Preturile de transfer: Ring de dans sau camp de lupta intre autoritati si contribuabili? Adrian Luca, expert in preturi de transfer, a discutat online cu cititorii

de Redactia     HotNews.ro
Marţi, 21 septembrie 2010, 12:12 Economie | Finanţe & Bănci

Adrian Luca
Foto: Arhiva personala
In contextul economic actual, preturile de transfer reprezinta una dintre principalele arii de investigatie in timpul inspectiilor fiscale. Goana dupa bani la bugetul de stat, lipsa unei metodologii de control privind verificarea preturilor de transfer practicate si legislatia complexa duc adeseori la conflicte fiscale intre autoritati si contribuabili.

Care sunt principalele probleme practice cu care se confrunta contribuabilii in ceea ce priveste preturile de transfer? Care este abordarea autoritatilor fiscale in investigarea preturilor de transfer? Ce trebuie sa faceti pentru a minimiza riscurile legate de preturile de transfer?

Adrian Luca, expert in preturi de transfer, a discutat online cu cititorii HotNews.ro.

Preturile de transfer sunt preturile la care se tranzactioneaza bunuri si servicii intre companii din cadrul aceluiasi grup.
bleme ridicate de cititori.


Citeste mai multe despre   






Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 Tim

    Se dau firmele A si B cu actionari comuni, deci afiliate. A este firma de management si are contract cu o terta firma, dar munca se presteaza de firma B. A factureaza clientul final cu un pret X, B factureaza firma din grup A cu un pret X - 10% (costurile de management).

    In cazul de fata este nevoie de registrul preturilor de transfer intre firma A si B?

    Pot autoritatile sa conteste valorea pretului de transfer atita timp cit exista un contract cu un client din afara grupului de firme care plateste respectivul pret, iar intre companiile din grup doar se distribuie munca si banii ?

    Multumesc

    • Adrian Luca

      Atata vreme cat firmele A si B sunt considerate persoane afiliate in intelesul punctului 21 de la art 7 Cod Fiscal trebuie intocmit dosarul preturilor de transfer pentru tranzactia deschisa de dvs.

      Da, autoritatile pot sa conteste valoarea pretului de transfer atata timp cat acesta nu respecta principiul valorii de piata.

  • Întrebarea nr. 2 Mihaela

    In cazul unei institutii de credit, care desfasoara cu parti afiliate urmatoarele tipuri de tranzactii: depozite (la vedere, la termen, atrase, plasate), forward, swap, ce documente se ataseaza pentru a sustine pretul tranzactiei?

    Va multumesc

    • Adrian Luca

      Trebuie sa aveti in vedere prevederile ordinului 222/2008 privind continutul dosarului preturilor de transfer. Tinanc cont de specificul tranzactiilor mentionate ma astept ca la nivelul grupului din care face parte compania dvs sa existe o politica de preturi de transfer. Aceasta politica va trebui inclusa in dosar.

  • Întrebarea nr. 3 Andrei Iordachescu

    Buna ziua. Numele meu este Andrei Iordachescu. Am o nelamurire: doua societati comerciale romane, in care o persoana este asociat unic in prima societate si asociat impreuna cu sotia in cea de a 2 a societate, sunt considerate persoane afiliate si trebuie sa detina dosarul preturilor de transfer? Mentionez ca intre cele 2 societati nu exista participatii la capital, legatura dintre ele este doar asociatul comun, asociat care este singurul administrator in ambele societati.
    Pentru tranzactiile desfasurate intre doua persoane afiliate romane, autoritatile pot ajusta veniturile si cheltuielile pentru a reflecta pretul de piata?

    • Adrian Luca

      Punctul 21 art 7 litera c din Codul Fiscal mentioneaza ca o persoana juridica este afiliata cu alta persoana juridica daca una dintre cele doua persoane juridice sau o alta persoana juridica terta detin direct sau indirect 25% din titlurile de participare sau drepturile de vot.

      Literalmente, in cazul descris de dvs. cele doua persoane la care faceti referire in intrebare nu sunt considerate persoane afiliate.

      Da, autoritatile romane pot ajusta veniturile si cheltuielile intre doua persoane afiliate romane.

  • Întrebarea nr. 4 Georgian L.

    Inteleg din conferintele la care am participat pana acum ca in dosarul preturilor de transfer se include si o analiza statistica in functie de rezultatele altor companii. Intrebarea mea este daca aceste companii trebuie sa fie companii romanesti sau din UE? Exista vreo cerinta legala in acest sens sau vreo preferinta a fiscului?

    Multumesc

    • Adrian Luca

      Conforma prevederilor ordinul 222 studiile de comparabilitate se fac prima data la nivel local in masura in care nu sunt identificate suficiente comparabile se va face analiza la nivelul UE.

      In practica, autoritatile se uita in primul rand la companii romanesti.

  • Întrebarea nr. 5 Gabriela Radutiu

    Pentru ce perioada de timp poate fi solicitat dosarul preturilor de transfer?

    • Adrian Luca

      Ultimii cinci ani deschisi controlului

  • Întrebarea nr. 6 Marius Matache

    Societatea noastra doreste sa aplice pentru un Acord de Pret in Avans. Din experienta dumneavoastra, care sunt avantajele si dezavantajele unui APA?

    • Adrian Luca

      Un acord de pret in avans va va aduce certitudine fiscala privind metodologia de preturi de transfer aplicata.

      Daca modelul dvs de business este unul liniar, care considerati ca nu va suferi modificari in urmatorii cinci ani iar tranzactiile desfasurate sunt materiale puteti sa luati in considerare optiunea de a aplica pentru un APA.

  • Întrebarea nr. 7 Daniela B

    Buna seara. As vrea sa pregatesc documentatia de preturi de transfer pentru compania la care lucrez si m-ar interesa un model de dosar. Unde se poate gasi asa ceva?

    • Adrian Luca

      Nu stiu surse publice unde puteti sa gasiti un astfel de model de dosar.

      Daca sunteti interesati in domeniul preturilor de transfer puteti sa va inregistrati pentru seminarii online pe site-ul www.transferpricing.ro

  • Întrebarea nr. 8 George V.

    Buna seara!Compania noastra desfasoara cu companii din grup foarte multe tipuri de tranzactii (achizitii de bunuri, imprumuturi, servicii). Care considerati ca sunt categoriile de tranzactii care au un risc mai mare de a fi investigate de catre autoritatile fiscale?
    Multumesc!

    • Adrian Luca

      Toate categoriile de tranzactii vor face obiectul investigatiei de catre autoritatile fiscale.

      In practica, serviciile intragrup (de management si alte servicii suport) continua sa fie cel mai investigat tip de tranzactii.

      In ultima perioada autoritatile fiscale au inceput sa investigheze in detaliu si alte tipuri de tranzactii, cum ar fi achizitii, vanzari de bunuri si plata de redevente.

  • Întrebarea nr. 9 Elena

    Am o tranzactie in valoare de 2000 EUR desfasurata reprezentand prestari servicii de catre firma mama. Trebuie sa intocmesc dosar de preturi de transfer pentru aceasta tranzactie?

    • Adrian Luca

      Din pacate, da. Conform legislatiei actuale, in dosarul preturilor de transfer trebuie incluse toate tranzactiile desfasurate cu persoane afiliate, indiferent de valoarea acestora.

      Intr-adevar, lipsa unui prag de materialitate a tranzactiilor ce trebuie documentate implica eforturi financiare si administrative pentru companii.

  • Întrebarea nr. 10 A. A.

    Buna ziua, ultimul an fiscal acoperit de control pentru compania noastra a fost anul 2005. Pentru ce perioada trebuie sa intocmim dosarul preturilor de transfer avand in vedere ca ordinul cu continutul dosarului (222/2008) a fost publicat doar in 2008?

    • Adrian Luca

      Trebuie sa pregatiti dosarul preturilor de transfer incepand cu anul 2006.

  • Întrebarea nr. 11 marius

    Exista unele voci care spun ca serviciile de management primite de la societatea mama nu ar trebui sa fie remunerate pentru ca in final, societatea-mama are tot interesul sa si coordoneze activitatea din alta tara. Ce parere aveti in aceasta chestiune?

    • Adrian Luca

      In masura in care serviciile prestate aduc un beneficiu economic societatii beneficiare, acestea trebuie sa fie remunerate.

      Nu trebuie sa fie remunerate acele servicii aferente unor activitati care au la baza relatia juridica intre cele doua entitati, asa numitele de share-holder activities.

  • Întrebarea nr. 12 mariana constantin

    Avem polite de asigurare de cca 9000 euro pe an pentru care am primit doar facturi din Austria fara nicio alta explicatie. Este o suma relativ mica. Ar mai trebui sa o documentez?

    • Adrian Luca

      Orice tranzactie, indiferent de materialitate, trebuie documentata, conform legislatiei in vigoare.

      Vedeti si raspunsul la intrebarea elenei.

  • Întrebarea nr. 13 Gelu

    Buna ziua,

    Compania noastra achizitioneaza bunuri de la o companie din Grup avand exclusivitate in Romania. In acest caz ma mai pot raporta la tranzactii intre parti independente?

    Va multumesc

    • Adrian Luca

      In masura in care exista tranzactii care indeplinesc criteriile de comparabilitate mentionate de legislatia preturilor de transfer trebuie sa va raportati la acestea.

  • Întrebarea nr. 14 Alex D. Popa

    Salut! Ce baze de date folsesc autoritatile fiscale pentru investigarea preturilor de transfer?

    • Adrian Luca

      Majoritatea autoritatilor fiscale din regiune folosesc baza de date Amadeus sau Orbis.

  • Întrebarea nr. 15 eLLA

    Imi puteti spune unde sa caut un model de DPT pt o institutie de credit?
    Multumesc

    • Adrian Luca

      Nu sunt la curent cu existenta unor site-uri unde puteti sa gasiti astfel de informatii.

  • Întrebarea nr. 16 Dinu

    Buna ziua!

    Se da urmatorul studiu de caz. Imi fac o firma de consultanta A in Romania si o firma de consultanta B intr-un off-shore. Cat este de legal sa lucrez proiectele de consultanta in Romania cu angajatii din firma A dar sa facturez 80% din contracte pe firma B?

    Dar daca firma B ar fi in alta tara a UE?

    In cazul in care este ilegal, ce ar putea sa impute autoritatile?

    Multumesc!

    • Adrian Luca

      Orice tranzactie intre persoane afiliate trebuie desfasurata cu respectarea principiului valorii de piata.

      In masura in care tranzactia descrisa de dvs nu respecta principiul valorii de piata autoritatile pot sa faca ajustari.

      Situatia este aceeasi indiferent ca vorbim de un off-shore sau o alta tara din UE.

  • Întrebarea nr. 17 Jean

    Principiul de 'baze comerciale'(arms length) este clar, dar documentatia de sustinere ridica probleme.
    Ce documentatie ar fi necesara pentru servicii de consultanta/management efectuate de o firma afiliata?
    Dar pentru o simpla vanzare de active intre afiliati? In cazul masinilor, simpla prezentare a anunturilor de vanzari din care rezulta preturile pietei este suficienta?

    • Adrian Luca

      Prima data trebuie sa indepliniti conditia de deductibilitate, respectiv sa aratati ca serviciile de consultanta, management prestate v-au adus un beneficiu economic.

      Aceasta conditie poate fi indeplinita prin prezentarea unor documente justificative care sa arate prestarea efectiva a serviciilor si direct sau indirect beneficiul obtinut.

      Exemple de documente justificative sunt: rapoarte, situatii de lucrari, analize, e-mail-uri, orice alta corespondenta.

      In al doilea rand, trebuie sa aratati ca suma facturata de catre prestator a fost la valoare de piata. Aici intervine problematica preturilor de transfer. Astfel trebuie sa aratati ca metodologia de facturare, de exemplu cost plus sau rate orare, esgte justificata si are ca rezultat desfasurarea unei tranzactii la valoarea de piata.

      Pentru vanzarea de active treubie sa aveti pregatita documentatia din care sa rezulte ca pretul de vanzare este la valoarea de piata. Simpla prezentare a anunturilor de vanzari din care rezulta preturile pietei nu e suficienta intrucat aceste tranzactii nu au fost efectiv realizate.

  • Întrebarea nr. 18 Mihai

    Buna ziua...am si eu o scurta intrebare...

    Daca o companie din Romania afiliata sufera ajustari de preturi de transfer, adica trebuie sa plateasca in plus impozit pe profit, nu ar trebui sa se realizeze si in cealalta tara o ajustare? Cat de des se intampla acest lucru ? Cat de bine colaboreaza autoritatile fiscale din tari diferite in acest sens?

    Va multumesc frumos

    • Adrian Luca

      Intr-o lume ideala, ar trebui. Contribuabilul are la dispozitie art, 25 din conventia de evitare a dublei impuneri, respectiv procedura amiabila, in baza caruia poate cere autoritatii compentente inceperea procedurilor pentru efefctuarea ajustarilor corespondente.

      Autoritatile fiscale din tari diferite au inceput sa colaboreze in acest sens.

      Pentru mai multe detalii, va rog vedeti si ghidul OECD privind procedura amiabalia, il gasiti pe site-ul www.oecd.org sectiunea transfer prices.

  • Întrebarea nr. 19 Simona C.

    In ANAF exista echipe de control specializate in investigarea preturilor de transfer? Care e nivelul lor de expertiza pe acest domeniu? Impresia mea e ca expretiza lor este destul de limitata.

    • Adrian Luca

      Nivelul de expertiza al autoritatilor fiscale depinde de la o administratie financiara la alta, respecctiv de lpa o echipa de control la alta.

      Din practica, pot spune ca autoritatile incep sa se perfectioneze in acest domeniu. Din pacate, inca nu exista un ghid de control al preturilor de transfer, ceea ce poate sa duca la abordari diferite de la o echipa de control la alta, o administratie la alta si nu in ultimul rand sa aiba ca rezultat prelungirea inspectiei fiscale si/sau cereri exhaustive de informatii de furnizat de catre contribuabil.

      In cadrul ANAF, expertiza cea mai ridicata in domeniul preturilor de transfer se regaseste in cadrul serviciului de preturi de transfer .

  • Întrebarea nr. 20 Alina B.

    Buna ziua! Compania noastra desfasoara tranzactii cu alte companii afiliate din Romania. Trebuie sa pregatesc dosarul preturilor de transfer, si daca da, pe ce perioada si pentru ce tranzactii?

    • Adrian Luca

      Da, trebuie sa pregatiti dosarul preturilor de transfer pentru toate tranzactiile desfasurate. Avand in vedere noile modificari la art. 11 din CF si eliminarea din normele la art 11 a prevederii unde se mentiona ca autoritatile nu vor investiga din perspectiva preturilor de transfer tranzactiile desfasurate intre persoane juridice romane afiliate, va recomand sa incepeti in prima faza pregatirea acestui dosar incepand cu anul financiar 2010.

  • Întrebarea nr. 21 Andrei Stoica

    Societatea noastra a primit o cerere scrisa pentru prezentarea dosarului preturilor de transfer. Termenul acordat pentru prezentarea a fost de o luna. De unde trebuie sa incepem si cat dureaza intocmirea unui dosar de preturi de transfer in practica?

    Multumesc!

    • Adrian Luca

      Durata pregatirii unui dosar de preturi de transfer depinde d emai multi factori cum ar fi numarul de tranzactii ce urmeaza a fi documentate, perioada pentru care se pregateste, disponibilitatea informatiilor si complexitatea tranzactiilor in sine.

      In practica, in medie un dosar se intocmeste in aproximativ una-doua luni. Am avut cazuri in care a trebuit sa pregatim dosarul si in doua saptamani, dar recunosc au fost necesare multe ore peste program.

      In cazul dvs. specific puteti s a solicitati prelungirea perioadei cu inca o luna, pentru finalizarea dosarului.

  • Întrebarea nr. 22 Adrian M

    Buna ziua. In ultimii trei ani de zile toti consultantii fiscali vorbesc de preturi de transfer. As vrea sa stiu daca pana acum s-au inregistrat controale care s-au finalizat cu ajustari privind preturile de transfer? Iar daca da, cat de mari sunt aceste ajustari? Multumesc

    • Adrian Luca

      Da, s-au efectuat ajustari privind preturile de transfer, unele dintre ele cu valori semnificative (intr-un caz vorbim de ordinul sutelor de mii de euro).

  • Întrebarea nr. 23 Cristina G

    Buna ziua, lucrez intr-o companie din pharma. Cum pot verifica daca marjele de profit pe care le aplic pentru prestarile de servicii in cadrul grupului sunt corecte?

    • Adrian Luca

      Trebuie sa efectuati un studiu de benchmarking pentru a determina valoarea de piata a marjei de profit.

      Cu titlu orientativ, exista companii de consultanta care calculeaza in fiecare an asa numitii indicatori economici (marja de profit) pe diferite tipuri de servicii. Va rog vedeti de site-uri specializate in transferuri de preturi.

  • Întrebarea nr. 24 un director financiar

    In cazul unui imprumut cu dobanda 0% primit de la compania mama din afara Romaniei, autoritatile fiscale vor face o ajustare in sensul ca baza mea de profit impozabil ar fi trebuit sa fie mai mica si deci sa mi primesc o parte din impozit inapoi? Daca totusi nu primesc nimic inapoi, autoritatile din Romania vor anunta autoritatile straine pentru a se face o ajustare in societatea-mama?

    • Adrian Luca

      Nu cred ca autoritatile din Romania vor fi suparate ca inregistrati o cheltuiala cu dobanda "zero" :)

      Cred ca problema sta mai mult in sarcina companiei-mama care va acorda imprumuturi cu aceasta dobanda.

  • Întrebarea nr. 25 Cristi M

    Inteleg ca o parte esentiala a dosarului preturilor de transfer este reprezentata de asa numitele studii de benchmarking. De unde pot sa iau date necesare efectuarii acestor studii?

    • Adrian Luca

      Pentru studiile de benchmarketing se folosesc baze de date specializate cum ar fi de exemplu Amadeus. Accesul la aceste baze de date reprezinta insa un cost semnificativ pentru contribuabil, care poate ajunge la zeci de mii de euro, de aceea se apeleaza la prestatori specializati in servicii de preturi de transfer.

  • Întrebarea nr. 26 Adrian

    Salut,
    Doresc sa ma specializez in domeniul preturilor de transfer. Cum m-ati sfatui sa incep? Exista seminarii pe aceasta tema?

    • Adrian Luca

      Exista site-uri specializate care ofera acces gratuit la informatii, seminarii si alte tipuri de training in domeniu. Va rog sa-mi trimiteti un email cu datele dvs. pentru a va furniza mai multe informatii sau adresa acestor site-uri pe adrian.luca [at] transferpriceing.ro

  • Întrebarea nr. 27 Carla

    Din experienta dumneavoastra sistemul de acorduri de pret in avans functioneaza efectiv? S-a incheiat vreunul pana acum?

    • Adrian Luca

      Numarul de acorduri de preturi in avans emise de o autoritate competenta reprezinta secret fiscal. Aceste acorduri reprezinta acte administrative fiscale incheiate direct intre contribuabil si ANAF neexistand in acest moment informatii publice referitoare la numarul de acorduri de pret emise sau care se gasesc in analiza.

      Pentru unii dintre clientii pe care ii reprezint am solicitat astfel de acorduri.

  • Întrebarea nr. 28 Cerasela Ionescu

    Trebuie pregatit dosarul preturilor de transfer si pentru tranzactiile desfasurate de o persoana juridica romana cu actionarul sau (persoana fizica) ?
    Va multumesc si va doresc o zi buna!

    • Adrian Luca

      Conform ordinului 222 obligatia intocmirii dosarului de preturi de transfer revine contribuabililor care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate. Cad sub incidenta persoanelor afiliate si persoanele fizice care detin direct sau indirect minim 25% la o persoana juridica.

      Astfel, conform legislatiei, si tranzactiile intre o persoana juridica si actionarul sau parte afiliata trebuie sa fie documentate.

  • Întrebarea nr. 29 Laurentiu

    Ce aduce nou modificarea la normele metodologice la articolul 11? Chiar si inainte legea nu facea distinctie intre tranzactii desfasurate intre persoane rezidente si tranzactii dsfasurate de persoane residente cu persoane nerezidente?

    • Adrian Luca

      Nu cred ca e o noutate, ci mai degraba o clarificare, in sensul ca se mentioneaza in mod explicit ca si tranzactiile desfasurate intre persoane juridice romane vor putea face obiectul unui control privind preturile de transfer.

  • Întrebarea nr. 30 ovidiu

    Unde gasesc ghidul OCDE? Exista undeva o traducere in limba romana?

    • Adrian Luca

      vedeti www.oecd.org, sectiunea preturi de transfer. Nu sunt curent cu existenta unei traduceri oficiale disponibila publicului larg, dar inteleg ca exista un proiect prin care acest ghid OECD va fi tradus si in limba romana.








Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation / Fondatorul Scolii de Bijuterie Contemporana: Eu nu vin la serviciu, eu vin in propriul meu atelier, in care imi exprim ideile. Ceea ce misca industria asta sunt ideile, nicidecum cifrele

David Sandu s-a ocupat de designul de bijuterii de cand era copil si a invatat pe cont propriu tot ceea ce stie. Assamblage - Scoala de Bijuterie Contemporana a aparut drept consecinta a acestei pasiuni. David face parte dintr-o industrie creativa emergenta, insa atat el, cat si cei care au trecut in ultimii 7 ani pe la bancurile de lucru ale scolii sale se vad adesea nevoiti sa spuna ca fac alte lucruri, pentru ca activitatea lor nu exista intr-un cadru legal.

12457 vizualizari

  • contract cu terta parte (Marţi, 21 septembrie 2010, 12:26)

    Tim [anonim]

    Se dau firmele A si B cu actionari comuni, deci afiliate. A este firma de management si are contract cu o terta firma, dar munca se presteaza de firma B. A factureaza clientul final cu un pret X, B factureaza firma din grup A cu un pret X - 10% (costurile de management).

    In cazul de fata este nevoie de registrul preturilor de transfer intre firma A si B?

    Pot autoritatile sa conteste valorea pretului de transfer atita timp cit exista un contract cu un client din afara grupului de firme care plateste respectivul pret, iar intre companiile din grup doar se distribuie munca si banii ?

    Multumesc
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:08)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Tim

      Atata vreme cat firmele A si B sunt considerate persoane afiliate in intelesul punctului 21 de la art 7 Cod Fiscal trebuie intocmit dosarul preturilor de transfer pentru tranzactia deschisa de dvs.

      Da, autoritatile pot sa conteste valoarea pretului de transfer atata timp cat acesta nu respecta principiul valorii de piata.
  • Institutie de credit (Marţi, 21 septembrie 2010, 12:47)

    Mihaela [anonim]

    In cazul unei institutii de credit, care desfasoara cu parti afiliate urmatoarele tipuri de tranzactii: depozite (la vedere, la termen, atrase, plasate), forward, swap, ce documente se ataseaza pentru a sustine pretul tranzactiei?

    Va multumesc
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:09)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihaela

      Trebuie sa aveti in vedere prevederile ordinului 222/2008 privind continutul dosarului preturilor de transfer. Tinanc cont de specificul tranzactiilor mentionate ma astept ca la nivelul grupului din care face parte compania dvs sa existe o politica de preturi de transfer. Aceasta politica va trebui inclusa in dosar.
  • asociat comun (Marţi, 21 septembrie 2010, 19:07)

    Andrei Iordachescu [anonim]

    Buna ziua. Numele meu este Andrei Iordachescu. Am o nelamurire: doua societati comerciale romane, in care o persoana este asociat unic in prima societate si asociat impreuna cu sotia in cea de a 2 a societate, sunt considerate persoane afiliate si trebuie sa detina dosarul preturilor de transfer? Mentionez ca intre cele 2 societati nu exista participatii la capital, legatura dintre ele este doar asociatul comun, asociat care este singurul administrator in ambele societati.
    Pentru tranzactiile desfasurate intre doua persoane afiliate romane, autoritatile pot ajusta veniturile si cheltuielile pentru a reflecta pretul de piata?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:12)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andrei Iordachescu

      Punctul 21 art 7 litera c din Codul Fiscal mentioneaza ca o persoana juridica este afiliata cu alta persoana juridica daca una dintre cele doua persoane juridice sau o alta persoana juridica terta detin direct sau indirect 25% din titlurile de participare sau drepturile de vot.

      Literalmente, in cazul descris de dvs. cele doua persoane la care faceti referire in intrebare nu sunt considerate persoane afiliate.

      Da, autoritatile romane pot ajusta veniturile si cheltuielile intre doua persoane afiliate romane.
  • analiza statistica (Marţi, 21 septembrie 2010, 19:43)

    Georgian L. [anonim]

    Inteleg din conferintele la care am participat pana acum ca in dosarul preturilor de transfer se include si o analiza statistica in functie de rezultatele altor companii. Intrebarea mea este daca aceste companii trebuie sa fie companii romanesti sau din UE? Exista vreo cerinta legala in acest sens sau vreo preferinta a fiscului?

    Multumesc
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:13)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Georgian L.

      Conforma prevederilor ordinul 222 studiile de comparabilitate se fac prima data la nivel local in masura in care nu sunt identificate suficiente comparabile se va face analiza la nivelul UE.

      In practica, autoritatile se uita in primul rand la companii romanesti.
  • perioada de intocmire dosar (Marţi, 21 septembrie 2010, 19:56)

    Gabriela Radutiu [anonim]

    Pentru ce perioada de timp poate fi solicitat dosarul preturilor de transfer?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:13)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Gabriela Radutiu

      Ultimii cinci ani deschisi controlului
  • buna seara! (Marţi, 21 septembrie 2010, 23:29)

    Marius Matache [anonim]

    Societatea noastra doreste sa aplice pentru un Acord de Pret in Avans. Din experienta dumneavoastra, care sunt avantajele si dezavantajele unui APA?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:15)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Marius Matache

      Un acord de pret in avans va va aduce certitudine fiscala privind metodologia de preturi de transfer aplicata.

      Daca modelul dvs de business este unul liniar, care considerati ca nu va suferi modificari in urmatorii cinci ani iar tranzactiile desfasurate sunt materiale puteti sa luati in considerare optiunea de a aplica pentru un APA.
  • model dosar (Miercuri, 22 septembrie 2010, 0:34)

    Daniela B [anonim]

    Buna seara. As vrea sa pregatesc documentatia de preturi de transfer pentru compania la care lucrez si m-ar interesa un model de dosar. Unde se poate gasi asa ceva?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:16)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Daniela B

      Nu stiu surse publice unde puteti sa gasiti un astfel de model de dosar.

      Daca sunteti interesati in domeniul preturilor de transfer puteti sa va inregistrati pentru seminarii online pe site-ul www.transferpricing.ro
  • preturi de transfer (Miercuri, 22 septembrie 2010, 1:05)

    George V. [anonim]

    Buna seara!Compania noastra desfasoara cu companii din grup foarte multe tipuri de tranzactii (achizitii de bunuri, imprumuturi, servicii). Care considerati ca sunt categoriile de tranzactii care au un risc mai mare de a fi investigate de catre autoritatile fiscale?
    Multumesc!
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:18)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui George V.

      Toate categoriile de tranzactii vor face obiectul investigatiei de catre autoritatile fiscale.

      In practica, serviciile intragrup (de management si alte servicii suport) continua sa fie cel mai investigat tip de tranzactii.

      In ultima perioada autoritatile fiscale au inceput sa investigheze in detaliu si alte tipuri de tranzactii, cum ar fi achizitii, vanzari de bunuri si plata de redevente.
  • valoarea minima a tranzactiei (Miercuri, 22 septembrie 2010, 1:09)

    Elena [anonim]

    Am o tranzactie in valoare de 2000 EUR desfasurata reprezentand prestari servicii de catre firma mama. Trebuie sa intocmesc dosar de preturi de transfer pentru aceasta tranzactie?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:20)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Elena

      Din pacate, da. Conform legislatiei actuale, in dosarul preturilor de transfer trebuie incluse toate tranzactiile desfasurate cu persoane afiliate, indiferent de valoarea acestora.

      Intr-adevar, lipsa unui prag de materialitate a tranzactiilor ce trebuie documentate implica eforturi financiare si administrative pentru companii.
  • dosarul preturilor de transfer (Miercuri, 22 septembrie 2010, 1:12)

    A. A. [anonim]

    Buna ziua, ultimul an fiscal acoperit de control pentru compania noastra a fost anul 2005. Pentru ce perioada trebuie sa intocmim dosarul preturilor de transfer avand in vedere ca ordinul cu continutul dosarului (222/2008) a fost publicat doar in 2008?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:21)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui A. A.

      Trebuie sa pregatiti dosarul preturilor de transfer incepand cu anul 2006.
  • servicii de management (Miercuri, 22 septembrie 2010, 7:27)

    marius [anonim]

    Exista unele voci care spun ca serviciile de management primite de la societatea mama nu ar trebui sa fie remunerate pentru ca in final, societatea-mama are tot interesul sa si coordoneze activitatea din alta tara. Ce parere aveti in aceasta chestiune?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:23)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui marius

      In masura in care serviciile prestate aduc un beneficiu economic societatii beneficiare, acestea trebuie sa fie remunerate.

      Nu trebuie sa fie remunerate acele servicii aferente unor activitati care au la baza relatia juridica intre cele doua entitati, asa numitele de share-holder activities.
  • polita asigurare (Miercuri, 22 septembrie 2010, 7:51)

    mariana constantin [anonim]

    Avem polite de asigurare de cca 9000 euro pe an pentru care am primit doar facturi din Austria fara nicio alta explicatie. Este o suma relativ mica. Ar mai trebui sa o documentez?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:23)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui mariana constantin

      Orice tranzactie, indiferent de materialitate, trebuie documentata, conform legislatiei in vigoare.

      Vedeti si raspunsul la intrebarea elenei.
  • comparare (Miercuri, 22 septembrie 2010, 8:46)

    Gelu [anonim]

    Buna ziua,

    Compania noastra achizitioneaza bunuri de la o companie din Grup avand exclusivitate in Romania. In acest caz ma mai pot raporta la tranzactii intre parti independente?

    Va multumesc
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:25)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Gelu

      In masura in care exista tranzactii care indeplinesc criteriile de comparabilitate mentionate de legislatia preturilor de transfer trebuie sa va raportati la acestea.
  • intrebare preturi transfer (Miercuri, 22 septembrie 2010, 9:17)

    Alex D. Popa [anonim]

    Salut! Ce baze de date folsesc autoritatile fiscale pentru investigarea preturilor de transfer?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:27)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alex D. Popa

      Majoritatea autoritatilor fiscale din regiune folosesc baza de date Amadeus sau Orbis.
  • Model DPT (Miercuri, 22 septembrie 2010, 9:39)

    eLLA [anonim]

    Imi puteti spune unde sa caut un model de DPT pt o institutie de credit?
    Multumesc
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:28)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui eLLA

      Nu sunt la curent cu existenta unor site-uri unde puteti sa gasiti astfel de informatii.
  • Off-shore (Miercuri, 22 septembrie 2010, 9:40)

    Dinu [anonim]

    Buna ziua!

    Se da urmatorul studiu de caz. Imi fac o firma de consultanta A in Romania si o firma de consultanta B intr-un off-shore. Cat este de legal sa lucrez proiectele de consultanta in Romania cu angajatii din firma A dar sa facturez 80% din contracte pe firma B?

    Dar daca firma B ar fi in alta tara a UE?

    In cazul in care este ilegal, ce ar putea sa impute autoritatile?

    Multumesc!
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:31)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dinu

      Orice tranzactie intre persoane afiliate trebuie desfasurata cu respectarea principiului valorii de piata.

      In masura in care tranzactia descrisa de dvs nu respecta principiul valorii de piata autoritatile pot sa faca ajustari.

      Situatia este aceeasi indiferent ca vorbim de un off-shore sau o alta tara din UE.
  • Documentatie (Miercuri, 22 septembrie 2010, 10:24)

    Jean [anonim]

    Principiul de 'baze comerciale'(arms length) este clar, dar documentatia de sustinere ridica probleme.
    Ce documentatie ar fi necesara pentru servicii de consultanta/management efectuate de o firma afiliata?
    Dar pentru o simpla vanzare de active intre afiliati? In cazul masinilor, simpla prezentare a anunturilor de vanzari din care rezulta preturile pietei este suficienta?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:36)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Jean

      Prima data trebuie sa indepliniti conditia de deductibilitate, respectiv sa aratati ca serviciile de consultanta, management prestate v-au adus un beneficiu economic.

      Aceasta conditie poate fi indeplinita prin prezentarea unor documente justificative care sa arate prestarea efectiva a serviciilor si direct sau indirect beneficiul obtinut.

      Exemple de documente justificative sunt: rapoarte, situatii de lucrari, analize, e-mail-uri, orice alta corespondenta.

      In al doilea rand, trebuie sa aratati ca suma facturata de catre prestator a fost la valoare de piata. Aici intervine problematica preturilor de transfer. Astfel trebuie sa aratati ca metodologia de facturare, de exemplu cost plus sau rate orare, esgte justificata si are ca rezultat desfasurarea unei tranzactii la valoarea de piata.

      Pentru vanzarea de active treubie sa aveti pregatita documentatia din care sa rezulte ca pretul de vanzare este la valoarea de piata. Simpla prezentare a anunturilor de vanzari din care rezulta preturile pietei nu e suficienta intrucat aceste tranzactii nu au fost efectiv realizate.
  • buna ziua (Miercuri, 22 septembrie 2010, 10:55)

    Mihai [anonim]

    Buna ziua...am si eu o scurta intrebare...

    Daca o companie din Romania afiliata sufera ajustari de preturi de transfer, adica trebuie sa plateasca in plus impozit pe profit, nu ar trebui sa se realizeze si in cealalta tara o ajustare? Cat de des se intampla acest lucru ? Cat de bine colaboreaza autoritatile fiscale din tari diferite in acest sens?

    Va multumesc frumos
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:39)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihai

      Intr-o lume ideala, ar trebui. Contribuabilul are la dispozitie art, 25 din conventia de evitare a dublei impuneri, respectiv procedura amiabila, in baza caruia poate cere autoritatii compentente inceperea procedurilor pentru efefctuarea ajustarilor corespondente.

      Autoritatile fiscale din tari diferite au inceput sa colaboreze in acest sens.

      Pentru mai multe detalii, va rog vedeti si ghidul OECD privind procedura amiabalia, il gasiti pe site-ul www.oecd.org sectiunea transfer prices.
  • cine ne verifica ? (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:08)

    Simona C. [anonim]

    In ANAF exista echipe de control specializate in investigarea preturilor de transfer? Care e nivelul lor de expertiza pe acest domeniu? Impresia mea e ca expretiza lor este destul de limitata.
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:46)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Simona C.

      Nivelul de expertiza al autoritatilor fiscale depinde de la o administratie financiara la alta, respecctiv de lpa o echipa de control la alta.

      Din practica, pot spune ca autoritatile incep sa se perfectioneze in acest domeniu. Din pacate, inca nu exista un ghid de control al preturilor de transfer, ceea ce poate sa duca la abordari diferite de la o echipa de control la alta, o administratie la alta si nu in ultimul rand sa aiba ca rezultat prelungirea inspectiei fiscale si/sau cereri exhaustive de informatii de furnizat de catre contribuabil.

      In cadrul ANAF, expertiza cea mai ridicata in domeniul preturilor de transfer se regaseste in cadrul serviciului de preturi de transfer .
  • dosarul preturilor de transfer (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:09)

    Alina B. [anonim]

    Buna ziua! Compania noastra desfasoara tranzactii cu alte companii afiliate din Romania. Trebuie sa pregatesc dosarul preturilor de transfer, si daca da, pe ce perioada si pentru ce tranzactii?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:48)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alina B.

      Da, trebuie sa pregatiti dosarul preturilor de transfer pentru toate tranzactiile desfasurate. Avand in vedere noile modificari la art. 11 din CF si eliminarea din normele la art 11 a prevederii unde se mentiona ca autoritatile nu vor investiga din perspectiva preturilor de transfer tranzactiile desfasurate intre persoane juridice romane afiliate, va recomand sa incepeti in prima faza pregatirea acestui dosar incepand cu anul financiar 2010.
  • cerere prezentare dosar preturi de transfer (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:11)

    Andrei Stoica [anonim]

    Societatea noastra a primit o cerere scrisa pentru prezentarea dosarului preturilor de transfer. Termenul acordat pentru prezentarea a fost de o luna. De unde trebuie sa incepem si cat dureaza intocmirea unui dosar de preturi de transfer in practica?

    Multumesc!
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:52)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andrei Stoica

      Durata pregatirii unui dosar de preturi de transfer depinde d emai multi factori cum ar fi numarul de tranzactii ce urmeaza a fi documentate, perioada pentru care se pregateste, disponibilitatea informatiilor si complexitatea tranzactiilor in sine.

      In practica, in medie un dosar se intocmeste in aproximativ una-doua luni. Am avut cazuri in care a trebuit sa pregatim dosarul si in doua saptamani, dar recunosc au fost necesare multe ore peste program.

      In cazul dvs. specific puteti s a solicitati prelungirea perioadei cu inca o luna, pentru finalizarea dosarului.
  • ajutari de preturi (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:16)

    Adrian M [anonim]

    Buna ziua. In ultimii trei ani de zile toti consultantii fiscali vorbesc de preturi de transfer. As vrea sa stiu daca pana acum s-au inregistrat controale care s-au finalizat cu ajustari privind preturile de transfer? Iar daca da, cat de mari sunt aceste ajustari? Multumesc
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:53)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adrian M

      Da, s-au efectuat ajustari privind preturile de transfer, unele dintre ele cu valori semnificative (intr-un caz vorbim de ordinul sutelor de mii de euro).
  • corectitudine marje de profit (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:18)

    Cristina G [anonim]

    Buna ziua, lucrez intr-o companie din pharma. Cum pot verifica daca marjele de profit pe care le aplic pentru prestarile de servicii in cadrul grupului sunt corecte?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:56)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cristina G

      Trebuie sa efectuati un studiu de benchmarking pentru a determina valoarea de piata a marjei de profit.

      Cu titlu orientativ, exista companii de consultanta care calculeaza in fiecare an asa numitii indicatori economici (marja de profit) pe diferite tipuri de servicii. Va rog vedeti de site-uri specializate in transferuri de preturi.
  • ajustare "inversa"? (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:18)

    un director financiar [anonim]

    In cazul unui imprumut cu dobanda 0% primit de la compania mama din afara Romaniei, autoritatile fiscale vor face o ajustare in sensul ca baza mea de profit impozabil ar fi trebuit sa fie mai mica si deci sa mi primesc o parte din impozit inapoi? Daca totusi nu primesc nimic inapoi, autoritatile din Romania vor anunta autoritatile straine pentru a se face o ajustare in societatea-mama?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:58)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui un director financiar

      Nu cred ca autoritatile din Romania vor fi suparate ca inregistrati o cheltuiala cu dobanda "zero" :)

      Cred ca problema sta mai mult in sarcina companiei-mama care va acorda imprumuturi cu aceasta dobanda.
  • studii de benchmarking (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:19)

    Cristi M [anonim]

    Inteleg ca o parte esentiala a dosarului preturilor de transfer este reprezentata de asa numitele studii de benchmarking. De unde pot sa iau date necesare efectuarii acestor studii?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:59)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cristi M

      Pentru studiile de benchmarketing se folosesc baze de date specializate cum ar fi de exemplu Amadeus. Accesul la aceste baze de date reprezinta insa un cost semnificativ pentru contribuabil, care poate ajunge la zeci de mii de euro, de aceea se apeleaza la prestatori specializati in servicii de preturi de transfer.
  • specializare (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:22)

    Adrian [anonim]

    Salut,
    Doresc sa ma specializez in domeniul preturilor de transfer. Cum m-ati sfatui sa incep? Exista seminarii pe aceasta tema?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:02)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adrian

      Exista site-uri specializate care ofera acces gratuit la informatii, seminarii si alte tipuri de training in domeniu. Va rog sa-mi trimiteti un email cu datele dvs. pentru a va furniza mai multe informatii sau adresa acestor site-uri pe adrian.luca [at] transferpriceing.ro
  • acorduri de pret in avans (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:25)

    Carla [anonim]

    Din experienta dumneavoastra sistemul de acorduri de pret in avans functioneaza efectiv? S-a incheiat vreunul pana acum?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:07)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Carla

      Numarul de acorduri de preturi in avans emise de o autoritate competenta reprezinta secret fiscal. Aceste acorduri reprezinta acte administrative fiscale incheiate direct intre contribuabil si ANAF neexistand in acest moment informatii publice referitoare la numarul de acorduri de pret emise sau care se gasesc in analiza.

      Pentru unii dintre clientii pe care ii reprezint am solicitat astfel de acorduri.
  • Buna ziua (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:26)

    Cerasela Ionescu [anonim]

    Trebuie pregatit dosarul preturilor de transfer si pentru tranzactiile desfasurate de o persoana juridica romana cu actionarul sau (persoana fizica) ?
    Va multumesc si va doresc o zi buna!
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:09)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cerasela Ionescu

      Conform ordinului 222 obligatia intocmirii dosarului de preturi de transfer revine contribuabililor care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate. Cad sub incidenta persoanelor afiliate si persoanele fizice care detin direct sau indirect minim 25% la o persoana juridica.

      Astfel, conform legislatiei, si tranzactiile intre o persoana juridica si actionarul sau parte afiliata trebuie sa fie documentate.
  • articol 11 - norme metodologice (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:27)

    Laurentiu [anonim]

    Ce aduce nou modificarea la normele metodologice la articolul 11? Chiar si inainte legea nu facea distinctie intre tranzactii desfasurate intre persoane rezidente si tranzactii dsfasurate de persoane residente cu persoane nerezidente?
    • Re (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:12)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Laurentiu

      Nu cred ca e o noutate, ci mai degraba o clarificare, in sensul ca se mentioneaza in mod explicit ca si tranzactiile desfasurate intre persoane juridice romane vor putea face obiectul unui control privind preturile de transfer.
  • ghidl OCDE (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:28)

    ovidiu [anonim]

    Unde gasesc ghidul OCDE? Exista undeva o traducere in limba romana?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:13)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui ovidiu

      vedeti www.oecd.org, sectiunea preturi de transfer. Nu sunt curent cu existenta unei traduceri oficiale disponibila publicului larg, dar inteleg ca exista un proiect prin care acest ghid OECD va fi tradus si in limba romana.
  • control (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:31)

    mihai [anonim]

    Ce anume cauta autoritatile fiscale ? Cum pot sa scap de amenda? Cat de riguroase sunt controalele?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:20)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihai

      Autoritatile fiscale investigheaza daca preturile intre companii afiliate respecta principiul valorii de piata. Cateva 'semne' care atrag atentia inspectorilor sunt: profitabilitati fluctuante, pierderi pe mai multi ani financiari, restructurarea afacerii etc.

      Va recomand sa incepeti un transfer pricing review in baza caruia sa identificati ariile de risc, urmand ca ulterior sa intocmiti dosarul preturilor de transfer.

      Daca acum doi ani autoritatile se limitau sa constate existenta dosarului de preturi de transfer, in ultima perioada au inceput sa analizeze aceste dosare din perspectiva conformitatii cu prevederile ordinului 222 si a legislatiei in vigoare.

      In unele cazuri aceasta analiza poate deveni foarte detaliata, chiar exhaustiva.
  • donanzi (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:32)

    Arthur V. [anonim]

    Buna ziua, compania noastra primeste imprumuturi in euro de la o parte afiliata iar rata dobanzii este de 3% respectiv sub nivelul acceptat pentru deductibiltate. Mai trebuie facut un dosar al preturilor de transfer pentru aceasta tranzactie?
  • imprumuturi (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:32)

    luminita c [anonim]

    Imprumuturile intre persoane afiliate pot fi controlate de catre autoritati ?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:21)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui luminita c

      Orice persoana intre persoane afiliate poate fi controlata de catre autoritati.
  • informatii (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:42)

    andrei ASE [anonim]

    Buna ziua...sunt masterand in cadrul ASE si as vrea sa stiu unde as putea sa gasesc mai multe informatii cu privire la legislatia si practica preturilor de transfer...va multumesc...
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:22)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui andrei ASE

      Va rog, trimiteti un email la adresa mea, postata mai sus
  • Acord Pret in Avans (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:42)

    Sergiu I. [anonim]

    Referitor la intrebarea lui Marius Matache (intrebarea 6), cam care este perioada de emitere in practica pentru un astfel de acord? Care este atitudinea autoritatilor legat de acest mecanism?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:27)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Sergiu I.

      Conform legii, un an pentru acorduri unilaterale si 18 luni pentru acorduri bilatarele.

      Din acordurile de preturi in avans la care lucrez in prezent, impresia mea personala este ca exista o deschidere tot mai mare din partea autoritatilorr fiscale competente in vederea eficientizarii acestui program.
  • efectele crizei asupra preturilor de transfer (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:43)

    doru p [anonim]

    Cum a afectat criza preturile de transfer? Se mai poate folosi metoda marjei nete in condtiile in care profitabilitatea firmelor a scazut drastic? Cum se simte criza in cifre? Aveti exemple de industrii mai afectate?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:29)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui doru p

      Categoric, contextul economic actual impacteaza preturile de transfer precum si politicile de preturi de transfer la nivelul grupurilor multinationale.

      Metoda marjei nete poate fi folosita in continuare dar se recomanda efectuarea unor ajustari in situatiile financiare ale companiilor comparabile incluse in esantionul de benchmarking care sa reflecte contextul actual.
  • o scurta intrebare (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:48)

    Andreea [anonim]

    Cum stiu daca documentatia de preturi de transfer pe care am pregatit-o este buna?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:32)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andreea

      Daca trece controlul este o documentatie buna :)

      O documentatie de preturi de transfer bine pregatita trebuie sa fie in primul rand in conformitate cu prevederile legale in vigoare si sa reflecte modelul de afaceri al societatii.
      Alternativ, puteti apela la specialisti in preturi de transfer pentru revizuirea documentatiei.
  • tp grup (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:55)

    Cristian Pascal [anonim]

    existenta unei politici si a unei documentatii de preturi de transfer la nivel de grup este suficienta pentru a reflecta justetea preturilor de transfer practicate in fata autoritatilor romane?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:33)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cristian Pascal

      Nu, nu este suficienta dar reprezinta un bun punct de pornire in intocmirea dosarului de preturi de transfer conform prevederilor legale specifice Romaniei.

      Recomandarea mea este sa revizuiti orice dosar al preturilor de transfer primit de la grup din perspectiva locala si sa faceti amendarile necesare.
  • verificare preturi de transfer (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:01)

    Cornel [anonim]

    Cum verifica autoritatile preturile de transfer in practica? La ce tipuri de documente se uita, ce fel de intrebari pun?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:39)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cornel

      Am raspuns si mai sus la aceasta intrebare dar subliniez inca o data ca lipsa unui ghid de control a preturilor de transfer poate duce la abordari diferite de la o administratie la alta si de la o echipa de control la alta.

      Documentele analizate depind de specificul tranzactiei in cauza, autoritatile cerand deseori note explicative sau informatii suplimentare.

      Din pacate, exista cazuri in care aceste cereri de informatii au fost foarte exhaustive si nu au putut fi onorate direct de catre contribuabilul roman, care se vede nevoit sa apeleze la compania mama in vederea obtinerii acestor informatii.

      Acest lucru atrage un volum imens administrativ imens de munca din partea contribuabilului precum si prelungirea duratei inspectiei fiscale.
  • control fiscal (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:02)

    Radu S. [anonim]

    Care sunt recomandarile dumneavoastra pentru agentii economici care la acest moment sunt subiectul unui control privind preturile de transfer?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:42)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Radu S.

      Netratarea acestui subiect cu atentia cuvenita poate avea ca rezultat inclusiv "punerea in pericol" a politicii de transfer de preturi la nivelul intregului grup. In plus, contribuabilul poate suferi ajustari semnificative.
  • pregatirea documentelor (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:03)

    Gabriel [anonim]

    Este dosarul preturilor de transfer suficient pentru a documenta tranzactiile intra-grup sau este necesara pregatirea si altor documente pentru autoritati?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:43)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Gabriel

      Conform legii, dvs aveti obligatia prezentarii dosarului preturilor de transfer la solicitarea scrisa a inspectorilor fiscali. In timpul controlului, organele de control va pot solicita si alte documente in afara dosarului de preturi de transfer.
  • . (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:05)

    Victor Constantin [anonim]

    Cum influenteaza preturile de transfer alte taxe (TVA, accize, taxe vamale)?
    • Re. (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:47)

      Adrian Luca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Victor Constantin

      Pe langa impozitul pe profit, preturile de transfer pot impacta direct sau indirect TVA, accize, taxe vamale, fluxuri de numerar sau indicatorii de profitabilitate ai companiei.

      Exemple privind modul in care preturile de transfer impacteaza ariile mentionate mai sus puteti sa gasiti in articolul "Problematica preturilor de transfer" publicat in revista consultantilor fiscali in 2009.
  • control (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:38)

    Ioana [anonim]

    In cazul in care o societate nu si-a intocmit niciodata un dosar al preturilor de transfer, este obligata sa il pregateasca pentru ani anteriori celui in care autoritatile vin in control?
  • tranzactii comerciale (Vineri, 19 noiembrie 2010, 23:00)

    STEFAN [anonim]

    Buna ziua,
    Vanzarea de marfuri intre doua societati comerciale detinute (controlate) de aceeasi persona fizica (33% parti sociale intr-o societate, respectiv 95% in cealalta societate) sunt supuse controlului ANAF privind preturile de transfer?
  • Preturi de transfer (Luni, 13 decembrie 2010, 11:55)

    Eduard [anonim]

    Poate duce reconsiderarea evidentelor contabile la intrarea pe pierderi a uneia dintre firmele afiliate participante la tranzactie?
    De exemplu: pretul de cost si apoi cel de vanzare pentru un produs sa zicem ca este superior la ceea ce este pe piata , iar firma afiliata care cumpara accepta acest pret Marja comercial a vanzatorului sa zicem ca ajunge la 2% . Pretul pietei la acelasi produs este mai mic cu 7% decat pretul firmei afiliate care vinde . O eventuala reconsiderare a evidentelor in acest caz va duce firma vanzatoatre in pirdere si o majorare proportionala a profitului firmei care achizitioneza. Este posibil sa se intample asa ceva? Sau se vor efectua si alte comparatii nu numai cele legate de "metoda compararii preturilor"?

    Multumesc
  • Persoane afiliate? (Luni, 14 noiembrie 2011, 11:32)

    Popescu Carmen [anonim]

    In cadrul unui control fiscal ni s-a cerut intocmirea dosarului preturilor de tranfer intre societatea supusa controlului(S) si societati, in care administratori sunt tatal, respectiv sora administratorului si asociatului unic al acesteia(S), precum si in relatia cu o alta societate, unde asociati sunt cel al societatii S cu 50% si o alta persoana fizica cu 50% . Mentionez ca nu exista altfel de relatii intre societati(participatiuni, drepturi la vot etc.) decat relatii comerciale de genul vanzare-cumparare de marfuri si/sau prestari servicii .
    Se considera acest caz supus relatiilor de afiliere?
    Va multumesc anticipat!
  • parti afiliate persoane fizice (Marţi, 4 septembrie 2012, 11:58)

    Maria [anonim]

    Buna ziua,


    Va rog frumos sa-mi spuneti daca, vanzarea de marfuri si/sau prestarea de servicii intre doua societati comerciale detinute (controlate) de aceeasi persona fizica (33% parti sociale intr-o societate, respectiv 50% in cealalta societate) sunt supuse controlului ANAF privind preturile de transfer?

    Multumesc mult,

    Maria
  • Societati afiliate? (Marţi, 9 iulie 2013, 21:48)

    Ana Maria [anonim]

    Buna ziua,

    Va rog frumos sa imi spuneti daca 2 societati din Romania care au un asociat comun ce detine 30% in una din societati si 50% in cea de-a doua (aici este si administrator), si intre cele 2 societati exista un contract de servicii reparatii auto, cele 2 firme sunt considerate afiliate?

    Multumesc
  • societati afiliate (Luni, 25 noiembrie 2013, 18:37)

    ion ionescu [anonim]

    Va rog sa ma ajutati cu raspunsul la urmatoare intrebare: Am 2 societati A si B. La societatea A este asociat unic domnul Popescu si administrator domnul Tudor. La societatea B este asociat unic cumnatul domnului Popescu si administrator acelasi domn Tudor. Sunt cele 2 societati afiliate?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă