INTERVIU VIDEO Adriean Videanu despre masurile de austeritate: Sumele castigate in Consiliile de Administratie si AGA ar putea fi donate. Dupa o perioada de pana la un an, salariile si pensiile vor reveni la nivelul actual

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Marţi, 18 mai 2010, 20:40 Economie | Finanţe & Bănci

Adriean Videanu
Foto: AGERPRES
Guvernul nu va renunta, in principiu, la deciziile pe care le-a luat in legatura cu reducerea cheltuielilor publice, a declarat ministrul Adriean Videanu, intr-un interviu acordat HotNews.ro. Potrivit acestuia, sunt masuri temporare. Dupa o perioada care ar putea fi cuprinsa intre 6 luni si un an, se va reveni la o situatie de "normalitate" in ceea ce priveste plata salariilor si pensiilor, sustine Videanu. Acesta a mai spus ca in privinta angajatilor de la ministere care sunt si in Consiliile de Administratie si AGA de la societatile unde statul este actionar minoritar, sunt in analiza doua variante: donarea intr-un fond de solidaritate a sumelor castigate sau impozitarea cu 90% a castigurilor. Guvernul ar putea lua o decizie in acest sens la urmatoarea sedinta de Guvern.

Ministrul Economiei considera ca trebuie amanate sau chiar anulate licitatiile inoportune, precum dotarile de echipamente care nu sunt absolut necesare in aceasta perioada. In cazul in care nu vor fi adoptate masurile de austeritate, Guvernul ar putea ajunge in situatia in care la nivelului anului 2012 sa nu mai poata plati pensiile, a afirmat Videanu. Acesta a precizat ca masuri care vizeaza marirea fiscalitatii ar determina amanarea relansarii economice in Romania. Ministrul a mai spus ca in trimestrul doi exista posibilitatea reluarii cresterii economice la nivel national.



Principalele declaratii ale ministrului economiei, Adriean Videanu, despre masurile pe care vrea sa le adopte Guvernul:


Salariile si pensiile vor reveni la nivelul actual

  • In cursul anului 2009, Guvernul a incercat sa optimizeze toate aceste cheltuieli care la un moment dat pareau inutile. Am vazut aprecieri publice ale unor lideri, ale unor politicieni care, jignitor, nu sunt deloc fundamentate. Au sarit in sus si au spus: Domnule, cheltuielile publice trebuiesc reduse la jumatate, nestiind ca mai mult de jumatate sunt cheltuieli cu spitalele si cheltuieli cu medicamentele. Ce facem? Lasam populatia fara asistenta sociala de sanatate si fara medicamente? Categoric sunt atitudini populiste ale unora care nici nu au curiozitatea sa se informeze. Nu emit pretentia sa si cunoasca. De exemplu, un sef de partid nu intotdeauna stie anumite detalii, dar poate sa intrebe specialistii din partid legat de implicatiile unei propuneri sau alta.
  • Revenind la discutiile  din Consiliul Economic si Social, Guvernul, in principiu, nu va renunta la decizia pe care a luat-o si anume aceea de a reduce cheltuielile publice in ideea de a nu fi necesara marirea fiscalitatii. In aceasta zona, totusi, in reducerea cheltuielilor publice avem disponibilitatea de a gasi solutii, dar noi credem ca nu exista alta solutie decat reducerea cheltuielilor cu salariile bugetare si gasirea unei solutii optime de reducere, inclusiv, a cheltuielilor cu pensiile. Adevarata problema a economiei romanesti, "buba" economiei romanesti o reprezinta cheltuielile publice.
  • De ce sa vin eu in momentul de fata sa iau o masura in marirea fiscalitatii in ideea de a amana relansarea economica a Romaniei. Vedeti, reducerea cheltuielilor publice, temporar, pentru ca aceasta va fi o masura temporara- nu stiu, sase luni, opt luni, un an de zile- astfel incat sa cream premisele relansarii economice care este singura sansa sustenabila de revenire, inclusiv, la ceea ce inseamna drepturile salariale ale bugetarilor de revenire la drepturile firesti ale pensionarilor. Dar cu totii va trebui sa intelegem ca este o perioada foarte delicata determinata de o brambureala in cheltuirea banului public in anii 2007-2008, perioada in care s-au majorat atat salariile in sectorul public, cat si pensiile, dincolo de orice norma de crestere a productivitatii la nivelul economiei nationale. Si suntem in situatia in care Guvernul trebuie sa ia anumite decizii pentru ca altfel la orizontul anului 2012 nu mai putem plati pensiile.
  • Si atunci ce preferam? Sa luam o masura conjuncturala de reducere a cheltuielilor publice si de sustinere a investitiilor si a mediului privat, de a relua cresterea economica in Romania care reprezinta singura sansa sustenabila si aici, sigur, Guvernul este preocupat in gasirea unor solutii, astfel incat dupa o perioada dura, grea, de 6 luni, de 8 luni, de 10 luni, sa revenim la un sistem de normalitate in ceea ce inseamna plata salariilor si a pensiilor.
  • Sub aspectul pensiilor categoric se va reveni la nivelul actual. In ceea ce priveste cheltuiala cu salariile bugetarilor este evident ca avem nevoie de o restructurare a sectorului public. Imi aduc aminte ca in 2003-2004 aveam noua sute si ceva de mii de oameni in sectorul public, acum avem un milion patru sute de mii fara sa creasca sub nicio forma calitatea serviciilor publice pe care institutiile statului le ofera cetatenilor. De aceea, o restructurare fundamentala a institutiilor statului astfel incat sa avem si o restructurare a cheltuielilor publice in functie de posibilitatea statului roman.
  • As vrea sa ne iasa din cap ideea care ne-a fost inoculata de mici si anume ca Romania este o tara bogata. Nu, Romania este o tara saraca si trebuie sa se comporte ca atare in gestionarea tuturor resurselor publice pe care le are.
  • As putea spune, subiectiv fiind, energia, gazul si productia industriala sunt cele trei elemente importante care in cursul anului 2009, practic au contribuit la stoparea caderii economice a Romaniei. Mai mult decat atat, in primele luni ale acestui an, in continuare energia, gazul si productia industriala reprezeinta cele trei domenii importante care participa la reluarea cresterii economice. Eu cred ca in trimestrul doi vom avea posibilitatea reluarii cresterii economice la nivel national.

Licitatiile inoportune, anulate sau amanate

  • Ar putea fi sistate licitatiile care sunt inoportune: dotari independente, dotari de echipamente care nu sunt absolut necesare. Va pot da un exemplu: inclusiv la nivelul Ministerului Economiei, aveam in program achizitia a 50 de calculatoare pentru realizarea sistemului informatic care ar aduce beneficii. Am spus ca amanam orice dotare si functionam cu dotarea pe care o avem in momentul de fata, astfel incat sa incercam cu totii sa depasim acest moment greu.
  • Deci, toate aceste achizitii care sunt inoportune in momentul de fata, categoric vor fi amanate sau unele dintre ele chiar anulate, multe dintre ele nefiind utile pentru desfasurarea activitatii la nivelul anumitor entitati.

Sumele castigate in CA si AGA din societatile unde statul este actionar minoritar: ori donate, ori impozitate cu 90%

  • Avem doua variante: aceea de impozitare a veniturilor care sunt din zona societatilor cu capital minoritar. Vreau sa va spun ca toate societatile care au capital majoritar de stat, membrii consiliilor de administratie si in AGA nu primesc decat 1% din salariul unui secretar de stat. Practic 48 de lei pe luna, ceea ce nu le acopera nici cheltuielile.
  • Aici este vorba de sumele pe care le iau reprezentanti ai statului ca reprezentanti ai actionarului minoritar. Aici vorbim de E.ON, de Gaz de Frace, de Petrom. Aici avem doua variante pe care le-am discutat cu ministrul Finantelor: Ori din proprie initiativa reprezentantii nostri sa doneze intr-un fond de solidaritate aceste sume, ori, daca nu, sa impoziteze undeva la 90% toate aceste sume. Banuiesc ca Guvernul va avea o atitudine coerenta in prima lui sedinta legat de masura care este cea mai fezabila in a fi aplicata.


Citeste mai multe despre   












Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation / Fondatorul Scolii de Bijuterie Contemporana: Eu nu vin la serviciu, eu vin in propriul meu atelier, in care imi exprim ideile. Ceea ce misca industria asta sunt ideile, nicidecum cifrele

David Sandu s-a ocupat de designul de bijuterii de cand era copil si a invatat pe cont propriu tot ceea ce stie. Assamblage - Scoala de Bijuterie Contemporana a aparut drept consecinta a acestei pasiuni. David face parte dintr-o industrie creativa emergenta, insa atat el, cat si cei care au trecut in ultimii 7 ani pe la bancurile de lucru ale scolii sale se vad adesea nevoiti sa spuna ca fac alte lucruri, pentru ca activitatea lor nu exista intr-un cadru legal.

2500 vizualizari

  • +1 (5 voturi)    
    Mai bine taceai (Marţi, 18 mai 2010, 20:54)

    Mihai [anonim]

    Asteptam sa renuntati la spaga si la contractele de achizitii publice derulate cu neamurile, vrem si la voi reduceri de salarii nu numai la amaratii de pensionari, in consiliile de adiministratie unde toti imbuibatii apar ca facand parte, toti cei care au prabusit tara asta ne tin discursuri.
    Noroc ca nu ti-au aprobat cei de la UE smecheria, eu n-as mai fi deschis gura dar coruptii se vad de la o posta.
    • 0 (2 voturi)    
      TACEREA ESTE DE AUR ! (Miercuri, 19 mai 2010, 10:25)

      Titi [anonim] i-a raspuns lui Mihai

      Cum sa taca ? Intr-o tara cum a devenit Romania datorita hotilor, este normal ca toti hotii sa ne dea lectii de conduita civica. Intre doua borduri, telemormaneanul asta de Videanu s-a dat si el in petic precum Patriciu care a recomandat ritos nici mai mult, nici mai putin decat "amnistia fiscala" pentru hotii Romaniei care, prin gura lui, isi declara amabila disponibilitate de a ajuta tara din care au furat prin repatrierea banilor furati acceptand sa fie impozitati cu numai 5% ?! In acest mod, BANII LOR NEGRI vor fi spalati chiar de stat care astfel, le va amnistia si faptele prin care banii au fost furati !! Destept sau prost ?? Bineinteles ca, saracu' de Videanu, alaturi de Basescu, Berceanu, Udrea, Popoviciu, Flutur etc, etc subscriu si ei cu tot patriotismul lor la o asemenea masura !! Nu credeti ? O sa vedeti ce urmeaza !!
    • 0 (0 voturi)    
      Hoti tupeisti! (Miercuri, 19 mai 2010, 16:49)

      Victor [anonim] i-a raspuns lui Mihai

      Vrem banii inapoi!

      Vrem hotii la inchisoare nu cu interviuri prin ziare - dand sfaturi inteligente.

      Videanule numai cu banii scursi in buzunarul tau de la borduri se putea investi in economie astfel incat sa mai facem niste (oare cate?) locuri de munca.

      Cat despre bugetari - nu am auzit odata sa zica cineva de profitabilitate, competenta sau eficienta. Nu credeam sa ajungem aici - ati distrus tara asta mai grav decat o facuse comunismul promovat de Ceausescu si securitatea ce glorios conduce in continuare tot.

      Nu e posibil ca in 2010 sa existe atatia functionari publici incompetenti angajati pe relatii de rubedenii, pupincurism, servicii sexuale si cate mai cate.
  • +2 (4 voturi)    
    PE (Marţi, 18 mai 2010, 21:04)

    HESS [anonim]

    Dracu vor reveni dupa un an pensiile si salariile la actualul nivel.Si de unde .Din moment ce sant pe punctul de a nu avea de unde plati salariile si pensiile in intregime.Intr-un an economia romaneasca ,care numai romaneasca nu mai e va reveni pe fagasul bun .Cand criza economica nici pe departe sa terminat si a ajuns la apogeu.Cand la noi pe an ce trece este tot mai rau ( falimente ,somaj,scumpiri,frauda fiscala,jafuri nationale,birocratie la greuetc, etc.).Si apare bordurerul asta sa vrajeasca populatia.Eu i-mi pun viata la bataie ca nu va fi asa.Poate ca vor mai taia un pic dupa un an.
  • +1 (3 voturi)    
    donatii (Marţi, 18 mai 2010, 21:17)

    cuchi [anonim]

    Da terminati odata cu donatiile astea ca nu pentru donatii ati ajuns acolo. Bagati praf in ochii oamenilor, exact ca si " bastani" care se duc la biserica si baga in cutia milei bacnote de 500 lei, sa vada lumea cat sunt ei de credinciosi. Mai bine v-ati dona functiile unora mai competenti. Poate si mai saraci.
    • +1 (3 voturi)    
      touche! (Marţi, 18 mai 2010, 23:35)

      marmotasimu [anonim] i-a raspuns lui cuchi

      benga frate. au furat de am ajuns la fundu sacului si acu vor SOLIDARITATE. isi doneaza ei salariile, ca si cum din ele ar trai. cred ca ati si uitat sa le mai ridicati, la cat de mult va intereseaza alea. banu gros se fura nu se munceste. sau crede cineva ca marmosimu e muncit... :D
    • 0 (0 voturi)    
      cand vroiam să zic (Miercuri, 19 mai 2010, 16:31)

      Apostolul [anonim] i-a raspuns lui cuchi

      Ei ....uite așa este lumea educată .face donații,
      merge in spitale,in aziluri,face cadouri,și ziarele care
      scriu toată ziua că au fost niște sărăntoci,că nu știau să țină furculisionul .,vedeți cum puteam
      judeca greșit ?
  • 0 (4 voturi)    
    Ajustarea deficitului bugetar (Marţi, 18 mai 2010, 22:03)

    mary [anonim]

    Domnule ministru, sunt de părere că soluţia propusă de economistul şef al BNR Valentin Lazea, aceea a unui concediu fără plată de o săptămână în locul unei reduceri de salariu de 25 de procente pentru salariaţii bugetari, este mai potrivită şi mai echitabilă.
    Pe de altă parte, rezultatele acestor ajustări depind şi de contextul economic global foarte mult, care nu este favorabil. Sper că pieţele îşi vor reveni pentru a crea şi pentru România premisele unei creşteri sustenabile.
    Vă felicit pentru discurs şi pentru modul în care gândiţi. România are nevoie de oameni ca dumneavoastră.
  • +1 (1 vot)    
    nu vreau sa fie donate (Miercuri, 19 mai 2010, 1:45)

    I [utilizator]

    vreau sa fie reduse!

    ori le reduceti, ori lasati si pensiile si restul la cat sunt si ii rugati pe oameni sa doneze ce au in plus!
  • -1 (1 vot)    
    ne-au sufocat complect (Miercuri, 19 mai 2010, 2:58)

    IMM - plapumaru [anonim]

    Banca Nationala (in frunte cu isarescu) a ingenunchiat romania ( cu dobinda de referita care este de 10 ori mai mare ca in UE) ... banii de la BNR unde sunt, VREM SA STIM CE FACE BNR CU BANII ROMANIEI, CINE INCASEAZA DFOBINZILE LA DEPOZITE, UNDE SE VARSA PROFITUL investitiilor...de ce nu vindeti din rezerva de aur la pretul de azi care este la limita record, sa nu ne mai indatoratiI!!!!! TILHARILOR !!!! ati omorit toate IMM-urile care nu mai pot si nu au mai putut imprumuta capital de lucru decit la dobinzi de 15 ori mai mari ca in UE , leul sus= adio exporturi , nu putem sa concuram cu cei care imprumuta capital de lucru la o dobinda de 3-5% (din tarile UE)
    • +1 (1 vot)    
      La ce debitezi in post... (Miercuri, 19 mai 2010, 8:57)

      Costica [anonim] i-a raspuns lui IMM - plapumaru

      ...sa zici mersi daca ai firma ca la economie nu te pricepi...Pune mana pe carte ca de aia seful patronatelor recunostea ca 75% din manageri nu au minime cunostinte de economie si management...Economia se face cu stiinta de carte si nu mai vorbi de ce nu intelegi. Apropo, daca le stii , de ce nu te duci sa te imprumuti afara? Sa afli si tu ce si cum e cu moneda....
  • 0 (2 voturi)    
    Romania - tara saraca ? (Miercuri, 19 mai 2010, 3:49)

    Sergiu [anonim]

    Pai daca Romania e tara saraca de unde s-au imbogatit el sau altii ? Ori a fost saracita ? Cata ipocrizie si nesimtire in interviul asta.
  • +1 (1 vot)    
    Sunteti la putere! (Miercuri, 19 mai 2010, 7:59)

    Audit [utilizator]

    ANULATI nu "Ministrul Economiei considera ca trebuie amanate sau chiar anulate licitatiile inoportune, precum dotarile de echipamente care nu sunt absolut necesare in aceasta perioada." pentru ca, repet, SUNTETI LA PUTERE!
    Ar trebui lasate doar licitatiile care au C+M pentru ca dau de munca oamenilor.
  • -1 (1 vot)    
    raspnderea celor din consiliile de administratie s (Miercuri, 19 mai 2010, 8:20)

    bunicu [anonim]

    Cine a stabilit indemnizatia in consiliile de administratie asa de mare!!!!!

    Pananacum nu au fost imovaratoare?

    La sume asa de mari cum raspund domnii din consilile de administratie?

    De ce au aprobat sume asa de mari pentru directori si buget de cheltuieli la fel de mare!!!

    Acum sunt mironosite.

    Nu si-au cam batut joc de noi cei multi, cei ce getioneaza averea tarii?

    In ce consta raspunderea or.
    De ce au desfiintat agentia ANI???!!!!!!
  • 0 (0 voturi)    
    vor reveni dar ... (Miercuri, 19 mai 2010, 8:36)

    Dan [anonim]

    Eu sunt de acord sa-mi reduca salariul si cu 50%...DAR Videanu si guvernantii ar trebui sa faca si ei puscarie daca nu isi ating scopul de a scoate tara din criza...daca exista acest scip!! Ce suntem bataia lor de joc??
  • +1 (1 vot)    
    reducerea chelt bugetare (Miercuri, 19 mai 2010, 8:59)

    Maria [anonim]

    Mediul de afaceri doreste sa se ia cat mai repede masurile anuntate de guvern.Este singura solutie pentru reluarea cresterii economice ,cat de trist ar fi pentru bugetari si pensionari este singura solutie.
    Prin anii 2007 si 2008 aveam cunostiinte care lucrau in sistemul bugetar si isi permiteau cu banii castigati sa achizitioneze case,masini scumpe ma si gandeam pe banii mei fac asta,iar eu trebuie sa string cureaua sa-mi permit aceste lucruri.
    • +1 (1 vot)    
      pentru maria (Miercuri, 19 mai 2010, 9:46)

      dan [anonim] i-a raspuns lui Maria

      si pe unde lucrau cunostintele dvs.? justitie? servicii secrete? ministere? ca la majoritatea nu ne ajug banii de la o luna la alta.
    • 0 (0 voturi)    
      reducerea chelt bug (Miercuri, 19 mai 2010, 21:35)

      cristi [anonim] i-a raspuns lui Maria

      Nu credeti ca cunostintele dvs ar trebui sa explice de unde au avut sumele necesare acestor achizitii, nu cumva tot din mediul privat ca sa inchida ochi?Reluarea cresteri economice stie cineva care sectoare au fost afectate?Stiti ca producatori de lactate nu preiau cantitatile de lapte contractate deoarece vanzarile au scazut?
      Care este mediu de afaceri cei care nu inregistraza veniturile, fac operatiuni fictive si recupereaza TVA din deconturi fara control?
      Eu sunt tare curios sa vad ordonanta care reglementeaza evaziunea deoarece actualul guvern este un maiestru in eludarea legilor.
  • 0 (0 voturi)    
    Normalitate? (Miercuri, 19 mai 2010, 9:04)

    andrei [anonim]

    Care e normalitatea? Dupa ce ca acum se tot intrec in declaratii ca pensiile si salariile au crescut aiurea si nu sunt sustenabile, ele vor reveni la aceleasi valori??? Cu ce baza? Iar minciuni? Treziti-va, mint cu nerusinare.
  • +1 (1 vot)    
    Interviul lui Adrian Videanu (Miercuri, 19 mai 2010, 11:12)

    Matematicianul [anonim]

    Pe termen scurt,solutia ar fi controlul vamal exigent si eradicarea contrabandei care este acceptata de guvern, pentru ca de aici se fac averi uriase.
    Deasemeni,economia neagra si gri ar putea aduce multi bani la buget daca s-ar face controale cinstite si nu pentru spagi si bani opentru partid.
    La celelalte intrebari ale societatii romanesti,raspunsul este foarte simplu:sistemul nostru electoral si sistemul de finantare al partidelor.
    Daca partidele ar fi subventionate de la buget intr-un anumit barem si s-ar interzice TOTAL "sponsorizarea"partidelor de catre "bineivoitori",ar disparea coruptia si spaga,pentru ca o data terminate alegerile,cei alesi n-ar mai avea "datorii"fata de "sponsori".
    Astfel,licitatiile n-ar mai fi trucate sau facute cu dedicatie,"organele"statului si-ar face treaba,n-ar mai tine cont cine e agentul economic x sau y.
    In concluzie,este nevoie de vointa politica.
    In Romania ultimilor 70 de ani,cea mai rentabila afacere a fost sa faci politica.
    Au venit cu pantalonii rupti in....si dupa un an,doi,trei erau deja milionari in euro,lucru ce s-ar putea verifica simplu daca cineva ar dori.
    Asta nu doar la nivel central,ci si la nivel local sau judetean.
    Totul este putred,nimeni n-are nimic sfant,toti vor sa fure cat mai mult in cat mai putin timp,nimeni n-are o viziune,un plan pe termen mediu si lung.
  • 0 (0 voturi)    
    ce rahat mananca asta ? (Miercuri, 19 mai 2010, 13:18)

    panfil flecaru [anonim]

    ce an ? parca dela intai ianuarie, anul viitor, intra in vigoare legea salariilor si legea pensiilor.
    care an?
    • 0 (0 voturi)    
      Ce nu spune (Miercuri, 19 mai 2010, 16:36)

      Maria [anonim] i-a raspuns lui panfil flecaru

      Că nu este deajuns micșorarea salariilor.
      Va exploda prețul la Gcal.și un salariu va fi o intreținere.Văd că asta ați uitat.Asta este cel mai grav.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă