VIDEO Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal, a discutat online cu cititorii HotNews.ro despre sansele Romaniei de a iesi din criza

de Dan Popa     HotNews.ro
Miercuri, 8 decembrie 2010, 11:40 Economie | Finanţe & Bănci

Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal
Foto: HotNews.ro
Ce sanse sunt ca Romania sa iasa din criza in 2011 si care ar putea fi motoarele de crestere a economiei? Poate bugetul pe 2011 genera o crestere economica, in conditiile unui plan de austeritate care afecteaza economia? In ce fel afecteaza criza din zona euro revenirea economica a Romaniei? Pot modificarile Codului Fiscal imbunatatit colectarea veniturilor? La toate aceste intrebari a raspuns presedintele Consiliului Fiscal, Ionut Dumitru, in cadrul intalnirii online cu cititorii HotNews.ro

In cadrul discutiei online au fost abordate  evolutia dobanzilor si a cursului de schimb, precum si o analiza a scenariilor optimiste si pesimiste privind perspectivele 2011.

Interviu cu Ionut Dumitru



Citeste mai multe despre   






Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 bm

    ...cand va fi inlocuit bugetarul politic cu bugetarul competent ?

    • Ionut Dumitru

      Nu am acest raspuns, sa fiu sincer. Cert este ca avem o politizare excesiva in administratie si este evident ca decizia trebuie sa plece tot de la politic

  • Întrebarea nr. 2 Andrei

    Vi s-a facut vreodata o propunere de a lucra pentru Guvernul Romaniei, ceva gen ministru de Finante?

    • Ionut Dumitru

      Nu mi s-a facut nicio propunere si nu sunt interesat de nicio functie politica

  • Întrebarea nr. 3 sorin

    Ce sanse de revenire exista atunci cind guvernul refuza restructurarea reala si nu e capabil de alte solutii in afara cresterii taxelor.

    E evident ca politicienii refuza sa imparta austeritatea cu populatia.
    Crestem si introducem taxe, introducem coplata dar nu dam afara clientela, nu reducem coruptia, nu promovam competenta.
    Politicienii nu incearca sa impinga Romania inainte ci incearca sa-si protejeze masina,vila nepotii.
    E o alegere naturala (chiar animalica) dar pe temen lung e devastatoare.

    • Ionut Dumitru

      Problema bugetului Romaniei este in primul rand o problema de structura a cheltuielilor bugetare (pondere pre mare a cheltuielilor sociale), dar avem o problema si pe partea de venituri bugetare (veniturile noastre bugetare sun cele mai mici in Europa ca procent in PIB), insa pe partea de venituri bugetare problema este in primul rand una de colectare a taxelor. La un nivel al taxelor similar sunt tari care colecteaza mult mai mult decat noi.
      Din pacate, ajustarea facturii sociale a fost amanata in 2009 si am fost fortati sa crestem TVA desi a fost o masura gresita din punct de vedere economic.
      Intr-un moment in care avem nevoie de solidaritate sociala intr-un context de ajustari ale veniturilor populatiei, este evident ca mesajul de responsabilitate si austeritate ar trebui sa plece de la decidentii de politici economice

    • Ionut Dumitru

      Fara indoiala ca ajustarea cheltuielilor sociale este necesara (economia nu le poate sustine) , dar trebuie depuse eforturi mult mai mari si pe partea de evnituri bugetare in sensul extinderii bazei de impozitare, reducerii evaziunii fiscale, cresterea veniturilor nefiscale (in primul rand din redevente)si eliminarea exceptiilor de la plata impozitelor

  • Întrebarea nr. 4 stk

    1)Cam care ar fi avantajele noastre competitive ca natie, persupunand ca toate politicile bugetare si sociale ar fi adecvate situatiei actuale (ceea ce nu e cazul si nu cred ca va fi cazul in urmatorii 20 de ani.)?
    2)Ati primit bugetul pentru analiza terminat deja sau v-au cerut parerea cei care l-au facut pe masura ce il elaborau?

    • Ionut Dumitru

      1. In primul rand avantajul nostru major este acela ca avem un potential ridicat de crestere economica, nivelul de dezvoltare de la vcare pornim fiind unul scazut. Prin urmare, Romania va continua sa fie atractiva pentru investii straine, acestea contribuind la dezvoltarea economica, dar e esential ca prin reforme structurale sa facem mediul economic mai prielnic pentru investitii. Nu putem concura pentru investitii la nesfarsit prin salarii mici, taxe mici, ci va trebui sa punem accent in anii urmatori pe aspecte calitative de genul: reducerea birocratiei, simplificarea sistemului de taxe, flexibilizarea pietelor (in primul rand a pietei muncii) etc. In plus, este urgent sa imbunatatim infrastructura fizica si institutionala pentru a creea premisele unor investitii straine ridicate. Romania nu se poate dezvolta decat prin investitii straine, necesarul nostru de investitii fiind ridicat iar economisirea interna este insuficienta. In plus, desi nu constientizam inca, sistemul educational a incetat demult sa mai reprezinte un avantaj competitiv major, asa cum ne placea sa credem. Reforme majore sunt necesare in educatie pentru ca altfel potentialul de crestere economica pe termen mediu si lung va fi compromis.

    • Ionut Dumitru

      2. Am vazut o forma intermediara a bugetului insa, asa cum stim cu totii, o serie de elemente din buget erau inca neclare chiar si dupa aprobarea lui in Guvern.

  • Întrebarea nr. 5 alex

    Buna ziua,

    Care este opinia Consiliului fiscal asupra sistemului actual si nivelului CAS si care ar fi sursele de venituri care sa compenseze eventuala scadere a CAS?

    Va multumesc.

    • Ionut Dumitru

      In primul rand nu pot angaja Consiliul Fiscal, insa va raspund ca economist.
      Din punct de vedere economic, cotele de CAS in Romania reprezinta o povara ridicata pe angajator si pe angajat in contextul in care nivelul cotelor de CAS este printre cele mai ridicate din Europa Centrala si de Est. Prin urmare, este esentiala gasirea unei solutii pentru reducerea CAS pentru a putea stimula munca fiscalizata. Cred cu tarie ca o reducere de CAS ar creste gradul de conformare al contribuabililor. Insa toate sistemele de asistenta sociala ( sistemele depensii si sanatate) au mari dificultati financiare. Practic, nu putem reduce CAS-urile daca numarul de contribuabili ar creste. In acest moment avem circa 4,2 milioane salariati care platesc taxe si 22 milioane de beneficiari de asistenta sociala (incluzand toate categoriile de populatie care beneficiaza de asistenta de sanatate spre exemplu). Un sistem de sanatate in care doresti ca totul sa fie gratuit si sa ai un contribuabil la cinci beneficiari este fara indoiala unul nesustenabil financiar. Spre exemplu ne bucuram ca romanii care muncesc in strainatate trimit bani in tara, dar ar trebui sa ne bucuram mai tare daca ar munci in Romania si ar contribui la bugetul de stat.

  • Întrebarea nr. 6 lili

    1. Atata timp cat analizele si opiniile celor de la CF au valoare de RECOMANDARE si din pacate mie mi se pare ca aceste recomandari nu sunt luate in considerare la intocmirea Bugetului sau a politicilor fiscale, ce rost are acest Consiliu?!
    2. Ce poate face CF asa incat decizile lui sa fie luate in considerare de politicieni?!

    Daca gresesc, imi cer scuze, dar mie asa mi s-a parut si va rog sa ma convingeti.
    Multumesc.

    • Ionut Dumitru

      In principiu, cea mai mare parte a opiniilor Consiliului Fiscal au caracter consultativ, el nesubstituindu-se Guvernului in deciziile de politica economica. Rolul esential al Consiliului este acela de a contribui in mod indirect la sanatatea finantelor publice pe termen mediu si lung prin cresterea gradului de constientizare la nivelul opiniei publice in legatura cu sustenabilitatea sau nesustenabilitatea unor decizii de politica fiscal- bugetara. In final, decidentii de politica ar trebui sa devina mai responsabili in deciziile de politica fiscal-bugetara. Opiniile noastre trebuie percepute ca opinii independente, fara afiliere politica. Cu certitudine in Romania, acest proces va fi unul de lunga durata si nu trebuie sa ne asteptam la rezultate imediate.

    • Ionut Dumitru

      Practic , opiniile Consiliului avand un caracter independentar trebui sa fie percepute de populatie ca fiind credibile si aceasta la randul ei sa taxeze politicienii si sa nu mai creada in iluziile economice care se vand de regula in campaniile electorale.

  • Întrebarea nr. 7 owl

    Cred ca e evident ca iesirea din criza e in primul rand tot pe cei care platesc taxe. Rezultatul este ca evaziunea fiscala a crescut, nu a scazut.... Mimeaza ceva si cu reducerea asistentei sociale - dar nu sunt rezultate notabile( cu exceptia scandalului mediatic...).

    1. Am inteles ca intr-un anumit stat, daca o companie nu plateste suficienti bani catre stat, o comisie de control sta in companie pana intelege unde se scurg banii. Ar putea fi aplicata o varianta si in Romania? Ar putea incepe un dialog intre stat si companii, legat de banii care ajung la stat?

    2. De ce nu se face transparenta cheltuielilor bugetare? Tot ce inseamna factura - se scaneaza si se publica. Tot ce e salariu - se scaneaza si se publica.

    3. :) nu am raspuns la intrebarea politicienilor "noi ce mai furam daca totul e public?". Poate aveti dumneavoastra....

    • Ionut Dumitru

      1. Cred ca stiti si Dvs la fel de bine ca mine ca pentru a reduce evaziunea fiscala e nevoie de o decizie politica. Ca sa va dau un exemplu, Bulgaria in 2001-2002 a implementat un grant cu Banca Mondiala in urma caruia colectarea taxelor a crescut substantial. Acelasi grant a fost disponibil si pentru Romania (si cred ca inca este) , trebuie doar sa existe decizia politica pentru a-l implementa. El are costuri sociale si politice destul de mari pentru ca presupune in primul rand eficientizarea aparatului administrativ.
      2. Consiliul Fiscal a subliniat in toate opiniile de pana acum faptul ca avem deficiente mari din perspectiva transparentei si a recomandat Guvernului cresterea acesteia si in privinta cheltuielilor si in cea a veniturilor bugetare. Ceva rezultate s-au obtinut, insa e cale lunga pana vom ajunge la gradul de transparenta necesar.

  • Întrebarea nr. 8 Costica

    Domnule Dumitru,

    Am o intrebare incomoda: cum se face ca acest asa numit Consiliu Fiscal are in componenta oameni care nu au cu nimic de-a face cu fiscalitatea?

    Cu tot respectul pentru profesionalismul dumneavoastra si al colegilor din acest organism, dar Consiliul Fiscal are 3 oameni din banci, 1 din ASE si 1 din Academia Romana. Nu stiu daca are cineva calificarea de consultant fiscal. E ca si cum s-ar infiinta un consiliu juridic fara avocati sau un consiliu monetar fara finantisti.

    In opinia mea nu pot fi decat doua explicatii:
    - fie a fost o alegere nefericita a denumirii (ar fi trebuit sa se cheme Consiliul Finantelor Publice sau Consiliul Macroeconomic)
    - fie este o recunoastere indirecta a faptului ca, in fapt, Camera Consultantilor Fiscali este o institutie marioneta care nu poate sa dea niste oameni de valoare pentru Consiliul Fiscal.

    Va multumesc anticipat pentru o parere sincera si la obiect.

    Cu stima,

    Costica Popescu

    • Ionut Dumitru

      Probabil ca asistam la o traducere nu tocmai potrivita in romaneste a termenului englezesc "fiscal council" . In limba romana cel mai potrivit ar fi fost "Consiliul de politica fiscal-bugetara". In acceptiunea romaneasca politica fiscala se refera la taxe, iar cea bugetara la cheltuielile bugetare. In strainatate, politica fiscala include ambele parti ale bugetului. Consiliul fiscal nu da sfaturi de optimizare fiscala ci se pronunta cu privire la politicile macroeconomice, in particular a politicii fiscal bugetare. Practic, sunt necesare cunostinte de macroeconomie mai degraba.

  • Întrebarea nr. 9 sali stefan

    Un plan de austeritate extrema ar avea capacitatea unei reveniri imediate?

    • Ionut Dumitru

      In primul rand cred ca merita clarificata terminologia. In Romania cred ca discutam mai degraba de un program de ajustare decat de unul de austeritate. Nu poate fi vorba de austeritate in momentul in care reduci salariile cu 25 % dupa ce anterior le-ai crescut in mod nesustenabil cu 100% in interval scurt de timp. Vorbim mai degraba de corectia unor excese

    • Ionut Dumitru

      Fara indoiala ca un program de ajustare a cheltuielilor bugetare nu poate creea premisele unei crestero economice pe termen scurt, ba dimpotriva. Insa prin insanatosirea finantelor publice se creaza premisele unei cresteri economice mai sanatoase pe termen mediu si lung. Fara o sustenabilitate a bugetului public nu putem avea o sustenabilitate a cresterii economice. Din pacate, in acest moment bugetul nu poate fi folosit pentru stimularea activitatii economice pentru ca nu exista spatiu fiscal. Politica fiscal- bugetara in romania a fost prociclica inainte de criza (deficite mari cand economia era supraincalzita) si este constransa de piata sa ramana prociclica si in perioada de recesiune. Prociclicitatea este o capcana in care am intrat si ne va fi foarte greu sa iesim. Esenta problemei isi are radacini in perioada de ascensiune puternica a economiei in perioada 2006-2008.

    • Ionut Dumitru

      Trebuie puse bazele insa prin reforme structurale pentru o crestere economica sanatoasa pe termen mediu si lung. Daca nu facem acest lucru riscam sa ramanem in recesiune pentru o perioada lunga de timp

  • Întrebarea nr. 10 Ionescu Petre

    Dl presedinte van Groningen vorbea ieri de consolidari in sistemul bancar, incepand chiar din anul viitor. Putea sa ne oferiti cateva detalii pentru cei care nu au participat la conferinta?

    Ce estimari aveti pentru 2011 in privinta cresterii economice?

    Se tot vorbeste despre viitoprul model de crestere al economiei. Exista un "model"? Sau discutam despre o crestere care va veni pe caile pe care economia le permite?

