Vineri dupa amiaza, un grup restrans de reprezentanti ai clientilor Volksbank au fost primiti de presedintele bancii, in incercarea de solutionare inafara instantelor de judecata a nemultumirilor clientilor. Actiunea- o premiera in istoria bancara post-decembrista- vine pe fondul aplicarii Ordonantei 50/2010 si ar putea fi repetata si de clientii altor banci. Discutiile de ieri au durat circa 3 ore, rezultatul fiind apreciat de catre reprezentantii clientilor Volksbank ca “ne-multumitor”. “Domnul Presedinte a fost cel care a vorbit din partea lor, ceilalti mai putin. Una dintre colegele noastre a explicat problemele legate de modul de calcul a dobanzii din contractele de credit si din Actul Aditional. Presedintele Volksbank a avut propria explicatie de specialitate, dar dupa un timp, l-am rugat sa ne oprim. Era pe terenul lor –banking- si am realizat ca nu ajungeam nicaieri. Diferenta de opinie trebuie transata de BNR sau de instanta", a declarat unul dintre participantii la intalnire

Potrivit acuestuia, oficialii Volksbank s-au declarat fermi in a aplica Ordonanta 50 asa cum a fost publicata, desi o considera neconstitutionala. "Noi am insistat pe celelalte aspecte care nu au legatura cu OUG si care au generat atatea reclamatii. Oficialii bancii au spus ca or sa rezolve prin Actul Aditional. Noi le-am replicat ca nu o sa semneze nimeni acel Act Aditional atata timp cat clauzele corective sunt amestecate cu cele legate de Ordonanta. O parte dintre solicitarile noastre vor fi probabil cuprinse intr-un viitor Act Aditional, diferit de cel cu care se opereaza in prezent.

Punctele asupra carora nu picam de acord- toate clauzele, calculele samd- vor fi incluse intr-o “Lista Neagra” – pe care o vom inainta la BNR pentru a le transa domniile lor sau de catre instantele de judecata. Aici am fost foarte clari. O sa mergem in paralel cu actionarea in judecata. In concluzie, nu ne-au convins, ei ii dau inainte cu OUG, iar noi mergem inainte pe 2 fronturi (discutii cu dansii si Procesul National Colectiv). Din discutiile cu cei din banca poate mai obtinem totusi ceva-ceva.”, au mai declarat reprezentantii clientilor.

Clientii Volksbank sunt luati drept etalon si de catre cei care au incheiat contracte de credit cu institutiile altor banci, acestia din urma urmandu-le pas cu pas modul de actiune. Pe forumurile si grupurile de discutii infiintate special in acest sens, exista indemnuri colective de a-i urma si sunt dati ca exemplu permanent.

De partea cealalta, bancile asteapta ca ARB (Asociatia Romana a Bancilor) sa solicite Comisiei Europene declansarea procedurii de infringement, proiect care ar putea tempera macar pentru un timp entuziasmul clientilor nemultumiti.

Banuieli de jocuri la doua capete sunt de ambele parti. Bancile sunt acuzate ca ar incerca mituirea presei pentru ca proiectele clientilor sa nu capete ecouri in media iar actiunile lor sa ramana discrete, in vreme ce clientii sunt banuiti ca ar fi “provocati” in actiunile lor de oameni infiltrati de la bancile concurente.

O alta poveste este cea legata de avocatii care ii vor reprezenta pe clienti. Unele case de avocatura nu au raspuns solicitarii clientilor, desi sumele puse in joc ating sute de mii de euro, indiferent daca castiga sau pierd (in caz de castig, ele depasesc lejer milionul de euro), in vreme ce pe piata au aparut avocatii care lucreaza la “dumping”, oferindu-si serviciile la jumatate din pretul celor celebri. Cel mai bine cotat in acest moment pare avocatul Gheorghe Piperea.

Considerati initial o mana de “useri” fara o voce disctincta, clientii bancari au reusit sa se organizeze pe Internet si sa le dea astfel mari dureri de cap bancherilor. In doar cateva zile, grupurile de discutii infiintate special pentru a se solidariza, au cunoscut dublarea si chiar triplarea membrilor. In cazul Volksbank, de la circa 300 de membri in urma cu o saptamana, s-a ajuns la peste 1200 de membri.

Bancile au inteles ca acestia nu mai reprezinta voci izolate si au inceput sa ii ia serios in seama, intalnirea de vineri dupa-amiaza- cand 6 manageri de top in frunte cu Presedintele au admis sa discute cu contestatarii- fiind o premiera in Romania.

Potrivit unui mesaj publicat pe unul din grupurile de discutii, strategia bancilor ar putea viza “cumpararea” capilor revoltei. “1)Negocieri cu fiecare client în parte, pentru a-l scoate din grup, cu mici avantaje şi reduceri prin contracte preferenţiale. Mai ales liderii grupurilor.

2)Oferirea de avantaje şi onorarii mari în alte procese avocaţilor grupărilor, pentru a tergiversa sau diminua acţiunile împotriva băncii.

3)Oferirea de avantaje administratorilor de siteuri pentru a cenzura şi limita accesul celor care atacă banca prea energic. De asemenea, sprijinirea celor care postează defetist şi pesimist de natură să descurajeze acţiunile de grup împotriva băncilor.

4)Oferirea de publicitate ziarelor şi siteurilor, pentru a nu permite sau a limita comentariile defavorabile băncii.", scrie un membru al grupului"

Actiuni similare se pregatesc si la adresa altor institutii de credit.