Dupa o perioada lunga de tergiversari, Guvernul va aproba, astazi, proiectul de lege privind salarizarea in anul 2011 a bugetarilor si Proiectul de lege-cadru privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice. "In anul 2011, cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor de functie/salariilor de functie/indemnizatiilor lunare de incadrare, inclusiv sporuri, indemnizatii, precum si al altor drepturi in lei sau in valuta ale personalului platit din fonduri publice, aflat in plata la 1 octombrie 2010, se majoreaza cu 15%", este principala prevedere din proiectul privind salarizarea in 2011. Legea mai prevede ca in 2011 nu se vor acorda premii, tichete de masa, tichete cadou si tichete de vacanta.

In ceea ce priveste Legea-cadru privind salarizarea unitara, aceasta prevede ca "raportul intre coeficientul de ierarhizare minim si coeficientul de ierarhizare maxim pe baza carora se calculeaza salariile de baza este de 1 la 15".

  • Actele normative vor fi adoptate in ciuda faptului ca nu au primit avizul Consiliului Economic si Social (CES). Sindicatele au refuzat sa participe la sedinta de marti a CES. Procesul legislativ in cazul proiectelor poate continua si in absenta avizului CES, pentru ca din punct de vedere al consultarii formale in Consiliu procedurile au fost indeplinite. Guvernul a purtat, in aceste zile, discutii cu FMI si Comisia Europeana pe tema salariului minim pe economie. "Au avut loc discutii si rezultatul este ca vom merge pe varianta noastra", a declarat pentru HotNews.ro liderul deputatilor minoritatilor nationale, Varujan Pambuccian. Aceasta inseamna ca salariul minim pe economie va fi de 670 lei, iar cel la nivelul bugetarilor va fi de 690 lei. Anul viitor, bugetarii vor beneficia de o majorare a salariilor de 15% fata de cat sunt in prezent.

Cu toate ca autoritatile au declarat, in mai multe randuri, ca Legea salarizarii unitare va avea o forma finala abia dupa ce partenerii sociali se vor pune de acord, niciuna dintre discutiile pe aceasta tema de la Ministerul Muncii nu s-a finalizat cu vreun consens. O alta modificare priveste reincadrarea personalului bugetar in 2011 cu salarizare egala pentru aceleasi functii, dar pornind de la baza din luna octombrie.

Cresterea salariala prognozata de ministrul Muncii, Ioan Botis, pentru anii urmatori este de peste 43%. "Vom recupera, in mod constant, in urmatorii ani si vom creste salariile, in masura in care economia ne-o va permite, iar ceea ce am statuat noi prin legea-cadru duce la o crestere totala salariala, in timp, de peste 43%", a spus Botis.

"Practic, la munca de acelasi tip, vor fi incadrati pe aceeasi functie si va fi o salarizare legata direct de functia pe care o are pe acea treapta. In sanatate, in invatamant, in multe cazuri salariile au o crestere consistenta", a adaugat ministrul Muncii.

Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale a avut in vedere parametri macroeconomici privind un numar de 1.290.000 de salariati in sectorul bugetar si o anvelopa salariala de 39 miliarde lei alocati pentru anul 2011.

Cateva prevederi din legea privind salarizarea in 2011

  • Cuantumul brut al drepturilor se va stabili in anul 2011, tinandu-se seama de gradul sau treapta profesionala, vechimea in munca, vechimea in functie sau, dupa caz, in specialitate dobandite in conditiile legii pana la 31 decembrie 2010.
  • Sporurile stabilite prin legi sau hotarari ale Guvernului, necuprinse in Legea-cadru nr.330/2009, precum si alte sporuri care au fost acordate in anul 2010 ca sume compensatorii cu caracter tranzitoriu se introduc, la data reincadrarii, in salariul de baza, in indemnizatia de incadrare, respectiv in soldade functie/salariul de functie, fara a se putea depasi cuantumul drepturilor salariale astfel cum sunt calculate potrivit prezentei legi.
  • Valoarea de referinta este de 600 lei. In anul 2011, nu se aplica valoarea de referinta si coeficientii de ierarhizare corespunzatori claselor de salarizare prevazuti in anexele la Legea cadru privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice.
  • Personalul platit din fonduri publice se reincadreaza incepand cu 1 ianuarie 2011, pe clase de salarizare, pe noile functii, gradatii si grade prevazute de legea-cadru, in raport de functia, vechimea, gradul, treapta avute de persoana reincadrata la 31 decembrie 2010.
  • Personalul platit din fonduri publice se reincadreaza incepand cu 1 ianuarie 2011, pe clase de salarizare, pe noile functii, gradatii si grade prevazute de legea-cadru, in raport de functia, vechimea, gradul, treapta avute de persoana reincadrata la 31 decembrie 2010.
  • In anul 2011, munca suplimentara efectuata peste durata normala a timpului de lucru de catre personalul din sectorul bugetar incadrat in functii de executie sau de conducere, precum si munca prestata in zilele de repaus saptamanal, de sarbatori legale si in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, in cadrul schimbului normal de lucru, se va compensa conform prevederilor Legii nr. 53/2003, Codul muncii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, numai cu timp liber corespunzator.
  • In anul 2011 ordonatorii de credite nu vor acorda premii.
  • Institutiile publice centrale si locale, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu acorda tichete de masa personalului din cadrul acestora.
  • In bugetele pe anul 2011 ale institutiilor publice centrale si locale, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, nu se prevad sume pentru acordarea de tichete cadou si tichete de vacanta personalului din cadrul acestora.

Cateva prevederi din Legea-cadru privind salarizarea unitara

  • In sectorul bugetar, raportul intre coeficientul de ierarhizare minim si coeficientul de ierarhizare maxim pe baza carora se calculeaza salariile de baza este de 1 la 15.
  • Ordonatorii principali de credite au obligatia sa stabileasca salariile de baza, soldele functiilor de baza/salariile functiilor de baza, indemnizatiile lunare de incadrare, sporurile, alte drepturi salariale in bani si in natura stabilite potrivit legii, sa asigure promovarea personalului  in functii, grade si trepte profesionale  si avansarea in gradatii, in conditiile legii, astfel incat sa se incadreze in sumele aprobate cu aceasta destinatie in bugetul propriu.
  • Functiile de demnitate publica alese si numite si cele asimilate functiilor de demnitate publica au un singur nivel de salarizare, care este corespunzator clasei de salarizare si coeficientului de ierarhizare.
  • In cadrul fiecarei functii, salariile de baza se diferentiaza pe grade in cazul studiilor superioare si studiilor superioare de scurta durata si pe trepte profesionale in cazul studiilor medii, respectiv pe grade profesionale in cazul functionarilor publici, astfel incat sa se asigure posibilitatea diferentierii salariilor de baza individuale in raport cu nivelul pregatirii profesionale a fiecarei persoane si cu experienta acesteia in munca. De regula, se utilizeaza 2, sau 3 grade si respectiv 2 sau 3 trepte profesionale.
  • Diferentierea salariilor de baza, a soldelor functiilor/salariilor functiilor si a indemnizatiilor lunare de incadrare se realizeaza prin utilizarea unor coeficienti de ierarhizare cuprinsi in intervalul 1,00, pentru functia cu cea mai mica responsabilitate, si 15,00, pentru functia cu cea mai mare responsabilitate in stat.
  • Pentru personalul care ocupa o functie de conducere, diferentierea salariilor de baza se face utilizandu-se doua niveluri de salarizare corespunzatoare celor doua grade, care contin sporul de vechime in munca la valoarea maxima.
  • Persoanele care ocupa in conditiile legii functii de conducere pentru care conditia de ocupare a postului este de studii superioare si care nu au absolvit studii de acest nivel beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta lege pentru aceste functii, diminuat cu 10 clase de salarizare.
  • Personalul care s-a aflat in concediu platit pentru cresterea si ingrijirea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv 7 ani, in cazul copilului cu handicap, precum si personalului ale carui raporturi de munca sau raporturi de serviciu au fost suspendate din alte cauze, potrivit legii, la reluarea activitatii, isi pastreaza gradul sau treapta profesionala in care a fost incadrat anterior suspendarii si beneficiaza de salariul de baza aferent gradului sau treptei profesionale.
  • Personalul care, potrivit programului normal de lucru, isi desfasoara activitatea in timpul noptii, intre orele 22,00 si 6,00, beneficiaza pentru orele lucrate in acest interval de un spor pentru munca prestata in timpul noptii de 25% din salariul de baza, daca timpul astfel lucrat reprezinta cel putin 3 ore de noapte din timpul normal de lucru.
  • Suma sporurilor, compensatiilor, primelor si indemnizatiilor acordate cumulat pe total buget pentru fiecare ordonator principal de credite nu poate depasi 30% din suma salariilor de baza, a soldelor functiilor de baza/salariilor functiilor de baza sau a indemnizatiilor lunare de incadrare, dupa caz.
  • In anul 2011 nu se acorda ajutoare sau, dupa caz, indemnizatii la iesirea la pensie, retragere, incetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea in rezerva.
  • Pentru persoanele care in luna octombrie 2010 s-au aflat in concediu de odihna, concediu medical, concediu fara plata, concediu de studii, suspendare temporara, stabilirea salariului de baza se face prin asimilare cu o functie similara.
  • Activitatea profesionala se apreciaza anual, ca urmare a evaluarii performantelor profesionale individuale, de catre conducatorul institutiei publice, la propunerea sefului ierarhic, prin acordare de calificative: "foarte bine", "bine", "satisfacator" si "nesatisfacator".