Surse: FMI a conditionat urmatoarea transa de plata arieratelor/ Valoarea totala a acestora a ajuns la 1,5 miliarde lei

de Ioana Morovan, Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Vineri, 29 octombrie 2010, 15:23 Economie | Finanţe & Bănci

Plata arieratelor va reprezenta o conditie pentru eliberarea urmatoarei transe de fonduri de catre FMI, au declarat surse guvernamentale pentru Mediafax. Potrivit unor date transmise de catre ANAF pentru HotNews.ro, valoarea arieratelor a in sumat la sfârşitul lunii septembrie 1,5 miliarde lei. La datoriile statului s-au adăugat din luna septembrie obligaţii de 1 miliard de lei numai la sănătate, deşi s-au achitat 2 miliarde lei către acest sector, au mai declarat sursele citate.

UPDATE Arieratele la care se refera acordul cu FMI sunt datoriile bugetului general consolidat: buget de stat, bugetele asigurarilor sociale, de somaj si santate, autoritati locale, companii nationale, regii autonome, administratia fondului proprietatea.


Mihai Tanasescu, reprezentantul Romaniei la FMI 
a declarat recent pentru HotNews.ro, legat de arierate: "Imi va fi foarte greu, in boardul Fondului, sa mai sustin pentru a sasea oara o derogare de la aceeasi masura".

"Deşi Guvernul a plătit 2 miliarde de lei în contul datoriilor către companiile furnizoare din sănătate, imediat au apărut noi arierate, facturi neachitate de mult timp, dar care nu erau înregistrate şi nu au fost luate în calcul. Această situaţie nu e doar în sănătate, se regăseşte şi la transporturi, la alte proiecte de infrastructură, mai ales la autorităţile locale", au declarat pentru MEDIAFAX surse guvernamentale.

Potrivit acestora, FMI va solicita din nou Guvernului plata unor sume în contul arieratelor ca precondiţie pentru acordarea următoarei tranşe din acordul stand-by, programată pentru luna decembrie.

Arieratele la care se refera acordul cu FMI sunt datoriile bugetului general consolidat.

In Memorandumul Tehnic de Intelegere cu FMI se defineste: "În accepţiunea programului, bugetul general consolidat include entităţile definite în bugetul pe 2010. Acestea sunt: guvernul central (bugetul de stat, trezoreria, entităţile de stat autofinanţate incluse în buget, etc.), autorităţile locale, fondurile de asigurări sociale (pensii, sănătate şi somaj), Compania naţională de autostrăzi şi drumuri naţionale din România şi administraţia Fondului Proprietatea". Entităţile de stat autofinanţate incluse în buget (nota.red.) sunt companiile de stat si regiile autonome.

Pe langa sectorul de sanatate, care este mentionat chiar in Scrisoarea de Intentie catre FMI ca fiind principala sursa de arierate, sume mari sunt datorate firmelor private de catre companiile de stat din domeniul transporturilor.

Iata cateva exemple:
  • Metrorex a acumulat, pana acum, pierderi de 180 milioane lei, din care 116 milioane aferente anului 2009, iar pana la sfarsitul anului ar putea ajunge la 188 milioane de lei. Pierderile sunt generate in exclusivitate de arieratele pe care Metrorex le inregistreaza inca din perioada 2007 -2009 fata de Alstom Transportation, furnizorul de mentenanta a materialului rulant. Amanunte aici
  • Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale are o datorie catre Bechtel pentru realizarea lucrarilor la tronsonul de 10 kilometri Turda - Campia Turzii, din autostrada Transilvania. Amanunte aici.
  • Unul dintre cei mai mari datornici la stat, Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA, a inregistrat pierderi de 529 milioane lei, la sfarsitul lunii august 2010. La aceeasi data, compania avea inregistrate arierate totale de 4,2 miliarde lei, peste 1,5 miliarde de lei reprezentand datoriile fata de furnizorii de energie electrica, precum Enel, E.ON si CEZ. Amanunte aici

"Imi va fi foarte greu, in boardul Fondului, sa mai sustin pentru a sasea oara o derogare de la aceeasi masura, data trecuta a fost a cincea oara cand am sustinut acest lucru. A existat un sprijin din partea directorului executiv avand in vedere ca am compensat cu acele plati de 2 miliarde lei catre sectorul de sanatate dar imi va fi foarte greu sa sustin din nou. Stocul este inca important, de nivelul mai multor miliarde de lei deci este nevoie de o vointa puternica pentru a reduce acest volum al arieratelor. La sfarsitul lui septembrie exista sanse sa ne incadram in tinta pe care ne-am propus-o", a declarat Mihai Tanasescu in cadrul unui interviu acordat HotNews.ro marti, 19 octombrie. Vezi interviul aici


Citeste mai multe despre   












[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

1786 vizualizari

  • +4 (4 voturi)    
    . (Vineri, 29 octombrie 2010, 15:35)

    Ivanu [utilizator]

    Daca aceste arierate sunt defapt datorii ale statului catre firme private, atunci e foarte bine ca FMI obliga statul sa le plateasca. De exemplu, in Iasi, primaria nu a platit catre regia de transport subventia acordata pensionarilor si altor categorii, iar in acelasi timp regia risca sa ramana fara curent pentru tramvaie pentru ca nu are bani sa isi achite facturile.
  • +4 (6 voturi)    
    Imi place tot mai mult FMI. (Vineri, 29 octombrie 2010, 16:12)

    AlinN [anonim]

    1. Nu lasa sa se aplice retroactiv ordonanta 50. Adica daca ai facut credit in nebunia aceea imobiliara, sa te lauzi ca ai 5000mp la dracu'-n praznic sufera si plateste-ti creditul asa cum l-ai SEMNAT.
    2. Nu permite statului sa-si creasca arieratele. Pai tu, stat ori nu mai cheltuiesti, ori daca te apuci sa cheltuiesti PLATESTE! Respecta regulile! Sau daca nu platesti prea devreme spune din start: vom plati peste 6 ani. Atunci poate se mai selecteaza dintre cei care fac afaceri cu statul. Dar nu minti ca dai banii in 2 saptamani si nu-i mai dai cu anii. Asta nu mi se pare cea mai de dreapta atitudine posibila.
    • +1 (5 voturi)    
      AlinN (Vineri, 29 octombrie 2010, 16:33)

      Bogdan radu [anonim] i-a raspuns lui AlinN

      Draga Aline... ceea ce tu nu intelegi este ca in nebunia aia de care vorbesti eu am facut credit ca sa trec de la garsniera la 3 camere in conditiile in care ne doream si un copil. A fost un credit OK, dar exista clauze abuzive. a aplica OUG50 si la actualele contracte nu inseamna retroactivitate, incearca sa citesti un manual de drept ceva, nu te lua dupa media, ci inseamna corectitudine.
      Mai mult decat atat am luat un credit cu dobanda fixa (WOW!) si ei vor sa mi-o faca VARIABILA in conditiile in care se lauda ca OUG nu ar trebui sa se aplice; iar OUG oricum nu spune nimic de dobanzile fixe.

      A-ti placea de FMI este ca si cum ai fi o femeie violata care te bucuri ca violatorul iti da ceva bani de un croissant. FMI nu ar trebui sa se bage in treburile interne ale statului in sensul modificariilegilor, ci numai respectarii unor principii (adica plata arieratelor mi se pare o conditie sine-qua-non pentru echilibrul tarii)

      Toate bune

      PS: cei care au luat terene de 5000 de mp sunt mult mai putini decat cei care am luat credite corecte, nu duse pana la maxim, pentru nevoi concrete si de bun simt, zic eu... ca si apartamentul luat este unul dintr-un cartier oarecare, nu este de ultimul racnet...
      • +1 (1 vot)    
        terene.. (Vineri, 29 octombrie 2010, 16:54)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan radu

        daca stii sa citesti la fel cum stii sa scrii, data viitoare cand mai semnezi un contract ia un avocat cu tine.

        tariful avocatului poate parea mare, dar pus in balanta cu anii in plus pe care va trebui sa-i muncesti pentru ca nu intelegi ce semnezi, e infim.
        fmi este tot o banca. deponentii sunt tarile vestice. intr-una din aceste tari vestice este si banca 'mama' care a adus in romania banii cu care tu ti-ai cumparat cutiuta de betoane. din punct de vedere macroeconomic, acea tara ne da cu doua maini si ia inapoi cu trei. motiv pentru care nu accepta ca noi sa imprumutam bani prin fmi, dar in acelasi timp sa intarziem plata arieratelor (tot firme cu capital strain in mare parte) sau sa micsoram datoriile populatiei catre banci.
        ca fapt divers, parintii mei au crescut foarte bine 2 plozi intr-un apartament cu 2 camere primii 10 ani. probabil ca nici tu n-ai crescut intr-o vila pe malul marii. de cate ori crezi ca este mai productiva generatia ta decat a parintilor tai, ca sa-ti permiti sa traiesti intr-un apt cu 3 camere desi esti tanar si copiii sunt inca la nivel de 'dorinta'?
        • 0 (0 voturi)    
          teren (Vineri, 29 octombrie 2010, 18:48)

          bogdan [anonim] i-a raspuns lui pehash

          Hai sa spun cum este treaba
          In primul rand OUG nu se aplica retractiv(retroactiv insemna ca banca trebuia sa respecte de cand ai semnat creditul respectiv 2008)Nu ea se aplica tuturor creditelor adica din 21 iulie toate banci trebuie sa respecte OUG SI NU INAINTE DE 21 IULIE
          Daca esti destep spune-mi te rog de ce in europa avem credite cu dobanda maxima 4 % la euro iar in RO daca iei la 8 % esti fericit(vf de euro si nu lei moneda in care castigi)
          Bancile au fost nesimtine pt ca legea lea permis iar acum OUG nu le mai permite
          Apropo vila mea este ap 2 cam 35 m2 fara balcon -am o fetita mica si nu mai puteam sta in ap. parintilor 2 famili
          In2008 banca nu iti permitea sa vezi contractul de credit-dar si asta sa schimbat in 2009 tot de lege
          Iar la povestea cu avocatul poate ai drepatate dar gandestete ca toae bancile erau la fel , si nu puteai sa faci nici un inprumut --
      • 0 (2 voturi)    
        Draga Bogdane, (Vineri, 29 octombrie 2010, 17:04)

        AlinN [anonim] i-a raspuns lui Bogdan radu

        Daca ti se parea ca sunt abuzive clauzele puteai sa nu mai faci creditul. Daca nu stii sa citesti mai dai 500 de euro pe un avocat bunicel sa te sfatuiasca, daca ni asta n-ai facut, nu ai facut cea mai buna miscare din viata ta. Data viitoare SA FACI!
        Apropo de placutul FMI - imi place de ei pentru ca sustin masuri logice economic. Vor plata arieratelor, vor scaderea cheltuielilor bugetarilor, vor sa nu mai SE DEA celor care freaca menta.
        Violati am fost toti romanii 20 de ani cat am permis cresterea ajutoarelor, numarului de bugetari, salariilor bugetarilor, cat am permis furtul.
        Iata ca vine Omul Rau (J.F.) care inchide robinetele.
        Ah, cat ma bucur!
    • 0 (0 voturi)    
      nu e chiar asa de simplu. (Vineri, 29 octombrie 2010, 17:41)

      naiv [anonim] i-a raspuns lui AlinN

      Arierate nu sunt majoritar spre firme private (sau nu direct cu guvernul). A. Spitalul X face datorie la medicamente (nu comentez preturi, oportunitate, termeni de plata etc) si apoi se duce la Minister sa i se achite datoria. Abia de la anul spitalele nu pot cheltui pe salarii decat 70% din buget. B. Primaria Y (cam 62% au alta culoare politica decat portocalie) isi cheltuie bugetul local si merge la guvern sa-i acopere gaura.C. Compnaia Nationala a Huilei nu-si plateste contributiile la pensii si sanatate,iata un arierat lunar. D. Metroul Buc (sau CFR) face datorii la furnizori, alt arierat. Ce voiameu sa spun: guvernul (indiferent de compozitie politica) nu creaza gauri, altii le fac si bugetul plateste.
      • 0 (0 voturi)    
        Ba e chiar asa simplu. (Sâmbătă, 30 octombrie 2010, 8:19)

        AlinN [anonim] i-a raspuns lui naiv

        Spitalul face datorie la medicamente. Medicamentele le da un depozit. Depozitele din cate stiu nu sunt private. Ce vina are depozitul ca a lucrat cu un spital de stat?
    • 0 (0 voturi)    
      Ai dreptate in parte... (Vineri, 29 octombrie 2010, 18:22)

      sya [anonim] i-a raspuns lui AlinN

      1. Sunt perfect de acord cu tine si cei care au mai scris pe aici.. si-au luat garsoniere la pret de palat, si nu e un caz, sunt mii, cauta sa vezi cu cat s-au vandut in Bucuresti, si au fost si multumiti de pret. Dar daca vor sa nu o aplice, atunci sa nu modifice NIMIC. sa imi lase creditul asa cum l-am luat, nu sa imi transforme babeste dobanda in marja, ca sa platesc eu, ca vb nu dau de la ei.
      Sa il lase asa cum e semnat, in dobanda interna a bancii, sau orice alt indice indoielnic, ca atunci cand nu o sa imi mai convina ma refinantez la alta banca daca e cazul.. si am rezolvat.
      2. Si conform unor baieti care stiu cu ce sa mananca, nu este retroactiv sa aplici la contractele in derulare, pentru simplu fapt ca banca nu imi da banii inapoi, doar de acum inainte se vor schimba conditiile.
      3. Asta cu arieratele mi se pare cusuta cu ata alba. In arierate intra si contractul de 11X mai scump decat a fost incheiat ( ca asa se face la noi, inchei pe 100 de mil, si faci acte aditionale pana la 20 de miliarde ) pentru atostrada transilvania, si multe alte cadouri din bani publici pentru clientii politici de toate culorile. Cred ca ar trebui intai sa verifici preturile pe care le platesti in arieratele alea, si spre exemplu, pentru scena de 70000 euro a lu' Ritzi, platese statul 10000 cat e suma normala si restu ala care a delapidat banii.
      Eu nu zic sa nu fie platiti banii, unii chiar sunt pe bune, oamenii au muncit si vor sa fie platiti, dar ar trebui sa cauti un pic si dupa clientii politici..
  • 0 (0 voturi)    
    datorii (Vineri, 29 octombrie 2010, 18:56)

    elis [anonim]

    satul este dator mai ales firmelor private.In timp ce firmele private daca au datorii sunt executate silit, platesc dobanzi,penalitati etc. statul ca sa ti plateasca dobanzi,penalitati trebuie sa te judeci in instante o mie de ani si te cam lasi pagubas.La stat sunt datoare mai ales firmele cu capital de stat pe care toate guvernele au avut grija sa le cocoloseaca si unde sunt f multe interese personale.
    • 0 (0 voturi)    
      nu e foarte simplu (Sâmbătă, 30 octombrie 2010, 8:17)

      bula [anonim] i-a raspuns lui elis

      A. Arierate se nasc mai mult la nivelul autoritatii locale, la nivel central sunt 10 companii cu totul. B. Sunt multe decizii dificile: 1. Eliminam huila cu totul (justificat economic, catastrofa sociala) 2. CFR nu e rentabil, cat poate creste pretul biletelor sau care trasee trebuie eliminate (probleme sociale) 3. idem metrou 4. idem termoelectrica. PS. nici macar o lege ca in Franta care interzice comunitatilor locale sa faca deficit sub sanctiunea desfiintarii nu gaseste o majoritate in Parlament. Sper ca noile reguli UE sa oblige guvernul sa mai rezolve si mai ales sa reduca DEZMATUL la nivel de primarii si CJ. Nu stiu daca e vreo corelatie, dar din 3300 de comune, PDL are numai 1000, deci dezmatul n-are culoare politica, indiferent de ce urla unii pe sticla.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version