"O explicatie succinta pentru cresterile de pret de la 1 iulie ar fi: au scazut vanzarile, au crescut costurile, cresc taxele. Pentru ca influenta taxelor e covarsitoare: circa 80% din pretul unui pachet de tigarete inseamna taxe, restul de 20% acoperind costuri de productie, materii prime, salarii, transport, marja de distributie si, eventual, profit. Concret, 8 lei din 10 merg la stat", a explicat pentru HotNews.ro Gilda Lazar, director Corporate Affairs& Communications la JTI, motivele cresterii pretului la tigari.

Gilda Lazar, JTIFoto: AGERPRES

Potrivit directorului JTI, in cazul tutunului, cresterea TVA are efect de multiplicare, pentru ca Taxa pe Valoarea Adaugata intra in baza de calcul a accizei (acciza se calculeaza pe pretul maxim de vanzare cu amanuntul, care include si TVA).

"In plus, prin OUG 54 cresc garantiile pentru antrepozitele fiscale, iar garantiile se calculeaza de acum incolo prin raportare la capacitatea de productie, nu la acciza platita in anul precedent. Aceasta in conditiile in care vanzarile pe piata locala au scazut, iar capacitatea de productie este folosita in mare masura pentru export (acciza in acest caz fiind datorata in piata de destinatie). Prin aceeasi ordonanta creste acciza minima de la 91 la 96%, ceea ce accelereaza compresia pietei. Nu e lipsit de importanta nici cursul de schimb. Materiile prime sunt aproape integral importate, deci platite in euro. Mai amintesc si de faptul ca bugetele majoritatii multinationalelor sunt calculate in dolari", a mai spus Lazar.

Baza de calcul (simplificata) pentru acciza este deci: costuri+TVA. "Daca TVA creste, creste baza de calcul pentru acciza. Prin urmare, platim o acciza mai mare. Se poate spune ca, la tigarete, un efect indirect al cresterii TVA e si cresterea accizei. Astfel, din cauza TVA si a faptului ca platim taxa la taxa, la MPPC (categoria de pret cea mai vanduta Kent-Marlboro-Camel) vom plati incepand din aceasta luna o acciza totala mai mare: de 76 Euro/mie, in loc de 74 cat prevede Codul Fiscal", mai sustine Lazar.

Acciza totala are o parte fixa 48,5 Euro pe mia de tigarete, indiferent de marca sau pret, si una variabila, procentuala, 22% din pretul de vanzare cu amanuntul.

Potrivit art 177 (1) din Codul Fiscal, acciza minima e stabilita ca procent din acciza totala la MPPC (categoria cea mai vanduta, in cazul nostru Premium). Valoarea ei in lei se stabileste prin Ordin al MF, pe baza accizei totale la MPPC prevazute in CF, iar acestea se calculeaza de Ministerul Finantelor pe baza livrarilor din ultimele 6 luni.

Acciza minima a fost introdusa in CF in ianuarie 2005, la un nivel initial de 67%, crescand ulterior la 90% (aprilie 2005- in vremea mandatului ministrului Ionut Popescu), iar apoi la 91% (2006- Vladescu, primul mandat).

Cresterea actuala a accizei minime de la 91 la 96%, mai ales in contextul combaterii evaziunii fiscale, nu are nici o logica, spun producatorii de tutun, pentru ca acciza minima afecteaza preturile din partea de jos a pietei, scumpind mai mult brandurile care ar trebui sa fie mai ieftine.

"Ce inseamna acciza minima 96% in mod concret? Ca cea mai ieftina marca din piata trebuie sa plateasca o acciza totala egala cu 96% din acciza totala platita de categoria de pret cea mai vanduta, cu alte cuvinte ca acciza la Carpati trebuie sa fie 96% din acciza la Kent, ca si cum taxa la Logan ar trebui sa fie 96% din taxa la Mercedes!", spune Gilda Lazar.

In opinia directorului JTI, cresterea accizei minime in contextul actual contribuie la compresia pietei, micsorand ecartul de preturi intre brandurile traditional considerate ieftine si cele scumpe. Mai mult, cresterea accizei minime impulsioneaza contrabanda, adancind diferenta de preturi intre tigaretele din Romania si cele din tarile vecine, nemembre UE. Concret: cel mai ieftin pachet de tigarete din Moldova, Plugarul, costa 1 leu, cel mai ieftin pachet romanesc, Carpati, costa 9 lei incepand de azi (era 8,3 lei pana ieri).

Potrivit Directivei privind taxarea la tutun, acciza minima nu e obligatorie, ci optionala. Sunt 9 state membre care au acciza minima de 100% (mai ales cele in care MPPC e situat in segmente inferioare de pret), si 3 state care nu au acciza minima deloc (Germania, Italia si Cipru), 5 state au acciza minima de 90-92%.

In concluzie, tot ce se va vinde incepand cu 1 iulie la comercianti, se va vinde cu TVA marit. "Sunt mari nelamuriri tehnice, mai ales in privinta retururilor. La ce TVA ne raportam 19 sau 24%? Normele la Codul Fiscal nu au fost inca modificate", conchide Lazar.