Autoritatea Nationala a Vamilor si Garda Financiara vor fi desfiintate si vor functiona ca structuri in cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), conduse de cate un vicepresedinte cu rang de subsecretar de stat, se arata intr-un proiect de Ordonanta de Urgenta postat pe site-ul Ministerului Finantelor Publice (MFP). In cazul in care ordonanta va fi aprobata, vor fi infiintate opt directii de administrare fiscala regionale, ca structuri teritoriale ale ANAF.

Prin aceste masuri Guvernul urmareste "cresterea veniturilor bugetului general consolidat prin diminuarea fenomenului de evaziune fiscala, printr-un control eficient si o mai buna administrare a creantelor si a contribuabililor, dublata de necesitatea reducerii costurilor de administrare si eliminarea competentelor care se suprapun".

Potrivit notei de fundamentare ce insoteste proiectul, principalele avantaje pe care le presupune reforma sistemului actual sunt eficientizarea combaterii evaziunii fiscale, reducerea numarului de personal, reducerea cheltuielilor administrative de functionare, eliminate informatiile paralele, aplicarea legislatiei financiar-fiscale in mod unitar de angajatii ANAF si unificarea practicii si procedurilor fiscale in intreaga tara.

"Lipsa adoptarii de urgenta a unor masuri de imbunatatire a activitatii Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala si a structurilor sale conduce la neindeplinirea obiectivelor asumate de Romania, legate de rezolvarea problemei arieratelor, reducerea evaziunii fiscale si cresterea veniturilor colectate", se mai arata in nota de fundamentare.

Cum vor fi restructurate Garda Financiara si Autoritatea Nationala a Vamilor

In prima etapa a restructurarii, Autoritatea Nationala a Vamilor si Garda Financiara isi vor pierde personalitatea juridica si vor deveni departamente in cadrul ANAF.

Desfiintarea si reorganizarea Autoritatii Nationale a Vamilor se va face prin preluarea activitatii aparatului central al ANV si a birourilor vamale de frontiera si de interior de catre ANAF si prin preluarea activitatii directiilor regionale pentru accize si operatiuni vamale si a directiilor judetene si a municipiului Bucuresti pentru accize si operatiuni vamale din cadrul ANV, cu exceptia birourilor vamale de frontiera si de interior, de catre directiile de administrare fiscala judetene si a municipiului Bucuresti.

Desfiintarea Garzii Financiare se va face prin preluarea activitatii Comisariatului General al Garzii Financiare de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si prin preluarea activitatii sectiilor judetene si a municipiului Bucuresti ale Garzii Financiare de catre directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti.

Directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti vor deveni directii de administrare fiscala judetene si a municipiului Bucuresti dupa preluarea activitatii directiilor regionale pentru accize si operatiuni vamale si a directiilor judetene si a municipiului Bucuresti pentru accize si operatiuni vamale din cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor, cu exceptia birourilor vamale de frontiera si de interior si a activitatii sectiilor judetene si a municipiului Bucuresti ale Garzii Financiare.

In cea de-a doua etapa vor fi infiintate opt directii de administrare fiscala regionale corespunzatoare regiunilor de dezvoltare. Directiile de administrare fiscala regionale vor fi servicii publice deconcentrate, cu personalitate juridica, in subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, ce se vor infiinta in termen de 12 luni de la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta.