UPDATE 2: Explicatiile Ministerului Muncii oferite HotNews.ro miercuri, 11 august: "Aceeasi baza de calcul" pentru contributiile sociale, de somaj si cele de sanatate.

Contributiile sociale, cele de somaj si cele de sanatate trebuie platite de toti cei care obtin venituri profesionale (drepturi de autor si PFA) in mod repetitiv (lunar, trimestrial, semestrial) sau ocazional - in acest caz, daca nu detin si carte de munca in acelasi timp. Aceasta este noutatea adusa de Normele de aplicare a modificarilor la Codul Fiscal, publicate in Monitorul Oficial cu cateva zile in urma (document atasat). Din cauza formularii neclare a prevederilor legislative, nimeni nu stie exact cum vor fi calculate, concret, aceste contributii. Consultantii fiscali nu pot adopta un punct de vedere ferm, pentru ca "inca sunt posibile modificari". Reprezentantii Ministerului Muncii intarzie sa transmita explicatiile solicitate de HotNews.ro.

Mai multi consultanti intervievati de HotNews.ro au declarat ca Normele de aplicare a modificarilor la Codul Fiscal, publicate in Monitorul oficial marti, 3 august, le fac zile negre, tot incercand sa descifreze prevederile si sa explice clientilor exact ce si cum vor avea de platit. Beneficiarii si platitorii de drepturi de autor sunt cei mai bulversati, dat fiind ca modalitatile de calcul a contributiilor la asigurarile sociale, de somaj si cele de sanatate nu sunt clare, lasand loc la mai multe interpretari.

Astfel, Articolul 6, din Anexa 2 la Normele metodologice ar trebui sa lamureasca modul de calcul al contributiilor individuale, la veniturile de natura profesionala.

Alineatul 1 al articolului spune ca baza de calcul pentru contributiile sociale si cele de somaj este venitul net lunar realizat (a) si respectiv venitul net anual realizat (b), fara a explica exact cum se obtine acest venit net realizat. In schimb, la alineatul 2 se spune ca baza de calcul pentru contributiile de sanatate este cuantumul net al veniturilor profesionale realizat lunar. Pentru acest "cuantum net" se mentioneaza si modalitatea prin care se obtine: venit brut - cheltuieli deductibile.

Dilema pe care nici macar consultantii fiscali nu au reusit sa o clarifice: venitul net realizat (mentionat la alin.1) se obtine in mod similar cuantumului net (cum este formulat - la alin.2 )? Adica, este vorba despre aceeasi baza de calcul la alin.1 si la alin.2, sau sunt diferite? Si daca sunt diferite, cum exact se obtine venitul net - cel mentionat la alin.1?

UPDATE (11 august) Ministerului Muncii a transmis HotNews.ro miercuri, 11 august explicatiile solicitate. "Este vorba despre aceeasi baza de calcul pentru contributiile sociale, de somaj si cele de sanatate", a explicat un director din Ministerul Muncii care s-a ocupat direct de redactarea actului normativ.

Si atunci, de ceau fost abordate diferit in actul normativ, la cele doua alineate amintite?

"La inceput, pentru contributii sociale si somaj scrisesem venitul brut, insa am primit multe observatii cum ca aceste activitati independente au multe cheltuieli de functionare si, in forma finala, am decis sa modificam in venit net", a explicat sursa citata. Dar se calculeaza la fel: venit brut minus cheltuieli deductibile".

S-ar fi gandit consultantii fiscali ca explicatia este atat de simpla? Pana la sosirea precizarilor, o serie de specialisti in domeniu si-au batut capul sa descopere diferite posibile intepretari.

Opiniile specialistilor care au analizat timp de mai multe zile actul normativ (marti, 10 august)

Expertii fiscali de la Contexpert, Nexia si Taxhouse considerau ca, "in mod normal" ar trebui sa fie vorba despre aceeasi baza de calcul pentru toate categoriile de contributii, adica venitul brut minus cheltuieli deductibile. Ramane insa intrebarea: de ce a fost facuta diferenta intre venitul net realizat (ca baza de calcul pentru contributiile sociale si cele de somaj) si cuantumul net (ca baza de calcul pentru contributiile de sanatate)?

Consultantii de la Mazars au explicat:

  • "formularile difera putin la CAS si somaj fata de formularea de la CASS. La CAS apare sintagma venit net (lunar/anual) realizat iar la CASS "cuantumul net al veniturilor de natura profesionala realizate lunar" care este si definit ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile aferente realizarii venitului.
  • Desi nu se clarifica ce se intelege prin "venit net", din definirea veniturilor de natura profesionala reiese clar faptul ca acestea sunt venituri din activitati independente iar art. 48 din Codul fiscal defineste venitul net din activitati independente ca diferenta intre venitul brut si cheltuieli deductibile adica acelasi mod de calcul ca si cel mentionat in norme pentru CASS.
  • Deci noi consideram ca nu este o diferenta a bazei de calcul din acest punct de vedere."

Pe de alta parte, Irina Balica, de profesie economist, considera ca mai plauzibila este cealalta abordare, potrivit careia din Norme reiese ca aceste doua baze de calcul mentionate sunt diferite. Aceasta argumenteaza:

  • Articolul 48 din Codul fiscal se intituleaza: "Reguli generale de stabilire a venitului net anual din activitati independente, determinat pe baza contabilitatii in partida simpla". Venitul net anual din activ independente se mai poate det si pe baza normelor de venit.
  • Acest aspect se regaseste la articolul 49:  Stabilirea venitului net anual din activitati independente pe baza normelor de venit
  • In fine, articolul 50 stabileste cum se calculeaza venitul net anual din drepturile de proprietate intelectuala:

(1)Venitul net din drepturile de proprietate intelectuala se stabileste prin scaderea din venitul brut a urmatoarelor cheltuieli:

a)o cheltuiala deductibila egala cu 40% din venitul brut;

a)o cheltuiala deductibila egala cu 20% din venitul brut;

(la data 01-Jul-2010 Art. 50, alin. (1), litera A. din titlul III, capitolul II modificat de Art. I, punctul 9. din Ordonanta urgenta 58/2010 )

b)contributiile sociale obligatorii platite.

  • Asadar, venitul net anual se calculeaza diferit in functie de optiunea aleasa

Avocatul Alexandru Rusu, partener bpv Grigorescu: "consider ca s-a urmarit transmiterea unui mesaj clar: pentru toate contributiile cotele se aplica venitului net, in limita unui plafon de 5 salarii medii brute. A reusit Guvernul sa transmita

un astfel de mesaj? Categoric nu, cea mai buna dovada fiind chiar confuzia creata de terminologia neunitara discutata". Acesta mai spune:

"In fine, poate Guvernul aduce astfel de modificari printr-o Hotarare, act care, cel putin teoretic, ar trebui doar sa explice prevederile OUG 58? Parerea mea este ca nu, acest aspect urmand insa sa fie clarificat probabil in curand de catre instantele de judecata."

Explicatiile oficiale s-au lasat asteptate. Reprezentantii Ministerului Muncii au solicitat o intrebare in scris, pe acest subiect, spunand ca vor raspunde in decursul diminetii de marti, 10 august. Raspunsul nu a sosit decat miercuri, 11 august.

Alte probleme la care contribuabilii asteapta lamuriri

Calculul contributiilor a fost clarificat, insa din pacate nu este singura problema din textul Normelor metodologice. Mai sunt o serie de aspecte legate, spre exemplu, de cine depune declaratiile aferente contributiilor la bugetul de stat sau, spre exemplu, de cum trebuie sa procedeze persoanele fizice autorizate cu norme de venit.

Consultantii Mazars au subliniat alte neclaritati incluse in Norme:

  • Dupa cum reiese din Anexa 2, la stabilirea bazei de calcul pentru CAS si somaj se face diferentierea intre veniturile cu caracter repetitiv si veniturile cu caracter ocazional. La stabilirea bazei de calcul pentru CASS nu se face aceasta diferenta ci se foloseste sintagma ¬venituri de natura profesionala realizate lunar¬.
  • Din punct de vedere logic, intr-o luna cand nu se obtin venituri de natura profesionala, baza de calcul ar trebui sa fie 0 cum de altfel este pentru calculul contributiilor de CAS si somaj.
  • Totusi datorita introducerii plafonului minim la baza de calcul stabilit la un salariu mediu brut, poate exista interpretarea ca si in lunile in care venitul este 0, baza de calcul nu poate fi mai mica decat plafonul, astfel datorandu-se CASS, calculat la salariul mediu brut, chiar daca in luna respectiva nu s-au obtinut venituri.
  • In plus, desi pentru veniturile ocazionale baza de calcul pentru CAS si somaj este reprezentata de venitul anual net si plafonata la 5 salarii medii pe an, datorita formularii de la alin. (2) al art. 6 din Anexa 2 a hotararii 791 este dificil de stabilit daca pentru CASS se aplica acelasi plafon anual.
  • Este posibil ca intentia legiuitorului sa fie aceea ca indiferent daca venitul este obtinut ocazional sau repetitiv contributia de CASS sa fie calculata si platita lunar.

Alex Massaci, de la PricewaterhouseCoopers a spus ca se asteapta ca Ministerele sa vina cu niste explicatii pentru prevederile neclare. Cristian Radulescu, partener la Taxhouse a declarat pentru HotNews.ro ca avand in vedere ultimul articol al Anexei mentionate (referitior la veniturile de natura profesionala) este de asteptat sa apara Ordine de ministru care sa modifice sau sa corecteze prevederile din Norme.

Acest ultim articol (23) spune ca: "In masura in care aplicarea prevederilor art.III din OUG va impune precizari suplimentare cu privire la contributia individuala de asigurari sociale, respectiv contributia individuala de asigurari pentru somaj, acestea vor fi emise prin Ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale".