Asculta Jurnalul Economic Radio France Internationale - HotNews.ro

Descarca fisierul audio in format MP3

Deficitul comercial al Romaniei a scazut cu 3,45% in primele noua luni, la 6,89 miliarde euro. Exporturile continua sa creasca mai repede decat importurile

Deficitul comercial al Romaniei a scazut in primele noua luni cu 3,45%, la aproape 7 miliarde de euro. In aceeasi perioada a anului trecut, deficitul comercial era de 7,14 miliarde de euro, potrivit datelor Institutului National de Statistica. Reducerea deficitului s-a datorat cresterii mai accentuate a exporturilor fata de importuri. In perioada mentionata, exporturile au crescut cu 26,5%, pana la 26,83 de miliarde de euro, iar importurile au avansat cu 18,9 procente, la 33,73 de miliarde de euro. Masinile si echipamentele de transport detin cea mai mare pondere in totalul exporturilor, de 42,2%, fiind urmate de materii prime si materiale, in vreme ce produsele agroalimentare si produsele chimice si cele conexe au o pondere de cate 5,8%. In ceea ce priveste importurile, cea mai mare pondere este reprezentata tot de masini si echipamente de transport (34,8%), urmate de produse chimice (13,6%), combustibili (10,2%), produse agroalimentare, bauturi si tutun.

Taxa de poluare se va plati si pentru masinile Euro 5 de la 1 ianuarie. Vezi care sunt propunerile si cu cat vor creste taxele pentru Euro 2, 3 si 4

Ministerul Mediului propune ca de la 1 ianuarie sa se plateasca taxe de poluare si pentru masinile Euro 5. Motivul este ca doar astfel de masini se vor fabrica incepand cu 2011, a declarat ministrul Laszlo Borbely. Exista propuneri de crestere a taxei cu valori intre 25 si 50% si pentru celelate tipuri de masini, a anuntat ministrul. Propunerea ministerului este ca de la 1 ianuarie 2011 pentru un autoturism nou euro 5, cu o capacitate cilindrica de 1.100 cmc, taxa sa fie de 116 euro, iar pentru un autovehicul cu o vechime de 2 ani, propunerea de taxa este de 91 euro. Pentru un motor de 2.000 cmc, in cazul unei masini noi, taxa va putea fi de 680 euro, iar daca are vechimea de 2 ani taxa poate fi de 618 euro. De asemenea, pentru un vehicul motor de 3.000 de cmc, s-ar putea plati 2.160 euro, iar daca are doi ani poate ajunge pana la 1.706 euro. Pentru masinile Euro 4, Borbely, a precizat ca "a fost discutata o propunere mai drastica, venita din partea producatorilor", insa ministerul Mediului considera "ca aceasta taxa nu poate fi crescuta foarte mult", asa ca a gasit "o masura de compromis". Astfel, pentru un autovehicul de 1.400 cmc, se platesc acum, pentru o masina veche de un an, 380 euro, iar de la anul propunerea de taxa este de 483 de euro. In cazul unei masini cu o vechime de trei ani acum se platesc 315 euro, iar propunerea este ca de la anul sa fie de 399 de euro. De asemenea, pentru un autoturism de 2.000 cmc, cu vechimea de doi ani acum se platesc 1.060 euro, iar din 2011 propunerea este de 1.424 euro.

Ministrul Mediului a anuntat totodata ca programul Rabla se prelungeste pana la final de ianuarie. Pana in prezent s-au casat peste 180.000 de masini vechi in editia 2010, dar mai sunt pe piata 31.000 de tichete ce trebuie folosite. Ministrul spune ca e foarte posibil ca, in editia 2011, numarul de tichete ce pot fi date ca avans pentru o masina noua sa creasca de la trei, la patru, insa valoarea unui tichet se va diminua cu 20%. De la 1 februarie 2011, va incepe noul Program 'Rabla', pentru care legea si normele de aplicare vor fi aprobate pana la sfarsitul acestei luni.

Bulgaria vrea sa scape de dependenta de gazul rusesc, prin Nabucco, dar in acelasi timp sprijina proiectul rival South Stream

Bulgaria vrea sa scape de dependenta de gazul rusesc, prin Nabucco, dar in acelasi timp sprijina proiectul rival South Stream. Ministrul bulgar al Economiei si-a exprimat "profunda ingrijorare" cu privire la viitorul proiectului de tranzit de gaze Nabucco, printr-o declaratie facuta la Forumul Economic de la Viena. Potrivit ministrului, Bulgaria este extrem de interesata de realizarea proiectului Nabucco, deoarece aceasta tara depinde in proportie de 100% de o singura sursa de gaz natural - Rusia. Chiar daca si-a exprimat ingrijorarea fata de acest proiect, ministrul bulgar a vorbit in mod favorabil de proiectul rival, South Stream, proiect finantat chiar de gigantul Gazprom din Rusia. Oficialul de la Sofia a anuntat ca sprijina proiectul South Stream, deoarece prevede diversificarea rutelor de livrare a gazelor naturale rusesti catre Europa. Declaratiile au fost facute inainte de vizita premierului rus Vladimir Putin la Sofia, programata pentru 13 noiembrie 2010. In cadrul acestei vizite, reprezentantii Bulgariei si cei ai Rusiei vor purta noi discutii despre construirea unei sectiuni din conducta South Stream pe teritoriul bulgar.​