Istoria secreta a salvarii zonei euro

de Dan Popa     HotNews.ro
Marţi, 7 decembrie 2010, 8:22 Economie | Finanţe & Bănci

Angela Merkel, cancelarul german, a exclus luni seara două dintre ideile in favoarea combaterii crizei datoriilor, noteaza Financial Times in editia sa de marti. Nici varianta "largirii" fondului de salvare al UE, nici emiterea de euro-obligatiuni nu a fost pe placul cancelarului german. Economistii se intreaba in ce masura moneda unica va fi salvata intrucat in ultimele 12 luni, atacurile la adresa stabilitatii financiare a zonei euro au pus sub semnul intrebarii intregul esafodaj. In spatele tuturor acestor aparent banale stiri din media se duc razboaie secrete, se fac aliante, se nasc iluzii dar mai ales, se prabusesc economii.

Telefoane la ceas de seara intre cei mai puternici presedinti ai lumii, intalniri cu usile inchise, aliante secrete intre membrii UE si intorsaturi cu 180 de grade ale situatiilor, toate acestea fac parte din “filmul” nevazut al salvarii euro, scrie si “Liberation”.
  • Berlin, 18 februarie 2009. “Nu am realizat amploarea problemelor”, admite Jean Claude Juncker
La inceputul lunii februarie, la Iqualuit, undeva in nordul Canadei, reprezentantii tarilor din G7 se reunesc discret. Subiectul discutiilor e legat de criza, dar participantii nu par extrem de ingrijorati “Lucram la scenarii privind posibile falimente ale unor tari si imaginam solutii pentru situatiile in care aceste falimente ar deveni realitate. Ne mai punem de asemenea problema vitezei cu care, la o adica, am putea mobiliza consistente fonduri financiare pentru a interveni pe piata”, explica ministrul francez al Finantelor Christine Lagarde, secondata de Jean Claude Juncker, presedintele Eurogrupului si premier al Luxemburgului. Intalniri ale reprezentantilor celor mai puternice 7 state au mai fost si inainte, dar aceasta e mai discreta. “Ne-am intalnit ca intr-un mic club pentru a discuta intre noi despre ceea ce vom face. Discutiile se poarta cu o oarecare raceala, chiar aciditate”, mai marturiseste Lagarde. Inca de la inceputul anului, sefii Finantelor din cele mai importante state ale Uniunii se uita ingrijorati cum primele de risc ale unor tari depasec cotele de alarma. Vad, realizeaza ce inseamna asta, dar par paralizati. “Nu am realizat amploarea problemelor”, admite Juncker.
  • Octombrie 2009. Lagarde: Cand am vazut in ce fel prezinta masurile acestea, mi-am zis ca nu poate fi serios
Socialistii greci (PASOK) castiga alegerile din 4 octombrie si ii trimit in opozitie pe conservatori. George Papaconstantinou, un eminent economist, devine ministru al Finantelor si realizeaza dupa cateva zile ca situatia este mult mai grava decat isi imaginase. “Greaua mostenire” a vechiului regim opereaza si in Grecia, nu numai in Romania. “In fiecare zi descopeream ca se utilizasera alte si alte metode incorecte- ca sa fiu elegant- pentru a ascunde sub pres cheltuielile Guvernului. Am descoperit un intreg sistem toxic”, a marturisit ministrul.

Treburile se complica si dau peste cap planurile facute pana atunci. Cu o luna inainte de alegeri, ministrul francez al Finantelor, Christine Lagarde, statuse de vorba la o cina neoficiala cu fostul sef al Finantelor elene. “Pe coltul mesei la care cinam mi-a scris toate masurile pe care voia sa le ia: de la scumpirea tigarilor si pana la cresterea TVA, inghetarea salariilor samd. Cand am vazut in ce fel prezinta el masurile acestea extrem de dure, mi-am zis ca nu poate fi serios”, isi aminteste Lagarde.
  • Olli Rehn, sunat de greci in timp ce facea jogging: Ne trebuie banii. Suntem la limita falimentului
In Pennsylvania Avenue din Washington, la numarul 501, ministrii Finantelor din G7 se reunesc din nou. “Meniul” intalnirii :criza euro. Aperitivul il servisera toti, urma felul doi, destul de greu de digerat pentru stomacul subtire al economiilor europene. Desertul nu se stia daca va mai fi servit. “Timothy Geithner (secretarul de stat al SUA- n.m.DP) era extrem de ingrijorat cu privire la incapacitatea europenilor de a stopa criza”, povesteste Olli Rehn, comisarul pentru afaceri economice. Dupa indelungi tergiversari, cancelarul Germaniei accepta un plan de salvare al Greciei. Din pacate salvarea vine prea tarziu, pietele devenind ingrijorate cu privire la soarta economiei elene. A doua zi dupa acest anunt, in timp ce Olli Rehn facea jogging, ii suna telefonul. La celalalt capat era premierul elen Georgios Papandreu care ii cerea sprijin financiar. Cu o voce stinsa, premierul recunostea: Grecia era in pragul falimentului.
  • Mai 2010. Grecii primesc un ajutor de 110 miliarde. Planul de austeritate e acceptat cu mare dificultate
“La inceput, grecii au fost foarte reticenti in a accepta conditiile impuse de noi”, mai marturiseste Olli Rehn. Pentru Lagarde, problema era alta. “In ultimele 3 luni au existat trei revizuiri ale cifrelor oficial admise cu privire la deficitul bugetar. Asta nu facea decat sa decredibilizeze Grecia. Era ca si cum intr-un sicriu se ascundeau mai multe cadavre, unul sub altul. Nu mai pridideai cu ingropatul”, mai spune Lagarde.

O misiune de experti a FMI aterizeaza de urgenta la Atena. Negociaza in cateva zile un plan de austeritate. In cele din urma, ii conving pe greci ca nu se mai poate asa si ca trebuie stransa cureaua mai mult decat sunt dispusi ei sa o faca. E nevoie de economii suplimentare de 30 de miliarde in urmatorii doi ani. Grecii accepta cu greu, desi realizeaza ca alta cale nu au. A doua zi, Eurogrupul elibereaza 110 miliarde de euro. Toata lumea se declara fericita, criza pare in sfarsit infranta. Numai ca...
  • Ajutorul venise iar prea tarziu. Obama catre Sarkozy: Faceti ceva, suntem toti afectati!
La nici o saptamana de la anuntul privind cele 110 miliarde, pietele reactionau atat de rau incat teama de un colaps total era la cele mai inalte cote. In 7 mai, seara, e convocat de urgenta un consiliu extraordinar al sefilor de state si de guverne, la Bruxelles. Ideea reuniuniii e sa se gaseasca solutii pentru salvarea urmatorului stat care va fi “atacat”. In seara zilei de 9 mai, ministrii Finantelor se reunesc si ei in regim de urgenta. “Era intalnirea ultimei sanse. Toti realizam ca ceea ce facusem pana atunci a fost o rezolvare pe moment si ca e nevoie de un plan mult mai amplu, destinat oricarei alte tari care ar fi putut urma Greciei”, marturiseste unul dintre participanti.

Presedintele SUA, Barack Obama, ii suna pe Sarkozy si pe Merkel, cerandu-le sa faca ceva pentru a stopa criza, spunandu-le ca in pericol nu e numai UE, ci soarta economica a intregii lumi. Se discuta infiintarea Fondului European de Stabilitate Financiara.
  • Octombrie 2010. Scandalul degenereaza. Sarko catre Trichet: Poate va referiti la bancherii dumneavoastra, cand lansati acuzatii
Cina cu usile inchise din seara zilei de 28 octombrie la care au participat cei 27 de sefi de stat si de guverne nu aduce nici ea nimic bun. Situatiapietelor e tot mai tensionata. Jean Claude Trichet le spune sefilor de state din incapere: “Dumneavoastra nu realizati gravitatea situatiei”. Sarkozy sare primul la cearta. “Nu puteti reprosa sefilor de state ca nu au gestionat bine o criza produse de niste piete financiare inconstiente. Poate vreti sa va referiti la bancherii dumneavoastra, cand acuzati”, zice Sarko. Ceilalti participanti il aplauda. Trichet, fara sa scoata o vorba, continua sa manance. Putini stiau insa ca inca din septembrie, Franta si Germania negociasera in secret un mecanism de gestionare a crizei.

Sapte zile dupa cina sus amintita, apare problema Irlandei. Economia irlandeza e in pragul colapsului in 21 noiembrie 2010. Contagiunea ameninta de aceasta data Portugalia, Spania, Italia si nici chiar Franta nu e complet la adapost. BCE iese sa calmeze pietele joia trecuta si, pentru moment, reuseste. Incendiul este iar amanat. Pana cand insa, nu se stie.


Citeste mai multe despre   












Articol sustinut de Superbrands

JW Marriott, orasul din mijlocul orasului

Unul din cei mai mari jucatori de pe piata hoteliera locala, hotelul JW Marriott Bucharest Grand Hotel si-a castigat in cei 17 de existenta reputatia de un oras in mijlocul orasului datorita impresionantei desfasurari de produse si servicii: 402 camere si apartamente elegante, cele mai mari camere de 5 stele din zona, cu o suprafata medie de 36.8 mp, sase restaurante si lounge-uri, 12 sali de evenimente, dintre care doua ballroom-uri ce pot gazdui impreuna pana la 1.200 de persoane. Cladirea mai adaposteste un centru de fitness si spa, cu piscina interioara, o galerie de magazine de branduri internationale de lux ce acopera o suprafata de peste 2.700 mp, spatii de birouri de 11.000 mp si o parcare generoasa de 550 de locuri.

13650 vizualizari

  • +14 (22 voturi)    
    „Statul social” a falimentat Europa (Marţi, 7 decembrie 2010, 9:16)

    O civilizatie mare nu e doborata, se sinucide [anonim]

    Modelul stangist promovat de guverne social-democrate si preluat de partide de dreapta din motive electoral-populiste a falimentat.
    Si odata cu el economii intregi, state pana nu demult considerate „bune eleve” (Grecia, Ungaria, Irlanda) au fost salvate in extremis cu imprumuturi uriase care adancesc de fapt si mai mult problema datoriilor.

    Ideea ca e suficient sa taxezi cu inversunare orice misca pt a sustine pe cei care nu prea misca s-a dovedit una sinucigasa pt multe economii europene.

    Pentru ca trebuie sa ai un sistem economic, financiar, fiscal, administrativ, foarte bine pus la punct, pt a scapa de faliment. Si nu e de ajuns. mai trebuie sa ai si cetateni suficient de educati, muncitori si onesti pt a avea cu cine pune in aplicare acel sistem eficient. Altfel, legislatia minunata ramane doar pe hartie, si fiecare face cum vrea el ca oricum stie el mai bine decat ceilalti, ca in Romania. Sau Grecia.

    Statul, in general, cam oriunde in lume, se ocupa prost de bani, daca il lasi sa intre prea mult in sfera activitatilor private (cum e economia) e un dezastru, se comporta ca un mare cheltuitor stupid pacalit de tot felul de excroci.

    Statul ar trebui sa se margineasca la elaborarea unei legislatii-cadru cat mai eficiente, la un control strict al aplicarii legilor, normelor de concurenta si protectiei consumatorilor, la investitii doar in cateva domenii strategice (educatie, sanatate, infrastructura, aparare, resurse naturale sensibile) si la mentinerea si protectia unei identitati colective valorizante pt cetatenii acelei tari.

    Peste tot in Europa criza a scos la iveala minciuni, ipocrizii, politici imbecile, incompetenta clasei politice si a multor „experti” in economie si finante.
    Si mai ales sfarsitul ideii simpliste ca statul trebuie sa dea tot timpul tuturor celor care ii cer ceva.

    Daca grecii vor o tara puternica atunci mai trebuie sa si plateasca impozite si sa respecte legile. La fel si romanii !
    • +1 (5 voturi)    
      Germania stat social prin Constitutie (Marţi, 7 decembrie 2010, 10:02)

      G [anonim] i-a raspuns lui O civilizatie mare nu e doborata, se sinucide

      Germania este un stat social, prin constitutie. Daca nu furi, merge si asa.
    • +4 (6 voturi)    
      hehe... (Marţi, 7 decembrie 2010, 10:21)

      endex [anonim] i-a raspuns lui O civilizatie mare nu e doborata, se sinucide

      Si eu care credeam ca datorita bancilor falimentate in Sua a creditelor subprime, a bulei imobiliare create de supercapitalismul american cu oarecare ramificatii si in europa.

      Stimabile, acolo s-a rupt firul, in capitalismul salbatic necontrolat al bancilor si operatiunilor financiare, tot acest lant a produs picaj economic cu consecinta veniturilor statelor in cadere si imposibilitatea sustinerii aspectelor sociale ale statului.

      Daca insa te referi ca statul ar trebui sa fie si mai social adica ar trebui sa se implice atent cu conditii stricte si verificari la sange in activitati de creditare, tranzactii financiare si control pe evolutia imobiliara sunt de acord cu tine. Chiar daca institutii financiare vin si accepta creditari, derivate financiare supraevluari nesustinute de imobile si le-ar face, sa vina statul si sa zica stop aici ca sunteti nefundamentati corect.
      • +4 (8 voturi)    
        si de ce SUA a dat eroare? (Marţi, 7 decembrie 2010, 11:06)

        Ed___ [utilizator] i-a raspuns lui endex

        criza sub-prime / bula imobiliara / bula financiara a avut doua cauze :

        1. orice sistem da eroare, si a dat eroare in SUA pentru ca este liderul a tot ce se intampla nou in lume, avand tara cea mai supla si dinamica dpdv social, economic si politic (si militar apropo)

        2. pentru ca UN SOCIALIST american a convins senatul american sa GARANTEZE SUA pentru imprumturile americanilor pentru case (care nu isi mai permiteau !)

        Deci tot o masura socialista de acum multi ani, a afectat astazi lumea.

        O stramba introdusa gresit, si uite in ce s-a transformat.
        • +6 (6 voturi)    
          pai uite de ce (Marţi, 7 decembrie 2010, 12:32)

          he he [anonim] i-a raspuns lui Ed___

          SUA a dat eroare pentru ca statul subventioneaza 2 razboaie simultan de pe urma carora corporatiile scot bani frumosi in timp ce costurile f mari sunt suportate de contribuabili.

          Pentru ca maximizarea profitului a mutat milioane de joburi in Asia, chiar si din industrii de inalta tehnologie.

          Pentru ca criza subprime a fost generata de lacomia bancilor.

          Cele 14.000 de miliarde oferite bancilor puteau puteau plati temporar ratele celor ce si-au pierdut slujbele pentru o perioada dar nu mai era acelasi profit la sfarsit de semestru.
        • +4 (4 voturi)    
          aaaa pai asa.... (Marţi, 7 decembrie 2010, 12:38)

          endex [anonim] i-a raspuns lui Ed___

          n-ajungem nicaieri daca nu intelegi nimic.
          In primul rand garantarea imprumuturilor pentru case s-a facut prin doua fonduri Freddie Mac si Fanie Mae si ele au fost distruse in cascada nu au fost cauza.
          Lehman Brothers si alte banci si institutii financiare au dus la criza financiara, unele au disparut altele au supravietuit cu ajutorul statului, dar toata bula financiara a creat lipsa de incredere, pierdere de locuri de munca si venituri si atunci a bubuit bula imobiliara.
          Asta e logica lucrurilor nu simplitatea gandirii tale.
          Mai mult asa asa ca sa iti faci o idee de ineptiile tale, garantarea pentru imprumuturi NU ARE ROL SOCIAL ci ROL CAPITALIST in sensul de a stimula creditarea chiar cand n-ai garantii, las ca garanteaza statul ca sa-si faca bani banca si ala care iti da imobilul ca poate duce pretul unde vrea el. SOCIAL e altceva, adica statul face imobilul si ti-l da cu chirie mica sau sa cumperi la pret mic, insa ce s-a intamplat e o supra stimulare a statului in favoare creditarii si bulei imobiliare,
          Si de ce SUA a dat eroare e simplu pentru ca produce din ce in ce mai putin, si se bazeaza pe piata financiara bani fictivi, insa productia propriu zisa e in alte tari vezi China sau Europa, deci...
    • +3 (5 voturi)    
      Sa lasam ideologiile (Marţi, 7 decembrie 2010, 10:27)

      flavian [utilizator] i-a raspuns lui O civilizatie mare nu e doborata, se sinucide

      Baieti, eu de ce zic sa desfiintam statul cu totul... libertate totala...

      Fara tatuci care sa-ti bage mana in buzunar cand si cum vor in sistemele "comuniste" si sa "ne dea" la toti dar dupa cum vrea muschiul lui.

      Si fara corporatii cu tendinte monopoliste din sistemele "capitaliste" care sa dea spaga politicienilor pentru a ne jumuli cu ajutorul unor legi si contracte cu dedicatie.

      Sa nu uitam nici: http://hymerion.ro/2010/02/02/pana-la-urma-de-ce-a-fost-%E2%80%9Enascuta-si-nu-facuta%E2%80%9D-moneda-euro.html#comment-15272

      Asta era evident inainte de QE2 si povestea cu Grecia sau Irlanda.. :)
    • -5 (9 voturi)    
      lipsa vointei de schimbare! (Marţi, 7 decembrie 2010, 10:30)

      angelina [anonim] i-a raspuns lui O civilizatie mare nu e doborata, se sinucide

      UE-ul a fost gandit sa distruga natiunile si sa aplatizeze si sa induca in populatii intregi ca sunt europeni si nu italieni, greci, spanioli, etc.
      Acesti, nimeni si ma refer la fondatorii acetui colos cu picioare de lut si fara nici o idee de prosperitate pentru populatia din zona europeana, au incropit un sistem birocratic, care naste monstrii - functionarimea corupta si pusa pe capatuiala de la centru si de la periferiile nationale.
      In toate tarile din UE coruptia si furatul au atins cote astronomice, iar fondurile europene au fost folosite pentru imbogatirea bancilor si a unor persoane ... agreate.
      UE-ul nu a avut de la fondare si pana acum nici un ganditor economic de valoare, iar ideile macroeconomice au fost facute de .. functionari corupti, care lucrau fie in favoarea marii finante mondiale, fie in slujba industriei farmaceutice, fie in alta directie, pentru a-si rotunji conturile bancare.
      Atunci cum poate fi vorba de eficienta cand nu ai nici o idee economica si cand nu te uiti macar spre economiile care duduie in aceasta perioada, cum ar fi China, India, Brazilia, sa nominalizez doar cateva dintre ele.
      Hai sa luam turismul! Ce ofera UE-ul in materie de turism: preturi enorme, fara a oferi mai nimic in materia serviciilor cum face de exemplu Turcia si unele tari arabe.
      Si atunci? Merita UE-ul sa traiasca si sa bage bani peste bani in buzunarele fara fund a functionarimii!? Eu spun ca nu!
      • +8 (10 voturi)    
        De ce a fost creata UE? (Marţi, 7 decembrie 2010, 11:22)

        Eurofila [anonim] i-a raspuns lui angelina

        UE a fost creata pentru a asigura pacea in Europa, pentru a normaliza relatiile intre cei doi granzi europeni, Franta si Germania. Ma indoiesc ca Jean Monnet, Paul Schuman sau Konrad Adenauer (cei care au pus pe picioare CECO - stramosul UE) se gandeau sa distruga natiunile si aplatizeze populatii intregi la doar cativa ani dupa razboi.

        In ce priveste "ganditorul economic de valoare" mi se pare ca va contraziceti: sunteti impotriva unei integrari mai intense, dar vreti o strategie economica europeana, care sa acopere toate domeniile economiei. Ei bine, imi pare rau sa va dezamagesc, dar UE nu are doar atributii exclusive. Statele membre tin in continuare la suveranitatea lor si, cata vreme, acest lucru se intampla, nu putem gandi Uniunea Europeana ca pe un fel de Statele Unite ale Europei.

        Este foarte usor sa facem pe euroscepticii si sa aruncam cu noroi in idei si institutii pe care nu le intelegem, la fel cum de altfel facem si cu proprii politicieni si institutii (fie care merita sau nu) astfel incat, la un moment dat, obisnuite sa traiasca in noroiul pe care li-l aruncam nu se mai streseaza sa iasa din el!
      • -1 (3 voturi)    
        Turismul in UE (Marţi, 7 decembrie 2010, 12:26)

        ionica [anonim] i-a raspuns lui angelina

        Ce ofera UE in materie de turism?
        Daca nu ar avea ce oferi nu ar fi plin de chinezi, japonezi, americani, arabi, ... peste
        tot prin Franta, Italia, Spania, UK, ...
        Problema e ca are chiar prea mult de oferit si
        asta nu mai forteaza pe cei ce lucreaza in domeniu sa mai fie superperformanti, ca altii care au un patrimoniu mai sarac. Ba chiar compenseaza performanta economica saraca uneori.
        Daca pe tine te intereseaza doar confortul din hotel si nu oferta culturala atunci ai dreptate in felul tau.
        In privinta unor frustrari economice si sociale sunt de acord cu tine.
    • -2 (2 voturi)    
      Corect ! (Marţi, 7 decembrie 2010, 11:34)

      eu [anonim] i-a raspuns lui O civilizatie mare nu e doborata, se sinucide

      Aceeasi parere am si eu !
    • -1 (1 vot)    
      excelent (Marţi, 7 decembrie 2010, 12:16)

      gigel [anonim] i-a raspuns lui O civilizatie mare nu e doborata, se sinucide

      excelenta analiza, felicitari autorului!!
      sunt cu totul de acord ca statul "socialist" de model european nu are viitor, omul trebuie sa revina la natura, implicit la statutul de "supravietuitor" nu de asistat social. Oamenii ar trebui sa fie incurajati sa invete si sa se dezvolte din toate punctele de vedere, nu sa li se spuna ca Romania e o tara bogata, statul o sa aibe grija de tine.
    • +1 (1 vot)    
      de fapt din cauza lipsei statului ne-am prabusit (Marţi, 7 decembrie 2010, 13:27)

      Statul [anonim] i-a raspuns lui O civilizatie mare nu e doborata, se sinucide

      Daca statul intervenea mai ferm pentru a controla pietele imobiliare si financiare atunci nu ne prabusam. Sau cel putin nu in de la nivelul actual. Tocmai lipsa reglementarilor a dus la criza actuala. Se pare ca pietele nu se pot regla singure decat in folosul unei parti mici a populatiei in detrimentul partii mai mari. Rolul statului este sa aiba grija sa nu existe astfel de derapaje. Ca este politica de stanga sau nu ... asta este partea a doua. Dar e clar ca pietele (la fel ca orice din lumea asta) lasate libere duc la haos.
      • 0 (0 voturi)    
        Nu are sreptate autorul (Miercuri, 8 decembrie 2010, 4:27)

        Gino [anonim] i-a raspuns lui Statul

        Bime a punctat ,,anonimul'' ..Situatia o vad in felul urmator...capitalismul te scoate din ,,noroi''
        si trebuie lasat sa zburde la inceputul dezvoltarii
        pe parcurs precum inaintezi in viata cu virsta ritmul inalt si competitia dauneaza ...trebuie gasite si metode omogenizare financiara...
        Veniturile excedent de mari creaza derapaje..
        Culmea este ...ca ideologia economie de piata
        chiar regleaza piata care a facut exces...tarile
        bogate si puternice sunt in criza iar altele din esalonul 2 vin si le iau locul economic...China,
        India,Brazilia au cresteri economice si mai sunt si alti, dar cei care detin monopolul informatiei
        nu doresc sa recunosca faptul caci competitia
        si totul pentru profit va ajunge intr-un punct
        maxim de unde va trebui sa coboare...locul
        fiind luat de o alta abordare...ideologica si
        o noua gindire economica....Grecia antica a creat un model de societate ( oameni liberi,democratie ) alti au avut alta abordare
        dupa un timp...romani ...ocupatia de baza
        razboiul...cind au facut cheag si properitate
        din jaf...au venit barbari care nu aveau case,orase,avere si nici constiinta si iau terminat...si asa mai departe pina in zile
        noastre...cind balonul se va sparge...si
        nimeni nu poate prevede cind si unde...
        dar dupa distrugere vor veni alti...bani fizici
        vor disparea...or sa ramina doar ,,virtuali''
        sau cum era un film sf...munceai pentru
        puncte care erau transformate in hrana,servicii
        si zile de trait...numai aveai puncte te scanau
        si te lichidau....Un lucru nu inteleg...ce se intimpla pe continentul ,,negru'' este criza,stagnare sau crestere...ori este ca inainte
        ,,jungla''
    • +1 (1 vot)    
      statul (Marţi, 7 decembrie 2010, 16:55)

      viorel [anonim] i-a raspuns lui O civilizatie mare nu e doborata, se sinucide

      "Statul, in general, cam oriunde in lume, se ocupa prost de bani, daca il lasi sa intre prea mult in sfera activitatilor private (cum e economia) e un dezastru, se comporta ca un mare cheltuitor stupid pacalit de tot felul de excroci."

      Ai perfecta dreptate. Dar cine crezi ca e statul? Nu cumva mandatarii votului asa zis democratic dat de noi care insufleteste asa zis stat nu sunt altii decat oamenii de succes in afaceri fara de afaceri?

      Hai sa vedem cine oare este statuleste statul.


      Sunt prea multe de spus.
      Hai pa
  • +3 (5 voturi)    
    waw (Marţi, 7 decembrie 2010, 9:57)

    daniel c [anonim]

    aici se pare ca nu mai comenteaza nimeni. Cum de, ati ramas fara cuvinte? Sau aici nu mai intra partidele politice din Ro.? Straniu se vb totusi de criza mondiala, si de efectele ei, care afecteaza si Romania.
  • -1 (5 voturi)    
    coincidenta sau nu (Marţi, 7 decembrie 2010, 10:28)

    konstat [anonim]

    economisti onesti ar trebui sa recunoasca faptul ca economiile centralizate si dirijate nu au ajuns niciodata in asa hal de deruta si haos. Poate ca erau oamenii care le dirijau mai corecti? Poate ca dineurile din loji nu erau asa scumpe?
    Nu de programe economice si politice are nevoie lumea asta, ci de o reforma a moralei cetateanului...
    • +2 (4 voturi)    
      Konstati gresit ! (Marţi, 7 decembrie 2010, 11:42)

      un economist onest [anonim] i-a raspuns lui konstat

      Ai uitat de cea mai centralizata si dirijata superputere din lume: URSS; cu toate resursele imense si capabilitatile militare, nucleare,spatiale samd - a ajuns sa nu-si poata hrani propriul popor si sa falimenteze rusinos.
      A, sa nu uit ! Aveau si cea mai "morala" filozofie: de la fiecare dupa posibilitati, fiecaruia dupa nevoi etc....
      • 0 (0 voturi)    
        Gresit (Miercuri, 8 decembrie 2010, 4:46)

        Gino [anonim] i-a raspuns lui un economist onest

        Ei rusi aveau ce minca, dar din cauza ideologiei dadeau ajutoare miitare si mincare
        altor popoare sarace care le imbratisau crezul
        comunist...astia sau inmultit rapid iar rusi nu au mai putut sa-i sustina...Urss a disparut si a reaparut Rusia...care este prospera si asa slaba cum este nu o ataca nimeni...constant
        se extind economic iar numarul de miliardari
        creste de la an la an...in Europa de vest sunt
        fruntasi in multe tari ca turisti...Vad ca baga
        si multi bani in sport...iar la noi se pune problema sa se desfinteze cluburi de sport.
        Greu dar se descurca nu le pling de mila...
  • +3 (3 voturi)    
    Criza-versus-Incompetenta (Marţi, 7 decembrie 2010, 10:33)

    Rinca Dragos [anonim]

    Super primul comentariu,la obiect si cu degetul pe rana. Felicitari la inceput am avut impresia ca e scris de un neamt dar e bine ca mai sint si romini care gindesc sanatos....il recomand(articolul) spre meditatie pentru acei vezi doamne analisti economici,politici de la noi care apar aproape zilnic la televiziuni si Leorbaie fara nici un fundament solid ,facind doar loby pt un partid sau altul in speranta ca le vine rindul la supt ceva drept recompensa. D,R...Hirlau..Jud IASI
  • 0 (0 voturi)    
    Diletantism (Marţi, 7 decembrie 2010, 12:37)

    Ana [anonim]

    Politicienii de doi bani de peste tot distrug economiile.
    Interesele proprii in detrimentul intereselor de grup.
    ASTA E !!! Ramane de vazut cat mai tine.Se pare ca nu prea mult!
  • -1 (3 voturi)    
    Nu vor sa ne asculte (Marţi, 7 decembrie 2010, 12:46)

    Dida [anonim]

    Nu vor sa ne asculte.
    Dl. Basescu presedintele Romaniei, Dl.Boc, si cabinetul sau au solutii reale nu numai pentru Romania cat si pentru Europa, char pentru intreaga planeta.
    La ultima intalnire cu Sarkozy, Basescu doar a aratat foarte clar ca soltia este in mainile sale ale lui Basescu; si faptul ca Sarkozy nici nu a vrut sa asculte ideile exceptionale ale lui Basescu a fost amendat imediat prin gestul lui Berlusconi.
    Basescu si Guvernul Boc stie ce trebuie facut si face ( autostrazi,infrastructura,investitii majore, sali de sport,si mai nou crese ). Un nou plan maret este acele de a se promova la nivel national alocarea de terenuri in suprafete mari pentru CIMITIRE.
    • 0 (2 voturi)    
      rasp (Marţi, 7 decembrie 2010, 13:47)

      florinelul [utilizator] i-a raspuns lui Dida

      sarcasm de doi bani, domnule Ponta. mai bine incercati la CE, poate reusiti sa ne amane intrarea in Schengen si poate-poate ne bagati si in CSI la un mom dat.
      • 0 (2 voturi)    
        Mai documenteazate (Marţi, 7 decembrie 2010, 14:09)

        Dida [anonim] i-a raspuns lui florinelul

        Mai documenteazate.
        Tu faci vorbire de Schengen ?
        Vezi ce pozite au tari precum Cehia, Polonia si Ungaria vis a vis de Euro ( moneda )
        Noi nu suntem nici macar in situatia acestor tari; in schimb facem pe desteptii si din pacate doar improvizam si mai grav improvizam prost.
        Ai fost in o tara din spatiul pe care-l amintesti ?
        Stii care este diferenta noi si ei ? : De la Pamant la Soare
        • 0 (2 voturi)    
          ala bala portocala (Marţi, 7 decembrie 2010, 14:24)

          florinelul [utilizator] i-a raspuns lui Dida

          euro e una, schengen e alta + ca pe mine m-a deranjat mai mult sarcasmul ieftin din comentariul dumitale.
          si diferenta dintre noi si Ungaria sau Grecia sau Irlanda, de ex., e ca in timp ce ei stau cu FMIu la gat noi tinem FMIu de mana - inca.
          • -1 (1 vot)    
            AI 100% DREPTATE !!! (Miercuri, 8 decembrie 2010, 2:34)

            NTatiana [anonim] i-a raspuns lui florinelul

            Da, asta e diferenta dintre Romania si restul tarilor din grupul PIGS : ei sunt cu ''cutitul'' FMI la gat in timp ce noi suntem inca ''de mana'' cu FMI ...doar cu o exceptie : Irlanda; astia pleaca si se risipesc in lumea intreaga ( nu le trebuie viza de intrare in state sau Australia, Africa de Sud, Noua Zeelanda, Canada) si pleca cu zecile de mii anual ...definitiv ...cu banii UE in buzunare...scapa toti , ultimul ramane sa stinga lumina pe aceasta insula si sa ofere o calda strangere de mana lui Angela Merkel :'' Multumim germani ca ati muncit din greu sa ne oferiti un viitor stralucit pe alte meleaguri ; o sa va amintim in rugaciunile noastre din cand in cand ...asa cand bem un pahar de whiskey si inotam in propria piscina undeva departe de voi, in California...pe curand'' ...ha ha ha ...ma chinuie o intrebare: oare germanii nu s-au ''trezit'' inca sa ''miroasa trandafirii???'' ''wake up Germans and smell the roses !''...ha ha ha ; grecii vor plati datoriile cum necum , spaniolii la fel , portughezii la fel ..numai astia sunt mai ''smecheri'' si sa vedem cine o sa plateasca pentru ei ?!?
  • 0 (0 voturi)    
    V-am spus de grupul PIGS inca de acum doi ani (Miercuri, 8 decembrie 2010, 2:23)

    NTatiana [anonim]

    Nu stiu cum a iesit la iveala abia acum situatia Greciei , a Irlandei , Spaniei , Portugaliei: vestitul grup PIGS; ce face mass media europeana, doarme??? dormirea-ar somnul cel de veci sa-l doarma !!! astia din Irlanda acum 3 ani isi radeau in barba spunandu-mi :'' vrei sa vezi ca germanii ne vor plati ca sa votam pentru Tratatul de la Lisabona ?'' si cam asa a fost; apoi mi-au spus : '' vrei sa vezi ca ne vor plati si datoriile???'' de ce ??? mi-au spus asa:'' War is not over for us'' am ramas socata ... deci nu le-a ajuns ca Germania si-a platit cu varf si indesat datoriile de razboi ...inca mai vor sa-i jupoaie de germani !!! va vine sa credeti ?!? mie nu... dar din pacate e cumplit de adevarat!si in aceste conditii si cu aceasta atitudine UE nu poate sa mai stea in picioare ...din moment ce unii fac tot posibilul sa ''mulga vaca'' doar in interesul lor si sa o stearga cu banii UE in lumea larga ...anul trecut au plecat 65 000 irlandezi definitiv din tara dintr-o populatie de numai 4 milioane de locuitori ...banuiesc ca nu au plecat cu buzunarele goale...;)
  • 0 (0 voturi)    
    CRIZA? (Miercuri, 8 decembrie 2010, 10:28)

    STAN PATITU [anonim]

    Cred ca acesta criza a fost provocata pentru a reduce consumul.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi