Bucuresti punkt Bonn, emisiune HotNews.ro-DW

Laurian Lungu, managing partner al Macroanalitica, a discutat online despre fiscalitate, piata muncii si scenariile posibile pentru viitor

de Redactia     HotNews.ro
Marţi, 21 septembrie 2010, 20:34 Economie | Finanţe & Bănci

Cat de oportuna este semnarea unui nou acord cu FMI? Cum reformam fiscalitatea? Cine sunt cel mai puternic afectati de criza si cat de eficiente sunt masurile luate pe piata muncii? Laurian Lungu, managing partner al Macroanalitica, a raspuns online cititorilor HotNews.ro. Cele mai interesante intrebari se vor regasi in emisiunea Bucuresti Punkt Bonn, realizata de HotNews.ro si Radio Deutsche Welle.

Laurian Lungu a colaborat la realizarea raportului "Masuri anti-criza privind piata fortei de munca", realizat de Fundatia Friedrich Ebert Stiftung (FES). Una dintre concluziile acestui studiu este ca diisponibilizarile din 2010 (si cele din anii urmatori) din sectorul public vor creea o presiune suplimentara asupra pietei fortei de munca. Potrivit documentului, constrangerile cheltuielilor bugetare vor determina limitarea fondurilor destinate sectorului privat. Mai multe detalii despre acest raport gasiti aici

Cele mai interesante intrebari se vor regasi in emisiunea Bucuresti Punkt Bonn, realizata de HotNews.ro si Radio Deutsche Welle.


Emisiunea "Bucuresti punkt Bonn" se transmite in fiecare vineri, de la ora 17:00, pe HotNews.ro si pe frecventele Deutsche Welle Romania.
  • Emisiunile de stiri ale Deutsche Welle Romania le puteti asculta aici.
  • Stirile zilei la Deutsche Welle Romania pot fi citite aici.



Nota redactiei:
  • Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.
  • Va rugam sa nu adresati mai mult de doua intrebari pentru a da posibilitatea invitatatilor sa raspunda la cat mai multe probleme ridicate de cititori. Postarile lungi sau care contin mai mult de doua intrebari nu vor fi validate.



Citeste mai multe despre   






Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 Adrian

    Buna ziua, d-le Lungu!

    1. De ce credeti ca este nevoie sa prelungim acordul cu FMI si sa luam un alt imprumut? Am inteles ca in 2011 trebuie sa imprumutam aproximativ 5,7 miliarde de euro doar pentru a acoperi deficitul bugetar. Pai, atunci de ce mai chinuie populatia - reduci salariile, disponibilizari, etc - daca astfel de masuri nu isi dovedesc eficienta?

    • Laurian Lungu

      In anii urmatori, Romania va avea deficite bugetare, iar acestea trebuiesc finantate. O prelungire a acordului cu Fondul ( eventual sub o alta forma) ar garanta anumite sume cu o rata a dobanzii prestabilita (in acest moment este mai mica decat cea pe care ar obtine-o Romania in cazul unei emisiuni pe pietele internationale). Ideea este de a minimiza riscul acordarii de catre statul roman a unor dobanzi foarte ridicate in perioade de instabilitate financiara globala, in momentele in care Romania ar trebui sa atraga fonduri. Reducerea cheltuielilor bugetare este necesara pentru scaderea deficitului bugetar si aducerea lui la un nivel ce poate fi finantat cu mai multa usurinta (undeva sub 3% din PIB).

  • Întrebarea nr. 2 eva

    din punct de vedere practic, care sunt primele 3 masuri care ar trebui luate de guvernanti pentru diminuarea efecteleor crizei in special asupra pensionarilor

    • Laurian Lungu

      In general, categoria pensionarilor este protejata prin masuri care vizeaza subventiile sau acorda anumite facilitati la plata taxelor si impozitelor. In contextul actual, in Romania, acestea ar fi probabil tipurile de masuri potrivite, bineinteles corelate la nivelul pensiei.

  • Întrebarea nr. 3 Anonim

    Buna ziua,

    Dl Lungu, ne puteti explica ce ar insemna un nou imprumut cu FMI? Ar fi un lucru bun pt Romania sau inseamna datorii mai multe si mai multe probleme pt romani?

    Multumesc

    • Laurian Lungu

      Parteneriatul acesta cu Fondul are trei avantaje:
      1. este o ancora care confera credibilitate Romaniei pe plan international
      2. furnizeaza niste linii directoare de implementare a politicilor economice
      3. poate asigura o sursa de finantare sigura la un cost redus
      Romania, oricum, va trebui sa se imprumute in anii urmatori, atat pentru a-si refinanta datoria acumulata, cat si pentru orice alte tipuri de noi cheltuieli pe care le va avea.
      Pentru Romania, diversificarea surselor de finanatre nu poate sa fie decat un lucru pozitiv.

  • Întrebarea nr. 4 Anonim

    Dl Lungu,

    Presedintele spunea ieri ca Romania nu se poate imprumut pe termen lung. De ce nu putem face asta si care ar fi avantajele unui astfel de imprumut?

    Multumesc

    • Laurian Lungu

      Este vorba de o structurare a datoriei publice si Romania poate sa se imprumute pe termen lung, insa probabil ca sumele atrase vor fi mici raportate la necesarul de finantare si avantajele imprumuturilor pe termen lung sunt impartirea pe o perioada mai indelungata a rambursarii imprumutului si poate oferi o mai mare stabilitate finantelor publice.

  • Întrebarea nr. 5 andrei

    Buna ziua, domnule Lungu!

    In legatura cu fiscalitatea, as vrea sa va intreb ce credeti ca e mai bine - cota unica sau impozitul progresiv? Multi zic ca progresivul supraimpoziteaza munca, altii zic despre cota unica ca are mai multe avantaje...ma intereseaza care este opnia dumneavoastra.
    Multumesc, o zi buna!

    • Laurian Lungu

      Pentru stadiul actual de dezvoltare a economiei, sustin cota unica la un nivel scazut cum este, de exemplu, cel actual. Romania are nevoie de investitii in economie, dar acestea se pot face si prin economisirea interna. O cota unica scazuta creste motivatia angajatilor de a munci mai mult pentru a castiga mai mult si, astfel, putand sa economiseasca mai mult.

  • Întrebarea nr. 6 anca

    Buna ziua,

    1.Ce parere aveti despre impozitarea drepturilor de autor? Se justifica in vreun fel aceasta masura?
    2. Cand credeti ca vom iesi din criza, cat este de departe/aproape ziua in care salariile bugetare vor revenii la normal?
    3. Am rasfoit studiul si am vazut ca tinerii sunt cei mai afectati de aceasta criza. Nu sunt de acord cu aceasta idee. Dupa ce s-au redus salariile si au crescut preturile, cred ca aceasta "plaja" s-a extins si la functionari (aflati la varsta a doua) si pensionari
    4.Cat timp ati lucrat la acest studiu, care a fost scopul lui si ce reactii ati avut dupa ce l-ati scos pe piata. Multumesc!

    • Laurian Lungu

      1. Impozitarea drepturilor de autor a fost justificata ca fiind o masura indreptata catre eliminarea evaziunii fiscale. Personal, cred ca fiecare angajat ar trebui sa poata alege unde sa isi plateasca contributiile la asigurari sociale si sanatate - si aici ma refer si la furnizorii de astfel de tipuri de servicii din sectorul privat. Orice angajat este constient ca daca nu contribuie la astfel de sisteme nu poate sa beneficieze de serviciile acestora, deci interesul fiecaruia este de a contribui, insa in suma care crede de cuviinta si ofertantul de astfel de servicii care i se pare cel mai bun. Ar trebui sa avem o mai mare competitie din partea sectorului privat pe aceste tipuri de servicii si acest lucru ar insemna si schimbarea legislatiei, mai ales in ceea ce priveste contributiile la asigurarile sociale si sanatate.

  • Întrebarea nr. 7 eugen drinca

    Comparativ cu alte state europene, Romania nu se poate plange de o rata a somajului ridicata, numarul celor fara loc de munca situandu-se sub media Uniunii Europene. Anuntul autoritatilor de la Bucuresti privind disponibilizarea a peste 60.000 de angajati din sectorul public a facut ca, in lunile iulie si august, numarul de concedieri anuntate sa fie de cinci ori mai mare decat cel al angajarilor, la nivelul intregului bloc comunitar, cel putin asa spun statisticile. Din monitorizarea Comisiei reiese cele mai multe concedieri urmeaza sa se faca in Romania (61.257 de angajati), urmata, la mare distanta, de Italia (9.820), Franta (9.469), Marea Britanie (4.205) si Germania (3.580). Dupa parerea mea, sa concediezi peste 60.000 de oameni este foarte mult. Ce alternativa se ofera acestor persoane? In ziua de azi, sa gasesti un loc de munca devine din ce in ce mai dificil...cum comentati aceste cifre si ce solutii credeti ca exista?

    • Laurian Lungu

      In Romania, sectorul bugetar este supradimensionat, numarul angajatilor din sectorul public raportat la total angajati in economie este de 32%. Italia, de exemplu, are 18%, Polonia 26%, iar Marea Britanie - 21% si Romania este tara cu cea mai mare rata din UE din acest punct de vedere. Disponibilizarea a 60.000 de oameni ar insemna echivalentul a 5% din totalul angajatilor in sectorul public, ceea ce nu este mult avand in vedere privat ajustari de o asemenea magnitutide de fac frecvent in timpuri nefavorabile. Sigur, din punct de vedere al politicilor de disponibilizare, ar fi trebuit ca acest proces sa fie asociat cu masuri de reconvresie profesionala sau/si orice alte tipuri de masuri ce ar facilita tranzactia persoanelor disponibilizate catre alte sectoare din economie, in mediul privat.

  • Întrebarea nr. 8 victor

    Ce parere aveti despre protestele sindicatelor? Vor fi ele atat de puternice incat sa ii determine pe guvernanti sa nu taie in carne vie, asa cum au facut pana acum? Sincer, ma indoiesc..

    • Laurian Lungu

      Asta ramane de vazut, exista un dialog al Guvernului cu sindicatele si probabil ca se va ajunge la un punct comun care sa limiteze efectele negative ale unor greve prelungite.

  • Întrebarea nr. 9 marrgica

    Mie nu imi sunt clare cateva lucruri: de ce trebuie un nou acord? pentru mentinerea unui control exterior asupra finantelor publice? pastrarea in continuare a stabilitatii leului? Se va refinanta vechiul acord?

    • Laurian Lungu

      Controlul extern asupra finantelor publice in ipoteza unui nou acord, este o misperceptie. Romania are nevoie de finantare si problema este de a gasi sursele corespunzatoare. Am raspuns mai sus care sunt avantajele unui acord cu FMI.
      Alternativa de a nu avea un acord cu Fondul va genera, probabil, un cost mai ridicat al imprumuturilor si o perceptie mai proasta a investitorilor straini asupra Romaniei, deci o credibilitate mai redusa.
      FMI ofera numai directii generale care sa asigure stabilitatea macro, masurile prin care acest obiective se ating raman la latidinea guvernantilor.

  • Întrebarea nr. 10 mihaela

    Buna ziua,

    Credeti ca noul acord pe care Romania il va incheia cu FMI vor aduce alte restrictii ca actualul acord? Ma refer la conditiile impuse de Fond pentru reducerea deficitului bugetar

    • Laurian Lungu

      In cazul in care masurile stipulate in prezentul acord vor fi indeplinite, nu cred ca un nou aranjament cu Fondul ar impune alte restrictii mai dure. Si probabil ca un nou acord va avea o alta natura, va actiona mai mult ca o linie de finantare in cazul in care Romania va avea nevoie de fonduri urgent.

  • Întrebarea nr. 11 mishulica

    Cred că România ar fi avut alte resurse, dacă guvernanţii s-ar fi apucat cu adevărat să facă economii si sa renunţe la deservirea clientelei spre care se duc bani cu nemiluita. Am fi avut bani dacă ne-am fi angajat serios să folosim fondurile comunitare. Insa avem nevoie de bani, dar si de imagine. Cat credeti ca a contat acest ajutor financiar de la FMI pentru agentiile de rating?

    • Laurian Lungu

      Semnarea acordului cu Fondul a fost un semnal important la momentul respectiv. Absenta fondurilor necesare finantarii deficitului bugetar in 2009 ar fi adancit criza economica in Romania si ar fi generat costuri mult mai mari asupra economiei, ar fi putut sa afecteze mult mai puternic sectorul bancar si implicit economia reala. Probabil ca a contat marginal pentru agentiile de rating, insa evaluarea lui este bine sa se faca pe termen mediu de 2-3 ani pentru a vedea beneficiile.








[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

1251 vizualizari

  • iar de imprumutam?/? (Miercuri, 22 septembrie 2010, 10:00)

    Adrian [anonim]

    Buna ziua, d-le Lungu!

    1. De ce credeti ca este nevoie sa prelungim acordul cu FMI si sa luam un alt imprumut? Am inteles ca in 2011 trebuie sa imprumutam aproximativ 5,7 miliarde de euro doar pentru a acoperi deficitul bugetar. Pai, atunci de ce mai chinuie populatia - reduci salariile, disponibilizari, etc - daca astfel de masuri nu isi dovedesc eficienta?
    • 1 (Miercuri, 22 septembrie 2010, 14:40)

      Laurian Lungu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adrian

      In anii urmatori, Romania va avea deficite bugetare, iar acestea trebuiesc finantate. O prelungire a acordului cu Fondul ( eventual sub o alta forma) ar garanta anumite sume cu o rata a dobanzii prestabilita (in acest moment este mai mica decat cea pe care ar obtine-o Romania in cazul unei emisiuni pe pietele internationale). Ideea este de a minimiza riscul acordarii de catre statul roman a unor dobanzi foarte ridicate in perioade de instabilitate financiara globala, in momentele in care Romania ar trebui sa atraga fonduri. Reducerea cheltuielilor bugetare este necesara pentru scaderea deficitului bugetar si aducerea lui la un nivel ce poate fi finantat cu mai multa usurinta (undeva sub 3% din PIB).
  • Masuri anticriza (Miercuri, 22 septembrie 2010, 10:27)

    eva [anonim]

    din punct de vedere practic, care sunt primele 3 masuri care ar trebui luate de guvernanti pentru diminuarea efecteleor crizei in special asupra pensionarilor
    • 1 (Miercuri, 22 septembrie 2010, 14:45)

      Laurian Lungu [hotnews.ro] i-a raspuns lui eva

      In general, categoria pensionarilor este protejata prin masuri care vizeaza subventiile sau acorda anumite facilitati la plata taxelor si impozitelor. In contextul actual, in Romania, acestea ar fi probabil tipurile de masuri potrivite, bineinteles corelate la nivelul pensiei.
  • FMI (Miercuri, 22 septembrie 2010, 10:30)

    Anonim [anonim]

    Buna ziua,

    Dl Lungu, ne puteti explica ce ar insemna un nou imprumut cu FMI? Ar fi un lucru bun pt Romania sau inseamna datorii mai multe si mai multe probleme pt romani?

    Multumesc
    • 1 (Miercuri, 22 septembrie 2010, 14:49)

      Laurian Lungu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Anonim

      Parteneriatul acesta cu Fondul are trei avantaje:
      1. este o ancora care confera credibilitate Romaniei pe plan international
      2. furnizeaza niste linii directoare de implementare a politicilor economice
      3. poate asigura o sursa de finantare sigura la un cost redus
      Romania, oricum, va trebui sa se imprumute in anii urmatori, atat pentru a-si refinanta datoria acumulata, cat si pentru orice alte tipuri de noi cheltuieli pe care le va avea.
      Pentru Romania, diversificarea surselor de finanatre nu poate sa fie decat un lucru pozitiv.
  • Imprumut (Miercuri, 22 septembrie 2010, 10:33)

    Anonim [anonim]

    Dl Lungu,

    Presedintele spunea ieri ca Romania nu se poate imprumut pe termen lung. De ce nu putem face asta si care ar fi avantajele unui astfel de imprumut?

    Multumesc
    • 1 (Miercuri, 22 septembrie 2010, 14:53)

      Laurian Lungu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Anonim

      Este vorba de o structurare a datoriei publice si Romania poate sa se imprumute pe termen lung, insa probabil ca sumele atrase vor fi mici raportate la necesarul de finantare si avantajele imprumuturilor pe termen lung sunt impartirea pe o perioada mai indelungata a rambursarii imprumutului si poate oferi o mai mare stabilitate finantelor publice.
  • fiscalitate (Miercuri, 22 septembrie 2010, 10:48)

    andrei [anonim]

    Buna ziua, domnule Lungu!

    In legatura cu fiscalitatea, as vrea sa va intreb ce credeti ca e mai bine - cota unica sau impozitul progresiv? Multi zic ca progresivul supraimpoziteaza munca, altii zic despre cota unica ca are mai multe avantaje...ma intereseaza care este opnia dumneavoastra.
    Multumesc, o zi buna!
    • 1 (Miercuri, 22 septembrie 2010, 14:56)

      Laurian Lungu [hotnews.ro] i-a raspuns lui andrei

      Pentru stadiul actual de dezvoltare a economiei, sustin cota unica la un nivel scazut cum este, de exemplu, cel actual. Romania are nevoie de investitii in economie, dar acestea se pot face si prin economisirea interna. O cota unica scazuta creste motivatia angajatilor de a munci mai mult pentru a castiga mai mult si, astfel, putand sa economiseasca mai mult.
  • drepturi de autor (Miercuri, 22 septembrie 2010, 10:55)

    anca [anonim]

    Buna ziua,

    1.Ce parere aveti despre impozitarea drepturilor de autor? Se justifica in vreun fel aceasta masura?
    2. Cand credeti ca vom iesi din criza, cat este de departe/aproape ziua in care salariile bugetare vor revenii la normal?
    3. Am rasfoit studiul si am vazut ca tinerii sunt cei mai afectati de aceasta criza. Nu sunt de acord cu aceasta idee. Dupa ce s-au redus salariile si au crescut preturile, cred ca aceasta "plaja" s-a extins si la functionari (aflati la varsta a doua) si pensionari
    4.Cat timp ati lucrat la acest studiu, care a fost scopul lui si ce reactii ati avut dupa ce l-ati scos pe piata. Multumesc!
    • 1 (Miercuri, 22 septembrie 2010, 15:01)

      Laurian Lungu [hotnews.ro] i-a raspuns lui anca

      1. Impozitarea drepturilor de autor a fost justificata ca fiind o masura indreptata catre eliminarea evaziunii fiscale. Personal, cred ca fiecare angajat ar trebui sa poata alege unde sa isi plateasca contributiile la asigurari sociale si sanatate - si aici ma refer si la furnizorii de astfel de tipuri de servicii din sectorul privat. Orice angajat este constient ca daca nu contribuie la astfel de sisteme nu poate sa beneficieze de serviciile acestora, deci interesul fiecaruia este de a contribui, insa in suma care crede de cuviinta si ofertantul de astfel de servicii care i se pare cel mai bun. Ar trebui sa avem o mai mare competitie din partea sectorului privat pe aceste tipuri de servicii si acest lucru ar insemna si schimbarea legislatiei, mai ales in ceea ce priveste contributiile la asigurarile sociale si sanatate.
    • continuare raspuns (Miercuri, 22 septembrie 2010, 15:08)

      Laurian Lungu [hotnews.ro] i-a raspuns lui anca

      2. Probabil ca in 2011. Din punctul meu de vedere "normalul" este corelarea salariilor cu nivelul de competitivitate. Din punctul asta de vedere, ajustarea pe care o vad necesara este reducerea personalului.
      3.Tinerii sunt cei mai afectati doarece ei nu au reusit sa economiseasca. Pe langa faptul ca lipsa experientei poate fi un impediment in momentul unei angajari, economisirea redusa ii face si mai vulnerabili fata de alte categorii sociala.
      4.Proiectul a inceput de anul trecut, insa rapiditatea cu care s-au desfasurat evenimentele in ultimul an a necesitat reactualizarea si regandirea structurii initiale, fapt care a condus la intarzierea redactarii lui in forma finala. Din cate stiu, a fost mentionat in cateva articole in presa si va fi si printat si difuzat anumitor institutii in curand.
  • somaj (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:16)

    eugen drinca [anonim]

    Comparativ cu alte state europene, Romania nu se poate plange de o rata a somajului ridicata, numarul celor fara loc de munca situandu-se sub media Uniunii Europene. Anuntul autoritatilor de la Bucuresti privind disponibilizarea a peste 60.000 de angajati din sectorul public a facut ca, in lunile iulie si august, numarul de concedieri anuntate sa fie de cinci ori mai mare decat cel al angajarilor, la nivelul intregului bloc comunitar, cel putin asa spun statisticile. Din monitorizarea Comisiei reiese cele mai multe concedieri urmeaza sa se faca in Romania (61.257 de angajati), urmata, la mare distanta, de Italia (9.820), Franta (9.469), Marea Britanie (4.205) si Germania (3.580). Dupa parerea mea, sa concediezi peste 60.000 de oameni este foarte mult. Ce alternativa se ofera acestor persoane? In ziua de azi, sa gasesti un loc de munca devine din ce in ce mai dificil...cum comentati aceste cifre si ce solutii credeti ca exista?
    • 1 (Miercuri, 22 septembrie 2010, 15:13)

      Laurian Lungu [hotnews.ro] i-a raspuns lui eugen drinca

      In Romania, sectorul bugetar este supradimensionat, numarul angajatilor din sectorul public raportat la total angajati in economie este de 32%. Italia, de exemplu, are 18%, Polonia 26%, iar Marea Britanie - 21% si Romania este tara cu cea mai mare rata din UE din acest punct de vedere. Disponibilizarea a 60.000 de oameni ar insemna echivalentul a 5% din totalul angajatilor in sectorul public, ceea ce nu este mult avand in vedere privat ajustari de o asemenea magnitutide de fac frecvent in timpuri nefavorabile. Sigur, din punct de vedere al politicilor de disponibilizare, ar fi trebuit ca acest proces sa fie asociat cu masuri de reconvresie profesionala sau/si orice alte tipuri de masuri ce ar facilita tranzactia persoanelor disponibilizate catre alte sectoare din economie, in mediul privat.
  • miting (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:35)

    victor [anonim]

    Ce parere aveti despre protestele sindicatelor? Vor fi ele atat de puternice incat sa ii determine pe guvernanti sa nu taie in carne vie, asa cum au facut pana acum? Sincer, ma indoiesc..
    • 1 (Miercuri, 22 septembrie 2010, 15:15)

      Laurian Lungu [hotnews.ro] i-a raspuns lui victor

      Asta ramane de vazut, exista un dialog al Guvernului cu sindicatele si probabil ca se va ajunge la un punct comun care sa limiteze efectele negative ale unor greve prelungite.
  • opinii (Miercuri, 22 septembrie 2010, 11:40)

    marrgica [anonim]

    Mie nu imi sunt clare cateva lucruri: de ce trebuie un nou acord? pentru mentinerea unui control exterior asupra finantelor publice? pastrarea in continuare a stabilitatii leului? Se va refinanta vechiul acord?
    • 1 (Miercuri, 22 septembrie 2010, 15:20)

      Laurian Lungu [hotnews.ro] i-a raspuns lui marrgica

      Controlul extern asupra finantelor publice in ipoteza unui nou acord, este o misperceptie. Romania are nevoie de finantare si problema este de a gasi sursele corespunzatoare. Am raspuns mai sus care sunt avantajele unui acord cu FMI.
      Alternativa de a nu avea un acord cu Fondul va genera, probabil, un cost mai ridicat al imprumuturilor si o perceptie mai proasta a investitorilor straini asupra Romaniei, deci o credibilitate mai redusa.
      FMI ofera numai directii generale care sa asigure stabilitatea macro, masurile prin care acest obiective se ating raman la latidinea guvernantilor.
  • fmi (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:04)

    mihaela [anonim]

    Buna ziua,

    Credeti ca noul acord pe care Romania il va incheia cu FMI vor aduce alte restrictii ca actualul acord? Ma refer la conditiile impuse de Fond pentru reducerea deficitului bugetar
    • 1 (Miercuri, 22 septembrie 2010, 15:23)

      Laurian Lungu [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihaela

      In cazul in care masurile stipulate in prezentul acord vor fi indeplinite, nu cred ca un nou aranjament cu Fondul ar impune alte restrictii mai dure. Si probabil ca un nou acord va avea o alta natura, va actiona mai mult ca o linie de finantare in cazul in care Romania va avea nevoie de fonduri urgent.
  • imagine (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:18)

    mishulica [anonim]

    Cred că România ar fi avut alte resurse, dacă guvernanţii s-ar fi apucat cu adevărat să facă economii si sa renunţe la deservirea clientelei spre care se duc bani cu nemiluita. Am fi avut bani dacă ne-am fi angajat serios să folosim fondurile comunitare. Insa avem nevoie de bani, dar si de imagine. Cat credeti ca a contat acest ajutor financiar de la FMI pentru agentiile de rating?
    • 1 (Miercuri, 22 septembrie 2010, 15:28)

      Laurian Lungu [hotnews.ro] i-a raspuns lui mishulica

      Semnarea acordului cu Fondul a fost un semnal important la momentul respectiv. Absenta fondurilor necesare finantarii deficitului bugetar in 2009 ar fi adancit criza economica in Romania si ar fi generat costuri mult mai mari asupra economiei, ar fi putut sa afecteze mult mai puternic sectorul bancar si implicit economia reala. Probabil ca a contat marginal pentru agentiile de rating, insa evaluarea lui este bine sa se faca pe termen mediu de 2-3 ani pentru a vedea beneficiile.
  • taxe (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:23)

    manoliu [anonim]

    Buna ziua, d-le Lungu! Eu cred ca ideea impozitarii progresive nu este rea, atata vreme cat ratele de impozitare ar fi mai mici, insa a inteles ca se doreste impozitare progresiva cu maxime de 48%.

    Intrebare: ce fel de model social doreste Bucurestiul Ca sa stim de unde plecam, Romania are una din cele mai ridicate taxari ale muncii din UE. Chiar nu inteleg de ce se doreste cu atat de multa intensitate taxarea excesiva a muncii. M-ar interesa sa stiu ce credeti despre aceste idei? Care este pozitia dvs vis a vis de aceasta problema?
    • 1 (Miercuri, 22 septembrie 2010, 15:28)

      Laurian Lungu [hotnews.ro] i-a raspuns lui manoliu

      Am raspuns mai sus la aceasta intrebare.
  • > (Miercuri, 22 septembrie 2010, 12:24)

    avocat [anonim]

    Scoaterea preturilor imobiliare din calculul indicelui de inflatie credeti ca este intamplatoare?"
    • 1 (Miercuri, 22 septembrie 2010, 15:32)

      Laurian Lungu [hotnews.ro] i-a raspuns lui avocat

      Exista acest aspect si anume ca nu este ponderat corespunzator costul chiriei in calcularea indicelui preturilor de consum, insa in acest moment chiriile sunt in scadere, probabil ca ar fi avut un efect pozitiv asupra indicelui, in sensul scaderii lui.
      Probabil ca inca nu este pusa la punct o baza de calcul care suficient de bine testata pentru calculul preturilor imobiliare.
  • Emitere bani de banci versus emitere de stat (Miercuri, 22 septembrie 2010, 14:21)

    Valentin [anonim]

    Domnule Lungu,

    Conform legii (OUG 99 consolidat cu Legea 227 cu OUG 215 si cu OUG 25) bancile au voie sa emita bani electronici. Banca Nationala a Romaniei detine monopolul doar pe emiterea de bani fizici (Conform site-ului BNR (http://www.bnro.ro/Statutul-BNR-2184.aspx) "
    Banca Naţională a României este unica instituţie autorizată să emită însemne monetare, sub formă de bancnote şi monede, ca mijloace legale de plată pe teritoriul României. Moneda naţională este leul, iar subdiviziunea acestuia, banul." )

    Extras lege :
    pagina 8
    1.2. Activităţile permise instituţiilor de credit
    Art. 18.e) emitere şi administrare de mijloace de plată, cum ar fi: cărţi de credit, cecuri de călătorie şi alte asemenea, inclusiv emitere de monedă electronică;
    pagina 5
    16. monedă electronică - valoare monetară reprezentând o creanţă asupra emitentului, care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
    a) este stocată pe un suport electronic;
    b) este emisă în schimbul primirii de fonduri a căror valoare nu poate fi mai mică decât valoarea monetară emisă;
    c) este acceptată ca mijloc de plată şi de alte entităţi decât emitentul;

    Sursa: http://www.bnro.ro/DocumentInformation.aspx?idDocument=5805&directLink=1 (redenumeste in OUG.pdf), de pe pagina: http://www.bnro.ro/Institutii-de-credit--1965.aspx (click pe textul consolidat)

    Statul nu are voie sa emita bani ci trebuie sa se imprumute de la banci. Acest lucru duce la situatii hilare de genul celei care s-a intamplat in state cu deja celebrul "Tarp money". Bancile au primit bani cu dobanda 0% de la FED (garantat de stat) si au cumparat bonuri de trezorierie purtatoare de dobanda, tot de la stat. Deci statul da bani gratis bancilor, ca sa se imprumute de la banci cu dobanda sa finanteze tocmai acesti bani.

    Intrebarea mea este:
    Care este avantajul actualului sistem comparativ cu un sistem in care statul roman isi pastreaza puterea de a taxa si de a emite bani si nu delega aceasta putere unor institutii private care sa saraceasca populatia?
  • 1 (Miercuri, 22 septembrie 2010, 15:40)

    Laurian Lungu [hotnews.ro]

    Gravitatea crizei recente a fortat institutiile statului sa adopte mijloace neortodoxe de salvare a unor parti din economii (a sistemului bancar). Aceasta este o situatie exceptionala care nu se repeta in conditii normale. Independenta politicii monetare a venit ca o consecinta naturala a intelegerii si evolutiei economiei. Ideea este de a limita accesul discretionar al guvernelor la emisiunea de bani, ipostaza care a dus la dezechilibre majore macroeconomice inainte de anii '80.
  • 1 (Miercuri, 22 septembrie 2010, 15:41)

    Laurian Lungu [hotnews.ro]

    Va multumesc pentru intrebari si pentru participarea la aceasta intalnire online. Numai bine, tuturor!


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version