avea doua monede, EURO si MONEDA NATIONALA, cu putere de circulatie in paralel. Economia privata, etc va functiona in continuare pe EUR, bugetarii, asistatii sociali, si alte cheltuieli ale statului vor fi efectuate in moneda paralela. In acest mod, se pot face ajustari prin scaderea puterii de cumparare a monedei paralele.. ajustari asupra cheltuielilor bugetare pentru a permite mai usor tinerea acestora in echilibru...
    • -1 (1 vot)    
      De acord... (Marţi, 18 mai 2010, 11:16)

      Eu [anonim] i-a raspuns lui Tetelu

      cu imposibilitatea destramarii zonei Euro...dar cea ce spui tu cu monezile paralele e ceva de domeniul stintifico fantasticului...cine si-ar permite o asemenea nebunie si cu ce costuri...o asemenea solutie e nebunie curata ar crea mult prea multe blocaje neintelegeri nedreptati dezintegrari...ar fi similar cu a vorbi doua limbi intr-o tara si stim bine ce mare armonie e in tarile cu mai mult de o limba vezi Belgia.
      • 0 (2 voturi)    
        Nebunia e alta (Marţi, 18 mai 2010, 13:39)

        flavian [utilizator] i-a raspuns lui Eu

        Nebunia e sa credem ca sistemul actual mai poate rezista in ristmul acesta prea mult. In acest moment e mult mai plauzibil un colaps total.

        Rolul "monedei unice" poate fi luat foarte usor de metalele pretioase pentru schimburi inter-regionale. Pe astea nu le mai inflationeaza nimeni cupa cum are chef.

        Iar ca monede locale, putem folosi bani paraleli sau putem renunta de tot la ei in comunitatile cu mai mult bun simt.
        • 0 (0 voturi)    
          Nebunia e frumoasa (Miercuri, 19 mai 2010, 0:40)

          fumussRO [anonim] i-a raspuns lui flavian

          daca nu e periculoasa pentru ceilaltzi! Ai grija de campii, Don' Flav! In loc de bani, aur etc propun sa utilizam sarea - de ex un gr sare egal un ou ori doua felii de paine ori un kil' de shtevie!
    • 0 (0 voturi)    
      suna interesant ce zici. (Marţi, 18 mai 2010, 12:08)

      fvb [anonim] i-a raspuns lui Tetelu

      mie mi-ar fi placut varianta ca euro sa fi ramas o moneda pe hartie, la care, tot asa, sa adereze tarile din EU. ceva care sa usureze tranzactiile din uniune, sa contribuie, cum s-a zis mai sus, la o fluidizare a economiei. insa, fizic, in tarile membre sa fi ramas monezile nationale. ce zici tu e similar, poate chiar mai bine decat ce zic eu.
      problema euro e ca este o moneda intr-un conglomerat de econimii diferite. nu exista o economie unica europeana. nu avem ceva similar cu US aici in Europa.
    • 0 (0 voturi)    
      o nebunie (Marţi, 18 mai 2010, 12:22)

      vasile69 [utilizator] i-a raspuns lui Tetelu

      solutia sistemului dualist este aproape imposibila dpdv contabil. ar ajunge si agentii economici sa aiba tina balanta pe valuta, ca bancile? exclus.
      • 0 (0 voturi)    
        GRESIT!!! (Marţi, 18 mai 2010, 13:29)

        Tetelu [anonim] i-a raspuns lui vasile69

        Citeste comentariile mele de mai jos... nu ma refer la sistem dualist gen china... economia privata va functiona doar pe EURO... moneda nationala fiind rezervata doar operatiunilor statului... plati si imprumuturi.... e chiar posibil ca in momentul platii actuale s aimplementezi un proces de transformare in EURO automat.. astfel incit nici sa nu ai nevoie de moneda nationala pe fond de hirtie....
    • +1 (1 vot)    
      elvetia (Marţi, 18 mai 2010, 12:37)

      G [anonim] i-a raspuns lui Tetelu

      acolo poti sa platesti si sa primesti rest in ambele monede (cash)
      • 0 (0 voturi)    
        MINCINOSULE (Miercuri, 19 mai 2010, 2:16)

        Filimon Andrei [anonim] i-a raspuns lui G

        Ori minti cu nerusinare, ori esti prost, ori ai fost si tu in vreo statiune si gata, crezi ca stii cum e in Svizerra. Francul elevtian e singura moneda acceptata. Punct.

        Ca exista doritori sa-ti schimbe asta e altceva, dar la benzinarie, la aprozar, la cinema, la ce vrei tu, platesti cu franci elvetieni.
        • 0 (0 voturi)    
          Asa e! (Joi, 20 mai 2010, 9:01)

          ana [anonim] i-a raspuns lui Filimon Andrei

          ai dreptate, in Elvetia nu se da rest in euro; e cea mai tare cretinatate ce am citit-o aici - si sincer cretinatati sunt destule, dar asta parca e prea de tot! salariile se iau in franci elvetieni, plata chiriilor se face in franci elvetieni, taxele, impozitele, asigurarile se fac tot in franci elvetieni - si iti spun asta in cunostinta de cauza, intrucat am lucrat o perioada in Elvetia.
        • 0 (0 voturi)    
          Pariu moncher? (Joi, 20 mai 2010, 10:47)

          Razvan [anonim] i-a raspuns lui Filimon Andrei

          Si la benzinarie, si la aprozar poti sa platesti si in CHF si in EUR. La magazine precum MIGROS sau COOP ai si curs CHF /EUR afisat. Diferenta este ca la unele magazine primesti restul in CHF in timp ce la altele poti sa obtezi. In partea Svizerra nu pot sa imi dau cu parerea, dar in partea Suisse se intimpla asa de cel putin 7 ani.
    • +3 (3 voturi)    
      Discutabil (Marţi, 18 mai 2010, 12:51)

      Rasmus [utilizator] i-a raspuns lui Tetelu

      Gandeste-te ca din cauza inflatiei din anii '90 nimeni in Romania nu vorbeste in lei ci in euro chiar astazi.
      Deprecierea/apreciarea monedei nationale este o parghie importanta pentru un stat dar trebuie sa stie sa o folosesti ori aici intervine politicul cu influentele lui nefaste. Gestionarea unui astfel de sistem ar presupune si masuri politienesti, cazul Chinei care avea doi yuani, unul rosu si unul verde.
      Nu stiu, ideea ta este interesanta dar greu sustenabila economic si, evident, politic.
      • +1 (1 vot)    
        Nu China (Marţi, 18 mai 2010, 13:08)

        Tetelu [anonim] i-a raspuns lui Rasmus

        Propunerea mea nu este precum cea chinezeasca... ci maidegraba o moneda nationala paralela care sa fie folosita de stat pentru plati catre angajati, asistati, pensionari si pentru o anumita categorie de consumabile si investitii. Valoarea monedei nationale trebuie stabilita printr-un mecanism ce tine de echilibru bugetar... daca se colecteaza mai multe taxe valoarea creste daca nu, valoarea scade astfel incit in moneda EURO deficitul bugetar sa fie zero. Privati continua sa functioneze cu EUR si sa plateasca taxe in EUR... in acest fel , daca il implementezi constitutional, elimini definitiv posibilitatea politicienilor de a mai face rau economiei prin pomeni electorale.... ei nemaiputind promite de cit mariri de pensii, asistenta sociala, si salarii bugetare nominale... fara a mai putea dauna economiei reale denominate in euro...
        • +1 (1 vot)    
          MONEDE NATIONALE - DATORII (Marţi, 18 mai 2010, 13:26)

          Tetelu [anonim] i-a raspuns lui Tetelu

          Suplimetar obligativitatii constitutionale de cheltuire a monedei nationale de catre stat, la fel as implementa si obligativitatea ca anumite imprumuturi sa fie facute in moneda nationala, astfel daca electoratul e retardat si alege banditi sau imbecili la putere, piata de caital nu ar face nicidata imprumuturi catre acestia stiind foarte bine pierderea puterii de cumparare a monedei... .. in acest fel te asiguri ca politicienii corupti si sau incompetenti, nu pot ruina viitorul unei tari pentru a realiza scopuri electorale pe termen scurt... Tot in acest fel, daca cei care dau banii isi asuma si ei responsabilitatea rezultatului... / elimini speculatorii.....
  • +1 (1 vot)    
    La BNR avem nevoie urgent de niste specialisti (Marţi, 18 mai 2010, 12:04)

    AndreiSe [utilizator]

    Daca cineva de la BNR se poate intreba la ce curs s-ar face trecerea de la euro la moneda nationala atunci trag concluzia ca dansul nu se prea pricepe si nu are nici un pic de viziune financiara. Raspunsul cel mai simplul este ca s-ar face la parittea 1:1 ca sa nu se schimbe brusc preturile, numai ca moneda nu s-ar mai numii euro ci franc francez sau marca sau drahma. Abia dupa aceaa fiecare isi va urma drumul sau.
  • +3 (3 voturi)    
    Nu mai pierdeti vremea. (Marţi, 18 mai 2010, 12:17)

    releu [utilizator]

    Euro nu se sparge, nu va iesi nimeni din Euroland, odata intrat.
    cautati alte subiecte.
  • +3 (3 voturi)    
    IUBIM EURO ! (Marţi, 18 mai 2010, 12:17)

    vikydo [utilizator]

    "Adancirea diviziunii muncii" in comunitatea Europeana....Parca am mai auzit de asa ceva prin anii "70 in mult criticatul PLAN V lansat de uniunea sovietica ! Adica tara x sa faca numai macarale, tara y numai porumb si tara z doar caramizi !!! Adica sa nu avem noi in tarisoara noastra de toate ,sa fim aserviti altora !!! Vai , vai ce tragedie ! Pai Comunitatea asta minunata europeana ce altceva inseamna ??? Eu , ca omul prost ma intreb: cum de s-a ajuns sa fim obligati sa iubim EURO???
  • +3 (3 voturi)    
    lei ? euro ? (Marţi, 18 mai 2010, 12:19)

    fara lei [anonim]

    Ce frumos suna: "craitzari" !

    Ce aiurea suna: lei, euro
  • +2 (4 voturi)    
    Opiniile blogarilor, nuca in perete (Marţi, 18 mai 2010, 12:19)

    A Dandanache [utilizator]

    Blogarii romani se intrec care mai de care in cintatul prohodului ba a Euro, ba a UE de-a dreptul. La cit de bine se pricep romanii la toate se vede in starea "infrastructurii", a serviciilor, a pietonilor omoriti in bataie de soferi. O intrebare pentru acesti faimosi blogari: a-ti incercat o excursie in afara tarii, da nu din aia de shoping?
  • +2 (2 voturi)    
    Asa cum a fost inaintea monedei comune ! (Marţi, 18 mai 2010, 12:19)

    Stefan A. [anonim]

    Parerea mea personala ca domnul Emil Stoica incadreaza cel mai bine subiectul.
    Scopul principal a realizarii mondei euro a fost inlaturarea concurentei sleale pe piata UE (era deja o piata libera) prin devalorizarea monedelor nationale .
    Din acest motiv , Italia si Grecia au fost admise imediat in moneda comuna .
    Aceste doua tari, din punctul lor de vedere , daca ar fi ratat intrarea imediata in zona euro, nu ar fi gasit cumparatori pentru titlurile lor de stat (deja aveau datorii de stat ridicate si deficite mari). Erau condamnate la faliment sigur.
    PS. Inainte de aparitia euro , a existat asa numitul "sarpe monetar" in care raportul de schimb intre monedele tarilor oscila in o banda cu maxim dar si minim.
    In general , stiti citi dolari valora un euro in prima zi de cotatii oficiale ? Nu va dispare cum nu va dispare nici dolarul !
  • +2 (2 voturi)    
    O lume fara euro (Marţi, 18 mai 2010, 12:22)

    anonim [anonim]

    ...ar fi o lume plina de dolari:)
  • +2 (2 voturi)    
    Adevarata intrebare... (Marţi, 18 mai 2010, 12:24)

    gambu18 [anonim]

    Cred ca o intrebare mai interesanta este "Cum ar fi lumea fara bani?"

    Asta DA - schimbare de paradigma.
  • +2 (2 voturi)    
    Ca Romania (Marţi, 18 mai 2010, 12:34)

    Vizitiul [utilizator]

    Probabil ar arata ca Romania.
  • +4 (4 voturi)    
    acum daca ai blog esti expert in finante ? (Marţi, 18 mai 2010, 12:34)

    lolz [anonim]

    Ce valoare au parerile unor blog-eri ?

    Faptul ca au facut ASE-ul si citesc si ei niste stiri financiare nu ii face cine stie ce experti capabili sa-si dea cu parerea despre viitorul economiei mondiale.

    Asta e un fel de "sa vorbeasca si nea Ion, ca si el e om". Glavan ala cel putin bate cimpii cu talent - "situatie mai aproape de normalitate" ... banuiesc ca normalitatea e chestia cu care se obisnuise el si orice schimbare e "anormala".

    Vorbesc unii despre disparitia euro de parca asta s-ar putea intimpla de azi pe miine si hocus-pocus s-ar reveni la situatia dinainte. De parca tarile europene au creat euro doar asa, ca o jucarie, nu cu un scop economic pe termen lung.

    Cine gindeste un pic intelege ca euro a fost creat pt ca tarile europene sa poata concura economic cu US, Japonia si, mai nou, China. Tarile europene luate individual (chiar Germania) nu au puterea de a concura cu US, Japonia si China pt ca nu au "masa". Chiar daca ar fi mai eficiente, diferentele de populatie si suprafata sunt prea mari. Americanii cultiva doar porumb probabil pe o suprafata mai mare decit toata Germania.

    Everybody needs to take a chill pill.

    Euro nu va fi aruncat la gunoi doar pt ca a aparut o criza. Ar fi ca si cum la prima criza politica US ar fi decis sa revina sub coroana britanica. Euro e un obiectiv pe termen lung si ceva probleme si obstacole erau de neevitat. Iar toate astea vor ajuta Europa sa construiasca un sistem mai bun - si poate, spre norocul tarilor mai slabe dpdv economic, acestea vor fi fortate sa implementeze reforme pe care altfel nu le-ar fi implementat.
    • +1 (1 vot)    
      Emil Stoica (Marţi, 18 mai 2010, 13:55)

      vasile69 [utilizator] i-a raspuns lui lolz

      Emil are ceva mai mult decat ASE-ul, stai linistit. Si dincolo de ACCA, a lucrat afara (Italia si UK) in domeniul consultantei.
      • 0 (0 voturi)    
        ce legatura are ACCA cu EURO ? (Marţi, 18 mai 2010, 21:43)

        lolz [anonim] i-a raspuns lui vasile69

        ACCA are legatura cu contabilitatea, care se poate face indiferent de moneda.

        Iar lucratul (chiar in afara) drept consultant in economie/finante nu-ti da cine stie ce perspective legate de finantele mondiale.

        In primul rind EURO e o decizie POLITICA. Apoi o decizie de macro-economie. Iar la nivel macro nici aia care au lucrat zeci de ani in pozitii de conducere in ministere, banci si alte institutii financiare nu au fost in stare sa prevada criza, cu atit mai putin ar fi cineva in stare sa prevada efectele scoaterii Euro de pe piata.

        Nu zic ca Emil Stoica e prost sau ceva, doar ca (aproape) nimeni nu poate sa prevada consecintele. Oricum, intimplator, E.S. zice exact ce am zis si eu mai sus - ca nu va iesi nimeni din zona Euro.

        Daca iese careva isi va atrage "simpatia" Germaniei pe termen luuuuung de tot (nemtii inca n-au uitat 23 august 1944) si nu cred ca vreo tara europeana, mai ales din astea mai subrede, o sa vrea sa se puna rau de tot cu Germania. Pt ca atunci cind ii va lovi vreo criza cu moneda lor nationala nu le va mai scapa nimeni curul si vor fi lasati de izbeliste. Euro e si un fel de asigurare ca in caz de probleme cineva te va ajuta, pt ca interesele tale coincid cu ale lor.
      • 0 (0 voturi)    
        Ii foloseshte shi nu prea! (Miercuri, 19 mai 2010, 0:45)

        fumussRO [anonim] i-a raspuns lui vasile69

        ...
  • +1 (1 vot)    
    inainte de euro era ECU (Marţi, 18 mai 2010, 12:36)

    Ci Ciong [utilizator]

    ECU care era un fel de amalgam al tuturor monezilor din UE a anilor 90, era folosita ca moneda pentru tranzactiile financiare, avantajul ei era ca nu se supunea denominarii unei monezi, ci se baza pe puterea tuturor monezilor, si mai putin pe slabiciunea lor... in teorie cel putin...
    • 0 (0 voturi)    
      ecu? (Marţi, 18 mai 2010, 17:22)

      ISTA FORMOLI [anonim] i-a raspuns lui Ci Ciong

      --si trebuia sa para in zona asiatica -ACU- dar la cacialma a aparut -euro--?
  • +2 (2 voturi)    
    dar fara moneda in toata lumea ? (Marţi, 18 mai 2010, 12:43)

    ada [anonim]

    Cum ar fi o economie mondiala fara moneda de schimb ?Am depasi oare era societatii consumeriste si ne-am regasi fiecare dintre noi ca oameni ?Carora le pasa unii de altii si nu au pretentia unei anumite contraprestatii in schimbul unui lucru bun pe care il fac ?
    • +1 (1 vot)    
      deh (Marţi, 18 mai 2010, 13:30)

      MirceaA [utilizator] i-a raspuns lui ada

      s-ar reveni la troc
  • +1 (1 vot)    
    prima zi (Marţi, 18 mai 2010, 12:50)

    Dr. Gioni [anonim]

    Dar de ce sa nu ne amintim cum a fost prima zi cu Euro in ianuarie 2005? Amicii mei din FR si GER mi-au zis atunci: in rafturi toate preturile aproape se dublasera si brusc nivelul lor de trai se alterase (pt. viitorul copiilor lor, cum le spunea Bruxelles, yeah right). Adica un mare shit.
    • +2 (2 voturi)    
      Gresit (Marţi, 18 mai 2010, 13:29)

      ana [anonim] i-a raspuns lui Dr. Gioni

      Prima zi cu euro a fost 1 ianuarie 2002, si nu 2005 !
    • +1 (1 vot)    
      gresit (Marţi, 18 mai 2010, 13:58)

      vasile69 [utilizator] i-a raspuns lui Dr. Gioni

      trecerea la Euro m-a prin in Olanda. Aici si in Germania a fost cel mai prost deoarece monedele nationale era aproape de paritatea 1:1 cu Euro. dar preturile nu-au dublat. s-a umblat in principal la pretul produselor care dupa conversie costau sub un euro - de ex ikg cartofi, in loc de 85-90 centi au devenit 1Euro. Francul atunci era aprox 7USD, asa ca efectele nu au fost asa de mari.
      • 0 (0 voturi)    
        argument (Marţi, 18 mai 2010, 14:04)

        Dr. Gioni [anonim] i-a raspuns lui vasile69

        Crestere brutala preturi dupa adoptare euro (cel putin la inceput)
        http://cours.funoc.be/essentiel/article/article.php?id_art=1968
        • 0 (0 voturi)    
          Piatza libera (Miercuri, 19 mai 2010, 0:50)

          fumussRO [anonim] i-a raspuns lui Dr. Gioni

          Piatza libera a marit pretzurile nu conversia - daca nu cumpara nimeni la pretz mai mare oferta venea in jos!
  • +1 (1 vot)    
    Corectare (Marţi, 18 mai 2010, 13:28)

    ana [anonim]

    La Timisoara, preturile apartamentelor s-au dublat, intr-adevar, dar nu in 1999, ci in 2002, atunci cand s-au introdus bancotele de euro !
  • 0 (0 voturi)    
    Dan Popa - traficant sau consumator de usturoi? (Marţi, 18 mai 2010, 14:30)

    gogu [anonim]

    Parca acum o luna si putzin domnia sa se intreba retoric ce fel de idiot isi pune retoric intrebari aberante despre dezmembrarea euro. Mai tineti minte, maestre? Eu, da:
    http://hymerion.ro/2010/04/16/idiotenia-morgan-stanley-germanii-ar-putea-parasi-zona-euro.html
  • 0 (0 voturi)    
    Acesasta UE (Marţi, 18 mai 2010, 17:37)

    Lucianmotzul [anonim]

    Cucerirea economica si dominarea Europei de Germania fara razboi ,piete de desfacere si distrugerea economiilor tarilor celorlante ,noi Romania nu mai avem nimic doar consumam ,nu mai avem nici agricultura .EU nu se poate compara dupa modelul USA pt ca este formata din state diferite ,ca si comportament ,mentalitate ,cultura ,traditi etc.se va destrama cit de curind ,NATO va ramine pt ca este sustinut de USA ca o contra balansare a Rusiei care are si va avea tot timpul tendinta de expansiune.
    • 0 (0 voturi)    
      Aceasta ESTE UE (Marţi, 18 mai 2010, 18:21)

      Roger [anonim] i-a raspuns lui Lucianmotzul

      Ai dreptate Lucian. De fapt acum traim momentul de dupa razboiul rece, care tot un razboi este, doar ca victimele nu se numara pe front...Razboil rece s-a incheiat, si stim cine l-a castigat. Fostele tari din sfera de influenta sovietica si care acum se gasesc in UE sufera cel mai mult. Pentru a intelege cel mai bine cum se puteau rezolvau multe luati exemplul Chinei.
  • 0 (0 voturi)    
    Sondaj la gradinita (Miercuri, 19 mai 2010, 9:01)

    Mircea Mihai [anonim]

    Aveti si comentariile unor specialisti? Sunt satul de explicatii luate de la copii ce joaca roluri de adulti - in acest fel reportajul arata ca un sondaj facut la gradinita.
  • 0 (0 voturi)    
    dar amero? (Miercuri, 19 mai 2010, 9:54)

    mara [anonim]

    dolarul cand se schimba in amero?
  • 0 (0 voturi)    
    stati... (Miercuri, 19 mai 2010, 10:33)

    sfarsitoru [anonim]

    linistiti, euro nu va dispare decat in favoarea unei monede unice, asa ca toate speculatiile astea cu intoarcere la moneda nationala nu-si au rostul.
    Nationalismul este de mult timp cu un picior in groapa...isi da ultima suflare.
  • 0 (0 voturi)    
    voi stiti ce se afla ''sub apa'' ??? (Joi, 20 mai 2010, 5:28)

    Tatiana [anonim]

    ''sub apa'' se afla restul ''icebergului'' adica ''deasupra apei'' se afla Grecia si ''sub apa'' se afla celelalte tari membre UE datoare vandute bancilor UE ...adica Spania, Irlanda si Portugalia probabil...cred oricum ca asa cum au fost ''manevrate'' lucrurile in cadrul UE unii s-au ales cu ''malaiul'' si altii fraieri asa ca noi ...s-au ales cu ''praful de pe toba''...


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi