Cardul co-branded, emis in parteneriat de o institutie financiara si un comerciant, ofera pe langa avantajele "clasice" ale unui instrument modern de plata si accesul la diferite promotii, recompense, discount-uri. Ca orice alt produs financiar, si acesta are "secretele" lui, pe care e bine sa le cunoasteti pentru a va putea bucura la maxim de beneficiile lui.

Daca nu ati avut ocazia ca banca dvs., supermarketul pe care il frecventati sau magazinul de cosmetice preferat sa va emita pana acum un card co-branded si incercati inca sa intelegeti ce presupune acest produs, puteti sa va ganditi la el ca la un portofel cu multe buzunare. In el, pe langa banii necesari pentru cumparaturi, adaugati ori de cate ori aveti ocazia, cupoane de reducere, recompense, oferte promotionale etc. Simplist, un card co-branded este ceea ce ii spune si numele: un instrument de plata emis in colaborare de o institutie financiara (banca sau institutie financiara non-bancara) si un comerciant.

Prin realizarea unor astfel de colaborari, bancile si comerciantii urmaresc, pe de o parte, sa isi largeasca baza de clienti si sa castige noi segmente de piata, iar pe de alta parte sa isi fidelizeze clientela, oferindu-i avantaje suplimentare. Astfel, clientii ajung sa obtina diferite tipuri de beneficii atunci cand isi folosesc cardurile pentru a face cumparaturi la comerciantul respectiv. Acestea pot consta, in functie de program, in reduceri, puncte de fidelitate sau chiar rambursarea unei cote din sumele cheltuite la cumparaturi.

Domeniile in care functioneaza asocieri de acest fel sunt extrem de variate si puteti gasi cu usurinta carduri co-branded emise de banci sau IFN in parteneriat cu magazine de bricolaj, de produse electrocasnice, benzinarii, operatori de telefonie mobila, companii de asigurari, hipermarketuri, restaurante, farmacii etc. Exista, pe de alta parte, carduri care permit acumularea de beneficii atunci cand sunt folosite intr-o retea mai larga de parteneri, sau chiar la orice comerciant, nu doar la un singur operator - acestea se numesc carduri multi-merchant sau multi-branded.

Ce este bine sa aveti in vedere atunci cand utilizati un card co-branded, pentru a beneficia la maxim de avantajele specifice lui? In primul rand, trebuie sa stiti ca un card co-branded poate sa fie de debit - si il puteti utiliza pentru a face cumparaturi in limita banilor disponibili in cont sau de credit - o situatie mai des intalnita in practica. In al doilea caz, banca sau IFN emitenta ofera accesul la o linie de credit care poate fi folosita pentru cumparaturi, in conditii similare unui card de credit standard, beneficiind in plus de bonusurile si discounturile oferite de comerciantul partener.

Astfel, daca la un moment dat aveti nevoie de fonduri suplimentare celor de care dispuneti, puteti utiliza linia de credit oferita de institutia financiara, urmand sa rambursati banii la un moment ulterior. Daca platiti intreaga datorie in cadrul perioadei de gratie - ce variaza pe piata romaneasca intre 25 si 60 de zile - atunci banca nu va percepe nicio dobanda si folositi, ca atare, banii imprumutati cu cost zero. Alte programe co-branded permit, in plus, plata produselor cumparate cu cardul de credit in mai multe rate fixe, in functie de caracteristicile programului respectiv. Aceasta posibilitate poate fi disponibila strict in cadrul unei retele de comercianti prestabilita, sau la orice magazin v-ati utiliza cardul. Costul acestui beneficiu (dobanda perceputa) difera, din nou, de la un produs la altul: in unele situatii ea este mai redusa decat cea standard pentru creditul utilizat pe card, in timp ce in altele poate sa fie chiar si zero.

Solicitati bancii dvs. detalii referitoare la caracteristicile cardului co-branded care va intereseaza: perioada de gratie, optiunea pentru plata in rate si dobanda practicata in acest caz, dobanda standard, suma minima lunara de rambursat, comisioanele suplimentare percepute pentru utilizarea sistemului de rate in afara retelei de comercianti parteneri etc.

Este important de spus faptul ca, indiferent daca vorbim despre un card co-branded de debit sau de unul de credit, utilizarea nu este limitata strict la comerciantul co-emitent (sau la reteua de parteneri inclusi in programul respectiv). Fiind emise sub licenta unei companii de plata, cardurile co-branded pot fi utilizate la orice comerciant din tara si strainatate si numai acumularea de bonusuri are loc la partenerul co-emitent, in reteaua de parteneri sau conform programului respectiv.

In ceea ce priveste beneficiile care pot fi obtinute prin utilizarea unui card co-branded, trebuie spus ca acestea variaza - din nou - in functie de modul in care a fost conceput programul respectiv. In unele situatii, prin utilizarea cardului la comerciant se acumuleaza puncte care pot fi folosite pentru obtinerea de reduceri sau alte beneficii la acelasi comerciant. Alteori (in cazul programelor multi-brand) obtineti bonusuri atunci cand faceti achizitii la orice comerciant si bonusuri mai mari in magazinele partenere. Alteori, bonusurile se acumuleaza chiar si pentru operatiunile efectuate pe Internet sau pentru cele de la ATM.

Folosindu-va de punctele acumulate, puteti ulterior sa cumparati mai ieftin (sau chiar gratis) in cadrul retelei de magazine partenere. Trebuie sa stiti ca bonusul acumulat nu poate fi retras in numerar de la bancomat si nici nu poate fi utilizat pentru a achita eventualele datorii catre banca; el este destinat exclusiv utilizarii in tranzactii. In functie de card, bonusul castigat prin utilizare poate fi folosit pe loc, pentru a obtine reduceri in cadrul aceleiasi tranzactii, sau la un moment ulterior; in mod uzual, punctele acumulate au valabilitate nelimitata, exceptiile fiind semnalate de emitenti in documentele de prezentare si/sau contract.

In mod similar, beneficiile acumulate pot fi utilizate integral sau partial. In functie de program, va puteti informa cu privire la soldul punctelor de pe cardul dvs. pe mai multe cai: in magazinele din reteaua de parteneri, in unitatile bancii emitente sau pe alte canale de comunicare puse la dispozitie de aceasta (telefon, sms, internet etc.), sau din extrasul de cont pe care il primiti pentru cardul dvs.

Solicitati bancii dvs. detalii despre modalitatea in care puteti acumula aceste puncte, despre reteaua de parteneri si magazinele in care puteti beneficia de reduceri, dar si despre tipul avantajelor pe care le puteti obtine.

Revenind la analogia portofelului cu multe buzunare, o completare - si, de fapt, frumusetea cardului co-branded - sta in faptul ca, ori de cate ori deschideti un buzunar pentru a scoate banii necesari pentru o achizitie, puneti in altul o mica recompensa, doar pentru dvs.