In ultima perioada, contribuabilii se confrunta cu o intensificare a controalelor fiscale care au drept obiect investigarea preturilor de transfer, pe fondul lipsei de resurse financiare la bugetul de stat, a declarat expertul Adrian Luca, intr-un interviu acordat HotNews.ro. "In momentul de fata efectuam un sondaj in cadrul companiilor multinationale iar in baza raspunsurilor preliminare pot sa afirm ca aproximativ 75% din numarul de respondenti au declarat ca in ultimul an in cadrul inspectiei fiscale li s-a solicitat si dosarul preturilor de transfer", a precizat Adrian Luca.

Adrian LucaFoto: Hotnews

Asculta in interviu varianta AUDIO si vezi ce spune Adrian Luca despre modul in care sunt investigate preturile de transfer de autoritatile fiscale.

Descarca fisierul audio in format MP3

  • Despre intensificarea controalelor pe preturile de transfer: Da, in practica am observat o intensificare a controalelor fiscale ce au avut ca obiect investigarea preturilor de transfer
  • Acest lucru este datorat dupa parerea mea si situatiei economice actuale, respectiv a lipsei de resurse financiare la bugetul de stat iar parghia preturilor de transfer, respectiv posibilitatea ca grupurile multinationale sa-si optimizeze sarcina fiscala prin preturile de transfer practicate in cadrul companiilor ce fac parte din acelasi grup coroborata cu dorinta autoritatilor fiscale de a impozita profiturile reale realizate de aceste companii in Romania au dus la cresterea controalelor ce au avut ca obiect investigarea preturilor de transfer.
  • Despre relatia contribuabil - autoritate fiscala: Din pacate inca exista cazuri in practica in care contribuabilul si autoritatea fiscala se regasesc in postura de adversari si nu de parteneri.
  • Daca ne referim specific la investigarea preturilor de transfer trebuie sa avem in vedere ca la acest moment nu exista un ghid practic de control privind investigarea preturilor de transfer practicate de catre contribuabil pe care autoritatea fiscala sa poate sa-l aiba in vedere atunci cand efectueaza actul de control. 
  • Lipsa acestui ghid poate sa conduca la abordari diferite de la o administratie financiara la alta, de la o echipa de control la alta echipa de control iar aceste abordari diferite pot avea ca rezultat cereri exhaustive de informatii pe care contribuabilul roman probabil nu poate sa le onoreze de unul singur si are nevoie de sprijinul companiei mama ceea ce implica eforturi administrative iar mai mult decat atat, actul de control poate sa fie prelungit cu lunile. 
  • Despre acordurile de pret in avans: Acordurile de pret in avans reprezinta un program foarte important pentru mediul de afaceri din Romania si ma refer in primul rand aici la functionarea intr-un mod efectiv a acestui program.
  • Ce inseamna de fapt un acord de pret in avans: vorbim de un act administrativ fiscal incheiat intre contribuabilul roman si ANAF, in baza caruia se stabileste metodologia de preturi de transfer la care se va realiza o tranzactie sau se va presta un serviciu.
  • Un astfel de acord de pret in avans poate sa aduca beneficiu ambelor parti: certitudine fiscala atat pentru contribuabil cat si pentru organul emitent - ANAF - referitor la modul de stabilire a pretului de transfer pe perioada aplicarii acordului de pret in avans iar pe de alta parte inclusiv venituri la bugetul de stat.
  • Mentionez ca taxa de aplicare la un acord de pret in avans poate sa ajunga inclusiv la 20.000 de euro pentru marii contribuabili sau pentru tranzactii a caror valoare consolidata la data aplicarii depaseste patru milioane de euro.
  • Mediul de afaceri este foarte interesat ca acest program sa functioneze, ca acordurile de pret in avans sa fie emise in termenul stabilit de legislatia din Romania, respectiv un an de zile de la data aplicarii pentru un astfel de acord.
  • In practica, am observat o deschidere semnificativa din partea autoritatilor fiscale in abordarea si eficientizarea acestui program.