Caderea euro in fata dolarului. De ce cade, pana unde poate cobori si cui ii convine?

de Dan Popa     HotNews.ro
Miercuri, 19 mai 2010, 8:18 Economie | Finanţe & Bănci

Euro a ajuns aproape de pragul la care a fost introdus ca moneda. In ianuarie 1999, cursul euro/dolar era de 1,18. Ieri, moneda europeana coborase la 1,22. Fata de decembrie 2009, devalorizarea euro in fata usd este de 19%. Sa fie Grecia de vina? In parte, da. Sa fie contagiunea si tarile PIIGS? Si ele fac parte din motive. Paradoxul insa e altul. Euro se depreciaza nu neaparat din cauze economice, cat in baza unor motive politice. Ministrii de Finante din Euroland nu reusesc sa contureze mai consistent o coerenta economica si bugetara a Uniunii.

Investitorii sunt tot mai sceptici cu privire la capacitatea politicienilor de a gestiona crize de asemenea anvergura. Rareori s-a intamplat ca o banca centrala (si inca una a intregii Uniuni Europene) sa vina sa puna pe masa 1000 de miliarde de euro, iar investitorii sa spuna „ok, altceva ce mai aveti?”. Si speculatiile sa continue. Curele de austeritate vor cantari greu in relansarea economica, ceea ce inseamna ca unul care a imprumutat Grecia de pilda, nu trebuie sa spere in profituri imediate, ca n-o sa fie de unde. Practic, tarile europene au pus  bani mana de la mana ca sa cumpere perfuzii pacientului Grecia. Nu poti sa te astepti ca in termen foarte scurt pacientul sa se ridice si sa castige campionatul de cros.
  • Va continua degringolada monedei unice?
Potrivit economistilor din diverse colturi ale lumii, consultati de Liberation, raspunsul este: DA.  Yuki Sakasai (Barclays Capital) mizeaza pe un curs de al monedei europene de 1,20 dolari pe termen scurt si cel mult 1,25 pe un orizont de 6 luni-un an. Majoritatea analistilor mai spun ca chiar si asa prabusit, euro ramane o moneda supra-evaluata.
Howard Archer, (IHS Global Insight) anticipeaza un euro la 1,15 dolari in saptamanile urmatoare si o stabilizare in jurul aceluiasi nivel. 
Jennifer McKeown, (Capital Economics): euro ar putea ajunge la paritate de 1:1 cu dolarul american in cel mult un an. Pentru finele acestui an, analistul vede un curs al euro de 1,10, in fata monedei americane.
  • E de bine sau e de rau cu un euro slab?
Cartile de economie spun ca o moneda care se depreciaza poate relansa competitivitatea si exporturile. Ea antreneaza o scadere a preturilor produselor pe pietele externe, ceea ce ar putea duce la sporirea vanzarilor. Una peste alta, exista si efecte pozitive ale unui euro depreciat. Din acest punct de vedere, Germania se bucura. Exporturile nemtesti catre tarile europene non-euro au crescut  cu 20,5% si cu 34,7% catre tarile din afara Europei.
  • Riscam sfarsitul euro?
Aici, parerile sunt impartite. Toti sunt de acord ca nu neaparat faptul ca euro se depreciaza este ingrijorator, ci viteza cu care acest lucru se intampla. Ca sa il parafrazez pe Guvernatorul Isarescu, conteaza viteza cu care te indrepti spre zid, nu marca masinii. Jean-Pierre Jouyet, presedintele Autoritatii Pietelor Financiare spune ca euro se „reechilibreaza". Moneda europeana a cunoscut si zile mai proaste. In octombrie 2000, euro era la 0,82 in fata dolarului. In iulie 2008, atingea 1,60. O volatilitate destul de mare, e drept. Dar Jouyet crede intr-un curs de echilibru de 1,15-1,20 de dolari pentru o fisa de un euro. Altii vorbesc direct despre sfarsitul monedei unice in cel mult cinci ani.
  • Eterna intrebare. Cine pierde si cine castiga?
Evident, cei care cumpara marfuri platind euro si le vand sau le reexporta in dolari, castiga. Industria de lux din Europa este in aceasta situatie. Airbus, care isi factureaza in dolari avioanele construite, castiga. Drept urmare, actiunile EADS au urcat cu 13% intr-o saptamana.
De cealalta parte, sectoarele care depind de importurile provenind din zona dolar (petrol, materii prime), nu se simt foarte bine.
  • Cum stam pe Romania?
Leul pare sa se deprecieze in pasi mici, dar siguri. Nu e neaparat de vina Basescu sau Nastase, ci jocul international al pietelor. Carry-trade, sentimentul pietei si alte asemenea elemente fac ca moneda unei tari sa fluctueze. Importatorii, atunci cand moneda locala se depreciaza, platesc mai mult pentru aceleasi marfuri. Cei care au credite bancare, la fel. Serviciile care au costuri calculate in valuta (telecomunicatiile s.a.), vor factura sume mai mari si ele.

Ca sa te protejezi in fata deprecierii, te costa. Hedgingul e scump si renteaza doar pentru businessul mare. Businessul mic o incaseaza si incearca sa transfere costurile prin intermediul altor operatiuni. Pentru banci, deprecierea leului umfla portofoliul creditelor in valuta neperformante pentru ca oamenii gasesc tot mai greu resurse pentru plata datoriilor. Prin urmare, costurile bancilor cresc (prin provizionare suplimentara) si nu de putine ori se ajunge la pierdere.


Citeste mai multe despre   











Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

12683 vizualizari

  • -2 (14 voturi)    
    Domnule Popa, spuneți-i lui Isărescu (Miercuri, 19 mai 2010, 8:22)

    Omics [utilizator]

    Că noi nu avem o economie națională ca un sistem reglabile autonom. Avem cel mult un subsistem. Nu avem taxe vamale în relația cu U.E., avem întreprinderi cu capital străin care livrează în afară, salariații lor cumpără lapte intracomunitar, deci acele întreprinderi, cu salariații lor, doar plătesc impozite pe venit în România (dacă sunt fraieri) și atât. Firmele de telefonie mobilă facturează în euro parcă am importa minutele vorbite etc.

    Poate iși dă dinozaurul de Isărescu demisia. Nu este decât un ceaușist fesenit expirat ca și corespondenții lui de la Cotroceni și Ministerul de Finanțe. Ei nu înțeleg ce se întâmplă cu ei.
    • +2 (8 voturi)    
      Cam greu (Miercuri, 19 mai 2010, 8:37)

      flavian [utilizator] i-a raspuns lui Omics

      Jurnalistii mananca si ei o paine, o prajiturica din palma lui isarescu, o gogoasa ceva. E cam greu sa-i explice ei ce si cum, chiar daca i-ar duce capul.

      Altfel ai dreptate. Am avut parte doar de masoni si securisti in ultimii ani. Iar domnu' Benerel Masonescu a mentinut monopolul statului asupra monedei. Pentru a putea sa-si bata joc de oameni in anii 90 imprimand in nestire si furand din buzunarul cetateanului prin inflatie. A dat voie dupa anii 2000 bancilor externe sa-si faca de cap si sa umfle frumusete de balon imobiliar. A dat ulterior pe mana acelorasi banci RMO-ul adica banii deponentilor. Ne-a bagat in datorii pana peste cap la FMI. Cu banii aia a sprijinit tot bancile, manipuland cursul valutar.

      Numai chestii grozave a facut nea Isarescu asta si benereul pe care il guverneaza. Vedea-l-ash desfintat odata la fel ca si FED-ul... :(
  • +1 (5 voturi)    
    Felicitari! (Miercuri, 19 mai 2010, 8:39)

    hm [anonim]

    Excelent articol.
    • +1 (3 voturi)    
      De unde atata (Miercuri, 19 mai 2010, 8:21)

      flavian [utilizator] i-a raspuns lui hm

      De unde atata excelenta ? Cand e plin de opinii ale unora care nici criza n-au mirosit-o nici a manipulare nu le miroase.

      Mai bine pune maina si vezi documentarul MELTUP cu niste oameni care vorbeau de problemele economice INAINTE de aparitia lor.
    • +1 (1 vot)    
      eroare de calcul (Miercuri, 19 mai 2010, 11:02)

      Georgel [anonim] i-a raspuns lui hm

      O fi bun dar nu e bine documentat.

      Cind a aparut EUR cursul nu era 1EUR=1.18USD ci 1USD=1.18EUR, o mica inversare :)

      O zi buna
  • -1 (1 vot)    
    ce rol au speculantii? (Miercuri, 19 mai 2010, 9:15)

    angel [anonim]

    am inteles ca sint multi care au mizat pe scaderea euro. este posibil sa fi "ajutat" aceasta depreciere pentru a cistiga o gramada de bani din optiunile short?
  • -1 (3 voturi)    
    greseala (Miercuri, 19 mai 2010, 9:29)

    PD [anonim]

    Maestre, vezi ca eur a fost introdus la 1.18 eur/usd, acum cursul e cum zici tu 1.22, dar e 1.22 usd/eur. asta nu e deloc aproape de nivelul la care a fost introdus. putina documentare nu strica.
    • -1 (3 voturi)    
      mestere,vezi ca ... (Miercuri, 19 mai 2010, 9:04)

      haplea82 [utilizator] i-a raspuns lui PD

      gresesti!paritatea initiala a fost 1euro=1,18$! ulterior euro s-a devalorizat pina pe la 1 euro=0,8$, si a inceput sa-si revina dupa atacul de la world center datorita crizei economice ce a urmat in america
    • 0 (0 voturi)    
      Atunci (Miercuri, 19 mai 2010, 10:06)

      bobo21 [utilizator] i-a raspuns lui PD

      mai documenteaza-te
  • -1 (1 vot)    
    oare ? (Miercuri, 19 mai 2010, 9:51)

    ciankanel [anonim]

    Oare nu tocmai puhoiul de euro dat grecilor devalorizeaza moneda ?De unde banii astia daca nu direct din FABRICA ?Si probabil urmeaza inflatia! Este doar o parere !Si inca o parere personala:aceiasi chestie o sa o faca si Romnia,nu are alta solutie,o sa scoata bani fara acoperire (devalorizarea leului) ca sa plateasca pensii ,rate la FMI.salarii etc si bineinteles urmeaza inflatia ,exact ca in anii 90 !Di pacate NU exista alta solutie cu toata gargara care o fac fel si fel de pseudospecialisti prin presa si TV.
    • +1 (1 vot)    
      nu (Miercuri, 19 mai 2010, 9:18)

      haplea82 [utilizator] i-a raspuns lui ciankanel

      nu vin direct din fabrica si nici nu se tipareste moneda asa cum visezi tu!planul ala de sustinere a greciei se bazeaza pe garantii,garantii care se materializeaza in titluri ,titluri care sint cumparate de investitori care au momentan aversiune fata de risc ,adica prefera o dobinda maui mica dar sigura!cu alte cuvinte nu se mai imprumuta direct grecia pt ca dobinda ceruta este prea mare ci se imprumuta comunitatea europeana cu o dobinda mult mai mica!
  • +1 (1 vot)    
    Joc pe euro la cacealma. (Miercuri, 19 mai 2010, 9:59)

    mircea [anonim]

    Din cei 1000 mii euro noi aruncati pe piata se pare ca vor profita in mare parte societatile financiare speculative.Masura pare a fi luata pentru a permite dolarului sa-si" traga sufletul" si economia americana sa poata sa o ia din loc.A fost nevoie ca institutiilor financiare speculative sa li se dea un ciolan de ros,mai ales ca multi "mahari"ai lumii fac parte din aceste institutii speculative,altfel se aplica politica"raderii"catorva dintre ele.Intre institutiile financiare speculative au aparut cativa rechini noi,care nu mai joaca dupa reguli.Sa incercat ignorarea ,izolarea lor ,dar sa vazut ca sunt mai puternice decat se credea(puternice politic).
  • 0 (0 voturi)    
    to be or not to be capital (Miercuri, 19 mai 2010, 10:05)

    barbosu [anonim]

    ....cred ca putem zice ca o fantoma bantuie europa, si nu ma refer la tata lu hamlet aici, ci la un barbos perciunat....
  • 0 (0 voturi)    
    euro/usd (Miercuri, 19 mai 2010, 10:34)

    oilman [anonim]

    euro/usd nu scade din motive politice, asta e o aiureala. In primul rind, Euro a crescut - contra naturii as zice - mult prea mult pina la 1.60. Apoi, daca ne uitam la discount rate (Zero) in US, orice crestere va mari USD relativ la Euro; Apoi, cu toate eforturile administratiei Obama de a ...europeniza economia competitiva americana si a introduce masuri socialiste (hai sa zicem sociale) imprumutate de la idolii europeni, US are o economie mult mai dinamica si revenirea din criza va fi mai puternica si mai rapida decit in europa (repet, in ciuda eforturilor administratiei de a cheltui din ce in ce mai mult)
  • 0 (0 voturi)    
    Euro mic avantajaza Europeni (Joi, 20 mai 2010, 9:14)

    domnu Explicatie [anonim]

    Explicatia dolarului mik e valabila si la euro. In SUA 1990 un Hamburgher costa 1$ un 2010 costa tot 1$. La fel si la euro. Scaderea euro afecteaza doar pe cei care trebuie sa faca conversia in schimb europeni traiesc la fel.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri