Zilele trecute am participat la o intalnire informala cu unul dintre presedintii bancilor comerciale locale. Discutiile erau legate in principal despre cum se poate cobori costul creditului in Romania. Exista, zicea CEO-ul bancii respective, mai multe directii din care ar putea veni aceste scaderi. Reduceri din zona costului riscului, a costurilor administrative sau din zona costului finantarilor, scrie Dan Popa pe blogul lui.

Mi-am amintit cu aceasta ocazie de investitiile pe care unele banci le faceau in dotari cu mobilier – sute de mii de euro pentru mobilierul de birou al unui singur sediu, in masini de lux si alte asemenea. In multe cazuri, bancile si-au comandat mobilier scump pentru sedii in care stateau cu chirie, iar dupa un an doi si-au ridicat sedii in care mutandu-se, vechiul mobilier nu se mai potrivea. Drept pentru care s-a trecut la achizitia altor piese care sa se asorteze mai bine noului decor. (vezi memo-urile interne mai jos)

Iata mai jos cateva memo-uri interne ale unei banci locale (alta decat cea la a carei “informala” am participat). Intr-un asemenea Interoffice memo, se cere aprobarea pentru achizitia unui autoturism Dacia Logan in valoare de 80.216 euro! De prisos orice alte comentarii.

to:EXECUTIVE COMMITEE

CC: …

from: LOCAL SERVICES DIVISION, ACQUISITIONS AND BUILDINGS

RE:IT and non it budget for THE REGIONAL DIRECTIONs

date:

FOR : info & ApPROVAL

INTEROFFICE MEMO

For the endowment of the Regional Directions, it was approved by the Executive Committee Decision No48 a budget of EUR 355.688, from which EUR 98.408 for the acquisition of IT equipments and EUR 261.280 for the acquisition of auto tourisms.

From the amounts approved we consumed EUR 181.064 for the acquisition of 8 auto tourisms WOLKSWAGEN.

Considering the aspects presented above, we submit to your approval the report of the unconsumed amount, namely EUR 174.624, from which EUR 98.408 for the acquisition of IT equipments and EUR 80.216 for the acquisition of one auto tourism DACIA LOGAN, from the Budget.

Sau

“Stimata doamna

Având in vedere Contractul nr. 52.5/C-133/, încheiat cu … si adresele noastre din data de 23.02. si din data de 14.03., va rugam sa dispuneţi plata a doua pentru mobilierul de birou din sediul central in valoare totala de 164.697,80 EURO.

Explicaţia pentru valoarea de plata: din valoarea contractului de 266.124,75 EURO se scad avansul de 100.000 euro, plătiţi in luna februarie si 1426,95 euro, valoarea pieselor de mobilier lipsa.”

Sau

“Through ExCo Decision no.44/08 December the amount of EUR49,300 was approved, according with proformal invoice, for the acquisition of a car for Mr. Dir….

The import and registrations of the car involves the following supplementary expenses:

1. CAPEX: 55.153,5476 RON

- Custom taxes 17.083,840

- Custom commission 283,6397

- Accize 19.988,0920

- VAT 17.863,4319

1. OPEX: 6.327,0650 RON

- Custom services 374,8786

- Registering services, temporary and final,

translations, legalizings, RAR homologation, financial administration registration 5.424,6864

- mandatory auto assurance 527,500

Considerind all the above we submit to your approval CAPEX expenses amounting RON 55.153,5476 and OPEX expenses amounting RON 6.327,0650.

We mention that the amounts are not included in the Budget"

Unele marfuri erau luate de banci in stilul tampit al celui care isi ia credit pe 10 ani ca sa isi cumpere un calcator sau un aspirator. Dupa un an sau doi, mobilierul trebuia inlocuit pentru ca se schimba sediul bancii samd.

Asa incat, unele lacrimi ale unor bancheri ma lasa foarte rece. Situatiile sunt punctuale si nu trebuie insa generalizate la nivel de sistem. Dar banci ca cele de mai sus sunt cele care acum se plang foarte vocal.

Comenteaza pe blogul lui Dan Popa