    • Ionut Dumitru

      Presiunea pe costuri in sistemul bancar va fi ridicata in anii urmatori iar veniturile nu vor creste foarte rapid, ceea ce va crea presiune pe capitalurile bancilor si vanecesita infuzii de capital. In acest context probabil ca vom asista la fuziuni si achizitii in sistemul bancar. Probabil ca 42 de banci in sistemul bancar sunt destul de multe pentru dimensiunea pietei

      Estimarea noastra este de plus 2%, insa aceasta nu trebuie privita ca o mare realizare din doua considerente. Primul este legat de efectul de baza statistic - dupa o contractie de peste -7 % in 2009 si -2% in 2010, o usoara revenire in 2011 poate fi explicata si prin efectul unei baze de pornire reduse. Al doilea considerent e legat de convergenta reala a economiei, in conditiile in care o crestere economica pentru Romania de 2% nu asigura o convergenta reala a economiei, data fiind o crestere economica estimata pentru zona euro de aproape 2%. Romania are nevoie de o crestere de minim 4% pentru a spera ca in viitorul previzibil (zeci de ani) poate converge catre nivelul de dezvoltare din zona euro.

      Se discuta mult despre un potential nou model de crestere economica, insa cred ca vom vorbi de acelasi model, dar e de dorit ca el sa fie mai echilibrat. Romania isi va pastra acelasi model de crestere economica, bazat pe intrari de capital din strainatate, insa trebuie prin politici economice sa orientam aceste capitaluri mai mult catre sectoare productive si mai putin in sectoare de tip retail sau real estate. Romania se va dezvolta in continuare tot pe consum, insa e esential ca acest consum sa se ancoreze la oferta interna pentru a nu mai genera dezechilibre de tipul deficitului de cont curent nesustenabil din perioada pre-criza. Trbuie sa punem un accent mai mare si pe capacitatea de export insa este o iluzie sa credem ca exportul net (export minus importuri) poate contribui pozitiv la cresterea economica.

    • Ionut Dumitru

      Romania va trai cu deficite comerciale ridicate si in anii urmatori. Este important insa sa avem o structura sanatoasa a importurilor, adica mai mult importuri de capital in locul celor de consum.

  • Întrebarea nr. 11 Valeanu Iosefina

    Este leul supraevaluat? Unii vorbesc de un curs "corect" in jurul valorii de 3.6- 3.7 lei/euro

    Cat din nivelul cursului e dictat de fundamente si cat de sentimentul pietelor?

    Cum se manifesta acest "sentiment" in mod concret?

    • Ionut Dumitru

      Un leu supraevaluat ar fi un leu mai puternic decat fundamentele sale economice. Daca cursul ar fi corect in acceptiunea Dvs la 3,6-3,7 ar insemna ca leul ar fi subevaluat adica mai slab decat ar justifica-o fundamentele in acest moment. E greu de determinat care este cursul corect dat de fundamentele economice pentru ca discutam de o marime care nu e observabila direct. Exista diverse metode de estimare a nivelului de echilibru al cursului, insa ele au un anumit grad de incertitudine. Dupa estimarile mele, suntem in apropierea nivelului de echilibru, poate chiar leul este usor subevaluat.

    • Ionut Dumitru

      Insa nivelul de echilibru trebiuie judecat dintr-o perspectiva pe termen mediu si lung, spre care tinde cursul de schimb. Pe termen scurt pot fi abateri de la echilibru fie in sus fie in jos. In momentul de fata economia e intr-un proces de ajustare si e normal ca si cursul de schimb sa contribuie la aceasta ajustare, adica sa fie mai subevaluat fata de nivelul sau de echilibru pentru a fi un instrument de ajustare.

      In plus, nu numai fundamentele conteaza ci si asa-numitul serntiment al pietelor,care este dat de aversiunea la risc la nivel global, de credibilitatea politicilor economice, comportamentul investitorilor, samd.

      Sentimentul pietelor poate conduce cursul de schimb catre un nivel mai apropiat sau mai indepartat de cel justificat de fundamente.








Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

2746 vizualizari

  • ...doua milioane de bugetari si rudele lor ..? (Miercuri, 8 decembrie 2010, 12:24)

    bm [anonim]

    ...cand va fi inlocuit bugetarul politic cu bugetarul competent ?
    • 1 (Joi, 9 decembrie 2010, 11:11)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui bm

      Nu am acest raspuns, sa fiu sincer. Cert este ca avem o politizare excesiva in administratie si este evident ca decizia trebuie sa plece tot de la politic
  • O intrebare (Miercuri, 8 decembrie 2010, 12:46)

    Andrei [anonim]

    Vi s-a facut vreodata o propunere de a lucra pentru Guvernul Romaniei, ceva gen ministru de Finante?
    • 2 (Joi, 9 decembrie 2010, 11:12)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andrei

      Nu mi s-a facut nicio propunere si nu sunt interesat de nicio functie politica
  • restructurare (Miercuri, 8 decembrie 2010, 12:50)

    sorin [anonim]

    Ce sanse de revenire exista atunci cind guvernul refuza restructurarea reala si nu e capabil de alte solutii in afara cresterii taxelor.

    E evident ca politicienii refuza sa imparta austeritatea cu populatia.
    Crestem si introducem taxe, introducem coplata dar nu dam afara clientela, nu reducem coruptia, nu promovam competenta.
    Politicienii nu incearca sa impinga Romania inainte ci incearca sa-si protejeze masina,vila nepotii.
    E o alegere naturala (chiar animalica) dar pe temen lung e devastatoare.
    • 3 (Joi, 9 decembrie 2010, 11:17)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui sorin

      Problema bugetului Romaniei este in primul rand o problema de structura a cheltuielilor bugetare (pondere pre mare a cheltuielilor sociale), dar avem o problema si pe partea de venituri bugetare (veniturile noastre bugetare sun cele mai mici in Europa ca procent in PIB), insa pe partea de venituri bugetare problema este in primul rand una de colectare a taxelor. La un nivel al taxelor similar sunt tari care colecteaza mult mai mult decat noi.
      Din pacate, ajustarea facturii sociale a fost amanata in 2009 si am fost fortati sa crestem TVA desi a fost o masura gresita din punct de vedere economic.
      Intr-un moment in care avem nevoie de solidaritate sociala intr-un context de ajustari ale veniturilor populatiei, este evident ca mesajul de responsabilitate si austeritate ar trebui sa plece de la decidentii de politici economice
    • continuare (Joi, 9 decembrie 2010, 11:20)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui sorin

      Fara indoiala ca ajustarea cheltuielilor sociale este necesara (economia nu le poate sustine) , dar trebuie depuse eforturi mult mai mari si pe partea de evnituri bugetare in sensul extinderii bazei de impozitare, reducerii evaziunii fiscale, cresterea veniturilor nefiscale (in primul rand din redevente)si eliminarea exceptiilor de la plata impozitelor
  • Cam care ar fi avantajele competitive ale noastre (Miercuri, 8 decembrie 2010, 13:05)

    stk [anonim]

    1)Cam care ar fi avantajele noastre competitive ca natie, persupunand ca toate politicile bugetare si sociale ar fi adecvate situatiei actuale (ceea ce nu e cazul si nu cred ca va fi cazul in urmatorii 20 de ani.)?
    2)Ati primit bugetul pentru analiza terminat deja sau v-au cerut parerea cei care l-au facut pe masura ce il elaborau?
    • 4 (Joi, 9 decembrie 2010, 11:29)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui stk

      1. In primul rand avantajul nostru major este acela ca avem un potential ridicat de crestere economica, nivelul de dezvoltare de la vcare pornim fiind unul scazut. Prin urmare, Romania va continua sa fie atractiva pentru investii straine, acestea contribuind la dezvoltarea economica, dar e esential ca prin reforme structurale sa facem mediul economic mai prielnic pentru investitii. Nu putem concura pentru investitii la nesfarsit prin salarii mici, taxe mici, ci va trebui sa punem accent in anii urmatori pe aspecte calitative de genul: reducerea birocratiei, simplificarea sistemului de taxe, flexibilizarea pietelor (in primul rand a pietei muncii) etc. In plus, este urgent sa imbunatatim infrastructura fizica si institutionala pentru a creea premisele unor investitii straine ridicate. Romania nu se poate dezvolta decat prin investitii straine, necesarul nostru de investitii fiind ridicat iar economisirea interna este insuficienta. In plus, desi nu constientizam inca, sistemul educational a incetat demult sa mai reprezinte un avantaj competitiv major, asa cum ne placea sa credem. Reforme majore sunt necesare in educatie pentru ca altfel potentialul de crestere economica pe termen mediu si lung va fi compromis.
    • 5 (Joi, 9 decembrie 2010, 11:33)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui stk

      2. Am vazut o forma intermediara a bugetului insa, asa cum stim cu totii, o serie de elemente din buget erau inca neclare chiar si dupa aprobarea lui in Guvern.
  • CAS (Miercuri, 8 decembrie 2010, 13:21)

    alex [anonim]

    Buna ziua,

    Care este opinia Consiliului fiscal asupra sistemului actual si nivelului CAS si care ar fi sursele de venituri care sa compenseze eventuala scadere a CAS?

    Va multumesc.
    • 5 (Joi, 9 decembrie 2010, 11:41)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui alex

      In primul rand nu pot angaja Consiliul Fiscal, insa va raspund ca economist.
      Din punct de vedere economic, cotele de CAS in Romania reprezinta o povara ridicata pe angajator si pe angajat in contextul in care nivelul cotelor de CAS este printre cele mai ridicate din Europa Centrala si de Est. Prin urmare, este esentiala gasirea unei solutii pentru reducerea CAS pentru a putea stimula munca fiscalizata. Cred cu tarie ca o reducere de CAS ar creste gradul de conformare al contribuabililor. Insa toate sistemele de asistenta sociala ( sistemele depensii si sanatate) au mari dificultati financiare. Practic, nu putem reduce CAS-urile daca numarul de contribuabili ar creste. In acest moment avem circa 4,2 milioane salariati care platesc taxe si 22 milioane de beneficiari de asistenta sociala (incluzand toate categoriile de populatie care beneficiaza de asistenta de sanatate spre exemplu). Un sistem de sanatate in care doresti ca totul sa fie gratuit si sa ai un contribuabil la cinci beneficiari este fara indoiala unul nesustenabil financiar. Spre exemplu ne bucuram ca romanii care muncesc in strainatate trimit bani in tara, dar ar trebui sa ne bucuram mai tare daca ar munci in Romania si ar contribui la bugetul de stat.
  • Consiliul Fiscal..... (Miercuri, 8 decembrie 2010, 13:24)

    lili [anonim]

    1. Atata timp cat analizele si opiniile celor de la CF au valoare de RECOMANDARE si din pacate mie mi se pare ca aceste recomandari nu sunt luate in considerare la intocmirea Bugetului sau a politicilor fiscale, ce rost are acest Consiliu?!
    2. Ce poate face CF asa incat decizile lui sa fie luate in considerare de politicieni?!

    Daca gresesc, imi cer scuze, dar mie asa mi s-a parut si va rog sa ma convingeti.
    Multumesc.
    • 7 (Joi, 9 decembrie 2010, 11:47)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui lili

      In principiu, cea mai mare parte a opiniilor Consiliului Fiscal au caracter consultativ, el nesubstituindu-se Guvernului in deciziile de politica economica. Rolul esential al Consiliului este acela de a contribui in mod indirect la sanatatea finantelor publice pe termen mediu si lung prin cresterea gradului de constientizare la nivelul opiniei publice in legatura cu sustenabilitatea sau nesustenabilitatea unor decizii de politica fiscal- bugetara. In final, decidentii de politica ar trebui sa devina mai responsabili in deciziile de politica fiscal-bugetara. Opiniile noastre trebuie percepute ca opinii independente, fara afiliere politica. Cu certitudine in Romania, acest proces va fi unul de lunga durata si nu trebuie sa ne asteptam la rezultate imediate.
    • continuare (Joi, 9 decembrie 2010, 11:48)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui lili

      Practic , opiniile Consiliului avand un caracter independentar trebui sa fie percepute de populatie ca fiind credibile si aceasta la randul ei sa taxeze politicienii si sa nu mai creada in iluziile economice care se vand de regula in campaniile electorale.
  • hmmm (Miercuri, 8 decembrie 2010, 15:00)

    owl [anonim]

    Cred ca e evident ca iesirea din criza e in primul rand tot pe cei care platesc taxe. Rezultatul este ca evaziunea fiscala a crescut, nu a scazut.... Mimeaza ceva si cu reducerea asistentei sociale - dar nu sunt rezultate notabile( cu exceptia scandalului mediatic...).

    1. Am inteles ca intr-un anumit stat, daca o companie nu plateste suficienti bani catre stat, o comisie de control sta in companie pana intelege unde se scurg banii. Ar putea fi aplicata o varianta si in Romania? Ar putea incepe un dialog intre stat si companii, legat de banii care ajung la stat?

    2. De ce nu se face transparenta cheltuielilor bugetare? Tot ce inseamna factura - se scaneaza si se publica. Tot ce e salariu - se scaneaza si se publica.

    3. :) nu am raspuns la intrebarea politicienilor "noi ce mai furam daca totul e public?". Poate aveti dumneavoastra....
    • 9 (Joi, 9 decembrie 2010, 12:05)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui owl

      1. Cred ca stiti si Dvs la fel de bine ca mine ca pentru a reduce evaziunea fiscala e nevoie de o decizie politica. Ca sa va dau un exemplu, Bulgaria in 2001-2002 a implementat un grant cu Banca Mondiala in urma caruia colectarea taxelor a crescut substantial. Acelasi grant a fost disponibil si pentru Romania (si cred ca inca este) , trebuie doar sa existe decizia politica pentru a-l implementa. El are costuri sociale si politice destul de mari pentru ca presupune in primul rand eficientizarea aparatului administrativ.
      2. Consiliul Fiscal a subliniat in toate opiniile de pana acum faptul ca avem deficiente mari din perspectiva transparentei si a recomandat Guvernului cresterea acesteia si in privinta cheltuielilor si in cea a veniturilor bugetare. Ceva rezultate s-au obtinut, insa e cale lunga pana vom ajunge la gradul de transparenta necesar.
  • Consiliul Fiscal? (Miercuri, 8 decembrie 2010, 16:06)

    Costica [anonim]

    Domnule Dumitru,

    Am o intrebare incomoda: cum se face ca acest asa numit Consiliu Fiscal are in componenta oameni care nu au cu nimic de-a face cu fiscalitatea?

    Cu tot respectul pentru profesionalismul dumneavoastra si al colegilor din acest organism, dar Consiliul Fiscal are 3 oameni din banci, 1 din ASE si 1 din Academia Romana. Nu stiu daca are cineva calificarea de consultant fiscal. E ca si cum s-ar infiinta un consiliu juridic fara avocati sau un consiliu monetar fara finantisti.

    In opinia mea nu pot fi decat doua explicatii:
    - fie a fost o alegere nefericita a denumirii (ar fi trebuit sa se cheme Consiliul Finantelor Publice sau Consiliul Macroeconomic)
    - fie este o recunoastere indirecta a faptului ca, in fapt, Camera Consultantilor Fiscali este o institutie marioneta care nu poate sa dea niste oameni de valoare pentru Consiliul Fiscal.

    Va multumesc anticipat pentru o parere sincera si la obiect.

    Cu stima,

    Costica Popescu
    • 8 (Joi, 9 decembrie 2010, 12:09)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Costica

      Probabil ca asistam la o traducere nu tocmai potrivita in romaneste a termenului englezesc "fiscal council" . In limba romana cel mai potrivit ar fi fost "Consiliul de politica fiscal-bugetara". In acceptiunea romaneasca politica fiscala se refera la taxe, iar cea bugetara la cheltuielile bugetare. In strainatate, politica fiscala include ambele parti ale bugetului. Consiliul fiscal nu da sfaturi de optimizare fiscala ci se pronunta cu privire la politicile macroeconomice, in particular a politicii fiscal bugetare. Practic, sunt necesare cunostinte de macroeconomie mai degraba.
  • intrebare (Miercuri, 8 decembrie 2010, 16:18)

    sali stefan [anonim]

    Un plan de austeritate extrema ar avea capacitatea unei reveniri imediate?
    • 1 (Joi, 9 decembrie 2010, 12:14)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui sali stefan

      In primul rand cred ca merita clarificata terminologia. In Romania cred ca discutam mai degraba de un program de ajustare decat de unul de austeritate. Nu poate fi vorba de austeritate in momentul in care reduci salariile cu 25 % dupa ce anterior le-ai crescut in mod nesustenabil cu 100% in interval scurt de timp. Vorbim mai degraba de corectia unor excese
    • 2 (Joi, 9 decembrie 2010, 12:18)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui sali stefan

      Fara indoiala ca un program de ajustare a cheltuielilor bugetare nu poate creea premisele unei crestero economice pe termen scurt, ba dimpotriva. Insa prin insanatosirea finantelor publice se creaza premisele unei cresteri economice mai sanatoase pe termen mediu si lung. Fara o sustenabilitate a bugetului public nu putem avea o sustenabilitate a cresterii economice. Din pacate, in acest moment bugetul nu poate fi folosit pentru stimularea activitatii economice pentru ca nu exista spatiu fiscal. Politica fiscal- bugetara in romania a fost prociclica inainte de criza (deficite mari cand economia era supraincalzita) si este constransa de piata sa ramana prociclica si in perioada de recesiune. Prociclicitatea este o capcana in care am intrat si ne va fi foarte greu sa iesim. Esenta problemei isi are radacini in perioada de ascensiune puternica a economiei in perioada 2006-2008.
    • 6 (Joi, 9 decembrie 2010, 12:20)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui sali stefan

      Trebuie puse bazele insa prin reforme structurale pentru o crestere economica sanatoasa pe termen mediu si lung. Daca nu facem acest lucru riscam sa ramanem in recesiune pentru o perioada lunga de timp
  • intrebare (Miercuri, 8 decembrie 2010, 17:39)

    Ionescu Petre [anonim]

    Dl presedinte van Groningen vorbea ieri de consolidari in sistemul bancar, incepand chiar din anul viitor. Putea sa ne oferiti cateva detalii pentru cei care nu au participat la conferinta?

    Ce estimari aveti pentru 2011 in privinta cresterii economice?

    Se tot vorbeste despre viitoprul model de crestere al economiei. Exista un "model"? Sau discutam despre o crestere care va veni pe caile pe care economia le permite?
    • 1 (Joi, 9 decembrie 2010, 12:32)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ionescu Petre

      Presiunea pe costuri in sistemul bancar va fi ridicata in anii urmatori iar veniturile nu vor creste foarte rapid, ceea ce va crea presiune pe capitalurile bancilor si vanecesita infuzii de capital. In acest context probabil ca vom asista la fuziuni si achizitii in sistemul bancar. Probabil ca 42 de banci in sistemul bancar sunt destul de multe pentru dimensiunea pietei

      Estimarea noastra este de plus 2%, insa aceasta nu trebuie privita ca o mare realizare din doua considerente. Primul este legat de efectul de baza statistic - dupa o contractie de peste -7 % in 2009 si -2% in 2010, o usoara revenire in 2011 poate fi explicata si prin efectul unei baze de pornire reduse. Al doilea considerent e legat de convergenta reala a economiei, in conditiile in care o crestere economica pentru Romania de 2% nu asigura o convergenta reala a economiei, data fiind o crestere economica estimata pentru zona euro de aproape 2%. Romania are nevoie de o crestere de minim 4% pentru a spera ca in viitorul previzibil (zeci de ani) poate converge catre nivelul de dezvoltare din zona euro.

      Se discuta mult despre un potential nou model de crestere economica, insa cred ca vom vorbi de acelasi model, dar e de dorit ca el sa fie mai echilibrat. Romania isi va pastra acelasi model de crestere economica, bazat pe intrari de capital din strainatate, insa trebuie prin politici economice sa orientam aceste capitaluri mai mult catre sectoare productive si mai putin in sectoare de tip retail sau real estate. Romania se va dezvolta in continuare tot pe consum, insa e esential ca acest consum sa se ancoreze la oferta interna pentru a nu mai genera dezechilibre de tipul deficitului de cont curent nesustenabil din perioada pre-criza. Trbuie sa punem un accent mai mare si pe capacitatea de export insa este o iluzie sa credem ca exportul net (export minus importuri) poate contribui pozitiv la cresterea economica.
    • cont (Joi, 9 decembrie 2010, 12:33)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ionescu Petre

      Romania va trai cu deficite comerciale ridicate si in anii urmatori. Este important insa sa avem o structura sanatoasa a importurilor, adica mai mult importuri de capital in locul celor de consum.
  • intrebare (Miercuri, 8 decembrie 2010, 17:41)

    Valeanu Iosefina [anonim]

    Este leul supraevaluat? Unii vorbesc de un curs "corect" in jurul valorii de 3.6- 3.7 lei/euro

    Cat din nivelul cursului e dictat de fundamente si cat de sentimentul pietelor?

    Cum se manifesta acest "sentiment" in mod concret?
    • 3 (Joi, 9 decembrie 2010, 12:37)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Valeanu Iosefina

      Un leu supraevaluat ar fi un leu mai puternic decat fundamentele sale economice. Daca cursul ar fi corect in acceptiunea Dvs la 3,6-3,7 ar insemna ca leul ar fi subevaluat adica mai slab decat ar justifica-o fundamentele in acest moment. E greu de determinat care este cursul corect dat de fundamentele economice pentru ca discutam de o marime care nu e observabila direct. Exista diverse metode de estimare a nivelului de echilibru al cursului, insa ele au un anumit grad de incertitudine. Dupa estimarile mele, suntem in apropierea nivelului de echilibru, poate chiar leul este usor subevaluat.
    • cont (Joi, 9 decembrie 2010, 12:43)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Valeanu Iosefina

      Insa nivelul de echilibru trebiuie judecat dintr-o perspectiva pe termen mediu si lung, spre care tinde cursul de schimb. Pe termen scurt pot fi abateri de la echilibru fie in sus fie in jos. In momentul de fata economia e intr-un proces de ajustare si e normal ca si cursul de schimb sa contribuie la aceasta ajustare, adica sa fie mai subevaluat fata de nivelul sau de echilibru pentru a fi un instrument de ajustare.

      In plus, nu numai fundamentele conteaza ci si asa-numitul serntiment al pietelor,care este dat de aversiunea la risc la nivel global, de credibilitatea politicilor economice, comportamentul investitorilor, samd.

      Sentimentul pietelor poate conduce cursul de schimb catre un nivel mai apropiat sau mai indepartat de cel justificat de fundamente.
  • intrebare (Miercuri, 8 decembrie 2010, 17:43)

    Ioana Badescu [anonim]

    Cum vedeti modificarile noului Cod Fiscal. Pot genera cresteri ale veniturilor la buget? Daca ati fi ministru al Finantelor, care ar fi primele 3 masuri pe care le-ati lua?
    • q (Vineri, 10 decembrie 2010, 15:02)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ioana Badescu

      Efectul financiar al propunerilor recente de modificare a codului fiscal sunt destul de mici, cu exceptia modificarilor la TVA unde impactul poate fi de crestere a veniturilor bugetare cu cateva sute de milioane de lei. As scoate in evidenta ca fiind in mod particular pozitive modificarile in domeniul CAS-urilor unde se instituie o declaratie unica, simplificand substantial birocratia aferenta platii acestora. Este stiut faptul ca Romania are o birocratie enorma in procesul de plata a taxelor de catre companii (spre exemplu Romania ocupa in clasamentele Bancii Mondialeun ridicol loc 182 din 183 de tari la nivel mondial in ce priveste numarul de plati de taxe pe an pe care companiile trebuie sa le faca).
      In acest moment, orice ministru de finante trebuie sa reduca deficitul bugetar. Nu exista alternativa la consolidarea fiscala. Foarte pe scurt, cred ca prioritare ar fi: reducerea facturii sociale (ea nu este sustenabila in acest moment) si cresterea eficientei cheltuirii banilor publici (inclusiv prioritizarea investitiilor publice), reducerea evaziunii (o problema foarte serioasa si insuficient tratata) si simplificarea sistemului de taxe si impozite, eliminarea exceptiilor de la plata taxelor si extinderea bazei de impozitare.
  • intrebare (Miercuri, 8 decembrie 2010, 17:44)

    bebe [anonim]

    Enumerati trei vulnerabilitati/puncte slabe ale economiei si 3 motoare posibile de crestere, va rugam

    Multumim
    • q (Vineri, 10 decembrie 2010, 15:03)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui bebe

      Vulnerabilitati/puncte slabe: intarzierea reformelor structurale, spirit antreprenorial scazut, educatie financiara scazuta la nivelul populatiei, necesar ridicat de finantare din strainatate pe fondul unei economisiri interne scazute, finante publice nesustenabile, calitate foarte slaba a infrastructurii
      3 motoare posibile de crestere: dezvoltarea infrastructurii si modernizarea agriculturii (in ambele cazuri prin utilizarea fondurilor europene) si atragerea de investitii straine directe prin imbunatatirea mediului de afaceri.
  • intrebare (Miercuri, 8 decembrie 2010, 17:48)

    ioan retegan [anonim]

    D-le Dumitru, teza dvs de doctorat a fost pe politica monetara a BNR. Cum apreciati raspunsul BNR ;a criza care ne-a lovit?
    Se putea face mai mult?
    • q (Vineri, 10 decembrie 2010, 15:03)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui ioan retegan

      Cred ca politica monetara a fost singura componenta a politicilor macroeconomice care a avut o conduita corecta, avand un caracter anticiclic. Inainte de criza BNR a fost restrictiva, cu rezerve minime obligatorii foarte ridicate, restrictii pe creditare. Dupa declansarea crizei, BNR a redus rezervele minime obligatorii si rata dobanzii. Insa, BNR are constrangeri majore - ponderea ridicata a creditului in valuta, coerenta politicii fiscal bugetare, reinflamarea inflatiei. Nu prea poti sa continui sa reduci dobanda cand inflatia creste de la 4% la 8%, chiar daca aceasta crestere se datoreaza in cea mai mare parte unor socuri de oferta (in primul rand datorita cresterii de TVA), care teoretic nu ar trebui sa influenteze comportamentul politicii monetare atata timp cat acestea nu produc efecte de runda a doua si o deteriorare a anticipatiilor inflationiste. In plus, in mod inevitabil, politica monetara acorda, asa cum e normal in perioade de criza, o importanta mai mare si aspectelor legate de stabilitatea financiara, nu numai stabilitatii preturilor. Avem un sistem bancar inca sanatos si stabil, fara sa fie nevoie de bani publici pentru a salva banci (asa cum s-a intamplat in multe state), ceea ce este laudabil.
      Tinand cont si de constrangerile existente, tind sa cred ca impactul politicii monetare asupra activitatii economice va fi unul neutru, poate usor stimulativ.
  • . (Miercuri, 8 decembrie 2010, 17:50)

    ionel vrabiescu [anonim]

    Exista si se vorbeste despre teoria putin probabila a dezintegrarii zonei euro. Ce consecinta ar avea acest lucru asupra Romaniei?
    Criza din zona euro a afectat desigur si economia noastra. Se poate cuantifica impactul crizei euro asupra cresterii economice de la noi?
    • q (Vineri, 10 decembrie 2010, 15:04)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui ionel vrabiescu

      Problemele statelor din zona euro cu datoria suverana foarte ridicata ne pot afecta prin cresterea aversiunii la risc la nivel international, Romania „beneficiind” inca de o perceptie deteriorata in pietele financiare, chiar daca aceasta s-a mai imbunatatit dupa incheierea acordului cu FMI/CE/BM.
      As spune ca un scenariu de dezintegrare a zonei euro este un scenariu extrem de negativ si putin probabil in acest moment. Asa cum a existat vointa politica pentru a crea zona euro, coeziunea economica nefiind niciodata asa cum ar fi trebuit sa fie, cred ca tot prin vointa politica se poate merge mai departe. Statele din zona euro au fost dintotdeauna destul de eterogene din perspectiva economica. Insa, regulile jocului se vor schimba in mod sigur. Intrucat politica fiscala a fost veriga slaba a uniunii monetare, cel mai probabil gradul de centralizare pe acest domeniu va creste in anii urmatori in scopul cresterii disciplinei, ceea ce in ultima instanta necesita acordul politic de a ceda mai mult din suveranitatea fiecarui stat luat individual.
      E greu de cuantificat impactul de care vorbiti, poate chiar imposibil. Pe filiera comerciala impactul asupra Romaniei ar fi mai mic decat in alte state, dar am fi loviti destul de puternic prin canalul fiananciar. Este aproape imposibil de anticipat cum vor reactiona pietele financiare la astfel de evenimente, de genul dezintegrarii zonei euro
  • adoptam euro? (Miercuri, 8 decembrie 2010, 18:08)

    marek [anonim]

    Care este orizontul de timp favorabil trecerii la euro?
    Nu ar trebui demarata o campanie de informare?

    Si o intrebare mai delicata. Sunteti unul dintre economistii sefi ai bancilor cu cea mai buna reputatie. Cum vedeti din aceasta perspectiva problema delicata a relatiei clienti-banci? Care este motivul pentru care imaginea bancilor este in prezent, delicata?

    Toata lumea vorbeste despre lobbyuil facut de banci. Ati facut vreodata lobby in favoarea vreunui proiect sau idei (bancare)?
    • q (Vineri, 10 decembrie 2010, 15:04)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui marek

      Probabil ca tinta actuala (2015) va fi reconsiderata. Trebuie sa fim pregatiti, atat din punct de vedere al convergentei nominale, dar mai ales al convergentei reale. Cel mai probabil nu vom fi pregatiti sa adoptam euro in 2015. Realismul tintei este un element important. Trebuie puse in balanta costurile si beneficiile, pentru ca pe deplin pregatiti nu vom fi prea curand, poate chiar niciodata. In plus, datorita experintelor negative recente cu Grecia si alte tari membre, nici atitudinea membrilor existenti fata de extinderea zonei euro nu va mai fi aceeasi.
      Nu am facut niciodata lobby pentru nici un fel de proiect sau idee decat daca am crezut cu tarie ca acea idee este corecta in mod obiectiv. Intotdeauna mi-am sustinut ideile in care am crezut. Este intr-adevar o campanie impotriva bancilor, in mare parte nejustificata in Romania. Sa nu uitam ca in Romania, spre deosebire de alte tari, nu s-au folosit banii contribuabililor pentru a salva banci si speram sa nu fie cazul nici in viitor. Bancile urmaresc, in mod absolut normal, sa isi atinga obiectivele pentru care exista ca actori privati. In plus, este adevarta ca unele banci au facut in mod clar greseli in relatia cu clientii, insa nu trebuie tratate toate bancile la fel.
  • Doua intrebari (Miercuri, 8 decembrie 2010, 20:43)

    Andrei M. [anonim]

    1. Ce masuri pentru pregatirea revenirii economice considerati ca trebuia sa ia guvernul in acest an si nu a luat ?

    2. Care sunt, in opinia dumneavoastra, cele mai importante masuri anticriza pe care actualul guvern le-a adoptat si ce efect considerati ca a avut fiecare dintre ele in raport cu asteptarile pietei?
    • q (Vineri, 10 decembrie 2010, 15:05)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andrei M.

      1. Eforturi mai consistente pentru cresterea absorbtiei fondurilor europene
      2. Continuarea acordului cu FMI/CE/BM
      Asa cum am mai precizat mai sus, spatiul de manevra pentru stimularea economiei este redus. Pedala pe care trebuie urgent sa apasam este absorbtia fondurilor UE si accelerarea reformelor structurale.
  • plati restante (Miercuri, 8 decembrie 2010, 23:00)

    farmacistul [anonim]

    cand se vor debloca platile la medicamentele compensate? cu toate ca HG stipuleaza ca plata se face la 180 zile au trecut deja 300 zile si nu s-au achitat compensatele?
    • q (Vineri, 10 decembrie 2010, 15:05)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui farmacistul

      Probabil ca va referiti la achitarea arieratelor in sistemul sanitar. S-au platit deja 1.9 mld lei arierate, dar din pacate se acumuleaza arierare noi in continuare. Avem nevoie de o rezolvare a fondului problemei, nu doar de reducerea efectelor (plata arieratelor). In continuare in sistemul sanitar se cheltuie in mod sistematic mai multi bani decat exista si este nevoie de reforme profunde pentru a rezolva problema.
  • noi si zona euro (Joi, 9 decembrie 2010, 5:17)

    xy [anonim]

    In primavara, erau la moda comentariile "noi stam mult mai rau decat Grecia". Acum (cu sau fara declaratia lui Strauss-Kahn despre default), sunt la moda comentariile "noi stam mult mai rau decat Irlanda". Bonus: "si pe noi n-o sa ne salveze nimeni ca pe Grecia sau Irlanda". Gresesc aceste comentarii? Daca da, unde?
    • q (Vineri, 10 decembrie 2010, 15:06)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui xy

      Gresesc. Problema Greciei este de stoc foarte mare al datoriei publice (130% din PIB in acest moment), iar problema Irlandei este de stare de faliment generalizat in sistemul bancar datorita bulei imobiliare (salvarea sistemului bancar conduce deficitul bugetar spre 30% din PIB). Problema Romaniei nu este neaparat de stoc de datorie publica ridicata (datoria noastra publica este de circa 30% din PIB), desi pragul de toleranta la datorie publica in Romania nu este prea indepartat (probabil in jur de 40-50% din PIB). Problema Roamniei este una de fluxuri, intrucat datoria publica a crescut rapid pe seama unui deficit bugetar foarte ridicat generat in mare parte de achitarea unor cheltuieli curente (in primul rand salarii si pensii), ceea ce este in mod clar nesustenabil. Noi putem inca indrepta situatia prin corectarea deficitului bugetar.
    • q (Vineri, 10 decembrie 2010, 15:06)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui xy

      Gresesc. Problema Greciei este de stoc foarte mare al datoriei publice (130% din PIB in acest moment), iar problema Irlandei este de stare de faliment generalizat in sistemul bancar datorita bulei imobiliare (salvarea sistemului bancar conduce deficitul bugetar spre 30% din PIB). Problema Romaniei nu este neaparat de stoc de datorie publica ridicata (datoria noastra publica este de circa 30% din PIB), desi pragul de toleranta la datorie publica in Romania nu este prea indepartat (probabil in jur de 40-50% din PIB). Problema Roamniei este una de fluxuri, intrucat datoria publica a crescut rapid pe seama unui deficit bugetar foarte ridicat generat in mare parte de achitarea unor cheltuieli curente (in primul rand salarii si pensii), ceea ce este in mod clar nesustenabil. Noi putem inca indrepta situatia prin corectarea deficitului bugetar.
  • PARADISELE FISCALE (Joi, 9 decembrie 2010, 6:14)

    Stefana Bianu [anonim]

    toate guvernele tarilor democratice au deschis ample si drastice proceduri de recuperare a impozitelor de la beneficiarii PARADISELOR FISCALE

    DE CE Romania nu face acest pas important care cu siguranta ar reabilita situatia financiara a tarii?
    • q (Vineri, 10 decembrie 2010, 15:06)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Stefana Bianu

      E un subiect controversat, existand si avantaje si dezavantaje majore. Cred ca mai intai trebuie sa lucram la intarirea controlului fiscal si cresterea penalitatilor pentru evaziune fiscala pentru a rezolva cauza acesteia.
  • profit din proiecte UE (Joi, 9 decembrie 2010, 9:46)

    silvia [anonim]

    Puteti enumera cateva proiecte din fonduri UE care au fost aprobate/semnate de ministru Elena Udrea care vor aduce bani in economie?
    • q (Vineri, 10 decembrie 2010, 15:06)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui silvia

      Nu am informatii in acest sens si nu va pot raspunde. Cert este ca rata de absorbtie a fondurilor UE este de circa 17% pana in prezent, iar cea mai mare absorbtie o avem la Programul operational regional, de aproape 30%.
  • Competenta salariatilor din domeniul public (Joi, 9 decembrie 2010, 9:59)

    Ella [anonim]

    1. De ce legislatia din domeniul fiscal este neclara si lasa loc de interpretari? Acest aspect lasa contribuabilul la dispozitia unui salariat, care din incompetenta sau rea vointa(am trait acest lucru pe propria piele... Am depus cererea de plata a taxei de poluare si am prezentat documente justificative din care rezulta deprecierea. La termen am constatat ca s-a gresit calculul. Am depus o noua cerere si am atasat textul legal. A doua oara calculul s-a facut corect in euro, insa in lei mi s-a aplicat cursul de la 1.10. 210, valabil pt. 2011 si nu pt. 2010) da o interpretare proprie legii.
    De ce in Romania anului 2010, in sistemul public mai lucreaza astfel de persoane? Cine plateste incompetenta si neputinta statului de a oferi servicii de calitate?
    2. Fata de exemplul de mai sus, in care mi se calculase o taxa mai mare, desi legea imi permitea sa platesc o taxa mai mica, considerati ca functionarul respectiv avea dreptul sa primeasca stimulente sau trebuie sanctionat pentru faptul ca-mi producea un prejudiciu material? Sunteti de acord cu plata de stimulente pentru functionarii publici?
    3. Sunteti de acord ca prin legea responsabilitatii fiscale, salariatii bugetari sa plateasca daune contribuabililor prejudiciati?
    • q (Vineri, 10 decembrie 2010, 15:06)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ella

      1. Aveti dreptate si nu sunteti deloc singurul care a trecut prin astfel de experiente. La prima intrebare cred ca aveti si d-voastra raspunsul, el este legat de politic si de interesele clientelare, nepotism. La a doua intrebare raspunsul este - noi, in calitate de contribuabili platim acest pret. De aceea este nevoie de reforma statului, insa va dati seamna ca discutam degeaba daca nu va exista vointa politica in acest sens.
      2. Nu sunt deloc de acord cu acordarea de stimulente discretionare asa cum s-au acordat pana acum. Sunt de acord insa cu stimularea performantei, in adevaratul sens al cuvantului. Realitatea este insa ca avem cele mai mici venituri bugetare din UE.
  • We come in peace (Joi, 9 decembrie 2010, 10:09)

    Dorel [anonim]

    Daca bancile au adus criza in Romania poate fi un subiect discutabil, iesirea din criza cu ajutorul oferit de banci guvernatilor poate fi solutia?

    http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-8112794-cum-fac-jocurile-pentru-trece-ordonanta-50-numarul-membrilor-comisiei-buget-din-camera-deputatilor-fost-marit-4-membri-astfel-incat-pdl-pro-banci-devina-majoritar.htm
    • q (Vineri, 10 decembrie 2010, 15:07)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dorel

      Nu prea inteleg sensul intrebarii.
  • progres institutional (Joi, 9 decembrie 2010, 10:24)

    Imre [anonim]

    Stimate Domnule Dumitru,

    1. Va rog frumos sa scrieti adresa de web al Consiliului Fiscal ca sa avem acces la matrialele redactate de Consiliu, nu numai la cateva randuri, care sunt transmise de presa

    2. Legea responsabilitatii fiscal-bugetare prevede infiintarea unui staff cu maxim 10 posturi in cadrul Academiei. In ce stadiu se afla acest proces? Cum se deruleaza?

    Cu multumiri
    • q (Vineri, 10 decembrie 2010, 15:09)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Imre

      v-am trimis in email raspunsul la solicitarea Dvs

      1. www.consiliulfiscal.ro
      www.fiscalcouncil.ro
      Ele nu sunt inca active, dar vor fi in zilele urmatoare. Am avut probleme operationale pana in prezent care ne-au intarziat lansarea site-ului de internet. O sa va transmitem prin email opiniile integrale de pana acum.
      2. Suntem in plin proces de recrutare de personal. Am avut deja 2 runde de concursuri. La primul concurs s-a prezentat o singura persoana, foarte bine pregatitata, pe care am si angajat-o. La al doilea concurs nu s-a prezentat nimeni. Probabil ca salariile foarte mici sunt un impediment important. Sunt increzator ca pana la sfarsitul anului ne vom completa in mare parte schema de personal. Avem un concurs sapatamana viitoare si s-au inscris circa 20 de persoane.
    • q (Vineri, 10 decembrie 2010, 15:09)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Imre

      v-am trimis in email raspunsul la solicitarea Dvs

      1. www.consiliulfiscal.ro
      www.fiscalcouncil.ro
      Ele nu sunt inca active, dar vor fi in zilele urmatoare. Am avut probleme operationale pana in prezent care ne-au intarziat lansarea site-ului de internet. O sa va transmitem prin email opiniile integrale de pana acum.
      2. Suntem in plin proces de recrutare de personal. Am avut deja 2 runde de concursuri. La primul concurs s-a prezentat o singura persoana, foarte bine pregatitata, pe care am si angajat-o. La al doilea concurs nu s-a prezentat nimeni. Probabil ca salariile foarte mici sunt un impediment important. Sunt increzator ca pana la sfarsitul anului ne vom completa in mare parte schema de personal. Avem un concurs sapatamana viitoare si s-au inscris circa 20 de persoane.
  • previziuni... (Joi, 9 decembrie 2010, 11:33)

    costica [anonim]

    va rog sa ne spuneti, in opinia dvs, cum va arata Romania in 2011 privind
    - cresterea economica
    - somajul
    - nivelul investitiilor
    - absorbtia fondurilor europene
    • q (Vineri, 10 decembrie 2010, 15:10)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui costica

      - cresterea economica – intre 1 si 2% crestere economica
      - somajul – sf anului 2011 7.5% (fata de 7.3% in prezent)
      - nivelul investitiilor straine directe – 4 mld euro
      - absorbtia fondurilor europene – mai mare decat anul acesta
      Nu este foarte greu sa ai anul viitor o crestere economica de 1-2%, dupa ce ai avut o contractie de peste 7% in 2009 si una de 2% in 2010. Efectul de baza este unul favorabil, punctul de pornire fiind unul destul de scazut. Dar aceasta crestere, chiar daca se va realiza, nu se va resimti in nivelul de trai. Cand zona euro creste cu aproape 2%, bati pasul pe loc practic, nu ai convergenta. Romania are nevoie de o crestere de cel putin 3-4% pe termen mediu si lung pentru a spera ca intr-un viitor previzibil nivelul de trai converge catre cel din zona euro. Pentru a asigura in mod sustenabil aceasta crestere economica, avem nevoie de masuri care sa imbunatateasca potentialul de crestere economica pe termen mediu si lung al economiei. In acest sens, trebuie sa punem accent pe reformele structurale care sa ne faca mai atractivi pentru investitiile straine, intrucat acestea vor fi in continuare principalul motor al economiei, in lipsa unei economisiri interne suficiente pentru a acoperi necesarul de investitii.
  • se poate desparti moralitatea de austeritate (Joi, 9 decembrie 2010, 11:51)

    sorin [anonim]

    Legat de o intrebare la care nu ati raspuns...
    Credeti ca o politica de austeritate poate fi creata si aplicata cu succes de politicieni imorali? adica fara sa fie acceptata de cei afectati?

    Binenteles ca orice politica se poate aplica cu politia si jandarmeria, dar cu ce efecte reale?
    • a (Vineri, 10 decembrie 2010, 15:10)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui sorin

      Aveti dreptate ca este greu sa explici oamenilor sa stranga cureaua cand tu insuti nu dai exemplu.
  • o solutie simpla de recuperare a banilor (Vineri, 10 decembrie 2010, 5:08)

    casandra [anonim]

    Am fost in complexul Dragonul rosu sa cumpar de sarbatori. Am cumparat tot ce am dorit, cam scump dar nimeni, absolut nimeni nu mi-a dat bon. In plus la nici un stand nu am vazut casa de maracat. Va inchipuiti ce evaziune fiscala se face acolo??? De ce nu se recupereaza de acolo banii si se iau de la pensionari si copii??
    • q (Vineri, 10 decembrie 2010, 15:10)

      Ionut Dumitru [hotnews.ro] i-a raspuns lui casandra

      Am mai spus mai sus ca reducerea evaziunii trebuie sa fie prioritate. Trebuie si vointa in acest sens. Putem sa contribuim si noi la acest proces cerand bon fiscal oricand cumparam ceva.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi