Consiliul Fiscal (CF) considera ca exista riscuri semnificative la adresa proiectiilor macroeconomice ale Strategiei fiscale bugetare mai ales pe termen scurt, se arata in documentul remis redactiei HotNews cu privire la intentiile Guvernului pe urmatorii trei ani. "Consiliul fiscal apreciaza drept optimiste in special proiectiile privind piata muncii pentru anul 2011- in speta cele legate de dinamica salariului mediu brut si a numarul de salariati, ceea ce implica existenta unor riscuri in ceea ce priveste realizarea veniturilor programate la capitolele "impozite pe venit si salarii", respectiv "contributii sociale", se mai arata in document.

Ionut Dumitru, presedintele Consiliului FiscalFoto: HotNews.ro

Cifra de 5,9% avansata pentru ritmul de crestere anuala a castigului salarial mediu brut pe total economie in

-îmbunătăţirea colectării taxelor

-extinderea bazei de impozitare

-eliminarea excepţiilor de la taxare

-fiscalizarea zonelor încă nefiscalizate ale economiei

-accelerarea procesului de creare a cadrului legislativ pentru implementarea metodelor indirecte de impozitare a marilor averi,

- luarea în considerare a posibilităţii alinierii la standardele europene a redevenţelor pentru exploatarea resurselor naturale, foarte mici în acest moment în comparaţie cu media europeană.

-veniturile nefiscale ar putea fi crescute

- o mai bună administrare a activelor aflate în proprietatea statului,

- îmbunătăţirea eficienţei cheltuielilor publice, fiind evident că există resurse de îmbunătăţire a eficienţei la multe capitole de cheltuieli bugetare

Recomandarile Consiliului Fiscal

2011 implica o dinamica anuala de aproximativ 10% a salariului mediu brut in sectorul privat, dat fiind faptul ca reducerea cu 25% a salariilor bugetarilor va fi inversata doar partial la inceputul anului 2011 (+15% in medie conform SFB) si va fi insotita de eliminarea celui de-al 13-lea salariu si a primelor de vacanta, apreciaza oficialii Consiliului. "O astfel de crestere salariala in sectorul privat pare, in acest moment, destul de dificil de realizat in contextul unei reveniri economice amanate, mai ales avand in vedere existenta unor potentiale efecte de demonstratie din partea sectorului public si a presiunilor suplimentare la nivelul ofertei pe piata muncii, exercitate de disponibilizarile preconizate in sectorul bugetar.

De asemenea, in conditiile unei reveniri economice incipiente, cresterea de 0,5% avuta in vedere in 2011 pentru numarul de salariati pe total economie apare drept dificil de realizat, avand in vedere ca aceasta estimare implica faptul ca sectorul privat va fi capabil nu numai sa absoarba relativ rapid cele 74.000 de persoane disponibilizate in sectorul public in cursul anului 2010 (cea mai parte urmand a fi disponibilizati spre sfarsitul anului curent) si cei 15.000 de salariati din sectorul public, cel putin, ce urmeaza a fi disponibilizati in cursul anului urmator (conform ultimei scrisori de intentie trimise catre FMI), dar sa si creeze locuri de munca suplimentare", mai spun acestia.

Coroborand aceste aspecte cu retinerile exprimate de Consiliul Fiscal in opinia privind ultima rectificare bugetara in ceea ce priveste veniturile programate pentru anul 2010, Consiliul fiscal considera ca exista riscuri semnificative la adresa prognozei veniturilor pentru anul 2011, riscuri a caror materializare ar antrena, datorita efectului de baza, consecinte negative asupra veniturilor bugetului general consolidat pana la sfarsitul orizontului de prognoza (2013). In plus, atingerea tintei de deficit al bugetului general consolidat in anul 2012, care asigura si respectarea termenului limita fixat Romaniei de catre Consiliul Uniunii Europene pentru corectarea deficitului excesiv, pare sa depinda de o crestere cu 0,2% din PIB a veniturilor nefiscale in acel an, fara ca sursele unei asemenea cresteri sa fie argumentate, ceea ce, in consecinta, pare a fi nerealist", mai spune Ionut Dumitru, seful organismului independent.

Consiliul fiscal recomandă adoptarea unor măsuri concrete şi hotărâte de îmbunătăţire a colectării taxelor, de extindere a bazei de impozitare, de eliminare a excepţiilor de la taxare, de fiscalizare a zonelor încă nefiscalizate ale economiei, de accelerare a procesului de creare a cadrului legislativ pentru implementarea metodelor indirecte de impozitare a marilor averi, şi luarea în considerare a posibilităţii alinierii la standardele europene a redevenţelor pentru exploatarea resurselor naturale, foarte mici în acest moment în comparaţie cu media europeană. În plus, veniturile nefiscale ar putea fi crescute şi printr-o mai bună administrare a activelor aflate în proprietatea statului, incluzând aici şi folosirea fondurilor europene în vederea ameliorării eficienţei exploatării acestora. De asemenea, o problemă tratată insuficient în strategia fiscal bugetară o constituie îmbunătăţirea eficienţei cheltuielilor publice, fiind absolut evident că există resurse de îmbunătăţire a eficienţei la multe capitole de cheltuieli bugetare.