Guvernul a aprobat urgentarea procedurilor de expropriere/ Jumatate din proiectele de investitii in infrastructura sunt blocate de exproprieri

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Miercuri, 15 septembrie 2010, 17:20 Economie | Finanţe & Bănci

Aproximativ 50% din proiectele de infrastructura sunt blocate din cauza procesului dificil de expropriere, a declarat secretarul de stat in Ministerul Justitiei, Alina Bica. In aceste conditii, Guvernul a aprobat un proiect de lege privind unele masuri de urgentare a exproprierilor. La ora actuala, procedura de expropriere poate dura chiar si patru ani. Potrivit proiectului, transferul dreptului de proprietate se va putea realiza in momentul adoptarii Hotararii de Guvern privind decizia de expropriere. Legea mai obliga proprietarii de case sa se pronunte cu privire la pret in termen de 15 zile din momentul in care au fost notificati cu privire la faptul ca locuintele lor va fi expropriate.

"Pe actuala reglementare, procedura de expropriere este una extrem de greoaie si de lunga durata. Ea dureaza si doi, trei, patru ani de zile deoarece transferul dreptului de proprietate pe actuala Lege 198 se realizeaza abia in momentul in care fie persoana ce urmeaza sa fie expropriata cade de comun acord cu expropriatorul in legatura cu pretul proprietatii ce va fi expropiate, fie, in momentul in care instanta de judecata vine si stabileste pretul ce trebuie platit persoanei cu pricina", a precizat Bica.

Potrivit proiectului, transferul dreptului de proprietate se va putea realiza in momentul in care se adopta Hotararea de Guvern care stabileste indicatorii tehnico-economici si suma globala aferenta proiectului de investitii. Chiar daca dreptul de proprietate se transfera in momentul in care se publica Hotararea de Guvern, in cazul in care persoana expropriata nu este multumita de pretul care este oferit pe proprietate, se poate duce in instanta. Prin hotarare judecatoreasca poate obtine pretul dorit. "Practic, si autoritatea ajunge sa isi realizeze investitia, pe care oricum ar fi realizat-o dupa ce se pronunta hotararea judecatoreasca, si in acelasi timp, partea are deschisa calea spre instanta la fel cum o are si in prezent. Este doar un aspect de procedura si de formalitate, dar fundamental, pentru ca permite expropriatorului sa inceapa lucrarile efective la investitiile pe care le considera necesare", a mai spus Bica.

Vor fi facute exproprieri si in cazul lucrarilor de infrastructura feroviara, aeriana si navala

  • De asemenea, persoanele expropriate vor trebui sa raspunda in termen de 15 zile daca sunt de acord cu procedura si cu pretul pe care expropriatorul il ofera. Pana acum, nu era prevazut niciun fel de termen. "Actuala reglementare prevazuta de Legea 198 nu prevedea un termen inauntrul caruia expropriatul sa raspunda expropriatorului cu privire la pretul care ii este oferit pe proprietate. Acest lucru insemna ca timp de un an, doi, trei, patru ani de zile pana cand expropriatorul reusea sa obtina un acord sau o negatie din partea persoanei care urma sa fie expropriata nu se putea realiza investitia. Prin actuala reglementare s-a prevazut un termen de 15 zile si ca atare, in termen de 15 zile de la data la care proprietarul este notificat cu privire la faptul ca proprietatea sa va fi expropriata. De asemenea, va fi notificat in legatura cu pretul care ii este oferit pentru proprietatea respectiva, el trebuie sa vina si sa raspunda in fata expropriatorului daca este sau nu de acord", sustine secretarul de stat in Ministerul Justitiei. 

Aceasta a mai spus ca in cazul unei proprietati care este parte integranta intr-o masa succesorala, actualul proiect de lege va permite expropriatorului sa consemneze fie pe numele succesorilor, fie pe numele masei succesorale, suma de bani aferenta proprietatii ce va fi expropriate.

Prin proiectul de act normativ, au fost extinse domeniile in care statul poate sa decida sa exproprieze anumite persoane. Astfel, "de la infrastructura rutiera a fost extins si la infrastructura feroviara, aeriana si navala". De asemenea, prezentul proiect de lege se va aplica in viitor si lucrarilor care vor tine de gospodarirea apelor. De asemenea, lucrarilor miniere de interes national pentru exploatarea zacamintelor de lignit si lucrarilor de interes national referitoare la dezvoltarea liniilor de transport si distributia energiei".













Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

2582 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    De-aia mergeau struna lucrarili lui Ceasca! (Miercuri, 15 septembrie 2010, 17:31)

    Unul [anonim]

    Pai, ce, se punea problema sa se opuna proprietarul la expropriere? Venea Zapacitu', vorba lui nea Marin, dadea de doua ori din maini si gata! rasarea blocul peste casa omului...
    • +2 (2 voturi)    
      prea simplu.. (Miercuri, 15 septembrie 2010, 17:53)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Unul

      sunt de acord cu toate termenele astea scurte, dar ar trebui sa existe niste limite decente in privinta modului in care statul decide ce/cand/unde expropriaza.
      iti cumperi un teren, trantesti o casa si te trezesti dupa 6 luni ca vine oprescu sa ti-o darame pentru autostrada lui suspendata. evident ca tot timpul tau pierdut nu se ia in calcul la valoarea exproprierii..
      n-ar fi rau daca ar exista niste planuri cat de cat clare privind zonele care sunt vizate pentru dezvoltarea infrastructurii in urmatorii 5-10 ani.
      • +2 (2 voturi)    
        Planurile exista (Miercuri, 15 septembrie 2010, 18:29)

        Andradda [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        Tocmai aici e problema.

        Se mirau taranii ca veneau "domnii de la oras" si cumparau sute de hectare de teren in niste zone unde nici macar iarba nu crestea.
        Aia cunosteau de fapt foarte bine planurile de constructie si cumparau terenuri exact in calea autostrazilor.
        Luau pamant cu 2 euro metrul patrat iar acum cer 100 de euro pe m².
        Aia sunt cei care se opun pt ca vor sa scoata milioane, nu simpli tarani sau oraseni care se bucura ca primesc cateva mii de euro pe niste terenuri care oricum stateau in paragina.

        Chestia cu casele este foarte rara pt ca nicio autostrada n-a fost planuita vreodata sa treaca prin mijocul vreunui sat, comuna sau oras.
        E vorba in proportie de 99% de terenuri virane, nelocuite, dar care toate sunt in proprietatea politicienilor si afaceristilor.. Chiar daca pe hartie apar niste interpusi.
        • +2 (2 voturi)    
          Asta se rezolva si altfel (Miercuri, 15 septembrie 2010, 20:32)

          radu [anonim] i-a raspuns lui Andradda

          Pui impozit pe teren procent din valoarea estimata 5% daca e teren liber necultivat, 1% daca e cultivat. Daca baiatu estimeza la 100 de euro mp si are un hectar ii iei 50000 de euro pe an impozit la teren si o sa scada pretul
      • 0 (0 voturi)    
        in alte parti nu e asa (Miercuri, 22 septembrie 2010, 14:17)

        escu [anonim] i-a raspuns lui pehash

        In Suedia daca autoritatile hotarasc un traseu de autostrada, sa zicem, in secunda 2 exproprierile sunt gata. Nu se ridica vreun skulasson sa intirzie lucrarea cu luni si ani.ca se pune el contra Daca nu ii convine poate sa se duca la judecata, dar termenul de expropiere odata stabilit, ramine fixat si la data stabilita se incep lucrarile nu se asteapta procese si alte chestii .... DAca esti in proces si refuzi plata proprietatii, ti se face cont si ti se vireaza banii ofertati in el, dupa care incep lucrarire indiferent de actiunile proprietarului. Nu sta interesul natiunii in niste smekeri care vor sa faca profituri nemeritate.
  • +8 (8 voturi)    
    era si timpul (Miercuri, 15 septembrie 2010, 17:40)

    v [anonim]

    o da de foarte multe ori cu stangu-n dreptul guvernul asta dar macar merge in directia cea buna.
  • +4 (4 voturi)    
    Pai si noi ce facem? (Miercuri, 15 septembrie 2010, 17:49)

    Suca [anonim]

    Noi cei care ne-am mutat proprietatile de fiecare data cand am pus mana pe un proiect de autostrada, de magistrala de cale ferata, ce facem? Am platit spaga in ministere sa avem acces la noile planuri si acum pierdem banii? Pai noi pe baza unei estimari propri am zis ca 1 euro va aduce 100 euro profit! Pe aceasta baza am luat credite de la banci de sute de milioane cu care am cumparat alte terenuri. Vom duce bancile la faliment?
    • +1 (1 vot)    
      nu e chiar asa (Miercuri, 15 septembrie 2010, 18:37)

      relu [anonim] i-a raspuns lui Suca

      Sunt multe cazuri-vezi aeroportul Otopeni, unde s-a aflat de expropiere si multi au cumparat. Dar asta tine de respectarea confidentialitatii proiectelor, si tu daca aflai, te gandeai sa castigi, ca doar e capitalism, asa ni se spune. Pe de alta parte insa, am vazut un caz in care vine evaluatorul, ia spaga de rigoare si da unuia 200 de mi de eur pe o casa, iar lui suca ai da 20 mi de euro pe o casa identica,, ca asa a iesit evaluarea! Iar suca al nostru saracul trebuie sa-si darame cas. e interes national. Si uite asa ia suca o garsoniera confort 3 pe o casa cu teren! Ti-ar conveni?
  • +2 (2 voturi)    
    inca un pas spre normalitate (Miercuri, 15 septembrie 2010, 18:34)

    contribuabilul cinstit [anonim]

    pare un proiect bun, cu adevarat de interes national.

    sunt unele lucruri care trebuiesc avute in vedere:
    - daca omul se opune si este vorba de adresa de rezidenta permanenta (casa in care doarme)
    - daca omul se opune si acela este terenul din care el isi castiga existenta, hraneste familia
  • +1 (1 vot)    
    Bravo (Miercuri, 15 septembrie 2010, 18:54)

    drak latinu [utilizator]

    Are multi ani intarziere legea asta dar acum a venit , ce bine !
  • 0 (0 voturi)    
    prostii (Miercuri, 15 septembrie 2010, 21:02)

    elena [anonim]

    Oameni buni, duduia din Minister bate campii la grau. In forma actuala, Legea 198 permite exproprierea in mai putin de 2 luni.

    Ce spune ea ca va face, s-a facut de acum 2 ani de fapt.

    Termene de 4 ani sunt fabulatii.
    E suficient sa cititi legea si normele de aplicare.
  • 0 (0 voturi)    
    Asa faceau si comunistii (Miercuri, 15 septembrie 2010, 23:57)

    area [anonim]

    Art. 44 alin. 3 din Constitutie:
    " Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate publică, stabilită potrivit legii, cu dreaptă SI PREALABILA despăgubire. "

    Deci, banii inainte si pret real, de piata.
    Guvernul daca n-are bani, sa nu exproprieze, pentru ca, mai devreme sau mai tarziu, generatiile viitoare vor plati un pret exorbitant.

    Azi suntem la putere si le luam mintile oamenilor zicandu-le ca dezvoltam tara... realitatea e ca nu se dezvolta nimeni si nimic, pentru ca viata a demonstrat, nu de putine ori, ca generatiile urmatoare platesc aberatiile de azi.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi