Corespondenta din Dublin

Irlanda: Pot salva 80 de miliarde de euro economia unei tari, dar si mandria profunda pe care o au irlandezii?

de Cristian Roman     HotNews.ro
Luni, 22 noiembrie 2010, 16:27 Economie | Finanţe & Bănci

Bradul de Craciun, pregatit in Dublin
Foto: HotNews.ro
"Bailout" e termenul cel mai cautat pe Internet acum in Irlanda si cuvantul care apare aproape in fiecare fraza rostita de oameni. “Salvarea financiara” oferita de UE si FMI Irlandei a avut darul sa imparta societatea irlandeza, una dintre cele mai mici din Europa, in doua: cei care se bucura de ajutor si cei care cred ca Irlanda, cea vesnic luptatoare pentru independenta, si-a predat puterea organismelor internationale.

Potrivit celor mai noi date, Irlanda va primi 57 de miliarde de euro de la FMI, si 23 de miliarde de la UE, in total adica 80 de miliarde de euro pentru urmatorii ani, pentru a-si putea plati si sustine datoriile interne si platile sociale.

Iar situatia politica nu este prea buna: in aceasta dimineata Partidul Ecologist, care este prezent la putere si este principalul aliat al partidului de guvernamant Fianna Fail, a anunta ca va sustine Guvernul in prezentarea bugetului pe urmatorii 4 ani, apoi va cere alegeri anticipate in ianuarie 2011, iesind din Cabinet.

Dar cum s-a ajuns aici?

Irlanda actuala este produsul banilor “ieftini” oferiti de banci, este produsul exploziei imobiliare, este produsul investitiilor externe extraordinare. Irlanda insa nu produce: agricultura de export sta mai mult in productia de carne, industrie auto nu exista, turismul a inceput sa aduca din ce in ce mai putini bani, in ciuda renumelui Irlandei de tara ospitaliera, speciala si frumoasa.

Boomul economic irlandez a fost marcat si creat de industria bancara, de sectorul imobiliar si de investitiile in servicii. Adaugati la acest lucru o taxa corporatista de doar 12,5%, ce a atras in Irlanda majoritatea marilor companii de renume mondial. In Dublin se afla in prezent sediile centrale europene si pentru alte zone (Africa, Asia, etc) ale gigantilor Google, IBM, Microsoft, Intel, Coca-Cola, Facebook etc.

Sectorul imobiliar – cresterile de preturi au fost pur si simplu incredibile. In perioada 1998 – 2008 pretul unei locuinte medii a crescut chiar si de 10 ori. In ultimii 2 ani insa, scaderile au fost chiar si de 50%, in multe zone ale tarii, iar in Dublin de aproximativ 40%.

Sectorul bancar – este considerat principalul vinovat pentru actuala situatie, iar oamenii sunt aproape furiosi ca situatia actuala a fost creata intr-o proportie ridicata de catre sistemul bancar. Guvernul Irlandei a incercat o salvare de zeci de miliarde, anul trecut, a sectorului bancar, insa problemele sunt mult mai mari, de vreme ce a fost nevoie acum de interventia UE si FMI. Desi foarte multi au cerut in 2009 falimentul bancii Anglo-Irish, aceasta a fost salvata printr-o capitalizare de miliarde de euro. Degeaba.

Stiati ca Irlanda cheltuieste 120 de milioane de euro zilnic pe ajutoarele sociale (alocatii de copii, ajutoare de somaj etc)?
 
Irlanda, tara scumpa

Irlanda este una dintre tarile cele mai scumpe din Europa si din lume. In ciuda faptului ca in ultimii 2 ani preturile au scazut la multe produse sau servicii, majoritatea au ramas insa ridicate, comparativ chiar cu Europa vestica. Cu Estul Europei comparatiile nici macar nu se pot face.

Un irlandez da aproximativ 8,50 euro pe un pachet de tigari, 5 euro pe o bere in pub. Iar sticla de un litru de Jameson, whiskey-ul simbol al Irlandei, se cumpara in magazine cu 25-30 de euro, pe cand aceeasi sticla poate fi achizitionata in Spania sau Italia pentru 15-17 euro.

O simpla vizita, fie si de 2-3 minute, la medicul generalist, iti scoate din buzunar intre 50 si 70 de euro. Serviciile avocatiilor sunt prohibitive, iar chemarea unei firme de instalatori acasa e deja subiect tabu. Noroc cu aparitia particularilor. Preturile au scazut la curent electric, la gaz, in restaurante si alte servicii de alimentatie publica.  

Si totusi, bani sunt. Inca.

Irlandezii se plang. Dintotdeauna. Se plang de taxa mare pentru televiziunea publica, de sistemul sanitar (“avem printre cele mai slabe sisteme din lume”), de clasa de politicieni. Va suna cunoscute motivele?

Cu toate acestea, bani sunt inca in Irlanda. Si chiar multi. Salariul mare care se acorda pe ora (de la minimul de 8,65 euro pe ora la sume de chiar si 30 de euro) a facut ca orice familie medie, obisnuita, in care ambii soti sa lucreze intr-o functie oarecare (instalator, sofer, asistent medical etc) sa beneficieze de minimum 4500-5000 de euro venit lunar. Sunt insa multe cazuri in care venitul familiilor ajunge la 7-8000 de euro pe luna.

Industria auto este in paradis in 2010: inmatricularile auto au crescut cu 80% fata de 2008 si 2009. Magazinele sunt pline in weekenduri, iar puburile nu fac fata, cel putin la final de saptamana.

Zona de servicii si produse pentru cei mici o duce foarte bine, gratie natatlitatii ridicate din Irlanda (cea mai mai mare din Uniunea Europeana). Si nu are cum sa nu fie asa: statul a pompat ani de zile bani serosi in cresterea si educatia copiilor.

Ce zic oamenii despre imprumutul de 80 de miliarde?

Societatea este impartita: pe de-o parte aripa nationalista a invocat la maximum in aceasta perioada lupta eroilor irlandezi pentru independenta fata de Marea Britanie, jertfa celor care au luptat impotriva britanicilor si care au obtinut, la inceputul secolului trecut, libertatea tarii.

Mai mult, acestia considera ca de-acum incolo tara va fi condusa de facto de catre FMI si UE. “E o rusine mare, dupa atatia ani de independenta, altii sa dicteze pentru noi” – se aude cel mai des in acest mediu.

Sa nu uitam ca societatea irlandeza este dominata de tendinte antieuropene, lucruri demonstrate din plin de faptul ca Tratatul de la Lisabona, necesar modernizarii Uniunii Europene, a fost respins de catre alegatorii irlandezi in 2008, si de-abia aprobat in iunie 2009.

Pe de alta parte, cealalta jumatate crede ca ajutorul de la FMI si UE este venit la timp, fiindca “actualul nostru Guvern nu a reusit sa indeplineasca ceea ce a incercat in ultimii doi ani, sa revitalizeze bugetul tarii”. Multi cred ca nu e nimic rau ca decizille macro-economice sa fie luate de catre marii lideri europeni, fiindca acestia vor salvarea Irlandei, care astfel ar proteja intreaga zona monetara unica europeana.

In ce consta bugetul pe 4 ani ce va fi prezentat de Irlanda in urma ajutorului de la UE si FMI

   1. Deficitul intern trebuie sa ajunga la 3% in anul 2014, de la 32% in acest an.
   2. Vor fi impuse reduceri de 15 miliarde de euro (salarii, cresteri de taxe, etc).
   3. Se va introduce taxa de proprietate: irlandezii nu platesc in prezent taxe/impozite pe proprietatile imobiliare.
   4. In maximum doi ani se va introduce taxa pentru apa curenta, in prezent apa potabila si menajera destinata utilizatorilor casnici fiind gratuita.
   5. Se va reduce salariul minim pe ora, cu un euro, la 7,65 euro fata de 8,65 cat este in prezent – al doilea ca marime din Europa, dupa Luxemburg.
   6. Introducerea de impozite pentru cel putin jumatate din angajatii care in prezent nu platesc taxe la salariu, gratie unui venit foarte mic.
   7. Reducerea din nou a alocatiilor de copii si a altor ajutoare de la stat cu 5% (au mai fost reduceri in ultimii 2 ani). Doar pensia de stat nu va atinsa, deocamdata.
   8. Se vor pierde 20.000 de locuri de munca in sectorul public.

Acestea sunt cele mai importante date si masuri, prezentarea bugetului pe 4 ani urmand a avea loc miercuri, in Parlamentul Irlandei. Problema este ca actualul Guvern, format pe scheletul partidului Fianna Fail, are mandate pana in mai 2012, asa ca planul de masuri pe 4 ani inca nu are garantia ca va fi urmat. Vestea buna e ca partidele din opozitie care stau foarte bine in sondaje, Fine Gael si Labour Party, au declarat prin repezentantii sai ca au acelasi plan, de reducere a deficitului bugetar pana la 3% pana anul 2014.

Momente grele pentru Irlanda, pentru irlandezi, insa acest lucru nu ii impiedica pe oameni sa fie la fel de veseli, sa iasa in mod constant vineri si sambata seara in miile de puburi din tara, sa bea si sa glumeasca si… sa se pregateasca de Craciun. Dand iama in magazine.

De altfel, de cateva zile, centrul Dublinului a fost impodobit deja cu bradul de sarbatori, in vreme ce luminitele de pe marile strazi si bulevarde si-au facut aparitia deja de mai bine de o saptamana. Iar paharele de Guinness asteapta, reci, sa fie servite.


Citeste mai multe despre   










4049 vizualizari

  • -1 (7 voturi)    
    mandria profunda :)) (Luni, 22 noiembrie 2010, 16:53)

    ina [anonim]

    sunt convinsa ca prefera mai putin mandrii dar cu salariu decat someri si plin de mandrie
  • -4 (8 voturi)    
    jiu (Luni, 22 noiembrie 2010, 16:57)

    jygu [anonim]

    mandria irlandeza seamana enorm cu mandria de dambovita.

    nu vad cum ai putea salva mandria de pe dambovita - si nici cea irlandeza.

    decat daca te declari englez sau american a doua zi :)
    (cum de altfel multi irlandezi au si facut)
  • -4 (8 voturi)    
    hai la carciuma pe datorie (Luni, 22 noiembrie 2010, 17:00)

    aa [anonim]

    Betivanii astea beau pe datorie si se mai dau si rotunzi de nu le incapi in pene!
  • +3 (7 voturi)    
    Divide et impera ! (Luni, 22 noiembrie 2010, 17:05)

    Tzutzunea [anonim]

    Moartea vine pe banda de magnetofon !

    Vor muri satui si fericiti !
    Cand ai de ales intre o moarte placuta si una chinuitoare , ce ai putea alege ?
    Moarte placuta Irlanda !
    Sa fii fericit ca mori satul este ceea ce se doreste.
    Asta sa aveti si sa avem , daca asta vrem !
    Despre viata vesnica discuta numai tampitii, nu-i asa ?
    Se vede si din lipsa comentariilor cat de manipulati suntem cu totii si ... cum ne place asta !
    • +5 (5 voturi)    
      he he.... (Luni, 22 noiembrie 2010, 17:31)

      hoha [anonim] i-a raspuns lui Tzutzunea

      inca nu intelegem ce vedem, cand o sa avem in cap si consecintele efective ale acestor datorii atunci vom intelege, doar ca va fi prea tarziu....

      Dar numai asa se pare ca invatam... sa speram ca tarziu nu este prea tarziu.
  • +1 (5 voturi)    
    Bani pentru copii (Luni, 22 noiembrie 2010, 17:18)

    Ovidiu [anonim]

    "statul a pompat ani de zile bani serosi in cresterea si educatia copiilor" Domnule Cristian Roman, bateti campii: Statul irlandez nu ofera decat alocatia pentru copii, nu exista sistem de crese de stat, ci doar particulare. Preturi: pentru toddlers (bebelusi) peste 1000 de Euro pe luna, pentru cei un pic mai mari undelva la 800-900 Euro pe luna. Rata sau chiria unei case depasesc 1000 Euro pe luna, iar saptamanal se cheltuie usor 400-500 Euro pe mancare/ per familie cu 2 copii. Adaugati facturi, hainute (care sunt cam la aceleasi preturi ca la noi), jucarii si alte cheltuieli necesare cresterii copiilor si vedeti de unde reies acei bani "serosi" pompati de stat. Daca aveti ceva nelamuriri sau intrebari suplimentare, va rog, nu ezitati sa ma contactati.
  • +7 (9 voturi)    
    Bravo (Luni, 22 noiembrie 2010, 17:42)

    irlandezu' [anonim]

    domnu' gazetar...

    de ce stai in aceasta tara daca e prea scumpa? Pentru ca te plateste bine sistemul...roman la care esti atasat?! Imi pare rau sa-ti spun, dar iti scrie pe frunte "roman invidios si acru". Nici macar nu te numesti ziarist, nu faci decit sa dezinformezi. Salariul minim cumulat a doi parinti angajati (instalatori, asistenta) este de 2500-3000 Euro - maxim. De ce nu spui cit din acesti bani se duc pe chirie, cresa, necesitati gospodaresti, asigurare auto si altele? Ca si in cazul articolului despre sistemul sanitar pe care l-ai facut varza, umpli de noroi o societate, cu buna stiinta. Spre deosebire de tara de bastina unde esti tratat ca un paria daca esti emigrant, societatea irlandeza te trateaza cu omenie si respect, iar oamenii iti zimbesc pe strada. Nu stiu prin ce circiumi iti faci veacul, probabil prin Temple Bar ca un roman mindru ce esti, dar te asigur ca nu sint toate arhipline. Eu ti-as rezilia contractul si te-as trimite in somaj ca sa vezi cit de bine e acolo, sau te-as repatria ca sa scrii mizerii prin reviste de cancanuri.

    in speranta publicarii comentariului, un roman irlandez
  • +4 (6 voturi)    
    Bani (Luni, 22 noiembrie 2010, 17:48)

    Mihai [anonim]

    Va place sa rade-ti de necazul altora!!! Cati bani au fost trimisi in tara numai din irlanda, bani care au sprijinit cat de cat economia tarii!!! Ei sunt mandri si fudui, au cu ce, spitale, drumuri si noi inca mai inhamam vaca la caruta!!!
  • 0 (0 voturi)    
    Citeva note (Luni, 22 noiembrie 2010, 18:05)

    Dan D. [utilizator]

    Comparatiile cu tigarile si bauturile nu semnificative: la tigari la al acool sint accize foarte ridicate, tocmai pentru a reduce consumul.

    Cind chemi un instalator la gaz sa-ti faca revizia la centrala in fiecare an pentru 80 de euro, macar stiu ca e inregistrat si in afara de a se uita la centrala si ai da doua ciocane ti-o si curata si e responsabil pentru ceea ce face - evident ca si in Romania poti sa chemi unul fara autorizatie, dar daca ti se intimpla un necaz firma de asigurari iti da un deget.

    Taxa TV este de 160 de euro/an, cam mult dar in acelasi timp posturile publice sint incomparabil mai bune calitativ decit posturile publice romanesti, in acelasi timp populatia este mult mai redusa (approx 5 milioane).

    Vinzarile de masini au crescut serios pentru ca guvernul a introdus taxa ecologica in Iulie anul trecut daca imi aduc aminte, care se plateste in functie de noxele emise (inregistrate la testul NCTS la doi ani parca), si in plus au introdus anul asta parca un sistem de scrapage, ca sa ajute firmele auto - Irlanda dupa cum stim nu procue masini, doar importa, si asha la prepturi mari si cu taxe auto destul de ridicate.

    Altfel, despre venituri si costuri, ca comparatie, o chirie in Dublin e in jur de 800-1000 Euro pe luna in medie, iar cresa pentru un copil poate fi 600-800 euro, asigurarea pentru o masina pentru incepator (L - learner) poate fi si pina la 1000 euro, nu poti sa circuli fara asigurare, si asha mai departe.
  • 0 (2 voturi)    
    se stie si vinovatul... (Luni, 22 noiembrie 2010, 19:18)

    zap [anonim]

    Este clar ca e Basescu...
    • +2 (4 voturi)    
      Asa e ! (Luni, 22 noiembrie 2010, 19:35)

      Tzutzunea [utilizator] i-a raspuns lui zap

      Au de ce sa fie mandri ! Exact cum am spus : au burta plina !
      Din aceasta cauza : Jos Basescu !
      Faptul ca nicio tara "mare" nu da faliment nu preocupa pe nimeni.
      Sclavi fericiti !
      O sa ajungeti sa va rugati de ei sa vi-o traga, numai sa fiti bine platiti.
      Inconstienti mai rau decat robotii !
      Daca va mai platesc si in avans nu mai este nevoie de lagalizarea prostitutiei !
      Oricum : Jos Basescu !
  • +5 (5 voturi)    
    pt Ovidiu (Luni, 22 noiembrie 2010, 19:42)

    sergiu [anonim]

    Ai auzit de cresele de stat Early days?Sunt peste tot in Dublin si costa 120 euro/saptamana pt full time 8.30-17.30.Fata mea a fost la aceasta cresa de la 1an pana la 4ani cand a plecat la junior infant(grupa mica gradinita cred) in cadrul scolii primare(gratis).Eu fac cumparaturile la Dunnes stores,Lidl si Tesco,iar pt o familie cu trei persoane nu reusesc sa cheltui mai mult de 120 -150 euro pe saptamana.Tu mananci numai caviar si icre de Manciuria daca cheltui saptamanal 500 euro pe mancare???Dezinformezi cititorii
    • +3 (3 voturi)    
      - (Luni, 22 noiembrie 2010, 20:40)

      runa [anonim] i-a raspuns lui sergiu

      Ai dreptate. pentru cine este chibzuit si nu mananca in fiecare zi la restaurant nu cheltuieste atat de mult pe mancare. cele trei magazine enumerate de tine plus Aldi :) au preturi mai mici decat in Romania. Si mai ales acum sunt atat de multe reduceri incat nu e greu sa gasesti ceva la pret mai mult decat rezonabil.
      Cel mai mult imi place atitudinea oamenilor. Supararea si grijile nu i-au inrait. Un pic se simte dar nu ca la noi.
      • 0 (0 voturi)    
        Atitudinea (Luni, 22 noiembrie 2010, 23:19)

        Anonimul [utilizator] i-a raspuns lui runa

        Supararile si grijile lor sunt superficiale, nu cred ca o sa-si taie venele pentru ca nu mai pot manca zilnic in oras. Chiar daca le taie din salariu si creste taxele oamenii vor ramane cu un standard de viata destul de ridicat, fara grija zile de maine.
    • 0 (0 voturi)    
      (Luni, 22 noiembrie 2010, 21:38)

      irlandezu [anonim] i-a raspuns lui sergiu

      ...nu-i iau apărarea lui Ovidiu, n-or fi 4-500 euro pe săptamînă, dar nici 120-150 euro la o familie de 5 suflete, doar dacă nu te înfometezi cu gindul la cîţi bani pui deoparte. Ai dreptate DOAR in ceea ce priveşte Lidl sau Aldi, lasă Tesco la categoria medie de cheltuieli. Oricum te scoţi cu alocaţia de copil X 3, deci eşti bine.
  • 0 (0 voturi)    
    mda.. (Luni, 22 noiembrie 2010, 21:08)

    Leon [anonim]

    Hai sa vedem cum se calculeaza nivelul de trai intr-o tara ca Irlanda vis-a-vis de patria noastra..
    Un salariu ok ar fi pe undeva pe la 3000 de lire la ei, un salariu la noi sa spunem 3000 de lei un salariu ok in capitala.
    Sa inlocuim acum moneda cu 'Unitati' si rezulta acelasi salariu..Chiria 1000 unitati si la ei si la noi, dar la ei pentru un apartament cu mult peste ce gasesti aici. Tigarile mult mai ieftine..5 unitati pachetul versus 11 unitati in Ro, berea 5 unitati, la noi 8-10 intr-un bar care se respecta, un pui grill in Lidl 3 unitati...la noi 15!
    Exemple sunt multe, ce ma frapeaza cel mai mult mult este valoarea asigurarii auto anuala de care toti se plang in Irlanda si UK. Adica in medie 1500 'unitati' pe an( Casco si Rca incluse) pentru un motor de 3000cm3. In aceleasi conditii noi platim Casco+Rca 3500 unitati.
    Asta e calculul cel mai corect al nivelului de trai pentru orice tara vrem s-o luam ca referinta,
    Concluzie.. Viata in Regat nu este deloc scumpa cum se zice..Scump e sa mergi ca turist.
    • 0 (0 voturi)    
      d (Marţi, 23 noiembrie 2010, 11:21)

      bdnd [anonim] i-a raspuns lui Leon

      Domnule, ai cam lipsit la ora de geografie. Irlanda de care vorbim aici nu e Regat si nu (mai ) face parte din Regatul Unit al Marii Britanii aka UK...
  • 0 (0 voturi)    
    Irlanda si Irlandezi (Marţi, 23 noiembrie 2010, 2:27)

    IR [anonim]

    Fara sa intru in polemici cu cei care au comentat pana acum (desi foarte tentant), ce am invatat eu despre Irlanda si irlandezi, in cei 7 ani petrecuti aici, este ca au un bun simt pe care multi ar trebui sa si-l doreasca si ca societatea irlandeza, cu toate neajunsurile ei, este una mult mai sanatoasa decat cea a multor altor tari, europene sau nu, si care isi pretuieste membrii, localnici sau nu.
    Sunt atatea lucruri care s-ar putea scrie despe Irlanda si irlandezi, atatea subiecte care ar putea fi abordate, incat mi se pare foarte 'romanesc' sa diseci subiectul 'bailout' atat de detaliat! De asemeni, sa comentezi ce se intampla in ograda altuia, in timp ce la tine in ograda aproape nici nu mai are sens sa te uiti mi se pare meschin.
    Nivelul de trai al unei tari nu cred ca se masoara in bautura, alcool si asigurari auto, mi-e greu sa cred ca in momentul actual salariul 'mediu' este 4000-5000 de euro, atata vreme cat salariul unei familii de 2 arhitecti era in jur de 5000 de euro in plin boom al industriei de constructii, iar domnului care vorbeste de venitul irlandezului in lire si Regat ii sugerez sa se mai documenteze despre Irlanda.
    Irlandezii se duc la carciuma inca si nu 'isi vor taia venele' pentru ca oricum nu pot schimba ce se decide la un nivel mult prea inalt (intelegerii limitate a omului 'de rand'), sunt multe alte lucruri pentru care merita sa traiesti si, nu in ultimul rand, sunt oameni care nu au fost afectati foarte mult de 'recesiune'.
    In ceea ce priveste Craciunul, oricine si-l doreste special si incearca sa-l faca asa, dupa posibilitati sau peste. Unii exagereaza cu cumparaturile, altii cu sarbatoritul- fiecare dupa 'posibilitati'.
    Asadar, tuturor un Craciu fericit!
    • 0 (0 voturi)    
      aiurea in tramvai (Marţi, 23 noiembrie 2010, 3:18)

      jiui [anonim] i-a raspuns lui IR

      unde vezi tu bun simt cand trebuie sa fii ajutat ca cheltui aiurea ?

      http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-8059919-cui-datoreaza-irlanda-zecile-miliarde-euro.htm

      si sincer - nu am vazut betiv sanatos la cap pana in prezent - si cu atat mai mult cu bun simt.

      si chiar am cunoscut irlandezi - deci nu vorbesc din burta.
      prefer 100 de romani fata de un nimic irlandez.
      niste dilentati.
      • 0 (0 voturi)    
        Irlanda si Irlandezi (Marţi, 23 noiembrie 2010, 13:32)

        IR [anonim] i-a raspuns lui jiui

        Sa ne intelegem, o tara nu se indatoreaza la FMI pentru ca oamenii au cheltuit prea mult pe cadouri de Craciun sau in carciumi. Lucrurile care duc intr-o situatia de genul asta nu pot fi controlate sau generate de omul de rand, ci de politicieni si cei din spatele lor. Iar in ceea ce priveste betivii si comparatia cu romanii... fiecare cu parerea lui, fiecare cu mediul unde traieste si unde isi creaza parerea, dar nu cred ca venind din Romania poti vorbii de sus despre 'betivi'...poate doar daca nu ai intalnit nici unul in Romania si numai betivi in Irlanda. Eu nu 'cunosc irlandezi', ci traiesc printre ei.
        P.S. 'niste dilentati'...?
    • 0 (0 voturi)    
      Romanii, tare departe de irlandezi. (Marţi, 23 noiembrie 2010, 6:03)

      Hope [anonim] i-a raspuns lui IR

      Subscriu la ceea ce ai spus despre bunul simt irlandez! Incomparabil cu al oricarei alte natii, francezi, italieni, polonezi, nu mai spun de romani. Sentimentele sovine si anti-imigranti, daca sunt, sunt bine controlate de educatie, politete si celebra politically correctness. Nu e nimic mai minunat decat momentul in care cineva pe care l-ai deranjat, bagandu-te in fata lui cu masina, sa nu te injure, ci sa-ti zambeasca si sa-ti faca semn sa treci. Incercati sa concepeti asta in Romania, cu o rata mai mare de 1 la suta!
  • -1 (1 vot)    
    multumiri publice (Marţi, 23 noiembrie 2010, 3:33)

    dfrew [anonim]

    Vreau pe aceasta cale sa ii multumesc public lui Isarescu ca nu ne-am imprumutat ca nebunii si ca a tinut dobanda de referinta sus.

    Isarescule - valorezi cat toti ultimii doi mari presedinti romani ... LA UN LOC.
    Si poti sa ti-i alegi tu care sunt aia.

    Iti multumesc ca existi si ca inca ne conduci financiar.

    Daca nu ai fi fost tu - eram in groapa.
    Ca Spaniolii, Grecii si Irlandezii... fie-le tarana usoara.
    • 0 (0 voturi)    
      In (Marţi, 23 noiembrie 2010, 7:52)

      sabo [utilizator] i-a raspuns lui dfrew

      paertre sunt de acord cu cele spuse..As completa cu faptul ca totusi a lasat cam lejer spatiul de manevra al bancilor inn raport cu cetateanul...\A fost subjugat individul client.
      La asta fiti de acord ca BNR are o vina...cu atat mai mult ca este Banca Nationala!!!
      In rest numai de bine!..
      Oare!?
    • 0 (2 voturi)    
      Lasa-l tu pe Isarescu (Marţi, 23 noiembrie 2010, 9:38)

      Rhadoo [utilizator] i-a raspuns lui dfrew

      Amice, am imprumutat 20 de miliarde. O parte din acesti bani s-au dus la banci, adica niste entitati financiare private, atentie, private!, care din lacomie si fara riscuri au imprumutat pe oricine si in orice conditii fara o strategie logica. Banii care au intrat in banci de la Banca Nationala au fost reimprumutati catre statul roman cu dobanzi de pana la 7%. Tie ti se pare normal? Cat crezi ca mai avem pana la faliment si noi, doar ca sa sustinem un sistem bancar putred si necinstit, venit din tarile bogate din Europa? Nu ti se pare ca de fapt sacrificandu-ne pe noi, pe irlandezi, pe greci, ii salvam de fapt pe cei care vor sa detina puterea si influenta in Europa?
  • 0 (0 voturi)    
    irlanda vs grecia (Marţi, 23 noiembrie 2010, 10:57)

    radu [anonim]

    cand a fost sa ajute grecia cu ajutor financiar europa a sarit in aer (hotii de greci ! euro in pericol !afara cu grecia din euro, mustruluiri.. meritate bineinteles). acum ajutorul acordat irlandei e atat de firesc..cat ?80 -120 de miliarde?no problem...


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri